آموزش زبان

بهترین روش های یادگیری وازگان در زبان ا

4.8
(34)

12 روش حرفه ای برای افزایش دایره لغات در کمترین زمان

دایره لغات یا Vocabulary مصالح اصلی ما در ساختمان مهارت زبانی هستند.
دانش یادگیری لغات اولین چیزیست که زبان آموزان در یادگیری زبان جدید می آموزند و آخرین چیزی است که تکمیل می شود. (اگرچه که درواقع می توان گفت دانش دایره لغات به واسطه پویا و زاینده بودن زبان هرگز در کسی کامل نمیشود.)

داشتن دایره لغات قوی برگ برنده ایست در دست هر زبان آموز که بوسیله آن و با کمک نقشه ساختمان (دستور زبان) بنای مهارت زبانی خود را می سازد.

به دست آوردن این دانش اما امری آسان نبوده و یادگیری آن بخصوص در مراحل اولیه کمی سخت کوشی و همچنین استفاده از روش هایی کارا را می طلبد. بخصوص اگر از جمله افرادی باشید که لغات در حافظه بلند مدتتان به خوبی جای نمی گیرند.

روش های یادگیری لغات زبان

1- یادگیری ریشه کلمات

یا یک تیر چند نشان بزنید.

در زبان انگلیسی همانند زبان فارسی بسیاری از کلمات از یک ریشه مشترک ساخته شده اند که همراه پسوند یا پیشوند های مختلف استفاده می شوند.

با یادگیری این ریشه ها که معمولا ریشه در زبان یونانی یا لاتین دارند، معنای حدودی بسیاری از کلمات دیگر برایتان روشن شده و یادگیری آن ها بسیار آسان می شود. (مقاله کلمات ریشه ای در کباب و کتاب)

2- استفاده از کلمات جدید

پیدا کردن معنای یک کلمه انگلیسی در دیکشنری و یا خواندن معادل آن در فارسی کار ساده ایست، اما در اولین تجربه تلاش برای یادگیری لغات ، خواهید آموخت که صرف خواندن معنی کلمات، به معنای یادگیری لغات نبوده و در اکثر موارد خیلی زود معنای لغت جدید از یادتان خواهد رفت.

برای حل این مشکل، بلافاصله بعد از یادگیری لغت جدید، خودتان از آن در یک جمله استفاده کنید.

برای اینکار روش های مختلفی را میتوانید بکار بگیرید، مثلا سعی کنید کلمات جدید را در مکالمه با دیگران یا خودتان استفاده کنید، یا آن را به صورت یک جمله در دفتر تان در قالب یک متن کوتاه بکار ببرید.

اینکار را تا جای ممکن تکرار کرده و مطمئن باشید با تکرار کافی نه تنها معنای کلمه را از یاد نخواهید برد؛ بلکه استفاده صحیح و جای بکارگیری آن در جمله را نیز خواهید آموخت.

3- یافتن هم معنی ها

روش دیگری که به نوعی یک تیر و چند نشان است، یادگیری هم معنی کلماتی است که آموخته اید.

با افزایش دانش زبانی تان، گاهی اوقات متوجه خواهید شد که بعضی کلمات در موقعیت هایی خاص، آنطوری که میخواهید معنا را در جملات منتقل نمی کنند، در اینجا استفاده از دیکشنری های جامع و نگاهی به هم معنی (synonym) ها به شما در موارد زیر کمک می‌کنند:

  • 1- در یادگیری عمیق تر کلمه اولیه
  • 2- در یادگیری کلمه ای جدید با معنایی آشنا

4- ایجاد ارتباط بین لغات

یکی از بهترین راه ها برای کمک به در حافظه ماندن لغات، وجود شبکه ای از ارتباطات است.

مثلا مانند نکته 3، یادگیری هم معنی یک کلمه، یک خط ارتباطی بین دو کلمه است. حال یادگیری متضاد آن خطی دیگر به آن را اضافه می کند، نسبت دادن کلمه به فرد یا چیزی که در حافظه تان وجود دارد یک خط دیگر و…

درواقع با گذر زمان و شنیدن چندین باره این کلمه در موقعیت های مختلف و بکاربردن آن در نسبت دادن به چیز های مختلف شبکه ای بین لغات ایجاد میکند که تا مدت ها، به آسانی از یادتان نخواهد رفت.

5- استفاده از ارتباطات کمکی

این نکته نیز درواقع در تکمیل نکته چهارم و بر اساس همان اضافه کردن حداکثر ارتباط ذهنی با لغات برای یادگیری هرچه بهتر آن است.

گاهی اوقات با کلماتی برخورد می کنیم که برای حافظه مان بسیار فرّار بوده و هرچقد هم که این کلمه و معنای آن را مطالعه میکنیم، مدتی بعد از یادمان میرود.

شاید هم یادگیری لغات به کلی برایتان مشکل بوده و بخاطر نوع خاص حافظه تان در کل به سختی لغت جدید یاد بگیرید.

یک روش بسیار کارا در اینجا، ایجاد ارتباطی دلخواه بین لغات جدید با حافظه تان است. مثلا با استفاده از شعری کوتاه یا جمله ای من درآوردی.

مثلا فرض کنیم کلمه light به معنای چراغ و نور در ذهنمان نمی ماند.سعی میکنیم یک جمله هرچند عجیب و غریب، که مفهوم light را در خودش داشته باشد از خودمان بسازیم.

مثل: لایت تو نایت روشن میشه.

یا مثلا کلمه sister به معنای خواهر

جمله مثال: سیستر میستر اکبری، زهرا خانومه

 

6- یادگیری دایره لغات کاربردی

موضوع مهم دیگری که به شما در یادگیری لغات کمک می کند، یادگیری لغاتی است مرتبط به کار یا مطالعات فعلی تان.

به عنوان مثال، یادگیری لغات کاربردی برای سفر، لغات کاربردی در آشنایی و احوال پرسی، لغات کاربردی در تجارت، لغات کاربردی در اخبار یا ورزش و مسابقات و…

اگر که در حال حاضر درگیر این موضوعات باشید، مغزتان به صورتی هدفدار و با توجهی بیشتر به جذب لغات خواهد پرداخت.

البته اگر هم صرفا قصد یادگیری زبان دارید، کافیست در جلسات یادگیری، خود را در جای یک فرد با هدف خاص در یادگیری زبان تصور کنید و این روش را اجرا کنید.

7- یادگیری روزانه کلمات جدید

روشی که اکثر ما برای انجام تکالیف، تمرینات و به طور کلی انجام کار ها پیش رو میگیریم، نگه داشتن آن ها برای یک زمان مشخص و سپس یکجا انجام دادن و تمام کردن آن کار است.

اما بر خلاف بسیاری کار ها، یادگیری لغت امری طولانی مدت و ادامه دار است، به همین علت بهتر است خود را عادت بدهیم تا تعدادی مشخص از کلمات را در هر روز یادبگیریم.

بکارگیری روشی مانند یادگیری تنها 2 لغت در هر روز هفته، بسیار مفید تر از یادگیری 20 لغت در 1 روز هفته خواهد بود. (اگرچه بسته به نوع حافظه افراد ممکن است استثنائاتی وجود داشته باشند).

8- پیدا کردن معنای کلمات جدید خارج از مطالعه زبان

در طی سفر زبان آموزی تان، در کنار مطالعه لغات ممکن است از روش های مختلف دیگر برای بهبود مهارت های زبانی خود استفاده کنید.

مثلا یکی از محبوب ترین این روش ها تماشای فیلم و سریال ها در زبان اصلی است.

یا شاید به مطالعه مجلات، اخبار و کتاب ها علاقه مند باشید و آن ها را از منابع انگلیسی دنبال کنید.

در این حین فرصتی مهم پیش روی شماست تا دایره لغت خود را بیش از پیش افزایش دهید و لغات را در قالب موضوعی فرا گیرید.

لذا یافتن معنای کلمات جدید که در حین کار های متفاوت با آن ها برخورد می کنید یکی از بهترین راه های یادگیری لغات جدید است.

البته ممکن است همیشه فرصت و حال جستجو کردن معنای یک کلمه جدید مثلا در وسط تماشای یک سریال را نداشته باشید، (بهترین سریال های خارجی برای یادگیری زبان) در اینجا نیز راه حل ساده است که ما را به نکته نهم می رساند.

9- تهیه دفترچه یادداشت

داشتن دفترچه یادداشتی که در آن تمام کلماتی که پیشتر آموخته اید یادداشت کرده باشید، کمک بزرگی در یادآوری سریع و بهبود دایره لغاتتان خواهد بود.

همچنین این دفترچه را می توانید در کنار خود در همه حال داشته باشید و کلمات جدیدی که با آن بر می خورید را در آن یاد داشت کنید تا بعدا معنای آن ها را جستجو کنید.

داشتن این دفترچه همچنین شما را به نوشتن کلمات وادار کرده و باعث میشود علاوه بر تمرین دیکته کلمات و رسم الخط انگلیسی محل مناسبی برای نوشتن مثال ها، هم معنی ها، متضاد ها و در نهایت دیکشنری شخصی خود را داشته باشید.

10- کلمات جای خالی

در حین تمرینات گفتار و نوشتارتان متوجه خواهید شد برخی کلمات مهم در بیانتان هستند که هرچقد تلاش می کنید، ذهنتان پیدایش نمی کند.

این کلمات در حین مکالمه به شکل آممم، هوممم، چجوری بگم، فلان چیز چی میشد، ظاهر می شوند.

یادداشت کردن این کلمات یا معادل فارسی شان در دفترچه یادداشتتان روش کاربردی دیگری برای تشخیص کلمات کاربردی برای شما و یادگیری آن ها خواهد بود.

11- تنوع بخشی به مطالعات

بعد از گذراندن مدتی در مسیر یادگیری زبان و لغات به خصوص اگر نکات بالا را طی کرده باشید، دانش لغات شما در حوزه کلمات کاربردی اولیه و موضوعات مورد علاقه مطالعه تان افزایش قابل توجهی خواهد کرد و کم کم به مرحله ای خواهید رسید که به ندرت با لغات جدید برخورد می کنید.

حالا وقت تغییر ایجاد تنوع در مطالعات، برای فراگیر سازی دایره لغاتمان است.

اگر تا به امروز تنها صفحات ورزشی روزنامه های انگلیسی را مطالعه می کردید، سری به بخش تکنولوژی آن بزنید.

اگر با فیلم و سریال کمدی و موضوعات روزمره یادگیری در موقعیت را آغاز کرده بودید، اکنون سری به سریال های پزشکی، جنایی یا حتی تاریخی بزنید.

با کمی تغییر در موضوعات مطالعه و تماشایتان از شدت تغییر دایره واژگان مورد استفاده قطعا شگفت زده خواهید شد.

12- بازی جدول لغات

 

بازی جدول لغات زبان انگلیسی

جدول بازی در مجله ها و روزنامه ها در کنار سرگرمی فرصت فوق العاده ای برای بهبود دایره لغات رو برای ما فراهم می کنند.

این جدول ها، چالشی برای مغز ایجاد می کنند که لغات را حتی در تاریک ترین گوشه های حافظه تان که به ندرت از آن ها استفاده می کنید پیدا کند و این لغات تقریبا فراموش شده را دوباره به حافظه کاربردیتان اضافه کند.

وب سایتی برای جدول لغات روزانه انگلیسی

امیدواریم از مطالعه مقاله بهترین روش یادگیری لغات زبان بهره کافی را برده باشید.
اگر این مقاله برایتان مفید ظاهر شده، از دیگر مقالات آموزشی وب سایت کباب و کتاب دیدن کرده و همچنین نظرات سازنده خود را با ما به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعدا آرا 34


چگونه لغات انگلیسی را به خاطر بسپاریم؟ روزی چند لغت زبان حفظ کنیم؟ بهترین روش‌های حفظ لغات انگلیسی چیست؟ در یک کلام، بهتر است بپرسیم چگونه لغات انگلیسی را حفظ کنیم؟

نمی دانم شما هم با من هم عقیده هستید یا نه که سخت ترین بخش آموزش زبان، حفظ کردن لغات آن است. حتی سخت تر از گرامر زبان..!! گرامر را با کمی تکرار و تمرین، زرنگی به خرج دادن و عمیق شدن در موضوع دستور زبان می توان درک کرد. وقتی هم به درک آن برسیم، دیگر مشکلی در فهم آن نخواهیم داشت. اما امان از روزی که بخواهیم برای حفظ کردن لغات وقت بگذاریم.

گسترش و افزایش دامنه لغات انگلیسی از اهمیت زیادی برخوردار است. صرف نظر از اینکه شما چقدر بر گرامر زبان انگلیسی مسلط هستید، باید بدانید که چگونه لغات انگلیسی را حفظ کنیم بهتر است؟ چرا که بدون دانستن تعداد لغات کافی، استفاده از گرامر بی معنا می‌شود و این یادگیری لغات جدید است که دنیای جدیدی از اطلاعات را به روی شما باز خواهد کرد.

کلاس آنلاین مکالمه انگلیسی

البته بهترین راه و روشی برای حفظ کردن لغات انگلیسی وجود ندارد و انتخاب بهترین روش به فرد و روحیات او بستگی دارد. چرا که هر فرد باید متناسب با روحیات و توانایی‌های خود بدنبال بهترین راهکار باشد. اما، ما در این بخش 8 راهکار به شما پیشنهاد می‌دهیم تا با هم ببینیم که چگونه لغات انگلیسی را حفظ کنیم.

با ثبت نام کلاس زبان آنلاین همراه آموزشگاه زبان ایرانیان بهترین آموزشگاه زبان در نیاوران باشید.


8 روش مؤثر یادگیری و حفظ سریع لغات انگلیسی

استفاده از تکنیک‌های حفظ کردن

یکی از روش‌های محبوب سال‌های اخیر برای یادگیری بهتر لغات انگلیسی استفاده از روش mnemonics یا همان یادآور است. در این روش برای لغات جدید تنها به تکرار اکتفا نمی‌شود، بلکه شیوه آن ایجاد ارتباط تصویری، ریتمی یا آهنگی با لغات یا اطلاعات قبلی افراد است. بنابراین به یادآوردن را آسانتر می‌کند. بسیاری از افراد این روش را نمی‌شناسند.

کلاس های آموزشگاه زبان ایرانیان: کلاس آنلاین بحث آزاد انگلیسی

یک مثال جالب برای این روش را با دو کلمه Bactrian و Dromedary بخاطر بسپارید. معنای این کلمات به ترتیب شتر دوکوهان و شتر تک کوهان است. حال برای اینکه این دو لغت را باهم اشتباه نکنید، بهتر است به حرف اول آنها دقت کنید. حرف اول Bactrian که برای شتر دوکوهان است با B شروع می‌شود که دارای دو کوهان است و حرف اول Dromedary که برای شتر تک کوهان است با D شروع می‌شود و دارای یک کوهان است.

توضیح فوق تنها یک مثال برای درک بهتر روش mnemonics بود تا بهتر بفهمیم چگونه لغات انگلیسی را حفظ کنیم. برای این روش تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که عبارتند از: تکنیک ریشه یابی، هم آوایی، قطعه قطعه سازی، شبیه سازی

بخوانید تا بیشتر بدانید: یادگیری زبان انگلیسی چند سال طول میکشد

تکنیک ریشه یابی لغات انگلیسی

یادگیری لغات انگلیسی با تکنیک ریشه یابی چگونه است؟ این تکنیک یکی از بهترین روش حفظ لغات انگلیسی است. در تکنیک ریشه یابی شما با دانستن ریشه کلمات می‌توانید تعداد بیشتری لغات بیاموزید، مثل run و runner

یادگیری لغات زبان بر اساس ریشه یابی چگونه است؟

ریشه یابی کلمات انگلیسی یکی از ترفندهای مدرن برای یادگیری لغات این زبان محسوب می شود. ریشه یابی در اصل مانند کندوکاو و حفاری عمیق است. از آن گذشته کلید یادگیری و درک لغات جدید زبان انگلیسی از طریق درک ریشه های آن لغت است.

دوره ttc آنلاین

شناخت ریشه ها و تجزیه آن ها به اجزای کوچکتر می تواند به شکل عمیقی در یادگیری لغات به ما کمک کند. هر واژه در زبان از سه قسمت پیشوند، ریشه یا مغز و پسوند تشکیل شده است. این بخش ها هر کدام ممکن است از زبان خاصی وارد انگلیسی شده باشند. رمزگشایی هر کلمه با توجه به ریشه ای که دارد، می تواند زبان آموز را به یک چالش جالب وارد کند که در یادگیری همیشگی لغات بسیار موثر است.

کلمات ریشه ای می توانند به شما کمک کنند که کلمات بزرگ و جدید را به واحدهای کوچکتر تقسیم کنید تا معانی آنها را کشف کنید. یادگیری تنها یک کلمه ریشه می تواند به شما در درک چندین کلمه زبان انگلیسی کمک کند. بنابراین، با یادگیری فقط 20 یا 30 کلمه اصلی، می توانید واژگان انگلیسی خود را به صدها کلمه جدید گسترش دهید.

تکنیک هم آوایی لغات انگلیسی

یکی دیگر از روش حفظ كردن كلمات انگليسي تکنیک هم آوایی است. در تکنیک هم آوایی از هم آوا بودن لغت با معنای فارسی آن استفاده می‌کنید. مانند sugar و شکر.

تکنیک قطعه قطعه سازی لغات انگلیسی

در تکنیک قطعه قطعه سازی سعی بر این است که شما با بخش کردن کلمات به چند قطعه، یک قطعه را انتخاب کنید که بهتر می‌توانید با معنای آن ارتباط بگیرید.
به عنوان مثال برای کلمه expand به معنای گسترش کافی است به خاطر بسپارید که گسترش پند به دیگران کار خوبی است. به این ترتیب تنها با ارتباط با بخشی از کلمه expand راحتتر توانستید معنای آنرا بخاطر بسپارید.

بخوانید تا بیشتر بدانید: آموزش مکالمه انگلیسی

تکنیک شبیه سازی کلمات انگلیسی

چطور لغات انگلیسی را حفظ کنیم؟ شبیه سازی کنید! برای شبیه سازی کلمات این طور گفته می‌شود که شما با تکرار آوای کلمه مورد نظر، یاد چه چیزی می‌افتید، سپس سعی کنید با آن آوا یک جمله حاوی معنای آن لغت بسازید. فرض کنید که کلمه shriek به معنای جیغ زدن را می‌خواهید یاد بگیرید.

بخوانید تا بیشتر بدانید: بهترین موسسه زبان انگلیسی در تهران

ابتدا کلمه shriek را چند بار تکرار کنید. در این شرایط یاد کلمه “شریک” خواهید افتاد. سپس می‌توانید با این جمله که شریک من همیشه جیغ می‌زند، معنای کلمه shriek را به خاطر بسپارید.

محیط را برای خود شبیه سازی کنید

شاید برخی از افراد برای یادگیری بهتر زبان انگلیسی، از اینکه نمی‌توانند به مسافرت خارجی یا اقامت موقت و کوتاه در یک کشور انگلیسی زبان بروند، ناراحت و ناامید باشند. چراکه با توجه به اینکه تمام اطرافیان انگلیسی صحبت می‌کنند و اینگونه شما در زبان انگلیسی غرق می‌شوید، یادگیری برای شما آسانتر می‌شود.

کلاس زبان برای کودکان

اما نکته اینجاست که امروزه پیشرفت تکنولوژی باعث شده است که همه ما بتوانیم این محیط را برای خود شبیه سازی کنیم و اینگونه یاد بگیریم که چگونه لغات انگلیسی را حفظ کنیم.

شما می‌توانید با گوش دادن به موسیقی زبان انگلیسی، دیدن فیلم زبان اصلی انگلیسی و خواندن کتاب‌ها با زبان انگلیسی این شرایط را برای خود شبیه سازی کنید. از طرفی اگر سعی کنید بیشتر در جمع دوستان خود مکالمات انگلیسی داشته باشید به شما کمک بیشتری می‌کند.

هر چیزی که در اطراف خود می‌بینید صدا بزنید

خیلی از افراد مبتدی نیز بدنبال این هستند که چگونه لغات انگلیسی را حفظ کنیم. این روش یکی از ساده ترین روش های یادگیری لغات انگلیسی و یک روش پایه ای برای کسانی است که یا مبتدی هستند و یا به دفعات دچار فراموشی معنای لغات می‌شوند.

کلاس تافل آنلاین

در این روش شما کافیست هر چه در اطراف خود می‌بینید با صدای کمی بلند نام ببرید. در این بین اگر معادل انگلیسی چیزی را نمی‌دانید، آنرا پیدا کنید و سپس با دیدن دوباره آن شیء، آن لغت انگلیسی را تکرار کنید.

کلمات را در متن قرار دهید

یکی از روش های موثر برای اینکه ببینیم چگونه لغات انگلیسی را حفظ کنیم، روش استفاده از لغات در جملات است. در این روش بجای لیست کردن تصادفی کلمات آنها را در جملات قرار دهید. اگر آن جملات طنز گونه باشند، یادگیری شما را آسانتر هم می‌کند. به همین دلیل است که خواندن نیز بسیار مهم است، زیرا به هر کلمه متن می‌دهد و این به شما کمک می کند معنی و کاربرد کلمه را بهتر درک کنید.

کلاس آیلتس

به عنوان مثال، اگر در جمله This soup is horrible, it tastes so bitter! ممکن است کلمه “تلخ= bitter ” را درک نکنید ، اما به لطف متن کل جمله، می‌توانید حدس بزنید که بهر حال معنی آن “خوب نیست”. همچنین خواندن به ما کمک می‌کند که بدانیم چه کلماتی هستند که معمولاً در انگلیسی نوشتاری استفاده می شود، اما در مکالمه استفاده نمی‌شود.

بخوانید تا بیشتر بدانید: برنامه ریزی برای یادگیری زبان انگلیسی در منزل

سعی کنید هرگز به زبان مادری ترجمه نکنید

اگر می‌خواهید ببینید چگونه لغات انگلیسی را حفظ کنیم یا چگونه یادگیری لغات جدید در ذهن شما برای مدت طولانی‌تری حفظ شود، بهتر است بدانید چگونه به انگلیسی فکر کنیم؟ و دیکشنری دو زبانه انگلیسی-فارسی را کنار بگذارید.

مراجعه به دیکشنری دو زبانه باعث میشود شما یک مرحله در ذهن خود ترجمه کنید و سپس لغت جدید انگلیسی را بیان کنید. اما اگر از دیکشنری تک زبانه استفاده کنید و برای یادگیری هر لغت جدید به توضیح انگلیسی آن مراجعه کنید، بهتر در ذهن شما ثبت خواهد شد و به این ترتیب ترجمه ذهنی شما هم از بین خواهد رفت.

تمرکز بر روی لغات تخصصی و کاربردی

هدف برخی افراد برای یادگیری لغات جدید استفاده از آن در حوزه کاری و بازاریابی است. بنابراین هرگز به این افراد توصیه نمی‌شود که رمان‌های شکسپیر را بخوانند. در عوض باید لغات مورد نیاز و کاربردی را فرابگیرند. بنابراین بهتر است هنگامی که بدنبال این هستیم که ببینیم چگونه لغات انگلیسی را حفظ کنیم، هدف و انگیزه‌مان از یادگیری را هم در نظر بگیریم.

کلاس مکالمه زبان انگلیسی

از طرفی، هرچه کلمات کاربردی و پرتکرارتر باشند و یا مربوط به حرفه، سرگرمی‌ها و مکالمه‌های واقعی روزمره زندگی شما باشند، یادگیری آنها نیز آسان‌تر است و شما قادر خواهید بود بیشتر از آنها استفاده کنید.

صدای خودتان را ضبط کنید

این موضوع از لحاظ روانشناسی نیز ثابت شده است که با شنیدن صدای خودتان که کلمات را با صدای بلند ادا می‌کنید و حرکت دهان خود را واضح‌تر احساس می‌کنید، در واقع ارتباطات بیشتری در مغز خود ایجاد می‌کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید در گذشته انگلیسی می‌خواندید اما مدت زیادی است که آن را تمرین نمی‌کنید و یا به هر دلیلی از آن استفاده نمی‌کنید. حال زمانی که مجددا می‌خواهید از آنها استفاده کنید، ممکن است کلمات را بَلد باشید اما به یاد آوردن آنها برایتان کمی سخت شده باشد.

دوره آموزش زبان انگلیسی

با این وجود‌، اگر بارها به صدای خودتان گوش داده باشید، به محض شروع به صحبت کردن، دسترسی به آن کلمات در صورت نیاز آسان‌تر می شود. ضبط کردن صدایتان از جمله ساده ترین روش های یادگیری لغات انگلیسی است.

برای حفظ لغات انگلیسی فلش کارت بسازید

چندسالی است که استفاده از فلش کارت‌ها روشی محبوب برای یادگیری کلمات جدید است. برای اینکه بهتر بفهمیم با این روش چگونه لغات انگلیسی را حفظ کنیم به این توضیح دقت کنید.

شما می‌توانید معنای لغت و یا تصویر آن را پشت فلش کارت داشته باشید. بنابراین، می‌توانید آن یادداشت‌ها را مجددا استفاده کنید و یا آنها را در مکان‌هایی قرار دهید که مرتباً آنها را خواهید دید. اگر این روش را انتخاب کردید، بهتر است به طور مرتب و هر روز کارت‌های خود را بیرون آورده و آنها را بخوانید و ابتدا نقاشی یا تعریفی که پشت آن کلمه است را بخوانید و سعی کنید معنی آن را به یاد بیاورید.

بارها برای همه ما این سناریو پیش آمده که دقایق زیادی را برای حفظ کردن چند لغت صرف کرده ایم، آخر نتیجه این شد که بعد از دو روز حتی نتوانستیم آن ها را به یاد بیاوریم، چه برسد به معنی و یا جایگاه آن ها در جمله..!! اما باید راهی باشد که ما جوری این واژه ها را حفظ کنیم تا موقع یادآوری آن ها با مغزمان دست به یقه نشویم. اگر شما هم از تکرار این مسیر بی نتیجه خسته شده اید، شاید به دنبال چند راهکار طلایی باشید که هنگام بخاطر سپردن و یادآوری لغات جدید برای شما معجزه کند.

برنامه ریزی برای حفظ کردن لغات انگلیسی

نباید انتظار داشته باشید که با یادگیری های جسته گریخته و چند وقت یکبار، چیزی از یادگیری زبان عایدتان شود. هیچ کس با پختن چند بار املت آشپز نشده که شما دومی اش باشید..!! باید برای هدفتان یک استراتژی داشته باشید. چیزی که نتوانید از آن تخطی کنید. برنامه ای که به آن پایبند باشید و بتوانید حتی روز دقیق رسیدن به هدفتان را هم در آن مشخص کنید.

برنامه ریزی روزانه برای یادگیری زبان انگلیسی

اینکه هر وقت حوصله تان سر رفت به سراغ زبان بروید، جز وقت تلف کردن سودی نخواهد داشت. فوق فوقش بعد از چند روز به تعداد انگشتان یک دست لغت جدید یاد بگیرید، که چندان به کارتان نخواهد آمد. پس از ابتدا ضعف نشان ندهید و اگر می خواهید طعم موفقیت را بچشید، همین اول کار مثل حرفه ای ها رفتار کنید. تقویم را بردارید، زمانبندی کنید و اهداف خود را یادداشت کنید. مهم از همه این ها، به آنچه برنامه ریزی کرده اید درست روی زمان خودش پایبند باشید، حتی اگر مجبور شوید از خواب نازنینتان بزنید.

در تقویمی که برای خود ایجاد کرده اید بنویسید که در هر روز، هفته، ماه و سال حدودا چند لغت باید حفظ کنید. باور کنید حتی اگر به دو سوم برنامه ریزی خود پایبند باشید، درست سر یک سال از نتیجه شگفت زده خواهید شد.

برنامه ریزی برای حفظ لغات انگلیسی را تنها به حفظ افعال یا اسامی ختم نکنید. سعی کنید تمامی صفات، ضمایر، قیود، حروف اضافه و ربط را یاد بگیرید. مهم تر از یادگیری آن ها این است که بتوانید آن ها را در جمله به کار ببرید. علاوه بر این هر چه جلوتر می روید، اصطلاحات سخت را به لیست خود اضافه کنید. هر زمان که احساس کردید، شیوه یادگیری یا راهی که می روید مناسب نیست، تغییر مسیر دهید و برنامه ریزی خود را آپدیت کنید.

بهترین ساعت یادگیری زبان

چگونه متن انگلیسی را حفظ کنیم؟

ساده ترین راه تقویت زبان، اضافه کردن واژگان جدید به ناخودآگاه ذهنتان است. وقتی شروع به یادگیری لغات ناشناخته می کنید، خواهید فهمید که تا چه حد زبان انگلیسی و درک آن دوست داشتنی خواهد بود. همه ما پس از یادگیری لغات باید روی این موضوع تمرکز داشته باشیم که چگونه متن انگلیسی را حفظ کنیم؟ راهکارهای زیر می توانند در به خاطر سپردن متون بسیار کاربردی باشند.

1- سعی کنید قبل از هر چیز اطلاعات را درک کنید.

تا نتوانید درک کنید که متن درباره چه چیزی است، حفظ کردن پشت سر هم لغات کاری بیهوده است. اگر موقع به خاطر سپردن متن متوجه شدید که بخشی از موضوع را درک نمی کنید، باید روی فهمیدن مطلب و هدف آن پافشاری کنید.

زمانی که منطق کار را درک کنید، به خاطر سپردن ردیفی از کلمات در کنار هم برای شما راحت تر خواهد شد. این کار یک مزیت دیگر هم دارد و آن هم آشنایی با جایگاه کلمات در جملات است که برای یادگیری بهتر دستور زبان هم به کمک شما می آید.

دوره آنلاین آیلتس

2- مفاهیم را با خاطرات به هم پیوند بزنید.

یکی دیگر از راهکارهای بخاطر سپردن یک متن این است که می توانید اطلاعاتی که قرار است به ذهن بسپارید را به چیزی که از قبل می دانید وصل کنید. برای مثال داستان خوردن استیک جک در خانه مری را به روزی که با پارتنرتان کباب خورده اید را به هم ربط دهید.

این دو را با احساسی که در آن لحظه داشتید بهم وصل کنید. خواهید دید که دفعه بعد چگونه احساسات باعث قلیان متن حفظ شده و رپیت آن در ذهنتان خواهد شد. زمانی که یادگیری با سرگرمی و خاطرات روزمره ترکیب شوند، متوجه می شوید که حفظ متون چقدر آسان تر می شود.

3- صحبت کردن با خود را در دستور کار قرار دهید.

وقتی به دنبال این هستیم که چگونه یک متن انگلیسی را حفظ کنیم، می توانیم از روش صحبت کردن با خود استفاده کنیم. شاید از این شیوه تعجب کنید، اما این یک ابزار موثر حافظه است. تکرار و تمرین با خود.

بلند صحبت کردن با خود و قرار دادن خود در موقعیت نقش ها جوری که انگار در حال بازی آن هستید، می تواند بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی باشد. این شیوه می تواند برای یادگیری سریع لغات آیلتس و یا سایر آزمون های مهم هم کارآمد باشد.

افزایش دایره لغات زبان انگلیسی

4- از تجسم تصاویر استفاده کنید.

برای اینکه بدانیم چگونه لغات انگلیسی را فراموش نکنیم و به تبع آن متن انگلیسی را به یاد بیاوریم، می توانیم از روش تجسم تصاویر استفاده کنیم. تمرین و قاطعیت در تصویر سازی و تجسم متن می تواند زمانی که ما روی به یاد آوردن لغات و جملات پافشاری کنیم، به کمک ما بیایند.

5- سوال طرح کنید.

از دیگر روش های موثر برای به یاد سپردن متون انگلیسی، استفاده از سوال و جواب است. بهترین راه یادگیری هر متنی، نوشتن آن است. علاوه بر این اگر بتوانید از دل متن سوال طرح کنید، به طرز خارق العاده ای می توانید آن متن را به خاطر بسپارید.

نوشتن پاسخ سوال ها نه تنها در حفظ ثبت لغات در خاطرات بلند مدت شما موثر است، بلکه شما را برای آزمون های مختلف آماده می کند.

چگونه جملات انگلیسی را حفظ کنیم؟

حفظ کردن جملات انگلیسی هم می تواند درست مثل حفظ کردن متن باشد. در اصل مهم ترین کار شما آموزش لغات انگلیسی و جمله سازی با کلمات جدید است. وقتی بتوانید به آسانی جمله سازی کنید، خیلی راحت هم می توانید جملات مشابه را بخاطر بسپارید.

چگونه مکالمه انگلیسی یاد بگیریم؟

1- جملات را به کار ببرید.

شاید سریع ترین روش حفظ لغات انگلیسی و به تبع آن جملات این زبان، بکارگیری آن ها در زندگی روزمره است. مثلا دفعه بعد که خواستید بگویید امشب شام به رستوران می رویم، می توانید آن را این طور بیان کنید”We’re going to the restaurant tonight”. پس تا زبان را وارد زندگی روزمره خود نکنید، نمی توانید با آن خو بگیرید.

وقتی که به شکل عادی از واژگان در کنار هم استفاده کنیم، دیگر نیازی نخواهیم داشت که مدام در جستجو پاسخ این سوال باشیم که چگونه جملات انگلیسی را حفظ کنیم. ایجاد یک محیط آموزشی در خانه نه تنها برای شما بلکه برای سایرین هم بسیار مفید و موثر خواهد بود.

2-عادت خواندن را در خود تقویت کنید.

وقتی با جملات جدید روبرو می شوید، ساده ترین راه این است که آن ها را حفظ کنید. اما حفظ کردن به کار شما نمی آید. دیدن کلمات و جملات در یک رمان یا یک مقاله بسیار مفیدتر از دیدن جملات در لیستی است که احتمالا برای خود تهیه می کنید. عادت خواندن به طور ناخودآگاه شما را با کلمات جدید درگیر خواهد کرد و باعث می شود نه تنها به راحتی جملات را به ذهن بسپارید بلکه نحوه استفاده از هر لغت را نیز به شما می آموزد.

کتاب آموزش زبان انگلیسی

3- هنگام خواندن جملات حفظ شده قدم بزنید.

از این تکنیک تعجب کردید نه؟!! اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید یادگیری حین حرکت می تواند در بخاطر آوردن جملات کمک کننده باشد. این اتفاق به دلیل فعال بودن جریان خون مغز شما زمانی که در حال قدم زدن هستید روی می دهد. این کار مغز شما را تحریک می کند تا جمله حفظ شده را بهتر به ذهن بسپارید.

4- کلمه کلیدی هر جمله را تجسم کنید.

برای حفظ کردن جملات زبان انگلیسی، می توانید کلیدی ترین کلمه جمله را پیدا کنید. سپس کاربرد آن را در جمله بیابید، مثلا فعل است یا اسم. بعد از آن ارتباط سایر لغات را با این کلمه کلیدی پیدا کنید. از این طریق جمله به شکل قدرتمندی مرور و در ذهن شما ثبت می شود.

چگونه لغات انگلیسی را فراموش نکنیم؟

یک راز اینجا وجود دارد که اکثر ما از آن غافل هستیم و آن هم این است که “تلاش برای حفظ کلمات به شکل عمدی، تنها اتلاف وقت است”. در عوض هم نشینی مداوم با لغات یک راه طبیعی برای حفظ کردن هر لغتی است.

از طرف دیگر مجبور نیستید برای به خاطر سپردن کلمات رمان شکسپیر را بخوانید و روی کلمات قرون وسطایی تمرکز کنید. همین که کلمات مفید با کارایی بالا را یاد بگیرید برای شما کافی است. این شکل از کار در حک کردن لغات در ذهنتان بسیار موثر است تا اینکه بخواهید هر لغتی را به خورد مغزتان دهید که اصلا به کارتان نمی آید.

هر چه واژه ها برای مکالمات واقعی روزمره، برای حرفه، رشته تحصیلی مورد نظر یا برای سرگرمی استفاده شوند، به دلیل کاربردی و محبوب بودن یادگیری آسان تری خواهند داشت.

یادگیری زبان انگلیسی در منزل

همچنین می توانید یادگیری لغات را تعاملی کنید. خب شاید بپرسید این یعنی چه؟ برای مثال می توانید وقتی قرار است کلماتی مثل بستنی، شیرین، شکر یا کاکائو را یاد می گیرید، با خوردن یک بستنی با روکش شکلاتی یک حالت تعاملی ایجاد کنید.

برای اینکه بتوانید در ثبت لغات بهتر عمل کنید، باید راه مناسب خود را بیابید. روش های مختلفی برای یادگیری وجود دارند از فلش کارت ها، گوش دادن به آهنگ و استفاده از اپلیکیشن های مختلف گرفته تا کمک گرفتن از دیکشنری یا حتی یک بازی. اما اینکه کدام روش یا رویکرد مناسب است، به خود شما و نحوه یادگیری شما بستگی دارد.

یکی از راه گوش بهتر یاد می گیرد، دیگری با خواندن و نفر سوم هم با دیدن تصاویر، بنابراین با تست راه های مختلف بهترین روش به خاطر سپردن لغات را پیدا و از آن استفاده کنید.

روزی چند تا لغت زبان حفظ کنیم؟

تا زمانی که فقط به دنبال سریع تر حفظ کردن لغات باشید، نمی توانید به هدف خود برسید. خیلی خوب است که بتوانید مثلا روزی 10 لغت جدید یاد بگیرید، اما مهم تر از یادگیری، به خاطر آوردن آن است. پس هنگامی که دارید برای حفظ کردن تعداد مشخصی لغت برنامه ریزی می کنید، باید برای وقتی که قرار است لغات جدید را تکرار و تمرین کنید هم وقتی در نظر بگیرید.

تعیین یک هدف اشتباه می تواند بزرگترین مشکل زبان آموزان باشد. برای مثال بیشتر از اینکه بر ورودی تمرکز داشته باشند، روی خروجی تاکید دارند. پس اینکه چگونه یاد بگیرید، خیلی مهم تر از این است که روزی چند کلمه یاد بگیرید. همچنین تفکرات مبالغه آمیز و افراطی هم می تواند در وسط راه شما را خسته کند.

مدرک ttc

کسی که می خواهد مثلا روزی 50 کلمه حفظ کند، درست چند روز بعد متوجه تصمیم هیجانی خود خواهد شد. چنین شخصی شاید خیلی هم با انگیزه کار را شروع کند، اما بعد متوجه می شود که برای تکرار این تعداد کلمه، روز بعد به زمان بیشتری نیاز دارد که این زمان بعد از چند روز به طرز عجیبی صعودی خواهد بود.

پس این سوال که روزانه چند لغت یاد بگیریم، کلا سوال درستی نیست. چنین طرز فکری می تواند برای یادگیری شما مثل یک سم مضر باشد. به همین دلیل وسواس به خاطر سپردن تعداد مشخصی از کلمات جدید را کنار بگذارید.

از طرفی شاید پرسیدن اینکه روزی چند تا لغت حفظ کنیم، بتواند در برنامه ریزی موثر به کمک ما بیاید، اما در نهایت نمی توان از یک نسخه برای همه استفاده کرد. میزان یادگیری هر شخص با دیگری متفاوت است، طوری که شاید یکی بتواند هفته ای چند کلمه جدید یاد بگیرد، در حالی که دیگری شاید تا چند ده کلمه را بتواند حفظ کند.

چگونه آهنگ های خارجی را حفظ کنیم؟

زمانی که برای یاد گرفتن لغات از یک ملودی و آهنگ خاص استفاده می کنید، بهتر می توانید آن را حفظ کنید. اما وقتی قرار باشد این کار را هنگام گوش دادن یک آهنگ انجام دهید که تاثیرپذیری آن به مراتب بسیار بیشتر خواهد شد. یکی از ترفندهایی که برای یادگیری زبان بارها روی آن اصرار کرده ایم این است که کمی مطالعه جدی زبان را با فعالیت های محبوب خود مثل همین موسیقی ترکیب کنید تا نتایج فوق العاده ای از آن بگیرید.

می توانید آهنگ مورد علاقه خود را گوش دهید، صدای خود را حین خواندن آن ضبط کنید و سپس آهنگ را با صدای خود پخش کنید. این تکرار و تمرین می تواند برای شما معجزه کند.

یادگیری زبان انگلیسی با فیلم

برای به خاطر سپردن متن یک موسیقی انگلیسی زبان، باید آهنگی را انتخاب کنید که برای شما جذاب و محبوب است. برای شروع بهتر است از آهنگ های ساده و کوتاه تر استفاده کنید. برای مثال آهنگ های رپ نمی توانند برای یک زبان آموز مبتدی کارایی داشته باشند. از دیگر کارهایی که می توانید برای حفظ کردن آهنگ انگلیسی زبان داشته باشید، گزینه های زیر خواهند بود.

  • مثل همیشه بزرگترین کاری که باید بکنید، تمرین و تکرار است.
  • متن آهنگ را هر سری که می خوانید با دست بنویسد.
  • اول معنای اشعار را بنویسد و بعد برای حفظ کردن آن اقدام کنید. به خاطر سپردن چیزی که از آن سر در نمی آورید، چالش برانگیز است.
  • برای حفظ کردن آهنگ آن را به قسمت ها و قطعات کوچک تبدیل کنید. برای مثال اول یک قطعه از آن را حفظ کنید، بعد قطعه دوم سپس برگردید و شعر را از اول بخوانید.
  • سعی کنید بدون نگاه کردن به آواز و متن شعر، گوش دهید و متن را زمزمه کنید.
  • هنگام خواندن متن به آهنگ گوش کنید.
دوره فشرده زبان انگلیسی

در آخر…

یادگیری زبان پر از چاله چوله های نفس گیر، خسته کننده و پر دردسر است، اما لذت رسیدن به انتهای مسیر، تمامی این خستگی ها را از بین می برد. به خاطر سپردن لغات از پر چالش ترین بخش های آموزش هر زبانی است که ما در اینجا به بررسی آن پرداختیم. چیزی که در کل این مقاله روی آن تاکید داشتیم، داشتن برنامه ریزی حرفه ای و پایبند بودن به آن و استفاده از شیوه درست نحوه یادگیری لغات انگلیسی است.

اگر مثل خیلی های دیگر دنبال آمدن شنبه هستید تا کار خود را شروع کنید، بهتر است خیلی روی خودتان و تلاشی که مثلا قرار است داشته باشید، حساب باز نکنید. اما اگر دوست دارید در رده چند درصدی های موفق باشید، امروز را به عنوان شروع موفقیت خود ثبت کنید. این را بدانید که همه شکست خورده اند و همه هم شکست خواهند خورد، تنها تفاوت موفق ها با ناموفق ها، در متوقف نشدن آن ها است.

در این مقاله سعی کردیم انواع بهترین تکنیک حفظ لغات انگلیسی بگوییم و روش های کاربردی یادگیری راحت‌تر لغات را به شما آموزش دهیم، اما ممکن است روش‌های دیگری هم وجود داشته باشد. اگر می‌خواهید با چند روش دیگر آشنا شوید به این لینک مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا