آموزش زبان

چطور استرس خود را در آزمون آیلتس کنترل ک

به آزمون شبیه سازی شده آیلتس، ماک آیلتس گفته می شود که به دو صورت آکادمیک و جنرال برگزار می گردد و در آن هر 4 مهارت اسپیکینگ، رایتینگ، لیسنینگ و ریدینگ مورد ارزیابی قرار می گیرد. ماک تست آیلتس به منظور کسب آمادگی بیشتر داوطلب جهت کسب نمره بالا در آزمون اصلی آیلتس انجام می شود و تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد داوطلب آیلتس خواهد داشت.

با توجه به هزینه ی بالای آزمون آیلتس، انجام ماک آیلتس جهت تشخیص نقاط قوت و ضعف داوطلب در فضایی شبیه به آزمون اصلی آیلتس با هزینه ای بسیار پایین، عقلانی و مقرون به صرفه است. همه ی اساتید آیلتس پس از دوره آموزشی آیلتس ، به داوطلبین توصیه می کنند که حداقل یک بار قبل از حضور در آزمون اصلی آیلتس، در آزمون ماک آیلتس شرکت نمایند.

در ماک تست آیلتس فارغ از نمره ای که داوطلب کسب می کند با فاکتورهایی چون کنترل استرس، مدیریت کردن زمان، درک ساختار سوالات آیلتس و معیارهای نمره دهی رایتینگ و اسپیکینگ آشنا می شود که با گذشت زمان و انجام چندین ماک، به راحتی آماده کسب نمره ی بالا در آزمون اصلی آیلتس می گردد.

صرفاً داشتن دانش زبانی بالا، دلیل بر کسب نمره ی بالا در آزمون آیلتس نیست.

اساساً داشتن دانش زبانی بالا دلیل بر کسب نمره ی بالا در آزمون آیلتس نمی باشد؛ چون در بسیاری از موارد دیده شده داوطلب از نظر دانش زبانی در حد نمره ی 7.5 آیلتس (اُوِرال) بوده، اما به علت انجام ندادن ماک تست و صرفاً با اتکاء به دانش زبانی خود، وارد جلسه آزمون آیلتس شده و در نهایت نمره ی دلخواه را بدست نیاورده است و وقتی علت را جویا می شویم با دلایلی همچون نداشتن تمرکز کافی، کم آوردن زمان، استرس بالا و … مواجه می شویم.

مزایای شرکت در آزمون ماک آیلتس

داوطلب با انجام ماک تست آیلتس بصورت ملموس با نقاط قوت و ضعف خود در جلسه آزمون آشنا می شود. بطور مثال در گام اول با نحوه ی برگزاری آزمون آیلتس آشنا خواهد شد و در گام بعدی با مقوله غلبه بر اضطراب و چگونگی سرعت بخشیدن درپاسخ به سؤالات ریدینگ مواجهه پیدا خواهد کرد و در گام سوم در برخورد با موضوعات سؤالات رایتینگ تسک یک و تسک دو با مقوله مدیریت زمان و نحوه ی نگارش پاراگراف های مقدماتی، برای رسیدن به نتیجه مطلوب در چهارچوب موضوع ارائه شده آشنا می شود. انجام ماک تست آیلتس می تواند داوطلب را از نظر روحی آماده کند تا با اتکاء به دانش زبانی خوب به نمره بالایی در آزمون اصلی آیلتس دست پیدا کند.

برای آزمون ماک آیلتس به کجا می توان مراجعه کرد؟

قطعا مرکز برگزارکننده آزمون ماک آیلتس باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • سالن مجهز به میز و صندلی های استاندارد، نور کافی و سیستم سرمایش و گرمایش مطلوب
  • تجهیزات صوتی پیشرفته و هدفون های با کیفیت
  • استفاده از سؤالات واقعی آیلتس
  • بهره گیری از اگزمینرهای مجرب و مسلط بر معیارهای نمره دهی آزمون آیلتس

بجز استانداردهای فوق، جهت شرکت در آزمون ماک آیلتس، مرکزی را انتخاب کنید که دارای مجوز فعالیت از مراجع قانونی و سابقه ی دیرینه در برگزاری آزمون های بین المللی داشته باشد. در همین راستا موسسه تخصصی زبان زنگنه، با در نظر گرفتن استانداردهای لازم برای خدمات رسانی راحت تر و سریعتر به داوطلبین آزمون ماک آیلتس، اقدام به طراحی و ایجاد سامانه اعلام نتایج هوشمند نمود.

خدمات سامانه اعلام نتایج هوشمند آزمون ماک آیلتس زنگنه

  • دریافت تصویر پاسخنامه های ریدینگ، لیسنینگ و رایتینگ به همراه تحلیل
  • دریافت فایل صوتی آزمون اسپیکینگ به همراه تحلیل
  • دریافت سمپل ویدیویی اسپیکینگ آزمون جهت کسب نمره 5 به بالا
  • دریافت سمپل های رایتینگ آزمون جهت کسب نمره 7 به بالا
  • امکان دانلود ویدیوی رفع اشکال آزمون در هر 4 مهارت
  • برگزاری جلسات رفع اشکال خصوصی به مدت 30 دقیقه تحت عنوان PMA یا Post Mock Analysis توسط سوپروایزر های مجموعه
  • نمره دهی سامانه بر اساس Band Descriptors




با توجه به میزان اهمیت نمره‌ی آزمون آیلتس (IELTS‌) در اخذ پذیرش‌های دانشجویی، این آزمون به یکی از مهم‌ترین آزمون‌ها تبدیل شده است. به ندرت پیش می‌آید کسی به آزمون دادن علاقه‌مند باشد. آزمون‌ها سطح توانایی فرد را مورد بررسی قرار می‌دهند و ضعف‌ها و ایرادهای فرد را مشخص می‌کنند. به همین دلیل، موجب ایجاد استرس و دلهره در بسیاری از افراد می‌شوند. ممکن است استرس به حدی باشد که باعث از بین رفتن قدرت تمرکز و تفکر فرد شود.

بیشتر بخوانید: مراحل گرفتن مدرک آیلتس چیست؟

دغدغه‌ی این روزهای بسیاری از افراد، شرکت در آزمون آیلتس و کسب نمره‌ی قابل قبول در آن است. بخش‌های زیادی از آزمون آیلتس می‌تواند نگران کننده باشد، مگر این‌که بدانید چگونه آن‌ها را اداره کنید. مردم از ناشناخته‌ها می‌ترسند و راه حل این موضوع آشنایی با تمام جنبه‌های ترسناک آزمون آیلتس است. برای غلبه بر این ترس‌ها، بخش‌های دلهره‌آور آزمون آیلتس را شناسایی کنید و آمادگی خود را برای این آزمون، افزایش دهید.

۱. اگر از پاسخ دادن به سوالی در بخش Listening جا بمانم، چه کار کنم؟

این ترس، مربوط به «از دست دادن قدرت تمرکز» است. تقریبا تمام داوطلبان شرکت در آزمون آیلتس، می‌ترسند جواب سوالی را از دست بدهند یا نتوانند با فایل صوتی پخش شده، هماهنگ شوند.

برای این‌که بر این ترس غلبه کنید، فقط یک راه حل وجود دارد، تمرین کردن. تمرین کردن، اعتماد به نفس را بالا می‌برد و به شما یاد می‌دهد که اگر یک یا دو سوال را از دست دادید، چگونه تمرکز خود را دوباره بدست آورید؛ به عبارت دیگر یاد می‌گیرید که چگونه خود را مدیریت کنید و به سوالات دیگر پاسخ دهید. با تمرین کردن، نقاط ضعف خود را شناسایی می‌کنید و مشخص می‌شود که کدام بخش‌ها برای شما دشوارتر است و معمولا در کدام سوالات نمرات خود را از دست می‌دهید. با تمرکز بر روی نقاط ضعف و رفع آن‌ها می‌توانید نمره خود را بهبود ‌ببخشید و ترس خود را از بین ببرید.

۲. اگر در آزمون وقت کم بیاورم، چه کار کنم؟

بیشترین و متداول‌ترین ترس در بخش‌های Writing و Reading آزمون آیلتس، «عدم پاسخگویی به تمام سوالات آزمون در زمان مقرر» یا به عبارتی «کم آوردن زمان» است. بهترین راه حل برای مقابله با این ترس، کنترل زمان و مدیریت دقیق آن است. سوالات و متون بسیاری در آزمون وجود دارد، تحت هیچ شرایطی اجازه ندهید که یک متن خاص، قسمت اعظمی از وقت شما را به خود اختصاص دهد.

کم آوردن زمان در آزمون آیلتس

یکی از روش‌های مدیریت زمان، تکنیک «تقسیم و حل» یا «Divide and Conquer» است؛ این تکنیک، روش اصلی حل مسائل در زبان‌های برنامه‌نویسی است. در ابتدای هر بخش، زمان خود را بر اساس تعداد سوالات تقسیم‌بندی کنید و سپس پاسخگویی به آن‌ها را آغاز نمایید، متن‌ها را بخوانید و جواب دهید. تحت هر شرایطی به زمان‌بندی خود پایبند باشید؛ حتی اگر به چند سوال یک متن پاسخ نداده‌اید، هم‌چنان طبق زمان عمل کنید و به متن بعدی بروید. این روش، یک سیستم کنترل ریسک است که با آن به بیشتر سوالات پاسخ می‌دهید.

۳. اگر در بخش‌ Writing هیچ چیزی برای نوشتن نداشته باشم، چه کنم؟

این ترس مربوط به «انسداد فکری نویسنده» است. بیشتر داوطلبان با دیدن عنوان یا موضوعی که برای نوشتن درباره‌ی آن ایده‌ای ندارند، مضطرب می‌شوند. راحت‌ترین راه برای غلبه بر این ترس، خواندن مقالات بسیار و ایده گرفتن از آن‌ها است. حقیقت این است که ارزیابان آزمون آیلتس، به منبع نوشته شما اهمیتی نمی‌دهند بلکه به طرز نوشتن متن توجه می‌کنند و در نهایت، به نحوه‌ی نگارش شما امتیاز می‌دهند.

انسداد ذهنی داوطلب در آزمون آیلتس

۴. اگر در بخش Speaking مطلبی را اشتباه بگویم، چه کار کنم؟

این ترس، مربوط به «بیان ایده‌های نادرست» است. برخلاف طرز فکر بسیاری از افراد، هیچ ایده‌ای نمی‌تواند کاملا درست یا غلط باشد. تا زمانی که داوطلب درباره‌ی موضوعی صحبت می‌کند و نظراتش را به شکل منطقی بیان می‌نماید، هیچ ایده‌ای نمی‌تواند به نمره‌اش صدمه بزند. پس ترس را کنار بگذارید و هر ایده یا نظری دارید مطرح کنید.

۵. اگر در بخش Speaking هیچ حرفی برای گفتن نداشته باشم، چه کار کنم؟

این ترس مربوط به «برقراری ارتباط با مصاحبه‌کننده» است. به طور کلی، بخش اسپیکینگ آزمون، باعث دلهره و استرس داوطلبان می‌شود؛ زیرا افراد در این بخش، زمان زیادی برای فکر کردن ندارند. برای از بین بردن ترس این بخش از آزمون، باید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. این کار تنها با تمرین مداوم و حرف زدن با دیگران در زمینه‌های مختلف امکان‌پذیر است. با بهبود این مهارت، صحبت کردن و جمله‌سازی در این بخش راحت‌تر می‌شود و بهتر می‌توانید با مصاحبه‌کننده ارتباط برقرار کنید.

برخی از افراد به خاطر ضبط شدن صدایشان در این بخش، استرس می‌گیرند. فرد باید بداند که ضبط کردن صدا، جهت ارزیابی مصاحبه‌کننده است نه داوطلب! زیرا در برخی موارد، داوطلب از نمره‌ی خود ناراضی است و تقاضای بازبینی و تجدید نظر در نمره را دارد که این کار فقط از طریق شنیدن مکالمه ضبط شده امکان‌پذیر است.

در پایان لازم است تاکید کنیم ما انسان‌ها، از ناشناخته‌ها می‌ترسیم و زمانی که با مسائل و شرایط آشنا می‌شویم، احساس امنیت و آرامش می‌کنیم. پس تا می‌توانید با ساختار آزمون آیلتس و شرایط آن آشنا شوید تا ترس‌های ناشی از آزمون مانع رسیدن شما به موفقیت نشود. اگر هنوز در این آزمون ثبت نام نکرده‌اید، برای این کار روی خدمات پرداخت نیک پرداخت حساب کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا