آموزش زبان

چطور در آزمون آیلتس موفق شویم

آیا آمادگی برای آیلتس بدون کلاس امکان‌پذیر است؟

بدون شک برای موفقیت در آزمون آیلتس و کسب امتیاز مورد نظرتان، نیاز به کسب آمادگی دارید. آمادگی برای آیلتس بدون کلاس، یکی از گزینه‌هایی است که ممکن است به هر دلیلی از جمله بالا بودن هزینه‌های کلاس های آیلتس، نداشتن وقت برای شرکت در کلاس ها و … انتخاب نمایید. اصلی‌ترین سوال این است که آیا می‌توان بدون کلاس، سطح زبان خود را ارتقا دهیم و بتوانیم در آزمون آیلتس موفق شویم؟ بله تردید نکنید. شما می توانید آمادگی برای آیلتس را بدون شرکت در کلاس ها کسب نمایید اما لازم است که به چند نکته توجه کنید. در این مقاله به بررسی این نکات و معرفی منابع آیلتس می‌پردازیم.

 

ویدیوهای پییشنهادی : آموزش آیلتس

 

 بدون کلاس اما با برنامه ریزی

برای کسب آمادگی برای آیلتس بدون کلاس، برنامه ریزی برای آیلتس اهمیت بسیار زیادی دارد و برای آموزش و ارتقاء سطح زبان خود به صورت مستمر زمان صرف کنید. مطالعه بدون نظم و غیر مستمر شما را به نتیجه مطلوب نخواهد رساند. حتی اگر بهترین منابع را در اختیار داشته باشید و سطح زبانتان خوب باشد، باید برنامه ریزی منظم و مستمری برای آموزش داشته باشید. مقدار زمان لازم و کافی به سطح زبان شما دارد و البته مهم است که چقدر زمان تا شرکت در آزمون آیلتس دارید و چه امتیازی را هدف گرفته اید. اگر هدف شما کسب امتیاز ۷ در مدت زمان ۹ ماه تا یک سال است و سطح زبان شما خوب تا متوسط است، ممکن است لازم باشد روزانه ۵ تا ۶ ساعت برای آموزش و تمرین زمان صرف کنید.

مقاله پییشنهادی : آموزش آنلاین زبان انگلیسی

 

تعیین سطح گامی مهم در کسب آمادگی برای آیلتس بدون کلاس

اگر در حال برنامه ریزی برای کسب آمادگی برای آیلتس بدون کلاس هستید، اهمیت زیادی دارد که قبل از هر اقدامی سطح زبان خود را بدانید. سطح زبان شما تعیین می­‌کند چقدر زمان برای مطالعه لازم دارید و چگونه باید برنامه ریزی کنید. سطح زبان می تواند در انتخاب منابع مناسب مطالعه نیز اهمیت زیادی داشته باشد. تمامی منابع حرفه‌ای دارای سطح بندی هستند و در صورتی که شما سطح زبان خود را ندانید در انتخاب منبع سردرگم می شوید و زمان زیادی را تا یافتن منبع متناسب با خودتان تلف می­‌کنید. با تعیین سطح می‌توانید در مطالعه و برنامه ریزی اولویت‌بندی داشته باشید و برای مهارت هایی که ضعیف‌تر هستید، وقت و انرژی بیشتری در نظر بگیرید. شما می‌توانید از طریق آزمون‌ تعیین سطح زبان مکتبخونه برای تعیین سطح اقدام کنید.

انواع منابع آزمون آیلتس و انتخاب آن

انتخاب منابع مهم ترین گام در کسب آمادگی برای آیلتس بدون کلاس است. اولین نکته این که لازم نیست تمامی منابع را مطالعه نمایید. بهتر است در انتخاب اولویت‌بندی داشته باشید. شما به منابعی نیاز دارید که مهارت‌های شما را در تمامی جهات ارتقا دهد. در صورتی که در یکی از بخش‌ها، مهارت کمتری دارید لازم است به مطالعه منابع بیشتری بپردازید.

نکته دیگر در خصوص انتخاب و اولویت‌بندی منابع آزمون آیلتس مربوط به نوع آزمونی است که می‌خواهید در آن شرکت نمایید. آزمون آیلتس در دو نوع جنرال و آکادمیک برگزار می‌شود که نوع اول مناسب افرادی است که قصد مهاجرت دارند و نوع دوم مناسب کسانی است که قصد ادامه تحصیل به زبان انگلیسی را دارند. هر دو آزمون از ۴ بخش یکسان تشکیل شده‌اند اما در نوع آکادمیک، به ویژه بخش ریدینگ و درک مطلب تخصصی‌تر است و توانایی افراد در خواندن مقالات و ژورنال‌های علمی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

منابع آیلتس خودخوان و آموزش توسط مدرس

در خصوص منابع آزمون آیلتس باید بدانید که کتاب‌های آیلتس به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. کتاب‌هایی که برای آموزش توسط مدرس طراحی شده‌اند و کتاب‌هایی که خودخوان هستند. در صورتی که در کلاس‌های آمادگی آزمون آیلتس ثبت نام نموده‌اید، منابع مفید توسط مدرس از نوع اول به شما معرفی خواهد شد اما اگر تصمیم دارید که از منابع خودخوان استفاده نمایید، برخی منابع معتبر در این مقاله به شما معرفی خواهند شد.

منابع خودخوان یا Self Study منابعی هستند که برای کسب آمادگی بدون کلاس و به صورت خودخوان طراحی شده اند. توصیه می کنیم برای انتخاب منابع، کتاب های برخی انتشارات مثل انتشارات کمبریج را در اولویت قرار دهید.

منابع خودخوان هم به صورت کتاب‌های چاپی و هم به صورت دیجیتالی در دسترس شما هستند. منابع دیجیتالی خود به دو دسته منابع آفلاین و منابع آنلاین تقسیم می شوند. منابع آفلاین معمولا به صورت DVD یا CD در اختیار شما قرار می‌گیرند که در مقایسه با کتب جذابیت بیشتری برای زبان آموزان داشته و معمولا آموزش را تسهیل می‌کنند. منابع آنلاین نیز به شدت در حال توسعه‌اند. زمانی که منابع آنلاین را انتخاب می‌کنید امکان آموزش و سنجش تعاملی برای شما فراهم است. به همین دلیل معمولا زبان آموزان این روش را انتخاب می‌کنند.

منابع آیلتس مهارت‌محور و جامع

منابع آزمون آیلتس به دو گروه جامع و اختصاصی تقسیم می‌شوند.

منابع آیلتس جامع

منابع نوع جامع، مانند آزمون آیلتس از ۴ بخش تشکیل می‌شوند.

بخش مهارت‌های خواندن و درک مطلب، مهارت‌های رایتینگ ، مهارت‌های اسپیکینگ و مکالمه (که معمولا در این بخش‌ دایره لغات و گرامر شما تقویت می‌شود.) و مهارت لیسنینگ

(در صورتی که کتاب‌های چاپ شده را به عنوان منابع انتخاب کرده باشید، به همراه کتاب‌ها CD یا DVD برای تقویت مهارت‌های شنیداری وجود دارد.)

هر منبع سبک مشخص خود را برای تمرین دارد. معمولا در انتهای هر بخش نمونه سوالات مشابه آزمون آیلتس نیز در منابع مختلف طرح می‌شود. نمونه ای از کتاب‌هایی که می توانید از آن ها به عنوان منابع خودخوان استفاده نمایید عبارتند از:

۱- The Official Cambridge Guide to IELTS

۲- Complete IELTS

۳- Simone Braverman’s Target Band 7

۴- Ace the IELTS: IELTS General- How to Maximize Your Score

۵- Improve your IELTS Skills Series

آشنایی با کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS

موسسه کمبریج که خود یکی از مراکز معتبر برگزار کننده آزمون آیلتس نیز هست انواع منابع مناسب برای آزمون آیلتس را منتشر نموده است. برای مثال کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS، یکی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین منابع آموزشی آیلتس است و مطالعه آن به زبان‌آموزان توصیه می‌شود. این کتاب ضمن تقویت تمامی مهارت‌های مورد نیاز برای آزمون آیلتس در بخش های جداگانه، دارای تمرین های متعدد نیز می‌باشد. همچنین علاوه بر تقویت مهارت‌های چهارگانه شامل نکات و راهنمایی‌هایی برای کسب امتیاز بیشتر در آزمون آیلتس نیز هست. البته این کتاب برای شروع و برای کسانی که سطح زبان خوبی ندارند، توصیه نمی‌شود.

 

 

آشنایی با کتاب Complete IELTS

نکته دیگر اینکه حتما منابع متناسب با سطح زبان خود را تهیه کنید. برای مثال یکی از بهترین کتاب‌هایی که برای آزمون آیلتس معرفی می‌شود، کتاب Complete IELTS می باشد که دارای سه سطح B1، B2 و C1 می‌باشد. اهمیت زیادی دارد که شما سطح مناسب خود را انتخاب و مطالعه کنید.

 

ویدیو پییشنهادی : آموزش رایتینگ آیلتس

 

منابع آیلتس مهارت محور

گروه دیگر از منابع آزمون آیلتس، منابع اختصاصی برای مهارت مشخصی هستند. در صورتی که قصد دارید مهارت زبان مشخصی را تقویت کنید تا امتیاز بالاتری را در آزمون آیلتس در این بخش کسب نمایید، ساختار منبع آموزشی متفاوت خواهد بود. برای مثال اگر احساس می‌کنید برای تقویت مهارت های نوشتاری نیاز به منابع اختصاصی‌تری دارید، می‌توانید از منابعی که به صورت مشخص فقط به تقویت این مهارت می‌پردازند، استفاده نمایید. Improve your IELTS Writing Skills یکی از منابع خوب برای تقویت مهارت‌های نوشتاری است.

برخی منابع به صورت اختصاصی برای تقویت دایره لغات، گرامر و دستور زبان یا اصطلاحات تدوین شده است. معمولا این کتاب‌ها به صورت سری عرضه می‌شوند و در صورتی که همه سری‌ها را مطالعه کنید، تمامی مهارت‌ها را کسب خواهید نمود. در این زمینه می‌توانید از سری کتاب‌های IELTS Advantage Series استفاده کنید. برای تقویت مهارت خواندن سری Reading SKILLS، برای تقویت مهارت مکالمه و شنیداری سری Speaking and listening و برای تقویت مهارت‌های نوشتاری Writing SKILLS کتاب‌های بسیار مناسبی هستند.

 

همچنین اگر به دنبال منبعی برای تقویت دایره لغات هستید، Cambridge Vocabulary for IELTS و English Vocabulary in Use از منابع شناخته شده برای این منظور هستند. اگر قصد دارید به صورت اختصاصی آموزش بیشتری در خصوص گرامر زبان انگلیسی دریافت نمایید، می‌توانید از منابع اختصاصی در این زمینه همچون Cambridge Grammar for IELTS یا English Grammar in Use استفاده نمایید.

مجموعه کتاب‌های In Use

مجموعه سه گانه in use شامل سه کتاب English Collocations in Use، English Vocabulary in Use و English Grammar in Use English است که شهرت بسیار خوبی در سراسر جهان دارد. این سری نیز توسط موسسه کمبریج منتشر شده است. این منبع برای کسانی که به دنبال امتیازهای خوب در آزمون آیلتس هستند، توصیه می‌شود. مزیت این منبع آزمون آیلتس این است که علاوه بر آمادگی برای آزمون، مهارت زبان شما به مقدار قابل توجهی ارتقا می‌یابد.

English Collocations in Use به شما کمک می‌کند تا زبان انگلیسی را مثل یک فرد بومی یاد بگیرید. این کتاب در ۶۰ درس، بیش از ۱۵۰۰ اصطلاح را به شما آموزش می‌دهد. اصلاح‌ها شامل موارد مناسب برای مکالمه غیر رسمی و هم برای نوشتار‌های رسمی هستند.

English Vocabulary in Use از جمله منابع آزمون آیلتس است که در سراسر جهان پر فروش‌ترین کتاب آیلتس محسوب می شود. این کتاب علاوه بر آزمون آیلتس در بسیاری از آموزشگاه های زبان، برای توسعه دایره لغات زبان آموزان آموزش داده می‌شود. این منبع از سطح مبتدی تا پیشرفته بوده و شامل بیش از ۳۰۰۰ واژه است که به سبک نوآورانه ای آموزش داده می‌شوند.

کتاب English Grammar in Use از جمله کتاب های محبوب آموزش گرامر در سطح جهان است که علاوه بر داوطلبان شرکت در آزمون آیلتس، به تمامی زبان آموزان توصیه می‌شود.

آکادمیک یا جنرال؟

همانطور که می­­‌دانید برخی منابع آیلتس برای آیلتس آکادمیک و برخی دیگر برای آیلتس جنرال مناسب‌تر هستند. با توجه به هم‌پوشانی بخش های دو آزمون، می‌توانید از تمامی منابع برای هر دو نوع آزمون استفاده نمایید، اما بطور کل توصیه می‌شود منبع متناسب با نوع آزمون خود را در اولویت قرار دهید. برای مثال سری کتاب‌های Mindset for IELTS از جمله منابع بسیار مفید برای آیلتس آکادمیک هستند. مزیت این منبع برای کسانی که به دنبال کسب آمادگی برای آیلتس بدون کلاس هستند، این است که این منبع دارای کتابی برای سطح مبتدی نیز می‌باشد و شما می‌توانید با پیشرفت کتاب سطح بعدی را انتخاب نمایید.

 

اگر زمان کافی تا آزمون دارید

برخی از منابع می‌توانند به طرز چشمگیری به شما در ارتقا سطح زبان و کسب آمادگی برای آیلتس بدون کلاس کمک کنند. این کتاب‌ها به تقویت دایره لغات و تقویت گرامر می‌پردازند. در صورتی که زمان کافی تا آزمون دارید می‌توانید مطالعه این منابع را در برنامه خود بگنجانید. انتشارات کالینز منابع خوبی را در این زمینه در اختیار شما قرار می دهد.

Collins Vocabulary for IELTS به شما کمک می‌کند تا دایره لغات خود را توسعه دهید. شما برای کسب امتیاز مناسب در بخش خواندن و همچنین برای نوشتن متن‌های خود در بخش نوشتاری آیلتس به دایره لغات گسترده نیاز دارید. Collins Grammar for IELTS به تقویت دانش دستور زبان شما می‌پردازد. البته بسیاری از صاحب نظران و داوطلبان اعتقاد دارند برای تقویت گرامر کتاب‌های انتشارات کمبریج  با عنوان English Grammar in Use  مفید‌تر هستند.

 

ویدیو پییشنهادی : آموزش گرامر آیلتس

برای یادگیری نکات و تکنیک ها زمان صرف کنید

اغلب منابع آیلتس بدون استاد، نکات و تکنیک ها را نیز به شما می‌آموزند. این منابع در کسب آمادگی برای آیلتس بدون کلاس، اهمیت زیادی دارند. اغلب کسانی که برای کسب آمادگی از کلاس‌ها کمک می‌گیرند، این تکنیک‌ها را از مدرسان می‌آموزند و شما که تصمیم به استفاده از منابع خودخوان دارید باید برای آموزش این تکنیک‌ها از منابع مناسب استفاده نمایید. یکی از منابع خودخوان مفید در این زمینه کتاب New insight into IELTS از انتشارات کمبریج می‌باشد. این کتاب در دسته کتاب های زود بازده است و می توانید به صورت فشرده با استفاده از آن آمادگی لازم برای شرکت در آزمون آیلتس را کسب نمایید و نکات و تکنیک ها را هم بیاموزید. البته توجه کنید این کتاب برای سطح زبان متوسط به بالا مناسب است و اگر سطح زبان ضعیفی دارید، بهتر است از دیگر منابع استفاده کنید.

 

منابع آزمون آیلتس از نوع تست برای کسب آمادگی برای آیلتس بدون کلاس

گروهی از منابع آزمون آیلتس به صورت مستقیم به آموزش زبان انگلیسی نمی‌پردازند و مناسب افرادی هستند که منابع را مطالعه نموده یا در کلاس های آمادگی آزمون آیلتس شرکت کرده‌اند. این گروه از منابع معمولا شامل آزمون‌های شبیه‌سازی و سوالات مشابه آزمون آیلتس است.

اگر در حال کسب آمادگی برای آیلتس بدون کلاس هستید، بهتر است بخشی از زمان خود را صرف پاسخ به تست‌ها و سوالات مشابه آزمون‌های آیلتس نمایید. این کتاب‌ها برای تمرین، آشنایی با نمونه سوالات،  افزایش تسلط، افرایش سرعت تست‌زنی، سنجش سطح آمادگی و افزایش امتیاز شما در آزمون آیلتس بسیار مفید هستند.

این دسته از منابع آیلتس قابل جایگزین شدن با منابع آموزشی نیستند اما می‌توانند برای تکمیل فرایند آموزش مفید باشند.

مجموعه کتاب‌های Cambridge IELTS books

انتشارات کمبریج برای این نیاز هم پیشنهاداتی دارد. سری کتاب‌های Cambridge IELTS books از بهترین انتخاب‌ها برای این هدف هستند. البته توصیه می‌شود جلد ۷ به بعد را در اولویت مطالعه قرار دهید چون جلد ۱ تا ۷ شامل نمونه سوالات جدید نیست و قدیمی‌تر است.

 

مقاله پییشنهادی : هر آنچه که باید از منابع آزمون آیلتس بدانید

 

کتاب Barron’s IELTS Practice Exams

یکی از کتاب‌هایی که می‌توان در این زمینه معرفی نمود، کتاب Barron’s IELTS Practice Exams است. این کتاب توسط انتشارات Barron’s عرضه شده و مملو از آزمون‌ها و تست‌های بسیار خوبی است. شما می توانید برای سنجیدن مهارت زبان انگلیسی خود؛ افزایش تسلط و افزایش سرعت تست زنی از این کتاب استفاده نمایید. انتشارات Barron’s یکی از شناخته شده‌ترین انتشارات در زمینه تولید کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی است.

کتاب Kaplan IELTS Premier

Kaplan IELTS Premier with 8 practice test منبع مناسب دیگری است که می‌توانید برای تست‌زنی از آن استفاده کنید. اگر سطح زبان شما خوب است و به یک جمع‌بندی کلی نیاز دارید، این منبع می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

کتاب Official IELTS Practice Materials

در صورتی که در مهارت مشخصی ضعیف هستید و در کنار تمامی تست‌ها، ترجیح می‌دهید مهارت مشخصی را با تست زنی تقویت کنید می توانید از کتاب Official IELTS Practice Materials استفاده کنید. یک کتاب دو جلدی حاوی سوالات آیلتس که البته بر اساس مهارت های مختلف تفکیک شده است.

 

منابع آزمون آیلتس برای آموزش فشرده

برخی منابع آزمون آیلتس هستند که برای آموزش فشرده طراحی شده اند و با استفاده از این منابع می‌توانید در عرض چند هفته برای شرکت در آزمون، آمادگی لازم را کسب نمایید. البته این منابع مناسب کسانی است که آموزش‌های لازم را قبلا گذرانده و برای شرکت در آزمون نیاز به یک جمع بندی یا یادآوری دارند. این گروه نیز نمی‌توانند جایگزین آموزش پایه‌ای زبان انگلیسی برای کسب مهارت لازم باشند. یکی از بهترین منابع برای کسب سریع آمادگی شرکت در آزمون آیلتس آکادمیک، کتاب Target Band 7: How to Maximize Your Score می باشد که به شما کمک می کند در عرض چند هفته برای شرکت در آزمون آیلتس آماده شوید و نکات کلیدی کسب امتیاز بیشتر در این آزمون را بیاموزید

دو کتاب برای هفته های پایانی قبل از آزمون

مطالعه دو کتاب برای تمام کسانی که تصمیم به کسب آمادگی برای آیلتس بدون کلاس را دارند، بسیار توصیه می‌شود. این دو کتاب می‌توانند در هفته‌های پایانی مورد مطالعه قرار گیرند. Top Tips For IELTS یکی از این کتاب­­‌ها است که برای کسانی که سطح زبان بالایی دارند و به دنبال نمرات خوب در آزمون آیلتس هستند، توصیه می‌شود. شما می‌توانید این کتاب را در هفته‌های پایانی بخوانید و یک مرور و جمع‌بندی از تمامی نکات مهم و طلایی برای هر چهار مهارت داشته باشید. کتاب دیگر Common Mistakes at IELTS می‌باشد که البته در دو سطح متوسط و پیشرفته عرضه شده است. این کتاب نیز می‌تواند بسیار مفید باشد و به شما کمک کند اشتباهات رایج را که اغلب زبان آموزان در آزمون آیلتس دارند، تکرار نکنید.

 

دوره پییشنهادی : تصحیح رایتینگ آیلتس

توصیه آخر

بسته به سطح زبان خود می‌توانید از منابع جامع یا سری کتاب‌های تقویت مهارت‌های مختلف برای کسب آمادگی لازم جهت شرکت در آزمون آیلتس استفاده نمایید. پس از کسب آموزش‌های لازم، توصیه می شود حتما از منابع آزمون از نوع تست استفاده نمایید تا احتمال موفقیت و کسب امتیاز بالا در آزمون را افزایش دهید. در صورتی که قبلا از منابع آموزشی استفاده نموده‌اید، می‌توانید از منابع آموزش فشرده استفاده نمایید و با یک جمع‌بندی برای آزمون آیلتس آماده شوید.




اینکه ” چگونه در آزمون آیلتس موفق شویم ؟” یا اینکه ” راهکارهای آزمون آیلتس چه چیزهایی می‌تونن باشن؟”، سؤالاتی هستن که ذهن خیلی‌ها رو به خودشون مشغول کردن.

امروز دیگه همه اسم آزمون آیلتس رو شنیدیم. محاله که دور و اطرافتون کسی نباشه که بخواد مهاجرت کنه.

از جوان‌هایی بگیر که می‌خوان برن اونور آب و ادامه تحصیل بدن تا آدم‌هایی که می‌خوان سرمایه و خانواده رو بردارن و برن یه جای دیگه زندگی رو آغاز کنن.

دروغ چرا؟

خود منم همیشه رؤیای مهاجرت توی سرم بوده.

به هرحال شرایط زندگی، امروزه خیلی سخت شده و اکثر مردم می‌خوان که جای دیگه‌ای زندگی رو شروع کنن و کاملاً قابل درکه.

کسی که می‌خواد مهاجرت کنه، حالا چه تحصیلی چه کاری، حتماً به اقداماتی که لازمه انجام بده از قبل فکر کرده.

یکی از چیزهایی که قبل مهاجرت کردن بهش نیاز دارید، اینه که آزمون آیلتس (IELTS) بدید.

اما باز هم این سؤال در ذهن ما می‌چرخه که:« چگونه در آزمون آیلتس موفق شویم ؟» یا « من چگونه در آزمون آیلتس موفق بشم؟ اصلاً موفق شدن در این آزمون راحته؟»

شما که اومدید این متن رو بخونید هم حتماً همین سؤالات توی سرتون بوده.

شما هم دنبال جوابی به این سؤال بودید.

لابد تا این لحظه هم خیلی برای بهتر شدن زبان تلاش کردید یا آزمون رو قبلاً دادید و نمره‌ی دلخواه رو نگرفتید.

من می‌فهمم؛ خودم هم معلمم و قریب ۹۰ درصد زبان‌آموزهام می‌خوان برن و دنبال راهی برای زود به نتیجه رسیدن هستن ولی جادو که نمی‌شه کرد.

باید قدم‌های آهسته و پیوسته برداشت.

من به عنوان کسی که این آزمون رو داده و نمره‌ی ۸.۵ گرفته، می‌خوام بهتون اطلاعات کلی‌ از این آزمون بدم و از تجربه‌ی زبان‌آموزی خودم بگم و کارهایی رو معرفی کنم که بهتون کمک کنه؛ پس این مقاله رو تا انتها بخونید 🙂

اینجا براتون فهرست مطالب رو می‌گذارم که دسترسی‌تون خیلی راحت‌تر باشه و راحت برید سراغ هر بخشی که خواستید:

  • آزمون آیلتس چی هست اصلاً؟
  • اولین گام موفقیت در آزمون آیلتس چیه؟
  • چرا زبان عمومی اهمیت داره؟
  • هزینه‌ی این آزمون کم نیست.
  • با کسانی که آزمون رو شرکت کردن، صحبت کنید.
  • به اندازه‌ی کافی چهار مهارت رو تمرین کنید.
  • انگیزه‌تون رو نگه دارید.
  • واقع‌بینانه هدف‌گذاری کنید.
  • از قوانین آگاه باشید.
  • من چطور زبان انگلیسی رو یاد گرفتم و در آزمون موفق شدم؟

آزمون آیلتس چی هست اصلاً؟

آزمون آیلتس یا (International English Language Testing System) یک آزمون بین‌المللیه که سطح زبان انگلیسی شما رو در چهار مهارت خواندن (reading) ، نوشتن (writing) ، صحبت کردن (speaking) و شنیدن (listening) می‌سنجه.

کشورهایی مثل کانادا، نیوزلند، استرالیا و انگلیس، برای اینکه بتونید در دانشگاه‌هاشون درس بخونید یا کسب و کارتون رو در اونجا راه بندازید، این مدرک رو از شما می‌خوان.

این مدرک به عنوان معیاری برای شناخت میزان تسلط شما به زبان انگلیسی محسوب می‌شه.

اینجا یک ویدئو براتون قرار می‌دم که به طور کامل هر چهار بخش آزمون رو توضیح داده و شما با چند دقیقه وقت گذاشتن و تماشای اون، پی می‌برید که هر بخش از آزمون چقدر زمان داره، چه چیزهایی رو شامل می‌شه، راهکارهای آزمون آيلتس چه چیزهایی هستن و اینکه باید چه نکاتی رو رعایت کنید؟

۲ نکته‌ی مهم در بخش اسپیکینگ:

  • لهجه‌ی بریتیش یا امریکن در صحبت کردن اهمیت چندانی نداره؛ مهم اینه که کلمات رو به درستی تلفظ کنید.
  • شاید بهتون گفته باشن که باید سریع صحبت کنید. نه این‌طور نیست. چیزی که ممتحن از شما می‌خواد اینه که روان صحبت کنید، از دایره‌ واژگان خوبی بهره‌ور باشید و گرامر رو رعایت کنید؛ پس سعی نکنید سریع حرف بزنید. سعی کنید روان و درست صحبت کنید.

اولین گام موفقیت در آزمون آیلتس چیه؟

اولین گام، تسلط لازم و کافی به زبان عمومیه؛ پس برنامه‌ریزی کنید تا زبان عمومی رو به خوبی یاد بگیرید.

این مهم‌ترین گامی هست که هر معلم زبانی به متقاضی‌های آزمون آیلتس می‌گه.

چرا زبان عمومی اهمیت داره؟

شما تا قبل از اینکه نتونید به درستی انگلیسی حرف بزنید و یا صحبت‌های شخص انگلیسی زبان رو بفهمید، نتونید متون انگلیسی رو بخونید و به خوبی درک کنید، نتونید دو خط متن با گرامرهای درست و مناسب بنویسید، نباید به‌هیچ‌وجه به فکر دادن آزمون آیلتس بیفتید.

پس حتماً حتماً حتماً (ببینید چقدر دارم اصرار می‌کنم) ، حتماً در وهله‌ی اول با کلاس رفتن، زبان عمومی رو به سطح خوبی برسونید.

اگر عجله دارید، معلم خصوصی بگیرید و در این راه هزینه کنید.

نکته: خیلی‌ها تصمیم می‌گیرن که خودخوان زبان عمومی‌شون رو تقویت کنن. اگر در ابتدای مسیر هستید و با این مسیر آشنایی ندارید، این کار رو با خودتون نکنید. هم سردرگم می‌شید هم انگیزتون رو زود از دست می‌دید. بهتره یک معلم داشته باشید که اشکالات شما رو بگیره، پیچ و خم راه رو نشونتون بده و سطح شما رو مشخص کنه.

هزینه‌ی این آزمون کم نیست.

هزینه آزمون آیلتس در ایران بسیار بالاست و چند بار شرکت در این آزمون، مقرون‌به‌صرفه نیست! بهتره با آمادگی کامل شرکت کنید.

یک مسئله که تقریباً تمام متقاضیان آزمون آیلتس باهاش دست و پنجه نرم می‌کنن، استرس و اضطرابی هست که این آزمون براشون به همراه داره و یکی از دلایلش قیمت بسیار بالای این آزمونه.

خیلی‌ها نمی‌تونن این آزمون رو بارها و بارها بدن تا بالاخره نمره‌ای که می‌خوان رو به دست بیارن؛ پس لازمه که با آمادگی کافی سر جلسه حاضر بشید.

خب، حالا فرض می‌کنیم شما زبان عمومی رو به سطح خوبی رسوندید، می‌دونید آزمون آیلتس چیه و چه نمره‌ای رو نیاز دارید.

برای بالا بردن روحیه، فرار از استرس و تقویت روح و روانتون چه اقداماتی رو باید انجام بدید؟

با کسانی که آزمون رو شرکت کردن، صحبت کنید.

بهتره که یکی رو پیدا کنیم که این آزمون رو داده و ازش درباره‌ی محیط آزمون، جوی که اونجا برقراره و دغدغه‌های ذهنی خودمون بپرسیم.

اگر کسی نبود که ازش بپرسیم، می‌تونیم از استادی که باهامون کار می‌کنه بپرسیم و از اضطراب‌هامون بگیم.

یک معلم زبان خوب، کاملاً این مسئله رو درک می‌کنه و می‌تونه کاری کنه که ترس شما کمتر بشه.

به قدر کافی چهار مهارت رو تمرین کنید.

ممکنه که زبان عمومی شما خیلی خوب باشه ولی ندونید با چه مدل سؤالاتی قراره روبه‌رو بشید.

حتماً به کلاس‌های آمادگی آیلتس برید و خودخوان زبان رو تمرین نکنید.

برای موفقیت در آزمون آیلتس به یک معلم لازم دارید که اشتباهاتتون رو رفع کنه، منابع مورد نیاز رو بهتون معرفی کنه و هر زمان بی‌انگیزه شدید یا سطح اضطرابتون بالا رفت، شما رو به آرامش برسونه.

در راستای تقویت چهار مهارت:

متون انگلیسی زیاد بخونید.

شما در آزمون آیلتس قراره با سه تا متن روبه‌رو بشید و باید کامل درکشون کنید و به سؤالات مربوطه پاسخ بدید.

تا جایی که می‌تونید از سایت‌ها و مجله‌های خارجی مقاله پیدا کنید و بخونید.

کتاب‌های انگلیسی امروزه خیلی راحت در دسترس هستن و هر سلیقه‌ای داشته باشید، می‌تونید کتابی باب میلتون پیدا کنید؛ پس از خوندن و خوندن غافل نشید.

انگلیسی بشید.

یکی از راه‌هایی که دیدم بعضی معلم‌های زبان پیش می‌گیرن، اینه که از زبان آموز می‌خوان یک اسم انگلیسی برای خودش پیدا کنه و فکر کنه یک آدم انگلیسی زبانه.

شما هم می‌تونید یک اسم انگلیسی برای خودتون انتخاب کنید، یک ماجرای جدید بسازید و سعی کنید تا جایی که می‌شه فارسی حرف زدن رو فقط برای مواقع ضروری نگه دارید. 

جلوی آینه صحبت کنید.

در جلسه‌ی آزمون، شما مطمئن نیستید با چه موضوعاتی مواجه می‌شید و ازتون خواسته می‌شه که درباره‌ی چه موضوعی بنویسید یا حرف بزنید.

از راه‌ های موفقیت در آزمون ایلتس اینه که دست پر سر جلسه حاضر بشید.

حتماً جلوی آینه بایستید و راجع‌به موضوعات مختلف با صدایی که قابل شنیدن باشه، صحبت کنید.

تست بزنید.

همون‌طور که پیش از کنکور برای آماده شدن تست می‌زنید تا با نمونه سؤالات آشنا بشید، یکی از راه‌ های موفقیت در آزمون ایلتس هم اینه که پیش از آزمون حتماً یک عالمه تست بزنید.

یکی از منابع معتبر که توی اون می‌تونید آزمون‌های پیشین رو پیدا کنید و تست بزنید، کتاب‌های کمبریج هستن که به راحتی می‌تونید توی ایران این کتاب‌ها رو پیدا کنید.

از آزمون‌های شبیه‌ساز شده غافل نشید.

همون‌طور که قبل‌تر گفتم، هزینه‌ی این آزمون خیلی زیاده و نمی‌صرفه که چندین بار امتحان بدید تا بالاخره نمره‌ای که می‌خواید به دست بیارید؛ پس به جاش چکار می‌شه کرد تا توی محیط قرار بگیریم و بتونیم خودمون رو محک بزنیم؟

یکی از کارهایی که حتماً باید پیش از آزمون انجام بدید، شرکت در آزمون‌های ماک آیلتس هست.

این آزمون‌ها مثل همون آزمون اصلی هستن و شما رو توی همون محیط و ساختار قرار می‌دن و بعدش هم بهتون فیدبک می‌دن. هزینه‌ی خیلی کمتری دارن و شما می‌فهمید که در هر مهارت به چه سطحی از تسلط رسیدید.

نکته: آزمون‌های ماک این روزها در خیلی از آموزشگاه‌ها برگزار می‌شن؛ اما خیلی‌هاشون شرایط استاندارد رو رعایت نمی‌کنن. بنابراین لازمه مراکز معتبر رو بشناسید و جای درستی آزمون بدید که وقتتون هدر نره و سطح شما به طور درستی سنجیده بشه.

انگیزه‌تون رو نگه دارید.

در طی آماده شدن برای آزمون، خیلی پیش میاد که بی‌انگیزه بشید، منصرف بشید و ادامه‌ی مسیر رو شل بگیرید.

هدفتون رو به خودتون یادآوری کنید.

اگر کتاب‌ها و پادکست‌های انگیزشی، انگیزه شما رو برمی‌گردونه، از خوندن و شنیدنشون غافل نشید.

مرور کردن زندگی آدم‌های موفق و پرتلاش تأثیر خیلی خوبی در روحیه‌ی شما داره.

به خودتون یادآوری کنید که از ابتدای مسیر تا الآن چه پیشرفتی داشتید و تا رسیدن به خط پایان، زمان زیادی نمونده.

واقع‌بینانه هدف‌گذاری کنید.

ممکنه شما در یکی از مهارت‌ها نیاز به نمره‌ی ۶.۵ داشته باشید؛ اما در حال حاضر در حد ۵ باشید.

شما نمی‌تونید یک ماهه به اون نمره برسید.

این کار شدنی نیست؛ پس باید از وضعیت محاسبه‌ی نمره‌ی آیلتس مطلع باشید و در زمانی معقول، با کمک معلم به توانایی لازم برسید.

از قوانین آگاه باشید.

این رو باید بدونید که وقتی وارد محل امتحان شدید، چه قوانینی رو باید رعایت کنید؛ مثلاً شما در حین امتحان اجازه‌ی اینکه چیزی بخورید یا به دست‌شویی برید، ندارید.

موبایلتون رو هم مثل تمام امتحان‌های دیگه، نمی‌تونید به جلسه‌ی امتحان ببرید.

اگر قوانین رو ندونید، ممکنه براشون آماده نباشید و یک مرتبه شوکه بشید؛ پس از چند روز قبل، از شرایط مطلع بشید.

حالا این همه گفتم و گفتم، بیاید تجربه‌ی خودم رو هم بگم براتون:

من چطور زبان انگلیسی رو یاد گرفتم و در آزمون آیلتس موفق شدم؟

من آیلتس ۸.۵ جنرال دارم؛ اما کار یک شب و شش ماه و یک سال نبوده!

موقعی که من خوندن زبان رو شروع کردم، اصلاً نمی‌دونستم آیلتس یعنی چی!

من یادگیری زبان رو زمانی شروع کردم که کلاس پنجم دبستان بودم.

دلیلشم این بود که عاشق دنیای غرب بودم و دوست داشتم بتونم به زبان انگلیسی حرف بزنم و فیلم ببینم و کتاب بخونم.

به نظرم کلاس داشت! 😄

شروع مسیر

اون موقع که من شروع کردم، تنوع کلاس‌های زبان و متدهای آموزشی مثل الآن نبود.

شهر کوچک ما کلاً دو یا سه آموزشگاه داشت که دوتاشون از بس شاگرد کم داشتن، رسماً پشه می‌پروندن و این‌طوری شد که من رفتم به تنها آموزشگاهی که باقی می‌موند.

آموزشگاه ما نه اعتقادی به نمره زیاد دادن داشت، نه اعتقادی به نرم و مهربون رفتار کردن با بچه‌ها!

برای همینم ما تنبیه می‌شدیم در برابر درس نخوندن یا کم خوندن یا سریع حرف نزدن! (کمی پیش درباره‌ی سریع حرف زدن براتون نوشتم و اینکه هیچ تأثیری نداره روی نمره و اصلاً درست نیست که کسی از زبان‌آموز انتظار داشته باشه که مثل موتور جت حرف بزنه!)

خلاصه …

من تو چنین محیطی چند سال زبان خوندم.

لابد می‌پرسید: “خب چرا این قدر موندی اونجا؟”

سؤال خوب و به جاییه!

حقیقت اینه که نمی‌تونستم زبان رو ول کنم و اون موقع تو سنی نبودم که بخوام خودخوان ادامه بدم و معلم‌های خوب و کاربلد هم اونجا نبودن.

بنابراین سوختم و ساختم.

تا رسیدم به سن دبیرستان.

دیدم دیگه نه واقعاً نمی‌تونم اونجا بمونم.

سنم طوری بود که تحمل نمی‌کردم معلمی بخواد مدام بهم پرخاش کنه و هرچقدر برای کلاسش و درسش تلاش کنم، بازم براش کم باشه.

البته خانواده راحت قبول نمی‌کردن.

می‌گفتن این همه رفتی و تحمل کردی بازم ادامه بده؛ اما من دیگه گوشم بدهکار نبود!

استرسی هم که این کلاس و معلم به من می‌داد کم نبود.

کدوم نوجوانی رو می‌شناسید که این‌قدر تحمل کنه سرش داد بزنن؟

خلاصه به بهونه‌ی اینکه درسای مدرسه سخته و هر روز امتحان دارم و … ، موفق شدم کلاس رو ول کنم.

بعد از ول کردن زبان چی شد؟

یک مدت به معنای واقعی تمرین و مطالعه رو رها کردم و اثر بدی هم روی حرف زدن و گرامر و سطح واژگانم داشت.

سال آخر دبیرستان بودم که دوباره رفتم و با جدیت شروع کردم به خوندن؛ چون می‌خواستم توی دانشگاه هم زبان بخونم.

یادگیری به‌صورت خودخوان، سخت بود واقعاً.

من هم اگه کسی هلم نده نمی‌تونم کاری رو انجام بدم.

اما با هر زور و ضربی بود پیش رفتم و از مشاور برنامه‌ریز کمک گرفتم.

با کمک برنامه‌ریزی دانشگاه چمران اهواز قبول شدم و چهارسال ادبیات انگلیسی خوندم.

سؤالی که برای خیلی از کسانی که می‌خوان یکی از شاخه‌های زبان انگلیسی رو بخونن توی دانشگاه پیش میاد:

آیا اگه زبان بلد نباشم، می‌تونم توی دانشگاه زبان بخونم؟

خیر دوست عزیز!

شما زبان رو توی آموزشگاه و با معلم یاد می‌گیری.

موقعی که می‌ری دانشگاه باید حداقل در سطح intermediate باشی که بتونی درس‌ها رو بخونی و بفهمی استاد چی می‌گه.

البته دو سال اول، مهارت‌های اصلی مثل گرامر و درک مطلب و اسپیکینگ رو با شما کار می‌کنن؛ اما باز هم اون‌قدر ابتدایی و راحت نیست.

پس باید از قبل بلد باشید؛ وگرنه بعد از چهار سال می‌بینید هنوز توی درس‌های پایه اسیرید.

زبان خوندن در دانشگاه چطور بود؟

دانشگاه روی سطح زبان من تأثیر خوبی داشت؛ اما برای خیلی‌ها این‌طوری نیست.

یکی از تکنیک‌هایی که برای من اثر داشت ولی در کل خیلی توصیه نمی‌شه، این بود که یکی از اساتید ترم یک، به ما گفت روزی 10 تا فلش کارت از دیکشنری پیدا کنید و حفظ کنید.

این یکی از بخش‌های امتحان پایان‌ترم بود و باید انجامش می‌دادیم.

بچه‌ها خیلی غر می‌زدن؛ اما من به‌شخصه دوست داشتم این کار رو.

بالاترین نمره هم در پایان‌ترم گرفتم و اون کلماتی که حفظ کردم به کارم اومدن.

باز هم تأکید می‌کنم: حفظ کردن واژه به تنهایی، روش توصیه شده‌ای نیست؛ اما برای من در اون یک مورد مفید بود.

از ابتدای دوره‌ی دانشگاه، من یک باره افتادم توی موج هالیوود (قبلش فقط سریال کره‌ای می‌دیدم 🙂 )

یک فیلم‌باز و سریال‌باز حرفه‌ای شدم.

ناخودآگاه به خودم اومدم و دیدم که تأثیر به شدت زیادی گذاشته روی استفاده‌ی من از ساختارهای محاوره‌ای، اصطلاحات و دایره لغات گسترده.

سریال‌هایی که من می‌دیدم و خیلی برام خوب بودن:

  • Grey’s Anatomy
  • Friends
  • The Vampire diaries
  • Breaking bad
  • Dexter
  • Pretty little liars

اون موقع دسترسی داشتن به سریال نسبت به الآن محدودتر بود و این‌ها هم سریال‌های تاپ اون زمانی بودن که من در دانشگاه درس می‌خوندم.

الآن تنوع سریال‌ها خیلی بیشتره و سایت‌های دانلود هم زیاده و بهتر می‌تونید سریال با توجه به روحیه‌تون پیدا کنید.

خیلی‌ها فکر می‌کردن فیلم دیدن من یا رمان خوندنم، وقت تلف کردنه.

این‌قدر گفته بودن خودمم باورم شد؛ اما تأثیر غیرمستقیم بسزایی گذاشت روی ارتقا‌‌ی سطح زبانم.

تأثیرش رو وقتی فهمیدم که می‌خواستم چیزی بنویسم یا راجع‌به موضوعی چند دقیقه حرف بزنم.

تعداد کمی از کتاب‌هایی که خوندم و برام خوب بودن:

  • The fault in our stars
  • The catcher in the rye
  • Me before you
  • Tuesdays with Morrie

لازمه باز هم بگم که من هم‌چنان خوره‌ی فیلم و سریال و کتاب هستم؛ اما این‌ها تعدادی از چیزهایی بودن که در دوران دانشجویی می‌دیدم و می‌خوندم و به لطفشون تونستم سطح زبان خودم رو ارتقا بدم.

چی شد که آیلتس دادم؟

خب من چند سالی بود که مشغول تدریس زبان بودم؛ از سن حدوداً ۱۹ سالگی.

شاگردهای زیادی هم داشتم و توی شهرمون شناخته شده بودم؛ اما می‌خواستم سطح کاریم رو بالا ببرم.

سطح زبان عمومی خیلی خوبی داشتم، روان صحبت می‌کردم، می‌تونستم با آدم‌های native به خوبی حرف بزنم.

همشون معتقد بودن که هم لهجه‌ی خوبی دارم و هم روان صحبت می‌کنم.

با ساز و کار آیلتس تا حدودی آشنایی داشتم؛ اما سؤال ” چگونه در آزمون آیلتس موفق شویم ؟” مثل بقیه تو ذهنم بود.

همون‌طوری که برای قبولی تو کنکور کلاس کنکور می‌ریم تا تکنیک‌ها رو یاد بگیریم، معتقد بودم برای اینکه بتونم نمره‌ی خوبی بگیرم باید کلاس برم و از تجربیات یک معلم کاربلد کمک بگیرم.

من فقط به مدت دو ماه کلاس رفتم.

اما چرا این‌قدر کم؟

الآن می‌گم:

  • من از سن ده سالگی وارد مسیر یادگیری زبان شدم و هیچ‌وقت به طور کامل ازش خارج نشدم.
  • دایره لغات وسیعی داشتم و گرامر رو تا سطح پیشرفته بلد بودم. همین باعث می‌شد که معلمم نیاز نداشته باشه به من گرامر یا واژه یاد بده.
  • تکلیف‌هایی که از من خواسته می‌شد رو به طور کامل انجام می‌دادم و تو این مدت فقط یک‌بار کلاسم رو لغو کردم؛ به خاطر اینکه بدجور سرما خورده بودم و صدام درنمی‌اومد.
  • تو اوقات فراغتم راجع‌به موضوعات مختلفی با خودم حرف می‌زدم و صدام رو ضبط می‌کردم. بعد گوش می‌دادم و سعی می‌کردم دوباره بهتر حرف بزنم، بهتر تلفظ کنم و از واژه‌های دشوارتر استفاده کنم که مهارتم رو بهتر نشون بدم.
  • در خصوص رایتینگ: نمونه‌خوانی زیاد می‌کردم و به این خیلی توجه می‌کردم که رایتینگ‌هایی که نمره‌های خوب گرفتن، چطور نوشته شدن.
  • در این دو ماه، دوبار آزمون ماک دادم و این‌طوری با ساز و کار آزمون آشنا شدم و این کار هم خیلی روی کم شدن استرسم تأثیر داشت، هم سطح خودم دستم اومد.

این‌ها رو صرفاً گفتم که اشاره کنم:

این مسیری بود که من طی کردم که طولانی‌ هم بود؛ پس در این راه صبور و واقع‌بین باشید.

اگر اول مسیر زبان‌آموزی هستید، انتظار نداشته باشید که شش ماه بعد بتونید نمره‌ی مورد نظر رو بگیرید!

این کارها همه صبوری و تلاش می‌طلبه.

ختم کلام!

آزمون آیلتس هم مثل هر آزمون دیگه‌ای نیاز داره که با تکنیک‌های مربوط بهش آشنا باشید و با انگیزه براش درس بخونید.

در این مسیر، حتماً از یک معلم حرفه‌ای کمک بگیرید و به توصیه‌هاش عمل کنید.

هدفتون رو برای خودتون تجسم کنید و مصمم رو به جلو حرکت کنید.

مطالبی که حتماً به دردتون می‌خوره:

اگر قصد تقویت لیسنینگ رو دارید، سری بزنید به این مطلب:

بهترین پادکست‌ها برای تقویت لیسنینگ

این مطلب بهتون می‌گه که چطوری لغت یاد بگیرید:

چگونه دایره لغات خود را افزایش دهیم

اینجا بهتون می‌گه که چطوری برای زبان خوندن برنامه‌ریزی داشته باشید:

برنامه ریزی روزانه برای یادگیری زبان انگلیسی

اگر این مطلب به دردتون خورد، حتماً در قسمت نظرات برام کامنت بگذارید و اگر شما هم آزمون رو دادید یا متقاضی اون هستید، از تجربه‌های زبان خوندنتون و روش‌هایی که استفاده می‌کنید، برام بنویسید.




نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا