[ad_1]
بطور کلی شرکت ها به چهار سطح سلسله مراتبی شرکت تقسیم واحد تجاری و سطح محصول تقسیم می شوند. طرح کلی شرکت در سطح شرکت طراحی شده است. به عنوان بخشی از این برنامه ریزی هر منبع به هر بخش شرکت اختصاص می یابد. در مرحله بعد برنامه ریزی دپارتمان منابع را به هر واحد تجاری شرکت اختصاص می دهد. علاوه بر این برنامه ریزی واحد تجاری یک برنامه استراتژیک را برای هر حوزه تجاری طراحی می کند که هر یک از اهداف / اهداف استراتژی ها و تاکتیک های بازاریابی را تشریح می کند که باید با برنامه استراتژیک کلی سازگار باشد.
در نتیجه طبق گفته های کاتلر برنامه بازاریابی یک سند مکتوب است که شامل اهداف استراتژی ها و برنامه های تجاری مرتبط با عناصر ترکیب بازاریابی است که پیروی از استراتژی شما در سطح شرکت را تسهیل و فعال می کند.
بنابراین برای موفقیت در شغل خود به یک برنامه استراتژیک بازاریابی نیاز دارید. برنامه های استراتژیک با توجه به بازه زمانی آنها برای برنامه های بلند مدت میان مدت و کوتاه مدت طبقه بندی می شوند. برنامه های بلند مدت معمولاً بین 5 تا 10 سال در سطح شرکت است برنامه های میان مدت 2-5 سال و کوتاه مدت شامل یک دوره زمانی بین 6 ماه تا یک سال است.
برنامه بازاریابی مناسب شامل 10 بخش است.
خلاصه اجرایی: برنامه بازاریابی مانند کلیه اسناد ارسال شده به دستگاههای اجرایی موجود باید با خلاصه ای کوتاه از کل طرح با داده ها و اطلاعات اولیه شروع شود.
ماموریت و چشم انداز: برنامه بازاریابی شامل علت وجود ارزش ها اهداف آینده و رویکرد استراتژیک است.
تجزیه و تحلیل وضعیت: این بخش شامل کلیه نتایج تحقیقات بازار با زیرمجموعه های مختلف است. شامل تجزیه و تحلیل بیرونی (تجزیه و تحلیل های کلان و محیط زیست خرد) و آنالیز داخلی (با کمک ماتریس های مختلف داخلی مانند BCG و General Electric Matrix).
تحلیل نقاط قوت ضعف فرصت ها و خطرات: نقاط قوت و ضعف شرکت و تهدیدات و فرصت های زیست محیطی برای شرکت و این پایه و اساس تعریف اهداف و استراتژی های بازاریابی است.
اهداف: اهدافی که شرکت قصد دستیابی به آن را دارد که براساس ویژگیهای کمی یا کیفی آن قابل طبقه بندی است.
استراتژی های بازاریابی: بر اساس اهداف استراتژی بازاریابی نقشه راه موفقیت است.
آمیخته بازاریابی: یکی از اصلی ترین نکات برنامه بازاریابی طراحی یک رویکرد میان مدت و بلند مدت به 4 ps (قیمت محل محصول ارتقاء) است.
برنامه کار: در این بخش کلیه اقداماتی که باید انجام شود با اطلاعات خاص جدول زمانی و مسئولیت های بین کارمندان جمع آوری می شود.
صورت درآمد موقت: این طرح باید شامل صورتهای درآمدی با هر ورودی باشد كه بخش بازاریابی بر عهده آن است.
نظارت و کنترل: هدف از این بخش اطمینان از رعایت همه 9 بخش و دستیابی به اهداف پیشنهادی است.
صرف نظر از این ده بخش یک برنامه بازاریابی برای موفقیت باید دارای 3 ویژگی باشد.
این طرح باید انعطاف پذیر باشد زیرا محیط کسب و کار به سرعت در حال تغییر است و برای دستیابی به اهدافی که تعیین شده است باید برنامه قادر به انطباق باشد.
برای جلوگیری از سوء تفاهم در این بخش برنامه بازاریابی باید در هر بخش مشخص و دقیق باشد.
این باید به صورت منظم و ساختاری باشد و به صورت یک سری مراحل منطقی سازمان یافته و کامل در رابطه با میزان اطلاعات نوشته شود.
[ad_2]