آموزش زبان

تکنیک های آزمون ریدینگ آیلتس

همانگونه که میدانید، آزمون آیلتس از 4 بخش مجزای لیسینینگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ تشکیل شده است. نتیجه آزمون آیلتس به دو صورت نمره مجموع (Overall) و نمرات زیربخش ها دسته بندی می گردد. هر نمره عددی بین 0 تا 9 بوده که بر اساس آن، سطح توانایی فرد تعیین میگردد. در این سری از آموزش زبان انگلیسی، بطور اجمالی به بررسی نحوه نمره دهی ریدینگ آیلتس خواهیم پرداخت.

ریدینگ آیلتس چیست؟ و نحوه نمره دهی ریدینگ

فارغ از نوع آزمون که جنرال یا آکادمیک است، قسمت ریدینگ تشکیل شده از سه بخش است، که هر بخش شامل یک نوشتار در حدود یک و نیم صفحه یا معادل ده پاراگراف می باشد. در ادامه هر متن، تعدادی سوال مرتبط با متن مطرح شده است.

نحوه سوالات ریدینگ آیلتس

نحوه سوالات به سه دسته تقسیم می شود. بخشی تستی، بخشی بصورت جای خالی که باید با کلمه مناسب پر شود، و بخش آخر بصورت درست یا نادرست است. متن ها به مرور از لحاظ سطح گرامری و لغات بکار رفته، پیچیده تر می شوند به نحوی که متن آخر که شامل 14 سوال است، از همه سخت تر می باشد. حال آنکه دو متن قبل هر کدام 13 سوال دارند؛ آزمون دهنده در مجموع، در بخش ریدینگ و در بازه زمانی یک ساعته باید به 40 سوال پاسخ دهد.

نوع سوالات ریدینگ آیلتس

سوالات تستی

در خصوص سوالات تستی، همانگونه که از نوع سوالات مشخص است، یا فرد از بین چند گزینه، گزینه درست را انتخاب میکند یا آنکه باید تشخیص دهد که مجوعه ای از کلمات کلیدی مربوط به کدام پاراگراف از متن است.

سوالات جای خالی

در خصوص سوالات جای خالی، بر حسب نوع سوال شخص باید یک یا دو کلمه مناسب را به انتخاب خود و بر اساس متن برگزیند. حال آنکه در برخی مواقع خود کلمات هم داده شده اند ولی املای صحیح بر اساس نوع گرامر برعهده آزمون دهنده است.

سوالات صحیح یا غلط، بسیار مهم در نحوه نمره دهی ریدینگ

نوع آخر که بصورت صحیح و ناصحیح است، تعدادی جمله در ارتباط با موضوع متن نوشته شده است. آزمون دهنده باید تشخیص دهد که آیا محتوای این جمله صحیح و یا ناصحیح است و یا آنکه متن هیچ اشاره مستقیمی به این جمله نداشته است.

تفاوت ریدینگ جنرال و آکادمیک و نمره دهی ریدینگ

تفاوت بین آزمون جنرال و آکادمیک تنها به دو بخش رایتینگ و ریدینگ خلاصه می شود. بدین معنی که در این دو بخش و در سطح آکادمیک فرد عموما با عناوین و متن های تخصصی و علمی روبرو می شود. حال آنکه در مدل جنرال متن ها عمومی و در برخی موارد همانند نوشتار مجلات روزمره است.

سیستم نمره دهی ریدینگ آیلتس

همانگونه که ذکر شد، نمره ریدینگ عددی بین 0 تا 9 است. ولی سطح بندی به ترتیب بصورت B2، B1؛ C1 و C2 است. سطوح A1 و A2 که شامل مقاطع مقدماتی است خارج از حیطه آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک بوده و برای آن دو مقطع فرد باید به توضیحات مربوط به آزمون IELTS Life Skills مراجعه کند. لذا نمره کمتر از 4.5 به معنی عدم احراز صلاحیت بر اساس نمره دهی آزمون آیلتس است.

همچنین شایان ذکر است که نحوه نمره دهی برای هر دو آزمون جنرال و آکادمیک یکسان می باشد.

نحوه پاسخ دهی به سوالات آزمون

همانگونه که اشاره شد آزمون مشتمل بر سه بخش و مدت زمان پاسخگویی یک ساعت است در نتیجه برای هر بخش حداکثر زمان 20 دقیقه خواهد بود.

نکته مهم در بخش ریندینگ

توصیه میشود از آنجایی که متن ها به مرور سخت تر میشوند آزمون دهنده تلاش نماید به طور کامل به سوالات دو passage اول پاسخ دهد حتی اگر از بازه زمانی 40 دقیقه تجاوز نماید همچنین از آنجایی که هیچ نمره منفی برای آزمون لحاظ نمیشود فرد آزمون دهنده سعی نماید به تمامی سوالات حتی اگر پاسخ صحیح را نمیداند پاسخ دهد

تکنیک پاسخ به ریدینگ آیلتس

تکنیک اول

یکی از تکنیک های اصلی آن است که در هنگام مطالعه متن کلمات کلیدی شامل اسامی خاص، زمان ها ، کشور ها و … را در متن مشخص نماید تا در مراجعه به آن جهت پاسخ دهی به سوال از اتلاف وقت اجتناب نماید.

تکنیک دوم

متن را به گونه ای بخوانید تا کلیات آن را متوجه شوید. سعی کنید به جزئیات دقت نکنید.

تکنیک سوم

روی معنی جملات و متن تمرکز زیاد نکنید. سعی کنید کلیات را دریابید.

تکنیک چهارم

سعی کنید در بعضی از قسمت های خاص توقف کنید و برای درک بهتر از طریق سوالات راهنمایی بگیرید.

ترفند پنجم

یکی از تکنیک ها برای موفقیت در ریدینگ آیلتس، تقویت دایره واژگان است. برای تقویت دایره واژگان خود اینجا کیلیک کنید.

برای تقویت مهارت خود در بخش ریدینگ و همینطور آموزش صفر تا صد زبان انگلیسی پیشنهاد میکنم از اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی لینگوجو استفاده کنید.

نحوه تصحیح و نمره دهی ریدینگ

همانگونه که به نحوه سوالات اشاره شد در زمان تصحیح نظر مصحح حداقل تاثیر را در نتیجه خواهد داشت چراکه پاسخ نامه آزمون بر اساس یک چک لیست ارزیابی میشود این مورد مهم ترین تفاوت در روش نمره دهی ریدینگ و رایتینگ آیلتس میباشد.

تاثیر اشتباهات در نحوه نمره دهی ریدینگ آیلتس

این اشتباهات را انجام ندهید چراکه در نمره آزمون شما تاثیر میگذارد:

  • استفاده از برگه سوالات به جای پاسخ نامه.
  • بطور کامل متن را روخوانی نکنید چون وقت کم می آورید. (از 5 تکنیک بالا استفاده کنید)
  • به دنبال درک لغات و اصطلاحاتی که نمیدانید نباشید. (با توجه به جمله آنها را حدس بزنید)
  • آزمون هیچ نمره منفی ندارد، سوالی را بدون پاسخ رها نکنید.
  • هنگام پاسخ به سوالات جای خالی اشتباهات گرامری نکنید.
  • زمان را مدیریت کنید و به دنبال درک عمیق متن نباشید.

سوالات پر تکرار در مورد آزمون آیلتس

مدت زمان آزمون آیلتس چقدر می باشد؟ مدت زمان آزمون آیلتس 2 ساعت و 45 دقیقه می باشد، که 60 دقیقه آن مربوط به بخش ریدینگ است.

ریدینگ آیلتس چند سوال دارد؟ بخش ریدینگ آزمون آیلتس شامل 40 سوال می باشد.

چند متن در ریدینگ آیلتس وجود دارد؟ بخش ریدینگ هر دو آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک شامل سه متن می باشد.

چه مدت زمان برای هر متن صرف کنیم؟ شما باید موقع آزمون بهترین و منطقی ترین کار را انجام دهید. سعی کنید زمان را تقسیم بر سه کنید و برای هر متن 20 دقیقه صرف کنید.

آیا املای صحیح واژگان در بخش ریدینگ مهم است؟ بله. شما باید به املا و گرامر دقت کنید، در غیر این صورت با هر غلط املایی نمره شما کم می شود.

برای دیدن نمونه ریدینگ های آیلتس میتوانید به سایت بریتیش کانسل مراجعه کنید.


اگر بدنبال تکنیک های ریدینگ آیلتس هستید، یا اینکه می‌خواهید بدانید که چگونه باید ریدینگ آیلتس خود را تقویت کنیم ما در 20 نکته اساسی آن‌را به شما خواهیم گفت. اما پیش از آن بهتر است کمی به معرفی این مهارت بپردازیم.

سپس در مورد تفاوت های بین ریدینگ آیلتس و تافل هم صحبت خواهیم کرد. در انتها نیز به سوالات متداولی در این حوزه پاسخ خواهیم داد. پس برای پاسخ به سوالات خود تا پایان این مقاله همراه مرکز زبان ایرانیان باشید.

با آموزش آنلاین زبان همراه آموزشگاه زبان ایرانیان بهترین آموزشگاه زبان در نیاوران باشید.

آزمون تافل

معرفی ریدینگ آیلتس

ریدینگ چیست؟ ریدینگ (Reading) یکی از مهارت های چهارگانه در آزمون‌های بین المللی مانند آیلتس و تافل است. آزمون آیلتس در 3 حالت برگزار می‌شود که هر یک گروه و مخاطب مشخصی را پوشش می‌دهد. این 3 دسته عبارتند از: آیلتس آکادمیک (IELTS Academic)، آیلتس جنرال (IELTS General Training) و آیلتس لایف اسکیلز (IELTS Life Skills).

آموزش آنلاین آیلتس

هردوی ریدینگ آیلتس جنرال و ریدینگ آیلتس آکادمیک دارای 3 بخش هستند، اما نوع لایف اسکیلز اصلا مهارت ریدینگ را ندارد. جالب است بدانید که مهارت‌های اسپیکینگ و لیسنینگ در این دو نوع آزمون آیلتس مشابه هم هستند. اما در مهارت‌های رایتینگ و ریدینگ باهم تفاوت‌هایی دارند.

بخوانید تا بیشتر بدانید: celpip چیست؟

بخش ریدینگ هر دو شامل 40 سوال است که باید در 60 دقیقه به آنها پاسخ دهید. اما بهتر است ببینیم ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

تفاوت بین ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال

تعداد زیر بخش های ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک

اولین تفاوت در تعداد زیر بخش های ریدینگ است. با اینکه هر دو ماژول دارای 3 بخش اصلی هستند، اما بخش دوم و سوم ریدینگ آیلتس جنرال، خود به 2 بخش دیگر تقسیم می‌شود. در حالی که تمام بخش‌های ریدینگ آیلتس آکادمیک به صورت تک بخشی است.

موضوعات ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال

تفاوت دوم در نوع موضوعات است. موضوعات آکادمیک مناسب افرادی است که قصد ورود به دانشگاه را دارند. پس از موضوعات علمی، توصیفی و تحلیلی است. در حالی که موضوعات ریدینگ جنرال، عمومی و مشابه موضوعات روزمره زندگی است.

بخوانید تا بیشتر بدانید: شروع آیلتس از صفر

نمره ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال

سومین تفاوت در نحوه امتیازدهی و نمره ریدینگ آیلتس است که تاثیر بسزایی برای گرفتن آیلتس دارد. بارم سوالات در ماژول آکادمیک از ارزش بالاتری برخوردار است. بعبارتی اگر شما می‌خواهید نمره 7 از مهارت ریدینگ آیلتس بگیرید، در آزمون جنرال باید به 35 سوال، پاسخ درست بدهید. در حالی که آکادمیک کافی است به 30 سوال پاسخ صحیح داده باشید.

نکته مهم دیگر این است که برای هر متن معمولی 13 الی 14 سوال وجود دارد. همچنین هر متن تقریبا شامل 900 کلمه است که در مجموع چیزی حدود 2700 کلمه در کل مهارت ریدینگ آیلتس خواهید خواند.

بخوانید تا بیشتر بدانید: کاربرد مدرک آیلتس در ایران

چگونه می توانم نمره ریدینگ آیلتس بالایی کسب کنم؟

20 نکته ضروری آزمون ریدینگ آیلتس

خیلی از افراد برای بهبود و تقویت ریدینگ آیلتس خود به دنبال راهکار و نکات ویژه ای هستند که با رعایت آنها نتیجه بهتری در این آزمون کسب کنند. پس با ما در آموزشگاه زبان ایرانیان – آموزشگاه زبان در نیاوران – همراه باشید تا 20 نکته طلایی برای تقویت ریدینگ را به شما یادآوری کنیم.

1- به هیچ عنوان اول به سراغ خواندن متن نروید. حتما شما هم بارها این نکته را شنیده‌اید. اما همچنان برخی بخاطر استرس در حین آزمون آن را فراموش می‌کنند. ابتدا باید تمرکزتان بر روی هدینگ‌ها و تصاویر باشد.

2- اول سوالات آزمون را بخوانید.

بخوانید تا بیشتر بدانید: بهترین آموزشگاه زبان انگلیسی در تهران


3- در پاسخ به سوالات Matching Features دقت کنید که Distractor ها حواس شما را پرت نکند.

هوشیارانه عمل کنید، چرا که این کار به صورت عمدی برای پرت کردن حواس شما انجام می‌شود.


4- بیش از حد حواستان را به استراتژی ها و روش های پاسخ گویی به سوالات ریدینگ آیلتس پرت نکنید. سعی کنید تمرکزتان بر روی موضوع باشد.

5- برای اینکه ارتباط بین جملات را بهتر درک کنید و همچنین ترتیب متن از دستتان در نرود، به حروف ربط و نشانگرهای میان متن مثل ویرگول، نقطه و … دقت کنید.


6- همانطور که می‌دانید، برخی سوالاتی در بخش ریدینگ آیلتس پرکردنی هستند که با استفاده از یکسری کلمات باید آن‌را پر کنید. در این جا حتما به محدودیت تعداد کلمات دقت کنید. بعنوان مثال، اگر از شما خواسته شود در پاسخ از یک کلمه و یک عدد استفاده کنید، اما شما یک کلمه بیشتر بنویسید، پاسخ شما به طور کلی غلط در نظر گرفته می‌شود.


7- عددها چه در حالت حروفی و چه در حالت عددی، تنها یک عدد حساب می‌شوند. بعنوان مثال اگر شما عدد 36 را به صورت thirty six بنویسید، بازهم یک عدد به حساب می‌آید نه دو کلمه.

8- املای کلمات را صحیح وارد کنید. این موضوع با اینکه ساده به نظر می‌رسد اما همواره عده زیادی تنها بخاطر رعایت نکردن آن، نمره آن سوال را از دست می‌دهند.


9- در این گونه سوالات، هرگز از حروف ربطی مثل and، or و … استفاده نکنید. چرا که این حروف نیز یک کلمه حساب می‌شوند و باعث می‌شود پاسخ شما غلط به حساب بیاید.


10- سرعت خواندن جهت پاسخ گویی به سوالات ریدینگ آیلتس بسیار اهمیت دارد. چرا که شما قرار است تنها در 60 دقیقه 3 بخش را بخوانید و به 40 سوال پاسخ دهید. بنابرلین، سعی کنید سرعت خواندن خوبی داشته باشید.


11- همواره به مفرد یا جمع بودن در جملات دقت کنید. این موضوع در انتخاب پاسخ صحیح سوالات گزینه‌ای نقش مهمی دارد.

12- حواستان باشد کلمات دو بخشی یا اصطلاحا Hyphenated word ها که با آندرلاین از هم جداشده اند، همواره یک کلمه به حساب می‌آیند.


13- مهمترین مهارتی که به کسب نمره بهتر در ریدینگ آیلتس شما کمک می‌کند، گستردگی واژگان و دامنه لغات انگلیسی است. پس اگر در این بخش ضعیف هستید، بهتر است بفکر باشید. در همین راستا، سعی کنید مترادفات و متضادها را به خوبی بشناسید.


14- زمان شما برای پاسخ به هر سوال یک دقیق و نیم است. پس مدیریت زمانتان را فراموش نکنید.

15- حتما، حتما و حتما در پاسخ نامه خود از وارد کردن کلمات حشو، اضافی و بی مورد مثل برخی صفت‌ها و قیدها بپرهیزید.


16- دنبال این نباشید که حتما به تمام سوالات پاسخ دهید. اگر به سوالی رسیدید که جواب آن را نمی‌دانستید، زمان را به یاد بیاورید که بسیار مهم است و نباید بیش از زمان استاندارد برای هر سوال وقت بگذارید. از طرفی همانطور که بیان شد اگر به سوالات ریدینگ آیلتس آکادمیک پاسخ می‌دهید با پاسخ صحیح به 30 سوال از 40 سوال می‌توانید به نمره قابل قبول 7 دست یابید.


17- تکنیک Skimming and Scanning را فراموش نکنید. این تکنیک توسط اساتید دلسوز آموزش داده می‌شود. این تکنیک برای مدیریت زمان شما تاثیر مثبتی دارد. اسکیمینگ به معنای تندخوانی است. اسکیمینگ به شما خواهد گفت که کلیت متن در مورد چیست. اما اسکنینگ به شما می‌گوید که اطلاعات خاص و مهم متن کجا هستند.


18- در پایان سوالات اگر سوالی بود که به آن جوابی ندادید و هم اکنون وقت اضافه دارید، به سراغ آن بروید.

19- پس از آنکه تمام جواب‌ها را دادید، بازهم چک کنید که جوابی را در جای اشتباه ننوشته باشید.


20- نکته گمره کننده ای که اکثر داوطلبان با آن روبرو می‌شوند، این است که در پاسخ ها کلمات تکراری و مشابه متن می‌بیند. در حالی که باید حواستان باشد که مفهوم متن مهم است. شاید در پاسخ از کلمات مترادف یا Paraphrase ها استفاده شده باشد.


سوالات متداول ریدینگ انواع آیلتس

آیلتس آکادمیک بهتر است یا جنرال؟ در کدام آزمون شرکت کنم؟

بستگی به نیاز شما از آزمون دادن دارد. اگر قصد اپلای و ارسال نمره زبان خود برای تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارید، آیلتس آکادمیک را باید انتخاب کنید. اما اگر برای درخواست کار نیاز به نمره زبان دارید، آزمون آیلتس جنرال برای شما مناسب است.

اول متن ریدینگ آیلتس را بخوانیم یا سوالات را؟

متن را با تکنیک های Skimming and Scanning سریع بررسی کنید تا موضوع متن، ساختار و نکات مهم آن را پیدا کنید. سپس سریعا به سراغ سوالات بروید و هرگز متن را به طور کامل نخوانید.

کلاس خصوصی تافل

حداقل نمره قبولی ریدینگ آزمون آیلتس آکادمیک چقدر است؟

پاسخ این سوال به دانشگاه موردنظر شما بستگی دارد. اما به طور کلی در دانشگاه های انگلیسی زبان باید حداقل نمره 6 از بخش ریدینگ آیلتس را کسب نموده باشید.

آیا املای صحیح کلمات در پاسخ نامه مهم است؟

بله اگر اشتباه املایی داشته باشید پاسخ شما غلط خواهد بود.

آیا بخش ریدینگ آیلتس دارای نمره منفی است؟

خیر نمره منفی ندارد. پس اگر سوال بی جواب داشتید و از طرفی، زمان اضافه آوردید به نزدیکترین پاسخ احتمالی جواب دهید. چراکه اگر اشتباه بود، شما نمره ای را از دست نمی‌دهید.

برای مشاهده نمونه های سوالات ریدینگ آیلتس کلیک کنید.

فهرست کلاس های زبان آموزشگاه زبان ایرانیان

هزینه کلاس خصوصی آیلتس
آموزش فشرده زبان ترکی استانبولی
آموزشگاه زبان آلمانی نوجوانان
دوره فشرده زبان فرانسه
هزینه کلاس زبان ترکی استانبولی
آموزش زبان آلمانی آنلاین
دوره آمادگی آزمون سلپیپ
کلاس آنلاین اسپانیایی
کلاس آنلاین آیلتس
آموزش آنلاین زبان ترکی استانبولی
کلاس زبان فرانسه آنلاین
کلاس free discussion
هزینه کلاس زبان انگلیسی
دوره ttc کودکان
دوره ttc کودکان آنلاین


ریدینگ آیلتس از مهم‌ترین بخش‌های این آزمون است، این قضیه کاملا درست است که بخش ریدینگ آیلتس نیاز به تمرکز و سرعت عمل بالایی دارد، اما آنطور هم که بعضی از داوطلبان در ذهنشان غولی از قسمت ریدینگ ساخته­‌اند نیست. تا آخر این مقاله با ما همراه باشید، که به شما نشان بدهیم، بخش ریدینگ به آن سختی هم که شما فکر می­‌کنید، نیست؛ و با تکنیک­‌ها و روش­‌هایی که شما را با آن آشنا خواهیم کرد؛ خواهید دید که تست ریدینگ اصلا به آن سختی که فکر می­کردید، نیست.

در مقاله” آیلتس چیست؟” به طور کامل درباره کلیات آیلتس توضیحاتی را خدمت شما ارئه کردیم. و در این مقاله در مورد قسمت ریدینگ آیلتس توضیح خواهیم داد. سوال‌های بخش ریدینگ آیلتس 40 عدد است، که باید در 60 دقیقه به آن پاسخ دهید. در ریدینگ آیتلس 3 متن وجود دارد، که روی هم رفته بین 2200 تا 2800 واژه است.  هر قسمت دارای یک متن طولانی و معتبر است، که از کتاب مجلات و یا روزنامه گرفته شده است. که سطح دشواری آن مناسب متقاضیانی است، که قصد تحصیل در مقاطع کارشناسی و بالاتر دارند.

قابل ذکر است که آزمون ردینگ آیتلس دو نوع آکادمیک و جنرال است. تعداد سوالات ذکر شده در هر دو ردینگ آکادمیک و جنرال صادق است. و اگر در انتخاب ردینگ ها (آکادمیک یا جنرال) مشکل دارید، حتما با یک کارشناس آیتلس صحبت بکنید. حال که تقریبا با آزمون ردینگ آیتلس آشنا شدید باهم به مواردی می‌پردازیم که بارعایت آن‌ها می‌توانید آزمون را به خوبی پشت سر بگذرانید و نمره خوبی کسب بکنید.

تکنیک‌های ریدینگ آیلتس:

1)سرعت خواندن خود را بالا ببرید.

همان طور که در بالا ذکر شد بخش ریدینگ آیلتس ۶۰ دقیقه زمان دارد و در این ۶۰ دقیقه شما باید ۳ ریدینگ را بخوانید که سطح هر ردینگ  نسبت به قبلی خود بالاتر است و به ۴۰ سوال پاسخ دهید، بنابراین سرعت خواندن اهمیت ویژه ای دارد، و حتما شما باید از سرعت خواندن بالایی برخوردار باشید.

2)سعی نکنید کل متن را در ریدینگ آیلتس درک کنید.

در بیشتر سوالات آزمون به جای درک کامل و جزبه جز متن از شما می‌خواهند، که اطلاعات خاصی را در متن پیدا کنید. عملا شما بدون درک کامل متن می‌توانید به خیلی از سوالات به درستی پاسخ دهید. لازم به ذکر است که نوع سوال Matching Heading از این قاعده مستثنا است و درک متن را با جزییات بیشتر می‌طلبد و شما مجبورید، که متن را به طور کامل مطالعه کنید. اغلب پاسخگویی به سوالات متن درک دقیق یک یا چند جمله خاص را می‌طلبد، پس هیچ نیازی به خواندن کامل متن وجود ندارد.

مطالعه کنید: کیوکارت آیلتس چیست؟

3) سوالات دشوار را به آخر امتحان موکول کنید.

اگر شما زمان زیادی را برای سوالاتی که برای شما دشوار هستند اختصاص بدهید، فقط زمان با ارزش خود را هدر داده‌اید و در این شرایط شما نمی‌توانید به سوالاتی که برای شما راحت هستند، پاسخ بدهید و نمره آن سوالات را هم از دست خواهید داد. در این جور مواقع که پاسخ درست سوال را نمی‌دانید و یا مطمئن هستید، که وقت بسیار زیادی از شما می‌گیرد از کنار آن سوال بگذرید و به سوالات دیگر بپردازید و بعد از اتمام سوالات در صورت داشتن وقت برگشته و به سوالات پاسخ بدهید.

4) زیاد تمرین بکنید.

شما با تمرین زیاد یاد خواهید گرفت، که چگونه آزمون بدهید و این باعث می­‌شود، که شما در جلسه آزمون دچار سردرگمی نشوید و شناخت قبلی از آزمون داشته باشید. همچنین تمرین زیاد قبل از آزمون باعث می‌شود که شما نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید، و قبل از آزمون نقاط ضعف خود را برطرف کنید و حتی در هنگام آزمون اول سوالاتی که در آن‌ها تسلط بالایی دارید را حل بکنید، که این کار باعث می‌شود که زمان خود را به خوبی مدیریت کرده و همچنین از استرس خود بکاهید.

از دست ندهید: کالوکیشن های ضروری رایتینگ 8 آیتلس |

5) برخورد مناسب با لغاتی که بلد نیستید.

هنگام برخورد با لغاتی که بلد نیستید مهم ترین کار حفظ آرامش است. این موضوع را به یاد داشته­ باشید که آزمون آیلتس یک آزمون لغت انگلیسی نیست و شما با بلد نبودن یک کلمه نباید نا امید شوید و به طور کلی آن سوال را رها بکنید. شما در این گونه مواقع می‌­توانید در مرحله اول معنی آن لغت را به طور کامل نادیده بگیرید، چون در بعضی موارد معنی جمله حتی با معنا نکردن یک لغت کامل است. حال اگر روش قبلی جواب نداد، شما می‌توانید با فهمیدن مفهوم کامل جمله معنی کلمه­‌ای را که نمی­دانید حدس بزنید.

برای یادگیری لغات انگلیسی کلیک کنید.

6) اول سوالات را بخوانید.

به جای وقت صرف کردن برروی خواندن passage سوالات را به دقت بخوانید و به دنبال جواب دادن به آن‌ها باشید. با این روش و مطالعه دقیق صورت سوال که دقیقا چه چیزی می‌خواهد و سپس با خواندن خود سوال نمره خود را 2 تا 3 نمره بالا برده و از اشتباهاتی که ناشی از بی دقتی و با عجله خواندن صورت سوال است، جلوگیری کنید.

7) به ترتیب به متن ها جواب بدهید.

سوالات را به ترتیب جواب دهید. اول  متن 1 بعد 2 و بعد 3 چون هر سه متن نمره برابری دارند اما سطح سختی آن‌ها بعد از گذشتن از هرمتن بالاتر می‌رود. پس با شروع از سوالات آسان تر شانس خود را در گرفتن نمره خوب بالاتر ببرید.

مطلب مفید: 9 نکته مهم موفقیت در رایتینگ آیلتس

8) به تمامی سوالات پاسخ دهید.

برخی از شرکت کنندگان آزمون ریدینگ آیلتس فکر می‌کنند، که این آزمون هم مانند کنکور دارای نمره منفی است، اما اصلا اینطور نیست و این آزمون نمره منفی ندارد، پس عاقلانه ترین کار این است که به تمامی سوالات پاسخ بدهید، حتی به صورت شانسی.

9) دامنه واژگان خود را تقویت کنید.

برای اینکه به سوالات ریدینگ پاسخ درست بدهید، نیاز دارید که هم academic vocabulary و هم topic vocabulary   خود را تقویت کنید. دامنه واژگان شما هر چه گسترده تر و متنوع تر باشد وقت کمتری برای حدس زدن معنی کلمات صرف کرده و سرعت خواندنتان بیشتر خواهد شد، و در نتیجه به سوالات بیشتری پاسخ خواهید داد.

مطالعه کنید: هزینه آزمون آیلتس چقدر است؟

10) برای درک متن های ریدینگ سه مهارت زیر را به خوبی فرا بگیرید.

  • Skimming : نگاهی اجمالی و کلی به متن انداختن تا بفمیم که منظور کلی متن چه است.
  • Scanning  : پیدا کردن سریع یک کلمه یا اسم یا تاریخ با حرکت سریع چشم بر روی متن، به این شکل که فقط به دنبال همان کلمه موردنظر هستیم و کلمه ها و اطلاعات دیگر در متن حواس ما را پرت نمی‌کنند.
  • Close reading : در بعضی از انواع سوالات شما نیاز دارید، تا چند جمله یا قسمتی از متن را دقیق بخوانید و معنای آن را کامل بفهمید تا بتوانید سوال را جواب دهید.

قبل از آزمون حتما باید سه مهارتی که در بالا ذکر شد به خوبی تمرین بکنید، تا در روز امتحان با خیال راحت و بدون مشکل از روش‌های ذکر شده استفاده بکنید.

مطلب پیشنهادی: 4 قانون طلایی موفقیت در یادگیری مهارت‌های زبان انگلیسی

11) گول کلماتی که در متن و سوال یکی هستند را نخورید.

این کلمات در واقع شما را گول می‌زنند، تا فکر کنید قسمتی که جواب را در خود دارد همان قسمتی است که کلمات یکسانی با سوال دارند، اما 90 درصد مواقع اینگونه نیست و شما باید آن قسمت را close reading  کنید، تا به جواب درست برسید. معنای جملات در متن و سوال را با هم چک کنید، نه کلمات یکسان را، ممکن است با وجود کلمات متفاوت در متن و سوال معنا یکسان بوده و همان پاسخ سوال باشد.

12) پیشبینی كنيد كه چه پاسخي خواهيد شنيد و به ماجراي داستان نيز توجه كنيد.

مثلا اگر موضوع يك آزمايش تجربي براي كودكان است، كه با پرواز آشنا شوند و شما به انتظار نوشتن نام لوازم مورد نياز هستيد؛  اگر در ليست لوازم مورد نياز براي انجام آزمايش كلمه Pepper‌ را شنيديد، به آنچه شنيديد شك كنيد،‌ حتي اگر به طور واضح هم Pepper‌ بشنويد، باز ممكن است اشتباه كرده باشيد، لحجه‌هاي مختلف گاه واقعا باعث اشتباه می‌شوند، آنچه شنيده ايد را با توجه به موضوع داستان قضاوت كنيد.

احتمالا بجای Pepper بايد Paper گفته شده باشد، چون احتمال استفاده از كاغذ براي نشان دادن جريان هوا و پرواز مثلا با ساختن يك هواپيماي كاغذي، خيلي بيشتر از استفاده از فلفل است، كه چشم همه شاگردان را خواهد سوزاند. پس در يك كلام فکر  كنيد و در مورد صحت آنچه شنيديد قضاوت كنيد.

یک تکنیک دیگر توجه به گرامر است، آنچه می‌شنوید باید از لحاظ گرامری درست باشد، دقت کنید که در آزمون آیلتس دقیقا آنچه می‌شنوید باید بر روی کاغذ آورده شود و شما مجاز به تغییر ساختار گرامری آن نیستید، مثلا نمی­‌توانید به جای نامی که شنیدید، صفت آن را بنویسید. بنابراین اگر آنچه می­‌شنوید از لحاظ گرامی نمی‌تواند با جواب سوال هماهنگ باشد، احتمالا آنچه فکر می‌کنید شنیده اید، آنچه گفته شده نیست و یا پاسخ نیست.

مطلب مفید: چطور در لیسنینگ آیلتس نمره بالا کسب کنیم؟

13) دقیقا بدانید كه چه نوع اطلاعاتي را بايد پاسخ بدهيد.

  • مهم تر از گوش كردن يا خواندن براي يافتن جواب،  ‌درك دقيق سوال است، ‌هميشه به سوال خوب دقت كنيد و نوع پاسخ را تشخيص دهيد، درک دقیق سوال و مشخص کردن اینکه چه چیزی سوال خواهد بود، موثر ترین تکنیک است.
  • آيا پاسخ يك شماره خواهد بود؟ يك اسم خواهد بود؟ نام يك مكان خواهد بود؟
  • از لحاظ گرامري پاسخ به چه گروهي تعلق مي گيرد؟ آيا من به دنبال فاعل هستم؟ آیا من به دنبال يك صفت هستم؟
  • اين پيش بيني نوع پاسخ، به شما كمك مي‌كند، كه تنها به شكار جواب بنشینید، و به راحتي كلماتي را كه نمي‌توانند جواب باشند،  فيلتر كنيد.

14) یادداشت لغات برای تمرین

بعد از اینکه تمرین Reading شما تمام شد، شما می توانید، از متن آن ریدینگ، به عنوان منبعی برای یادگیری لغات و الگوهای زبانی استفاده کنید. توجه کنید که به هنگام تمرین، به هیچ وجه به لغات جدید توجهی نکنید. سایت‌های مختلفی را که مقاله‌های علمی دارند مطالعه کنید. همیشه دیکشنری کنار دستتان باشد یا در کامپیوتر یا تلفن همراه خود نصب داشته باشید، تا لغات جدید و پر کاربرد را چک کنید. از کنار این کلمات به سادگی نگذرید.

مطلب مرتبط: لیست بهترین دیکشنری‌های زبان انگلیسی

یک دفترچه برای نوشتن لغات جدید داشته باشید. برای کلمه‌های جدید حتما سعی کنید یک یا دو جمله به عنوان مثال بنویسید. در زمان‌هایی که نیاز به دوره دارید فقط لغت را چک نکنید و با صدای بلند با لغات جدید جمله بسازید.

15) طبق متن جواب بدهید.

متقاضیان IELTS حتما باید جواب را از اطلاعات متن پیدا کنند و بنویسند. به هیچ وجه نباید جواب سوال را از دانش خود و یا سلیقه ای جواب بدهند حتی اگر در نظرشان درست باشد.

16) در انتقال جواب‌های خود به پاسخ نامه دقت کنید.

در آزمون، شما باید جواب‌های خود را به پاسخنامه منتقل کنید. یک اشتباه رایج این است که زمان زیادی را به خواندن و پاسخ دادن اختصاص دهید، و برای منتقل کردن جواب‌ها به پاسخ نامه با کمبود وقت مواجه شوید. این اشتباه ساده تنها برای افراد تحت فشار اتفاق می­افتد.

پیشنهاد می­‌شود که با پاسخ نامه‌های آیتلس تمرین کنید و ببینید انتقال جواب‌ها چه مدت طول می‌کشد. این مساله به شما این امکان را می­‌دهد، که با این فرآیند آشنا شوید و در روز امتحان اعتماد به نفس خود را حفظ کنید.

مطالعه کنید: اصول ارائه یک سخنرانی عالی به زبان انگلیسی

17) از هیچ چیز نترسید.

بعضی سوالات ساده است و برخی ممکن است بسیار سخت باشند. نکته این است، که شما موقع جواب دادن به یک سوال سخت به خود ترسی راه ندهید. حتی اساتید آیتلس نیز مجبور می‌شوند که، پاسخ­‌های خود به سوالات سخت را بررسی کنند. زمان و اعصاب خود را کنترل کنید تا بتوانید به خوبی از پس قسمت reading بر بیایید. هیچ کدام از این نکات در صورتی که نتوانید اعصاب خود را کنترل کنید، به درد نخواهد خورد. شما احتمالا به همه‌ی سوالات به صورت صحیح پاسخ نخواهید داد. لذا قبول کردن این موضوع به شما کمک می‌کند زمان و احساسات خود را در روز آزمون کنترل بکنید.

18) این سوالات را در پایان جواب بدهید.

مرتبط کردن عناوین داده شده به هر پاراگراف نیازمند این است، که با متن آشنایی زیادی داشته باشید، همچنین اینکه این سوالات وقت زیادی می­‌گیرند. نکته دیگر در مورد این دست از سوالات این است که، برخلاف دیگر انواع، ترتیبی در متن ندارد که بتوانید جای صحیح را حدس بزنید.

بخاطر همه این دلایل بهتر است که، پاسخ دادن به این سوالات را به آخر کار موکول کنید. شما در پایان کار آشنایی خیلی بیشتری با متن دارید و شاید بتوانید خیلی سریع تر پاسخ دهید.

از دست ندهید: مشکلات خود آموزی زبان چیست؟

19) به ترتیب سوالات توجه کنید.

در آزمون ریدینگ آیتلس برخی از سوالات به ترتیب متن نیستند. مراقب این نوع سوالات باشید و به آن‌ها خیلی دقت بکنید، که باعث نشود نمره سوالی را از دست بدهید، و یا وقت زیادی از شما بگیرد.

نتیجه گیری:

قبول داریم که آزمون ریدینگ آیلتس، می‌تواند یکی از سخت ترین مهارت‌های چهارگانه آیلتس باشد ، اما بیشتر از آن قبول دارم که با زیاد خواندن، و زیاد تست زدن و تلاش و پشتکار فراوان و استفاده از تکنیک‌های نابی که در بالا گفته شد، واقعا و بدون اغراق می‌توان از سد این آزمون نیز مانند سایر مهارت‌ها گذشت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا