مهریه از حقوق مالی زن است که به موجب عقد نکاح به او تعلق می گیرد. در واقع هر زمان پس از عقد نکاح که خانم، مهریه خود را مطالبه کند، مرد موظف به پرداخت است. این قانون در زمان طلاق هم صدق می کند؛ یعنی حتی اگر زن و مرد، تمایلی به ادامه زندگی مشترک با هم نداشته باشند، پرداخت مهریه به جزء در موارد خاص از تکالیف مرد است. این موارد خاص از راه های طلاق دادن زن بدون مهریه به شمار می روند. ما در ادامه قصد داریم به بررسی تمامی روش های طلاق زن بدون مهریه بپردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

روش های طلاق خانم بدون مهریه چیست؟

همانطور که در مقدمه هم به آن اشاره کردیم در برخی شرایط، مهریه به خانم تعلق نمی گیرد. مهم ترین راه های طلاق دادن زن بدون مهریه را در ادامه ذکر کرده‌ایم. اما باید بدانید که با توجه به اینکه در قانون مهریه حق زن محسوب می‌شود، طلاق دادن زن بدون پرداخت مهریه شرایط دشواری دارد و در صورتی که بخواهید در این راه مطمئنا موفق شوید، بهتر است با یک وکیل طلاق در مشهد که در این راه تجربه کافی دارد مشورت کرده و پرونده خود را به او بسپارید.

 

ازدواج بدون مهریه | اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق میگیرد

  • ابطال عقدنامه

عقد نکاح صحیح، عقدی است که طبق قوانین و شرایط موجود صورت گرفته باشد؛ در غیر این صورت، عقدنامه باطل خواهد شد و دیگر مالی تحت عنوان مهریه به خانم تعلق نمی گیرد. بنابراین می توان گفت یکی از اصلی ترین راه های طلاق زن بدون مهریه، ابطال عقدنامه می باشد، زیرا عدم انعقاد عقد طبق شرایط و قوانین موجود به منزله عدم انعقاد عقد ازدواج است و در صورتی که ازدواجی صورت نگرفته باشد، مالی هم تحت عنوان مهریه به زن تعلق نخواهد گرفت.

نحوه طلاق بدون مهریه در صورت ابطال عقد نامه

در این صورت مرد باید ادعای عدم صحت عقدنامه را در دادگاه، اثبات کند. به بیانی دقیق تر باید پس از تنظیم دادخواست بطلان عقد نکاح به دادگاه خانواده مراجعه کرده و با سند و مدرک، ادعای خود را به اثبات برساند.

  • باکرگی زن

مطابق ماده 1101 قانون مدنی:

“هر گاه عقد نکاح قبل از نزدیکی به جهتی فسخ شود زن حق مهر ندارد مگر در صورتی که موجب فسخ عنن باشد که در این صورت با‌ وجود فسخ نکاح زن مستحق نصف مهر است.”

نکته: عنن به معنای عدم توانایی مرد در ایجاد رابطه و قرابت می باشد.

بنابر قانون فوق، یکی دیگر از روش های طلاق دادن خانم بدون پرداخت مهریه، باکرگی او است. به بیانی دقیق تر اگر هنگام جدایی، خانم به هر دلیلی غیر از عدم توانایی مرد در ایجاد رابطه، باکره باشد، مهریه به او تعلق نمی گیرد. اما در صورتی که دلیل باکرگی خانم، عدم توانایی مرد در ایجاد رابطه جنسی باشد، نصف مهریه به او تعلق خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: آشنایی با فسخ نکاح به علت ناتوانی جنسی مرد

ازدواج بدون مهریه | اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق میگیرد

نحوه طلاق زن بدون مهریه در صورت باکره بودن زن

در این روش از طلاق بدون مهریه، باید باکرگی خانم با انجام یک سری آزمایشات پزشکی قانونی توسط دادگاه، احراز شود تا حکم طلاق بائن غیر مدخوله را صادر نماید.

  • بخشش مهریه توسط خانم

رایج ترین راه طلاق زن بدون پرداخت مهریه، بخشش مهریه از سوی زن می باشد. این مورد به ویژه هنگام طلاق توافقی بسیار دیده می شود. علاوه بر آن زمانی که خانم به هیچ عنوان تحمل ادامه زندگی با همسر خود را نداشته باشد هم می تواند با بخشش مهریه، پروسه طلاق را راحت تر و سریع تر طی کند.

نحوه طلاق زن بدون مهریه در صورت بخشش مهریه

در این روش مرد به راحتی می تواند نسبت به طلاق زن بدون پرداخت مهریه اقدام کند. مرد تنها باید با کمک بهترین وکیل طلاق توافقی در مشهد به توافقات صورت گرفته، استناد کند تا حکم طلاق توافقی از سوی دادگاه، صادر شود.

  • مهریه عند الاستطاعه

به طور کلی دو نوع مهریه وجود دارد، شامل مهریه عندالمطالبه و مهریه عند الاستطاعه. بهتر است که برای اطلاع بیشتر از حق و حقوق خود، تفاوت این دو نوع مهریه را بشناسید. ما به شما خواندن مقاله تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه را در سایت وکیل سعیده فرهادی نژاد پیشنهاد می‌کنیم. برای خواندن آن اینجا کلیک کنید.

اگر مهریه خانم از نوع عندالمطالبه باشد هر زمان که بخواهد می تواند آن را مطالبه کرده و مرد باید تمام و کمال، پرداخت کند. اما اگر مهریه از نوع عندالاستطاعه باشد، آقا تنها در صورت برخورداری از توانایی مالی، موظف به پرداخت آن خواهد بود.

بنابراین نمی توان گفت که مهریه عندالاستطاعه به طور کامل، راهی برای طلاق زن بدون مهریه است، بلکه مرد، هر زمان که توانایی مالی داشته باشد موظف به پرداخت مهریه خواهد بود.

ازدواج بدون مهریه | اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق میگیرد

نحوه طلاق زن بدون مهریه در صورت عند الاستطاعه بودن مهریه

در این صورت مرد باید عدم استطاعت مالی خود را به اثبات برساند، زیرا همانطور که بیان کردیم پرداخت و اخذ مهریه عندالاستطلاعه، منوط به توان مالی مرد می باشد و در غیر این صورت، مکلف به پرداخت نخواهد بود .

نتیجه گیری بررسی راه های طلاق دادن زن بدون مهریه!

در این مقاله آموختیم که حق مهریه از خانم تنها تحت یک سری شرایط خاص، سلب می شود که به عنوان راه های طلاق دادن زن بدون مهریه شناخته می شوند. به غیر از راه های ذکر شده، حق مهریه از زن، سلب نمی شود و مرد، مکلف است مهریه زن را به طور کامل پرداخت کند.

در آخر شما عزیزان می توانید سوالات و یا تجربیات خود از طلاق خانم بدون مهریه را با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا