برترین های کسب و کارصنعت و تجارت

پرکاربردترین پیچ ها در صنایع

پیچ ها دسته ای از خانواده اتصالات اند که به جهت پیوست دو قطعه به یگدیگر مورد استفاده قرار میگیرند. بدنه این اتصال دارای رزوه بوده و معمولاً از جنس آهنی یا فولادی است. پیچ ها دارای استاندارد های متفاوتی بوده و کاربرد های گوناگونی دارند.این اتصالات در تمامی صنایع از جمله صنعت چوب ، فلز، ساختمان و یا تولید دکل خود ایستا ، از جمله پرکاربرد ترین اجزاء تشکیل دهنده یک محصول نهایی می باشند. پیچ ها (screw) با نوک رزوه‌ ای تیز برای محکم کاری، در سطوح فرو رفته در حالی که سوراخ مقابل آن یا خود دارای رزوه است و یا اینکه توسط خود پیچ رزوه می گردد (همانند پیچ خودکار). گاهی اوقات نیز از پیچ، ( bolt ) با مهرۀ مناسب به صورت نری و مادگی برای اتصال قطعات به یکدیگر استفاده می‌شود.

طیف گسترده‌ای از پیچ، نظیر: سر شش گوش، آلنی، سر مته‌ای، اتاقی، استوانه ای، سر خَزینه، خروسکی، چوب، ام دی اف، سر چهار گوش و غیره وجود دارد. یکی از پیچ‌های پر کاربرد، پیچ چوب می‌باشد. پیچ چوب به صورت نیمه رزوه و دارای رزوۀ بزرگ با فاصلۀ زیاد می‌باشد. این پیچ برای متصل کردن انواع چوب، ام دی اف و فایبرگلاس کاربرد دارد. نوک رزوه‌ی پیچ چوب تیز است و در قطعه فرو می‌رود و برای سفت شدن نیازی به مهره ندارد. در این دسته، گل‌پیچ به صورت خزینه چهار سو بوده و دنده‌های آن درشت است و معمولاً به رنگ سیاه تولید می‌شود.

پیچ ام دی اف به خاطر نوع رزوه و گل‌پیچ در قطعۀ مورد نظر فرو رفته و سفت می‌شود. به همین خاطر نیازی به استفاده از مهره ندارد و  معمولاً در صنایع چوبی و کابینت سازی استفاده فراوان دارد. یکی دیگر ازپیچ های کاربردی به پیچ ماشین معروف است. این مدل پیچ در طول ساقه به طور کامل رزوه دارد و برای اتصال نیاز به مهره دارد. که برای اتصال فلزات، ورق‌های فلزی و در برخی موارد، پلاستیک و فایبرگلاس به کار می‌رود. پیچ فلزی، برای اتصال فلز به چوب، بسیار کاربردی می‌باشد. چرا که این نوع پیچ، رزوه‌های ریز با فاصله‌های کوتاه و در کل طول ساقۀ پیچ، دارد. پیچ فلز با سرهای دو سو، چهار سو و واشردار در بازار موجود می‌باشد.

یک مدل پیچ، شبیه پیچ فلز نیز وجود دارد. که دارای سَری به صورت مته می‌باشد. تا هنگام سوراخ‌کاری راه خود را باز کند. و به پیچ نوک مته‌ای شناخته می‌شود. در صنایع، پیچ شش گوش، از همۀ پیچ‌ها پر کاربردتر است. پیچ شش گوش دارای سری به شکل شش ضلعی می‌باشد. و برای باز و بسته کردن آن از آچار یا آچار فرانسه استفاده می‌شود.این پیچ هم در شکل تمام‌رزوه و هم در شکل نیمه‌رزوه، کاربرد دارد. نوعی از پیچ که در جایی استفاده می‌شود، که به علت حرکت و تکان، ارتعاش ایجاد می‌شود و امکان دارد پیچ از جای خود بیرون بیاید. یک سر نیم حلال دارد و در زیر آن از داخل دارای یک بخش مربعی است که کامل در کار فرو رود تا در زمان ارتعاش، پیچ باز نشود.

از نظر ظاهر شبیه پیچ چوب است. اما، سر آن شش گوش یا چهارگوش است. و در انتها به شکل مخروطی رزوه شده است. پیچ لگ برای متریال پایه‌ای که برای بستن پیچ، به گشتاور بالا نیاز دارد، به کار می‌رود. یک مدل پیچ که سر شش گوش و آلن خور دارد. برای باز و بسته کردن آن باید از آچار آلن استفاده کرد. پیچ ‌های مغزی برای محکم کردن سطوح استفاده می‌شوند. و معمولاً به صورت آلن تولید می‌شوند. و چون گل‌پیچ ندارند در قطعه فرو می‌روند. پیچ چشمی، یک پیچ با سر حلقه‌ای است. و در مواقعی به کار می‌رود که پیچ، تحت بار زیاد یا زاویه‌ای نباشد. پیچ چشمی گاهاً با مهره استفاده می‌شود. و به عنوان تکیه در کار، به کار می‌رود. یکی ازپیچ ‌های کاربردی که برای اتصال سطوح نرم و پلاستیکی، مانند تسمه‌نقاله کاربرد دارد، پیچ بالابر یا آسانسوری می‌باشد.

این نوع پیچ دارای سری با قطر بزرگ و تخت می‌باشد و گردن باریک و به شکل چهارگوش و در برخی مدل ها مثلثی دارد تا در کار چرخش نداشته باشد. سرتخت بودن این نوع پیچ، این امکان را ایجاد می‌کند که بعد از نصب، آن را صاف و صیقلی کرد. یک پیچ با سر خودکار یا مخروطی است. که شبیه پیچ دیوار بوده با رزوه های نامتقارن و شافت نازکتر. که با نام‌های پیچ بنایی و پیچ آبی نیز شناخته می‌شوند، از نوع مخروطی هست و برای اتصال متریال های مختلف مانند چوب، فلز و… به بتن یا سایر مصالح ساختمانی به کار می‌رود. جنس این پیچ از فولاد ضد زنگ یا فولاد کربنی می‌باشد.پیچ بتن معمولا به رنگ آبی می باشد، و برای نصب بهتر است از دریل چکشی برای ایجاد سوراخ راهنمای مربوط به پیچ، استفاده شود.

پیچدوسر یا پیچ رولپلاک

پیچ آینه‌ای: که برای نصب آینه از آن استفاده می‌شود. این نام به این دلیل روی این پیچ گذاشته شده که سرِ پیچ، تخت است با یک رزوه، که یک سری گرد آینه‌ای شکل روی آن قرار می گیرد. در واقع این پیچ، همان پیچ چوب است با تفاوت در شکل سر. پیچ پیچ ها (Screws) و بولت ها (Bolts) هر دو از اتصال دهنده هایی هستند که برای اتصال و ثابت نگه داشتن دو قطعه در کنار هم مورد استفاده قرار می گیرند. پیچ ها و بولت ها هر دو اتصال دهنده های رزوه دار خارجی هستند. نیز یک پیچ مخروطی بدون سر می‌باشد. و برای ایجاد کردن یک اتصال پنهان بین دو قطعه چوب به کار می‌رود. که یک پیچ  همه‌کاره می‌باشد، دارای سر مخروطی است، و برای اتصال قطعات مختلف به دیوار کاربرد دارد.

طبق نظر برخی همه بولت ها به نوعی پیچ نیز هستند اما همه پیچ ها بولت نیستند. بدنه پیچ ها و بولت ها دارای رزوه بوده و این اتصال دهنده ها اغلب از فولاد و آهن ساخته می شوند. همچنین دارای استاندارد متفاوت و کاربرد های مختلف می باشند. انکر بولت ، استاد بولت ، پیچ اتاقی و… از جمله مهم ترین پیچ ها در صنایع مختلف می باشند. پیچ ها و بولت ها از پر کاربردترین اجزای تشکیل دهنده صنایع مختلف مانند: ماشین آلات، ساختمان سازی، چوب، تولید دکل منوپل و غیره می باشد. بولت ها همانطور که گفته شد از موادی مانند فولاد، آهن، انواع فلزات و همچنین چوب و پلاستیک ساخته می شوند. بولت ها نیز بر اساس فرم سر و همچنین کاربرد آنها طبقه بندی می شوند. برخی بولت ها به دلیل شکلی که دارند نیز شناخته می شوند، مانند پیچ و مهره های یو شکل U و پیچ و مهره های J.

پیچ های کفسازی Decking screws

پیچ های کفسازی از فولاد ضد زنگ یا فولاد کربن دار ساخته شده اند. و برای اتصال تخته های چوبی یا کامپوزیت به فلز یا چوب به کار برده می شوند. این پیچ ها در عرض ها و طول های مختلف ساخته می شوند. برای ساخت اسکله، کفه های چوبی و غیره چون محیط مرطوب می باشد نمی توان از پیچ های چوبی یا سایر پیچ ها استفاده کرد، زیرا به سرعت فرسوده می شوند به همین دلیل از پیچ های کفسازی استفاده می شود. این پیچ ها طوری ساخته شده اند که در برابر فرسودگی وخوردگی مقاوم می باشند. چنانچه قصد خرید پیچ های کفسازی را دارید می توانید در بخش ارتباط با ما جهت مشاوره با کارشناسان سپنتا پیچ در ارتباط باشید.

مزایای استفاده از پیچ های کفسازی:

  • برای اتصال تخته های چوبی یا نمای کامپوزیت کشتی استفاده می شوند که باعث می شود برای صنعت کشتی سازی ایده آل باشند.
  • برای ساخت حصار خارجی استفاده می شود.
  • برای محکم کردن صندلی های چوبی و ساختارهای ساده عرشه به کار برده می شوند.
  • عدم نیاز به سوراخ قبل از حفاری

جز پر کاربرد ترین پیچ ها در صنعت می باشند بنابراین خرید پیچ شش گوش به دلیل کاربرد آن ممکن است بیشتر از سایر پیچ ها باشد. این پیچ ها، پیچ هایی با اندازه بزرگ و سر شش ضلعی می باشند و از آنها برای اتصال چوب یا فلز استفاده می شود. پیچ های شش گوش از رزوه های فولادی ریز تشکیل شده است که آنها را برای پروژه های ساختمانی یا سازه های بزرگ، ماشن آلات و… مناسب می کند. پیچ های شش گوش دارای قابلیت تحمل گشتاور بالایی میباشد و علاوه بر این هزینه پیچ شش گوش پایین می باشد. انواع مختلفی از پیچ شش گوش وجود دارد که دو نوع پر استفاده آن عبارتند از پیچ شش گوش واشر دار و پیچ شش گوش تمام دنده کاربرد اصلی پیچ و مهره های کاسکه ای در نجاری ها برای اتصال قطعات فلز به چوب یا چوب به چوب می باشد.

سر گنبدی شکل پیچ و مهره ها از شل یا باز شدن آنها در اثر ضربه جلوگیری می کند. سر بزرگ پیچ و مهره های کالسکه ای از کشیده شدن آنها از به داخل چوب جلوگیری می کند. علاوه بر این که برای مصارف نجاری به کار برده می شوند، پیچ و مهره های کالسکه ای به دلیل داشتن رزوه برای مصارف فلزی نیز مناسب هستند. با توجه به سازگاری پیچ و مهره های کالسکه با آداپتورهای مته، نصب آنها در فلز بسیار دشوار است. پیچ های لگ به طور معمول از یک سر شش ضلعی تشکیل شده و نیرو یا گشتاور بسیار بالایی را تحمل می کنند. این پیچ ها به دو صورت پیچ Screw و بولت Bolt تولید می شوند. و در عرشه کشتی و دیواره های جانبی چوبی به کار برده می شوند.

پیچ و مهره دکل بسیار محکم و با دوام هستند ، و هسته آنها از فولاد با کربن بالا و روکش گالوانیزه روی ساخته شده اند. روکش روی گالوانیزه از آنها در برابر فرسودگی و خوردگی محافظت می کند. علاوه بر این رطوبت و هوا نمی توانند به پیچ های لگ نفوذ کنند، در نتیجه در برابر زنگ زدگی نیز مقاوم می باشند. پیچ آلن نیز یکی از پر کاربردترین پیچ ها در صنعت است. پیچ آلن در سر خود دارای فرورفتگی می باشد. در برابر نیرو یا گشتاور های بالا مقاوم می باشد که باعث می شود هزینه تولید آن افزایش یابد. پیچ آلن نیز یکی از پر کاربردترین پیچ ها در روزمره و صنایع می باشد.

استاد بولت

از مهم ترین و پر استفاده ترین پیچ ها در صنایع در کنار پیچ انکر بولت ، می باشد.بنابراین خرید استاد بولت به عنوان یکی از پر کاربردترین پیچ ها در صنایع دارای اهمیت بسزایی می باشد.طراحی خاص این پیچ سبب شده است قطعات بتوانند با بیشترین نیرو به یکدیگر متصل گردند. تفاوت اصلی این نوع پیچ ها رزوه کاری در سرتاسر بدنه آن می باشد که می توان مهره را در دو سمت این پیچ قرار داد.مهم ترین کاربرد های پیچ استاد بولت در صنایعی است که می بایست مواد سیال با فشار زیاد را با استفاده از مسیر تعیین شده انتقال داد.صنایع و پالایشگاه های نفتی جهت ساخت چنین مسیرهایی از اتصالاتی نظیر استاد بولت استفاده می کنند.علاوه بر این در صنایع شیر آلات نیز می توان از این پیچ ها استفاده کرد.

نمایش بیشتر

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا