صنعت و تجارت

تغییر اقلیم: تأثیرات سو its آن بر سلامتی

تغییر اقلیم: تأثیرات سو its آن بر سلامتی

از افزایش دما در جو به طور خاص به عنوان گرم شدن کره زمین یاد می شود. اما تغییرات آب و هوایی اصطلاحی است که دانشمندان در حال حاضر ترجیح می دهند ، زیرا نه تنها شامل میانگین افزایش دمای کره زمین بلکه تأثیرات آب و هوایی ناشی از این افزایش است.

هر گازی که خاصیت جذب تابش اشعه مادون قرمز از سطح زمین و تابش مجدد آن به سطح زمین را داشته باشد ، گاز گلخانه ای نامیده می شود. دی اکسید کربن ، متان و بخار آب از مهمترین گازهای گلخانه ای هستند. سایر گازهای گلخانه ای شامل سطح ازن سطح ، اکسید نیتروژن ، هگزا فلورید گوگرد ، فلوروکربن های آبی ، فلوئورکربن ها و CFC هستند اما به آنها محدود نمی شوند.

گرچه گرم شدن کره زمین به طور طبیعی اتفاق می افتد ، اما در حال گرم شدن سطح زمین و تروپوسفر است – پایین ترین لایه جو. در میان گازهای گلخانه ای ، بخار آب بیشترین تأثیر را دارد.

برخی از دلایل مهم تأثیرات گرم شدن کره زمین شامل سوزاندن سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ ، نفت و گاز طبیعی ، جنگل زدایی ، رشد جمعیت ، کشاورزی ، زباله های صنعتی و محل های دفن زباله است.

گازهای گلخانه ای گرما را در جو به دام می اندازند. با غلظت های بالاتر از حد نرمال ، منجر به دمای بالای غیر طبیعی می شود. علت اصلی روند فعلی گرم شدن کره زمین ، انبساط گرم شدن کره زمین توسط انسان است که این گرمایی است که وقتی جو گرمای تابش شده از زمین به سمت فضا را به دام می اندازد ، حاصل می شود.

حتی افزایش ناچیز دمای کره زمین می تواند منجر به عواقب نگران کننده ای مانند افزایش سطح دریا ، جابجایی جمعیت ، اختلال در تأمین مواد غذایی ، سیل و اثرات سو ill سلامتی شود. در واقع ، سلامت انسان متحمل عواقب ناشی از تغییر اقلیم است.

اثرات سو of تغییر اقلیم بر سلامتی –

تغییر آب و هوا می تواند به طور عمده از دو طریق بر سلامت انسان تأثیر بگذارد: اول ، با تغییر شدت یا فراوانی مشکلات سلامتی که قبلاً تحت تأثیر عوامل آب و هوایی قرار گرفته اند ، و دوم ، با ایجاد مشکلات سلامتی در مکان هایی که قبلاً وجود نداشته اند.

اثرات افزایش دما –

افزایش غلظت گازهای گلخانه ای باعث افزایش متوسط ​​و حداکثر دما می شود. این می تواند به توانایی بدن در تنظیم درجه حرارت آسیب برساند. از دست دادن تنظیم درجه حرارت داخلی می تواند منجر به یک سری بیماری ها شود ، از جمله گرفتگی گرما ، استرس گرمایی ، گرمازدگی و هایپرترمی در حضور گرمای شدید ، هیپوترمی و سرمازدگی در حضور سرمای شدید. دمای شدید می تواند شرایط مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی ، بیماری های تنفسی ، بیماری عروق مغزی و شرایط مربوط به دیابت را تشدید کند.

افرادی که در خارج از منزل کار می کنند ، در انزوای اجتماعی ، از نظر اقتصادی از نظر اقتصادی ضعیف هستند و افرادی که بیماری های مزمن دارند ، در معرض تأثیر گرمازدگی قرار دارند.

اثرات کیفیت هوا –

تغییرات آب و هوا الگوهای آب و هوایی را تغییر داده است ، که به نوبه خود بر سطح و محل آلاینده های هوای خارجی مانند ازن زمین (O3) و ذرات ریز تأثیر می گذارد. افزایش سطح دی اکسید کربن (CO2) همچنین باعث رشد گیاهانی می شود که مواد حساسیت زای موجود در هوا را آزاد می کنند. غلظت بیشتر گرده و طولانی تر بودن فصل گرده می تواند واکنش های آلرژیک و حملات آسم را افزایش دهد ، در نتیجه بهره وری در محل کار و مدرسه کاهش می یابد. کیفیت پایین هوا ، چه در فضای باز و چه در فضای بسته ، می تواند بر سیستم تنفسی و قلبی عروقی فرد تأثیر منفی بگذارد.

اثرات حوادث شدید –

تغییرات آب و هوایی باعث افزایش وقوع و شدت برخی از حوادث شدید می شود ، که می تواند اثرات سلامتی مانند مرگ یا جراحت در هنگام یک رویداد داشته باشد ، به عنوان مثال غرق شدن در هنگام سیل. تأثیرات بهداشتی همچنین می تواند قبل و بعد از یک واقعه شدید رخ دهد ، زیرا افرادی که در فعالیت هایی مانند آمادگی در برابر بلایا و پاکسازی پس از حادثه شرکت می کنند ، سلامتی خود را در معرض خطر قرار می دهند. شدت و میزان تأثیرات سلامتی مرتبط با حوادث شدید به تأثیرات جسمی خود حوادث شدید بستگی دارد.

بیماری های منتقل شده توسط حشرات –

بیماری های منتقله از طریق ناقل از طریق منتقل می شوند سه بعدیکه شامل پشه ، کنه و کک است. این ناقلین می توانند عوامل بیماری زای عفونی مانند ویروس ها ، باکتری ها و پروتوزوئاها را حمل کنند که می توانند از یک میزبان (ناقل) به میزبان دیگر منتقل شوند. فصلی بودن ، توزیع و شیوع بیماری های منتقله از طریق ناحیه تحت تأثیر آب و هوا است. تغییرات آب و هوایی احتمالاً تأثیرات کوتاه مدت و بلند مدتی بر الگوهای انتقال بیماری های منتقله از طریق ناقل دارد که بر خطرات فصلی و ظهور بیماری در طول دهه تأثیر می گذارد.

بیماری های مربوط به آب –

پیش بینی می شود که تغییرات آب و هوایی بر منابع آب شیرین و دریایی تأثیر بگذارد به گونه ای که باعث می شود افراد در معرض آلاینده های مربوط به آب قرار بگیرند که باعث بیماری می شوند. بیماری های مربوط به آب شامل بیماری های منتقله از آب است که توسط عوامل بیماری زایی مانند باکتری ها ، ویروس ها و انگلی ایجاد می شوند. بیماری های مربوط به آب همچنین توسط سموم تولید شده توسط برخی جلبک های مضر و مواد شیمیایی ایجاد می شود که با فعالیت های انسانی وارد منابع آب می شوند. قرار گرفتن در معرض از طریق بلع یا تماس مستقیم با آب آشامیدنی یا تفریحی آلوده و از طریق مصرف ماهی و غذاهای دریایی آلوده صورت می گیرد.

تأثیرات آن بر سلامت روان –

عواقب تغییر اقلیم بر سلامت روان از حداقل استرس و علائم پریشانی تا اختلالات بالینی مانند اضطراب ، افسردگی ، استرس پس از سانحه و تمایل به خودکشی. کودکان ، افراد مسن ، زنان (به ویژه زنان باردار و پس از زایمان) ، افرادی که از قبل از بیماری های روانی ، از نظر اقتصادی و افراد بی خانمان برخوردار هستند ، در برابر عواقب بهداشت روان آسیب پذیرتر هستند.

تأثیرات بر ایمنی و کیفیت مواد غذایی –

تغییرات آب و هوایی به احتمال زیاد با ایجاد اختلال در دسترسی به غذا ، کاهش دسترسی به غذا و استفاده از آن را دشوارتر ، بر ایمنی غذایی جهانی ، منطقه ای و محلی تأثیر می گذارد. غلظت زیاد دی اکسیدکربن می تواند سطح پروتئین و مواد معدنی ضروری را در تعدادی از محصولات پرمصرف ، از جمله گندم ، برنج و سیب زمینی ، کاهش دهد و تأثیرات منفی بالقوه ای بر تغذیه انسان داشته باشد. کیفیت پایین غذایی از نظر غذایی احتمالاً بر روی گروه های آسیب پذیر جمعیت تأثیر منفی می گذارد.

خط پایین –

طی 50 سال گذشته ، فعالیتهای انسانی مقادیر کافی دی اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه ای آزاد کرده است تا گرمای اضافی را در جو پایین تر به دام بیندازد و آب و هوای جهانی را تحت تأثیر قرار دهد. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO):

  • تغییرات آب و هوایی بر عوامل اجتماعی و زیست محیطی سلامتی تأثیر می گذارد – هوای پاک ، آب آشامیدنی سالم ، غذای کافی و سرپناه امن.

  • انتظار می رود بین سالهای 2030 و 2050 ، تغییرات آب و هوایی سالانه نزدیک به 250،000 مرگ اضافی ایجاد کند که ناشی از سوnut تغذیه ، مالاریا ، اسهال و استرس گرمایی است.

بنابراین ، با توجه به پیامدهای خطرناک تغییرات آب و هوایی بر سلامت انسان ، همه ما باید تلاش کنیم تا با بهبود گزینه های حمل و نقل ، استفاده از غذا و انرژی برای کاهش سلامت ، به ویژه با کاهش آلودگی هوا ، انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهیم.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا