بطور کلی شرکت ها به چهار سطح سلسله مراتبی ، شرکت ، تقسیم ، واحد تجاری و سطح محصول تقسیم می شوند. طرح کلی شرکت در سطح شرکت طراحی شده است. به عنوان بخشی از این برنامه ریزی ، هر منبع به هر بخش شرکت اختصاص می یابد. در مرحله بعد ، برنامه ریزی دپارتمان منابع را به هر واحد تجاری شرکت اختصاص می دهد. علاوه بر این ، برنامه ریزی واحد تجاری یک برنامه استراتژیک را برای هر حوزه تجاری طراحی می کند ، که هر یک از اهداف / اهداف ، استراتژی ها و تاکتیک های بازاریابی را تشریح می کند ، که باید با برنامه استراتژیک کلی سازگار باشد.
در نتیجه ، طبق گفته های کاتلر ، برنامه بازاریابی یک “سند مکتوب است ، که شامل اهداف ، استراتژی ها و برنامه های تجاری مرتبط با عناصر ترکیب بازاریابی است که پیروی از استراتژی شما در سطح شرکت را تسهیل و فعال می کند.”
بنابراین برای موفقیت در شغل خود ، به یک برنامه استراتژیک بازاریابی نیاز دارید. برنامه های استراتژیک با توجه به بازه زمانی آنها برای برنامه های بلند مدت ، میان مدت و کوتاه مدت طبقه بندی می شوند. برنامه های بلند مدت معمولاً بین 5 تا 10 سال در سطح شرکت است ، برنامه های میان مدت 2-5 سال و کوتاه مدت شامل یک دوره زمانی بین 6 ماه تا یک سال است.
برنامه بازاریابی مناسب شامل 10 بخش است.
خلاصه اجرایی: برنامه بازاریابی ، مانند کلیه اسناد ارسال شده به دستگاههای اجرایی موجود ، باید با خلاصه ای کوتاه از کل طرح ، با داده ها و اطلاعات اولیه شروع شود.
ماموریت و چشم انداز: برنامه بازاریابی شامل “علت وجود” ، ارزش ها ، اهداف آینده و رویکرد استراتژیک است.
تجزیه و تحلیل وضعیت: این بخش شامل کلیه نتایج تحقیقات بازار با زیرمجموعه های مختلف است. شامل تجزیه و تحلیل بیرونی (تجزیه و تحلیل های کلان و محیط زیست خرد) و آنالیز داخلی (با کمک ماتریس های مختلف داخلی مانند BCG و General Electric Matrix).
تحلیل نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و خطرات: نقاط قوت و ضعف شرکت و تهدیدات و فرصت های زیست محیطی برای شرکت ، و این پایه و اساس تعریف اهداف و استراتژی های بازاریابی است.
اهداف: اهدافی که شرکت قصد دستیابی به آن را دارد که براساس ویژگیهای کمی یا کیفی آن قابل طبقه بندی است.
استراتژی های بازاریابی: بر اساس اهداف ، استراتژی بازاریابی نقشه راه موفقیت است.
آمیخته بازاریابی: یکی از اصلی ترین نکات برنامه بازاریابی ، طراحی یک رویکرد میان مدت و بلند مدت به 4 ps (قیمت ، محل ، محصول ، ارتقاء) است.
برنامه کار: در این بخش کلیه اقداماتی که باید انجام شود با اطلاعات خاص ، جدول زمانی و مسئولیت های بین کارمندان جمع آوری می شود.
صورت درآمد موقت: این طرح باید شامل صورتهای درآمدی با هر ورودی باشد كه بخش بازاریابی بر عهده آن است.
نظارت و کنترل: هدف از این بخش اطمینان از رعایت همه 9 بخش و دستیابی به اهداف پیشنهادی است.
صرف نظر از این ده بخش ، یک برنامه بازاریابی برای موفقیت باید دارای 3 ویژگی باشد.
این طرح باید انعطاف پذیر باشد ، زیرا محیط کسب و کار به سرعت در حال تغییر است و برای دستیابی به اهدافی که تعیین شده است ، باید برنامه قادر به انطباق باشد.
برای جلوگیری از سوء تفاهم در این بخش ، برنامه بازاریابی باید در هر بخش مشخص و دقیق باشد.
این باید به صورت منظم و ساختاری باشد و به صورت یک سری مراحل منطقی ، سازمان یافته و کامل در رابطه با میزان اطلاعات نوشته شود.