برترین های کسب و کارصنعت و تجارت

انواع روغن موتور دیزل ژنراتور

روغن صنعتی مخصوص موتور دیزل ژنراتور، روانکاری است که از ترکیبات نفت خام تولید می‌شود و در طول فرایند خاصی در پالایشگاه، تصفیه می‌شود؛ پس از آن برای استفاده به مراکز عرضه و فروش ارسال می‌شود. به طور کلی روغن موتورهای دیزلی با مواد افزودنی خاصی که دارند، کارایی بهینه سیستم عملیاتی را افزایش می‌دهند. به طور کلی بهترین روغن موتور دیزل ژنراتور باعث افزایش طول عمر و کارایی دستگاه می‌شود.

موتور وقطعات متحرک آن که روی هم حرکت دورانی یا رفت و برگشت دارند نیاز به یک محلول روان کننده دارند تا اصطکاک خشک یا فلز با فلز  بین  آنها را به اصطکاک روان تبدیل کند و مانع از بالا رفتن درجه حرارت و روانسازی آنها گردد

روغن دیزل ژنراتور

مایع روان کننده در موتورهای ,روغن است که از مشتقات نفت خام بوده و طی مراحل مختلفی در پالایشگاه های تولید و تصفیه شده و مورد استفاده قرار میگیرد  به این گونه روغن روغن های معدمی گفته میشود

چرا ما از روغن استفاده می کنیم ؟

اول اینکه اصطحکاک خشک بین قطعات متحرک دیزل از بین برود

دوم بتوانیم صدای برخورد قطعات متحرک را کاهش دهیم

سوم بتوانیسم حرارات دیزل را کاهش و خنک کاری قطعات را انجام دهیم

چهارم اینکه کمک کنیم به آببندی قطعات مانند تکمیل آببندی بین رینگ ها و دیواره سیلندر

گرانروی روغن ها(ویسکوزیته-لزجت)

از خواص فیزیکی روغن  ها هست و میزان مقاومت آن را در مقابل جاری شدن نشان می دهد گرانروی با تغییر درجه حرارت تغییر می کند افزایش درجه حرارت گرانروی را کاهش می دهد و بالعکس

1-روغن ها غیر زمستانی

2- روغن های زمستانی

روغن هایی که حرف W در جلو آنها قید نشده است در محیط های گرم به کار می روند و گرانروی آنها در سرما اهمیت نخواهد داشت. مبنای دما برای محیط سرد °18- سانتی گراد و برای محیط گرم °100 سانتی گراد تعیین شده است. روغن های قید شده در جدول، تک درجه ای هستند.

روغن های موتور از لحاظ تغییرات گرانروی در دو دسته کلی زیر طبقه بندی می شوند:

  • روغن های تک درجه ای یا Mono grade
  • روغن های چند درجه ای یا Multi grade

روغن های ذکر شده در بالا نمونه ای از روغن های تک درجه ای بودند. روغن های چند درجه ای دلیل داشتن مواد افزودنی خاص در سرما (هنگام استارت موتور) مثل روغن های با گرانروی پایین(10 و 20) عمل می کنند و با گرم شدن موتور گرانروی آنها به حد گرانروی روغن های با گرانروی بالاتر 40 تا 50 می رسد. روغن های چند درجه ای از مخلوط کردن یک درصدمناسب از یک روغن با گرانروی کم با پلیمرهای بهبود دهنده شاخص گرانروی بدست می آیند.

برای اینکه روغن بتوانند گرانروی مناسب در درجه حرارات بالا  و تحمل فشار وعدم خوردگی و عدم کف کردن و خاصیت ضد زنگ و پاک کنندگی داشته باشد می بایست مواد افزودنی اضافه گردد که در زیر توضیح داده میشود

1-افزودنی های بهبود شاخص گرانروی

2- افزودنی ضد اکسیداسیون

3-افزودنی ضد خوردگی

4- افزودنی پاک کننده

5-افزودنی ضد کف

6- افزودنی معلق ساز

7- افزودنی بهبود دهنده اصطکاک و فشار بالا

8-افزودنی ضد سایش

9- افزودنی های پایین آورندخ نقطه ریزش

روغن موتور مورد تایید برای دیزل ژنراتور باید

روغن موتور دیزلی بهران توربو دیزل 15W40

برای خرید روغن مخصوص ژنراتور برق و مولدهای گازسوز با کارشناسان ما در تماس باشید آماده ارائه روغن با کیفیت داخلی و خارجی در ایران می باشیم بسته بندی روغن هادرذ ظروف 20 لتیری و 208 لیتری می باشد

درصورت نیاز به داشتن اطلاعات و ظرفیت دیزل ژنراتور خود پلاک دیزل یا تیپ دیزل را برای ما ارسال نمایید

زمان تعویض روغن دیزل ژنراتور براساس کارکرد 200 ساعت یا یکسال

زمان تعویض روغن در مولدهای گازسوز بالای 1000 ساعت یا 2 سال

لازم به ذکر است در هرسری تعویض روغن فیلترها روغن نیز میبایست تعویض گردند

برای نمونه صحفه دوم کتاب کامینز شماره فنی فیلترها و نوع دقیق روغن را مشخص نموده است

هشدار : روغن های تک درجه ای باعث آسیب جدی در دیزل و تحمیل هزینه تعمیر سنگین میشود

حجم روغن دیزل ژنراتور

فیلتر روغن موتور دیزلروغن صنعتی مخصوص موتور دیزل ژنراتور، روانکاری است که از ترکیبات نفت خام تولید می‌شود و در طول فرایند خاصی در پالایشگاه، تصفیه می‌شود؛ پس از آن برای استفاده به مراکز عرضه و فروش ارسال می‌شود. به طور کلی روغن موتورهای دیزلی با مواد افزودنی خاصی که دارند، کارایی بهینه سیستم عملیاتی را افزایش می‌دهند. به طور کلی بهترین روغن موتور دیزل ژنراتور باعث افزایش طول عمر و کارایی دستگاه می‌شود.

بهترین روغن‌های موتور برای دیزل ژنراتور، دارای خواص و افزودنی‌های ویژه‌ای هستند که قبل از خرید و انتخاب باید با این موارد آشنا شویم.

روغن ژنراتور دیزلی

روغن دیزلی، درست مانند روغن بنزینی است، فقط در برخی ترکیبات و افزودنی‌ها ممکن است متفاوت باشد. این روغن حداکثر حفاظت از موتور را انجام می‌دهد و بهبود عملکرد موتور را تضمین می‌کند. همچنین باعث کاهش اصطکاک می‌شود و عمر مفید سیستم را بیشتر می‌کند.

سه مورد از بهترین روغن‌های مناسب برای دیزل ژنراتور

یک نوع روغن دیزلی نیمه سنتتیک، با قدرت کنترل دوده و ذرات ناشی از احتراق و مقاوم برابر اکسیداسیون. این روغن پایداری عالی‌ای در برابر کاهش گرانروی در عملیات طولانی‌مدت دارد و به خوبی از قطعات موتور در برابر سایش محافظت می‌کند.

  • روغن موتور بهران اکسترا توربو دیزل 20w50 (جایگزین شده با سوپر توربو ران 20W-50)

نوعی دیگر از روغن‌ موتورهای دیزلی با کیفیت که برای روانکاری اتوبوس‌ها و كاميون‌های تولید 2004 به بعد مناسب است؛ این محصول در برابر کاهش گرانروی نیز پایدار است. به عبارت دیگر، پایداری برشی بالایی دارد. همچنین با مقدار قلیائیت بالای خود برای محافظت بهتر در برابر تخریب روغن به خوبی عمل می‌کند.

فراريت مطلوبی دارد و از این طریق میزان كاهش سطح روغن را کم می‌کند. در حال حاضر تولید این محصول متوقف شده است و محصول دیگری از طرف شرکت بهران به عنوان جایگزین آن به بازار معرفی شد که با نام روغن بهران سوپر توربو ران 20W-50 شناخته می‌شود.

به طور کلی روغن موتورهای دیزلی ژنراتور، حداکثر حفاظت را در برابر سایش دارند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی در بازار تولید روغن‌های صنعتی، روغن‌های با خاصیت افزایش قدرت و کارایی، بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. بنابراین بهتر است در انتخاب یک روغن موتور مناسب دیزلی ژنراتور دقت کنید.

سوالات متداول

  1. چه تفاوتی بین روغن موتور دیزل و بنزینی وجود دارد؟

پاسخ: تفاوت اصلی بین روغن موتور دیزل و بنزینی در ویسکوزیته آنها است. روغن موتور دیزل به دلیل نیاز به مقاومت بیشتر در برابر فشار و دما بالا، ویسکوزیته بیشتری نسبت به روغن موتور بنزینی دارد.

  1. چگونه می‌توانم سطح روغن موتور دیزل ژنراتور را بررسی کنم؟

پاسخ: برای بررسی سطح روغن موتور دیزل ژنراتور، شما می‌توانید از علامت گذاری روی علبکه روغن استفاده کنید. بیشتر ژنراتورها دارای نشانگر سطح روغن هستند که شما می‌توانید با استفاده از آن، سطح روغن را بررسی کنید. همچنین، برخی ژنراتورها دارای سنسور سطح روغن هستند که میزان روغن را به شما نشان می‌دهند.

منبع : pinterest.com

نمایش بیشتر

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا