آموزش زبان

آموزش اسپیکینگ در سال 2021

یادگیری زبان انگلیسی در حد مکالمه:

قبل از اینکه در مورد دستورالعمل قدم به قدم آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی صحبت کنیم، دوست دارم داستان تلنگری را بگویم که باعث شد آموزش مکالمه زبان انگلیسی یکی از دغدغه‌های زندگی من باشد.

دانشگاه ارومیه قبول شده بودم و ترم یک، از هر فرصتی برای گشت‌وگذار در این شهر زیبا استفاده می‌کردم. یک روز یک توریستِ چشم آبی، غرق در یک نقشۀ کاغذی دربازار قدیم ارومیه توجهم را جلب کرد. با اینکه از مکالمه زبان انگلیسی همان چند جمله‌ای را بلد بودم که از کتاب­‌های دبیرستان به یاد داشتم، با اعتماد به نفس بالا جلو رفتم و گفتم:

 ?Can I help you

گفت:

.Oh thanks god! I’m looking for this hotel

و یک جایی روی نقشه را نشانم داد. خواستم راهنمایی‌­اش کنم، اما انگلیسیم دیگه تمام شده بود.

فکر کردم، اگر خودم همراهش بروم از راهنمایی کردنش به زبان انگلیسی راحت‌تر است. با هزار زور و زحمت مجددا ارتباط برقرا کردم و گفتم:

“😃 I go with you “

رسیدیم هتل، قیمت‌ها را که از خانم رسیپشن پرسید رو به من کرد و گفت: “بریم یه جای ارزون‌تر پیدا کنیم؟”

پیشنهاد دادم: “میخوای بیای پیش من بمونی؟” بی‌­درنگ پذیرفت.

خانه که رفتیم، کمتر از چند ساعت بعد بیشتر از ده نفر شده بودیم. به هر دوستی که خبر می‌­رسید من یک مهمان اروپایی دارم پیدایش می‌­شد. من که خودم به سختی انگلیسی صحبت می‌کردم، شده بودم مترجم جماعتی که هر کدام کلی سوال عجیب داشتند.

در این فضای دوستانه، به قدری به این آقای جهانگرد خوش گذشت که هفت روز ماندنش را تمدید کرد.

بیشتر بخوانید: نقشه راه یادگیری زبان انگلیسی

لذت یادگیری زبان انگلیسی در حد مکالمه:

ارتباط برقرار کردن به یک زبان دیگر همان‌قدر که کیف داشت آزار دهنده هم بود. وقتی بحث یک مقدار جدی می‌شد و نمی‌توانستم حرفم را بزنم، حالت درماندگی به من دست می‌­داد.

مهمان جهانگردمان رفت و از من قول گرفت هر وقت توانستم به دیدارش بروم. با همین انگیزه تصمیم گرفتم آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی را به صورت جدی دنبال کنم. چند ماه اول بیشتر به آزمون و خطا گذشت.

در بین جستجوهایم در اینترنت ویدئویی دیدم از شخصی به اسم Dr Alexander Arguelles. زبان‌شناس آمریکایی با تخصص آموزشِ مکالمه زبان دوم. ایشان یک تکنینک ژاپنی یادگیری زبان را توسعه داده و با استفاده از این تکنیک علمی 50 زبان زنده دنیا را یاد گرفته بود.

آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی را با استفاده از این روش شروع کردم. یادگیری با این روش را به بخشی از زندگی‌ام تبدیل کردم و آموخته‌هایم را در مکالماتی که هراز گاهی با دوست جهانگردم داشتم استفاده می‌کردم.

در نهایت منی که مکالمه زبان انگلیسی‌­ام در حد I go with you بود، و بزرگترین آرزویم یادگیری زبان انگلیسی در حد مکالمه بود، به کسی تبدیل شدم که تا امروز راهنمای کوهنوردی بیشتر از صد توریست خارجی بودم و الان چند نفر از بهترین دوستانم انگلیسی زبان هستند.

تمامی موارد زیر که در این مقاله در مورد آن‌ها صحبت شده حاصل تجربه‌های خودم در طول مسیر آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی هستند:

  1. آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی در یک آموزشگاه زبان یا به صورت خودآموز؟
  2. زبانشناسی که به 50 زبان صحبت می‌کند و روش او برای آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی.
  3. دستورالعمل قدم به قدم استفاده از روش تقلید برای آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی
  4. چهار فیلم، دو سریال و شش کانال یوتیوب برای شروع یادگیری مکالمه زبان انگلیسی
  5. راهنمای انتخاب فیلم و سریال برای اموزش زبان انگلیسی مکالمه روزمره.
  6. وبسایت Americanrhetoric.com ، آرشیو سخنرانی‌های تاثیرگذار
  7. چالش‌های پیش روی زبان‌آموزان در مسیر یادگیری مکالمه زبان انگلیسی
  8. راهکارهای غلبه بر چالش­‌های فوق

قدم اول: انتخاب بهترین روش آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی

آموزش مکالمه زبان انگلیسی در منزل یا درآموزشگاه؟

اولین سوالی که هر زبان‌آموز برای یادگیری اسپیکینگ زبان انگلیسی باید به آن پاسخ دهد این است که حتماً باید در یک آموزشگاه زبان انگلیسی ثبت نام کنم یا به صورت خودآموز می‌‌توانم مکالمه زبان انگلیسی را یاد‌‌بگیرم ؟

ویژگی زبان‌آموزی در آموزشگاه این است که مطالب از قبل تعیین‌شده، در چهارچوب مکانی و زمانی مشخص و به روش‌های مشخص به زبان آموز­ان آموزش داده می‌شود. در حالی که در یادگیری به صورت خودآموز این شما هستید که دربارۀ تمام این فاکتورهای تعیین کننده و مهم تصمیم می‌گیرید:

  • هفته‌ای چند ساعت باید برای یادگیری مکالمه زبان انگلیسی وقت بگذارم؟
  • چه روزهایی از هفته و چه ساعت‌هایی از روز برای آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی مناسب است؟
  • چه کتاب، فیلم یا دوره‌ای را به عنوان منبع یادگیری مکالمه انگلیسی استفاده کنم؟
  • از میان ده­‌ها روش تقویت مکالمه زبان انگلیسی بهترین روش کدام است؟

انتحاب مسیر آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی:

  برای هر کدام از سوال‌­های بالا ده‌ها گزینه وجود دارد. این گزینه‌های زیاد تصمیم‌گیری را سخت می­‌کنند. تا جایی که بسیاری از زبان‌آموزان در مواجهه با گزینه‌های بسیارِ پیش رویشان بی‌انتخابی را انتخاب می‌کنند. بری شوارتز در کتاب پارادوکس انتخاب دلیل این امر را این گونه بیان می‌کند:

در واقع بزرگترین مزیت آموزشگاه زبان انگلیسی این است که این گزینه‌ها را برای شما محدود می­‌کند. شما دیگر لازم نیست:

  • هم در مورد روش مناسب یادگیری مکالمه تصمیم بگیرید؛
  • هم منبع مناسب را از میان صدها منبع انتخاب کنید؛
  • هم هر‌روز تصمیم بگیرید که امروز کی شروع کنم به زبان خواندن و تا کجا و چقدر بخونم…
  • سخت‌تر از همه این‌ها به این تصمیم‌ها متعهد بمانید.

آموزشگاه فرآیند مشخصی تعریف می‌­کند و شما به خاطر هزینه‌­های زمانی و مادی‌ای که می­‌کنید به فرآیند تعریف شده متعهد می‌مانید و با آن پیش می‌روید.

  • فکر میکنید توانایی این را دارید که درباره این موضوعات مهم خودتان تصمیم بگیرید؟
  • و برای یادگیری خودتان فرآیند سازی کنید؟
  • و به آن فرآیند متعهد بمانید؟

اگر جوابتان مثبت است حتماً یادگیری مکالمه زبان انگلییس را به صورت خودآموز شروع کنید. کیفیتی که در خودآموزی هست در هیچ کلاس زبانی پیدا نمی‌­شود. به شرطی که در این مسیر دیسیپلین داشته باشید.

بیشتر بخوانید: نقشه راه یادگیری آنلاین

بهترین روش آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی

چه روش‌هایی برای یادگیری اسپیکینگ زبان انگلیسی وجود دارد؟

به انگلیسی فکر کردن، جلوی آینه صحبت‌کردن، داستانی را به انگلیسی بازگو کردن، یادگیری عبارت‌ها به جای کلمات و روش چهار مرحله‌ای تقلید از جمله روش‌های آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی هستند.

بهترین روش یادگیری مکالمه زبان انگلیسی چیست؟

روش تقلید که در آموزشگاه‌های زبان ژاپنی برای اولین بار استفاده شده و توسط یک زبانشناس آمریکایی جهانی شده است. شما با این روش انگلیسی را مشابه زبان مادری می‌آموزید.

روش تقلید برای یادگیری مکالمه زبان انگلیسی

روش Dr Alexander Arguelles زبانشناس نابغه آمریکایی، بر این اصل بنا شده است که توانایی ارتباط برقرار کردن و مکالمه به زبان انگلیسی چیزی بسیار فراتر از فراگیری چند کلمه و جمله انگلیسی است.

روش Immitation  یا تقلید اگر به درستی اجرا شود می‌­تواند توانایی شما در اسپیکینگ انگلیسی را به سرعت متحول کند. با اجرای درست این روش می‌­توانید آن انگلیسی زبان با اعتماد به نفس درونتان را بیدار ­کنید.

با این روش برای یادگیری زبان انگلیسی همان کاری را انجام می‌دهید که نوزاد انسان به صورت غریزی برای یادگیری زبان مادری‌اش انجام می­دهد. مشاهده و تقلید دائمی گفتگوها به همراه تلاش برای درک حالات و احساسات اطرافیان و ارتباط دادن گفتگوها و جملات با آن حالات و احساسات.

در این روش با خواندن آهنگ انگلیسی مورد علاقه‌تان، یا وانمود کردن به این که نقش بازیگر مورد علاقه تان در یک فیلم را بازی میکنید، انگلیسی صحبت کردن را یاد می­‌گیرید. با تقلید کلمات، تاکیدها (استرس کلمات)، مکث‌ها، آهنگ صدا، حالات صورت در حین صحبت کردن و زبان بدن یک انگلیسی زبان آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی برای شما به طبیعی‌ترین شکل ممکن رخ خواهد داد.

در طول یادگیری با استفاده از این روش فراموش نکنید صحبت کردن به زبان انگلیسی بیشتر شبیه اجرای نقش در یک فیلم‌نامه است تا کنار هم قرار دادن چند کلمه بی‌روح.

.It’s not just what you say, but how you say it

مراحل قدم به قدم روش Immitation برای یادگیری مکالمه زبان انگلیسی:

یک: گوش دادن و درکِ موضوع

اولین قدم آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی به این روش این است که بخشِ کوتاهی از یک فیلم، سخنرانی و یا آهنگی را که به بازیگر، گوینده و یا خواننده‌اش علاقه دارید و یا موضوعش برایتان جذاب است انتخاب کنید.

(در ادامه مقاله برای پیدا کردن بریده فیلم، سریال و سخنرانی مناسب زبان‌آموزی، هم چند پیشنهاد خوب ارائه کردم و هم راهنمایی‌تان کردم که چطور میتوانید فیلم یا سریال یا سخنرانی مناسب خودتان را برای آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی پیدا کنید.)

همزمان با گوش کردن به قطعه‌ای که انتخاب کرده‌­اید به متن یا زیرنویس آن هم نگاه کنید. به موضوع صحبت‌ها، لغت‌ها و اصطلاحات دقت کنید. هر کدام از لغات و اصطلاحات را که نفهمیدید جستجو کرده و معنی آن را در یک فلش کارت یادداشت کنید.

خود من برای ساخت فلش‌کارت از نرم‌افزار Anki استفاده می‌کنم. Anki یک نرم‌افزار رایگان است که هم برای موبایل و هم برای کامپیوتر وجود دارد. لغات جدیدی که می‌نویسید را به راحتی می‌توانید بین کامپیوتر و گوشی موبایل همگام‌سازی کنید. همکارم شقایق جاوید در کارنکن یک مقاله با عنوان معرفی نرم‌افزار برای حفظ لغات انگلیسی نوشته که در قسمت انتهایی مقاله به معرفی کامل Anki هم پرداخته. حتماً این مقاله را بخوانید و از لینکی که گذاشته شده نرم‌افزار انکی را رایگان دانلود کنید:

معرفی نرم‌افزار برای حفظ لغات انگلیسی

دو: گوش‌دادن، توقف فیلم و تکرار

همان متن را دوباره گوش دهید. اما این بار بعد از هر جمله یا عبارت فیلم را متوقف کنید، تا فرصت این را داشته باشید که همان جمله را بلند تکرار کنید. دقیقاً به همان شکل که گوینده اصلی اجرا می­‌کند. برای درک حالات و احساسات گوینده به سه فاکتور مهم توجه کنید:

1- استرس کلمات:

در هر کلمه انگلیسی یک بخش یا هجا با تاکید بیشتری از بقیه بخش­‌ها خوانده می­‌شود. در آموزش مکالمه زبان انگلیسی به این مورد باید توجه ویژه‌ای شود. این بخش را پیدا کنید و به مانند گویندۀ اصلی آن را با تاکید بیشتری بخوانید. مثلاً در کلمه سه هجایی Chicago  هجای ca  با شدت بیشتری از بقیه هجاها خوانده می­‌شود یا در کلمه سه هجایی Grandmother هجای Grand  با شدت بیشتری خوانده می­‌شود.

2- ضرب و ریتم در جمله:

در هر جمله در زبان انگلیسی، کلمات مهم‌­تر و کلمه آخر هر جمله را با تاکید بیشتر و محکم‌تر می‌خوانیم. کلماتی که بار معنایی جمله را به دوش می‌کشند. برای پیدا کردن لحن صحبت کردن خودتان در اموزش زبان انگلیسی مکالمه روزمره هم این مورد بسیار مهم است. در جمله زیر کلماتی که با تاکید بیشتر خوانده می­‌شوند به صورت Ta و با حروف بزرگ نشان داده شده است:

3- آهنگ یا زیری و بمی صدا:

وقتی سوالی می‌­پرسید که جوابش بله یا خیر است آخر جمله را با صدای بلندتر می­‌گویید. یا وقتی یک جمله خبری را بیان می‌کنید در انتهای جمله صدایتان فراز و فرود دارد. این همان لحن بیان و آهنگ صداست که به کلام انسان روح می‌بخشد و باعث می‌شود هیچ کامپیوتر و ماشینی نتواند مانند انسان صحبت کند. در اموزش زبان انگلیسی مکالمه روزمره این مورد نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

سه: تکرار همزمان با فیلم (تکنیک سایه)

مرحله سوم آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی به روش تقلید به تکنیک سایه معروف است. این مرحله مهم‌ترین قسمت کار می‌­باشد. در این مرحله هر جمله را همزمان با گوینده یا خواننده، با دقت به استرس کلمات،ضرب جمله و آهنگ آن تکرار کنید.

اگر نتوانستید دقیقاً مانند گوینده اصلی تکرار کنید نگران نباشد. اگر از گوینده عقب ماندید نگران نباشید. در روزهای اول می‌توانید سرعت اجرای ویدئو را تا نصف هم کاهش دهید. یا قطعات کوچکتر از ده ثانیه برای اجرای این کار انتخاب کنید. مطمئن باشید پس از تمرین و تکرار کافی این مشکلات برطرف خواهد شد. و این همان زمانی است که انگلیسی زبان با اعتماد به نفس درونتان را بیدار کرده­‌اید.

چهار: غرق شدن در انگلیسی

خود Dr Alexander Arguelles اسم این مرحله را Immersion گذاشته است. به معنی غرق شدن. منظور این است که خودتان را در یک موقعیت واقعی قرار دهید و در زبانی که می‌خواهید یاد بگیرید غرق شوید. شاید این کار برای زبان‌آموزان بیست سال پیش به این معنی بود که به کشوری بروند که به زبان مورد نظر صحبت می‌کنند. اما اکنون و به لطف اینترنت این کار بسیار ساده‌تر شده است. برای پیدا کردن پارتنر تمرینی می‌توانید از اپلیکیشن Tandem ، وبسایت پنپال‌ورلد، و یا گروه‌های شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس که به زبان انگلیسی هستند استفاده کنید.

بعد از صحبت درباره مزایا و معایب یادگیری مکالمه زبان انگلیسی در آموزشگاه به معرفی مراحل قدم به قدم اجرای روش تقلید پرداختیم. اکنون نوبت آن است که به معرفی منابعی بپردازیم که برای اجرای این روش مناسب می‌باشند.

قدم دوم: انتخاب منابع آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی

معرفی فیلم آموزش مکالمه زبان انگلیسی :

“If Women Ruled the World”

بعد از یک رعد و برق غیر معمول، زنی جوان به دنیایی منتقل می‌شود که توسط زنان اداره میشود. این فیلم در یک محیط اداری رخ می‌­دهد. بنابر این شما شانس این را خواهید داشت که لغات مورد استفاده در محیط­‌های اداری و اصطلاحات انگلیسی مورد نیاز برای تجارت را بیاموزید. پیام فیلم برابری جنسیتی است و بخش عمدۀ دیالوگ‌ها حول محور این موضوع خواهد بود. این فیلم برای یادگیری زبان انگلیسی در حد مکالمه یک انتخاب عالی است.

ویژگی­‌های فیلم:

  • لهجه آمریکایی
  • واژگان مورد استفاده در محیط اداری
  • دیالوگ‌های مناظره‌ای
  • اموزش زبان انگلیسی مکالمه روزمره

دانلود فیلم کوتاه “If Women Ruled the World” با کیفیت 1080 و حجم 29 مگابایت

دانلود زیرنویس انگلیسی

مشاهده فیلم د ر یوتیوب (با قندشکن روشن)

“The Expert”

The Expert یا متخصص یک فیلم طنز درباره یک جلسه اداری است.

ویژگی­‌های فیلم:

  • لهجه بریتانیایی
  • واژگان مورد استفاده در محیط کار
  • معرفی کردن به زبان انگلیسی
  • اموزش زبان انگلیسی مکالمه روزمره

این فیلم از مورد قبلی کمی چالش برانگیزتر خواهد بود. شخصیت‌های فیلم به لهجه بریتانیایی و با سرعت زیاد صحبت می­‌کنند. اگر به خاطر سرعت زیاد گفتگوها به مشکل برخوردید می‌توانید سرعت فیلم را کم کنید. اما فراموش نکنید که در نهایت باید با سرعت عادی گفتگوها را تقلید کنید.

دانلود فیلم کوتاه “The Expert” با کیفیت 1080 و حجم 64 مگابایت

دانلود زیرنویس انگلیسی

مشاهده فیلم در یوتیوب (با قندشکن روشن)

“Post-It”

پستش کن یک فیلم کوتاه جذاب در مورد زنی است که مردی را می‌بیند که یک جعبه بزرگ را همیشه همراه خودش حمل می‌کند. گفتگوهای این فیلم نمونه عالی از انگلیسی محاوره‌ای و غیررسمی هستند و یک منبع عالی برای یادگیری زبان انگلیسی در حد مکالمه است.

ویژگی­‌های فیلم:

  • معرفی کردن به زبان انگلیسی
  • توصیف افراد به زبان انگلیسی
  • زبان غیررسمی
  • اموزش زبان انگلیسی مکالمه روزمره

می‌توانید هر کدام از کاراکترها را که بیشتر ازش خوشتان می‌آید تقلید کنید. یا اگر اعتماد به نفس کافی دارید می‌توانید این کار را برای هر دو کاراکتر انجام بدهید.

دانلود فیلم کوتاه “Post-It” با کیفیت 1080 و حجم 85 مگابایت

دانلود زیرنویس انگلیسی

مشاهده فیلم در یوتیوب

معرفی 3 سریال برای آموزش مکالمه زبان انگلیسی:

“Grace and Frankie”

گریس و فرانکی داستان دوستی غیر عادی بین دو زن مسن را روایت می‌کند که همسرانشان ترکشان کرده‌اند. این سریال جذاب و دوست داشتنی اپیزودهای کوتاهی دارد که برای یادگیری زبان انگلیسی در حد مکالمه عالی هستند.

“Atypical”

غیر عادی داستان پسر اوتیستیکی است که میخواهد معنی عشق را بفهمد و وارد یک رابطه شود. این فیلم هم خنده دار است و هم دراما و گزینه خوبی برای یادگیری مکالمه زبان انگلیسی و اجرای روش تقلید است.

“Barry”

Barry  شخصیت اصلی این داستان یک سرباز کهنه‌کار است که برای گذران زندگیش مثل آب خوردن آدم می‌کشد و برای این کار پول می‌گیرد. بَری در حین تعقیب یکی از سوژه‌هایش وارد یک کلاس بازیگری می‌شود و یک دل نه صد دل عاشق بازیگری می­‌شود. تصمیم می­‌گیرد شغل آدم‌کشی را ترک کند و بازیگر شود و در این مسیر با چالش‌های بزرگی مواجه می‌شود.

این سریال هم خنده‌دار است، هم درام است و هم به اندازۀ کافی صحنه اکشن دارد و یک گزینه جذاب برای یادگیری مکالمه زبان انگلیسی به روش تقلید محسوب می‌شود.

راهنمای انتخاب فیلم برای زبان آموزی:

نکته یک: به امتیاز منتقدین و امتیاز آی‌ام‌دی‌بی (IMDB) توجه نکنید. دقت کنید که شما دنبال یاد گرفتن زبان هستید و نه درک شاهکارهای پیچیده هنری. اتفاقاً بیشتر وقتها فیلم‌های با امتیاز پایین به دلیل پیچیدگی کمتر برای آموزش مکالمه زبان انگلیسی بسیار مفیدتر می‌باشند.

نکته دوم: به هدفتان از یادگیری مکالمه زبان انگلیسی توجه کنید و با توجه به این هدف فیلم انتخاب کنید. اگر هدفتان مهاجرت تحصیلی به کانادا است، یک فیلم راجع به تحصیل در کانادا ببینید؛ یا فیلمی که در یک محیط دانشگاهی در کانادا اتفاق می‌افتد. برای پیدا کردن چنین فیلمی می‌­توانید در گوگل جستجو کنید:

“Films about college life in Canada”

چند کانال یوتیوب برای اموزش زبان انگلیسی مکالمه روزمره:

:Learn English with Bob the Canadian

باب یک معلم کانادایی است که در کانال یوتیوبش انگلیسی درس می‌دهد. باب اصطلاحات انگلیسی را در موقعیت واقعی آموزش میدهد. مثلاً در یک قسمت به چهار رستوران متفاوت می‌رود و چهار نوع غذا رو با مخلفاتش سفارش می‌دهد و همان جا به شما می‌گوید که چرا در این موقعیت از این جمله یا اصطلاح استفاده کرد. این کانال برای اموزش زبان انگلیسی مکالمه روزمره با لهجه آمریکن یک انتخاب عالی است.

:English with Lucy

سال 2016 یک دختر 21 ساله اهل Cambridge shire پانصد پوند از پدرش قرض گرفت تا کانال یوتیوب خودش را راه بیندازد. احتمالاً خودش هم آن موقع حدس نمی‌زد که کانالش قرار است بزرگترین کانال یوتیوب آموزش مکالمه انگلیسی در دنیا باشد. ویدئوهای کانال English with Lucy تا تاریخ نگارش این مقاله فقط در یوتیوب نزدیک دویست‌ملیون بازدید داشته‌اند.

در کانال English With Lucy ، لوسی انگلیسی را با لهجه بریتانیایی سلیس و روان صحبت می‌کند. این کانال یک گزینه خوب برای اموزش زبان انگلیسی مکالمه روزمره برای کسانی است که می­‌خواهند انگلیسی را با لهجه بریتانیایی یاد بگیرند.

این دو کانال یوتیوب از نظر من کانال‌های خوبی برای آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی و برای استفاده به عنوان منبع روش تقلید هستند. ولی اگر از هیچکدومش خوشتان نیامد، همکارم سوگند دهقان در کارنکن لیستی از بهترین کانال‌های یوتیوب برای اموزش زبان انگلیسی مکالمه روزمره در سال 2021 را گردآوری کرده است.

معرفی بهترین کانال‌های یادگیری زبان انگلیسی با یوتیوب در سال ۲۰۲۱

آموزش مکالمه زبان انگلیسی صوتی با Americanrhetoric.com :

سال 2001 یک استاد ارتباطات دانشگاه تگزاس به نام Michael E. Eidenmuller  وبسایتی راه انداخت که سخنرانی‌هایی را که از نظرش بار آموزشی داشتند به دانشجوهایش معرفی کند. چیزی نگذشت که این وبسایت هم در آمریکا و هم در خارج از آمریکا به قدری توسط کسانی که به دنبال جستجوی کلیدواژه دانلود رایگان آموزش مکالمه زبان انگلیسی بودند محبوب شد که سرورهای دانشگاه جواب این حجم از مراجعه کنندگان را ندادند. دکتر Eidenmuller سرور اختصاصی برای این وبسایت تهیه کرد و کار خود در این وبسایت را گسترش داد.

متن مکالمه زبان انگلیسی:

اکنون وبسایت American Rhetoric یک بانک سخنرانی است که فایل صوتی و متن سخنرانی هزاران سخنرانی تاثیرگذار تاریخ را به صورت منظم و دسته بندی شده در خود جای داده است. برای مثال همان طور که در تصویر زیر می‌بینید، بخشی در این سایت وجود دارد که فایل صوتی و فایل PDF سخنرانی‌های باراک اوباما را درخود جای داده است. بنابراین می‌توان گفت این سایت برای آموزش مکالمه زبان انگلیسی صوتی با استفاده از متن مکالمه زبان انگلیسی یک گزینه عالی محسوب می‌شود.

اگر سطح زبان انگلیس­ی‌تان بالاتر از متوسط است و دنبال آموزش مکالمه زبان انگلیسی صوتی و دانلود آموزش مکالمه زبان انگلیسی pdf هستید این وبسایت را از دست ندهید.

دانلود رایگان آموزش مکالمه زبان انگلیسی:

در این مقاله سه فیلم، سه سریال، دو کانال یوتیوب و یک سایت آرشیو سخنرانی برای یادگیری زبان انگلیسی در حد مکالمه به شما معرفی شد. اگر به دنبال اموزش زبان انگلیسی مکالمه روزمره هستید از فیلم‌ها، سریال‌ها و کانال‌های یوتیوب استفاده کنید. اگر به دنبال آموزش مکالمه زبان انگلیسی صوتی با استفاده از متن مکالمه زبان انگلیسی هستید می‌توانید از وبسایت American Rhetoric برای استفاده در روش تقلید استفاده کنید.

اگر هیچ کدام از منابعی که برای دانلود رایگان آموزش مکالمه زبان انگلیسی معرفی شد توجه شما را جلب نکرد و دنبال دانلود آموزش مکالمه زبان انگلیسی pdf و متن مکالمه زبان انگلیسی هستید، می‌توانید از لینک زیر که بهترین کتاب‌های آموزش مکالمه انگلیسی هستند منبع مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

دانلود رایگان بهترین کتاب‌ها برای تقویت مهارت speaking 

قدم سوم: شناسایی چالش­‌های آموزش اسپیکینگ زبان انگلیسی

آموزش مکالمه زبان انگلیسی با استفاده از روش تقلید به‌مانند یادگیری با هر روش‌ دیگر چالش‌هایی هم دارد. درصد بسیار بالایی از کسانی که یادگیری مکالمه زبان انگلیسی را شروع می‌کنند به دلیل همین چالش‌ها مسیر یادگیری را نصفه رها می‌کنند.

چالش اول:

حتماً شما هم تجربه رها کردن پروسه یادگیری یک مهارت قبل از اتمام آن را دارید. رها کردن پروسه یادگیری زبان انگلیسی بین زبان آموزان نیز اتفاقی بسیار شایع است. اما چگونه می‌­توان بر این مشکل غلبه کرد و احتمال نصفه ول کردن یادگیری مکالمه زبان انگلیسی را کاهش داد؟

چاره کار در عادت سازی است. اگر هر روز در ساعت مشخص و حتی الامکان در مکان ثابتی برای این کار وقت بگذارید، یادگیری زبان به یک روتین روزانه برای شما تبدیل خواهد شد. دیگر نیازی نیست از قدرت اراده خود استفاده کنید و خودتان را برای شروع یادگیری روزانه قانع کنید. نتیجه یادگیری زبان با کمک عادت سازی شگفت انگیز است.

 در بیست روز اول اجرای برنامه هیچ توجهی به این نکنید که نتیجه کارتان چه بوده و چقدر پیشرفت کرده‌اید. تمرکز روی نتیجه در بیست روز اول احتمال این را که پروسه یادگیری را رها کنید به شدت افزایش می‌­دهد.

 به جای تمرکز روی نتیجه، تمام انرژی خود را بر متعهد ماندن بر برنامه زمانی و مکانی یادگیری صرف کنید.

این کار احتمال رها کردن پروسه یادگیری را به شدت پایین می­‌آورد.

به جرات می‌توانم بگویم مهم‌ترین دلیل عدم پیشرفت زبان‌آموزان در اسپیکینگ زبان انگلیسی همین مورد است. مقاله زیر درباره برنامه ریزی روزانه برای یادگیری زبان انگلیسی است که همکارم دریا اظهرشکوفه در کارنکن آن را نوشته است. توصیه می‌کنم حتماً این مقاله را بخوانید. مخصوصاً قسمتی که درباره تکنیک پومودورو هست:

برنامه ریزی روزانه برای یادگیری زبان انگلیسی

برای این‌که به اهمیت داشتن برنامه روزانه برای یادگیری مکالمه زبان انگلیسی پی ببرید ویدئوی زیر را ببینید. این ویدئوی 30 ثانیه‌ای قسمتی از مصاحبه Dr Alexander Arguelles هست. همان زبانشناس آمریکایی که به 50 زبان زنده دنیا صحبت می‌کند و درباره روشش صحبت کردیم. ایشان در این ویدئو دفتر برنامه‌ریزی خودش را نشان می‌دهد ( چیزی که برای من جالب بود دیدن فارسی بین زبان‌هایی هست که آن‌ روز برایشان وقت گذاشته بود.)

چالش دوم:

گفتیم که نوزاد انسان به صورت غریزی برای یادگیری زبان مادری‌اش، دائما درحال مشاهده و تقلید گفتگوهای اطرافیانش است و آن گفتگوها و جملات را با حالات و احساسات گوینده ارتباط می‌دهد. و این ارتباط بین احساسات و کلام همان رمز یادگیری طبیعی زبان است.

در این روش نیز با الهام گرفتن از شیوه غریزی یادگیری زبان توسط نوزاد انسان، سعی می‌کنیم حس‌­های انسانی بیشتری را درگیر کنیم و در خدمت یادگیری اسپیکینگ درآوریم. اگر فکر می‌کنید گوینده اصلی در لحظه بیان جملاتش ناراحت است شما هم سعی کنید با کلماتتان این احساس را منتقل کنید. مطمئن باشید این کار باعث یادگیری بهتر می‌­شود. اما اگر در محیط شلوغ و در حضور دیگران این کار را انجام دهید ممکن است با نگاه­‌های عجیب دیگران مواجه شوید.

 برای این که این روش را به درستی اجرا کنید حتی‌المقدور سعی کنید درمحیطی خلوت این کار را انجام دهید.

چالش سوم:

چالش بعدی کمال‌گرایی در انتخاب بریده فیلم یا آهنگ است. همان طور که در قسمت راهنمای انتخاب فیلم در موردش صحبت کردیم، یادگیری مکالمه زبان انگلیسی در گرو این نیست که شما متن یک سخنرانی سنگین علمی یا یک فیلم هنری را کامل بفهمید و صد درصدش را درست بخوانید، بفهمید و تکرار کنید. متن‌های علمی یا ادبی انگلیسی را بیشتر کسانی که زبان مادریشان انگلیسی هست هم نمی‌فهمند.

نکته‌ای که بهتر است در انتخاب بریده فیلم یا آهنگ رعایت کنید این است که گوینده یا سخنران یا خواننده آن را تحسین کنید و برای شما جذابیت داشته باشد.

 هدف از این کار این است که مسیر یادگیری را برای خودتان جذابتر کنید .

فراموش نکنید مسیرهای یادگیری سخت و ملال آور خاصیت بازدارندگی دارند و با یک مسیر غیر جذاب احتمال اینکه یادگیری شما به سرانجام برسد خیلی کمتر است.

چالش‌های که در موردشان صحبت کردیم نه فقط در یادگیری مکالمه زبان انگلیسی بلکه در یادگیری هر مهارتی به صورت خودآموز ممکن است پیش بیاید. از طرفی دنیا به سرعت دارد به سمتی حرکت می‌کند که حتی اگر شما در بهترین دانشگاه دنیا هم مهارتی را یادگرفته باشید، برای به روز نگه داشتن خودتان نیاز به یادگیری مستمر دارید.

امین آرامش در دوره آموزش یادگیری به صورت کاملاً علمی راهکارهایی رو معرفی می‌کند که می‌تواند بازده هرکسی را در خودآموزی افزایش بدهد. این دوره در دانشگاه شریف برگزار شده و هزینه بسیار پایینی دارد. جالب اینه که تا 60 روز بعد خرید اگر به هر دلیلی از دوره ناراضی بودید میتوانید همان هزینه پایین را هم پس بگیرید.

دوره آموزش یادگیری اثربخش

مطالب مرتبط

اگر جز علاقه‌مندان به پادکست هستید و می‌خواهید با استفاده از پادکست مکالمه زبان انگلیسی را یاد بگیرید در متن زیر هم تاثیر پادکست بر یادگیری زبان بررسی شده و هم پادکست‌های معروف یادگیری زبان معرفی شده است.

بهترین پادکست ها برای تقویت لیسنینگ

اگر هدفتان از آموزش مکالمه زبان انگلیسی شرکت در آزمون آیلتس و اپلای برای دانشگاه‌های خارجی است متن زیر اطلاعات خوبی در این باره به شما خواهد داد.

برای آیلتس از کجا شروع کنم ؟

در مرحله سوم روش تقلید برای آموزش اسپیکینگ از روشی به نام تکنیک سایه نام بردیم. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید متن زیر را از دست ندهید:

معجزه تکنیک شدویینگ در تقویت لیسنینگ
  1. به نظر شما این روش، اونطور که مبدع روش ادعا می‌کنه، بهترین روش بهبود مکالمه زبان انگلیسی هست؟
  2. اگر تصمیم گرفتین با این روش یادگیری اسپیکینگ رو شروع کنید تاریخ شروعتون رو تو کامنت‌ها بنویسید و بعد چند ماه دوباره برگردین همینجا و میزان پیشرفتتون رو بگین. اعلام زمان شروع برای دیگران هم نوعی تعهد برای ادامه دادن ایجاد می‌کنه و هم بقیه از تجربه شما در زبان‌آموزی استفاده می‌کنند.




نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا