آموزش زبان

اهمیت یادگیری لغات در آزمون آیلتس

در مقاله صفر تا صد اسپیکینگ، با چهار معیار سنجش آزمون اسپیکینگ آشنا شدید: روانی و انسجام، دامنه لغات، ساختارهای گرامری صحیح و متنوع و تلفظ. در این مقاله به معیار تلفظ صحیح در ارزیابی آزمون اسپیکینگ می پردازیم.

آیا «تلفظ» با «لهجه» فرق دارد؟

برخی افراد فکر می کنند «تلفظ» با «لهجه» یک معنای مشابه دارند. اما این دو کاملا تفاوت دارند.

تلفظ به معنای «ادای کلمه به شیوه ای قابل درک و پذیرفته شده توسط عموم می باشد که با یک لهجه خاص صحبت می کنند». با پیدا کردن کلمه در دیکشنری، شما می توانید از «تلفظ صحیح» کلمات مطمئن شوید.

لهجه، به «تفاوت های گفتاری ادای کلمه» اشاره دارد. در واقع، بر اساس نواحی مختلف یا مناطق مختلف، لهجه های مختلفی از یک زبان وجود دارد. برای مثال، زبان فارسی در شهرهای مختلف کشور با لهجه های متفاوتی بیان می شود که البته قابل درک توسط فارسی زبانان می باشد. زبان انگلیسی نیز به همین شکل لهجه های مختلفی دارد. در این بین، لهجه بریتانیایی و امریکایی معروف ترین لهجه ها هستند.

در آزمون اسپیکینگ، برای کسب نمره بالا از معیار تلفظ، شما باید کلمات را به گونه ای تلفظ کنید که به راحتی درک شود. در این آزمون، لهجه مورد ارزیابی قرار نمی گیرد. صرفا، تلفظ صحیح کلمات و قابل درک بودن آنها دارای اهمیت می باشد. توجه داشته باشید، در صورت بیان کلمه با تلفظ اشتباه، وضوح گفتار پایین می آید. در این صورت، ممتحن قادر به درک کلمات ادا شده توسط شما نخواهد بود.

راهکار عملکرد بهتر تلفظ در اسپیکینگ آیلتس

برای کسب نمره مناسب از لحاظ تلفظ نیاز دارید روی موارد زیر تسلط پیدا کنید.

  • تسلط به تلفظ حروف

اولین قدم در یادگیری تلفظ صحیح کلمات، تسلط کامل بر صدای هر حرف می باشد. از جمله حروف پرچالش برای ما فارسی زبان ها می توان به th، w، v و حروف صدادار اشاره کرد. مثلا تلفظ حرف a در هرکدام از چهار کلمه زیر متفاوت می باشد.

bad; make, father; arise

یادگیری تلفظ صحیح این صداها نیاز به شنیدن زیاد و تمرین دارد. دیکشنری، بهترین منبع برای چک کردن تلفظ صحیح می باشد. در اکثر دیکشنری ها، تلفظ واژه به صورت آوانویسی جلوی کلمه قرار می گیرد. دیکشنری های صوتی نیز، تلفظ کلمات را به شکل صوتی ارائه می دهند. دیکشنری های آنلاین و نرم افزارهای دیکشنری معتبر نیز برای گوش دادن به تلفظ بسیار کاربردی می باشند.

  • وضوح در گفتار (Clarity of speech)

دومین موردی که می توان برای بهبود تلفظ کلمات اشاره کرد، وضوح در گفتار می باشد. به عبارت دیگر، “صدا به درستی تولید شود”. عوامل مختلفی باعث عدم وضوح گفتار می شوند. برای مثال، مشکلات فیزیکی در مجرای تولید آوا (دندان های نامرتب، مشکلات در فک، دهان یا بینی) باعث می شود صدای تولید شده وضوح کافی نداشته باشد و شنونده به طور کامل نتواند کلام را درک کند. اگر در تولید یک صدا دچار مشکل شده اید، تمرین جملاتی که یک صدا را چندین بار تکرار می کنند، به تقویت وضوح گفتار شما کمک خواهد کرد. برای مثال، صدای “ق” در فارسی به راحتی تولید نمی شود. تکرار عبارت “قوری گل قرمزی” تمرینی برای بهبود مهارت تولید این صدا می باشد. در انگلیسی، این گونه عبارت ها و جملات با عنوان “tongue twister” شناخته می شوند. برای مثال :

Peter Piper picked a peck of pickled peppers…..

تمرین این گونه جملات، باعث بهبود مهارت تولید آوا گردیده و وضوح گفتار را افزایش می دهد.

  • استرس کلمه (Word stress)

یکی دیگر از مواردی که باعث می شود شما بتوانید تلفظ خوبی داشته باشید، یادگیری استرس کلمات می باشد. برای یادگیری استرس کلمات، مراجعه به دیکشنری یا شنیدن تلفظ افراد انگلیسی زبان، بهترین روش خواهد بود. مثلا در کلمه exciting استرس روی بخش دوم قرار می گیرد پس بخش دوم باید بلند تر ادا شود. عدم رعایت استرس درست کلمات باعث می شود وضوح کلام شما پایین بیاید.

  • استرس جمله (Sentence stress)

در زبان انگلیسی، درست ادا کردن استرس جمله نیز دارای اهمیت می باشد. در هر جمله فعل اصلی، اسامی، صفت ها، قیدها، افعال کمکی منفی، ضمایر ملکی، و کلمات پرسشی wh- بلندتر از سایر کلمات ادا می شوند. سایر کلمات مثل حروف اضافه، حروف تعریف، ضمایر فاعلی و فعل های tobe استرس نمی گیرند.

به مثال زیر توجه کنید:

Riding a motorˌcycle is more exciting than driving.

در این جمله کلمات زیرخط دار روی بخش پررنگ تر بلندتر ادا می شوند.

  • لحن یا زیروبمی (Intonation)

مورد دیگری که در افزایش توانایی تلفظ شما بسیار کمک کننده خواهد بود، لحن یا زیروبمی صدا (intonation) می باشد. لحن یا زیروبمی، بالا بردن یا پایین آوردن صدا، هنگام ادای جمله تعریف می شود. دو الگوی اصلی intonation، الگوی ()  falling  و الگوی rising (➚) می باشند.

جملات خبری، سوالی با کلمات پرسشی wh- دارای الگوی ()  falling هستند. برای مثال:

I never stay at home on the weekend. ()

What are you doing? ()

جمله های سوالی با پاسخ بله/خیرالگوی rising (➚) دارند. برای مثال:

Did you go out? (➚)

  • بیان کلمات به صورت عبارت و نه جدا از هم: Chunking

درنهایت، توانایی به کارگیری مهارت chunking موجب بهبود تلفظ شما خواهد شد. Chunking به صورت “ترکیب چندکلمه با هم و بیان آنها به صورت پشت سر هم” تعریف می شود. یعنی، برای اینکه تلفظ تان طبیعی تر باشد، کلمات را به جای اینکه جدا جدا بیان کنید، به صورت یک عبارت بگویید.

برای تمرین این مهارت، جمله­ی زیر را بخوانید:

The first thing that comes to mind is the car and this is because in my country a lot of people like to have luxury cars such as BMW and Audi to show their status.

حالا، بر اساس عبارت های مشخص شده به صورت chunk، جمله را دوباره بخوانید. دقت کنید که عبارات را تا علامت / پشت سر هم بخوانید بعد یک مکث خیلی کوتاه داشته باشید و به همین ترتیب عبارت بعدی را تا علامت / بدون مکث بخوانید.

The first thing that comes to mind is the car / and this is because / in my country / a lot of people / like to have luxury cars / such as BMW and Audi / to show their status.

مهارت chunking به شما کمک می کند تا عبارت ها را بهتر بیان کنید و جملات قابل درک باشند.

در این مقاله، ما به معیار ارزیابی تلفظ  (pronunciation) در آزمون اسپیکینگ اشاره کردیم. مهارت های تسلط به تلفظ حروف، وضوح در گفتار، به کارگیری استرس کلمه، استرس جمله، زیروبمی و بیان کلمات به صورت عبارت و نه جدا ازهم معرفی شد.

فراموش نکنید، برای یادگیری تمام مهارت هایی که در این مقاله معرفی شد، هرروز به زبان انگلیسی گوش کنید و جملات آن را عینا تکرار کنید. خودتان را غرق کتاب داستان های صوتی، پادکست ها، اخبار و فیلم کنید!

از این مقاله چه نکته جدیدی یاد گرفتید؟ در کامنت برای ما بنویسید. نوشتن این نکته باعث می شود همیشه در ذهن شما باقی بماند!


اهمیت یادگیری لغات در حوزه‌های مختلف

یکی از نکاتی که در ارزیابی اسپیکینگ و رایتینگ مورد توجه ممتحنین است، آشنایی و تسلط زبان آموزان با واژگان در موضوعات مختلف است.

بسیاری از زبان آموزان تقریبا در مورد همه موضوعات از لغات عمومی و پرتکرار زبان استفاده می کنند که باعث می شود نمره دایره واژگانی آنها از ۷ فراتر نرود.

دقت کنید برای کسب بیشترین نمره از دایره واژگان باید بتوانید برای موضوعات مختلف کلمات مرتبط با آن موضوع را استفاده نمایید.

به عنوان مثال در موضوع تکنولوژی کلمات و عبارات technophobe و cutting edge کاملا مرتبط با بحث هستند.


دیکته و املای صحیح کلمات به عبارتی Spelling در بخش های لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ آیلتس اهمیت فوق العاده ای دارد.

در بخش لیسنینگ و ریدینگ، اگر پاسخ تان حتی در یک حرف غلط املایی داشته باشید، پاسخ غلط خواهد بود. در بخش رایتینگ نیز، در نمره دهی که به واژگان اختصاص دارد (۲۵% از کل نمره رایتینگ)، املای کلمات نیز مدنظر قرار می گیرد. اگر تعداد غلط های املایی شما زیاد باشد، بر پایین آمدن نمره شما تأثیر خواهد داشت.

نکات مربوط به املای کلمات یا Spelling در آزمون آیلتس

برای وارد کردن پاسخ برخی از سوالات لیسنینگ و ریدینگ، شما باید یک یا چند کلمه را در پاسخنامه بنویسید. اگر این کلمه یا کلمات را با املای صحیح وارد نکنید، پاسخ شما غلط خواهد بود.

  • معمولا در بخش اول لیسنینگ، این امکان وجود دارد که پاسخ سوال، اسامی خاص (اسامی پرکاربرد زن و مرد در زبان انگلیسی، اسامی مکان، شهرها، ماه ها و روزها و …) باشد. در برخی موارد، اسم افراد spell می شود. به عبارتی حروف آن کلمه تک به تک عنوان می شود. اما در برخی موارد اینگونه نخواهد بود.
  • در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس، اگر کلمه را با دیکته انگلیسی بریتانیایی یا امریکایی بنویسید، تفاوتی ایجاد نمی کند. آزمون آیلتس آزمون بین المللی می باشد؛ بنابراین، color و colour هر دو صحیح می باشند.
  • در بخش رایتینگ آزمون آیلتس نمی توانید از هر دو استفاده کنید. باید یا انگلیسی بریتانیایی را انتخاب کنید یا انگلیسی امریکایی.
  • به یاد داشته باشید در رایتینگ، اول جمله و اسامی خاص، روزها، ماه ها حتما با حرف بزرگ شروع می شوند.
  • حروف الفبا و تلفظ آنها را به خوبی یاد بگیرید. حروف به دو دسته صامت، یک مصوت تقسیم می شوند:

صامت ها: b, c, d, f, g, h, j, k, l, m, n, p, q, r, s, t, v, w, x, y, z

مصوت ها: a, e, i, o, u

  • حرف c با توجه به حروفی که با آنها ترکیب می شود، می تواند صداهای (س) ، (ک) داشته باشد. اگر قبل از i, e, a, y حرف c بیاید، صدای (س) دارد. در بقیه موارد صدای (ک) دارد:
  • city , face , race , bicycle , cell , cinema , ceiling
  • music, scientific , craft , cloth , tract
  • حرف g معمولا دارای دو صدای (گ) و (ج) می باشد. اگر قبل از e, i, y حرف g بیاید، صدای (ج) دارد و در غیر این صورت (گ) تلفظ می شود.
  • gem, giant, gym
  • garden, go, get, magnet

در این موارد استثناهایی نیز وجود دارد.

برخی از قوانین Spelling در زبان انگلیسی

در اینجا برای آشنایی با برخی دیگر از قوانین spelling در انگلیسی، چند مورد را عنوان می کنیم:

  • با شنیدن برخی کلمات، صداهای خفیفی چون Shewa (صدای e کوتاه) به راحتی شنیده نمی شود و این امکان وجود دارد که هنگام نوشتن کلمه آن صدا را ننویسید.
  • Separate, definite, literature, general, category, describe, capable, understandable, performance
  • در برخی کلمات، با تغییر شکل کلمه، spell کلمه نیز تغییر می کند.
  • با تغییر اسم به صفت، صامت تغییر می کند:

Benefit => beneficial

Influence => influential

circumstance => circumstantial

  • با تغییر فعل به اسم، این احتمال وجود دارد که مصوت حذف شود:

maintain => maintenance

pronounce => pronunciation

argue => argument

  • با تغییر اسم به فعل، این امکان وجود دارد که مصوتی دوبار تکرار شود:

success => succeed

excess => exceed

  • در برخی موارد، وقتی فعل با (-ing) یا (-ed) بکار رود، صامت پایانی دوبار تکرار می شود:
    • در افعال یک بخشی اگر آن کلمه به مصوت و یک صامت ختم شود، صامت آخر فعل را تکرار می‏کنیم.

tip => tipped

    • در افعال دو بخشی و یا بیشتر، اگر آن فعل به یک مصوت و یک صامت ختم ‏شود و استرس روی سیلاب (بخش) آخر آن باشد، حرف بی صدای آخر فعل را دوبار تکرار می‏کنیم.

occur => occurred / occurring

begin => beginning

refer => referred / referring

  • برخی حروف نوشته می شوند، اما تلفظ نمی شوند: برای مثال حرف /e/ در کلمات care، /k/ در know، /b/ در climb
  • برخی کلمات هم آوا می باشند. به این معنا که تلفظ آنها مشابه بوده اما نوشتار آنها متفاوت می باشد. توجه به معنی کلمات به شما کمک می کند کلمه صحیح را بکار برید. برای مثال:
نامه mail مرد male
زخم sore اوج گرفتن، بالا رفتن soar
جمع کردن؛ مجموع sum برخی some
سایت/ مقر site ذکر کردن/ نقل کردن cite
تغییر دادن alter محراب/ قربانگاه altar
(گیاه) نِی/ نی لبک reed خواندن read
عدد دو two همچنین too به to

 

  • همیشه بعد از حرف /q/ حرف /u/ قرار می گیرد:

question, queue, queen

 

  • جفت کلماتی در انگلیسی وجود دارند که spelling آنها اغلب اشتباه می شوند:

 

شل/ گشاد/ سست loose از دست دادن lose
اثر effect تاثیر گذاشتن affect
چهارم fourth جلو/ پیش forth
پیش رفتن proceed مقدم بودن precede
مدیر مدرسه یا سازمان principal قانون/ اصل principle
دید/ منظره sight سایت/ موقعیت مکانی site
حق کپی رایت copyright نویسنده تبلیغ copywriter

CES | defi

روش یادگیری spelling برای آزمون آیلتس

به طور کلی، راه سریع و آسانی برای بهبود spelling وجود ندارد. در زبان انگلیسی، آواها و حروف انطباق کامل ندارند، از این رو spelling کلمات دارای استثناهای زیادی می باشد. در نتیجه، یادگیری املای کلمات فرآیند زمان بری خواهد بود. شناخت کلمه ها، خانواده کلمه ها، ریشه آنها، پیشوندها و پسوندها، بخش ها یا همان سیلاب های یک کلمه می تواند به شما کمک کند.

با توجه به زمانی که برای آمادگی برای آزمون دارید، می توانید برنامه کوتاه مدت یا بلند مدت داشته باشید. در برنامه کوتاه مدت، می توانید املای کلمات پرکاربرد در آزمون آیلتس را تمرین کنید. ما لیست ۱۲۰۰ کلمه پرکاربرد در آزمون آیلتس را در اختیار شما قرار می دهیم. فایل زیر را برای تمرین کلمات دانلود کنید.

پی دی اف ۱۲۰۰ کلمه پر کاربرد

در برنامه بلند مدت:

  • متون عمومی مختلف و متون آیلتسی را زیاد بخوانید. نوشتن کلمات مهم این متون را تمرین کنید.
  • کارت نویسی و استفاده از آن ها به عنوان یادآور نیز می تواند بسیار کمک کننده باشد. کارت یا برگه های کوچک تهیه کنید و از هر برگه برای یک کلمه استفاده نمایید. می توانید از تصویر کلمه استفاده کنید تا کلمه را راحت تر به خاطر بیاورید؛ یک سمت کارت تصویر و سمت دیگر کلمه، تلفظ و بقیه اطلاعات مورد نظرتان را بنویسید. همچنین، می توانید کلمه را در یک سمت کارت و اطلاعات تلفظ، معنی انگلیسی و … را در سمت دیگر کارت وارد کنید. هر روز این کلمات را مرور کنید تا به طور کامل نوشتن صحیح کلمه را یاد بگیرید.
  • هنگام یادگیری یک لغت جدید، حتما نوشتن صحیح آن را بارها تکرار کنید.
  • هنگام تمرین رایتینگ، از دیکشنری استفاده کنید و بارها و بارها نوشتن صحیح کلمات را چک کنید.
  • برای تمرین املای کلمات، می توانید از وب سایت های free spelling استفاده کنید. برای مثال:

https://howtospell.co.uk/spellingquiz.php

https://www.examword.com/ielts-spell

 

در این مقاله، ما به بررسی Spelling در بخش های مختلف آزمون آیلتس پرداختیم. نوشتن کلمات با دیکته صحیح در بالا رفتن نمره رایتینگ شما تأثیر زیادی دارد. همچنین، نکات Spelling مربوط به بخش های لیسنینگ و ریدینگ آزمون را عنوان کردیم. به برخی قوانین موجود در زبان انگلیسی اشاره کردیم و راه کارهایی برای یادگیری Spelling ارائه دادیم. اگر در این زمینه سوالی دارید می توانید در بخش کامنت بپرسید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا