اپلیکیشن و نرم‌افزاربرترین های کسب و کاردنیای وب

آموزش برنامه نویسی را چگونه آغاز کنیم

آموزش برنامه نویسی را چگونه آغاز کنیم?

این روزها بسیاری از افراد به دنبال آموزش برنامه نویسی حرفه‌ای هستند چرا که به خوبی می‌دانند این حرفه از جمله پردرآمدترین شغل‌های دنیاست. اما از طرفی اکثر این افراد برای شروع آموزش برنامه‌نویسی سردرگم بوده و نمی‌دانند که نحوه‌ی یادگیری برنامه نویسی به چه صورت است. به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم به یک راهنمای جامع در جهت آموزش برنامه نویسی اشاره کنیم تا افرادی که قصد دارند در این زمینه ورود کنند، با اطلاعات بیشتری اقدام نمایند.

iOS | آموزش

نحوه یادگیری برنامه نویسی

بسیاری از افراد معتقدند که برای آموزش یک زبان برنامه نویسی باید به سراغ یادگیری یک دوره علوم کامپیوتر رفت. البته اگر چه این موضوع می‌تواند کمک کننده باشد اما لازمه‌ی آموزش برنامه نویسی نیست. حال شاید با این سوال مواجه شده باشید که به چه صورت می‌توان به این حوزه ورود پیدا کرد که در پاسخ باید عرض کنیم که بهترین نوع یادگیری برنامه نویسی، تمرین و پیگیری پروژه‌های عملی است.

هر چند ناگفته نماند که برای این منظور نیز به یک دوره مقدماتی مبانی برنامه نویسی نیاز دارید و پس از آن بهتر است که به یادگیری زبان برنامه نویسی دلخواه سطح مبتدی بپردازید. بنابراین می‌توان گفت که از گام‌های ابتدایی یادگیری این شغل پرطرفدار، یادگیری اصول برنامه نویسی است که باید تمرین و کار عملی نیز چاشنی آن شود. ضمناً توجه داشته باشید که انتخاب زبان برنامه نویسی نیز با توجه به علاقه‌ و حوزه‌ای که علاقه‌مند به فعالیت در آن هستید، انجام می‌شود.

بررسی انواع پلتفرم‌های برنامه نویسی

همانطور که می‌دانید پلتفرم به بستری عنوان می‌شود که یک نرم افزار قابلیت اجرا در آن را دارد. البته گاهاً سیستم‌ های عامل‌ با پلتفرم اشتباه گرفته می‌شوند در حالی سیستم‌ عامل مانند ویندوز، اندروید، IOS و… اما پلتفرم شامل موبایل، لپتاپ، کنسول و… (البته هم پلتفرم سخت افزاری داریم و هم نرم افزاری) هستند که آموزش برنامه نویسی برای هر کدام متفاوت است. به طور کلی روی سه بستر موبایل، وب و دسکتاپ می‌توان به برنامه نویسی اقدام کرد. حال این پلتفرم‌ها را به جهت یادگیری برنامه نویسی بررسی می‌کنیم:

  • برنامه نویسی موبایل

برنامه‌های موبایل در دو بخش اندروید و IOS نوشته می‌شوند که برای این منظور افراد می‌توانند زبان‌های برنامه نویسی مختلفی را انتخاب کنند؛ از جمله می‌توان به سی‌شارپ، جاوا، سی‌پلاس‌پلاس، کاتلین و… اشاره کرد. البته در ایران در اکثر موارد، زبان جاوا بکار گرفته خواهد شد. ضمناً توجه داشته باشید که برای برنامه نویسی IOS نیز از زبان‌هایی مانند swift استفاده می‌شود.

  • برنامه نویسی وب

این نوع برنامه نویسی نیز در قالب کاربر و سرور در نظر گرفته خواهد شد. همانطور که می‌دانید برنامه‌های سمت کاربر قابل اجرا روی مرورگر هستند اما برنامه‌های سمت سرور بر روی یک کامپیوتر سرور اجرا خواهند شد. گفتنی است که به طور کلی برای آموزش برنامه نویسی وب باید به سراغ یادگیری زبان‌های css و html بروید چرا که زبان‌های پایه برای هر دو حوزه‌ی این نوع برنامه نویسی محسوب می‌شوند. ضمناً توجه داشته باشید که جاوا اسکریپت، پی‌اچ‌پی، روبی و… از جمله زبان‌های برنامه نویسی هستند که به دلخواه می‌توانید نوع مناسب را انتخاب و استفاده کنید.

  • برنامه نویسی دسکتاپ

این نوع برنامه نویسی نیز برای برنامه‌های ویندوز و مکینتاش استفاده می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند زبان‌های مختلف را برای یادگیری انتخاب کنند و پرتقاضاترین آن‌ها زبان‌های سی‌شارپ، جاوا و پایتون هستند. در کنار موارد عنوان شده به جهت آموزش برنامه نویسی می‌توان به برنامه نویسی کراس پلتفرم اشاره کرد که به دو بخش بومی و ترکیبی تقسیم می‌شود.

یادگیری فریم ورک‌ها و کتابخانه‌ها

پس از انتخاب یک زبان دلخواه، افراد باید به سراغ یادگیری فریم ورک‌ها و کتابخانه‌ها بروند چرا که برای شروع کدنویسی از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. گفتنی است که اگر مفهوم فریم ورک و کتابخانه را نمی‌دانید، توصیه می‌کنیم قبل از شروع آموزش حتماً کتاب‌های مربوط به آموزش این دو مورد را نیز مطالعه کنید. به طور کلی فریم ورک‌ها مجموعه‌ای از کدهای آماده هستند که پیچیدگی برنامه نویسی را کاهش می‌دهند. کتابخانه‌ها نیز دسته کدهایی هستند که بعنوان میان‌بر بکار گرفته می‌شوند. بنابراین حتماً این دو مورد را قبل از شروع آموزش برنامه نویسی بررسی نمایید.

iOS | آموزش

بهترین منابع برای یادگیری برنامه نویسی

برای اینکه برنامه نویسی به طور کامل یاد گرفته شود، علاوه بر اینکه باید علاقه، صبر و حوصله، برنامه ریزی و تمرین و ممارست وجود داشته باشد، تسلط به زبان انگلیسی نیز احتیاج است. اما اینکه به چه صورت می‌توان به آموزش برنامه نویسی اقدام کرد را در ادامه می‌آوریم:

  • استفاده از سایت‌های آموزشی

از جمله منابع آموزشی برنامه نویسی سایت‌های آنلاین هستند که از جمله می‌توان به w3schools، bloc، Lynda و مواردی از این دست اشاره کرد که هر کدام به صورت رایگان نیازهایتان را در زمینه یادگیری زبان‌های مختلف برنامه نویسی پوشش خواهند داد.

  • بکارگیری کتاب‌های خودآموز

در حال حاضر کتاب‌های خودآموز برای یادگیری برنامه‌نویسی در بازار وجود دارد که البته برای انتخاب بهترین کتاب نیاز است به موارد مختلفی مانند:

– انتخاب کتاب به شکل ورک‌شاپ.

– انتخاب نویسنده مناسب از نظر توانایی آموزش.

– بروز بودن کتاب.

دقت شود تا در نهایت بتوانید بهترین کتاب آموزشی برنامه نویسی را تهیه و استفاده کنید.

  • شرکت در کلاس‌های آموزش برنامه نویسی

کلاس‌های آموزشی نیز از دیگر روش‌های یادگیری زبان‌های برنامه نویسی است که می‌تواند کمک کننده باشد. البته با توجه به اینکه ممکن است این کلاس‌ها هزینه زیادی داشته باشند، شاید بهتر باشد که از روش‌های رایگان مانند کتاب‌ها و سایت‌های آنلاین استفاده شود. به طور کلی حتماً در نظر داشته باشید که کلاس‌ها امکان ارائه مدرک را نیز دارند تا بتوانید از آن بعنوان تضمین شغلی استفاده نمایید.

iOS | آموزش

جمع‌بندی

فرقی نمی‌کند که علاقه‌مند به برنامه نویسی اندروید هستید یا اینکه دوست دارید برنامه نویسی ویندوز انجام دهید، همه‌ی این موارد نیاز به آموزش تخصصی دارد که برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم از مجموعه‌ی ایران فریلنس بهره‌مند شوید؛ چرا که در این مرکز انواع و اقسام فایل آموزش برنامه نویسی در نظر گرفته شده است که شما عزیزان می‌توانید در هر بخش، از بهترین آن‌ها استفاده کنید. حال برای اینکه بتوانید از خدمات مجموعه‌ی آموزشی ایران فریلنس بهره ببرید، کافی است که از طریق راه‌های ارتباطی قرار داده شده به سایت این مرکز تخصصی آموزش برنامه‌نویسی مراجعه نمایید.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا