آموزش زبان

آشنایی با آزمون آیلتس

آزمون آیلتس برگرفته شده از سرواژگان International English Language Testing System)  IELTS) می باشد.

آیلتس (IELTS) یک آزمون جهانی جهت ارزیابی دانش زبانی زبان آموزان در سراسر دنیا است و همچنین پر مخاطب ترین آزمون بین المللی زبان انگلیسی به شمار می آید.
آیلتس (IELTS) یک آزمون بریتانیایی و یکی از با ارزش ترین آزمون های زبان انگلیسی در جهان میباشد که توسط شورای فرهنگی بریتانیا (British Council) و مرکز آیلتس استرالیا (Idp) برگزار میشود. صدها مرکز برگزاری آزمون در سراسر دنیا تحت نظارت این دو سازمان بزرگ و جهانی، هدایت و اجرای این آزمون را به عهده دارند.

یکی از معیار های مشترک پذیرش داوطلبان در گروه های مختلف شغلی، مهاجرتی، تحصیلی و… بر اساس نیازمندی های پذیرش، ارزیابی سطح دانش زبان انگلیسی بر اساس معیارهای  آزمون آیلتس (IELTS) است. در این راستا متقاضیان برای شرکت در آزمون های آیلتس در مراکز مجاز به برگزاری آیلتس در سراسر دنیا برگزار میشود اقدام میکنند. جالب است بدانید که سالانه میلیون ها نفر از سراسر دنیا در آزمون آیلتس (IELTS) شرکت میکنند و این آزمونِ پرمخاطبِ بین المللی در کشورهای زیادی برگزار میشود. همچنین ده ها هزار ایرانی با هدف مهاجرت یا تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان خارج از کشور، اقدام به شرکت در آزمون و کسب مدرک معتبر آیلتس میباشند.

آزمون بین المللی آیلتس (IELTS) در دو سطح جنرال (General) و آکادمیک (Academic) برگزار میشود.

 

آزمون آکادمیک برای افرادی است که هدف تحصیل در مراکز عالی و آموزشی و دانشگاه ها در کشور مقصد را دارند. آزمون جنرال مختص افراد غیر دانشجویی میباشد. این آزمون نسبت به آیلتس آکادمیک ساده تر است. افرادی که قصد کار، مهاجرت و یا گذراندن دوره های فنی حرفه ای را دارند باید در آزمون جنرال آیلتس شرکت کنند.
متقاضیان آزمون باید بدانند که نمره دهی آیلتس از ۰ تا ۹ سطح دانش زبانی را مشخص نموده و قبولی یا مردودی ندارد. لذا افراد با توجه به نمره اعلام شده جهت پذیرش از سوی سازمان یا دانشگاهِ مورد نظرشان باید برای کسب نمره دلخواه بکوشند.
به عنوان مثال نمره ۵ سطح متوسط و نمره ۶ به بالا سطح مسلط و خوب به حساب می آید. 

 

مهارت های آزمون  IELTS  

در آزمون آیلتس (IELTS) چهار مهارت اصلی زبان مورد ارزیابی و گزینش قرار میگیرد:
 

۱- مهارت نوشتن (Writing) سطحِ زبان داوطلب در نوشتن متن های عمومی و تحلیل نمودار را در مدت زمان یک ساعت بررسی میکند.

 

در این بخش دو نوع تکلیف وجود دارد: در تکلیف اول (Task 1) درفرمت آکادمیک داوطلب باید با توجه به نمودارهای ارائه شده متناسب با موضوع مورد نظر، یافته های خود را در چند بند بنویسد که تعداد کلمات متن نباید کمتر از ۱۵۰ باشد. در تکلیف اول (Task 1) درفرمت جنرال به داوطلبین موضوعی داده می شود که می بایست نامه ای تنظیم کنند و بنویسند. مدت زمان برای نوشتن این بخش ۲۰ دقیقه می باشد.

در تکلیف دوم بخش نوشتاری (Task 2)، یک موضوع ارائه میشود که داوطلب موظف است یک متن و انشاء تحلیلی شامل حداقل ۲۵۰ کلمه بنویسد. مدت زمان برای نوشتن این بخش ۴۰ دقیقه می باشد.

 

۲-  مهارت شنیداری (Listening) در دو نوع جنرال و آکادمیک شامل ۴ فایل صوتی و ۴۰ سوال میباشد که ظرف مدت ۳۰ دقیقه باید پاسخ داده شود. فایل ها یکبار پخش میشوند. در این بخش از گویش و لهجه های مختلف زبان انگلیسی استفاده میشود.

 

۳-  مهارت خواندن (Reading) که شامل سه متن برگرفته از متون کتاب ها، مجلات و روزنامه ها است. این بخش ۴۰ سوال دارد که باید به مدت ۶۰ دقیقه به آنها پاسخ داده شود.
اگرچه متن ها نیازمند آشنایی با تخصص خاصی نیستند اما نسبتا طولانی بوده و متناسب با نوع آزمون میباشند.

 

۴- مهارت صحبت کردن (Speaking) سه بخش را شامل میشود:
قسمت اول صحبت با ممتحن (Examiner) و پاسخ به سوالات وی در رابطه با موضوعات معمول و شناخته شده است. این بخش معمولاً با یک حال و احوال پرسی شروع و سوالاتی با موضوعاتی از قبیل اطلاعات فردی، خانواده، شغل، محل زندگی و تحصیلاتِ  داوطلب می باشد.

 

قسمت دوم مصاحبه و آزمون Speaking IELTS، به داوطلب کارتی داده می شود که موضوعی روی آن نوشته شده. داوطلب می بایست پس از یک دقیقه یادداشت برداری و تفکر در خصوص موضوع، به مدت 2 دقیقه بی وقفه در رابطه با موضوع صحبت نماید. و در قسمت سوم آزمون Speaking IELTS پاسخ به سوالات مفهومی ممتحن در رابطه با موضوعِ  قسمت قبل میباشد. مدت زمان کل مصاحبه در Speaking IELTS حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می باشد. 

 

 


در این مقاله از آموزش زبان انگلیسی قصد داریم چگونگی آمادگی برای آزمون آیلتس رو شرح بدیم.

آیلتس چیست؟

IELTS : International English Language Testing System

آیلتس سیستم آزمون زبان انگلیسی در سطح بین المللی.

آمادگی برای آزمون آیلتس یکی از دغدغه های بزرگی هست برای کسانیکه میخوان آزمون بدن.در بسیاری از موارد شما رو برای اینکه از کجا شروع کنید دچار سردرگمی می کنه .در ادامه مجموعه ای از مراحل مفید رو در اختیارتون گذاشتیم:

۱) برای آمادگی در آزمون آیلتس در یک آزمون تمرینی شرکت کنید

آمادگی برای آزمون آیلتس را با انجام یک آزمون تمرینی شروع کنید.این کار باعث میشه که شما نقات قوت و ضعفتون رو شناسایی کنید و بهتر برای ارتقای اونها تلاش کنید.نه تنها لازمه که نقاط ضعف خودمون رو بشناسیم و اونها رو بهبود ببخشیم، بلکه به همان اندازه ضروریه که نقاط قوت خودمون رو برای ایجاد یک پایه محکم برای آزمون ایجاد کنیم.

با این حال اگر به راحتی نمی تونید اشتباهات خودتون رو پیدا کنید و اونها رو رفع کنید , قطعا شما به وجود یک متخصص در کنارتون نیاز دارید.بیشتر افرادی که قراره آزمون آیلتس رو بدن , در دوره های آموزشی شرکت می کنن.چون که تخصص این دوره فقط بر اینه که شما رو متمرکز روی آزمون میکنن.

اگر به سری آزمون ها آزمایشی ایلتس کمبریج دسترسی ندارید نگران نباشید !میتونید نمونه سوالات استاندارد رو از خود سایت IELTS ببینید. سایت ایلتس در اول صفحه لینک شده.

۲) با فرمت آزمون و چگونگی برگزاری اون به صورت کامل آشنا باشید

توجه داشته باشید برای آمادگی برای آزمون آیلتس آشنایی با نوع سوالات و ساختار آزمون یک گام مهم و کلیدیه! به خاطرتون بسپارید که کلید موفقیت در همه امتحانات نه فقط آزمون آیلتس , آشنایی کامل با الگو و قالب آزمون هست.

۳) از محدودیت های زمانی اطلاع داشته باشید

خب طبیعتا هرچقدر بیشتر محیط آزمون رو برای خودتون شبیه سازی کنید و درک واضح تری نسبت بهش پیدا کنید شانس موفقیت شما در این آزمون بالا میره. آماده سازیه خودتون رو تحت شرایط زمانبندی آزمون آیلتس انجام بدید تا بهتر بتونید زمان رو مدیریت کنید.

از اونجایی که آزمون آیلتس محدودیت زمانی داره , تمام آمادگی هایی که در دوره های آموزشی انجام میشه , تحت شرایط زمانبندی مشابه با آزمون آیلتس هست و شما رو برای سرعت آزمون آماده میکنن.

۴) دایره ی لغاتتون رو گسترش بدید

قبل از حضور در آزمون ریدینگ آیلتس، دانستن معنی یک جمله و کلمات ضروری هست.یک پوئن مثبتی که در این باره وجود داره این هست که کلمات به راحتی در ذهن ثبت میشن. برای اینکه بتونید کلمات جدیدی یاد بگیرید , راهکار های زیادی وجود داره. برای مثال شما میتونید با خوندن مجلات و یا کتاب کلمات جدید زیادی یاد بگیرید. و حتما هرچیز جدید رو که یاد میگیرید یادداشت کنید و توی مکالماتتون حتما ازشون استفاده کنید تا به طور کامل در ذهنتون حک بشه.

۵) توانایی ها انگلیسی و استراتژی های آیلتس خودتون رو ارتقا بدید

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که شرکت کننده ها دارن این هست که بیشتر وقت خودشون رو فقط صرف تست زدن و ازمون دادن هستند در حالیکه این اشتباهه! درسته که تست زدن یک امر واجب برای آمادگی برای آزمون آیلتس هست اما شما باید از طرف دیگه زبان خودتون رو تقویت کنید.

آیلتس آزمونی از مهارت انگلیسی شما هست. پس انتظار میره سطح زبان شما بالا باشه!

۶) برای آمادگی در آزمون آیلتس گرامر خودتون رو تکمیل کنید

الان دیگه فرصت مناسبیه تا گرامر هایی رو که ناقص گزاشتید تکمیل کنید. اصلا نباید در این یک مورد به خصوص تنبلی کنید. آزمون IELTS جایی برای محک زدن تمام سطوح مختلف زبانه! پس اگه حتی یک مورد گرامر رو یاد نگرفتید یا ناقص گذاشتید حتما مطمئن بشید که تکمیلش می کنید. چون اگه اینطوری نباشه یهو چشمتون رو باز می کنید و می بینید که نمرتون رفته!

۷) بخاطر داشته باشید یادگیریِ آیلتس یک فرایند است

به طور متوسط ۱۲ هفته طول میکشه تا یک امتیاز به امتیاز های قبلیتون اضافه بشه.

حداقل ۳ تا ۶ ماه قبل از ازمون خودتون رو آماده کنید. ما پیشنهاد میکنیم موسسه و یا دوره هایی رو پیدا کنید که به شما استراتژیی های خاص آیلتس رو آموزش بدن.

۸) خودتون رو غرق در زبان کنید

در کنار آمادگی برای آزمون آیلتس خودتون رو در معرض زبان قرار بدید. این یعنی چی ؟یعنی مطالبی رو بخونید که مورد علاقتون هست یا همچنین مجلات و وبلاگ ها هم گزینه ی مناسبی هستند.

هر روز قسمتی از روزتون رو به بحث نوشتن اختصاص بدید. بهتون پیشنهاد میکنم که یک دفتر همیشه در کنار خودتون داشته باشید تا اتفاقاتی که در طول روز براتون میوفته رو توش به انگلیسی بنویسید.

از پادکست ها غافل نشید! حتما سعی کنید همونقدر که مهارت های نوشتاری و خواندنی تون رو ارتقا میدید مهارت شنیداریتون رو هم ارتقا بدید. هرچه قدر که به مکالمات افراد Native گوش بدید همونقدر هم لحجتون به اون سمت کشیده میشه.

همچنین میتونید از تکنیک زیر استفاده کنید :

تکنیک سایه یا shadowing :
این تکنیک به این صورت هست که هر جمله ای رو که از طرف یک فرد که دارای لحجه ی آمریکایی میشنوید , چند بار تکرار کنید. اینکار به تلفظ و لحن خیلی کمک میکنه

۹) مثبت باشید

آخرین مورد اما کم اهمیت نه! به خودتون ایمان داشته باشید و به خودتون اطمینان بدید که با بالا بردن تلاشتون و صرف کمی وقت میتونید این ازمون رو هم با موفقیت سپری کنید…

از جمله منابع و کتاب های آیلتس برای آمادگی در آزمون آیلتس

Mindset for IELTS

Barron’s IELTS super pack

The official Cambridge Guide to IELTS

Complete IELTS

Official IELTS Practice materials

Simone Braverman’s Target Band 7

Road to IELTS

کلام آخر!

برای یادگیری صفر تاصد زبان انگلیسی اپلیکیشن لینگوجو رو همین الان نصب کنید!

👇 دانلود اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی لینگوجو 👇

 

✅ پیشنهاد ما چیه؟

اگر تصمیم گرفتید تا زبان انگلیسی رو در منزل یاد بگیرید، پیشنهاد من اینه که از یک اپلیکیشن آموزش زبان معتبر استفاده کنید. لینگوجو می تواند بهترین انتخاب در این زمینه باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا