آموزش زبان

اهمیت یادگیری وازگان در زبان انگلیسی

در دنیای امروز، خواندن یکی از کارهای اساسی زندگی روزمره محسوب می شود. در زمان کودکی به ما خواندن را آموزش داده اند تا بتوانیم در بزرگسالی از آن برای یادگیری چیزهای بیشتر استفاده کنیم. ما می خوانیم تا در مورد خبرها مطلع شویم، قوانین را بیاموزیم و یا مهارت های جدید کسب کنیم. ما همچنین می توانیم برای یادگیری زبان از خواندن کتاب ها و داستان های انگلیسی استفاده کنیم. اما تاثیر خواندن داستان بر یادگیری زبان انگلیسی چقدر است ؟ همراه ما باشید تا به بررسی فواید خواندن داستان انگلیسی بپردازیم.

خواندن کتاب داستان انگلیسی چه تاثیری بر روی تقویت زبان دارد؟

خواندن کتاب داستان تاثیر زیادی بر یادگیری زبان انگلیسی دارد. پیشنهاد می شود زمانی که کتاب می خوانید دفتر یادداشتی را کنار خود داشته باشید و جملات یا لغات جدید را یادداشت کنید. بعد از این کار باید به دفتر خود رجوع کنید و نکات جدیدی را که یاد گرفته اید مرور کنید. این موضوع در پیشرفت سریع شما بسیار موثر است. باید هر چند وقت یک بار حتما نکات جدید را مرور کنید. سعی کنید اگر ساختاری را یاد می گیرید، آن را تمرین کنید و مثال های متفاوتی با زمانهای مختلف بکار ببرید.

برای کتاب خواندن زمان بزار!

در مورد لغات هم باید با آن ها جمله بسازید و در داخل متن لغات را یاد بگیرید. این کار باعث می شود تا طرز استفاده از آن لغت را هم فرا بگیرید. روزی 20 دقیقه زمان گذاشتن برای کتاب خواندن اصلا زمان زیادی نیست و هر کسی می تواند این کار را انجام دهد. بعد از مدت کوتاهی متوجه تغییر سطح زبان خود خواهید شد و انگیزه شما افزایش پیدا خواهد کرد. در ضمن خواندن کتاب داستان یک عادت بسیار خوب است که به مرور باعث می شود شما هرگز زبان را فراموش نکنید. در نتیجه در عین این که از این کار لذت می برید زبان را نیز یاد خواهید گرفت.


شاید برای شما مفید باشد: پادکست انگلیسی برای یادگیری سریع زبان


یادگیری زبان انگلیسی با داستان

خواندن بهترین راه برای بهبود دایره واژگان زبان انگلیسی شما است. مطالعه مستمر مقاله ها، داستانها و مکالمات به شما کمک می کند تا معنای کلمات انگلیسی را در هر متن به راحتی بفهمید و درک کنید. خواندن همچنین در تکرار و یادآوری واژگانی که قبلاً آموخته اید بسیار موثر است.

همچنین در صورتی که معنای کلمات کلیدی موجود در متن داستان را از قبل بدانید درک مطلب نیز بسیار آسان تر می شود.

به همین خاطر یادگیری معنا و تلفظ کلمات رایج زبان انگلیسی به شما کمک می کند که در هنگام خواندن فیلمنامه و کتابهای داستان به راحتی با موضوع آنها ارتباط برقرار کنید.

فواید خواندن داستان انگلیسی

وقتی شما شروع به مطالعه کتاب می‌کنید در مرحله اول سعی می‌کنید متوجه داستان شوید. در اینجا درک مطلب شما درگیر می‌شود. بهتر است فارغ از اینکه معنی کدامیک را میدانید سعی کنید با استفاده از مفهوم سایر جملات و کلمات مفهوم کلی را دریافت کنید.

علاوه بر این، با ساختار بعضی از گرامر زبان انگلیسی و لغات جدید نیز آشنا می‌شوید.

ممکن است این قواعد را قبلا خوانده باشید. اما در اینجا به طور کاربردی نحوه استفاده از آن ها را به طور عملی خواهید دید.

شما با مطالعه هر کتاب در سطوح ابتدایی به طور کلی با حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ کلمه آشنا خواهید شد. در سطوح متوسط بین ۱۲۰۰ تا ۲۳۰۰ کلمه را می آموزید. همچنین در سطح پیشرفته حدود ۳۰۰۰ لغت جدید را فرا خواهید گرفت. بنابراین از این طریق دایره لغات شما افزایش پیدا می‌کند.

اهمیت داستان های کوتاه انگلیسی و فایل صوتی آنها

اگر کتابی که مطالعه می‌کنید، فایل صوتی دارد، حتما از آن استفاده کنید. گوش دادن همزمان فایل صوتی در کنار دنبال کردن آن بر روی متن کتاب باعث آشنایی بیشتر شما با تلفظ کلمات و لهجه‌ها می‌شود. مهمتر از آن، مهارت لیسنینگ شماست. پیشنهاد می‌کنیم برای تقویت مهارت لیسنیگ خود، فایل صوتی کتاب را به طور جداگانه گوش کنید.

نکته مهم!

این کار به معنی بازخوانی مجدد متن نیست بلکه در واقع شما با جمله بندی‌های خود سعی در انتقال موضوع به دوست خود را دارید. اگر موضوع چالشی باشد، امکان بحث و تبادل نظر هم وجود خواهد داشت که می‌تواند یک تمرین عالی برای شما باشد.

نکته مهم بعد از خواندن داستان انگلیسی!

شما حتی می‌توانید بعد از اتمام مطالعه کتاب، برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی و در واقع اسپیکینگ خود، موضوع کلی داستان را برای دوست خود تعریف کنید.


داستان های کوتاهی که میتواند به شما کمک کند: داستان کوتاه انگلیسی سطح متوسط (با ترجمه فارسی) – داستان کوتاه انگلیسی سطح مبتدی (ساده) با ترجمه فارسی1 – داستان کوتاه انگلیسی سطح مبتدی (ساده) با ترجمه فارسی 2


سخن آخر

برای یادگیری و آموزش زبان انگلیسی شما نیازمند خواندن داستان های کوتاه و گوش دادن به پادکست ها هستید. و از فواید خواندن داستان انگلیسی استفاده کامل را ببرید.

پیشنهاد ما به شما برای خواندن داستان های کوتاه گوناگون دانلود اپلیکیشن زبان انگلیسی لینگوجو است، زیرا این اپلیکیشن دارای داستان های متعدد و در عین حال جذاب و آموزنده است.

همچنین این اپلیکیشن دارای قسمت های دیگری که به صورت رایگان، مانند تعیین سطح آنلاین در اختیار شما عزیزان قرار داده است.


در این مقاله قصد داریم شما را با دانش فونتیک آشنا کنیم، اما قبل از آن‌که درباره اهمیت یادگیری فونتیک صحبت کنیم باید بدانیم فونتیک چیست و شامل چه مباحثی می‌شود.

فونتیک چیست؟

اگر در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید، حتما تا به‌حال از دیکشنری استفاده کرده‌اید و به علائم فونتیک انگلیسی برخورده‌اید. حتما می‌دانید که نشانه های فونتیک یا علائم آوایی زبان انگلیسی روش درست تلفظ (Pronunciation) یک کلمه را نشان می‌دهند. اگر علائم فونتیک را بشناسید، می‌توانید به راحتی تلفظ کلمه را بفهمید و در واقع سواد استفاده از دیکشنری را کسب کنید!

بهترین راه برای این‌که بدانیم هر کلمه در زبان انگلیسی چگونه تلفظ می‌شود، شناخت و استفاده از علائم فونتیک کلمات (Phonetic Symbols) است؛ زیرا کمتر زبانی پیدا می‌شود که دیکته آن با تلفظ‌هایش تطابق کامل داشته باشد. در زبان آلمانی، برخی از قوانین برای تلفظ کلمات وجود دارند که در جلسه اول کلاس به شما آموزش داده می‌شوند، و از آن به بعد خواهید توانست هر متن آلمانی را با تلفظ صحیح بخوانید، حتی اگر یک کلمه از آن را متوجه نشوید!

اما در انگلیسی و اکثر زبان‌های دنیا، مثل فارسی ااین طور نیست! تلفظ کلمات در زبان انگلیسی حفظی هستند و هیچ قانون صد درصدی وجود ندارد . بنابراین تنها راه برای درک تلفظ کلمات، تقلید کردن از بومی زبانان انگلیسی و یادگیری علائم فونتیک است.

واج‌ها در زبان انگلیسی به دو دسته صدادار (Vowels) و بی صدا (Consonants) تقسیم می‌شوند. واج ها ممکن است با علائمی شبیه به حروف انگلیسی نمایش داده شوند. برای مثال، واج /e/ که صدای “اِ” می‌دهد ربطی به حرف e ندارد و در کلمات گوناگون به شکل‌های مختلف تلفظ می‌شود.

لینک مفید: حروف صدادار در زبان انگلیسی

علائم فونتیک انگلیسی همیشه در بین دو خط مایل /     / قرار می‌گیرند.

اهمیت فونتیک در آموزش زبان انگلیسی

در بسیاری از آموزشگاه‌ها و کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی به آموزش فونتیک انگلیسی اشاره نشده و بیشتر از روش‌های گوش کردن و تکرار برای آموزش تلفظ‌ها استفاده می‌شود. ما در آکادمی روان تصمیم گرفتیم که بیشتر و تخصصی‌تر به موضوع فونتیک بپردازیم. با ما همراه باشید!

آشنایی با نحوه کار با فرهنگ لغت

اگر نتوانید با مراجعه به دیکشنری (فرهنگ لغت) و پیدا کردن فونتیک واژه مورد نظر خود، به تلفظ صحیح لغات انگلیسی دست پیدا کنید، ممکن است آن کلمه را به اشتباه تلفظ کنید و تلفظ غلط را سال‌ها در ذهن خود نگه دارید.  فونتیک راه درست تلفظ هر لغت را آموزش می‌دهد و بدین ترتیب زحمات چندین ساله  زبان آموز رابرای تلفظ صحیح هدر نمی‌دهد. البته یادگیری این دسته از آواها باید زیر نظر اساتید و دبیران مجرب زبان انجام شود. دوره آموزش فونتیک آکادمی روان که توسط چندین مدرس تهیه شده است، را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تلفظ صحیح لغات با یادگیری فونتیک

اشتباه تلفظ کردن هر لغت در مکالمات انگلیسی باعث ضرر رساندن به دو طرف کفتگو می‌شود. اگر تلفظ صحیح لغات را ندانید، نمی‌توانید منظور خود را به درستی بیان کنید. همچنین شنونده هم نمی‌تواند سخنان شما را به درستی درک کرده و باعث بد فهمی خواهد شد.

لینک مفید: آموزش “حروف الفبای انگلیسی” با تلفظ | نکات مهم + ویدئو English alphabet

تقویت مهارت شنیداری با یادگیری فونتیک

تقویت مهارت شنیداری یکی از مهمترین و سخت‌ترین مهارت‌های زبان انگلیسی است. زبان آموزان زیادی هستند که با وجود داشتن دایره لغات زیاد، قادر به درک مکالمات زبان نیستند؛ اما اگر همان مطالب را به‌صورت متنی در اختیار آنها قرار دهید می‌توانند آن‌ها را به خوبی درک کنند. مشکل اصلی این دسته افراد عدم تسلط بر مهارت شنیداری و آشنا نبودن با تلفظ صحیح کلمات است.

یادگیری زبان مانند یک انگلیسی زبان بومی (native) با کمک فونتیک

برخی از صدا ها در زبان مادری ما وجود ندارند. درک صدایی که در زبان مادری ما وجود ندارد، سخت است و برای تلفظ آن کلمه دچار مشکل می‌شویم. برخی صداها در زبان های دیگر وجود دارند که نیاز به استفاده از عضلات دهان به روش جدید دارند. این دلایل دو دلیل عمده هستند که زبان آموزان در تلفظ درست لغات مشکل دارند. برای رفع این مشکلات، شما باید درباره فونتیک بدانید و با استفاده از آن چگونگی حرکت زبان، دهان و لب ها را برای تلفظ صداهای مختلف درک کنید.

از دست ندهید: حروف ترکیبی انگلیسی [نحوه تلفظ + نکات مهم]

درک تفاوت در تلفظ کلمات مشابه

زبان شناسان سالهاست که درباره‌ی این کلمات مطالعه کرده‌اند تا به زبان آموزان کمک کنند که تفاوت بین این صداهای جالب را بشنوند و تلفظ کنند. کلماتی مانند sheep یا ship که تنها در تلفظ i کوتاه یا کشیده فرق دارند را از طریق فونتیک می‌توان به خوبی فرا گرفت. به این صورت بعد از شنیدن لغت می‌توانید حدس بزنید که کدام کلمه است.

تشخیص اسم از فعل با کمک فونتیک

یکی از روش های تشخیص اسم از فعل، درک جایگاه استرس یا تکیه‌ی کلمات است. با استفاده از فونتیک و تلفظ صحیح کلمات، می‌توان اسم را به فعل تبدیل کرد و آن‌ها را از هم تشخیص داد. پیشنهاد می‌کنیم درس مربوطه را مطالعه کنید: تلفظ انگلیسی با رعایت “استرس یا تکیه” 

سخن پایانی

امیدواریم که با استفاده از این مطلب، به اهمیت فونتیک در آموزش زبان انگلیسی پی برده باشید. با این حال اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی بیشتری داشتید در قسمت کامنت‌ها سوال خود را بپرسید تا به شما پاسخ دهیم. همچنین می‌توانید با مشاورین و مدرسین حرفه‌ای ما در ارتباط باشید و مشاوره بگیرید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا