چطور در آزمون آیلتس ایده پردازی کنیم

چگونه در Writing ایده پیدا کنیم؟

آموزش | ایران

یکی از نگرانی های زبان آموزان این است که سوال رایتینگ بخش دوم را باز کنند و هیچ گونه ایده ای نداشته باشند. تولید ایده در تسک ۲ امتحان رایتینگ بسیاری از زبان آموزان را نگران میکند، در صورتی که این گونه نباید باشد. این ترس کاملا طبیعی است، اما راه حل های ساده ای برای این مساله وجود دارد. این پست به شما کمک خواهد کرد به ایده های بهتری برای سوالات تسک ۲ فکر کنید.

در انتهای مقاله نیز می توانید نسخه آپدیت شده فایل ایده های رایتینگ سایمون را دریافت نمایید

مشکلات کشورهای جهان اول

اکثر زبان آموزانی که امتحان آیلتس می دهند از کشور های در حال توسعه می باشند و همیشه از سوالات تسک ۲ رایتینگ که به نفع کشور های غربی و اکثرا مشکلات کشور های جهان اول هستند، شکایت می کنند. برای نمونه:

In some countries, young people are encouraged to work or travel for a year between finishing high school and starting university studies. Discuss the advantages and disadvantages for young people who decide to do this.

بسیاری از زبان آموزان بعد از دیدن این سوال می پرسند که Gap year به چه معنی است؟. تا حدودی با این زبان آموزان در مورد این گونه سوالات ابراز همدردی می شود. اکثر زبان آموزان ایرانی هیچ گونه تجربه ای از یک سال مرخصی قبل از ورود به دانشگاه ندارند. این ایده برای آن ها کاملا ایده ای غربی می باشد و آنها از دیدن چنین سوالاتی ناراحت می شوند؟، که کاملا قابل درک می باشد. خوشبختانه، سوالاتی همانند سوال بالا بسیار نادر می باشند و اکثر سوالات تسک ۲ رایتینگ در مورد موضوعات آشنا مانند سلامت، آموزش و محیط زیست می باشد که همه انسان ها در مورد آنها چیزی برای گفتن دارند.به خاطر داشته باشید که این امتحان، امتحان زبان می باشد نه امتحان سطح دانش عمومی شما.

آیا ایده های من باید سرگرم کننده و جذاب باشند؟

اکثر زبان آموزان نگران این هستند که ایده های آنها جذاب نباشند یا خیلی کسل کننده باشند. ممتحن به دنبال این نیست که او را سر ذوق بیاورید. آنها به دنبال این هستند که با نوشتن یک مقاله انگلیسی که شامل مثال های مرتبط و شواهد ساپورت شده است، توانایی خود در نوشتن یک متن انگلیسی نشان دهید.هیچ گونه نمره ای برای بیان ایده های جذاب در نظر گرفته نمی شوند. فقط ایده ها باید به سوالی که پرسیده می شود ارتباط داشته باشد. شما می توانید کسل آورترین ایده های دنیا را داشته باشید و همزمان نمره ۹ بگیرید، در صورتی که ایده های شما به سوال پرسیده شده مرتبط باشند.
این عبارت ممکن است برای کسانی که در دانشگاه در حال تحصیل می باشند کمی غیر منطقی باشند زیرا آنها فکر می کنند ایده های آنها هم باید مرتبط باشند و هم جذاب. لطفا این نوع تفکر که مربوط به دانشگاه می باشد را کنار بگذارید، این یک امتحان آیلتس است نه یک امتحان دانشگاهی. به ممتحنین آیلتس همان چیزی را بدهید که می خواهند نه چیزی دیگر.

راه حل ها

در ادامه چندین راه حل برای این مشکل ارایه خواهد شد.

۱. آشنایی با موضوعات رایج

۲. طوفان ذهنی(کم اثرترین روش)

۳. نقشه ذهنی

۴. روش ۵ سوالی

۵. روش نظر شخصی(تاثیر گذار ترین)

یک روش برای همه افراد مناسب نمی باشد

نکته مهمی که در مورد این مورد این تکنیک ها باید ذکر شود این است که هر تکنیکی برای هر فردی مناسب نمی باشد. شما باید هر کدام از این تکنیک ها را امتحان کنید تا ببینید که کدام یک از آنها برای شما مناسب تر می باشند. هنگامی که تمرین می کنید به خاطر داشته باشید که ممتحن به دنبال ایده های مرتبط می باشد که شما آنها را با توضیح دادن و زدن مثال ساپورت می کنید. شما همچنین باید از تکنیکی استفاده کنید که سریع تر به شما ایده های لازم برای نوشتن را می دهند. شما فقط ۲ یا ۳ دقیقه برای تولید ایده در شرایط امتحان زمان دارید. از اینکه تمرین این تکنیک ها وقت زیادی از شما بگیرند نگران نباشید، با گذشت زمان شما در این زمینه ماهر خواهید شد. یکی از روش های پایین را انتخاب کنید و یک زمان محدود برای خود در نظر بگیرید و یکی از سوالات امتحانات گذشته را تمرین کنید.

۱. آشنایی با موضوعات رایج

این تکنیک به این معنی می باشد که در مورد ۱۰ موضوع رایج که در امتحان آیلتس می آید تحقیق کنید و تعدادی از لغات مربوط به این موضوعات تکرارشده را یاد بگیرید. هر چه دایره لغات شما بیشتر باشد، برای شما آسان تر خواهد بود که به ایده ها فکر کنید. اگر به اندازه کافی وقت دارید، فقط به این ۱۰ موضوع رایج اکتفا نکنید و موضوعات بیشتری را مطالعه کنید.

در وقت های آزاد خود، به بعضی روزنامه های انگلیسی زبان نگاهی بیندازید و موضوعاتی که ممکن است در امتحان آیلتس بیاید را شناسایی کنید. هنگامی که این کار را انجام می دهید، شما می بایست دو کار را انجام دهید.اولین کاری که باید انجام دهید این است که لغاتی را که نمی دانید یادداشت کنید، تلاش کنید معنی کلمه را از طریق متن حدس بزنید و سپس برای اطمینان از طریق یک فرهنگ لغت، معنی آن را چک کنید. این کار خیلی به شما کمک خواهد کرد، نه تنها رایتینگ تسک ۲ شما قوی تر خواهد شد بلکه بخش های دیگر امتحان شما نیز بهبود خواهد یافت.

۲. طوفان ذهنی

طوفان ذهنی یعنی اینکه به هر چه تعداد ایده ممکن که در ارتباط با موضوع سوال می باشد فکر کنید. این تکنیک برای اولین بار توسط یک آژانش تبلیغاتی برای خلق ایده های جدید برای مبارزات تبلیغاتی توسعه داده شده است.این تکنیک شامل قرار دادن کلمات کلیدی در مرکز یک صفحه و نوشتن هر چه تعداد ایده ممکن در مورد آنها می باشد.
بعضی زبان آموزان و بعضی از اساتید زبان از این روش خیلی استقبال می کنند. اگراین تکنیک برای شما کار می کنند، از این تکنیک استفاده کنید، ولی یک سری ایرادات به این تکنیک وارد است. اولا، بعضی از زبان آموزان زمان زیادی در این مرحله صرف می کنند و سعی می کنند به ایده های زیادی فکرکنند. دوما، به خاطر این که آنها خیلی کلی فکر می کنند، ایده های شان مرتبط نمی باشند. این کار زمان بیشتری می خواهد تا ایده های مرتبط را از ایده های نا مرتبط جدا کنید، که شما در جلسه امتحان چنین وقتی ندارید.

۳. نقشه ذهنی

نقشه ذهنی روشی برای سازمان دهی تصویری افکارتان برروی کاغذ می باشد. بعضی از زبان آموزان این روش را دوست دارند زیرا این کار نشان می دهد که چگونه ذهن آنها کار می کند و به آنها اجازه می دهد تا افکارشان را سازمان دهی کنند. این کار نسبت به طوفان فکری سازمان یافته تر می باشد و بعد از این که این کار را برای چندین بار برای چند سوال متفاوت انجام دهید، خیلی سریع می توانید این کار را بکنید.
یک تکنیک خیلی خوب این است که کلمات کلیدی را در مرکز صفحه قرار دهید و سپس ریز کلمات کلیدی را در شاخه های این کلمات کلیدی قرار دهید. تنها مشکل این روش این است که بعضی زبان آموزان زمان زیادی برای خلق یک تصویر ذهنی کامل صرف می کنند. هیچ گونه امتیازی برای خلق تصاویر ذهنی زیبا در نظر گرفته نمی شود. آنها فقط برای این ساخته می شوند که برای ایده پردازی به شما کمک کنند، پس سریعا این کار را انجام دهید.

۴. روش ۵ سوالی

این روش از کلمات سوالی who/what/why/where/how برای تولید ایده استفاده می کند. این تکنیک مناسب کسانی می باشد که خیلی منطقی فکر می کنند و همچنین اطلاع کمی در مورد موضوع دارند.

بگذارید نگاهی بیندازیم به مثال پایین:

In some countries, young people are encouraged to work or travel for a year between finishing high school and starting university studies. Discuss the advantages and disadvantages for young people who decide to do this.

Why– to gain work experience, to experience life in different countries, to understand different cultures, to make money before going to university, lazy, not mature.

Where– tourist destinations, developing countries, local business, internship in big company.

How– save money, permission from parents and university, apply for internship/job, travel to inexpensive countries.

همانطور که مشاهده می کنید، در عرض چند دقیقه ما با پرسیدن ۳ سوال از ۵ سوال توانستیم ایده های زیادی تولید کنیم. تعداد این ایده ها بیش از آن چیزی است که برای پاسخ به سوال باشند. بنابراین به یاد داشته باشید که فقط ایده هایی را انتخاب کنید که براحتی می توانید در مورد آنها بنویسید.

۵. روش نظر شخصی ( یا روش کافی شاپ)

به نظر می رسد که این بهترین روش می باشد زیرا زبان آموزان به سرعت می توانند ایده پردازی کنند و همچنین به آنها کمک می کند تا برروی سوال تمرکز کنند. این روش بسیار ساده می باشد. از زبان آموزان خواسته می شود که تصور کنند که در یک کافی شاپ در کنار دیگر دوستان و اعضای خانواده خود نشسته اند و آنها نظر شما را در مورد یک موضوع می پرسند. در شرایط امتحان، فشار بسیار زیادی برروی شما می باشد و برای شما سخت خواهد بود که فکر کنید. اما اگر فرض کنید که در یک محیط آرام در کنار دوستان تان نشسته اید به راحتی ایده خود را بیان خواهید کرد.

برای داشتن ایده های بیشتر، در نظر بگیرید که دوست تان در مورد موضوع با شما مخالف است و ایده های شان را بنویسید. بگذارید نگاهی بیندازیم به مثال پایین:

دوست شما:

‘Do you think it’s a good idea that young people take a year off between school and university to work or travel?’

شما:

‘Yes. Many young people are not mature enough to go to university at 18 and travelling or working will help them mature. Working for a year could also allow them to save money and gain valuable work experience. If they go travelling, they will get to experience different cultures.

بنابراین شما تمامی ایده های لازم برای نوشتن در مورد موضوع را دارید. شما می توانید ایده های خود را یادداشت کنید ( این کار اکیدا پیشنهاد می شود) یا به مدت یک دقیقه در مورد آن فکر کنید.
ایده های تولید شده به این روش به شما کمک می کنند تا نظر شفافی در مورد سوال داشته باشید و به شما کمک خواهند کرد تا یک رایتینگ کاملا مرتبط، شفاف و معنا دار بنویسید. همانند تمامی روش هایی که توضیح داده شدند، این روش هم نیاز به تمرین دارد. سعی کنید سوالات امتحان های گذشته آیلتس را با این روش پاسخ دهید.

 

دریافت فایل آپدیت شده ایده های Writing سایمون


یکی از نگرانی های زبان آموزان این است که سوال رایتینگ بخش دوم را باز کنند و هیچ گونه ایده ای نداشته باشند. تولید ایده در تسک ۲ امتحان رایتینگ بسیاری از زبان آموزان را نگران میکند، در صورتی که این گونه نباید باشد. این ترس کاملا طبیعی است، اما راه حل های ساده ای برای این مساله وجود دارد. این پست به شما کمک خواهد کرد به ایده های بهتری برای سوالات تسک ۲ فکر کنید.

چگونه ایده های جذاب برای رایتینگ آیلتس پیدا کنیم؟
چگونه ایده های جذاب برای رایتینگ آیلتس پیدا کنیم؟

۱ـ آشنایی با موضوعات رایج در Writing: حداقل ۲۰ موضوع رایج و پرتکرار در آزمون آیلتس را مطالعه کنید و کلمات مربوط به آنها را به خوبی یاد بگیرید.در واقع هرچه دایره واژگانی بیشتری داشته باشید ایده پردازی در نوشتن قطعا برای شما ساده‌تر می‌شود.

۲- برای رسیدن به ایده های جذاب از خودتان سوال بپرسید:
یکی از راه‌های کاربردی برای رسیدن به ایده برای آزمون آیلتس سوال پرسیدن از خودتان است. با استفاده از کلمه‌های پرسشی پایه‌ای (چگونه، چه‌کسی، چه‌چیزی، چرا، چه‌موقع و کجا) از خودتان سوال بپرسید. جواب‌های این سوالات به شما درباره‌ی اینکه چه بگویید، قطعا ایده میدهند. بنابراین بهترین توصیه این است که سعی کنید تا جایی که میتوانید انواع مختلف سوالات را از خود بپرسید.سوالاتی که با “چه‌ موقع” و “کجا” شروع میشوند، حتی اگر بدیهی نباشند، میتوانند ایده‌های جدیدی برای رایتینگ آیلتس به شما بدهند.

۳- ایده های خود را سازماندهی کنید:
توجه کنید که Writing شما نباید بیشتر از سه پاراگراف اصلی (بدنه مقاله) داشته باشد و هر پاراگراف توضیح یک ایده می باشد. بنابراین بیش‌تر از دو یا سه ایده لازم نیست. بسیاری از مقاله های آیلتس به دلیل آن که داوطلب سعی میکنند ایده‌های زیادی را در آنها به کار بگیرند خوب نوشته نمی شوند. شما باید ایده ای را انتخاب کنید که مطمئن شوید کاملا با سوال مرتبط است وهمچنین میتوانید آن را با دلیل و مثال توضیح دهید حتی اگر بهترین ایده‌ی شما نباشد. بسیاری از مقاله های آیلتس (بخش دوم رایتینگ آیلتس) نمره مطلوبی دریافت نمی کنند چرا که موضوع اصلی مشخص نبوده و ایده‌ها سردرگم هستند. بنابراین قبل از اینکه نوشتن را شروع کنید، باید مشخص کنید دقیقا چه نوع ایده‌هایی دارید.

نکته پایانی:
توجه کنید که با یک برنامه‌ریزی مدون است که ایده‌های ناب به ذهن شما خطور می‌کند. شما بعد از درک سوال سعی کنید تمام آن چیزی را که به ذهنتان می رسد بر روی کاغذ بیاورید. آزمون آیلتس از یک سری موضوعات خاص استفاده می‌کند که تنوع این موضوعات در کتاب‌های کمبریج IELTS Cambridge  مشاهده می شود و با مطالعه آن ها می توان با این موضوعات آشنا شد.  همچنین استفاده از ویدیوهای آموزشی در وبسایت هایی همانند یوتیوب و مشاهده ی نمونه های نوشته شده در اینترنت از طریق سرچ Sample IELTS writing question؛ مطالعه ی روزنامه های انگلیسی،  گوش دادن به اخبار و مطالعه ی زیاد کتاب و در واقع بودن در معرض حوادث روز جهان قطعا می تواند به شما کمک کند. متن هایی که مطالعه می کنید از ساختارهای گرامری متنوعی تشکیل شده است. با دقت بیشتر هنگام خواندن متن میتوان کاربردهای واقعی و طبیعی ساختارهای گرامری را مشاهده کرد و با یادداشت برداری و تمرین این ساختارها، در نگارش خودتان هم از آنها بدرستی استفاده کنید.

منبع: تدریس خصوصی آیلتس


همانطور که در قسمت Brainstorm مفصلا توضیح داده شد، فرآیند یافتن ایده و ایده پردازی در این بخش انجام می شه و حالا نوبت Mind Mapping(نقشه ی ذهنی) است. درواقع Mind Mapping یک روش عالی برای تمرین تکمیل فرآیند Brainstorm است اما علاوه بر آن مزایای دیگری هم داره مثل آموزش و یادگیری سریعتر، تقویت مهارت ریدینگ و اسپیکینگ، یادگیری لغات جدید، ساده سازی مطالب پیچیده و … . 

Mind Mapping چیست؟

یک روش قدرتمند در آیلتس که درعین حال یاد گرفتن آن و به کاربردن آن بسیار ساده ست. تنها کاری که باید انجام بدین این که اطلاعات خودتونو نسبت به این روش بالا ببرید و تا جایی که ممکنه تمرین کنین. همونطور که از اسم این روش مشخصه درواقع یک نقشه ی ذهنیه با این ویژگی که روی کاغذ ترسیم می شه. این روش گرافیکی به سازماندهی، طبقه بندی و ارتباط اطلاعات و ایده ها پیرامون یک موضوع خاص کمک می کنه. با این روش به سرعت می تونین ساختار یک موضوع رو شناسایی و ارتباط بین اجزای سازنده ی آن رو درک کنین و ایده ی مرکزی، ساختار کلی و چگونگی ارتباطات رو در یک نگاه و همزمان ببینین.

hh

چگونه یک Mind Mapping خوب بسازیم؟

از آن جایی که این یک روش خلاقانه و فردیه قوانین مشخصی برای پیروی از آن وجود نداره اما رعایت نکات زیر می تونه به شما کمک کنه تا نقشه ی ذهنی موثر و خلاقانه ای برای هرآنچه مدنظرتونه، داشته باشین.

  • از وسط صفحه شروع کنین و ایده ی اصلی رو داخل یک دایره یا بیضی بنویسین. فراموش نکنین که حتما از وسط صفحه شروع کنین زیرا این ویژگی مغز  که روی مرکز صفحه تمرکز کنه.
  • مفاهیم مرتبط رو مطابق شکل به صورت شاخه ای  به مرکز ارتباط دهین هرکدام از این شاخه ها می تونن زیرشاخه هایی  داشته باشن.
  • برای زیرشاخه ها شرح کوتاهی بنویسین و نقشه رو گسترش بدین.
  •  هرآنچه به ذهنتان می رسه رو بنویسین و به ایده مرکزی مرتبط کنین حتی اگر از نظر خودتون بی ارتباط و شاید مسخره باشه! هیچ محدودیتی وجود نداره در این زمان شما در شرایط brainstom قرار دارین پس برای اطمینان از درست یا غلط بودن موضوعی که می نویسین، ذهن خود رو متوقف نکنین. ممکنه تمام آن ها بعدا بدردتان بخوره.
  •  سرعت عمل داشته باشین. در این زمان معمولا ذهن شما پر از ایده می شه. به سرعت تمام ایده ها را روی کاغذ بیارین. 
  • از نوشتن دست نکشید حتی اگر چیزی به فکرتون نرسید شاخه های خالی رو بکشید، ذهن شما خودش ایده های جدید رو پیدا می کنه.

 همونطور که با هم دیدیم این یک روش تجسمیه و نیاز نیست درفرمت جمله ایده های خود رو بنویسین با این کار حین رایتینگ یا اسپیکینگ به راحتی کل ایده ها یادتون میاد. چون شما با این روش  ایده ها و تفکرات خودتونو در یک مسیر واضح و مشخص قرار دادین بنابراین از ذهن شما نمی ره.

نکته ی اصلی مهم دیگه این که فقط نوشتن نکات کافی نیست اگر شما نتونین دلیل مناسب برای اینکه چرا آن ایده ها رو نوشتین، پیدا کنین نمره ی قابل توجهی به علت عدم وابستگی و پیوستگی (coherence and cohesion) از دست میدین و پیوستگی ارتباط مستقیم داره به ارتباط دادن تمام ایده ها به هم که Mind mapping یک روش عالی برای تقویت این  تواناییه. یادتون باشه برای ایجاد این ارتباط و تبدیل لغات به پاراگراف از گرامر قوی استفاده کنین.

اگر از این روش به درستی استفاده کنین قطعا می تونین زمان آزمون رو به خوبی مدیریت کنین.


برای دنبال کردن ایده های بیشتر درباره رایتینگ میتونین از لینک های زیر استفاده کنین

1_چجوری واسه رایتینگ تسک دو ایده بسازیم

2-تکنیک Brainstorming در رایتینگ آیلتس


 یک نمونه استفاده از این روش برای موضوع Animal Testing در رایتینگ تسک 2 و اسپیکینگ رو باهم ببینیم:

mindmapping

  از این mind-map می تونین برای تولید ایده های خود برای رایتینگ تسک 2 استفاده کنین.

  •  In these days experiments on animals are extensively used to develop new medicines and to test the safety of other products. Some people argue that these experiments should be banned because it is morally wrong to cause animals to suffer, while others are in favour of them because of their benefits to humanity. Discuss both views and give your own opinion.
  • Examine the arguments in favour of and against animal experiments, and come to a conclusion on this issue.
  • Do you agree or disagree on the following statement? Experiments on animals for developing vaccines should be stopped.
  • Animal over-exploitation may increase discrepancy in the ecosystem which may affect biodiversity. Do you agree or disagree?

 

میخوای مقاله‌های جدید رو برات بفرستیم؟

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا