آموزش زبان

بهترین و مهم ترین نکات برای کسب نمره بال

در این بخش مجموعه جدید متن و جملات تبریک موفقیت به صورت رسمی و صمیمانه را برای تمام عرصه های زندگی و مراحل شغلی و تحصیلی گردآوری کرده ایم.

شاید پیدا کردن یک متن زیبا برای تبریک موفقیت به دیگران سخت باشد و ما در این بخش مجموعه پیامک و متن های زیبای تبریک موفقیت دوستان، آشنایان و خانواده را آماده کرده ایم و می توانید برای آنها بفرستید.

متن و جملات تبریک رسمی برای موفقیت در شغل و کسب و کار

کسانی که دیگران را زمین میزنند اصولا به جنس زمین توجه نمیکنند.

در بیشتر مواقع زمین فنریت دارد و آدم‌ها به قله‌های موفقیت پرتاب میشوند.

امیدوارم همیشه روزگار پرتابت کند به قله موفقیت

ارتقاء شغلی جدیدتان را تبریک عرض می‌کنیم

**

نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود

مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد

خوشحالم که مزد زحمات ات را گرفتی و برات آرزوی موفقیت روز افزون دارم

**

مالکیت آسمان را به نام کسانی نوشته‌اند که به زمین دل نبسته‌اند.

همیشه چون امروز به سمت آسمان پیروزی و موفقیت گام بردار.

**

نیروی انسانی مهم ترین عامل پیروزی و موفقیت در هر زمینه‌ای است.

هر فرد برای انجام فعالیت به دو بال دانش و انگیزه نیاز دارد.

موفقیت شما در شغلتان را تبریک می گویم.

**

متن زیبا و پر محتوا و پر مهر برای تبریک موفقیت

بالاتر پرواز کن

بالاتر برو

هیچ چیزی نیست که تو را متوقف کند

کسب موفقیت و ارتقاء شغلی جدیدتان را تبریک عرض می‌کنیم

**

امروز روزیه که تمام خستگی ها جای خودش رو به شادی داده

امروز می شه لبخند زد و این موفقیت رو جشن گرفت

تبریک می گم عزیزم

**

اگر در نخستین قدم، موفقیت نصیب ما می ‌شد، سعی و عمل دیگر مفهومی نداشت. سعی شما قابل تقدیر و موفقیت‌های بیشتر را برایتان آرزومندیم.

**

از درگاه ایزد منان مزید توفیقات شما برای خدمتی سرشار از شور و نشاط و مملو از توکل الهی در جهت رشد و شکوفایی ایران اسلامی مسالت داری

**

متن و دلنشین خواندنی برای موفقیت دوستان و آشنایان

تفاوت عمق اقیانوس و برکه از بزرگی ماهیهای که بیرون می آیند مشخص می شود.

موفقیتتان مستدام

**

افکار بزرگ داشته باش اما از شادی های‌ کوچک لذت ببر.

**

اگر قادر نیستی خودرا بالا ببری همانند سیب باش تا با افتادنت اندیشه‌ای را بالا ببری.

**

بازنده در هر جوابی مشکلی را می بیند ولی برنده در هر مشکل جوابی را.

**

بجای این که به تاریکی دشنام بدهیم بهتر است شمعی بیفروزیم.

دوست عزیزم موفقیتت را تبریک میگویم.

مطالب مرتبط


متن تبریک قبولی کنکور و مسابقات + جملات کوتاه زیبا تبریک…


متن انگیزشی برای کنکوری ها + جملات خاص انرژی دهنده برای دانش…

**

متن صمیمانه برای تبریک موفقیت

موفقیت چیزی نیست که دیگران از تو انتظار دارند موفقیت چیزی است که تو به آن می‌اندیشی.

تبریکات صمیمانه‌ام را پذیرا باش

**

مالکیت آسمان رابه نام کسانی نوشته‌اند که به زمین دل نبسته‌اند.

همیشه چون امروز به سمت آسمان پیروزی و موفقیت گام بردار.

**

همواره به یاد داشته باش، موفقیت یک نقطه نیست بلکه جریانی است پیوسته است.

امیدوارم همیشه در جریان موفقیت بمانی.

**

نیروی انسانی مهم ترین عامل پیروزی و موفقیت در هر زمینه‌ای است.

هر فرد برای انجام فعالیت به دو بال دانش و انگیزه نیاز دارد.

موفقیت شما در شغلتان را تبریک می گویم.

**

متن برای تبریک موفقیت در کنکور

توفیق ورود به دروازه های دنیای علم ودانش, یکی از موهبت هاست از سوی خداوندعلیم, که بی شک آدمی در سایه تلاش و جهد در کسب دانش, از این موهبت بهره خواهد جست.
امروز با ورود به دانشگاه و طی مدارج علمی در آتی مژده کیمیا شدن را به مس وجودت داده ای؛ مانیز به نوبه خود کسب این موفقیت را به شما رهجوی مسیر علم و تعلم تبریک عرض می نمائیم.

**

جملات تبریک برای کسب ارتقاء شغلی

کسب موفقیت شما را ارتقاء شغلی جدیدتان تبریک عرض می کنیم و از درگاه خداوند منان توفیق روز افزون و بهروزی شما را
خواستاریم.

**

جمله زیبا تبریک فارغ التحصیلی

به سلامتی تمام کسانی که مهندسی را درک کردند، به سلامتی تمام کسانی که پلی ساختند از انتهای بن بست کوچه ی رفاه تا بیکران، به سلامتی تمام کسانی که خود را شبانه روز وقف کردند تا همگان شبانه روزی روشن داشته باشند، به سلامتی تمام کسانی که لذتش را فهمیدند نه آنان که تنها به نامش خوانده شدند… فارغ التحصیلی شما را در رشته مهندسی …. تبریک می گوییم و امیدواریم در تمام مراحل زندگی تان طعم شیرین موفقیت را بچشید.

**

جمله تبریک زیبا برای موفقیت در کنکور

با کمال مسرت و شادمانی مجاز شدنت در انتخاب رشته دانشگاه را تبریک می گوییم و امیدواریم پله های ترقی را یکی پس از دیگری با موفقیت طی کنی.

**

متن زیبا برای تبریک فارغ التحصیلی

اندیشیدن و تفکر یکی از ویژگی های ممتاز انسان است و دانش و اندیشه
دو بال ضروری پرواز به سوی قله های رفیع سعادت و کمال است ؛
اندیشه و ژرف نگری در راه کشف لایه های علوم و فنون به ابتکار، خلاقیت
و تولید علم می انجامد .
بدین وسیله فارغ التحصیلی شما را مقطع …. و پشت سر گذاشتن گامی
دیگر از مراحل ترقیتون رو تبریک می گوییم و از خدای منان توفیق
روز افزون شما را در مراحل آتی زندگیتان صمیمانه آرزومندیم.

**

متن زیبای تبریک موفقیت در کنکور با بیانی صمیمی

فرزند عزیزم

با کمال مسرت و شادمانی مجاز شدنت در انتخاب رشته دانشگاه ( ………………….) را تبریک گفته و از اینکه توانستی با شایستگی تمام در جلسه کنکور قبول شده و ما را پیش اقوام ؛ دوستان ؛ آشنایان و حتی دشمنان روسفید کنی خرسندیم و از صمیم قلب این پیروزی شیرین را به تو و به خودمان شادباش میگوییم.

**

جملات و متن تبریک موفقیت در فارغ التحصیلی

جشن فراغت تو از تحصیل ،جشن دیگری است ارزشمند و مقدس،

مبارکت باد این تاج افتخار گوارایت باد این عنوان امید بخش.

با کاروانی از دعای خیر،تو را بدرقه میکنم و چشم به راه موفقیتهای بعدی تو هستم.


افرادی که سریال می‌بینند معمولا به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند : آنهایی که همزمان چند سریال را دنبال می کنند و آنهایی که تا یک سریال را به پایان نرساندند سریال دیگری را شروع نمی کنند. کسانی که اهل سریال باشند به خوبی می‌دانند که اعتیاد شدیدی در پشت آن پنهان است. با دیدن اپیزود اول و دوم درگیر خط داستانی سریال شده و دیگر نمی توانید از آن دل بکنید.

به هر حال چه از گروه اول باشید و چه از گروهی که ماراتون‌وار سریال می‌بینند، خواندن این پست را برای آشنایی با بهترین سریال‌های خارجی تاریخ به شما توصیه می‌کنیم.

در سال‌های اخیر شاهد به نمایش درآمدن سریال‌های بسیار خوبی از شبکه‌های معروف جهانی بوده‌ایم که اکثر آنها در ایران به وسیله دانلود از سایت‌های دانلود فیلم و یا استفاده از VODهای ایرانی مانند فیلیمو و نماوا دیده می‌شوند.

بد ندیدم لیستی از ۶۵ سریال برتر که بیشترین تعداد رای را در سایت IMDB توانسته‌اند به دست آورند برایتان آماده کنم تا از حالا بتوانید خودتان را برای لذت بردن از تابستانی گرم در کنار دیدن سریال های جذاب آماده کنید. من به شخصه تعدادی از سریال هایی که در لیست ذکر شده اند را دیده ام و دنبال می کنم که نظر شخصی خودم را در قسمت های مربوط به همان سریال ها برایتان خواهم گفت. با ما همراه باشید.

با این توضیح که سریال‌های مستند و انیمه‌ها، سریال‌های غیرانگلیسی‌زبان در این پست بررسی نمی‌شوند. همچنین برخی از سریال‌هایی که احساس کردم به صورت مقطعی و به خاطر پخش اخیر سریال، موقتی وارد فهرست سریال‌های برتر از دید کاربران IMDB شده‌اند، را منظور نکرده‌ام.


۱- سریال Band of Brothers

جوخه برادران یک مجموعهٔ تلویزیونی کوتاه است که در ۱۰ قسمت تولید شده و داستانش در زمانه جنگ جهانی دوم روایت می‌شود. از تهیه‌کنندگان اصلی این سریال، تام هنکس و استیون اسپیلبرگ هستند که پیش‌تر در فیلم نجات سرباز رایان با هم همکاری داشتند.

مجموعه تلویزیونی دسته برادران برای اولین بار توسط شبکه اچ‌بی‌او در سال ۲۰۰۱ به نمایش درآمد و از آن پس شبکه‌های متعددی اقدام به بازپخش آن نمودند. داستان سریال نیز در خصوص گروهی از سربازان آمریکایی، از روزی که دوره‌های آموزشی خود را طی می‌کنند تا روز پیروزی در جنگ است.


۲- سریال Breaking Bad (2008)

Bryan-Cranston

در ۲۰ ژانویه ۲۰۰۸، اولین قسمت مجموعه و در ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۳ قسمت آخر آن از طریق شبکه کابلی ای‌ام‌سی در آمریکا و کانادا پخش شد. در ۱۴ اوت ۲۰۱۱ ای‌ام‌سی اعلام نمود که این سریال برای فصل پنجم و پایانی در ۱۶ قسمت تمدید شده است. فصل آخر این مجموعه به دو بخش ۸ قسمتی تقسیم شد که در دو سال پخش می‌شود. بخش اول فصل آخر در ۱۵ ژولای ۲۰۱۲ آغاز شد و در ۲ سپتامبر ۲۰۱۲ پایان یافت و بخش دوم آن نیز در تابستان ۲۰۱۳ پخش شد.

افسارگسیخته تحسین گسترده منتقدان را به دست آورد. این مجموعه تاکنون هفت جایزه امی را به دست آورده، از جمله آنها می‌توان به سه جایزه پیاپی بهترین بازیگر نقش اول مرد مجموعه‌های درام برای کرانستون و دوجایزه امی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای مجموعه‌های درام برای پاول و همچنین سه نامزدی برای بهترین مجموعه درام اشاره نمود. کرانستون همچنین دو بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب برای بهترین بازیگر مرد مجموعه درام و سه بار نامزدجایزه انجمن بازیگران فیلم برای بهترین بازیگر مرد مجموعه درام انتخاب شد.

در مورد این سریال، این نوشته ما را بخوانید.


۳- سریال Chernobyl

چرنوبیل یک مینی‌سریال تلویزیونی پنج‌قسمتی بریتانیایی-آمریکایی در ژانر درام تاریخی است. نویسنده و خالق مجموعه کریگ مازن و کارگردان آن یوهان رنکاست. چرنوبیل تولید مشترک تلویزیون کابلی آمریکایی اچ‌بی‌او و شبکهٔ تلویزیونی بریتانیایی اسکای است.

این سریال فاجعهٔ هسته‌ای چرنوبیل که در آوریل۱۹۸۶ در جمهوری شوروی سوسیالیستی اوکراین و تلاش‌های پاک‌سازی بی‌سابقه‌ای که به دنبال آن رخ داد را به تصویر می‌کشد.

چرنوبیل در ۷۱امین دوره مراسم جوایز امی موفق به دریافت ۱۰ جایزه در بخش‌های مختلف از جمله بهترین مینی‌سریال، بهترین کارگردان تلویزیونی و بهترین فیلمنامه شده‌است.

در مورد سریال چرنوبیل این نوشته را بخوانید.


۴- سریال The Wire

وایر یا شنود مجموعه تلویزیونی جنایی-درام آمریکایی است که در داخل و اطراف بالتیمور مریلند تنظیم و تولید و توسط نویسنده و خبرنگار سابق پلیس دیوید سیمون نوشته شده‌است. نخستین قسمت این مجموعه در تاریخ ۲ ژوئن ۲۰۰۲ از شبکه اچ‌بی‌او پخش شد و در تاریخ ۹ مارس ۲۰۰۸ در پنج فصل و ۶۰ قسمت به پایان رسید.

هر فصل از وایر جنبه‌های مختلف شهر بالتیمور را معرفی می‌کند که شامل تجارت غیرقانونی مواد مخدر، سیستم مدرسه، رسانه‌های خبری و … می‌شود.  وایر توسط بسیاری از منتقدان به عنوان یکی از بزرگترین سریال‌های تلویزیونی در تمام دوران توصیف شده‌است.


۵- سریال Game of Thrones

داستان سریال در قاره‌های خیالی وستروس و اسوس، در نزدیکی پایان یک تابستان ۱۰ ساله اتفاق می‌افتد و چندین خط داستانی را دنبال می‌کند. اولین داستان به جنگ بین خانواده‌های اشرافی برای به دست آوردن تخت آهنی پادشاهی هفت اقلیم مربوط می‌شود. دومین خط داستانی، نزدیک بودن زمستانی طولانی و یورش موجوداتی افسانه‌ای از شمال را شرح می‌دهد و سومین خط داستانی مجموعه، تلاش فرزندان شاه مخلوع، برای بازپس‌گیری تاج و تخت است. این مجموعه از طریق شخصیت‌هایی که اخلاقیات مبهمی دارند، حول مسائلی چون طبقات اجتماعی، مذهب، وفاداری، فساد، جنگ داخلی و مجازات می‌گردد.

بازی تاج و تخت رکورددار تعداد بیننده در شبکه اچ‌بی‌او است و در کشورهای مختلف طرفداران زیادی دارد. این سریال تاکنون نامزد و برندهٔ بسیاری از جوایز شده‌است که از میان آن‌ها می‌توان به نامزدی جایزه امی بهترین سریال درام برای هر چهار فصل پخش شدهٔ آن، یک نامزدی جایزه گلدن گلوب برای بهترین سریال تلویزیونی درام و نامزدی جایزهٔ هوگو برای بهترین نمایش درام اشاره کرد. پیتر دینکلیج نیز برای بازی در نقش تیریون لنیستر موفق به دریافت یک جایزهٔ امی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده‌است.


۶- سریال The Sopranos

خانوادهٔ سوپرانو عنوان مجموعه تلویزیونی است ساخته کشور آمریکا که با ژانر درام و مافیایی ساخته شده‌است. داستان فیلم مربوط به خانواده مافیایی آنتونی سوپرانو، رئیس مافیایی خانواده ایتالیایی در شهرهای نیوجرسی و نیویورک می‌باشد.

این مجموعه تلویزیونی ساخته دیوید چیس می‌باشد. این سریال موفق به دریافت جایزه گلدن گلاب، ادگار اوارد و پی بادی گردید. بازیگر نقش اصلی آنتونی سوپرانو هنرپیشه جیمز گاندولفینی در سال ۲۰۱۳ بر اثر سکته قلبی در گذشته‌است.

این سریال از دسته آثاری است که کمپانی برادران وارنر آن را پشتیبانی کرده‌است. نویسنده‌های این سریال ترنس وینتر، رابین گرین، میشل بورگس، متئو وینر و فرانک رنزولی می‌باشند. این سریال در شش فصل (سیزن) و هشتاد و شش قسمت تهیه شده‌است. پخش این سریال از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۷ طول کشید.


۷- سریال Sherlock

شرلوک یک مجموعهٔ تلویزیونی بریتانیایی است که اقتباسی به‌روز شدهٔ از داستان‌های کارآگاهی شرلوک هولمز اثر آرتور کانن دویل است. این سریال توسط استیون موفات و مارک گیتیس ساخته شده‌است و در آن بندیکت کامبربچ در نقش شرلوک هولمز و مارتین فریمن در نقش جان واتسون ایفای نقش می‌کنند. از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷، چهار فصل از سریال تولید و پخش شده‌است. هر چهار فصل شرلوک دارای سه اپیزود نود دقیقه‌ای است.

سریال با تحسین گسترده منتقدان و تماشاگران همراه بود و نقدها و نظرات مثبت بسیاری دریافت کرد. منتقدان، قلم داستانی و شخصیت پردازی، کارگردانی و قدرت تیم بازیگری، به خصوص بندیکت کامبربچ را ستودند.

شرلوک یا شرلاک بسیار باهوش است و می‌تواند چیزهایی را ببیند که دیگران قادر به دیدن آن نیستند، پس با مردم عادی فرق می‌کند. آدم‌ها هم اصلاً از کسی که از آنها برتر باشد و با آنها فرق کند خوششان نمی‌آید، به همین دلیل شرلوک دوستی ندارد. در برابر این رفتار مردم او هم پذیرفته که از بقیه سرتر است و مغرور شده است. او می‌خواهد نشان دهد که بقیه برایش مهم نیستند و ارزشی برای جان مردم قائل نیست. این موضوع را می‌توان از دیالوگی فهمید که شرلوک می‌گوید «کی به انسانیت اهمیت میده». اما باید دانست او نیز برای انسانیت و جان انسان‌ها ارزش قائل است ولی ترجیح می‌دهد که این روی خود را به کسی نشان ندهد. این کار او دو دلیل دارد: یکی اینکه او نمی‌تواند همیشه خوب باشد، چون وقتی آدم‌ها خوبی می‌بینند همیشه انتظار خوبی دارند و شرلوک نمی‌تواند همیشه خوب باشد و خوب و به جا رفتار کند. دلیل دوم که مهم است، موضوعی است که باید دربارهٔ شخصیت شرلوک دانست؛ او سرخورده است، چون هیچ‌گاه هیچکس او را درک نکرده و به او محبت نکرده است، هیچکس سعی نکرده که با او دوستانه رفتار کند. به همین دلیل او هم به خودش قبولانده است که هیچ قلبی ندارد…


۸- سریال Firefly

فایرفلای یک مجموعه تلویزیونی ۱۴ قسمتی ساخته شده توسط شبکه فاکس در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ بود.

داستان این سریال از سال ۲۵۱۷، پس از ورود انسان‌ها به یک منظومه جدید آغاز می‌شود و در ادامه به ماجرای خدمه‌های سفینه فضایی می‌پردازد. این گروه ۹ نفره به تاریکی فضا نگاه می‌کنند و هرکدام از دریچه نگاه خود چیزی متفاوت از دیگران می‌بینند.


۹- سریال True Detective

کارآگاه حقیقی، نام یک مجموعهٔ تلویزیونی آنتولوژی جنایی آمریکایی ساختهٔ نیک پیزولاتو است که از شبکهٔ اچ‌بی‌او پخش می‌شود.

فصل اول سریال، شاهد نقش‌آفرینی بازیگرانی چون متیو مک‌کانهی، وودی هارلسون، میشل موناهن و مایکل پاتس است. فصل اول این سریال در چند خط زمانی اتفاق می‌افتد و بر روی تحقیقات دو پلیس برای یافتن قاتلی سریالی که دست به‌جنایت‌هایی زده، طی مدت ۱۷ سال متمرکز است.

داستان فصل دوم در کالیفرنیا اتفاق می‌افتد و دربارهٔ همکاری سه افسر پلیس از سه اداره پلیس مختلف است که پس از پیدا کردن جسد فردی در کنار یک بزرگراه، به دنبال جنایاتی هستند که تبدیل به یک تجارت شده‌است. در این فصل بازیگرانی همچون کالین فارل، ریچل مک‌آدامز، تیلور کیچ، کلی رایلی و وینس وان ایفای نقش می‌کنند.

فصل سوم با هنرنمایی ماهرشالا علی، کارمن اجوگو، استیون درف، اسکوت مک‌نری، ری فیشر و میمی گامر در منطقه اوزارکس و در سه دوره زمانی مجزا به وقوع می‌پیوندد که دو کارآگاه پلیس ایالتی مسئول تحقیق پرونده‌ای وحشتناک دربارهٔ مفقودالاثر شدن دو کودک هستند.

این سریال در فصل اول با نظرات مثبت و تحسین منتقدان روبرو شد؛ مجلهٔ آتلانتیک سریال کارآگاه حقیقی را «بهترین مجموعه تلویزیونی» خواند و متاکریتیک به این مجموعه، لقب «تحسین جهانی» داد. این سریال به سبک آنتولوژی ساخته شده‌است، بدین معنا که در انتهای هر فصل، داستان خاتمه یافته و فصل بعد با داستانی متفاوت و تیم بازیگری جدید ساخته خواهد شد.


۱۰- سریال Fargo

فارگو مجموعه‌ای در ژانر کمدی سیاه، جنایی و درام است که بر اساس فیلمی با همین نام که ساخته برادران کوئن بوده ساخته شده. کارگردانی این مجموعه تلویزیونی بر عهده نوآ هاولی است و برادران کوئن نیز تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارند.

هر چند ادعا می‌شود داستان‌های هر چهار فصل پخش شده ، بر اساس واقعیت بوده و به درخواست بازماندگان حادثه اسامی آنها تغییر یافته است. اما این سریال کاملا داستانی است.

فصل اول سریال با بازی بیلی باب تورنتون و مارتین فریمن مورد تحسین قرار گرفت و جایزه امی بهترین مینی سریال، بهترین کارگردانی و بهترین تیم بازیگری را دریافت کرد.


۱۱- سریال The Office

سریال The Office یک سریال کمدی آمریکایی برگرفته از نسخه بریتانیایی به همین نام است، که به مدت ۹ سال در ۹ فصل و ۲۰۱ قسمت بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ از شبکه NBC پخش می‌شد.

این سریال که به سبک مستند گونه ساخته شده و با سایر آثار تلویزیونی کمدی متفاوت است، در قسمت‌های تقریباً بیست دقیقه‌ای زندگی کارمندهای یک اداره فروش کاغذ به نام داندر میفلین در شهر اسکرنتون را به نمایش می‌گذارد و به زندگی، دوستی‌ها و اتفاقات اهالی آنها می‌پردازد. این اداره شاخه‌ای از یک کمپانی کاغذسازی بزرگ است که شعبه مرکزی آن در نیویورک قرار دارد. هر کدام از اعضای این اداره شخصیت‌های عجیب و مخصوص به خود را دارند.

مایکل اسکات رئیس اداره و یکی از شخصیت‌های محوری سریال است. او یکی از بهترین‌ها در کار خود بوده و درآمد زیادی را عاید سازمان می‌کند. مایکل در سرتاسر سال ایده‌های بکر، دور از ذهن و عجیبی برای تزریق هیجان به زندگی روزانه کارمندان خود پیدا می‌کند و علاقه فراوانی به برقراری جو دوستانه در محل کار خود داشته و تلاش زیادی در این راستا می‌کند.


۱۲- سریال Friends

دوستان یا فِرِندز یک مجموعه کمدی موقعیت آمریکایی است که توسط دیوید کرین و مارتا کافمن ساخته شد و از ۲۲ سپتامبر ۱۹۹۴ تا ۶ مهٔ ۲۰۰۴ از شبکهٔ ان‌بی‌سی پخش گردید.

این مجموعه دارای ده فصل است و هنوز در شبکه‌های مختلف در حال بازبخش می‌باشد. داستان آن دربارهٔ شش دوست است که در منهتن نیویورک زندگی می‌کنند.

وقتی که هنوز این مجموعه روی آنتن نرفته بود اولین قسمت‌ها توسط گروهی از منتقدان دیده شد و تقریباً کمتر از نیمی آن را تأیید نکردند. بعضی اظهار نظر کردند که این مجموعه طرز برخورد و رفتار دوستان را نشان نمی‌دهد. وقتی که این مجموعه محبوبیت بدست آورد، نظر منتقدان هم تغییر کرد. سریال دوستان «بهترین برنامهٔ تلویزیون در دههٔ ۹۰» خوانده شد و منتقدان آن را بهترین کمدی تلویزیونی تاکنون نامیدند. سری هشتم این مجموعه با بردن جایزهٔ «عالی ترین مجموعهٔ کمدی» امی ستایش منتقدان را جلب کرد.

این سریال زندگی سه مرد و سه زن بیست و چند ساله ساکن محله گرین‌ویچ نیویورک را به مدت ده سال دنبال می‌کند. این سریال یکی از محبوبترین مجموعه‌های کمدی روزمره در تاریخ تلویزیون آمریکا است که ده‌ها میلیون طرفدار در سراسر جهان به‌دست آورده است. سریال دوستان در تلویزیون‌های بیش از یکصد کشور جهان نمایش داده شده است و روزبه‌روز به شمار طرفداران آن افزوده می‌شود. این سریال را شرکت برایت/ کافمن/ کرین با همکاری شرکت تلویزیونی برادران وارنر برای شبکه ان بی سی در ایالات متحده ساخت و برای اولین بار از همین شبکه پخش شد و پس از آن شبکه‌های دیگری در کشورهای مختلف جهان آن را پخش کردند. قسمت اول آن در ایالات متحده در ۲۲ سپتامبر سال ۱۹۹۴ روی آنتن رفت و آخرین قسمت آن در ۶ می سال ۲۰۰۴ پخش شد.


۱۳- سریال Seinfeld

ساینفلد مجموعه تلویزیونی آمریکایی بود که در بین سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۸ از شبکه ان بی سی پخش می‌شد

این سریال به عنوان یک سریال کمدی موقعیت (situation comedy – sitcom) شناخته می‌شود.

این سریال در بارهٔ سایفلد و دوستان و آشنایانش بویژه جرج کاستانزا ، دوست دختر سابق الین بنس و همسایهٔ روبه‌رویش کازمو کریمر است.

ساینفلد به عنوان یکی از بهترین سیتکام ها شناخته می شود.


۱۴- سریال Pride and Prejudice

داستان شخصی به نام بیشک دارسی است. سریال اقتباسی از معروفترین رمان جین استین و روایت اتفاقات جامعه انگلیس و روابط ادمهایی از طبقات مختلف است.


۱۵- سریال Black Mirror

آینه سیاه، یک سریال آنتولوژی در ژانر علمی–تخیلی و محصول کشور بریتانیا است. آینه سیاه نگاهی به رابطه تکنولوژی بر انسان و تأثیر آن بر زندگی دارد. اکثر قسمت‌های سریال در جامعه‌ای مدرن رخ می‌دهد و در آن نیمه تاریک رابطه انسان با تکنولوژی مورد بررسی قرار می‌گیرد.


۱۶- سریال Twin Peaks

توئین پیکس نام مجموعه تلویزیونی درام آمریکایی است که اولین بار در آوریل ۱۹۹۰ به دست دیوید لینچ و مارک فراست تهیه و ساخته شد.

داستان این مجموعه در شهر خیالی توئین پیکس در ایالت واشینگتن با آمدن چند مأمور اف‌بی‌آی برای بررسی قتلی که تازه در شهر اتفاق افتاده، آغاز می‌شود. مجموعه از سه فصل به ترتیب ۸، ۲۲ و ۱۸ قسمتی تشکیل شده‌است.


۱۷- سریال Narcos

نارکُس مجموعه تلویزیونی آمریکایی در ژانر جنایی است که از ۲۵ اوت ۲۰۱۵ در نتفلیکس شروع به پخش شد.

دو فصل ابتداییِ این سریال بر اساس زندگی پابلو اسکوبار، قاچاقچی معروف مواد مخدر کلمبیایی ساخته شده بود. در زبان اسپانیایی نارکو مخفف نارکوترافیکانته است؛ بنابراین عنوان مجموعه به قاچاقچیان مواد مخدر اشاره دارد.


۱۸- سریال Peaky Blinders

پیکی بلایندرز، نام یک مجموعه تلویزیونی درام و جنایی تاریخی انگلیسی محصول شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی دو است. استیون نایت کارگردانی آن را به عهده دارد.

داستان حول محور کیلین مورفی، در نقش تامی شلبی، رهبر یک گروه خانوادگی است.

فصل پنجم این سریال در شهریور ۱۳۹۸ روی آنتن رفت.


۱۹- سریال Freaks and Geeks

سریال می‌خواهد ما را از مسیر شخصیت گیک‌ها و فریک‌ها با جهانی که در آن می‌زیستند و تعاملاتی که با آن داشتند آشنا کند. دو گروهی که شاید در ظاهر کاملاً متضاد هم باشند اما در درون کم شباهت نیستند.

«فریکس اند گیکس» برای هرکس، چیزی برای همذات‌پنداری دارد. سریال یک کمدی‌موقعیت است که حجم زیادی از داستانش در مدرسه می‌گذرد. بنابراین شاهد آموزش‌های اخلاقی در بطن مدرسه هستیم که همه از دستش ذله بوده‌ایم، اما چیزی که باعث تفاوت این مجموعه می‌شود بازی خوب بازیگران جوان و تازه کاری است که اکثراً مسن‌تر از کارکترشان بوده‌اند اما به خوبی توانستند از پس کارشان بربیایند و تاثیر زیادی در باورپذیری موقعیت‌ها داشته باشند.

یکی از مهم‌ترین عناصر حیات‌بخش «فریکس اند گیکس» موسیقی است. بیش از ۱۲۰ قطعه آهنگ در این سریال استفاده شده که حجم زیادی از بودجه را برای خرید حق پخش آن‌ها خرج کردند.

در مورد این سریال این نوشته ما را بخوانید.


۲۰- سریال Dark

تاریک یک سریال اینترنتی در ژانر علمی تخیلی مهیج است که با همکاری باران بو اودار و یانتیه فریز ساخته شده و در سال ۲۰۱۷ منتشر شد.

داستان سریال روایت‌گر گم شدن مرموز چند کودک است که شخصیت‌های دیگر را وارد چالش می‌کند.

فصل اول سریال در ۱۰ قسمت یک ساعته در ۱ دسامبر ۲۰۱۷ توسط نتفلیکس منتشر شد.


۲۱- سریال It’s Always Sunny in Philadelphia

فیلادلفیا همیشه آفتابی است، نام سریالی آمریکایی ساخته شده توسط شبکه اف‌اکس است.

داستان این سریال مربوط به صاحبان و افرادی است که در یک بار کار می‌کنند. این سریال در سبک سریال ساینفلد می‌باشد.

از علل محبوبیت این سریال داستان و شخصیت های نامتعارف آن است که کاملا خلاف روند کمدی موقعیت های معمول در تلویزیون حرکت میکنند. در این سریال هیچگونه درس و پیام اخلاقی وجود ندارد و شخصیت ها هیچوقت از لحاظ اخلاقی رشد نمی‌کنند!


۲۲- سریال Rome

رُم نام یک درام تاریخی انگلیسی ایتالیایی است. سریال “رم” در واقع داستان ِ “روم باستان”، در دوران‌گذار از جمهوری به امپراتوری را روایت می‌کند، داستانی که از تهاجم “ژولیوس سزار” به “سرزمین گل” (فرانسه امروزی)آغاز می‌شود و به مرگ ِ ” مارک آنتونی”(یا همان مارکوس آنتونیوس و ظهور و شکل‌گیری اولین “امپراتور آگوستوس” ختم می‌گردد . این سریال با دنبال کردن زندگی دو شخصیت اصلی، یعنی دو سرباز رومی، یعنی “لوسیوس وُرنیوس” Vorenus و “تایتیس پولو” Pullo، که زندگی آن‌ها با حوادث کلیدی داستان در هم تنیده است، به پیش می‌رود و شکل می‌گیرد.


۲۳- سریال Stranger Things

چیزهای عجیب، یک سریال اینترنتی آمریکایی، در سبک علمی تخیلی ترسناک است که توسط برادران دافر ساخته شده‌است.

وقایع سریال در دهه هشتاد میلادی در ایالت ایندیانا رخ می‌دهد. ایده اصلی سریال مرتبط با جهان موازی و نظریه دنیاهای چندگانه است. داستان فصل یکم پیرامون ناپدید شدن پسری نوجوان به نام ویل بایرز می‌گذرد. این باعث می‌شود پای دوستان و خانواده او به ماجرا باز شود. آن‌ها در مسیر پیدا کردن ویل، متوجه موضوعاتی عجیبی می‌شوند.


۲۴- سریال The West Wing

بال غربی یا باله غربی، مجموعه تلویزیونی آمریکایی می‌باشد که توسط آرون سورکین ساخته شده‌است. گونهٔ این سریال درام سیاسی است و پخش‌کننده اصلی آن شبکه ان‌بی‌سی بود. پخش این سریال از ۲۲ سپتامبر ۱۹۹۹ آغاز و پس از پخش هفت فصل در ۱۴ می۲۰۰۶ به پایان رسید.

استادان علوم سیاسی و کارکنان سابق کاخ سفید این سریال را تحسین نموده‌اند.


۲۵- سریال Arrested Development

پرورش شکست‌خورده، یک سریال طنز موقعیت ساخته شده توسط میچل هرویتز برای شبکه رسانه‌ای فاکس است. داستان سریال روایت‌گر ماجراهای اعضای خانواده بلوث است، خانواده‌ای که قبلاً ثروتمند بوده و هم‌اکنون دارایی‌شان را از دست داده‌است. موقعیت سریال در نیوپورت بیچ، کالیفرنیا است.

داستان در مورد خانواده‌ای به نام بلوث که پیش‌تر ثروتمند بوده و اکنون تقریباً بی‌مسئولیت و ولخرج‌اند. مایکل (جیسون بیتمن) پسر خانواده که هیچ راه دیگری جز مراقبت و اداره خانواده و شرکت پدرش (که در زندان به‌سر می‌برد) ندارد. مایکل پدری تنهاست که همسرش ۲ سال قبل در اثر سرطان تخمدان درگذشته و پسرش جرج مایکل تحت تاثیر اوست. جرج بلوث پدر مایکل سعی در کنترل خانواده دارد و مثل همسرش (جسیکا والتر) لوسی، مادی‌گرا و بی‌مسئولیت است. برادر بزرگتر مایکل جوب، تردستی همیشه شکست‌خورده است که میانه‌اش با برادرش از طریق پدرشان شکرآب است، خواهر مایکل لیندزی دختری بی‌مسئولیت، خودخواه و معترض است که با شوهر و دخترش اختلاف دارد. باستر، برادر دیگر مایکل، دست و پا چلفتی است و دائماً دچار حمله عصبی می‌شود.


۲۶- سریال Better Call Saul

بهتره با سال تماس بگیری یا بزنگید به سال نام یک مجموعه تلویزیونی ساخته شبکه ای‌ام‌سی آمریکا است که در رابطه با مجموعهٔ قبلی همین شبکه، برکینگ بد است و پخش آن از ۸ فوریه ۲۰۱۵ در شبکه ای‌ام‌سی آغاز شد.

بازیگر اصلی این مجموعهٔ تلویزیونی باب ادنکیرک است. ادنکیرک در نقش یک وکیل تبه‌کار به اسم جیمز مک‌گیل است که بعدها به سال گودمن تغییر نام می‌دهد، در این مجموعه به ایفای نقش می‌پردازد. وی پیش‌تر در مجموعهٔ تلویزیونی برکینگ بد نیز نقش همین وکیل تبه‌کار (سال گودمن) را بازی کرده بود که در آنجا به والتر وایت کمک می‌کرد.

داستان این مجموعه مربوط به سال ۲۰۰۲ و متمرکز بر زندگی این وکیل و شش سال پیش از ملاقات او با «والتر وایت» در برکینگ بد است. البته قسمت‌هایی از آینده (ماجراهایی که برای وی بعد از اتمام رابطه‌اش با والتر وایت در برکنیگ بد اتفاق افتاد) نیز به نمایش در می‌آید.


۲۷- سریال Oz

سریال ” آز ” اولین سریال درام بلند شبکه ی کابلی “اچ.بی.او” بود

نام سریال و کلمه OZ لغتی است که در خیابان ها و در بین مجرمین به زندان ایالتی Oswald گفته میشود،میشه گفت تمام اتفاقات این سریال در داخل این زندان می افتد. Oswald State زندانی با بیشترین تمهیدات امنیتی است که پذیرای بزرگترین مجرمان ایالتی است.

داستان این سریال در زندان روایت میشود ، جایی که خطرناک ترین زندانیان ایالتی نگه داری میشوند،روابط آنان با یکدیگر و با زندان بانان. از نکات جالب و بدیع عدم حضور شخص محوری یا به قولی شخص اول سریال است.

درطول سریال شما هرگز متوجه نمیشوید کدام شخصت،شخصیت اصلی داستان است و کدام شخصیت فرعی و به فراخور جایگاه بازیگران و کاراکتر ها عوض میشود. تمام شخصیت ها به یک اندازه بد و به یک اندازه خوب هستند.


۲۸- سریال The Boys

پسرها یک سریال شبکهٔ نمایش خانگی با ژانر ابرقهرمانی است که براساس یک کتاب داستان مصور با همین نام توسط گارت انیس و داریک رابرتسون ساخته شده‌است. این سریال توسط اریک کریپکه برای آمازون ساخته شده‌است، موضوع این سریال در خصوص گروهی است که سعی می‌کنند در برابر ابرقهرمانان فاسدی که از قدرت‌های ابرقهرمانیشان سوءاستفاده می‌کنند ایستادگی کنند.

پسرها در جهانی قرار دارند که افراد ابرقدرت توسط عموم مردم به عنوان قهرمان شناخته می‌شوند و متعلق به شرکت قدرتمند وات اینترنشنال هستند که از آن‌ها بازاریابی و درآمدزایی می‌کند. ابرقهرمان‌ها در واقع از شخصیت‌های قهرمانانهٔ خود، بیشتر افراد متکبر و فاسد هستند. این مجموعه در درجهٔ اول بر روی دو گروه تمرکز دارد: هفت، تیم برتر ابرقهرمانان وات اینترنشنال و گروه پسرها، هوشیارانی که به دنبال کنترل قهرمانان فاسد هستند.


۲۹- سریال House of Cards

درمورد این سریال قبلا در یک پزشک و به قلم دکتر مجیدی توضیحات کاملی ارائه داده شده بود. خانه پوشالی نام یک سریال سیاسی-هیجانی آمریکایی و محصول سال ۲۰۱۳ میلادی است. این سریال در ۲۶ قسمت و توسط نتفلیکس تهیه شد. این سریال برگرفته از سریال ساخت بی‌بی‌سی و نیز رمانی با همین نام نوشته مایکل دابز است که خودش عضو حزب محافظه‌کاران بریتانیا بود. موضوع سریال رقابت‌های سیاسی در آمریکا است. این سریال برنده جوایزی نیز شده است. در این سریال کوین اسپیسی بازیگر اصلی سریال و دیوید فینچر از کارگردان‌های این سریال ۲۶ قسمتی است. داستان سریال جدید در دوران معاصر و در پس زمینه مبارزات انتخاباتی در ایالات متحده روی می‌دهد. کوین اسپیسی نقش فرانک آندروود نماینده مجلس را بازی می‌کند. او یک سیاستمدار بی‌رحم است که آرزو دارد در واشنگتن به مدارج بالا برسد. فصل نخست این سریال شامل ۱۳ قسمت می باشد و از اول فوریه ۲۰۱۳ روی آنتن نت فلیکس رفت و فصل دوم این سریال به گفته وب سایت نت فلیکس از فوریه ۲۰۱۴ به نمایش در آمد.


۳۰- سریال Fleabag

فلیبگ یک مجموعه تلویزیونی کمدی-درام انگلیسی است.

شخصیت اصلی این سریال نام مستعار فلیبگ دارد. ما با او به‌عنوان زنی آشنا می‌شویم که افسار زندگی‌اش را به دست گرفته، اغلب اوقات نیروی محرک اتفاقات پیرامون خود است و دستی بر پیش‌بینی افکار و رفتارهای دور و بری‌هایش دارد. فلیبگ مجرد است، در لندن زندگی می‌کند، آنچنان به اخلاقیات اعتقاد ندارد، از هر روشی برای رسیدن به مقاصد خود استفاده می‌کند و در تلاش است تا در لحظه زندگی کند. در برخوردهای اولیه با فلیبگ به نظر می‌آید او زنی است پر از اعتماد به نفس که کمتر اتفاقی می‌تواند او را تحت تاثیر قرار دهد، اما دیری نمی‌پاید که کم کم ترک‌هایی در این قصر بلورین نمایان می‌شود.



۳۱- سریال The Adventures of Sherlock Holmes

ماجراهای شرلوک هلمز یک مجموعه تلویزیونی بریتانیایی است که بر اساس شخصیت داستانی شرلوک هلمز، در کمپانی گرانادا تلویزیون تهیه شده و در سال‌های ۱۹۸۴-۱۹۹۴ از کمپانی آی‌تی‌وی گرانادا و از شبکه ITV بریتانیا پخش می‌شد.

در این مجموعه جرمی برت در نقش شرلوک هلمز بازی می‌کند.

برنامه این بود که تمام داستان‌های شرلوک هولمز ساخته شود ولی به دلیل مرگ ناگهانی جرمی برت این پروژه ناتمام باقی ماند.

در مورد این سریال و نیز جرمی برت این پست ما را بخوانید.


۳۲- سریال Six Feet Under

شش فوت زیر زمین  یک مجموعه درام آمریکایی ساخت شبکه کابلی اچ‌بی‌او است که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ پخش شد.

قالب اصلی این سریال پیرامون اعضای خانواده فیشر و شغل آنها یعنی مدیریت مراسم کفن و دفن است و در طی فصول ماجراهای فرعی نیز به مجموعه اضافه می‌گردند.


۳۳- سریال House

دکتر هاوس یا هاوس ام.دی.  که به اختصار با نام هاوس نیز شناخته می‌شود، یک مجموعهٔ تلویزیونی آمریکایی در گونهٔ درام پزشکی است که از تاریخ ۱۶ نوامبر ۲۰۰۴ تا ۲۱ مهٔ ۲۰۱۲ از شبکهٔ فاکس طی هشت فصل پخش شد.

دکتر گریگوری هاوس شخصیت اصلی داستان است که یک نابغهٔ پزشکی و مردم‌گریز است و به مصرف داروی مسکن اعتیاد دارد. او مسئول یک تیم تشخیص افتراقی در بیمارستان خیالی پرینستون پلینزبورو می‌باشد.

وی دارای خلق و خویی بسیار زننده و تند اما بذله‌گو است، معلول جسمیست اما موتورسیکلتی کورسی می‌راند، مجرد است اما (به غیر از همکار خود دکتر ویلسون) دوستی ندارد، پیانو و گیتار می‌نوازد اما از نوعی اعتیاد حاد به دارو هم رنج می‌برد. از طرف دیگر وی پزشکی نابغه است و همانند شرلوک هلمز از حل بیماری‌های بسیار نادر و لاعلاج لذت می‌برد. دکتر هاوس با اختیار و انتخاب خود بیمارهای مخصوص خود را انتخاب می‌کند. و سه پزشک زیردست و جوان ولی چیره‌دست در اختیار دارد که آنها نیز انتخاب خود وی هستند و همواره گوش به فرمان او هستند، و توسط بیمارستان تامین می‌شوند. هر قسمت از سریال راجع به بیماری است که دچار مرضی لاینحل و مرموز است. دکتر هاوس از روش‌های مختلف و گاهی نامتعارف به همراه تیم خود می‌کوشد سر از راز بیماری درآورد. حتی اگر هم لازم باشد، غیر قانونی وارد منزل بیمار شده و برای کشف علت بیمار تحقیقات انجام می‌دهد…

هاوس در این مجموعه در بسیاری از مواقع با پزشکان دیگر خصوصاً تیم تشخیص خودش درگیر می‌شود؛ چرا که تشخیص‌هایش بیش‌تر بر پایهٔ نکات ریز و بحث‌برانگیز در مورد بیمارها می‌باشد. درگیری‌اش با قوانین بیمارستان او را در بیشتر مواقع در مقابل رئیس بیمارستان دکتر لیسا کادی (لیسا ادلستین) قرار می‌دهد. تنها دوست واقعی هاوس دکتر جیمز ویلسون (رابرت شان لئونارد) است که در همان بیمارستان رئیس بخش سرطان‌شناسی است.


۳۴- سریال Westworld

دنیای غرب یا وست‌ورلد  مجموعهٔ تلویزیونی وسترن مهیج در سبک علمی–تخیلی است که توسط جاناتان نولان و لیزا جوی برای شبکهٔ اچ‌بی‌او ساخته شده‌است.

داستان این مجموعهٔ تلویزیونی در یک شهر بازی وسترن خیالی در غرب آمریکا اتفاق می‌افتد که ساکنان آن را انسان‌های مصنوعی که «میزبان» نام دارند، تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر، گروهی از انسان‌های واقعی که «تازه‌واردان» یا «مهمانان» نام دارند، با پرداخت مبالغی زیاد می‌توانند وارد محوطهٔ پارک وست‌ورلد شوند و هرکاری که مایل باشند را انجام دهند و قادر خواهند بود تا با میزبانان هرطور که می‌خواهند رفتار کنند، بدون آنکه ترسی از تلافی توسط میزبانان داشته‌باشند.


۳۵- سریال The Crown

تاج یک مجموعه‌ی تلویزیونی درام است که توسط پیتر مورگان ساخته و نوشته شده‌است.

تاج، زندگی ملکه الیزابت دوم را از زمان عروسی خود در سال ۱۹۴۷ تا به امروز نمایش می‌دهد.


۳۶- سریال Downton Abbey

دانتون اَبی یک مجموعهٔ تلویزیونیِ تاریخی-مقطعی بریتانیایی به نویسندگیِ جولین فلوز است.

وقایع این مجموعه در یک قصر بزرگ در یورک‌شر رخ می‌دهد و در آن، داستان زندگی یک خانوادهٔ اشرافی به نام «خاندان کرالی» بهمراه خدمتکاران‌شان، در دورانِ پس از سلطنت ادوارد هفتم و در خلال سلطنتِ جرج پنجم و پس از آن، روایت می‌شود. در این سریال به وقایع تاریخی-اجتماعی مهم در جامعه انگلستان و جهان و تأثیر آن بر زندگی اشراف و مردم عادی اشاراتی وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از: غرق شدن تایتانیک و جنگ جهانی اول (در فصل اول)، همه‌گیری جهانی ۱۹۱۸ آنفلوآنزای اسپانیایی و رسوایی مارکونی (در فصل دوم)، دوره میان‌دوجنگ و جنگ استقلال ایرلند (در فصل سوم)، رسوایی سیاسی تیپات دُم (در فصل چهارم)، انتخابات سراسری ۱۹۲۳ در بریتانیا، کشتار جلیان‌والا باغ و کودتای آبجوفروشی مونیخ (در فصل پنجم). در فصل پایانی (ششم) هم شاهد قدرت‌گرفتن طبقهٔ کارگر جامعه در دوران میان‌دوجنگ و نشانه‌هایی از افولِ اشرافِ بریتانیا هستیم.


۳۷- سریال This Is Us

این ما هستیم، یک سریال تلویزیون آمریکایی کمدی-درام و تراژیک، است.

داستان در مورد یک خانواده آمریکایی هست که دارای سه فرزند هستند، و زندگی، وقایع، اتفاقات بزرگ و کوچکی که هرکدام از این افراد با آن برخورد می‌کنند بیان می‌شود و در بسیاری از موارد ارتباط بین همین افراد در گذشته حال و آینده مورد اصلی موضوعی این سریال می باشد. این سریال به چندین بازه زمانی (گذشته ها، حال و آینده) برگشت می کند و تمامی این اتفاقات در این زمان‌ها بارها رخ می دهد.


۳۸- سریال Deadwood

ددوود سریال تلویزیونی وسترن درام آمریکایی محصول شبکه اچ‌بی‌او است.

داستان در شهری کوچک به نام «ددوود» در جنوب ایالت داکوتای فعلی در اواخر سال ۱۸۰۰ میلادی روایت می‌شود. از سراسر آمریکا برای یافتن طلا مهاجران بساری کوچ می‌کنند که با یافتن طلا یک شبه ره صد ساله را بپیمایند. این شهر که در ابتدای تأسیس خود بدون هیچ قانونی اداره می‌شود و همه‌کاره آن شخصی است به نام «سورنجن» که صاحب هتل‌ رستوران و اماکن فساد در «ددوود» می‌باشد که قانون را از طریق خود اجرا می‌کند…


۳۹- سریال Star Trek: The Next Generation

پیشتازان فضا: نسل بعدی، یک سریال تلویزیونی است که داستان آن حدود ۷۰ سال بعد از سری اصلی پیشتازان فضا اتفاق می‌افتد.

سفر ستاره‌ای که در ایران با نام پیشتازان فضا شناخته می‌شود، مجموعهٔ علمی-تخیلی آمریکایی است که نخستین فصل آن بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹ ساخته شده‌است. این سریال در آمریکا و بسیاری کشورهای دیگر، از جمله ایران، به نمایش درآمد و لقب موفق‌ترین مجموعهٔ تلویزیونی تمام دوران‌ها را به خود اختصاص داد.

پیشتازان فضا در ابتدا بر اساس داستانهایی از جین رودنبری ساخته می‌شد.

ماجرا از این قرار است که سفینهٔ فضایی اِنترپرایز که مجهز به پیشرانه‌های پادماده است و می‌تواند با سرعتی بیشتر از سرعت نور حرکت کند، به مأموریتی ۵ ساله برای کشف دنیاهای ناشناخته و ارتباط برقرار کردن با تمدن‌های فرازمینی فرستاده شده‌است.


۴۰- سریال Mad Men

مد مِن نام یک سریال آمریکایی با سبک درام است. این مجموعه که اولین بار ۱۹ ژوئیه ۲۰۰۷ روی آنتن رفت، با هفت فصل و ۹۲ قسمت در ۱۷ ماه مه ۲۰۱۵ به پایان رسید.

داستان سریال مربوط به یک بنگاه تبلیغاتی به اسم استرلینگ کوپر در خیابان مدیسون در شهر نیویورک دههٔ ۱۹۶۰ است. از همین رو اسم مجموعه مردان مَد (مخفف مدیسون) انتخاب شده است.


۴۱- سریال Dexter

دکستر نام یک مجموعه تلویزیونی درام جنایی و معمایی، ساخته شده توسط شبکه شوتایم آمریکا است و در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ در قالب هشت فصل از این شبکه پخش شده‌ است.

داستان مجموعه با محوریت دکستر مورگان (با بازی مایکل سی هال) است که برای بخش جنایی پلیس میامی به عنوان کارشناس تحلیل آثار خون کار می‌کند و در همان‌سان، به صورت مخفی، یک آدم‌کشی زنجیره‌ای نیز می‌باشد و قاتلانی را که از شکاف‌های سیستم قانونی گریخته‌اند، شکار می‌کند.


۴۲- سریال Mindhunter

شکارچی ذهن، نام مجموعه تلویزیونی جنایی ساخته جو پنهال است که در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۷ در نت‌فلیکس منتشر شد.

داستان سریال بر اساس کتابی با همین نام که در خصوص مؤسسان اصلی واحد تحقیقات علمی رفتاری اف.بی. آی در دنیای واقعی هستند که توسط جان ادوارد داگلاس که در سال ۱۹۹۶ نوشته شده ساخته شده‌است.

داستان سریال در خصوص دو مأمور سازمان اف‌بی‌آی به نام‌های هولدن فورد(جاناتان گروف)و بیل تنچ (هولت مک‌کالانی) با همکاری روانشناس وندی کار (آنا تورو) هست. آن‌ها در گفتگو با قاتلان سریالی به دنبال فهمیدن طرز فکر آنان به امید کشف دلیل اصلی جنایات توسط آنان هستند.


۴۳- سریال Succession

وراثت، مجموعه تلویزیونی کمدی-درام آمریکایی است که اولین قسمت از آن در تاریخ ۳ ژوئن ۲۰۱۸ از این شبکه پخش شد.

این مجموعه دارای داستانی با موضوع خانواده است؛ خانوادهٔ از هم پاشیده‌ای که مالک یک امپراتوری رسانه‌ای هستند و با توجه به وضعیت نامشخص سلامت پدرسالار خانواده‌شان، لوگان روی، بر سر کنترل شرکت در کشمکش قرار دارند.


۴۴- سریال North & South

“شمال و جنوب”، یک سریال درام بریتانیایی است که توسط BBC ساخته شد و در ۴ قسمت  پخش گشت.

داستان آن درباره دختر جوانی به نام مارگارت هیل (Daniel Denby-Ashe) از جنوب انگلستان است که بعد از تصمیم پدرش مبنی بر ترک روحانیت کلیسا، مجبور می‌شوند به شمال انگلستان مهاجرت کنند. این خانواده، خصوصا بعد از ملاقات با ثورتون ها، خانواده مغرور صاحب کارخانه پارچه که افراد سطح پایین جامعه را تحقیر می کردند، سعی می کنند تا خود را با شرایط شهر جدید وفق دهند.

داستان به بررسی طبقات اجتماعی، دل سوزی مارگارت برای کارگران کارخانه و درگیری او با جان ثورتون می‌پردازد. این مجموعه بر اساس رمان “شمال و جنوب” نوشته الیزابث گسکل در سال ۱۸۵۵ است که توسط سندی ولچ فیلم نامه نویسی شده و کارگردانی آن نیز بر عهده برایان پرسیوال بوده است.


۴۵- سریال The Newsroom

اتاق خبر، مجموعه تلویزیونی درام سیاسی آمریکایی است که سازنده و نویسنده آن آرون سورکین می‌باشد.

پخش این مجموعه از ۲۴ ژوئن ۲۰۱۲ از شبکه اچ‌بی‌او آغاز شد و پس از سه فصل و ۲۵ قسمت در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۴ به پایان رسید.

این مجموعه یک وقایع‌نگاری از اتفاقات پشت صحنه یک شبکهٔ خبریِ تخیلی به نام «شبکه کابلی خبری آتلانتیس» (ACN) است.

آرون سورکین برای ساختنِ این مجموعه چندین شبکهٔ تلویزیونی واقعی را مشاهده کرده و در مورد ساز و کارهای شبکه‌های خبری تحقیقِ دست اول انجام داده است.

این مجموعهٔ تلویزیونی ۲۵ قسمتی به ماجراهای پشت صحنهٔ یک شبکهٔ خبریِ تخیلی به نام «شبکه کابلی خبری آتلانتیس» (ACN) و روابطِ میانِ اعضای اتاق خبر این شبکه می‌پردازد.


۴۶- سریال Yes Minister

سریال بله آقای وزیر، مجموعه‌ای طنز در مورد وزیر  وزارتخانه ساختگی به نام «وزارت امور اداری» است. این وزیر هم مانند همه وزراء معاون و منشی دارد و در جایگاه یک مسئول با طرحها و ایده‌های بلندپروازانه‌ای وارد کار می‌شود غافل از اینکه نظام اداری و کارمندانی که در این دستگاه جا خوش کرده‌اند همه نوع کاری می کنند تا بقای خود را تضمین کنند و در این راه در کسوتی ظاهر الصلاح و دلسوزانه به وزیر نزدیک می‌شوند، اما آنچه که حاصل می شود نتیجه معکوسی بر جای می گذارد.


۴۷- سریال Poirot

پوآروی آگاتا کریستی، یک مجموعهٔ تلویزیونی درام بریتانیایی است که از ۸ ژانویهٔ ۱۹۸۹ تا ۱۳ نوامبر ۲۰۱۳ به مدت ۲۵ سال از شبکهٔ آی‌تی‌وی (ITV1) پخش می‌شد.

دیوید سوشی در نقش کارآگاه مشهور هرکول پوآرو ساخته آگاتا کریستی بازی کرده‌است.  این مجموعه بر پایه داستان‌های کوتاه و بلند آگاتا کریستی با محوریت هرکول پوآرو ساخته‌شده‌است. پوآرو که یک کارآگاه مشهور بلژیکی است، به همراه همکارش کاپیتان هستینگز پرونده‌های اسرار آمیز را حل می‌کند.


۴۸- سریال Justified

موجه یا توجیه شده، مجموعه تلویزیونی درام جنایی آمریکایی است که در ۱۶ مارس ۲۰۱۰ در شبکه تلویزیونی اف‌ایکس به نمایش درآمد.

داستان اصلی این سریال در مورد مارشال ریلان گیونز است که به دلیل اعمال روش‌های غیرمعمول در اجرای قانون، از میامی فلوریدا به لگزینگتون کنتاکی تبعید می‌شود. لگزینگتون برای هر مارشال دیگری به غیر از ریلان جای مناسبی به نظر می‌رسد، اما هارلان شهر کوچکی در حومه لگزینگتون جایی است که ریلان به دنیا آمده و بزرگ شده است. مارشال گیونز بعد از سال‌ها دوری دوباره به هارلان برمی‌گردد و با گذشته‌اش و آدم‌های مربوط به آن یعنی پدر خلافکارش، همسر سابقش و دوست دوران کودکی و جوانی‌اش بوید کراودر، روبرو شود.


۴۹- سریال Boardwalk Empire

امپراتوری بوردواک یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی مربوط به دورهٔ ممنوعیت الکل در این کشور است که از شبکه اچ‌بی‌او پخش می‌شد.

امپراتوری بوردواک یک درام تاریخی است که بر زندگی ایناک “ناکی” تامپسون (بر پایه شخصیت تاریخی ایناک لوویس جانسون) تمرکز دارد. ناکی تامپسون سیاستمداری است که در شهر آتلانتیک سیتی ظهور پیدا می‌کند و کنترل این شهر را در طول دوره ممنوعیت الکل در ایالات متحده بین دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ در اختیار می‌گیرد.


۵۰- سریال Shameless

بی‌شرم، نام سریال کمدی-درام، کمدی سیاه آمریکایی است که از شبکه شوتایم پخش می‌شود. این مجموعه از روی مجموعه‌ای بریتانیایی با همین نام ساخته شده‌است. داستان این مجموعه در شیکاگو و در محله‌ای با نام کاناری‌ویل اتفاق می‌افتد.

این سریال داستان خانواده‌ای از طبقه کارگر آمریکایی را به تصویر می‌کشد. فرانک گلکر که صاحب ۶ فرزند است، عموماً دائم‌الخمر است و فرزندانش را به امان خدا رها کرده‌است. در این سریال تلاش شده تا نشان دهد چگونه اعتیاد به الکل می‌تواند یک خانواده را تحت تأثیر قرار دهد.


۵۱- سریال Doctor Who

دکتر هو، سریال علمی–تخیلی پربیننده ساخت شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی است. این سریال که نمایش آن از ۱۹۶۳ آغاز شده، تاکنون در چندین مجموعه به نمایش درآمده‌است. دکتر هو امروزه به یکی از نشانه‌های فرهنگ معاصر بریتانیایی بدل شده‌است.

داستان این سریال مربوط به شخصیتی است به نام دکتر که با ماشین زمان خود به نام تاردیس در زمان و فضا سفر می‌کند و با شیاطین تمدن‌ها می‌جنگد. دکتر هو از نسل اربابان زمان است، اربابان زمان هزاران سال پیش در جنگ بزرگ زمان منقرض شدند.


۵۲- سریال The IT Crowd

گروه آی‌تی، نام یک کمدی موقعیت بریتانیایی است که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳  پخش شد.

داستان در مورد واحد آی‌تی یک شرکت تجاری است. دو مرد و یک خانم که مدیر روابط عمومی آن‌هاست حوادث جالبی را رقم می‌زنند. در این فیلم بازیگران مهمان فراوانی حضور دارند. بیشتر اتفاقات در اتاق کوچک این سه نفر روی می‌دهد.


۵۳- سریال Mr. Robot

آقای ربات، مجموعهٔ تلویزیونی آمریکایی، در ژانر درام و تریلر روان‌شناختی است که توسط سم اسماعیل ساخته شده‌است.

رامی ملک در این سریال در نقش یک هکر و مهندس امنیت رایانه به‌نام الیوت آلدرسون ظاهر شده که از اختلال افسردگی اساسی و اختلال اضطراب اجتماعی رنج می‌برد. او توسط شخص مرموزی به اسم «آقای ربات» که رهبر گروه هکتیویسمی به نام اف‌سوسایتی است دعوت به گروه می‌شود تا بتوانند با هک کردن شرکت بزرگ «ای کورپ» بدهی بسیاری از مردم را پاک و علیه سرمایه‌داری قیام کنند.


۵۴- سریال Alfred Hitchcock Presents

آلفرد هیچکاک تقدیم می‌کند، نام یک مجموعه آنتولوژی تلویزیونی در ژانرهای دلهره‌آور (تریلر)، رازآلود (مایستری)، ترسناک و کمدی به کارگردانی آلفرد هیچکاک، که به عنوان استاد ژانرهای دلهره‌آور و رازآلود شناخته می‌شود است. پخش این مجموعهٔ آمریکایی، از سال ۱۹۵۵ میلادی شروع شد و تا سال ۱۹۶۲، دو سال پس از ساخته‌شدن فیلم مشهور روانی توسط هیچکاک اتمام یافت.

چیزی که این برنامه بیش از هرچیز به خاطر آن مشهور است، سکانس آغازین هر قسمت است. هر قسمت با نشان دادن نقاشی‌ای از هیچکاک و شروع شدن آهنگ مجموعه شروع می‌شود؛ سپس سایه هیچکاک را می‌بینیم که به صحنه وارد می‌شود و با سلام و عصربه‌خیر برنامه را شروع می‌کند. قسمت آغازین هر اپیزود، حالت طنز دارد زیرا هربار هیچکاک مشغول به کاری عجیب است. به عنوان مثال، یک دستگاه جدید را امتحان می‌کند یا یک نارنجک قلابی را بررسی می‌کند.


۵۵- سریال Louie

لوئی، برنامه تلویزیونی کمدی-درام آمریکایی بود که از سال ۲۰۱۰ از شبکه اف‌ایکس پخش می‌شد. نویسندگی، کارگردانی، تدوین و تولید کننده مجموعه، لوئیز سی.کی. استندآپ کمدین آمریکایی بود.  او در این مجموعه در نقشی خیالی از خود بازی می‌کند. یک کمدینی که به تازگی طلاق گرفته و دو دختر کوچک خود را در نیویورک بزرگ می‌کند.


۵۶- سریال Big Little Lies

دروغ‌های کوچک بزرگ، یک سریال درام آمریکایی است. فصل نخست مجموعه براساس رمانی به همین نام ساخته شده‌است. فصل دوم در سال ۲۰۱۹ با اضافه شدن مریل استریپ به گروه بازیگران منتشر شد. بازیگرانی چون نیکول کیدمن، ریس ویترسپون و شیلن وودلی نقش‌های اصلی را ایفا کرده‌‌اند.

داستان سریال از زمانی آغاز می‌شود که عده‌ای مردم شهر ثروتمندنشینی در آمریکا را در اتاق بازجویی می‌بینیم. قتلی صورت گرفته و ما از سخنان این اشخاص که هیچ‌کدام جزو کاراکترهای اصلی قصه نیستند و تنها ماجرا را از دور نظاره کرده‌اند، باید قصه را تا هنگام رخ دادن فاجعه دنبال کنیم.

اما قصه اصلی در مورد سه زن است، اشخاصی که دوستی عمیقی میان آن‌ها در جریان افتاده و در میان بحبوحه‌های زندگی روزمره توانسته‌اند محفل کوچکی راه انداخته تا برای هم دردودل کنند. وجه مشترک هر سه زن در مدرسه‌ای خلاصه می‌شود که بچه‌هایشان در آن، مراحل ابتدایی تحصیلی را پشت سر می‌گذارند. مدلین (ریس ویترسپون) به‌همراه همسر دومش در خانه‌ای ساحلی و زیبا زندگی می‌کند، او از همسر اولش دو دختر دارد، اولی دختری نوجوان و دومی دختری کوچک است، عمده مشکلات مدلین در مواجهه وی با همسر سابق و خانواده‌اش خلاصه می‌شود. مدلین که شخصیتی آتشین‌مزاج دارد تحمل تغییرات همسر اولش را ندارد که در همسایگی آن‌ها زندگی می‌کند. زیرا بیشتر این تغییرات از دل زن دوم همسرش که دختری جوان و زیباست (زوئی کراویتز) نشات گرفته.


۵۷- سریال Spartacus: Gods of the Arena

اسپارتاکوس سریال آمریکایی تولید شده در نیوزیلند که پخش آن از ۲۲ ژانویه ۲۰۱۰ از شبکه استارز آغاز و در ۱۲ آوریل ۲۰۱۳ پایان یافت.

نقش اصلی سریال را اندی ویتفیلد در فصل اول بازی می‌کرد که به علت بیماری سرطان درگذشت. داستان این مجموعه در ۷۳ سال پیش از پیش از میلاد مسیح می‌باشد. بازیگر نقش اصلی آن اندی ویتفیلد(فصل اول) و لیام مکینتایر (فصل دوم و سوم) میباشد.

جنگجویی که نامش مشخص نیست به دلیل انجام شورش و فرار از جنگ دستگیر و به اعدام در آرنا محکوم میشود. و همسر او نیز به بردگی گرفته شده است.جنگجو بعد از شکست چندین گلادیاتور دیگر در آرنا، توسط مردی ثروتمند بنام «باتیاتوس» خریداری می شود و او را به نام اسپارتاکوس صدا می زند. باتیاتوس با او قرار می‌گذارد که اگر بتواند بعنوان گلادیاتور در میدان برایش افتخار آفرین باشد، همسرش را پیدا کرده و نزد او بیاورد و …


۵۸- سریال Hannibal

هانیبال یک مجموعهٔ تلویزیونی تریلر ساخت ایالات متحده آمریکا است که از شبکه ان‌بی‌سی پخش می‌شد. این سریال بعد از ۳ فصل کنسل شد.

داستان این سریال از این قرار است که مأمور اف بی ای به نام ویل گراهام روش خاصی درگرفتن قاتلان دارد روش او به این شکل است که با تمرکزی که دارد خود را به جای قاتل قرار می‌دهد و به جای قاتل فکر می‌کند ولی بعد از مدتی با یک روانپزشک کار بلد آشنا می‌شود به نام هانیبال لکتر و این دو با هم در پرونده‌های مختلف قتل با همدیگر کار می‌کنند و در این کار بسیار موفق هستند زیرا موفق شدند چند قاتل را گیر بیندازند ولی یک چیز مهم که ویل گراهام نمی‌داند این است که همکارش هانیبال لکتر خود یک قاتل زنجیره‌ای و حرفه‌ای است.


۵۹- سریال Sons of Anarchy

فرزندان آشوب یا فرزندان هرج و مرج، نام یک سریال تلویزیونی پرطرفدار گانگستری است.

داستان سریال در مورد یک باند موتورسوار در یک شهر خیالی بنام چارمینگ است که در نزدیکی شهر استاکتون، کالیفرنیا قرار دارد. نام این باند «فرزندان آشوب» است و در کار قاچاق اسلحه‌اند. قصه این مجموعه دربارهٔ یک گروه از اوباش و الوات خطرناک و تبهکار آمریکایی است که زندگی خود را صرف کارهای خلاف می‌کنند اما گاهی به صورت انجمن در کارهای خیر نیز شرکت دارند.

در طول این سریال انواع زیادی از روابط انسانی رو مشاهده میکنیم که مدام به ما اثبات میکند که چگونه نوع روابط ما با دیگران در زندگی خود و اطرافیان ما تاثیر میگذارد یا اینکه چگونه خوبی و بدی رفتار ما در ارتباط با دیگران، به خودمان برمیرگردد.

۶۰- سریال Vikings

وایکینگ‌ها یک مجموعهٔ تلویزیونی کانادایی-ایرلندی به سبک درام تاریخی و اکشن است.

داستان مجموعه دربارهٔ راگنار لاثبروک (با بازی تراویس فیمل)، یکی از قهرمانان باستانی اسکاندیناوی در عصر وایکینگ‌ها است. راگنار، که یک وایکینگ کشاورز است، برای اولین بار پیشنهاد حمله به غرب و انگلستان را مطرح می‌کند، و همراه برادر جنگجوی خود، رولو (کلایو استندن)، و همسرش لاگرتا (کاترین وینیک)، به آنجا سفر می‌کنند.

 


سریال‌های که قبلا در همین پست در فهرست ۱۵ سریال برتر تاریخ بودند، اما دیگر به رتبه‌های پایین‌تر سقوط کرده‌اند:

سریال Arrow

سریال ARROW یا همان کمان ( پیکان ) خیلی زود در ایران توانست موفقیت چشمگیری را بدست آورد و به لیست سریال های پربازدید اضافه شود. من هم این سریال را تا فصل دوم دنبال کردم ولی وقتی که تا حدودی از دنیای واقعی فاصله گرفت ترجیح دادم به جای آن سریال دیگری را شروع کنم. این سریال هنوز هم در حال پخش است و همچنان طرفداران زیادی دارد. داستان در مورد پسر پولداری به نام اولیور کوئین (با بازی استیون آمل) است که بر اثر غرق شدن قایق مسافرتی‌اش (که در آن پدرش نیز حضور داشت) به یک جزیره کشانده می‌شود. پدر وی رابرت کوئین قبل از غرق شدنش یک لیست به اولیور می‌دهد و می‌گوید ثروت خانواده ما به درستی بدست نیامده و برای پاکسازی اعمال باید از افراد حاضر در این لیست انتقام گرفته شود. پس از پنج سال اولیور موفق می‌شود از آن جزیره خارج شود و به شهر خود استارلینگ برود. اولیور پس از بازگشت به خانه هر شب به دنبال یکی از افراد داخل لیست می‌رود تا انتقام‌های جانی و مادی پدرش را از آن‌ها بگیرد. پس از مدتی با جان دیگل (با بازی دیوید رامسی) آشنا می‌شود و او نیز به عنوان دستیار اولیور در این انتقام جویی همکاری می‌کند.

در این سریال، در حین پخش زمان حال الیور کوئین، فلش‌بک‌هایی به داستان جزیره نیز زده می‌شود و به مرور روشن می‌شود که چه اتفاقاتی برای الیور در جزیره رخ داده‌است. بخش اعظمی از فیلمبرداری این سریال در ونکوور و بریتیش کلمبیا انجام می‌شود. پیکان نظرات متفاوتی از سوی منتقدان دریافت کرده‌است و پربیننده‌ترین سریال پنج سال اخیر شبکه سی‌دابلیو نیز بوده‌است. فصل اول این سریال به صورت میانگین ۳٫۶۸ میلیون بیننده داشت و موفق به کسب ۳ جایزه نیز گردید. در ۱۳ فوریه ۲۰۱۴، پیکان برای فصل سوم هم تمدید شد.


سریال Supernatural

سوپرنچرال به معنای فراطبیعی یک مجموعهٔ تلویزیونی درام فراطبیعی، ساخته شده توسط اریک کریپک، با بازیگری جرد پادالکی در نقش سم و جنسن اکلس در نقش دین وینچستر، برادرانی که در سراسر کشورآمریکا شیاطین و دیگر اشکال از موجودات ماوراطبیعی را شکار می‌کنند که اغلب مردم اعتقادی به وجود آن‌ها ندارند. داستان این مجموعهٔ تلویزیونی، قرض گرفته‌شده از فولکلور و افسانه‌های محلی، و بررسی پاگانیسم و اساطیر مسیحی، و شیاطین که دشمنان اصلی شخصیت‌های اصلی سریال در سراسر این مجموعه است، تشکیل شده است. این مجموعه توسط برادران وانر تولیدشده و تولیدکنندگان اجرایی فعلی این سریال ام‌سی‌جی، رابرت سینگر، جرمی کارور، فیل اسکریچیا، و آدام گلاس هستند. کیم منرز، تولیدکننده اجرایی سابق مجموعه، در طول تولید فصل چهارم سریال در اثر بیماری سرطان ریه درگذشت. سریال، ابتدا کار خود را در ونکوور کانادا بر روی شبکهٔ دابلیو بی، که اکنون بخشی از شبکه تلویزیونی سی دابلیو است، آغاز کرد. قسمت اول مجمومه به نام آغاز در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۲۰۰۵ پخش شد و میزان بینندگان این قسمت، در حدود ۵٫۶۷ میلیون نفر تخمین زده شد. با رتبه‌بندی‌ها و میانگین بینندگان بالای چهار قسمت اول فصل، دابلیو بی تصمیم گرفت که مجموعه را تا یک فصل کامل ادامه دهد. کریپک شخصا مجموعه را برای سه فصل برنامه‌ریزی کرده بود اما بعد از آن تصمیم به انتشارش تا پنج فصل گرفت.


سریال Prison Break

فرار از زندان هم دیگر برای همه ی ما آشناست و یکی از بهترین سریال هایی بوده که همه ی ما تا به امروز دیده ایم. ایدهٔ داستان فرار از زندان را تهیه‌کننده‌ای به نام دان پاروز به پل شیورینگ داد. او می‌خواست سریالی اکشن با داستانی بر این مبنا که مردی برای فراری دادن برادرش از زندان، خودش را به زندان می‌اندازد، بسازد. به نظر شیورینگ این ایدهٔ خوبی بود، ولی او فکر کرد که چرا باید کسی برادرش را از زندان فراری بدهد و به این ترتیب داستان محکومیت به ناحق شکل گرفت و شیورینگ کار کردن روی طرح و شخصیت‌های سریال را شروع کرد. او در سال ۲۰۰۳، ایده‌اش را به کمپانی فاکس ارائه داد ولی فاکس، این ایده را رد کرد. او این ایده را به شبکه‌های دیگر نیز ارائه داد ولی آن‌ها هم این طرح را رد کردند زیرا تصور آن‌ها این بود که این یک ایدهٔ مناسب برای یک فیلم سینمایی است تا یک سریال تلویزیونی. بعداً قرار شد تا فرار از زندان به صورت یک مینی‌سریال ۱۴ قسمتی ساخته بشود، امّا این امر محقق نشد.

فاکس ابتدا در سال ۲۰۰۳ به دلیل نگرانی از طولانی شدن این مجموعه، ساخت این سریال را قبول نکرد. به دنبال موفقیت سریال‌های لاست و ۲۴، فاکس تصمیم گرفت تا کار تولید را در سال ۲۰۰۴ شروع کند. فصل اول سریال با نظر مثبت بینندگان روبه‌رو شد و نمرهٔ بالایی گرفت. قرار بود فصل اول ۱۳ قسمت داشته باشد، ولی با توجه به محبوبیت سریال، ۹ قسمت دیگر به آن اضافه شد. فرار از زندان در چندین جشنواره و در زمینه‌های مختلف نامزد دریافت جایزه‌های بسیاری شده‌است. در سال ۲۰۰۶، این مجموعه موفق به کسب جایزه بهترین سریال درام از نگاه مردم شد. در سال ۲۰۰۵، فرار از زندان جایزه جایزهٔ گلدن گلوب بهترین مجموعه تلویزیونی درام را ازآن خود کرد. هر چهار فصل این سریال بر روی دی‌وی‌دی به بازار عرضه شده‌است، به علاوه این که فصل اول، سوم و فرار نهایی بر روی بلو-ری نیز به بازار آمده‌است. در ژوئیه ۲۰۰۹، دو قسمت اضافی به نام فرار نهایی منتشر شد. در ژوئن ۲۰۱۵ اعلام شد که فاکس در صدد است ادامه این مجموعه را بصورت یک مینی‌سریال با قسمت‌های مشخص بسازد.


سریال Lost

سقوط هواپیمای اقیانوسیه -پرواز شماره ۸۱۵- در یک جزیره متروکه رخ می‌دهد. بازماندگان این حادثه مجبور به همکاری مشترک می‌شوند تا بتوانند در این جزیره دور افتاده زنده بمانند. این بازماندگان توسط عوامل مختلفی همچون خرس‌های قطبی، جانوری دیده نشده که در جنگل گردش می‌کند، و ساکنان بدخواه جزیره که به دیگران معروفند، تهدید می‌شوند. رویارویی با یک زن فرانسوی به نام دنیل روسو که ۱۶ سال قبل به علت غرق شدن کشتی وارد جزیره شده‌است و یافتن یک دریچه فلزی مرموز مدفون شده در زیر زمین، از دیگر رویدادهای فصل اول می‌باشد. در حالی که دو شخصیت سریال سعی می‌کنند وارد این دریچه بشوند، چهارنفر دیگر سعی می‌کنند با یک قایق (کلک) از جزیره خارج شوند…

لاست توسط جفری لیبر، جی. جی. آبرامز و دیمون لیندلوف ساخته شد. آن‌ها به صورت مشترک فیلم‌نامه قسمت اول سریال را نوشتند و آبرامز آن را کارگردانی کرد. در طول پخش سریال لیندلوف و کارلتون کیوز، با تعداد زیادی از سازندگان اختصاصی و نویسندگان همکاری داشتند. با توجه به دست‌اندرکاران و بازیگران زیاد فیلم و فیلم‌برداری در بهترین مکان‌ها در اوآهو در هاوایی، این سریال یکی از پرخرج‌ترین سریال‌های تلویزیونی است. این مجموعه تلویزیونی، تحسین مردم و منتقدین را برانگیخت و منتقدان این سریال را در بین ۱۰ سریال برتر تاریخ تلویزیون آمریکا قرار داده‌اند. هر قسمت از فصل اول این سریال، به طور میانگین ۱۵٫۶۹ میلیون نفر بیننده در آمریکا داشت. در طول فصل ششم و پایانی این سریال، هرقسمت آن به طور میانگین ۱۱ میلیون نفر بیننده داشت. لاست بیش از ۲۵۰ بار نامزد دریافت جایزه در زمینه‌ها و جشنواره‌های مختلف شده‌است و برخی از آن‌ها را از آن خود کرده‌است. از جمله آن که لاست در سال ۲۰۰۵ برندهٔ سریال برجسته درام در جشنواره امی شد.


سریالHow I Met Your Mother

آشنایی با مادر یکی از قویترین سریال های کمدی بوده که تا به امروز دیده ام و فیلمنامه ی آن به هیچ عنوان قابل پیشبینی نیست. در این سریال، باب سجت به عنوان صدای آیندهٔ بازیگر اصلی، تد موزبی، در سال ۲۰۳۰ به پسر و دخترش خاطراتی را یادآوری می‌کند که منجر به ملاقات او با مادرشان (همسر تد) شده‌است، که داستان را از قسمت اول به زمان گذشته برمی‌گرداند و خاطرات را نقل می‌کند. کاراکترهای اصلی دیگر آشنایی با مادر مارشال اریکسن، رابین شرباتسکی، بارنی استینسون و لیلی آلدرین می‌باشند. آشنایی با مادر از نظر منتقدان سریال موفقی توصیف شده‌است. این مجموعه تاکنون برنده پنج جایزهٔ امی شده و در سال ۲۰۰۹ نیز نامزد دریافت جایزه بهترین سریال کمدی شد. فصل نهم فصل پایانی این سریال بود در آوریل سال ۲۰۱۴ به پایان رسید.


سریال The Big Bang Theory 

از نکات جالب این سریال این است که برای سه فصل اول، گالکی، پارسونز و کواکو، سه بازیگر اصلی مجموعه، برای بازی در هر قسمت ۶۰٬۰۰۰ دلار حقوق می‌گرفتند. این رقم برای فصل چهارم تا ۲۰۰٬۰۰۰ دلار افزایش یافت و در قرارداد آن‌ها ذکر شده که در هر فصل، ۵۰٬۰۰۰ دلار به دستمزدشان اضافه می‌شود، یعنی برای فصل هفتم، هرکدام ۳۵۰٬۰۰۰ دلار برای هر قسمت دستمزد می‌گیرند.

محوریت مجموعه بر روی ۵ کاراکتر می‌باشد. لئونارد هافستادر و شلدون کوپر، که دو دوستِ هم اتاقی هستند و همسایهٔ روبه‌رویی آن‌ها پنی که بازیگری ناموفق و پیش‌خدمت رستوران است و دو دوست و همکار گیکی و غیراجتماعی آن‌ها مهندس هوافضا هاوارد والوویتز و متخصص فیزیک نجومی راجش کوترپالی، ۵ کاراکتر این مجموعه هستند. هوش و نبوغ این ۴ شخصیت مرد و عدم موفقیتشان در روابط اجتماعی در تضاد با کاراکتر پنی است که فردی محبوب و دارای روابط اجتماعی گسترده است موجب ایجاد صحنه‌های کمدی در مجموعه می‌شود.


سریال The Walking Dead

این سریال که بر اساس یک مجموعه داستان مصور با همین نام ساخته شده است، داستان زندگی گروهی از انسان‌ها را روایت می‌کند که در عصر آخرالزمان زامبی‌ها زندگی می‌کنند. این سریال داستان زندگی پلیسی را نشان می‌دهد که در یک مأموریت تیر می‌خورد و به کما می‌رود. وقتی بیدار می‌شود، متوجه می‌شود همهٔ مردم شهر تبدیل به مرده متحرک شده‌اند و شهر به‌هم ریخته‌است. از این رو به دنبال خانواده‎اش (همسر و پسرش) می‌رود. در نهایت آن‎ها را به همراه گروه دیگری از بازماندگان پیدا می‌کند.

پخش این مجموعه از ۳۱ اکتبر ۲۰۱۰ از شبکه کابلی ای‌ام‌سی در آمریکا آغاز شد. در هفتهٔ اول نوامبر ۲۰۱۰، این سریال برای اولین بار در سطح بین‌المللی در شبکه‌های بین‌المللی فاکس پخش شد. به دلیل مقبولیت این مجموعه ای‌ام‌سی آن را برای فصل دوم در ۱۳ قسمت تمدید نمود که از ۱۶ اکتبر ۲۰۱۱ پخش آن شروع شد. در اواخر پخش فصل دوم ای‌ام‌سی اعلام کرد که فصل سوم آن نیز با ۱۶ قسمت، از ۱۴ اکتبر ۲۰۱۲ پخش خواهد شد. ای‌ام‌سی این سریال را برای فصل چهارم با ۱۶ قسمت تمدید کرد که از ۱۳ اکتبر ۲۰۱۳ پخش آن شروع شد. در اواسط پخش فصل چهارم ای‌ام‌سی سریال را برای فصل پنجم تمدید کرد. پس از پایان فصل چهارم ای‌ام‌سی زمان شروع فصل پنجم را ۱۲ اکتبر ۲۰۱۴ اعلام کرد.



مرور فهرست بهترین انیمه ‌های سریالی تاریخ با طلایه‌داری آثار شونن، دلبری عاشقانه‌ها، بلندپروازی فانتزی‌ها، هیاهوی مدرسه‌ای‌ها و سختکوشی قهرمان‌ها در تلاش برای به ثمر رساندن آرزوهای بزرگ، به پروازی بی‌انتها بر فراز یکی از گسترده‌ترین تجربه‌های غیرمستقیم زندگی تبدیل می‌شود.

از بین بخش‌های مختلف هنر هفتم، آثار انیمه به‌خاطر سبک بدون حد و مرز تصویرسازی، داستان‌گویی‌های پرملات و خلاقیت‌های بی‌پایان در ژانرهای متنوع موفق شده‌اند تا نگاه‌های بسیاری را متوجه دنیای شگفت‌انگیز خود کنند. حالا طرفداری از انیمه فقط امری ناشی از تعصب نیست و به علاقه‌ای بدیهی در بین مخاطبان سینما و تلویزیون تبدیل شده است. هر سال انیمه‌های سریالی زیادی ساخته و پخش می‌شوند اما انیمه‌هایی که توانسته‌اند سلیقه‌های مختلف بیشتری را هم‌نظر کنند و البته در طول زمان همچنان از کیفیت قالب داستان‌گوی آن‌ها کاسته نشده و به‌نوعی پرچم‌دار سبک‌های خود به‌شمار می‌روند، همان تجربه‌های بی‌بدیل و نابی هستند که تبدیل به بال پرواز ما در سفری مملو از شگفتی می‌شوند.

پس بدون تعلل بیشتر، درادامه با هم بهترین انیمه های سریالی تاریخ به ترتیب سال پخش اولین فصل آن‌ها، از قدیم به جدید را مرور می‌کنیم:


فهرست بهترین انیمه های سریالی تاریخ

مبارزات انیمه درگون بال زد _ Dragon Ball

۷۰. انیمه Dragon Ball و Dragon Ball Z

انیمه دراگون بال (توپ اژدها)

  • براساس مانگای دراگون بال اثر آکیرا توریاما
  • کارگردان: دایسکی نیشیئو، مینوری اوزاکا
  • سال پخش: ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۶ | تعداد اپیزود: ۱۵۳+ ۲۹۱ | استودیو توئی انیمیشن
  • میانگین امتیازات انیمه Dragon Ball در IMDB: ۸.۵
  • میانگین امتیازات انیمه Dragon Ball در MAL: ۷.۹۷ ~ ۸.۱۵

در نسخه‌ی متفاوتی از زمین، سان گوکو پسربچه‌ای غیرعادی است که به‌تنهایی در جنگل زندگی می‌کند. تا اینکه دختری به نام بولما، در پی جست‌وجوی توپ‌های اژدها، به او می‌رسد. چراکه یکی از این گوی‌های جادویی در اختیار گوکو است. از آن‌جا که با جمع کردن تمام گوی‌های موجود می‌توان یک آرزو را برآورده کرد، افراد دیگری هم دنبال آن هستند. بولما و گوکو برای پیدا کردن هفت گوی اژدها همسفر می‌شوند و دوستان دیگری هم پیدا می‌کنند. اما این تازه شروع یک ماجراجویی پربرخورد و هیجان‌انگیز در دنیای دراگون بال است.

سری دراگون بال به‌عنوان یکی از انیمه‌های کلاسیک مبارزه‌ای شونن همان چیزی است که باید باشد؛ یک هدف بزرگ که در دنیایی ساختگی، شخصیت‌های آرزومند پرتعدادی را به جان هم می‌اندازد و قهرمان‌های اصلی هم باید بعد از هر تجربه‌ی سخت، قوی‌تر و باانگیزه‌تر به راه خود ادامه دهند. اضافه شدن چاشنی کمدی و تنوع موجود در ارکانِ جریان قابل‌تکرار روایت هم جزو اصول جدانشدنی آثار شونن ابرقهرمانی به‌حساب می‌آیند. بعد از رجوع به ریشه‌ها، نقطه‌ی قوت اصلی سری دراگون بال را باید مبارزات اکشن دیدنی و نفس‌گیر آن دانست. این سری دنباله‌های دیگری هم دارد اما اوج دراگون بال در فصل دوم آن یعنی Dragon Ball Z شکل می‌گیرد که در ادامه‌ی داستان فصل اول و از سال ۱۹۸۹ پخش شده است.


کاراکترهای انیمه اسلم دانک _ Slam Dunk

۶۹. انیمه Slam Dunk

انیمه اسلم دانک

  • براساس مانگای اسلم دانک اثر تاکهیکو اینوئه
  • کارگردان: نوبوتاکا نیشیزاوا
  • سال پخش: ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ | تعداد اپیزود: ۱۰۱ | استودیو توئی انیمیشن
  • میانگین امتیازات انیمه Slam Dunk در IMDB: ۸.۷
  • میانگین امتیازات انیمه Slam Dunk در MAL: ۸.۵۳

هانامیچی ساکوراگی با خلق و خوی تند، رفتار خلاف، موی قرمز و قد بلندش هیچ وقت چهره‌ی محبوبی حداقل بین دخترها نیست زیرا درخواست‌های دوستی او، با رکورد پنجاه بار متوالی، توسط دخترهای مختلف رد شده است. در شروع دوران دبیرستان هانامیچی که هنوز با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کند با دختری به نام هاروکو برخورد می‌کند که به انگیزه‌ای برای پیوستن او به تیم بسکتبال تبدیل می‌شود. هرچند هدف هانامیچی در ابتدا تحت‌تأثیر قرار دادن هاروکو چان است اما او به‌مرور متوجه می‌شود که توانایی طبیعی او باید در همین راه خرج شود.

انیمه اسلم دانک در بین انیمه‌های ورزشی کلاسیک قدیمی هنوز یک اثر جذاب و پویا است که دلیل آن را در شخصیت‌پردازی ملموس، کمدی سرحال، تأکیدهای اخلاقی الهام‌بخش و درس‌های ارزشمندی مثل پیوندهای ارتباطی درعین رقابت و البته تسلیم نشدن می‌توان یافت. به‌علاوه هانامیچی جزو همان شخصیت‌های خنگ، خشن، بی‌پروا و پرتلاشی است که با قلبی بزرگ و چاشنی عشق به سمت رویا و هدف بزرگش قدم برمی‌دارد. این ویژگی‌ها به‌کمک فضاسازی یک‌دست و کارشده‌ای که از دل محدودیت‌های متحرک‌سازی مربوط‌به سال ساخت انیمه به بهترین ساختار می‌رسد، اسلم دانک را به تجربه‌ای روحیه‌بخش و مفرح تبدیل می‌کند.


انیمه Neon Genesis Evangelion و اونگلیون های بزرگ خوش رنگ کنار نوجوانانی که آن‌ها را کنترل می‌کنند

۶۸. انیمه Neon Genesis Evangelion

انیمه نئون جنسیس اونگلیون

  • اسم ژاپنی: انیمه Shinseiki Evangelion
  • کارگردان: هیدئاکی آنو
  • سال پخش: ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۶ | تعداد اپیزود: ۲۶ | استودیو گایناکس، تاتسونوکو
  • میانگین امتیازات انیمه Neon Genesis Evangelion در IMDB: ۸.۵
  • میانگین امتیازات انیمه Neon Genesis Evangelion در MAL: ۸.۳۳

شینجی ایکاری پسری ۱۴ ساله است که پانزده سال بعد از یک فاجعه‌ی جهانی و نابودی زمین، به شهر زیرزمینی توکیو-۳ فراخوانده شده تا برای مقابله با حملات موجودات ناشناخته‌ای به‌اسم انجل (فرشته) به سازمان نرو (Nerv) بپیوندد. تشکیلات نرو، با ساخت ربات‌های نیمه‌مکانیکی غول‌پیکری که با قرار گرفتن نوجوان‌هایی مثل شینجی در آن‌ها کنترل می‌شوند، سعی در تقابلی حماسی با این تهاجم و حفظ بقای زمین دارد.

انیمه نئون جنسیس اونگلیون به‌جز نمایش نبردهای پرهیجان سبک مکا بین ربات‌های عظیم‌الجثه و نیروهای مهاجم فرازمینی، به بررسی تجربی و احساسی اعضای نرو که از فشار روحی و روانی وارد بر کنترل‌کننده‌های نابالغ آن نشأت گرفته می‌پردازد. اثری که به‌خاطر ریشه‌های باستانی، روان‌شناسی، مذهبی و عرفانی اجزای داستانش همیشه با ابهام و سؤال‌های زیادی در مورد چرایی اتفاقات آن همراه بوده است. عمق داستان و جوانب رازآلود انیمه‌ی اورجینال هیدئاکی آنو بعد از پایان بحث‌برانگیز سریال با فیلم The End of Evangelion افزایش بیشتری پیدا کرد. تا اینکه مجموعه‌ای با چهار فیلم تحت عنوان Rebuild of Evangelion دوباره وارد زوایای دیگری از داستان شد و به جمع‌بندی نهایی رسید.


انیمه Rurouni Kenshin

۶۷. انیمه Rurouni Kenshin

انیمه رورونی کنشین

  • اسم ژاپنی: انیمه Rurouni Kenshin: Meiji Kenkaku Romantan
  • براساس مانگای رورونی کنشین اثر نوبوهیرو واتسوکی
  • سال پخش: ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ | تعداد اپیزود: ۹۴ | استودیو دین، گالوپ
  • میانگین امتیازات انیمه Rurouni Kenshin در IMDB: ۸.۵
  • میانگین امتیازات انیمه Rurouni Kenshin در MAL: ۸.۳

هيمورا كنشين شمشیرزن جوانی است که برای جبران گناه کشتار انسان‌هایی که در گذشته مرتکب شده، با شمشیری که تیغه‌ای برعکس دارد برای کمک به مردم عادی و بی‌گناه عازم سفر شده است. کنشین در این راه با دوستان دیگری برخورد می‌کند و اهداف مشترکی با آن‌ها پیدا می‌کند.

این زمینه‌ی داستانی رورونی کنشین باعث می‌شود تا درنهایت با اثری مواجه باشیم که ورای اکشن و کمدی جذابش سودای مفاهیم انسانی در سر دارد و از دل یک دوره‌ی تاریخی به بیان ارزش‌هایی فراتر از منیت‌ها و مادیات می‌پردازد. انیمه رورونی کنشین با روایت کلاسیک خود هنوز اثری دیدنی است و البته یکی از بهترین OVAهای تاریخ انیمه را هم به اسم Trust and Betrayal محصول ۱۹۹۹ به‌دنبال خود ثبت کرده است که آن‌را هم به هیچ وجه نباید از دست داد.


شخصیت‌های گاتس، گریفیث و سایر اعضای گروه شاهین از انیمه Berserk با پشت زمینه‌ی آسمان ابری

۶۶. انیمه Berserk

انیمه برسرک (برزرک)

  • اسم ژاپنی: انیمه Kenpuu Denki Berserk
  • براساس مانگای برسرک اثر کنتارو میورا
  • کارگردان: نائوهیتو تاکاهاشی
  • سال پخش: ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۸ | تعداد اپیزود: ۲۵ | استودیو OLM
  • میانگین امتیازات انیمه Berserk در IMDB: ۸.۷
  • میانگین امتیازات انیمه Berserk در MAL: ۸.۵

داستان برزرک، در یک دنیای فانتزی قرون وسطایی اروپا، حول محور یک مزدور تنها به اسم گاتس و برخوردش با گروهی از مزدورها به نام گروه شاهین است که گریفیث رهبری آن‌را برعهده دارد. گروهی که آوازه‌ی پیروزی‌هایشان به سرعت در همه جا می‌پیچد اما تعامل گاتس و گریفیث که روحیات و اهداف متفاوتی دارند به سرنوشتی عجیب و تاریک گره می‌خورد.

همان‌طور که مانگای شاهکار برسرک درنهایت با فوت کنتارو میورا در بهت و سردرگمی باقی ماند، ساخت یک انیمه‌ی کامل از این داستان پرالتهاب و جنون‌آمیز هم جزو دریغ‌های دنیای انیمه باقی مانده است. بااین‌حال فصل اول برسرک با آن آرت کلاسیک خود تا حد قابل‌قبولی می‌تواند دنیای تباه و پرآشوب آن‌را به تصویر بکشد؛ دنیایی بی‌رحم که جولان نیروهای شر درکنار باریکه‌های بی‌رمق امید، فلسفه‌ای گزنده را تقدیم مخاطب می‌کند. از برزرک بعد از این سریال سه فیلم انیمه به اسم برزرک: آرک دوران طلایی (Berserk: The Golden Age Arc) و فصل دیگری در ۲۴ قسمت محصول ۲۰۱۶ (که به‌خاطر سبک گرافیکی کامپیوتری خشک و بی‌روحش چندان ندرخشید) ساخته شده اما همچنان نسخه قدیمی بهترین اقتباس انیمه‌ای این مجموعه است.


۶۵. انیمه Serial Experiments Lain

انیمه تجربیات سریالی لین

  • براساس فیلم‌نامه‌ای اورجینال نوشته‌ی چیاکی جی. کوناکا
  • کارگردان: ریوتارو ناکامورا
  • سال پخش: ۱۹۹۸ | تعداد اپیزود: ۱۳ | استودیو Triangle Staff
  • میانگین امتیازات انیمه Serial Experiments Lain در IMDB: ۸.۱
  • میانگین امتیازات انیمه Serial Experiments Lain در MAL: ۸.۰۵

داستان در مورد دختری درون‌گرا به نام لین یاکورا است که مثل سایر دخترهای مدرسه ایمیلی از چیسا یوکومودا، که به‌تازگی خودکشی کرده، دریافت می‌کنند. پیامی که چیسا در آن می‌گوید که درواقع نمرده بلکه فقط بدن خود را رها کرده و درنتیجه توانسته خدا را در وایرد، که مشابه دنیای مجازی اینترنت است، کشف کند. لین بعد از این اتفاق با کسب شناخت بیشتر از دنیای شبکه و کامپیوترها درگیر ماجراهایی مرموز می‌شود که با کشف معانی تازه‌ای به درکی عمیق‌تر در ذهنیاتش منجر می‌شود.

بزرگ‌ترین دستاورد انیمه Serial Experiments Lain نمایش یک ترس روان‌شناختی است که ایده‌های آینده‌نگرانه‌اش با گذشت سال‌ها به واقعیت نزدیک‌تر و حتی موضوع تحقیقات علمی شده است. محو شدن فاصله‌ی بین زندگی واقعی و مجازی در انیمه تجربیات سریالی لین به بحث‌های فلسفی جدی و چالش‌های دلهره‌آوری می‌رسد که در ترکیب با سبک انتزاعی و سورئال آن، به تخیلی گره خورده به واقعیت‌های پیچیده تبدیل می‌شود که نفس مخاطب خاص خود را به شماره می اندازد.


۶۴. انیمه Cowboy Bebop

انیمه کابوی بیباپ

  • اسم ژاپنی: انیمه Kaubôi bibappu
  • براساس فیلم‌نامه‌ای اورجینال از هاجیمه یاتاته
  • کارگردان: شینیچیرو واتانابه
  • سال پخش: ۱۹۹۸ | تعداد اپیزود: ۲۶ | استودیو سانرایز
  • میانگین امتیازات انیمه Cowboy Bebop در IMDB: ۸.۹
  • میانگین امتیازات انیمه Cowboy Bebop در MAL: ۸.۷۷

در سال ۲۰۷۱ کل منظومه شمسی ازطریق دروازه‌های هایپر اسپیس قابل دسترس شده، سال‌ها بعد از اینکه زمین با بمباران شهاب‌سنگ‌ها غیرقابل سکونت شده حالا مریخ قطب جدید تمدن بشری است. درحالی‌که به‌نظر می‌رسد اتحادیه تبهکاری بین سیاره‌ای هم نفوذ بیشتری پیدا کرده است، برنامه‌ای به سبک وسترن برای دستگیری مجرم‌ها و تروریست‌ها جایزه تعیین می‌کند تا جایزه‌بگیرهایی که کابوی نامیده می‌شوند وارد عمل شوند. داستان در مورد چند جایزه بگیر است که با یک سفینه‌ی فضایی به نامBebop در سفرهای خود با ماجراهایی پیچیده‌تر از حد معمول روبه‌رو می‌شوند.

انیمه‌ی کابوی بیباپ تجربه‌ای جذاب و درگیرکننده از ترکیب ژانرهای وسترن، نوآر، علمی-تخیلی و فضایی با رویکردی آینده‌نگر است. در عین اینکه به‌تدریج با اعضای بیباپ و گذشته‌ی مبهم آن‌ها آشنا می‌شویم، هر قسمت انیمه به لایه‌های عمیق‌تری در روایت خود وارد می‌شود و مثل یک فیلم جمع‌وجور به پایانی تأثیرگذار می‌رسد. درنهایت وسترن فضایی کابوی بیباپ با مفاهیمی عمیق و گیرا که با یک موسیقی خلسه‌وار جاز و بلوز درهم‌آمیخته جزو بهترین انیمه‌های تاریخ در یادها ماندگار می‌شود.


۶۳. انیمه Great Teacher Onizuka

انیمه معلم بزرگ اونیزوکا

  • اسم ژاپنی: انیمه Gurēto Tīchā Onizuka
  • براساس مانگای GTO اثر تورو فوجیساوا
  • کارگردان: نوری‌یوکی آبه
  • سال پخش: ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ | تعداد اپیزود: ۴۳ | استودیو پیه‌رو (Pierrot)
  • میانگین امتیازات انیمه GTO در IMDB: ۸.۵
  • میانگین امتیازات انیمه GTO در MAL: ۸.۷

ایکیچی اونیزوکا رهبر سابق یک گروه قلدر موتورسوار تصمیم به کسب هدفی جدید و شرافتمندانه می‌گیرد؛ تبدیل شدن به بزرگ‌ترین معلم تاریخ برای چنین آدمی کار ساده‌ای به‌نظر نمی‌رسد به‌خصوص که یکی از انگیزه‌های اونیزوکا سروکله زدن با دخترهای دبیرستانی و البته تبدیل کردن مدرسه به محیطی سرگرم‌کننده است.

مرام خاص اونیزوکا درکنار استفاده از تکنیک‌های رفتاری متفاوت ناشی از سبک زندگی گنگستری سابق او باعث ایجاد موقعیت‌های کمدی خنده‌داری می‌شود که البته در چارچوب فکری ارزشمندی هم ادامه می‌یابد و گاهی هم به درامی اثربخش منتهی می‌شود. به‌علاوه اونیزوکا جزو به‌یادماندنی‌ترین شخصیت های دنیای انیمه است و تمام نقاط قوت انیمه هم حول شخصیت‌پردازی او شکل می‌گیرد. برای همین تم کلاسیک انیمه GTO را باید جزو جدانشدنی ساختار آن به‌شمار آورد، چیزی که آن‌را تا مدت‌ها جزو بهترین انیمه‌های سریالی تاریخ نگه می‌دارد.


۶۲. انیمه One Piece

انیمه وان پیس

  • براساس مانگای وان پیس اثر ایچیرو اودا
  • سال پخش: از ۱۹۹۹ تاکنون | تعداد اپیزود: ۹۹۹+ | استودیو توئی انیمیشن
  • میانگین امتیازات انیمه One Piece در IMDB: ۸.۸
  • میانگین امتیازات انیمه One Piece در MAL: ۸.۵۸

گلدی راجر، پادشاه دزدان دریایی، موقع اعدام توسط نیروی دریایی از گنج بزرگی به اسم وان پیس صحبت می‌کند که باعث می‌شود عصر بزرگ دزدان دریایی با هدف رسیدن به ثروت و شهرت رقم بخورد. در این بین نوجوانی به اسم مانکی دی لوفی، که می‌خواهد پادشاه دزدان دریایی شود، با جمع کردن یک گروه منحصربه‌فرد عازم گرند لاین، خطرناک‌ترین دریای جهان می‌شود و ماجراجویی‌های بزرگی را پشت سر می‌گذارد.

وان پیس، گنج بزرگ دنیای انیمه، پر از شخصیت‌های مثال‌زدنی، مکان‌های فوق‌العاده، اتفاق‌های شگفت‌انگیز، برخوردهای هیجان‌انگیز و یک دوره‌ی باشکوه از فانتزی‌های مختلف در بالاترین مرتبه است. انیمه‌ای که از کمدی آن می‌خندی، با تراژدی‌اش غمگین می‌شوی و در ماجراجویی‌های کاراکترهای دوست‌داشتنی‌اش غرق می‌شوی. لوفی، زورو، اووسوپ، سانجی، نامی، چوپر، روبین، فرانکی و برووک. صحنه‌های اشک ریختن هر کدام اوج‌های بلند این داستان شگرف است، جایی که سرگذشت و سرنوشت آدم‌ها به هم پیوند می‌خورد و مفهوم ناکاما با وان پیس به اصلی مهم همچون گنج وان پیس تبدیل می‌شود. مانگای وان پیس، شاهکار ایچیرو اودا، رکورددار فروش مانگا است و حتی در قالب انیمه در طی این همه سال همچنان از شور و هیجان پا پس نکشیده و همچنان جزو بهترین انیمه‌های سریالی تاریخ و البته به تعبیری پادشاه انیمه‌های شونن محسوب می‌شود.


۶۱. Hajime no Ippo

انیمه هاجیمه نو ایپو

  • اسم انگلیسی: انیمه Fighting Spirit
  • براساس مانگای هاجیمه نو ایپو اثر جرج موریکاوا
  • سال پخش: ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ – ۲۰۰۹ – ۲۰۱۳ | تعداد اپیزود: ۷۶+۲۶+۲۵ | استودیو مدهاوس
  • میانگین امتیازات انیمه Hajime no Ippo در IMDB: ۸.۷
  • میانگین امتیازات انیمه Hajime no Ippo در MAL: ۸.۷

داستان این انیمه‌ی ورزشی در مورد پسری دبیرستانی به اسم ماکونوچی ایپو است که به‌خاطر کمک به مادرش در اداره امور حرفه‌ی خانوادگی، مانند سایر هم‌سن‌وسال‌های خود جوانی نمی‌کند. ایپو بعد از آشنایی اتفاقی با یک بوکسور به رشته‌ی بوکس علاقمند می‌شود و به‌تدریج در مسیری دشوار رشد می‌کند.

هاجیمه نو ایپو در نگاه اول یک انیمه‌ی ورزشی است که روندی مشابه کلیشه‌های دیگر این ژانر دارد اما کمی که می‌گذرد مخاطب را چنان در گوشه‌ی رینگ گیر می‌اندازد که راه فراری نخواهد داشت. درواقع تماشای مبارزات بوکس در این انیمه و چالش‌هایی که در رینگ بوکس با رقبای مختلف ایپو رخ می‌دهد این‌قدر نفس‌گیر و تماشایی است که دنبال کردن ادامه‌ی ماجرا و مسابقات پیش روی قهرمان داستان بدون به بی‌راهه رفتن، فرصت توقف را به بیننده نمی‌دهد. هاجیمه نو ایپو قطعا یکی از هیجان‌آورترین و بهترین انیمه‌های ورزشی تاریخ است.


۶۰. انیمه FLCL

انیمه فولی کولی

  • اسم ژاپنی: انیمه Furi Kuri
  • براساس فیلم‌نامه‌ای اورجینال نوشته‌ی یوجی اینوکیدو
  • کارگردان: کازویا سوروماکی
  • سال پخش: ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ | تعداد اپیزود: ۶ | استودیو گایناکس، پروداکشن آی.جی
  • میانگین امتیازات انیمه FLCL در IMDB: ۸.۲
  • میانگین امتیازات انیمه FLCL در MAL: ۸.۰۳

زندگی کسالت‌بار نائوتا ناندابا با آمدن دختری عجیب به نام هاروکو هاروهارا دچار تغییر می‌شود. دختری با موهای صورتی که یک گیتار بیس همراه خود دارد و یک وسپا سوار می‌شود. اولین برخورد نائوتا و هاروکو به تصادفی برمی‌گردد که بعد از آن شاخی عجیب روی سر نائوتا سبز می‌شود و این تازه شروع زنجیره‌ی اتفاقات عجیب و غریبی است که به شکل غیرقابل‌کنترلی رخ می‌دهد. مأموریت خاص هاروکو پای نائوتا را به نبردی سرنوشت‌ساز برای کل جهان هستی باز می‌کند.

اتفاقات رخ داده در طول انیمه FLCL به شکل سریع و مهیجی خیره‌‌کننده است. نبوغ و خلاقیتی که با بسط دادن اشکال و رنگ‌های غنی در این انیمه به‌نمایش درمی‌آید، اصالتی جنون‌آمیز را فریاد می‌زند که سرشار از زیبایی‌های هنری منحصربه‌فرد و تصویرسازی‌های بی‌حدومرز است. درعین‌حال ظرافت موجود در پیچیدگی‌های فولی کولی همان‌قدر که برای خوره‌های دنیای انیمه و انیمیشن روح‌نواز است برای مخاطب عام هم به اثری فراموش‌نشدنی تبدیل می‌شود.


۵۹. انیمه Ghost in the Shell: Stand Alone Complex

انیمه شبح درون پوسته: استند الون کامپلکس

  • اسم ژاپنی: انیمه Koukaku Kidoutai: Stand Alone Complex
  • براساس مانگای شبح درون پوسته اثر ماسامونه شیرو
  • کارگردان: کنجی کامیاما
  • سال پخش: ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ | تعداد اپیزود: ۵۲ | استودیو پروداکشن آی.جی
  • میانگین امتیازات انیمه Ghost in the Shell: Stand Alone Complex در IMDB: ۸.۵
  • میانگین امتیازات انیمه Ghost in the Shell: Stand Alone Complex در MAL: ۸.۴۳

در آینده‌ای نه‌چندان دور پیشرفت‌های علمی به‌حدی رسیده که پیوندهای میان بدن انسان و ربات به بالاترین حد خود رسیده، چیزی که باعث افزایش توان فیزیکی و کاهش حدود سایبرنتیک شده است. از طرفی با دسترسی جنایتکاران به این قبیل فناوری‌ها جرم‌های جدیدی شکل گرفته است. دولت هم باتوجه‌به حساسیت موضوع، برای مقابله با این روش‌های جدید، بخش ۹ را ایجاد کرده است. واحدی که به سرپرستی دایسوکه آراماکی و موتوکو کوشاناگی موفقیت‌های زیادی در هدف خود کسب کرده اما با ورود یک هکر به اسم مرد خندان ماجرا وارد یک بازی موش و گربه‌ی خطرناک می‌شود.

انیمه‌ی سینمایی Ghost in the Shell محصول ۱۹۹۵ به کارگردانی مامورو اوشی اینقدر درخشان ظاهر شد که آن اقتباس از مانگای جاودان ماسامونه شیرو را به تنها برداشت بیننده‌ها از این سری تبدیل کند. اما در سایه‌ی موفقیت تأثیرگذار آن فیلم، انیمه سریالی Stand Alone Complex هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. به‌دنبال داستان فشرده‌ی فیلم سال ۱۹۹۵، حالا SAC ابعاد گسترده‌تری از شخصیت‌ها و چالش‌های فلسفه‌ی جهان‌شمول دنیای آن را به‌نمایش می‌گذارد. به‌علاوه ایده‌های آینده‌نگرانه‌ی این مجموعه‌ی سایبرپانک به هشدارهای تأمل‌برانگیزی در مورد مفاهیم هویتی و تعریف انسانیت می‌پردازد که پوسته‌ی روح را به ورای یک داستان‌سرایی علمی-تخیلی می‌شکافد.


۵۸. انیمه Naruto و Naruto: Shippuuden

انیمه ناروتو

  • براساس مانگای ناروتو اثر ماساشی کیشیموتو
  • سال پخش: ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۷ | تعداد اپیزود: ۲۲۰+۵۰۰ | استودیو پیرو (Pierrot)
  • میانگین امتیازات انیمه Naruto در IMDB: ۸.۶
  • میانگین امتیازات انیمه Naruto: Shippuuden در MAL: ۸.۲

دوازده سال از حمله‌ی موجودی افسانه‌ای به‌نام کیوبی به دهکده‌ی کونوها می‌گذرد، زمانی‌که مقام هوکاگه‌ی کونوها به‌کمک یک طلسم و قربانی کردن خود، کیوبی را داخل بدن نوزادی به اسم ناروتو مُهر می‌کند. به‌همین خاطر ناروتوی یتیم کودکی خود را بدون آگاهی از این موضوع با دید منفی افراد دهکده پشت سر می‌گذارد. ناروتو که سعی دارد جایگاه خود را از آن تنهایی تحمیلی به سطح قابل احترام یک هوکاگه برساند، درنهایت در یکی از گروه‌های نینجاهای تازه‌کار دهکده دوستانی پیدا می‌کند و وارد ماجراجویی‌های بزرگ و پرخطری وابسته به وقایع گذشته می‌شود.

داستان نارتو با معرفی قبیله‌های نینجای مختلفی که از قدرت‌های درونی و مافوق‌طبیعیِ برآمده از چاکرا در کنترل عناصر طبیعت برخوردار هستند پر از شخصیت‌های قدرتمند، دوست‌داشتنی و تأثیرگذار است که بعضا حتی از شخصیت اصلی هم برد بیشتری دارند. انیمه ناروتو به‌ویژه با رسیدن به سری شیپودن (Shippuden) به‌عنوان یکی از بهترین انیمه‌های بلند از آرک‌های داستانی فوق‌العاده‌ای بهره می‌برد که اگر از فیلرهای بیش‌از حد آن عبور کنیم، درپایان از دیدن داستان حماسی و تقابل‌های درگیرکننده‌ی فردی و اجتماعی دنیای آن لذت بسیاری خواهیم برد.


۵۷. انیمه Kino’s Journey – The Beautiful World

انیمه سفر کینو: جهان زیبا

  • اسم ژاپنی: انیمه Kino no Tabi – The Beautiful World
  • براساس لایت ناول سفر کینو نوشته‌ی کیچی سیگساوا و تصویرسازی کوهاکو کوروبوشی
  • کارگردان: توموهیسا تاگوچی
  • سال پخش: ۲۰۰۳ | تعداد اپیزود: ۱۳ | استودیو A.C.G.T
  • میانگین امتیازات انیمه Kino’s Journey در IMDB: ۸.۴
  • میانگین امتیازات انیمه Kino’s Journey در MAL: ۸.۳۱

کینو نوجوانی ا‌‌‌ست که همراه‌با موتور سخنگویش هرمس، راهی سفری طولانی می‌شود. کینو در هر قلمرو جدید فقط به‌مدت سه روز اقامت می‌کند و علاوه‌بر آشنایی با فرهنگ مردم آن سرزمین با کشف شرایطی خاص و اغلب ناراحت‌کننده که از ذات بشر سرچشمه می‌گیرد، به شناخت تازه‌ای از اصول نانوشته و خطرات بی‌انتهای ندانستن‌ها می‌رسد. چراکه «دنیا زیبا نیست و برای همین زیباست.»

سفر کینو از آن انیمه‌های منحصربه‌فردی است که بعد از دیدن آن در جست‌جوی یک تجربه‌ی هم‌سطح فقط باید افسوس بخورید که چرا خودش با همین ثبات در قسمت‌های بیشتری ادامه پیدا نکرد (بازسازی این مجموعه در سال ۲۰۱۷ گرفتار افت و لغزش نسبی شد). روایت‌های داستانی مجزای کینو در مسیر سفرش به اقلیم‌های مختلف با شرایط و فرهنگ خاص خود، برداشتی متفاوت از یک جهان‌بینی فوق‌العاده و فلسفه‌پردازی گیرا و قابل‌تأمل را در یکی از بهترین انیمه‌ها با موضوع سفر رقم می‌زند.


۵۶. انیمه Bleach

انیمه بلیچ

  • براساس مانگای بلیچ اثر تیته کوبو
  • کارگردان: نوریوکی آبه
  • سال پخش: ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ | تعداد اپیزود: ۳۶۶ | استودیو پیه‌رو (Pierrot)
  • میانگین امتیازات انیمه Bleach در IMDB: ۸.۱
  • میانگین امتیازات انیمه Bleach در MAL: ۷.۸۱

ایچیگو کوروساکی پسری دبیرستانی است که توانایی دیدن ارواح را دارد. یک روز خانواده‌ی ایچیگو توسط یک روح شرور مورد حمله قرار می‌گیرد. یک شینیگامی به اسم روکیا کوچیکی که در حین نبرد به سختی مجروح شده سعی می‌کند تا بخشی از نیروی روح خود را به ایچیگو بدهد اما در اتفاقی عجیب ایچیگو با گرفتن بخش زیادی از نیروی روکیا تبدیل به یک شینیگامی می‌شود و به‌راحتی از آن نبرد پیروز بیرون می‌آید و این آغاز یک زندگی متفاوت‌تر و اتفاقات خاص مربوط‌به دنیای ارواح و شینیگامی‌ها می‌شود.

شاید اگر استودیو پیِرو دست از عادت فیلرسازی برای انیمه‌ها برمی‌داشت و تمرکز بیشتری روی داستان اصلی انیمه خرج می‌کرد بلیچ جایگاه خیلی بهتری در بین انیمه‌بین‌ها پیدا می‌کرد. اما بااین‌حال بلیچ هنوز یک انیمه‌ی منحصربه‌فرد درمورد ارتباطی پرتب‌وتاب میان انسان‌ها، روح‌های شرور وشینیگامی‌ها است. انیمه‌ای که با افزایش استانداردهای ژانر خود ضمن پرداختن به ارزش‌های انسانی تثبیت‌شده و رایجی مثل دوستی، تلاش برای محافظت از افراد باارزش زندگی و برانگیختن حس همذات‌پنداری در مواجه با درد و رنج قهرمان داستان به اثری الهام‌بخش و مورد احترام تبدیل می‌شود.


۵۵. انیمه Planetes

انیمه پلنتز

  • براساس مانگای Planetes اثر ماکوتو یوکیمورا
  • کارگردان: گورو تانیگوچی
  • سال پخش: ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ | تعداد اپیزود: ۲۶ | استودیو سانرایز
  • میانگین امتیازات انیمه Planetes در IMDB: ۸.۲
  • میانگین امتیازات انیمه Planetes در MAL: ۸.۲۹

در سال ۲۰۷۵، بشر به نقطه‌ای رسیده است که سفر بین زمین، ماه و ایستگاه‌های فضایی به امری معمول در زندگی روزمره تبدیل شده است. این پیشرفت تکنولوژی مشکلاتی مثل وجود زباله‌های فضایی سرگردان را در پی دارد که باعث آسیب‌های بزرگی به سفینه‌ها و تجهیزات حیاتی فضایی می‌شود. داستان در مورد واحد جمع‌آوری این زباله‌هاست که کارکنانش چندان از منزلت به‌ظاهر پایین جایگاه شغلی خود راضی نیستند. با ورود یک دختر جوان و بانگیزه به نام آئه تانابه به این جمع شاهد افزایش انگیزه‌ها و تلاش‌های این گروه برای اثبات ارزش کارشان به دیگران هستیم.

انیمه Planetes یک درام علمی-تخیلی غیرمتعارف فضایی در سبک سینن است که در آن از اتفاقات عجیب و موجودات فرابشری خبری نیست و وسعت فضا هم به پس‌زمینه‌ای برای پرداختن به زندگی مردمی عادی با امیدها و رویاهایی است که دامنه‌ی آن تا ستاره‌ها کشیده شده. داستانی که با ظرافت نه‌چندان پیچیده‌ای به موضوعاتی تأمل‌برانگیز در مورد جایگاه آروزهای انسان در فضای نامتناهی و تأثیری که از دیدن زمین از این فاصله بر جهان‌بینی او می‌گذارد می‌پردازد. درواقع مسایلی مثل جایگاه نازل جمع‌آوری و ازبین‌بردن زباله‌های فضایی در مواقعی تبدیل به یک تمثیل جهت‌دار در برداشت‌های ویژه‌تری در طول داستان می‌شود که نباید ساده از کنار آن گذشت.


۵۴. انیمه Samurai Champloo

انیمه سامورایی چامپلو

  • اسم ژاپنی: انیمه Samurai chanpurû
  • براساس فیلم‌نامه‌ای اورجینال نوشته‌ی شینجی اوبارا
  • کارگردان: شینیچیرو واتانابه
  • سال پخش: ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ | تعداد اپیزود: ۲۶ | استودیو منگلوب
  • میانگین امتیازات انیمه Samurai Champloo در IMDB: ۸.۵
  • میانگین امتیازات انیمه Samurai Champloo در MAL: ۸.۵

داستان انیمه سامورایی چامپلو در دوره‌ی تاریخی ادو که ارجاعات و نشانه‌های دوران مدرن هم در آن تلفیق شده رخ می‌دهد؛ جایی که سه غریبه به نام‌های موگن، جین و فوو با روحیاتی مختلف به هم پیوسته‌اند و سفری را برای پیداکردن یک سامورایی که بوی گل آفتاب‌گردان می‌دهد آغاز می‌کنند.

شینیچیرو واتانابه بعد از کارگردانی کابوی بیباپ که در آینده‌ای دور رخ می‌داد، این‌بار با سامورایی چامپلو به ساخت انیمه‌ای که داستانش در دوره‌ی ادو در ژاپن می‌گذرد روی آورده است. در طول انیمه از نظر تاریخی به اتفاقات سیاسی، اجتماعی، مذهبی و هنری آن دوران اشاره می‌شود اما در روایت داستان ارجاعات مدرن فرهنگ عامه با تناقض‌های زمانی مثل گرافیتی و هیپ هاپ هم به‌چشم می‌خورد. اکشن سریع، دیالوگ‌های کم‌نقص و کمدی ظریف انیمه در ترکیب با درخشش‌های اپیزودیک داستان و البته شخصیت‌های دوست‌داشتنی آن یکی از بهترین انیمه‌های سریالی تاریخ را رقم زده است.


۵۳. انیمه Monster

انیمه مانستر (هیولا)

  • براساس مانگای مانستر اثر نائوکی اوراساوا
  • کارگردان: ماسایوکی کوجیما
  • سال پخش: ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ | تعداد اپیزود: ۷۴ | استودیو مدهاوس
  • میانگین امتیازات انیمه Monster در IMDB: ۸.۶
  • میانگین امتیازات انیمه Monster در MAL: ۸.۸

دکتر تنما جراج مغز و اعصاب با استعدادی ساکن دوسلدورف آلمان است که به خاطر مهارت در کارش مورد احترام و تحسین مقامات بیمارستان است، تا اینکه یک روز نجات پسربچه‌ای که تیری به سرش اصابت کرده را به نجات شهردار که کمی بعد وارد بیمارستان شده ترجیح می‌دهد. تبعات این تصمیم فراتر از یک تنزل درجه است چراکه با فرار پسربچه و چند قتل مشکوک در بیمارستان حالا اتهام بزرگی متوجه تنما است. مسئله‌ای که تبدیل به بحرانی بزرگ در سفر به اعماق تاریک روان انسان‌ها می‌شود.

مانستر از آن انیمه‌هایی است که با فضاسازی پیچیده و داستان‌پردازی آرام و باحوصله به ابعادی درگیرکننده و تفکربرانگیز از تصمیم‌های فردی و اجتماعی در وقوع تراژدی‌های بزرگ می‌پردازد. انیمه مانستر یک معجون تلخ از سرگشتگی، جنون و استیصال انسان در مقابل آلایش‌های روانی ترسناک زندگی است که مثل یک گلوله لایه‌های آسیب‌پذیر مغز را می‌شکافد و هیولای خفته‌ای را بیدار می‌کند.


۵۲. انیمه Ergo Proxy

انیمه ارگو پروکسی

  • براساس فیلم‌نامه‌ای اورجینال نوشته‌ی دای ساتو
  • کارگردان: شوکو موراسه
  • سال پخش: ۲۰۰۶ | تعداد اپیزود: ۲۳ | استودیو منگلوب
  • میانگین امتیازات انیمه Ergo Proxy در IMDB: ۸
  • میانگین امتیازات انیمه Ergo Proxy در MAL: ۷.۹۱

در آینده‌ای پسا-آخرالزمانی زیستگاه زمین بر اثر انفجارهای اتمی نابود شده و باقیمانده‌ی انسان‌ها درکنار ربات‌هایی انسان‌نما در شهرهایی با سقف حباب مانند زندگی می‌کنند. یک اختلال ویروسی با ایجاد قوه‌ی خودآگاهی در هوش‌های مصنوعی، منجر به قتل‌هایی خشونت‌بار می‌شود. خانم کارآگاهی به اسم ریئل مِیِر به همراه یک ربات در نقش دستیارش شروع به تحقیق در مورد علل این قتل‌ها می‌کند. ماجرا با اضافه شدن وینسنت لا، مهاجری از شهر موسک که با پروژه‌ی پراکسی مرتبط است و گذشته‌ی محنت‌باری را به دوش می‌کشد، پیچیده‌تر می‌شود.

انیمه‌ی ارگو پروکسی به نویسندگی دای ساتو از آن قبیل آثار نیست که با ریتم سریع و زد و خوردهای زیاد به تهییج مخاطب اقدام کند، بلکه با ارجاع به اصول فلسفی و توسل به اسطوره‌شناسی باستانی به سراغ جنبه‌های درون‌گرایانه و روان‌شناسانه برآمده از مفهوم هویت می‌رود که دانش زمینه‌ای و تحقیق خارج از داستان را برای بیننده‌ی باحوصله لازم می‌کند. ناسلامتی با یک انیمه‌ی سایبرپانک تاریک با ابعاد مرموز و سؤال‌برانگیز طرف هستیم که حتی نوع موسیقی متن و تکنیک تصویری خاص آن که ترکیبی از طراحی سه‌بعدی با انیمیشن سل دوبعدی است هم به فضاسازی پیچیده‌ی آن غنای بیشتری بخشیده است.


۵۱. انیمه Welcom to N.H.K

انیمه به ان‌اچ‌کی خوش آمدید!

  • اسم ژاپنی: انیمه !NHK ni Youkoso
  • براساس رمان به ان‌اچ‌کی خوش آمدید اثر تاتسوهیکو تاکیموتو
  • کارگردان: یوسوکه یاماموتو
  • سال پخش: ۲۰۰۶ | تعداد اپیزود: ۲۴ | استودیو گونزو
  • میانگین امتیازات انیمه Welcom to N.H.K در IMDB: ۸.۳
  • میانگین امتیازات انیمه Welcom to N.H.K در MAL: ۸.۳۲

تاتسوهیرو ساتو بیست و دو ساله، یک مورد حاد هیکیکوموری است که بعد از ترک تحصیل دانشگاه چهار سال است که هنوز هیچ شغلی ندارد و حالا احساس می‌کند که جهان اطراف او توطئه‌ای است که توسط ان‌اچ‌کی کنترل می‌شود. روزی او با دختری به اسم میساکی ناکاهارا روبه‌رو می‌شود که تمایل دارد وضعیت ساتو را از یک فرد منزوی و غیراجتماعی به انسانی با اعتمادبه‌نفس بیشتر تغییر دهد.

انیمه‌ی Welcom to N.H.K یک درام روان‌شناختی آموزنده و پر از نکات ارزشمند در مورد زندگی فردی و اجتماعی است که با استفاده از کمدی سیاه جاری در خود به موضوعات مهمی مثل انزوا و بی‌عملی، توهم توطئه و خودکشی می‌پردازد. انیمه‌ی به ان‌اچ‌کی خوش آمدید جزو آثار کمتر قدردیده‌‌ای است که اگر باحوصله و ظرافت بیشتری در توصیف‌هایش از وضعیت‌های خاص گریبانگیر نسل جوان دقیق شویم بیشتر به متفاوت بودن این الماس تراش نخورده در دنیای انیمه پی خواهیم برد.


۵۰. انیمه Death Note

انیمه دفترچه مرگ

  • براساس مانگای دفترچه مرگ اثر تسوگومی اوبا (نویسنده) و تاکه‌شی اوباتا (طراح)
  • کارگردان: تِتسورو آراکی
  • سال پخش: ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ | تعداد اپیزود: ۳۷ | استودیو مدهاوس
  • میانگین امتیازات انیمه Death Note در IMDB: ۹
  • میانگین امتیازات انیمه Death Note در MAL: ۸.۶۳

یک نوجوان باهوش دبیرستانی به اسم یاگامی لایت دفترچه‌ای پیدا می‌کند که ابتدای آن توضیح داده شده که اگر نام هر شخصی در آن نوشته شود آن فرد می‌میرد. صاحب دفترچه ابتدا یک شینیگامی به اسم ریوک است که برای سرگرمی آن‌را روی زمین پرت کرده و حالا لایت جوانی است که تصمیم می‌گیرد به‌کمک دفترچه دنیایی بدون جرم و جنایت بسازد اما پلیس به‌کمک یک کارآگاه ناشناس به اسم ال درصدد مقابله با این روند برمی‌آید.

ایده‌ی دث نوت هنوز جذاب است، داشتن دفترچه‌ای که با آن بخواهیم هر فردی که جرمی مرتکب شده را از زندگی حذف کنیم قطعا یکی از پربحث‌ترین فانتزی‌های دنیای انیمه است. عواقب دستیابی به این قدرت و ایجاد یک نبرد فکری بین دو نابغه، تقابل نفس‌گیری را در داستان ایجاد می‌کند تا همه چیز خیلی زودتر از مسیری که ابتدا سهل و بدیهی به نظر می‌رسد خارج شود. لایت می‌خواهد خدای دنیای جدیدی باشد که خودش می‌سازد اما همه چیز مثل یک بازی قمار به‌راحتی قابل‌تغییر است.


۴۹. انیمه Nana

انیمه نانا

  • براساس مانگای نانا اثر آی یازاوا
  • کارگردان: موریو آساکا
  • سال پخش: ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ | تعداد اپیزود: ۴۷ | استودیو مدهاوس
  • میانگین امتیازات انیمه Nana در IMDB: ۸.۴
  • میانگین امتیازات انیمه Nana در MAL: ۸.۴۹

کوماتسو نانا که برای رسیدن به عشق خود و شروع یک زندگی جدید عازم توکیو است در قطار با اوساکی نانا که خواننده‌ی یک گروه پانک راک است آشنا می‌شود. این دو دختر هم‌نام در توکیو دوباره با یکدیگر روبه‌رو می‌شوند و این‌بار به‌عنوان هم‌خانه، باوجود ابعاد شخصیتی و ایده‌آل‌های متفاوت، دوستی نزدیکی با هم پیدا می‌کنند تا به‌ترتیب برای رسیدن به شهرت و خوشبختی مبارزه کنند.

نانا در میان انیمه‌های عاشقانه با وجود برخورداری از سبک واقع‌گرایانه، کش و قوس‌های زیاد در روابط بین قهرمان‌ها و البته نگاهی بالغانه به سوژه‌ی حساس خود درکنار استفاده از کمدی و درام متناسب با آن به‌خوبی توانسته کیفیت داستان‌گویی خود را افزایش دهد. البته که توجه مدهاوس به بخش مربوط‌به گروه موسیقی و انتخاب ترانه‌های به‌یادماندنی برای انیمه‌ی نانا هم کمک زیادی به بالا رفتن سطح آن کرده است. نتیجه‌ی نهایی برای یک انیمه‌ی شوجو که غالب آن محتوای عاشقانه دارد دستاورد بزرگی است.


۴۸. انیمه Code Geass: Lelouch of the Rebellion

انیمه کد گیاس

  • اسم ژاپنی: انیمه Code Geass: Hangyaku no Lelouch
  • براساس فیلم‌نامه‌ای اورجینال نوشته‌ی ایچیرو اوکوچی
  • کارگردان: گورو تانیگوچی
  • سال پخش: ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ | تعداد اپیزود: ۵۰ | استودیو سانرایز
  • میانگین امتیازات انیمه Code Geass در IMDB: ۸.۷
  • میانگین امتیازات انیمه Code Geass در MAL: ۸.۷۱

در سال ۲۰۱۰ کشور ژاپن در مقابل امپراتوری بریتانیا که از سلاح‌های روباتیک غول‌پیکر بهره می‌برد سقوط کرده است و به مستعمره‌ای تبدیل شده که منطقه‌ی ۱۱ نامیده می‌شود. لولوش لمپروژ، دانش آموز با هوشی است که به‌طور اتفاقی در جدال بین گروهی از سربازان بریتانیایی و نیروهای شورشی منطقه ۱۱ قرار می‌گیرد. دختر مرموزی به اسم سی‌سی لولوش را از این مهلکه فراری می‌دهد و یک تونایی ماورایی به اسم گیاس یا قدرت شاهی به او می‌بخشد که امکان کنترل افراد را با دادن هر فرمانی مهیا می‌کند. لولوش تصمیم می‌گیرد به‌کمک قدرتی که کسب کرده انتقام خود را از بریتانیا بگیرد و به ظلم آن پایان دهد.

کد گیاس پیش از آن‌که با سبک مکا شناخته شود، به خاطر وجود قدرت‌های ماورایی، پیچش‌های داستانی و نبردهای فکری شخصیت‌ها با حضور لولوش، که یک شخصیت کاریزماتیک و محبوب در دنیای انیمه است، به سطح جذابی رسیده که آن‌را در بین بهترین انیمه‌های سریالی تاریخ قرار می‌دهد. کد گیاس مملو از تقابل‌های فراموش نشدنی است که با لحظه‌هایی دراماتیک و احساسی با درک درستی از داستان‌گویی تقدیم بیننده می‌شود و درکنار همه‌ی این‌ها با موسیقی، دیالوگ‌ها و اکشن‌های حساب‌شده همپای رنگ و لعاب غنی انیمه مخاطب را با خود همراه می‌کند.


۴۷. انیمه Mushi-Shi

انیمه موشی‌شی

  • براساس مانگای موشی‌شی اثر یوکی اوروشیبارا
  • کارگردان: هیروشی ناگاهاما
  • سال پخش: ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ و ۲۰۱۴ | تعداد اپیزود: ۲۶+۲۰ | استودیو آرت‌لند
  • میانگین امتیازات انیمه Mushishi در IMDB: ۸.۵
  • میانگین امتیازات انیمه Mushishi در MAL: ۸.۶۸

گینکو شخصیت اصلی داستان یک موشیشی است؛ کسی که در دنیای پر از ارواح و موجودات ماورایی به اسم موشی توانایی دیدن و تعامل با آن‌ها را دارد. گینکو به نقاط مختلفی سفر می‌کند و درباره‌ی موشی‌ها تحقیق می‌کند و مشکلاتی که این موجودات فراطبیعی برای مردم ایجاد کرده‌اند را برطرف می‌کند.

در طول انیمه Mushi-Shi می‌توان با انواع یوکای و آیاکاشی در ادبیات فولکلوریک ژاپن و تأثیرات مختلفی که در طبیعت و زندگی انسان‌ها می‌گذارند آشنا شد. داستان موشیشی در زمانی خیالی بین دوره‌های ادو و میجی روایت می‌شود. فضای سنگین و اسرارآمیز روایت موشی‌شی درکنار نوع شخصیت‌پردازی گینکو و آرامشی که در بیشتر لحظه‌های احساسی و عجیب داستان القا می‌شود منجر به فلسفه‌پردازی دلنشینی در دل معماهای غیرطبیعی آن شده است، رازهایی که همیشه با جواب‌های خوشایند حل نمی‌شود.


۴۶. انیمه Black Lagoon

انیمه بلک لاگون (مرداب سیاه)

  • اسم ژاپنی: انیمه Burakku Ragūn
  • براساس مانگای بلک لاگون اثر ری هیروئه
  • کارگردان: سونائو کاتابوچی
  • سال پخش: ۲۰۰۶ | تعداد اپیزود: ۲۹ | استودیو مدهاوس
  • میانگین امتیازات انیمه Black Lagoon در IMDB: ۸
  • میانگین امتیازات انیمه Black Lagoon در MAL: ۸.۰۴ ~ ۸.۱۸

روکورو اوکاجیما (راک) یک کارمند ژاپنی است که به‌طور اتفاقی طی یک سفر کاری توسط یک گروه دزدان دریایی امروزی به اسم بلک لاگون گروگان گرفته می‌شود. اما راک که از زندگی کسالت‌بار کارمندی خود خسته شده است بعد از این ماجرا تصمیم می‌گیرد به بلک لاگون ملحق شود. او حالا باید برای زنده ماندن در محیط جدیدی سرشار از فساد و جنایت تلاش کند.

داستان بلک لاگون در حوالی شهری خیالی به نام رواناپور در جنوب شرقی تایلند نزدیک مرز کامبوج و در دهه ۹۰ میلادی اتفاق می افتد. تجربه‌ی زندگی با خلافکاران و مافیا برای یک کارمند معمولی تغییر بزرگی است که به‌تدریج برای راک به گام برداشتن از مرز تاریکی و روشنایی به سمت حقیقتی بی‌رحم تبدیل می‌شود. بلک لاگون از آن دست انیمه‌های کمیابی است که ضمن ترکیب اکشن هالیوودی با موضوعات تیره و عمیق‌تر که خاص آثار انیمه است به تجربه‌ای ارزشمند در این مدیوم تبدیل می‌شود.


۴۵. انیمه Gintama

انیمه گینتاما

  • براساس مانگای گینتاما اثر هیدآکی سوراچی
  • کارگردان: شینجی تاکاماتسو، یوایچی فوجیتا و…
  • سال پخش: ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸ | تعداد اپیزود: ۳۷۵ | استودیو سانرایز
  • میانگین امتیازات انیمه Gintama در IMDB: ۸.۶
  • میانگین امتیازات انیمه Gintama در MAL: ۸.۹۵ ~ ۹.۱۷

با حمله‌ی گروهی از موجودات فضایی به اسم آمانتوها به زمین در دوره‌ی ادو، انسان‌ها تسلیم این حضور شده‌اند و بیست سال بعد از این اتفاق، زندگی در ژاپن فئودال سبک و سیاق تازه‌ای به‌خود گرفته است چراکه دولت به سامورایی‌ها خیانت کرده و تسلیم بیگانگان شده است و با ممنوعیت حمل شمشیر و کنار زدن سامورایی‌ها دیگر مقاومتی دربرابر حضور آزادانه‌ی آدم فضایی‌ها وجود ندارد. ساکاتا گینتوکی جوان سامورایی‌مسلک و البته بی‌خیالی است که همراه کاگورا و شینپاچی زندگی می‌کند، آن‌ها در قبال انجام کارهایی که مردم از آن‌ها درخواست می‌کنند امرارمعاش می‌کنند.

گینتاما یکی از بهترین انیمه‌های بلند شونن در ژانر کمدی پارودی و اکشن است که البته دامنه‌ی اتفاقات آن به رویکردی انتقادی و هجوآمیز درباره‌ی مسایل مختلف اجتماعی، فرهنگی، گاهی سیاسی و حتی خود دنیای انیمه کشیده می‌شود. گینتاما مملو از موقعیت‌های متناقض است که به این رویکرد ابعاد وسیع‌تری می‌بخشد، مثلا ژاپنی که ماجراهای Gintama در آن به نمایش درمی‌آید ترکیبی از ژاپن قرن ۱۹ میلادی با تکنولوژی‌ها و خرده‌فرهنگ‌های مربوط‌به حال و آینده است. به‌علاوه گینتاما پر از اتفاقات و البته شخصیت‌های عجیب و غریب در موقعیت‌هایی کنایه‌آمیز، احساسی و خنده‌دار است که هرکدام مرام و دیوانگی خاص خود را دارند و امکان ندارد از سروکله زدن با آن‌ها خسته شوید و بعد از چند وقت دلتنگ آن‌ها نشوید.


۴۴. انیمه Moribito: Guardian of the Spirit

انیمه موربیتو: محافظ روح مقدس

  • اسم ژاپنی: انیمه Seirei no Moribito
  • براساس رمانی اثر ناهوکو اوهاشی
  • کارگردان: کنجی کامیاما
  • سال پخش: ۲۰۰۷ | تعداد اپیزود: ۲۶ | استودیو پروداکشن آی.جی (Production I.G)
  • میانگین امتیازات انیمه Seirei no Moribito در IMDB: ۸.۳
  • میانگین امتیازات انیمه Seirei no Moribito در MAL: ۸.۱۶

بالسا یک زن جنگجوی نیزه‌دار است که طی عهدی باید جان هشت نفر را قبل‌از مرگ خود نجات دهد. او که بعد از تعلیمات چند ساله به یک محافظ حرفه‌ای تبدیل شده، در بازگشت به محل سکونتش جان پسربچه‌ای را که از روی پل پرت شده نجات می‌دهد. پسری که معلوم می‌شود یک شاهزاده است که روحش تسخیر شده و امپراطور قصد دارد او را به قتل برساند. بالسا به درخواست مادر شاهزاده، پسربچه را با خود از قصر خارج می‌کند تا او را نجات دهد.

انیمه موربیتو: محافظ روح مقدس یکی از خالص‌ترین آثار تخیلی وابسته به باورهای ماورایی داستان‌های دوران تاریخی ژاپن است؛ قلمروی که برای نجات از خشکسالی به مبارزه با نفرین شیطانی برمی‌خیزد، شاهزاده‌ای تسخیرشده را برای جلوگیری از بازگشت آن طلسم به‌عنوان یک قربانی انتخاب می‌کند. اما وفای به یک عهد قدیمی منجر به سفری خطرناک برای ادامه‌ی زندگی می‌شود. محافظ روح مقدس انیمه‌ای در حال و هوای رسوم و اعتقادات زمان‌های قدیم ژاپن ضمن معرفی یک قهرمان زن مثال‌زدنی به دنیای انیمه در خلال نمایشی تاریخی و کلاسیک از مبارزه با سلاح‌های سرد و تعامل کم‌نقص شخصیت‌های خود شمایلی از یک روح بی‌آلایش و زیبا را در یک افسانه‌ی شهری به‌نمایش می‌گذارد.


۴۳. انیمه Gurren Lagann

انیمه گورن لاگان

  • اسم ژاپنی: انیمه Tengen Toppa Gurren Lagann
  • براساس فیلم‌نامه‌ای اورجینال از کازوکی ناکاشیما
  • کارگردان: هیرویوکی ایماایشی
  • سال پخش: ۲۰۰۷ | تعداد اپیزود: ۲۷ | استودیو گایناکس (Gainax)
  • میانگین امتیازات انیمه Gurren Lagann در IMDB: ۸.۳
  • میانگین امتیازات انیمه Gurren Lagann در MAL: ۸.۶۵

زمانی در آینده بشریت مجبور شده تا در دهکده‌هایی زیرزمینی سکونت کند. چراکه سطح زمین تبدیل به میدان نبردی شده که در آن موجوداتی به اسم بیست‌من با کمک ربات‌هایی قدرتمند که گانمن نامیده می‌شود به کشتار بازماندگان نسل بشر می‌پردازند. سایمون نوجوانی است که در جریان حفاری‌های روزمره‌ی خود وسیله‌ای پیدا می‌کند که کلید راه‌اندازی یک ابزار جنگی باستانی است. سایمون و دوستش کامینا این سلاح را لاگان می‌نامند و درحالی‌که برای خروج از غارهای زیرزمینی دهکده‌ی خود و کشف دنیای بالای سرشان انگیزه‌های زیادی دارند، به‌همراه یوکو که ماجراجویی از سطح زمین است یک حمله‌ی ناگهانی را از دهکده دفع می‌کنند و عازم سفری پرمخاطره در سطح زمین برای کشف رازهای فراموش شده می‌شوند.

انیمه گورن لاگان با ایده‌ای که حالا با وجود آثاری مثل اتک آن تایتان آشناتر از همیشه به نظر می‌رسد شاید در ابتدا جنبه‌های فانتزی پررنگی را به ژانر مکا الصاق کند اما به مرور اکشن سرگرم‌کننده‌ی آن به جنبه‌های جدی‌تری پیوند می‌خورد که بالاتر از سطح داستان‌پردازی موردانتظار خود قرار دارد. هرچند گورن لاگان در توسعه‌ی داستان با پرداختن به این مسایل کمی شتاب‌زده است اما در پایان به اثری تبدیل می‌شود که در بین انیمه‌های هم‌سبک خودش نمی‌توان به‌راحتی آن‌را فراموش کرد.


۴۲. انیمه Mononoke

انیمه مونونوکه

  • براساس فیلم‌نامه‌ای اورجینال نوشته‌ی جیاکی کوناکا، ایکوکو تاکاهاشی، میچیکو یوکوته، مانابو ایشیکاوا
  • کارگردان: کنجی ناکامورا
  • سال پخش: ۲۰۰۷ | تعداد اپیزود: ۱۲ | استودیو توئی انیمیشن
  • میانگین امتیازات انیمه Mononoke در IMDB: ۸.۳
  • میانگین امتیازات انیمه Mononoke در MAL: ۸.۴۴

دارو فروش، لقب یک استاد ناشناس و مرموز است که برای ازبین‌بردن ارواح شرور و سرگردانی که مونونوکه نامیده می‌شوند، در ژاپن بین دوره‌ی تاریخی ادو و میجی سفر می‌کند. اما دارو فروش کار چندان ساده‌ای ندارد چراکه تنها با کشف شکل، حقیقتِ پشت ظاهر و دلیل رفتار غیرمعمول هر مونونوکه می‌تواند از پس آن برآید.

مونونوکه انیمه‌ای آوانگارد است که با پرداختن به مسایل ماوراء‌الطبیعه برگرفته از داستان‌های اساطیری و فولکلور ژاپنی در قالبی هنری و مینیاتورگونه (برگرفته از سبک نقاشی اوکی‌یوئه)، از وحشت روانشناختی جاری در لحظه‌های خود به لحنی سوررئال و نمادگرا دست پیدا کرده است. بااین‌حال انیمه مونونوکه پیچیدگی غیرقابل درکی ندارد و با تمام متفاوت بودنش خیلی زود ارتباط محکمی با مخاطب برقرار می‌کند و به یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین تجربه‌های انیمه‌ای تبدیل می‌شود. البته انیمه مونونوکه یک اسپین-آف به‌شمار می‌آید چراکه پیش از این در سه قسمت انتهایی انیمه‌ی آنتالوژی آیاکاشی: وحشت کلاسیک ژاپنی (Ayakashi: Japanese Classic Horror) با داستان دارو فروش و باکه‌نکو آشنا می‌شویم.


۴۱. انیمه !Baccano

انیمه باکانو

  • براساس لایت ناول باکانو نوشته‌ی ریوگو ناریتا و تصویرسازی کاتسومی انامی
  • کارگردان: تاکاهیرو اوموری
  • سال پخش: ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ | تعداد اپیزود: ۱۳+۳ | استودیو Brain’s Base
  • میانگین امتیازات انیمه !Baccano در IMDB: ۸.۳
  • میانگین امتیازات انیمه !Baccano در MAL: ۸.۴

توضیح در مورد داستان باکانو کمی پیچیده است. این سوالی است که در ابتدای انیمه هم مطرح می‌شود؛ اینکه داستان (مونوگاتاری) را از کجا باید تعریف کرد. داستان باکانو در ابتدا چند ماجرای به ظاهر بی‌ربط را دنبال می‌کند. اوایل دهه ۱۹۳۰ در شیکاگو، یک قطار بین‌قاره‌ای سفر افسانه‌ای خود را با برجاگذاشتن ردی از خون و جنون آغاز می‌کند. در همان زمان یک دانشمند بلندپرواز و دستیارش در جستجوی بطری‌های گم‌شده‌ی اکسیر جاودانگی هستند. درحالی‌که جنگ بین گروه‌های مافیایی این وضع را بدتر می‌کند. در سال ۱۷۱۱ عده‌ای از کیمیاگرها درگیر رازها و ارزش‌های اکسیر جاودانگی هستند و…

درواقع چیزی که انیمه‌ی باکانو را جذاب‌تر می‌کند برقراری ارتباط بین تکه‌های مختلف پازل داستان و شخصیت‌های متعدد آن است، چراکه باکانو ابتدا از روایتی غیرخطی بهره می‌برد و به‌تدریج خطوط داستانی و اجزای آن‌را با مهارتی شگفت‌انگیز به یکدیگر پیوند می‌زند و هرچقدر بیشتر عاشق سینما باشید از دیدن یکی از بهترین انیمه‌های سریالی تاریخ بیشتر لذت خواهید برد.


۴۰. انیمه Nodame Cantabile

انیمه نودامه کانتابیله

  • اسم ژاپنی: انیمه Nodame kantâbire
  • براساس مانگای نودامه کانتابیله اثر توموکو نینومیا
  • کارگردان: کنیچی کاسای، چیاکی کن
  • سال پخش: ۲۰۰۷ | تعداد اپیزود: ۴۵ | استودیو J.C.Staff
  • میانگین امتیازات انیمه Nodame Cantabile در IMDB: ۸.۱
  • میانگین امتیازات انیمه Nodame Cantabile در MAL: ۸.۳

شینیچی چیاکی موسیقی‌دان درجه یکی است که برای قرار گرفتن در بین نخبه‌های اروپا با مشکلاتی روبه‌رو است. اول اینکه چیاکی از خانواده‌ای برجسته است که باعث شده او، سرشار از کمال‌گرایی، نسبت به عملکرد خود و دیگران نقد و وسواس زیادی پیدا کند. در گام بعدی چیاکی به خاطر ترس از پرواز از ژاپن خارج نشده است.

چیاکی در چهارمین سال تحصیل در بهترین داشگاه موسیقی ژاپن با دختری به اسم نودامه آشنا می‌شود. نودامه در ظاهر دختری شلخته و بی‌خیال است که هدفی در زندگی ندارد اما کاری که نودامه با نواختن پیانو می‌کند توجه چیاکی را به‌شدت جلب می‌کند و ارتباط احساسی این دو نفر برای رسیدن به اوج موسیقی را جدی‌تر می‌کند.

درکنار کمدی عاشقانه‌ی دلچسب انیمه Nodame که با درخشش شخصیت منحصربه‌فرد نودامه همراه شده، نمی‌توان از ابعاد موسیقیایی روح‌نواز آن عبور کرد. حس خوبی از نواختن موسیقی کلاسیک بتهوون، موتزارت، راخمانینوف و آهنگسازان معروف دیگر در سراسر انیمه جاری است که در ترکیب با سادگی و صمیمیت دوست‌داشتنی تمام اجزای آن تماشای انیمه نودامه را به‌عنوان یکی از بهترین تجربه‌ها در سبک جوسه، لذت‌بخش و به‌یادماندنی می‌کند.


۳۹. انیمه Kaiji

انیمه کایجی

  • اسم ژاپنی: انیمه Gyakkyou Burai Kaiji
  • براساس مانگای Gambling Apocalypse: Kaiji اثر نوبویوکی فوکوموتو
  • سال پخش: ۲۰۰۷ – ۲۰۱۱ | تعداد اپیزود: ۵۲ | استودیو مدهاوس
  • میانگین امتیازات انیمه Kaiji در IMDB: ۸.۳
  • میانگین امتیازات انیمه Kaiji در MAL: ۸.۲۸

کایجی ایتو جوانی خود را با قمارهای کوچک و دزدیدن آرم ماشین‌های گران‌قیمت به بطالت می‌گذراند. کایجی افسرده و درمانده از فقری که گرفتار آن شده، با مردی به اسم ایتو روبه‌رو می‌شود که او را به خاطر یک ضمانت، مسؤل تسویه‌ی قرض پرداخت‌نشده‌ای می‌داند که حالا تبدیل به مبلغ کلانی شده است. کایجی به پیشنهاد اندو برای فرار از این مخمصه وارد یک کشتی به اسم اسپوآر ‌می‌شود تا درجریان یک قمار وسوسه‌برانگیز در عرض یک شب تمام مشکلاتش را رفع کند. اما ماجرا به موقعیتی پیچیده برای تقابل با افراد دیگر حاضر در ماجرا ختم می‌شود که در بیشتر مواقع نتیجه‌ای به‌جز نمایان شدن سمت تاریک رفتار انسان‌ها ندارد.

انیمه‌ی کایجی از یک فضاسازی جدی و واقع‌گرایانه و لحظه‌هایی که از نظر روان‌شناختی گزنده و پرتنش هستند تشکیل شده است. کاراکتر کایجی نبوغ خاص خود را دارد اما نقص‌ها و اشتباهاتی هم در شرایط مختلف از او سر می‌‌زند که باورپذیری موقعیت او را بیشتر می‌کند. این ماجراجویی جذاب درکنار فیلم‌نامه‌ی روان و قدرتمند کایجی به کمک جزئیات منحصربه‌فرد روایتش یک فضاسازی بی‌نقص را رقم زده که هیجان دیدن مداوم آن را مثل اعتیاد کایجی به قمار بالا می‌برد. ضمن اینکه اگر از دیدن کپی‌کاری رندانه‌ی کره‌ای‌ها در سریال Squid Game (بازی مرکب) هیجان‌زده شده‌اید بهتر است تماشای اصل جنس را هم به هیچ وجه فراموش نکنید.


۳۸. انیمه Clannad: After Story

انیمه کلند

  • براساس ویژوال ناول کلند ساخته استودیو کی
  • کارگردان: تاتسویا ایشی‌هارا
  • سال پخش: ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ | تعداد اپیزود: ۲۵ | استودیو کیوتو انیمیشن
  • میانگین امتیازات انیمه Clannad: After Story در IMDB: ۸.۶
  • میانگین امتیازات انیمه Clannad: After Story در MAL: ۸.۹۵

تومویا دانش‌آموز سال سوم دبیرستان بعد از مرگ مادرش در رابطه با پدرش و زندگی شرایط کسالت‌باری را طی می‌کند. تا اینکه روزی با دختر عجیبی به اسم ناگیسا روبه‌رو می‌شود و کم‌کم ارتباط نزدیکتری در مدرسه با هم پیدا می‌کنند. درادامه اوضاع برای تومویا با نگاه متفاوت‌تری نسبت به دیگران و اتفاقات زندگی دنبال می‌شود.

بعد از دیدن فصل اول انیمه Clannad که در اغلب مواقع در حد یک اثر در ژانر برشی از زندگی و کمدی درام عاشقانه‌ی مدرسه‌ای باقی می‌ماند، در فصل دوم با نام Clannad: After Story با گذشت چند قسمت ماجراهای تومویا و ناگیسا وارد ابعاد جدیدی از کشف واقعیت‌های مربوط‌به عشق و پیوندهای خانوادگی می‌شود که درس‌های ارزشمند و تکان‌دهنده‌ای را با القای قوی احساسات از میان گستره‌ی چالش‌های حساس روایت خود برای بیننده به ثبت می‌رساند.


۳۷. انیمه Natsume’s Book of Friends

انیمه کتاب دوستان ناتسومه

  • اسم ژاپنی: انیمه Natsume Yuujinchou
  • براساس مانگای کتاب دوستان ناتسومه اثر یوکی میدوریکاوا
  • کارگردان: تاکاهیرو اوموری، کوتومی دایی
  • سال پخش: ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ | تعداد اپیزود: ۷۴ | استودیو Brain’s Base و Shuka
  • میانگین امتیازات انیمه Natsume Yuujinchou در IMDB: ۸.۲
  • میانگین امتیازات انیمه Natsume Yuujinchou در MAL: ۸.۳۲ ~ ۸.۶۴

تاکاشی ناتسومه از زمانی‌که به یاد دارد توانایی دیدن ارواح مختلف را داشته، قدرتی که از مادربزرگش ریکو ناتسومه به ارث برده است. یوجینچو یا کتاب دوستان میراث دیگر ریکو برای تاکاشی است. کتابی که شامل اسامی ارواحی است که ریکو تحت کنترل خود درآورده. حال این موجودات به امید بازگرداندن آزادی خود یا تصاحب کتاب به‌دنبال ناتسومه هستند. او وقت خود را صرف فسخ قراردادهای مادربزرگش با این ارواح و آزاد کردن آن‌ها می‌کند و در این راه مادارا، در قالب یک گربه‌ی پرحرف که نیانکو سنسی نامیده می‌شود، خود را محافظ و راهنمای ناتسومه می‌داند.

ناتسومه یوجینچو انیمه‌ای مملو از آیاکاشی و موجودات ماوراءالطبیعه است که از هر طرف به سمت قهرمان داستان جذب می‌شوند بااین‌حال انیمه بیشتر از چیزی که باید آرام و متین به پیش می‌رود و در هر قسمت به ماجرای جدیدی می‌پردازد. اما این ویژگی‌ها باعث نمی‌شود تا روند دلنشین سروکله زدن با هر اسم در کتاب دوستان از تکاپو بازماند و از اشتیاق شنیدن داستان‌های دیگر کم کند. انیمه Natsume Yuujinchou یکی از متفاوت‌ترین انیمه‌های ژانر شوجو است که با ظرافتی دل‌نشین، داستان‌هایش را از ابعاد ماورایی یوکای‌ها به سمت منطق و احساس می‌کشاند تا در طول گذر زمان به اثری ماندگار تبدیل شود.


۳۶. انیمه Full Metal Alchemist: Brotherhood

انیمه کیمیاگر تمام فلزی: برادری

  • اسم ژاپنی: انیمه Hagane no renkinjutsushi
  • براساس مانگای کیمیاگر تمام فلزی اثر هیرومو آراکاوا
  • کارگردان: یاسوهیرو ایره
  • سال پخش: ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ | تعداد اپیزود: ۶۴ | استودیو بونز (Bones)
  • میانگین امتیازات انیمه Full Metal Alchemist: Brotherhood در IMDB: ۹.۱
  • میانگین امتیازات انیمه Full Metal Alchemist: Brotherhood در MAL: ۹.۲

در دنیایی تخیلی شبیه‌به دوران بعد از انقلاب صنعتی اروپا، جایی‌که کیمیاگری علمی رایج و درحال رشد است، دو برادر به نام‌های ادوارد و آلفونسو الریک سعی می‌کنند به کمک کیمیاگری و جادوی سیاه، مادرشان را به زندگی بازگردانند اما در این کار شکست می‌خورند. ادوارد یک پا و آلفونسو هم بدنش را از دست می‌دهد. ادوارد با فدا کردن دستش در آخرین لحظه روح آلفونسو را در یک زره فلزی توخالی حفظ می‌کند. دست راست و پای چپ ادوارد هم با اندام مصنوعی مکانیکی جایگزین موقتی پیدا می‌کند. آن‌ها متوجه می‌شوند که به کمک انرژی سنگ کیمیا می‌توانند دوباره اندام ازدست‌رفته‌ی خود را به‌دست آورند و برای این منظور به‌عنوان جوانترین کیمیاگران دولتی به ارتش ملحق می‌شوند.

هیچ انیمه‌ای به اندازه‌ی کیمیاگر تمام‌فلزی: برادری نتوانسته علاقمندان به دنیای انیمه را در یک انتخاب تا این اندازه هم‌نظر نگه دارد. دلیل این امر را می‌توان در فلسفه‌ی اساسی نهفته در داستان هم یافت؛ چراکه کیمیاگر تمام فلزی هم‌اندازه‌ی زمان ارزشمندی که از مخاطبش می‌گیرد او را درگیر نمایشی شگفت‌انگیز می‌کند. این برای انیمه‌ای که بیش‌از هرچیز به اصل مبادله‌ی برابر در علم کیمیاگری تکیه دارد، که طبق آن به اندازه‌ی چیزی که به‌دست می‌آید باید جایگزینی گرفته شود، یک موهبت موازی است. انیمه کیمیاگر تمام فلزی با تعادلی که در بین تمام اجزای نمایش خود ایجاد کرده یکی از بهترین انیمه‌های سریالی و جزو موفق‌ترین آثار در زمینه‌ی ارائه‌ی فلسفه‌ای دقیق از یکی از تمایلات جادویی بشر و ماجراجویی مبارزه‌طلبانه‌ی انسان‌ها است.


۳۵. انیمه Monogatari Series

انیمه مونوگاتاری

  • اسم ژاپنی: انیمه
  • براساس لایت ناول مونوگاتاری نوشته‌ی نیشیو ایشین و تصویرسازی ووفان
  • کارگردان: آکیوکی شینبو، تومووکی ایتامورا، تاتسویا اویشی
  • سال پخش: ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ | تعداد اپیزود: ۱۰۰ | استودیو شفت (Shaft)
  • میانگین امتیازات انیمه Monogatari در IMDB: ۸ ~ ۸.۶
  • میانگین امتیازات انیمه Monogatari در MAL: ۸.۳۵ ‍~ ۸.۹۱

داستان مونوگاتاری در مورد کویومی آراراگی، دانش آموز سال سوم دبیرستان است که به کمک اوشینو، مرد عجیبی ساکن ساختمانی متروکه، از حمله‌ی یک خونآشام نجات پیدا می‌کند. آراراگی باوجود اینکه هنوز یک انسان باقی مانده است اما قابلیت‌هایی فرابشری مانند توانایی درمان و بینایی تقویت شده در او به وجود آمده است. بااین‌حال آراراگی تلاش می‌کند زندگی معمولی دبیرستانی خود را با کمک سوباسا هانکاوا، نماینده‌ی کلاس و دوست عادی‌اش، ادامه دهد.

سری مونوگاتاری، که ازBakemonogatari شروع می‌شود و تا Owarimonogatari ادامه دارد، درمورد ماجراهای آراراگی برای نجات دادن افرادی است که مانند او ناخواسته درگیر این گرفتاری‌های فرابشری و تجسم‌های خیالی شامل خدایان، ارواح، هیولاها، اشباح و سایر پدیده‌های فراطبیعی شده‌اند.

سری مونوگاتاری یک تجربه‌ی هیجان‌انگیز و اسرارآمیز از ماجراهایی ماوراءالطبیعه است که با نمایشی منحصربه‌فرد و سورئالیستی از جنب و جوش رنگ‌ها، بازی طرح‌ها و طنین صداها به شخصیت‌پردازی‌های درگیرکننده، لحظه‌های احساسی و داستانی ریشه‌ای گره می‌خورد و کشف لایه‌های مختلف داستان را لذت‌بخش‌تر می‌کند.


۳۴. انیمه Fairy Tail

انیمه فیری تیل

  • براساس مانگای فیری تیل اثر هیرو ماشیما
  • کارگردان: شینجی ایشیهارا
  • سال پخش: ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ | تعداد اپیزود: ۳۲۸ | استودیو A-1 Pictures، Satelight، Bridge، CloverWorks
  • میانگین امتیازات انیمه Fairy Tail در IMDB: ۸
  • میانگین امتیازات انیمه Fairy Tail در MAL: ۷.۶۱

داستان انیمه فیری تیل در یک دنیای فانتزی به اسم فیوره رخ می‌دهد، جایی‌که انجمن‌های جادوگری مشغول انجام مأموریت‌ها و فعالیت‌های جادویی هستند. داستان با لوسی آغاز می‌شود که سودای پیوستن به یکی از بهترین گروه‌های جادوگری را دارد و در مسیر خود با ناتسو، عضو گروه فیری تیل، برخورد می‌کند و این شروعی برای شکل گرفتن یک دوستی محکم در پی ماجراجویی‌های بی‌پایان اعضای گروه درکنار یکدیگر است.

انیمه فیری تیل با استفاده از المان‌های جادویی، شخصیت‌های جذاب، کمدی گیرا، مبارزات هیجان‌انگیز و البته تثبیت اوج‌های احساسی تمام انتظارات برای شکل گرفتن یک انیمه‌ی شونن دیدنی را برآورده می‌کند. اثری که با خلق ماجراجویی‌ها و لحظه‌های شگفت‌آور در قالب یک انیمه‌ی بلند عطش دنبال کردن آرک‌های مختلف داستان را از مخاطب نمی‌گیرد.


۳۳. انیمه The Tatami Galaxy

انیمه تاتامی گلکسی (کهکشان تاتامی)

  • اسم ژاپنی: انیمه Yojouhan Shinwa Taikei
  • براساس ناول اثر تومیهیکو موریمی
  • کارگردان: ماساکی یوآسا
  • سال پخش: ۲۰۱۰ | تعداد اپیزود: ۱۱ | استودیو مدهاوس
  • میانگین امتیازات انیمه The Tatami Galaxy در IMDB: ۸.۵
  • میانگین امتیازات انیمه The Tatami Galaxy در MAL: ۸.۵۹

یک دانشجوی ناشناس سال سوم دانشگاه کیوتو بعد از ملاقات با آدمی عجیب و غریب، به روایت‌های فردی مختلفی از سال‌های گذشته‌اش در دانشگاه می‌پردازد. روایت‌هایی که داستانِ نحوه‌ی زندگی این دانشجوی آرزو به دل را، در صورت پیوستن به باشگاه‌های خاص دانشگاه، در دنیاسازی‌های موازی بررسی می‌کند.

ماساکی یواسا کارگردانی است که با هر اثرش باید انتظار انیمه‌ای منحصربه‌فرد و متفاوت را داشت. در انیمه کهکشان تاتامی هم داستان با همان سبک عجیب و خلاقانه‌‌ی یواسا به تصویر کشیده شده است. تاتامی گلکسی نمایش با طراوتی است که با کنار زدن بسیاری از هنجارهای ژانری انیمه‌ها به یک داستان‌سرایی خلاقانه از دل کلیشه‌های موردانتظار دست می‌یابد و به کمک جلوه‌های غیرمعمول، جنب و جوش تصاویر و پالت‌های رنگی به یک انیمه‌ی هنری مسحورکننده منتهی می‌شود.


۳۲. انیمه Bakuman

انیمه باکومن

  • براساس مانگای باکومن اثر تسوگومی اوبا
  • کارگردان: کنیچی کاسایی، نوریاکی آکیتایا
  • سال پخش: ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ | تعداد اپیزود: ۷۵ | استودیو J.C.Staff
  • میانگین امتیازات انیمه Bakuman در IMDB: ۸
  • میانگین امتیازات انیمه Bakuman در MAL: ۸.۲۱ ~ ۸.۵۶

داستان در مورد دو پسر نوجوان به اسم موریتاکا ماشیرو و آکیتو تاکاگی است که تصمیم می‌گیرند مانگای خودشان را طراحی کنند و در مجلات هفتگی به چاپ برسانند تا درنهایت تبدیل به انیمه شود. در این بین با حضور میهو آزوکی و میهوشی کایا، ارتباطی عاشقانه باعث ایجاد انگیزه‌های بیشتر برای رسیدن‌به اهدافی بزرگ شکل می‌گیرد.

مانگای Bakuman حاصل همکاری مجدد تسوگومی اوبا (نویسنده) و تاکه‌شی اوباتا (طراح)، بعد از تولید مانگای دفترچه مرگ است. انیمه باکومن ضمن نمایش نقش دوستی و امید برای کسب موفقیت، به‌خوبی به بیان مشکلات، سختی‌ها و مراحلی که برای خلق یک مانگا و تبدیل آن به انیمه وجود دارد می‌پردازد. برای همین تماشای انیمه باکومن برای طرفداران دنیای انیمه و مانگا توفیقی است که به تقویت آشنایی لازم برای درک بهتر آن هم منجر می‌شود.


۳۱. انیمه Anohana: The Flower We Saw That Day

انیمه آنوهانا: گلی که آن روز دیدیم

  • اسم ژاپنی: انیمه Ano Hi Mita Hana no Namae wo Bokutachi wa Mada Shiranai.
  • براساس فیلم‌نامه‌ای اورجینال نوشته‌ی ماری اوکادا
  • کارگردان: تاتسویوکی ناگای
  • سال پخش: ۲۰۱۱ | تعداد اپیزود: ۱۱ | استودیو A-1 Pictures
  • میانگین امتیازات انیمه Anohana در IMDB: ۸.۲
  • میانگین امتیازات انیمه Anohana در MAL: ۸.۴

بعد از مرگ یکی از اعضای یک جمع شش نفره‌ی دوستی در دوران کودکی، همه به‌تدریج از هم فاصله گرفته‌اند. حالا با گذشت ۱۰ سال جینتان، لیدر اصلی گروه، درحالی‌که از حضور در اجتماع کناره‌گیری کرده است، روح سرگردان منما را به چشم می‌بیند. منما از جینتان می‌خواهد که برای برآورده کردن یک آرزوی فراموش‌شده در خاطراتش به او کمک کند تا روحش بتواند به دنیای پس از مرگ منتقل شود. جینتان برای زنده کردن این آرزو بار دیگر گروه دوستی را گرد هم جمع می‌کند اما غیر از این چالش که فقط خودش روح منما را می‌بیند مشکلات و عوارض بزرگتری هم بعد از این همه سال گریبانگیر آن‌هاست.

اگر فقط یک انیمه بخواهد احساسات فراموش شده‌ای را به غلیان بیندازد و سخت‌ترین بیننده را هم تحت‌تأثیر قرار دهد، آنوهانا این‌جا است تا در یازده قسمت با قدرت تمام به این حس فراموش‌نشدنی و رهایی‌بخش منجر شود. پرداختن به حسرت از بین رفتن روابط فراموش‌نشدنی زندگی انسان‌ها همان عنصری است که در آنوهانا با کاوش در احساساتی معصومانه و دراماتیک مخاطب را در پایان لحظه‌های سپری‌شده‌اش به‌شدت متأثر می‌کند.


۳۰. انیمه Usagi Drop

انیمه اوساگی دراپ

  • اسم ژاپنی: انیمه Usagi Drop
  • براساس مانگای اوساگی دراپ اثر یومی یونیتا
  • کارگردان: کانتا کامی
  • سال پخش: ۲۰۱۱ | تعداد اپیزود: ۱۱ | استودیو پروداکشن آی.جی
  • میانگین امتیازات انیمه Usagi Drop در IMDB: ۸.۳
  • میانگین امتیازات انیمه Usagi Drop در MAL: ۸.۴

دایکیچی کاواچی یک مرد مجرد سی ساله است که بعد از شرکت در مراسم ختم پدربزرگش مسئولیت فرزندخواندگی دختر شش ساله‌ي او به نام رین را به عهده می‌گیرد چراکه سایر خانواده حس خوبی نسبت به نفس این موضوع ندارند. بنابراین زندگی دایکیچی وارد شرایط متفاوتی می‌شود که طی آن باید با چالش‌های مختلفی که یک پدر مجرد با آن روبه‌رو است سروکله بزند.

انیمه اوساگی دراپ قبل از هرچیز درباره‌ی تصمیم‌های ساده‌ای است که باعث ایجاد وظایف و تغییراتی بزرگ در زندگی انسان می‌شود. زمانی‌که باید از سرگرمی‌ها و عادت‌های قبلی دست کشید و برای موفقیت در شرایط جدید مبارزه کرد. خب چه چیزی سخت‌تر و حساس‌تر از رسیدگی و تربیت دختربچه‌ای است که در یک موقعیت روحی دشوار قرار دارد. اینکه یک انیمه‌ی کوتاه جوسه در ژانر برشی از زندگی بتواند اینقدر تأثیرگذار و دلچسب باشد را باید در بیان ارتباط پدر و دختری شیرین و پرطراوت دایکیچی و رین جست‌وجو کرد.


۲۹. انیمه Fate/Zero

انیمه فیت زیرو

  • براساس لایت ناول فیت/زیرو اثر گن اوروبوچی (نویسنده) و تاکاشی تاکئوچی (طراح)
  • کارگردان: ای آئوکی
  • سال پخش: ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ | تعداد اپیزود: ۲۵ | استودیو یوفوتیبل (Ufotable)
  • میانگین امتیازات انیمه Fate/Zero در IMDB: ۸.۳
  • میانگین امتیازات انیمه Fate/Zero در MAL: ۸.۴۵

هفت جادوگر برای تصاحب جام مقدسی که می‌تواند آرزوها را برآورده کند روح قهرمان‌های اسطوره‌ای قدیمی را احضار می‌کنند تا در رقابتی که زمان آن برای بار چهارم فرا رسیده با هم به نبرد بپردازند. نتیجه‌ی این رویکرد به تقابل و تعامل روحیه‌های خاص و متفاوتی منجر می‌شود که پوچی داستان را محو می‌کند.

فیت/زیرو با درگیری‌های شخصیت‌های تاریخی در یک رقابت مرگبار و اکشن‌های متنوع موجود در داستانش به حقایق و گذشته‌های پردردی می‌پردازد که فلسفه‌ی موجود در پشت اتفاقاتش را به اعماق ژرف‌تری می‌کشاند. به همین علت شخصیت‌پردازی پرمغز سری فیت باعث می‌شود تقابل بین کاراکترهای آن وارد ابعاد درگیرکننده‌تری شود، چیزی که معنای فداکاری و قهرمانی را به موضوعاتی تاریک و گزنده پیوند می‌زند و باعث می‌شود فیت زیرو در بین سایر اقتباس‌هایی که از این مجموعه ساخته شده در مرتبه‌ی بالاتری قرار بگیرد.


۲۸. انیمه Steins Gate

انیمه اشتاینز گیت (دروازه‌ی اشتاین)

  • اسم ژاپنی: انیمه Steins;Gate
  • براساس ویژوال ناول اشتاینز گیت از استودیوهای MAGES و Nitroplus
  • کارگردان: هیروشی هاماساکی، تاکویا ساتو
  • سال پخش: ۲۰۱۱ | تعداد اپیزود: ۲۴ | استودیو وایت فاکس (White Fox)
  • میانگین امتیازات انیمه Steins Gate در IMDB: ۸.۸
  • میانگین امتیازات انیمه Steins Gate در MAL: ۹.۱

اوکابه رینتارو دانشمند جوانی است که به‌طور اتفاقی حین آزمایش‌های عجیبش روی یک دستگاه مایکروویو به توانایی ارسال ایمیل به گذشته دست پیدا می‌کند. با شکافته شدن بعد زمان توسط اوکابه، اتفاقات و درگیری‌های خواسته و ناخواسته‌ی بزرگی برای او و دوستانش به وجود می‌آید که در بین نظریه‌های علمی و تئوری‌های توطئه به پیش می‌رود.

نمی‌توان درباره‌ی بهترین آثار هنرهفتم با موضوع سفر در زمان صحبت کرد اما اسمی از انیمه اشتاینز گیت نبرد. به‌هرحال دروازه‌ی اشتاین، بدون اسیر شدن در کلیشه‌های قابل‌پیش‌بینی ژانر سفر در زمان، داستانی ناب و پیچیده را با یک فضاسازی فراموش‌نشدنی و بی‌نقص روایت می‌کند. بار درام و حس تعلیق موجود در پروژه‌ی Steins;Gate که محصول اختراع یک دانشمند دیوانه با بهم زدن توازن گذشته، حال و آینده است به یک تراژدی علمی-تخیلی منجر می‌شود که برای رسیدن به یک نهایت منفرد مسیر جنون‌آمیزی را طی می‌کند. چراکه تمام لحظه‌ها و جزئیات در اشتاینز گیت برای شکل‌گیری یک شاهکار متفاوت در ادبیات سفر در زمان پایه‌گذاری شده است.


۲۷. انیمه Chihayafuru

انیمه چیهایافورو

  • براساس مانگای چیهایافورو اثر یوکی سوئتسوگو
  • کارگردان: موریو آساکا
  • سال پخش: ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ | تعداد اپیزود: ۷۴ | استودیو مدهاوس
  • میانگین امتیازات انیمه Chihayafuru در IMDB: ۸.۱
  • میانگین امتیازات انیمه Chihayafuru در MAL: ۸.۲۱ ~ ۸.۴۹

چیهایا آیاسه دختربچه‌ای است که تمام شور و اراده‌ی خود را بدون اینکه رویای خاصی برای خود در نظر بگیرد صرف پیشرفت خواهر بزرگترش در حرفه آیدل و مدلینگ می‌کند. تا اینکه چیهایا با آراتا، پسری که استعداد بالایی در یک بازی رقابتی به اسم کاروتا دارد، آشنا می‌شود.

کاروتا یک بازی کارتی دوئل مانند بر مبنای به‌خاطر سپردن اشعار و لازمه‌ی آمادگی ذهنی و جسمی است. آراتا علاقه‌ی چیهایا را به این بازی جلب می‌کند. چیهایا و دوست دیگرش ماشیما به‌همراه آراتا دوران کودکی را پشت سر می‌گذارند و کمی از هم دور می‌شوند. اما چیهایا در دوره دبیرستان با رویای تبدیل شدن به بهترین بازیکن ژاپن برای تشکیل تیم کاروتا تلاش می‌کند.

هرچند ماجراها در انیمه چیهایافورو با معرفی یک بازی کارتی کمتر شناخته شده شکل می‌گیرد اما معرفی یکی از جالب‌ترین شخصیت‌های دختر انیمه‌ای و روحیات درخشان و قابل‌توجه‌اش اولین گام در تثبت کیفیت این انیمه است. البته در ادامه هم با یک فضاسازی سنتی و جذاب متوجه اثری می‌شویم که در عین سادگی دلایل زیادی برای لذت بردن از خاص بودن آن خواهیم داشت.


۲۶. انیمه Hunter x Hunter

انیمه هانتر هانتر

  • براساس مانگای هانتر هانتر اثر یوشیهیرو توگاشی
  • کارگردان: هیروشی کوجینا
  • سال پخش: ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ | تعداد اپیزود: ۱۴۸ | استودیو مدهاوس
  • میانگین امتیازات انیمه Hunter x Hunter در IMDB: ۹
  • میانگین امتیازات انیمه Hunter x Hunter در MAL: ۹.۰۶

گون پسر نوجوانی است که متوجه می‌شود پدرش، که مدت‌ها است ناپدید شده، به‌عنوان یک هانتر مشغول فعالیت است. پس تصمیم می‌گیرد راه او را درپیش بگیرد تا بتواند او را پیدا کند. هانتر یا شکارچی به کسی گفته می‌شود که در جستجوی ناشناخته‌ها، کشف گنجینه‌های پنهان و مبارزه با موجودات عجیب و… در دنیایی پرخطر سفر می‌کند. گون با رسیدن به سن ۱۲ سالگی خانه را برای شرکت در آزمون هانتر شدن ترک می‌کند و در مسیر این تصمیم بزرگ با لئوریو، کوراپیکا و کیلوا که هر کدام انگیزه‌های خاصی دارند دوست می‌شود.

هانتر هانتر بدون شک یکی از بهترین انیمه‌های شونن با خلق دنیای فانتزی خاص و پرداختن به داستان‌هایی پرعمق و البته سرگرم‌کننده است. نمی‌توان از آزمون‌هایی که با مراحل مرگبار طراحی شده عبور کرد و از کشف ایده‌ها و بسترهای داستانی هانتر هانتر دل کند. چراکه آرک‌های داستانی انیمه‌ی HxH خیلی سریع وارد چالش‌هایی بزرگ و درگیرکننده می‌شود و به‌کمک شخصیت‌های جالب‌توجهی که وارد ماجرا می‌شوند در یک دنیاسازی تلفیقی به نتایج خیره‌کننده‌ای دست پیدا می‌کند که به هیچ وجه نباید لذت کشف آن را از دست داد.


۲۵. انیمه JoJo’s Bizarre Adventure

انیمه ماجراجویی عجیب جوجو

  • اسم ژاپنی: انیمه JoJo no Kimyou na Bouken
  • براساس مانگای ماجراجویی عجیب جوجو اثر هیروهیکو آراکی
  • سال پخش: ۲۰۱۲ به بعد | تعداد اپیزود: ۱۵۷ | استودیو دیوید پروداکشن (David Production)
  • میانگین امتیازات انیمه JoJo’s Bizarre Adventure در IMDB: ۸.۴
  • میانگین امتیازات انیمه JoJo’s Bizarre Adventure در MAL: ۷.۹۶ ~ ۸.۵

ماجراجویی عجیب و غریب جوجو داستان خاندان جواستار را روایت می‌کند، خانواده‌ای که اعضای نسل‌های مختلف آن متوجه می‌شوند که باید با استفاده از قدرت‌هایی که دارند به مبارزه با نیروهای شر و دشمنان ماوراطبیعه بپردازند. شخصیت‌های اصلی مجموعه همیشه یکی از اعضای خانواده‌ی جواستار هستند که نام‌شان می‌تواند به‌صورت جوجو خلاصه شود.

انیمه JoJo’s Bizarre Adventure به‌جز استفاده از قهرمان‌های مختلف در طول داستان، که شرایط و تفاوت‌های خاصی را به هر فصل از آن بخشیده، به‌خاطر استفاده از آرت و سبک خاص طراحی‌اش که وام‌دار آثار هنری دیگر به‌ویژه از نوع غربی است همیشه جزو منحصربه‌فردترین آثار ابرقهرمانی و فراطبیعی دنیای انیمه شناخته می‌شود. این موضوع، رسیدن به یک قضاوت واحد را درمورد ماجراجویی عجیب جوجو به همان اندازه سخت می‌کند. اما در طول انیمه مدام با معرفی جوجوی دیگر و فضاسازی جدید به روند متنوعی برخورد می‌کنیم که شاید برای مخاطبی که به عادت کردن روی یک فرم کلی در هر انیمه عادت دارد می‌تواند یک تجربه‌ی ماجراجویی متفاوت و عجیب باشد.


۲۴. انیمه Psycho-Pass

انیمه سایکو-پس (روان‌گذر)

  • براساس فیلم‌نامه‌ای اورجینال نوشته‌ی گن اوروبوچی
  • کارگردان: نائویوشی شیوتانی
  • سال پخش: ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ | تعداد اپیزود: ۲۲ (+۱۱+۸) | استودیو پروداکشن آی.جی
  • میانگین امتیازات انیمه Psycho-Pass در IMDB: ۸.۲
  • میانگین امتیازات انیمه Psycho-Pass در MAL: ۸.۳۶

داستان سایکو-پس در آینده اتفاق می‌افتد، جایی‌که به کمک تکنولوژی یک سیستم پیشرفته امکان اندازه‌گیری ابعاد شخصیتی، وضعیت روحی و درصد احتمال ارتکاب جرم شهروندان محیا است و مجرم قبل از ارتکاب جرم شناخته و مجازات می‌شود. اما درحالی‌که همه چیز باید در وضعیتی آرمانی قرار داشته باشد یک تفکر مخالف دربرابر این سیستم قرار می‌گیرد.

سایکو پس انیمه‌ای است که این بار شاید بهتر باشد مثل سایت مای انیمه فهرست که هر فصل انیمه‌ها را جداگانه فهرست می‌کند فقط به فصل اول آن معطوف شویم. از آن‌جا که داستان در طول فصل اول شروع و پایان خاص خود را دارد، می‌توان با یک پایان‌بندی شگفت‌انگیز و تا حدودی باز به آن خاتمه داد. آنتاگونیست جذاب و تقابل هیجان‌انگیز دو تفکر خاص و ضدسیستم همان چیزی است که در فصل اول سایکو پس دنیای به ظاهر کنترل‌شده و محفوظ یک سیستم بسته را به نقد می‌کشد و از پیچیدگی‌های انسانیت و قصور از آن حرف می‌زند.


۲۳. انیمه Space Brothers

انیمه برادران فضایی

  • اسم ژاپنی: انیمه Uchuu Kyoudai
  • براساس مانگای اثر چویا کویاما
  • کارگردان: آیومو واتانابه
  • سال پخش: ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ | تعداد اپیزود: ۹۹ | استودیو A-1 Pictures
  • میانگین امتیازات انیمه Space Brothers در IMDB: ۸.۱
  • میانگین امتیازات انیمه Space Brothers در MAL: ۸.۵۱

دو برادر به نام‌های موتا و هیبیتو بعد از دیدن یک یوفو در آسمان که به سمت ماه می‌رود، صرف‌نظر از واقعی یا خیالی بودن این اتفاق به فضا علاقمند می‌شوند و به هم قول می‌دهند یک روز به فضا بروند. نوزده سال بعد، هیبیتو در مسیر تحقق رویای خود به یک فضانورد تبدیل شده اما شرایط برای موتا فرق می‌کند چراکه به‌تازگی از کارش اخراج شده و زندگی بی‌هدفی دارد.

انیمه برادران فضایی در مهم‌ترین بخش خود سعی دارد به این مفهوم عالی بپردازد که هیچ وقت برای رسیدن به آرزوها دیر نیست. اما انیمه‌ی Space Brothers به جزئیات بیشتری علاوه‌بر اعتقاد، اراده و تلاش برای تحقق رویاهای دست‌نیافتنی می‌پردازد. شاید در نگاه اول برادران فضایی یک انیمه در مورد رفتن به فضا و فضانوردی با برخورداری از روندی واقع‌گرایانه باشد اما طولی نمی‌کشد تا معلوم شود با اثری بالغ و پرمغز مواجه هستیم که پرداختن به ترس‌ها، جهان‌بینی‌ها و انگیزه‌ها در آن به شکل شگفت‌انگیزی درگیرکننده و الهام‌بخش از آب درآمده است.


۲۲. انیمه Kuroko’s Basketball

انیمه بسکتبال کوروکو

  • اسم ژاپنی: انیمه Kuroko no Basket
  • براساس مانگای بسکتبال کوروکو اثر تاداتوشی فوجیماکی
  • کارگردان: شونسوکه تادا
  • سال پخش: ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ | تعداد اپیزود: ۷۵ | استودیو پروداکشن آی.جی
  • میانگین امتیازات انیمه Kuroko’s Basketball در IMDB: ۸.۳
  • میانگین امتیازات انیمه Kuroko’s Basketball در MAL: ۸.۱ ~ ۸.۳۱

اعضای نسل طلایی یک تیم بسکتبال مدرسه‌ای که به نسل معجزه‌ها معروف هستند و سه سال متوالی قهرمان کشور شده‌اند با ورود به دبیرستان راه خود را جدا کرده‌اند و تبدیل به رقیب هم شده‌اند. اما درکنار پنج بازیکن اصلی آن تیم، یک ذخیره‌‌ی طلایی به اسم کوروکو با خصوصیات بازیگردانی منحصربه‌فرد، در دبیرستان سیرین با بازیکن بااستعداد دیگری به‌نام کاگامی آشنا می‌شود و تصمیم می‌گیرد در نقش سایه برای درخشش و پیشرفت او به نبرد علیه سایر تیم‌ها به‌ویژه همبازی‌های قدرتمند قدیمی بپردازد.

بسکتبال کوروکو را در مکتب انیمه‌های ورزشی می‌توان یکی از معجزه‌ها نام برد. شخصیت اصلی کامل‌ترین نیست، حتی حضورش احساس نمی‌شود اما درعوض روش و تأثیری که در سرنوشت بازی تیم دارد همان ایده‌ای است که باعث تمایز بسکتبال کوروکو از سایر هم‌قطارانش می‌شود. انیمه بسکتبال کوروکو هیجانِ دیوانه‌وار یک بسکتبال حرفه‌ای را به شکلی لذت‌بخش و اعتیادآور به بیننده القا می‌کند و بدون طول و تفسیر جوهره‌ی نابی از ورزش را به نمایش می‌گذارد.


۲۱. انیمه Attack on Titan

انیمه حمله به تایتان (تایتان مبارز)

  • اسم ژاپنی: انیمه Shingeki no Kyojin
  • براساس مانگای حمله به تایتان اثر هاجیمه ایسایاما
  • کارگردان: تتسورو آراکی (فصل ۱و۲و۳)، ماساشی کوئیزوکا (۲و۳)، جان سیشیدو (۴)، یویچیرو هایاشی (۴)
  • سال پخش: ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ | تعداد اپیزود: ۷۵ | استودیو ویت (Wit Studio)، ماپا (MAPPA)
  • میانگین امتیازات انیمه Attack on Titan در IMDB: ۹
  • میانگین امتیازات انیمه Attack on Titan در MAL: ۸.۵۱ ~ ۹.۱

با ظهور غول‌هایی انسان‌نما و آدم‌خوار به اسم تایتان، نسل باقی‌مانده برای حفاظت از جان خود سه دیوار به ارتفاع ۵۰ متر به‌صورت دایره‌های داخل یکدیگر می‌سازد و به مدت ۱۰۰ سال درون این دیوارها در آرامش زندگی می‌کند. تا زمانی‌که بالاخره یک تایتان ۶۰ متری پدیدار می‌شود و با ایجاد سوراخی در دیوار بزرگ‌تر راه را برای ورود تایتان‌های کوچکتر ۳ تا ۱۵ متری باز می‌کند و فصل جدیدی از مبارزه با این تهدید بزرگ برای بشریت آغاز می‌شود.

اِرن یاگر به‌همراه میکاسا آکرمن و آرمین آرلرت که شاهد سقوط دیوار ماریا و کشتاری وحشتناک هستند به قصد انتقام از تایتان‌ها به ارتش نیروهای مبارز ملحق می‌شوند تا شاید رازهای ناگفته‌ی این دنیا را هم کشف کنند.

اتک آن تایتان انیمه‌ای آخر زمانی مملو از شگفتی‌های مرموز و ناشناخته است. انیمه‌ای که جلوه‌ای مدرن از یک ترس اساطیریِ آمیخته با ناامیدی را در تقابل با موجوداتی از یک منشا مبهم به نمایش می‌گذارد. یک تراژدی مکرر و روشنفکرانه از دل تاریخ واقعی که با خیال‌پردازی‌هایی جنون‌آمیز ترکیب شده و با شروع هر فصل به جنبه‌های حساس و تأثیرگذاری از حیات بشر چنگ می‌زند. اثری که قبل از پایانش به جایگاه بالایی در بین بهترین انیمه‌های سریالی تاریخ رسیده است و حتی با یک جمع‌بندی کمتر از حد اشتیاق و انتظار اوج گرفته در بین طرفداران هم نمی‌توان لحظه‌های پرفروغ و ماندگارش را فراموش کرد.


۲۰. Terror in Resonance

انیمه ترور در رزونانس (ترور در توکیو)

  • اسم ژاپنی: انیمه Zankyou no Terror
  • براساس فیلم‌نامه‌ای اورجینال نوشته کنتا ایهارا، جون کوماگی، هیروشی سکو، شوتن یانو
  • کارگردان: شینیچیرو واتانابه
  • سال پخش: ۲۰۱۴ | تعداد اپیزود: ۱۱ | استودیو ماپا
  • میانگین امتیازات انیمه Terror in Resonance در IMDB: ۷.۹
  • میانگین امتیازات انیمه Terror in Resonance در MAL: ۸.۱۱

بعد از حمله‌ای به ظاهر تروریستی و یک سرقت موفق از تأسیسات هسته‌ای، ویدئوهایی در اینترنت منتشر می‌شود که طی آن دو نوجوان که خود را گروه اسفینکس (ابوالهول) می‌نامند توکیو را با بمب‌گذاری‌های مختلف تهدید به نابودی می‌کنند مگر اینکه معمای رازآلودی که طرح کرده‌اند حل شود. اما در دنیایی پر از دروغ و فریب، هدف این دو نوجوان، که با نام‌های نه و دوازده معرفی می‌شوند، ارسال چه پیامی است؟

ترور در رزونانس از آن دست انیمه‌هایی است که در زمان‌های مختلف همچنان می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. احتمالا این ویژگی به خاطر ایجاز موجود در داستان‌گویی و شرایطی که بیننده برای برقراری ارتباط با این انیمه با آن همراه است تفسیر کرد. درواقع لفظ ترور دربرابر معمای اصلی نهفته در تیرگی داستان به پیام قابل‌تأملی ختم می‌شود که باوجود اینکه در قالب قسمت‌های پرتعداد پخش نشده است اما باعث می‌شود تا طنین ذهنی ترور در رزونانس به‌راحتی به فراموشی سپرده نشود.


۱۹. انیمه !!Haikyuu

انیمه هایکیو

  • براساس مانگای هایکیو اثر هاروئیچی فوروداته
  • کارگردان: سوسومو میتسوناکا، ماساکو ساتو
  • سال پخش: ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ | تعداد اپیزود: ۸۵+۵ | استودیو پروداکشن آی.جی
  • میانگین امتیازات انیمه Haikyuu در IMDB: ۸.۷
  • میانگین امتیازات انیمه Haikyuu در MAL: ۸.۴۷ ~ ۸.۸۱

هیناتا شویو یک دانش‌آموز راهنمایی نسبتا کوتاه قامت است که بعد از دیدن یک بازی والیبال قهرمانی کشور در تلویزیون به علاقه و انگیزه‌ای بالا نسبت به ورزش والیبال دست پیدا می‌کند و در تیم والیبال مدرسه عضو می‌شود. هرچند ایشان ابتدا در مسابقه مقابل تیمی که از ستاره‌ای به اسم کاگیاما بهره می‌برد شکست می‌خورد اما با انگیزه‌ی بیشتر برای پیشی گرفتن از کاگیاما خیلی زود با او همبازی می‌شود تا درکنار هم چالش‌های بزرگ‌تری را در مسیر پیشرفت پشت سر بگذارند.

هرچند این روند داستان برای شروع یک انیمه‌ی ورزشی تغییر بزرگی محسوب نمی‌شود ولی هایکیو خیلی خوب می‌تواند از خصوصیات خاص خودش برای پرشورتر و هیجان‌انگیزتر شدن مسابقات بهره ببرد. پشتکار و پرش‌های بلند بازیکن سبک‌بالی مثل هیناتا و شکستن مرزبندی‌های دنیای واقعی، اگر مثل همان مسابقه‌ای که او در تلویزیون دید در مخاطب به علاقه‌ای مشابه ختم نشود باز هم تبدیل به استعاره‌ای بی‌نهایت جذاب و انگیزشی برای عبور از محدودیت‌ها و بال دادن به استعدادهای نهفته خواهد بود.


۱۸. انیمه Your Lie in April

انیمه دروغ آوریل تو

  • اسم ژاپنی: انیمه Shigatsu wa Kimi no Uso
  • براساس مانگای دروغ تو در آوریل اثر نائوشی آراکاوا
  • کارگردان: کیویی ایشی‌گورو
  • سال پخش: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ | تعداد اپیزود: ۲۲ | استودیو A-1 Pictures
  • میانگین امتیازات انیمه Your Lie in April در IMDB: ۸.۶
  • میانگین امتیازات انیمه Your Lie in April در MAL: ۸.۶۹

آریما پیانیست ماهری است که بعد از مرگ مادرش با شوک بدی روبه‌رو می‌شود که او را از نواختن پیانو بازمی‌دارد. تا اینکه یک روز وسط یک پارک، دختر ویلون‌زنی به اسم کائوری با جادوی موسیقی بار دیگر او را به پیوندهای عاشقانه و احساسی زندگی بازمی‌گرداند، چراکه ترکیب عشق و موسیقی به معجونی معجزه‌گر تبدیل می‌شود.

دنیایی که در دروغ تو در آوریل با موسیقی رنگ و معنای تازه‌ای پیدا می‌کند به‌قدری روح‌نواز و درخشان است که شعله‌های یک عشق زمینی را به عرشی باشکوه متصل می‌کند. موسیقی در نقش یک جلا دهنده‌ی معنوی به‌عنوان زبانی جهانی بین انسان‌ها به بیان داستانی از عشق و عاطفه می‌پردازد. درست این‌جاست که موسیقی در شکلی کلاسیک به توصیفی دقیق از روحیات و تجربیات شخصیت‌ها از رویاهای جاری در لحظه‌های بی‌بازگشت زندگی می‌پردازد و نگرشی بی‌بدیل از دریچه‌ای رها شده را تراوش می‌کند.


۱۷. انیمه Parasyte – The Maxim

انیمه انگل، قاعده کلی

  • اسم ژاپنی: انیمه Kiseijuu: Sei no Kakuritsu
  • براساس مانگای کیسیجو اثر هیتوشی ایواکا
  • کارگردان: کنیچی شیمیزو
  • سال پخش: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ | تعداد اپیزود: ۲۴ | استودیو مدهاوس
  • میانگین امتیازات انیمه Parasyte – The Maxim در IMDB: ۸.۳
  • میانگین امتیازات انیمه Parasyte – The Maxim در MAL: ۸.۳۷

بیگانگان فضایی انگل‌مانندی به زمین می‌آیند و با وارد شدن به مغز انسان‌ها کنترل بدن آن‌ها را در اختیار می‌گیرند تا در قالب موجوداتی انسان‌نما با قربانی کردن بدن طعمه‌های مختلف به حیات‌شان ادامه دهند. شینیچی ایزومی دانش‌آموز شانزده ساله‌ای است که با خوش‌شانسی از تسخیر کامل توسط انگلی به اسم میگی نجات پیدا می‌کند و فقط دست راستش را در اختیار این انگل می‌بیند. میگی و شینیچی مجبور به یک هم‌زیستی ناخوشایند می‌شوند و حالا باید به کمک هم دربرابر حمله‌ی انگل‌هایی که این ترکیب جدید را یک تهدید برای گونه‌ی خود می‌دانند مقاومت کنند.

پارازیت یک انیمه علمی تخیلی بسیار متفاوت و منحصربه‌فرد در مورد حمله‌ی موجودات بیگانه فضایی است. خشونت این انیمه به شکلی آزاردهنده و ترسناک پا روی نقاط درستی برای پیش‌برد نظریه‌ی زیست‌محیطی عجیبش می‌گذارد. انیمه Parasyte از منظر فلسفی و اخلاقی به پرسش‌ها و چالش‌های مهمی می‌پردازد و با شخصیت‌پردازی محکم و بازی گرفتن ابعاد روان‌شناختی یک جامعه‌ی امروزی به یک طرح تأمل‌برانگیز برای فرار از یک مسخ‌شدگی مدرن می‌پردازد. ایده‌ای که تفسیر جوانب گسترده‌ی آن می‌تواند تا مدت‌ها برای بیننده به یک نشخوار مغزی بی‌انتها تبدیل شود.


۱۶. انیمه One Punch Man

انیمه وان پانچ من (مرد تک مشتی)

  • اسم ژاپنی: انیمه Wanpanman
  • براساس مانگای وان پانچ من اثر وان (ONE)
  • کارگردان: شینگو ناتسومه (فصل ۱)، چیکارا ساکورایی (فصل ۲)
  • سال پخش: ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ | تعداد اپیزود: ۲۴ | استودیو مدهاوس، جی.سی.استاف
  • میانگین امتیازات انیمه One Punch Man در IMDB: ۸.۸
  • میانگین امتیازات انیمه One Punch Man در MAL: ۸.۵۳ ~ ۷.۴۳

سایتاما یک ابرقهرمان با ظاهری معمولی و بی‌احساس است. شاید تنها ویژگی ظاهری خاص او کله‌ی بدون موی براقی است که برای تحقق یک آرزوی دیرینه بعد از سه سال تمرین بی‌وقفه حاصل شده. حالا سایتاما به قدرتی فوق‌العاده دست پیدا کرده و هیچ دشمنی نمی‌تواند دربرابر ضربه‌ی مشت او مقاومت کند. اما مشکل غیرمنتظره از همین‌جا شکل گرفته است، چراکه این قدرت باعث شده لذت و هیجان پیروزی از او گرفته شود.

درواقع سایتاما برای پیدا کردن یک هدف بزرگ در زندگی با مشکل روبه‌رو شده چراکه از همان ابتدا از تمام دشمنانش برتر است و فقط باید دید در چه موقعیتی قرار است با آن‌ها روبه‌رو شود. حتی ورود یک شاگرد سایبورگ و پیوستن به انجمن قهرمانان هم به کنایه‌آمیزتر شدن دنیای مرد تک مشتی منجر می‌شود.

انیمه وان پانچ من یک کمدی اکشن ابرقهرمانی منحصربه‌فرد است که به‌خوبی از اغراق‌ها و ویژگی‌های دنیای انیمه و مانگا برای بروز ذات بی‌قید و بند خود بهره برده و به‌کمک این تفاوت حاصل از کنار زدن کلیشه‌های رایج ژانر خود به دغدغه‌های مهم‌تری مثل درک انسانیت، شرافت و برآوردن آرزوها پرداخته است.


۱۵. انیمه Erased

انیمه پاک‌شده (شهری که تنها من در آن گمشده‌ام)

  • اسم ژاپنی: انیمه Boku Dake ga Inai Machi
  • براساس مانگای شهری که تنها من در آن گمشده‌ام اثر کی سانبه
  • کارگردان: توموهیکو ایتو
  • سال پخش: ۲۰۱۶ | تعداد اپیزود: ۱۲ | استودیو A-1 Pictures
  • میانگین امتیازات انیمه Erased در IMDB: ۸.۵
  • میانگین امتیازات انیمه Erased در MAL: ۸.۳۳

وقتی ساتورو فوجینوما متوجه می‌شود که به چند دقیقه قبل از وقع یک حادثه منتقل شده که می‌تواند از وقع آن جلوگیری کند تصمیم می‌گیرد از این قابلیت اسرارآمیز، که آن‌را احیا می‌نامد، برای نجات جان دیگران استفاده کند. اما زمانی‌که ساتورو به اشتباه متهم به قتل یکی از نزدیکانش می‌شود، به گذشته‌ای در ۱۸ سال قبل فرستاده می‌شود. او خیلی زود متوجه می‌شود که این قتل ممکن است به ماجرای ناپدید شدن و مرگ یکی از همکلاسی‌های کودکی‌اش، کایو هینازوکی مرتبط باشد. حالا ساتورو فرصت پیدا کرده تا با کشف راز این جریان قدیمی و نجات هینازوکی، از جان عزیزانش در زمان حال هم محافظت کند.

انیمه Erased حسرت بازگشت به گذشته و سفر در زمان را با یک داستان جنایی و احساسی رازآلود ترکیب کرده و در دوازده قسمت کم‌کم به تخیلی مینیمال و در‌عین‌حال واقع‌گرایانه از بازی سرنوشت و اثر پروانه‌ای دست یافته که تا مدت‌ها در ذهن مخاطبش نقش می‌بندد.


۱۴. انیمه Re:Zero – Starting Life in Another World

انیمه ری:زیرو ـ شروع زندگی از صفر در دنیایی دیگر

  • اسم ژاپنی: انیمه Ri:Zero kara Hajimeru Isekai Seikatsu
  • براساس لایت ناول ری:زیرو اثر Tappei Nagatsuki
  • کارگردان: ماساهارو واتانابه
  • سال پخش: ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ | تعداد اپیزود: ۵۰ | استودیو وایت فاکس
  • میانگین امتیازات انیمه Re:Zero در IMDB: ۸.۱
  • میانگین امتیازات انیمه Re:Zero در MAL: ۸.۲۶ ~ ۸.۵۳

سوبارو پسر نوجوانی است که مشغله و هدف خاصی در زندگی ندارد. او بعد از خرید از یک فروشگاه ناگهان خود را در یک دنیای موازی فانتزی می‌بینید و کمی بعد متوجه می‌شود که بعد از هر بار مردن در این دنیا می‌تواند مثل تجربه‌ی یک بازی ویدئویی از نقطه‌ای دوباره با آگاهی وارد اتفاقات قبلی شود، اما تحمل بار این دانستن با افزایش دلبستگی‌های او در آن‌جا کم‌کم به وحشتی خردکننده تبدیل می‌شود.

در میان انبوه انیمه‌های با حال‌وهوای ایسکای انیمه ری:زیرو نه‌تنها خودش را گم نکرده بلکه همچنان با حلاوت بیشتری می‌درخشد و به فهرست بهترین انیمه‌های سریالی اضافه می‌شود. دلیل این امر را می‌توان در تم روانشناختی مهیج ری:زیرو جست‌وجو کرد. به‌علاوه انیمه با اضافه شدن شخصیت‌های چندبعدی، کاریزماتیک و مرموزی که به ایجاد بازده‌ی حداکثری برای انتقال پیام‌های داستان کمک می‌کنند به یک فضاسازی ناب دست پیدا می‌کند. جدی گرفتن عنصر تغییر در روند زندگی که منجر به نجات خود و افرادی که به آن‌ها وابستگی داریم می‌شود همان انگیزه‌ای است که در انیمه ری:زیرو به‌عنوان معنای باشکوه زندگی در مسیری دوطرفه و پرپیچ‌وخم به شکلی جذاب ارزش‌گذاری می‌شود.


۱۳. انیمه My Hero Academia

انیمه آکادمی قهرمان من

  • اسم ژاپنی: انیمه Boku no Hero Academia
  • براساس مانگای اثر کوهی هوریکوشی
  • کارگردان: کنجی ناگاساکی، تومو اوکوبو، ماساهیرو موکای
  • سال پخش: از ۲۰۱۶ تاکنون | تعداد اپیزود: ۱۱۳ | استودیو بونز (Bones)
  • میانگین امتیازات انیمه My Hero Academia در IMDB: ۸.۴
  • میانگین امتیازات انیمه My Hero Academia در MAL: ۸ ~ ۸.۳

در دنیایی که اکثر انسان‌ها از قدرت‌های فرابشری برخوردار هستند، میدوریا ایزوکو پسرکی است که هیچ قدرت خاصی ندارد اما این موضوع باعث نمی‌شود تا او از رویاپردازی‌هایش دست بردارد. تا اینکه یک روز میدوریا با قهرمان مورد ستایش خودش یعنی آلمایت برخورد می‌کند. آلمایت متوجه می‌شود که میدوریا جانشین مناسبی برای به ارث بردن قدرت قابل‌انتقالش خواهد بود. میدوریا بالاخره به آرزویش می‌رسد و با ورود به یک دبیرستان قهرمانی به اسم یو ای، درکنار هم‌کلاسی‌هایی عجیب و بااستعداد، به ماجراجویی‌هایی در تقابل با نیروهای شرور و درک معنی قهرمان شدن می‌پردازد.

ساخت انیمه‌های شونن ابرقهرمانی جدید و موفق، آن‌هم با حضور بزرگان این سبک، درحالی‌که ژانر به اشباع رسیده باشد، کار ساده‌ای نیست. اما انیمه آکادمی قهرمان من در چنین شرایطی با تثبیت کیفیتی غافلگیرکننده توانسته گلیم خودش را از آب بیرون بکشد. نتیجه اینکه مای هیرو آکادمیا با معرفی مجموعه‌ای جذاب از شخصیت‌ها و دستیابی به لحظه‌های اوج پرهیجان در یک دنیای ابرقهرمان‌پرور نه‌فقط طرفداران مانگا و انیمه بلکه کمیک‌بازها را هم به سمت خود جذب کرده است تا به‌کمک برخورداری از فن‌های دوآتیشه بتواند نامش را بیشتر بر سر زبان‌ها بیندازد.


۱۲. انیمه March Comes In Like A Lion

انیمه مارس مثل شیر می‌آید

  • اسم ژاپنی: انیمه 3-gatsu no Lion
  • براساس مانگای Sangatsu no Lion اثر چیکا اومینو
  • کارگردان: آکیوکی شینبو، کنجیرو اوکادا
  • سال پخش: ۲۰۱۶ – ۲۰۱۷ | تعداد اپیزود: ۴۴ | استودیو شفت (Shaft)
  • میانگین امتیازات انیمه Sangatsu no Lion در IMDB: ۸.۴
  • میانگین امتیازات انیمه Sangatsu no Lion در MAL: ۸.۴۱

روزمرگی یک نوجوان ۱۷ ساله به اسم کیریاما ری با چالش‌های زیادی همراه است. هرچند او یک نخبه در بازی شوگی (شطرنج ژاپنی) است اما فشارهای روحی زیادی را بر دوش می‌کشد. ری به‌دنبال استقلال از زندگی پرتنش با خانواده‌اش به‌تنهایی در آپارتمانی در توکیو نقل مکان کرده است و با مشکلاتی دیگری مثل مشقت‌های مالی، انزوا و افسردگی درگیر است. بااین‌حال آشناییی ری با آکاری، هیناتا و مومو کاواموتو، سه خواهری که با پدربزرگشان زندگی می‌کنند تبدیل به یک رابطه‌ی شبه‌خویشاوندی نزدیک می‌شود تا شاید ری به‌کمک آن بتواند ضمن حفظ آمادگی روحی و جسمی برای بازی شوگی، نحوه‌ی تعامل با دیگران و درک احساسات پیچیده‌ی خود را هم یاد بگیرد.

انیمه 3-gatsu no Lion با انتقال یک حس نوستالژیک در فضایی چشم‌نواز همان چیزی است که یک درام در سبک برشی از زندگی برای ماندگار شدن به آن نیاز دارد. جریان آرام و موج‌های گاه‌و‌بی‌گاه زندگی شخصیت‌های انیمه به شکل کم‌نظیری باعث باورپذیر شدن آن شده است و حس همذات‌پنداری دل‌نشینی را با همراهی موسیقی شنیدنی آن برای هر بیننده‌ای ایجاد می‌کند. علاوه‌براین طراحی‌ها و رنگ‌پردازی زیبای انیمه دنیای تلخ و شیرین آن‌را به خاطره‌ای روح‌نواز تبدیل کرده است که به‌راحتی نمی‌توان آن‌را فراموش کرد.


۱۱. انیمه Mob Psycho 100

انیمه موب سایکو ۱۰۰

  • اسم ژاپنی: انیمه Mobu Saiko Hyaku
  • براساس مانگای موب سایکو 100 اثر ONE
  • کارگردان: یوزورو تاچیکاوا
  • سال پخش: ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ | تعداد اپیزود: ۲۵ | استودیو بونز
  • میانگین امتیازات انیمه Mob Psycho 100 در IMDB: ۸.۶
  • میانگین امتیازات انیمه Mob Psycho 100 در MAL: ۸.۴۸

شیگئو کاگیاما، معروف به موب، یک دانش‌آموز کلاس هشتمی است که از کودکی متوجه قدرت‌های ماورایی ذهنی و روحی خود می‌شود اما به‌خاطر نگاه منفی دیگران به یک سایکیک کمی گوشه‌گیر و درون‌‌گراست. تنها خواسته‌ی موب جلب توجه هم‌کلاسی‌اش سوبومی است. آشنایی موب با ریگن آراتاکا، یک شیاد با ادعای دروغ بزرگ‌ترین سایکیک حاضر، باعث می‌شود که موب برای رسیدن به شرایط بهتر و ریگن برای استفاده از او برای پولدار شدن با هم همراه شوند. درحالی‌که موب در راه تقابل با ارواح شرور و موجودات فراطبیعی به حدِ انفجاریِ قدرتش می‌رسد، باید تلاش کند تا این قابلیت را درکنار شرایط اجتماعی ناپایدارش به تعادل برساند.

وقتی استودیو بونز بعد از موفقیت وان پانچ من تصمیم به ساخت اثر دیگر مانگاکای آن کرد، کمتر کسی انتظار تبدیل شدن موب سایکو ۱۰۰ به یک اثر دست اول را می‌کشید. اما انیمه موب سایکو ۱۰۰ با آن ظاهر معمولی و طراحی ساده‌ی شخصیت‌ها تبدیل به ریسک موفقی شد که کشف آن به نگاه ظریفی مثل شخصیت ریگن احتیاج داشت. درواقع همان همکاری پویا و تکمیل‌کننده‌ی موب و ریگن را در مورد سازنده‌ی مانگا و انیمه هم می‌توان مثال زد. به بیان دیگر انیمه Mob Psycho 100 به‌لطف همین پیشرفت خیره‌کننده نسبت‌به مانگای مورد اقتباس خود و شناخت درست پتانسیل موجود در بافت اصلی اثر به یکی از بهترین انیمه‌های سریالی تبدیل شده است.


۱۰. انیمه Black Clover

انیمه شبدر سیار

  • اسم ژاپنی: Burakku Kurōbā
  • براساس مانگای شبدر سیاه اثر یوکی تاباتا
  • کارگردان: تاتسویا یوشیهارا
  • سال پخش: ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ | تعداد اپیزود: ۱۷۰ | استودیو پیرو
  • میانگین امتیازات انیمه Black Clover در IMDB: ۸.۳
  • میانگین امتیازات انیمه Black Clover در MAL: ۸.۰۶

آستا و یونو دو نوجوان یتیمی هستند که از کودکی در کلیسای محقری در روستایی در حاشیه‌ی قلمرو شبدر زندگی کرده‌اند. آرزوی دیرین آن‌ها رسیدن به جایگاه پادشاه جادوگرها است. در این راه برخلاف یونو که در کنترل قدرت‌های جادویی مهارت خاصی از خود نشان می‌دهد اما آستا هیچ قدرت جادویی خاصی ندارد و سعی دارد با تمرین‌های بدنی به قدرت جادویی برسد. در آستانه‌ی پانزده سالگی همه‌ی بچه‌ها کتاب جادوی مخصوص خود به اسم گریمور را دریافت می‌کند، اتفاقی که تفاوت‌های آستا و یونو را نسبت به هم و البته دیگران بیشتر آشکار می‌کند.

شبدر سیاه یکی دیگر از انیمه‌های پرتکرار شونن به حساب می‌آید. ترکیب قهرمان‌هایی که با هدفی بزرگ راهی ماجراجویی می‌شوند، آزمون‌هایی که برای رشد بیشتر در استفاده از مهارت‌های فراطبیعی باید پشت سر بگذارند، تعامل و تقابل با دوستان و دشمنانی که در مسیرشان با آن‌ها برخورد می‌کنند و… همه المان‌های آشنایی هستند که در این داستان هم به اشکال مختلف دیده می‌شود. اما بلک کلاور بالاخره درادامه‌ی استفاده‌ی جاه‌طلبانه از چشمه‌ی جوشان کلیشه‌های ژانری، خودش را به تکامل می‌رساند. در دوره‌ای که نارتو، بلیچ، فیری تیل و… به پایان رسیده‌اند بلک کلاور به‌خوبی داستان تأثیرگذار دیگری را از قدرت تلاش و اراده جایگزین می‌کند.


۹. انیمه Made in Abyss

انیمه ساخته شده در ابیس

  • براساس مانگای Made in Abyss اثر آکیهیتو سوکوشی
  • کارگردان: ماسایوکی کوجیما
  • سال پخش: ۲۰۱۷ | تعداد اپیزود: ۱۳ | استودیو Kinema Citrus
  • میانگین امتیازات انیمه Made in Abyss در IMDB: ۸.۴
  • میانگین امتیازات انیمه Made in Abyss در MAL: ۸.۷

پرتگاه بزرگی به نام ابیس وجود دارد که مکانی ناشناخته در جهان مملو از موجودات عجیب و آثار باستانی اسرارآمیز است. کسی از چگونگی شکل‌گیری و انتهای این مکان باخبر نیست. نسل‌های جسور و ماجراجوی زیادی معروف به دایورها با ورود به ابیس تلاش کرده‌اند تا با کاوش در طبقه‌های مختلف آن به کشف اسرار آن بپردازند. بهترین و شجاع‌ترین دایورها وایت ویسل نامیده می‌شوند که با کشف‌های ارزشمند خود پیشرفت‌های زیادی برای مردم سطح زمین به ارمغان آورده‌اند. ریکو، دختر وایت ویسل گمشده‌ای به نام لیزای نابودگر، برای یافتن مادرش در مسیر خطرناک ورود به اعماق پایین ابیس انگیزه‌های زیادی دارد تا اینکه با پیدا کردن یک پسر رباتی مرموز به اسم رگ، که خاطره‌ای از گذشته‌اش ندارد عازم این سفر اسرارآمیز و پرخطر می‌شود.

انیمه Made in Abyss یکی از بهترین انیمه‌های فانتزی ساخته شده است که در دنیای به‌ظاهر خوش‌آب‌ورنگش ماجراهایی تاریک و مرگبار نهفته است. این تضاد را در طراحی ظاهری کاراکترها و دنیای لایه لایه و مرموز ابیس هم می‌توان دید. گونه‌های حیوانی و گیاهی خطرناک و ناشناخته‌ی ابیس که به نفرین‌های مرگ‌آفرین نهفته در آن معنایی ترسناک می‌بخشد، طبیعت و اتمسفر دنیای این انیمه را به معنای واقعی منحصربه‌فرد می‌کند. خلاصه اینکه انیمه‌ی ساخته شده در ابیس جزو آن فانتزی‌هایی است که تجربه‌ی سفر به اعماقش را به هیچ وجه نباید از دست بدهید.


۸. انیمه Violet Evergarden

انیمه وایولت اورگاردن

  • براساس لایت ناول وایولت اورگاردن نوشته‌ی کانا آکاتسوکی و تصویرسازی آکیکو تاکاسه
  • کارگردان: تایچی ایشیداته، هاروکا فوجیتا
  • سال پخش: ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ | تعداد اپیزود: ۱۳ | استودیو کیوتو انیمیشن (Kyoto Animation)
  • میانگین امتیازات انیمه Violet Evergarden در IMDB: ۸.۵
  • میانگین امتیازات انیمه Violet Evergarden در MAL: ۸.۶

وایولت اورگاردن دختر جوانی است که از کودکی برای جنگیدن در میدان نبرد تربیت شده و مهارت‌هایش بدون درک احساسات واقعی زندگی شکل گرفته است. حالا پس از اتمام یک جنگ طولانی و گسترده، وایولت که معلولیت دست‌هایش با اندامی مکانیکی جبران شده آخرین چیزی که از جنگ به یاد دارد یک ابراز علاقه در قالب کلماتی است که هنوز درکی از آن ندارد. وایولت در بازگشت مجدد به اجتماع و جست‌وجوی معنای زندگی وارد شغلی می‌شود که طی آن باید احساسات مشتری‌های مختلف را در قالب نوشتن یک نامه به فرد موردنظرشان انتقال دهد.

اینکه یک ماشین جنگیِ انسانیِ بی‌احساس بعد از جنگ، درحالی‌که دستانش هم با اندامی روباتیک جایگزین شده، باید به تایپ عواطفی انسانی، که پیش از این از درک سطحی آن نیز بی‌بهره بوده بپردازد شروع تراژدیک داستان است. وایولت باید معنای دوست داشتن را ابتدا در کلمات دیگران کشف کند تا شاید بتواند این احساس سرکوب شده را از درون خودش هم نمایان کند. مفهومی که باید از مسیر تأثیرپذیری احساسی، به ناخودآگاه الهام شود و با درکی درست ثبت شود. برای همین داستان وایولت اورگاردن از پیچیدگی‌های فوق‌العاده زیبایی تشکیل شده که همه به یک دستاورد به‌یادماندنی از شکل‌گیری و تثبیت عواطف انسانی منتهی می‌شود.


۷. انیمه Vinland Saga

انیمه حماسه وینلند

  • براساس مانگای حماسه وینلند اثر ماکوتو یوکیمورا
  • کارگردان: شوهی یابوتا
  • سال پخش: ۲۰۱۹ | تعداد اپیزود: ۲۴ | استودیو ویت
  • میانگین امتیازات انیمه Vinland Saga در IMDB: ۸.۸
  • میانگین امتیازات انیمه Vinland Saga در MAL: ۸.۷۳

در سال ۱۰۱۳ میلادی در سرزمین سرد ایسلند تورفین جوان که با شنیدن داستان رشادت‌های جنگجویان دریانورد بزرگ شده، به یک افسانه‌ی قدیمی در مورد سرزمینی حاصلخیز به نام وینلند علاقمند است. اما سرنوشت برخلاف آرزوهای صلح‌طلبانه‌ی پدرش او را به میان جنگی خونین می‌کشاند. جنگ گسترده‌ای میان انگلیس و دانمارک شکل گرفته است و جنگجویان وایکینگ می‌تواند با استفاده از قدرت خود به یکی از دو طرف جنگ ملحق شوند تا از غنایم جنگ سهمی داشته باشند. در این هرج‌و‌مرج تورفین باید برخلاف میل باطنی با کسی همراه شود تا بتواند انتقام بزرگش را بگیرد.

نبردهای تاریخی در دوره‌ای که به مزدوران وایکینگ اختصاص دارد محل حماسه‌پردازی‌های بی‌قیدوبند زیادی است. این عناصر تاریک و خشن در انیمه‌ی حماسه‌ی وینلند با ظرافت بالایی همراه ماهیت واقعی آن دوره به تصویر کشیده شده تا تطابق واقع‌گرایانه‌ی خوبی در طول داستان ایجاد شود. داستانی که با شخصیت‌پردازی‌های پیچیده در جاه‌طلبی‌های جنگجویان یک عصر وحشی غرق می‌شود و قضاوت کامل در مورد آن‌ها را دشوار می‌کند. این ویژگی در طول فصل اول منجر به خلق یکی از بهترین شخصیت‌های مکمل دنیای انیمه به اسم آشِلاد می‌شود، شخصیتی که برای غیرقابل‌پیش‌بینی شدن انیمه چه در طول فصل اول و چه در ادامه‌ی آن موهبت بزرگی است. همراه شدن با حماسه وینلند درگیر شدن در سفری پر فراز و نشیب در بخشی از تاریخ مبارزات و تاکتیک‌های جنگی بشر است، با تمام امیدها و زندگی‌هایی که مثل غباری در مه تاریخ گم شده‌اند.


۶. انیمه Dororo

انیمه دورورو

  • براساس مانگای دورورو اثر اوسامو تزوکا
  • کارگردان: کازوهیرو فوروهاشی
  • سال پخش: ۲۰۱۹ | تعداد اپیزود: ۲۴ | استودیو ماپا، تزوکا پروداکشن
  • میانگین امتیازات انیمه Dororo در IMDB: ۸.۴
  • میانگین امتیازات انیمه Dororo در MAL: ۸.۲۲

یک ارباب سامورایی به اسم دایگو کاگه برای نجات سرزمینش از قحطی و نابودی به شیاطین متوسل می‌شود و برای دفع آن پیمانی با دوازده شیطان می‌بندد که بهای آن قربانی شدن فرزند درآستانه‌ی تولد او است. اما این نوزاد درحالی‌که بدون اندامی مثل چشم، گوش، بینی، پوست، دست و… متولد می‌شود، همچنان به حیاتش ادامه می‌دهد و در اوج ناامیدی در آب رودخانه رها می‌شود. پزشکی این بچه را پیدا و بزرگ می‌کند و با ساخت اندام مصنوعی امیدواری برای نبرد با شیاطین و بازپس‌گیری اندام قربانی شده را زنده نگه می‌دارد. این کودک هیاکیمارو است که در مسیر خود با دورورو همراه می‌شود تا سفری سخت برای رسیدن‌به هدفی چالش‌برانگیز آغاز شود.

بازسازی انیمه‌ی دورورو که اقتباسی از اثر قدیمی اوسامو تزوکا است درست با همان خط داستانی رایج آثار کلاسیک با کنار هم قرار دادن زیرداستان‌های جدا و ترتیب مرحله‌ای برای رسیدن قهرمان‌هایش به سمت یک هدف بزرگ به پیش می‌رود. به‌کارگیری نیروی اهریمن برای رسیدن به آسایش مادی و درادامه تأثیری که این جابه‌جایی در اصول طبیعی و متعادل زندگی می‌گذارد، از همراهی یک رونین عجیب‌الخلقه و بچه‌ای آواره به برداشت ویژه‌ای برای طعنه زدن به مفاهیم انسانی می‌رسد. به عبارت دیگر یک دوگانگی تأمل‌برانگیز در تقابل دو سمت اصلی ماجرا وجود دارد که این اثر کلاسیک را هنوز هم در ردیف انیمه‌های سامورایی‌محور با نگرش رستگاری در راهی انباشته از خون و گناه انسان‌ها زنده نگه داشته است.


۵. انیمه Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba

انیمه شیطان کش

  • اسم ژاپنی: انیمه Kimetsu no Yaiba
  • براساس مانگای شیطان کش اثر کویوهارو گوتوگه
  • کارگردان: هاروئو سوتوزاکی
  • سال پخش: ۲۰۱۹ | تعداد اپیزود: ۲۶ | استودیو یوفوتیبل (Ufotable)
  • میانگین امتیازات انیمه Demon Slayer در IMDB: ۸.۷
  • میانگین امتیازات انیمه Demon Slayer در MAL: ۸.۵۸

در عصر تایشو ژاپن، تانجیرو کامادو پسری باهوش و مهربان است که همراه خانواده‌اش در کوهی دورافتاده زندگی آرامی دارد. اما یک روز که تانجیرو برای فروش زغال به شهر می‌رود خانواده‌اش توسط شیطان‌ها مورد حمله قرار می‌گیرد و تنها بازمانده، خواهرش، نزوکو است که باوجود پیدا کردن خوی شیطانی به‌طور غیرمنتظره‌ای نشانه‌هایی از احساسات و تفکر انسانی از خود نشان می‌دهد. تانجیرو برای گرفتن انتقام و یافتن راهی برای تغییر دوباره‌ی خواهرش به یک انسان، تصمیم می‌گیرد به گروه‌های شیطان کش ملحق شود.

انیمه Demon Slayer در گام اول یک جمع‌بندی از همان کلیشه‌های ژانر خود را ارائه می‌دهد، داستانش هم از جزئیات سرراستی تشکیل شده است. پس دلیل موفقیت و استقبال دور از انتظار بیننده‌ها از این انیمه چیست؟ نکته اینجا است که شیطان کش در قامت یک انیمه‌ی شونن مبارزه‌ای پرهیجان، اثر محجوبی است که حدود لازم برای جهانی شدن را رعایت می‌کند. همچنین انیمه از دل تکنیک‌های رزمی شمشیری شخصیت‌های دوست‌داشتنی خود به طراحی گرافیکی چشم‌نوازی رسیده است و البته استفاده‌ی درست و جاافتاده‌ای از بافت گرافیک سی.جی.آی دارد. تمام این‌ها برای مخاطب تازه‌واردی که فرصت همراهی با آثار طولانی و قدیمی‌تر را نداشته دمون اسلیر را به جایگاه درخور فعلی رسانده است.


۴. انیمه Kaguya-Sama: Love Is War

انیمه کاگویا ساما: عشق جنگ است

  • اسم ژاپنی: انیمه Kaguya-sama wa Kokurasetai – Tensai-tachi no Renai Zunousen
  • براساس مانگای کاگویا ساما: عشق جنگ است از آکا آکاساکا
  • کارگردان: شینیچی اوماتا
  • سال پخش: ۲۰۱۹ – ۲۰۲۰ | تعداد اپیزود: ۲۴ | استودیو A-1 Pictures
  • میانگین امتیازات انیمه Kaguya-Sama: Love Is War در IMDB: ۸.۴
  • میانگین امتیازات انیمه Kaguya-Sama: Love Is War در MAL: ۸.۴

کاگویا شینومیا و میوکی شیروگانه در مقام رئیس و معاون شورای دانش‌آموزی دبیرستان شوچیین یک زوج ممتاز، برجسته و تمام‌عیار به‌نظر می‌رسند. اما آن‌ها باوجود احساسات عاشقانه‌ای که نسبت به هم دارند به‌خاطر حس غرور و برتری‌جویی، حاضر نمی‌شوند به‌عنوان نفر اول به علاقه‌ی خود اعتراف کنند. برای همین از نبوغ خود برای پیروزی در نبردی ذهنی استفاده می‌کنند تا طرف مقابل را در رقابتی سلطه‌جویانه وادار به این کار کنند. درحالی‌که این کشمکش دوطرفه، دستیابی به هدف اصلی را همچنان ناممکن می‌سازد این روال هر روز ادامه دارد.

کلیشه‌های ژانر کمدی رمانتیک مدرسه‌ای در انیمه کاگویا ساما به‌کمک ایده‌ی مبارزه‌ی ذهنی دو نابغه پر و بال تازه‌ای پیدا کرده و با اضافه شدن شخصیت‌های جانبی قابل‌اعتنا و به‌کارگیری به‌موقع شوخی‌های روده‌برکننده به کیفیت قابل‌توجهی در داستان‌پردازی خاص خودش رسیده است. سازنده‌ها هم برای بهتر شدن انیمه کم نگذاشته‌اند و با جانمایی دقیق و برنامه‌ریزی درست، کمدی خنده‌دار کاگویا ساما را در جای لازم به درامی باورپذیر متصل کرده‌اند. نکته‌ای که به‌عنوان حلقه‌ی مفقوده‌ی این دست انیمه‌ها در عشق جنگ است به سکوی پرتاب آن در میان بهترین انیمه‌های سریالی تبدیل شده است.


۳. انیمه Fruits Basket

انیمه فروتس بسکت (سبد میوه)

  • براساس مانگای فروتس بسکت اثر ناتسوکی تاکایا
  • کارگردان: یوشیهیده ایباتا
  • سال پخش: ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ | تعداد اپیزود: ۶۳ | استودیو TMS Entertainment
  • میانگین امتیازات انیمه Fruits Basket در IMDB: ۸.۶
  • میانگین امتیازات انیمه Fruits Basket در MAL: ۸.۲۲ ~ ۹.۰۸

تورو هوندا بعد از یک تراژدی خانوادگی تصمیم به زندگی در چادر گرفته اما جایی که برای این کار درنظر گرفته ملک خانواده‌ی سوما است که با دیدن وضعیت تورو او را در خانه‌ی خودشان می‌پذیرند. نکته غافلگیرکننده درباره‌ی این خانواده اینجا است که اگر توسط جنس مخالف به آغوش کشیده شوند تبدیل به حیوانات طالع‌بینی چینی می‌شوند. با این تفاسیر زندگی با خانواده‌ی سوما یک ماجراجویی غیرمنتظره سرشار از لحظه‌های خنده‌دار و عاشقانه است.

سبد میوه یک انیمه‌ی کمدی درام در سبک شوجو است که برخلاف اقتباس قدیمی‌تر آن در سال ۲۰۰۱، در بازسازی فعلی‌اش ظرافت و نکته‌بینی بیشتری دیده می‌شود. درواقع سری جدید فروتس بسکت با دمیدن روحی تازه در کالبد قدیمی و بی‌رمق ژانر شوجو به‌عنوان ناجی آن در عصر انیمه‌های مدرن ظاهر شده است، چیزی که حالا از تلفیق عناصر رازآلودِ ماورایی، شیرینِ کمدی و تلخِ درام با محتوای احساسی و عاشقانه‌ی داستان، چه برای طرفداران قدیمی و چه مخاطب جدید، به دستاوردی دل‌گرم‌کننده و شگفت‌انگیز دست یافته است که هرچه به پایان نزدیک می‌شود قدرت ماهیت جدیدش بیشتر به چشم می‌آید.


۲. انیمه Jujutsu Kaisen

انیمه جوجوتسو کایسن

  • براساس مانگای جوجوتسو کایسن اثر گِگه آکوتامی
  • کارگردان: سانگهو پارک
  • سال پخش: ۲۰۲۰ | تعداد اپیزود: ۲۴ | استودیو ماپا
  • میانگین امتیازات انیمه Jujutsu Kaisen در IMDB: ۸.۷
  • میانگین امتیازات انیمه Jujutsu Kaisen در MAL: ۸.۷۴

یوجی ایتادوری یک دانش‌آموز دبیرستانی است که باوجود توانایی ذاتی در ورزش، عضو باشگاه تحقیقات فراطبیعی شده تا فرصت بیشتری برای کارهای دیگر مثل عیادت از پدربزرگش در بیمارستان داشته باشد، کسی که آخرین نصیحتش به ایتادوری این است که همیشه به مردم کمک کند. از طرفی جادوگری به اسم مگومی فوشیگورو به‌دنبال یک نفرین سطح بالا می‌گردد که ایتادوری آن‌را پیدا کرده و در اختیار اعضای باشگاهش قرار داده است. ایتادوری طی عملیات نجات دوستانش مجبور می‌شود طلسم را ببلعد و اتفاقی که در ادامه رخ می‌دهد او را به دبیرستان جادوهای ماورایی جوجوتسو می‌کشاند و این شروع مسیری پوشیده از مبارزات و اتفاقات فراطبیعی است.

انیمه جوجوتسو کایسن دو چیز را اثبات می‌کند؛ انیمه‌های ماورایی مدرسه‌ای و مبارزه با نیروهای شیطانی تمامی ندارند، این انیمه‌ها همچنان می‌توانند با افزایش کیفیت ساخت و داستان‌های بهبودیافته در رده‌ی شونن پرطرفدار شوند. نتیجه اینکه در انیمه Jujutsu Kaisen هیجان خالصی موج می‌زند که با ریتم روایی کم‌نقص خود از گزند ناشی از تکرار کلیشه‌ها در امان می‌ماند و از دامن یک مانگای موفق، انیمه‌ای موفق‌تر را شکل مي‌دهد.


۱. انیمه Odd Taxi

انیمه تاکسی عجیب

  • براساس فیلم‌نامه‌ای اورجینال نوشته‌ی کازویا کونوموتو
  • کارگردان: باکو کینوشیتا
  • سال پخش: ۲۰۲۰ | تعداد اپیزود: ۱۳ | استودیو OLM و P.I.C.S
  • میانگین امتیازات انیمه Odd Taxi در IMDB: ۸.۶
  • میانگین امتیازات انیمه Odd Taxi در MAL: ۸.۸

هیروشی اودوکاوا یک راننده تاکسی میان‌سن با روحیات خاص و بیان رک است. در دنیای داستان که از حیوانات انسان‌نما تشکیل شده، اودوکاوا که یک گراز دریایی است معمولا با سایر حیواناتی که مسافر تاکسی او می‌شوند به گفت‌وگو می‌پردازد. در همین بین زندگی اودوکاوا به افرادی گره می‌خورد که او را وارد یک جریان رازآلود و جنایی می‌کند، چرا‌که به‌نظر می‌رسد پرونده‌ی یک دختر دبیرستانی مفقود شده با این افراد در ارتباط باشد.

انیمه‌ی اورجینال Odd Taxi در نگاه اول می‌تواند یکی دیگر از همان آثاری باشد که یک پرونده‌ی مرموز را در قالب دنیایی از حیوانات متمدن و انسانی به تصویر می‌کشد، اما همه چیز در نقطه‌هایی حساس با اوج‌های متقابلی همراه می‌شود که حساب این انیمه را از آثار مشابه به‌کلی جدا می‌کند. به‌علاوه تاکسی عجیب مجموعه‌ای از بهترین اجزای یک انیمه‌ی فراموش‌نشدنی را گرد هم جمع کرده است؛ از کاراکترهای اصلی و فرعی باورپذیری که تعریف هوشمندانه‌ای در بطن داستان دارند تا استفاده‌ی درست از اجزای جانبی مربوط‌به بافت خاص صحنه و البته دنیای عجیب و منحصربه‌فرد یک راننده‌ی تاکسی که در آنِ واحد به روابط اجتماعی مدرن در چارچوبی تازه و گیرا می‌پردازد.


سایر انیمه‌های جا مانده از فهرست بهترین انیمه‌های سریالی:

طبیعتا باوجود فهرست بالا هنوز انیمه‌های دیگری هستند که شایستگی حضور درکنار انتخاب‌های اصلی را دارند اما به دلایل مختلف از این جمع جا مانده‌اند. ضمن اینکه هنوز انیمه‌های جدید دیگری هستند که هر فصل از راه می‌رسند و دیر یا زود اسم خود را در سطح انیمه‌های بزرگ بر سر زبان می‌اندازند و البته بعدها به این فهرست اضافه خواهند شد.

انیمه‌های قدیمی اولین دسته‌ای هستند که اغلب به‌خاطر انیمیشن‌سازی ساده، در گذر زمان دربرابر آثار جدیدتر کم می‌آورند. از جمع انیمه‌های کلاسیک تماشای انیمه Fist of the North Star (مشت ستاره قطبی) برای طرفداران شونن‌هایی مثل دراگون بال و جوجو می‌تواند انتخاب خوبی باشد. انیمه Future Boy Conan (کونان، پسر آینده) یکی از آثار بسیار قدیمی هایائو میازاکی است که در سال ۱۹۷۸ ساخته شده اما به‌خاطر سبک شیرین میازاکی و بازدید از ریشه‌هایی که بعدها در فیلم‌های او ثمره داده هنوز هم حس خوشایندی در بیننده ایجاد می‌کند. برای همین آشنایی با سری انیمه Lupin the 3rd (لوپن سوم) با دیدن اولین پارت از این مجموعه که از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۲ پخش شده و جزو اولین همکاری‌های هایائو میازاکی و ایسائو تاکاهاتا است می‌تواند شروع خوبی برای سروکله زدن با ماجراهای لوپن باشد.

اگر از دیدن انیمه‌های کارآگاهی کمدی خسته نمی‌شوید انیمه City Hunter (شکارچی شهر) و البته انیمه Detective Conan (کارآگاه کونان) هم پیشنهادهای مناسبی هستند. ضمن اینکه از تماشای انیمه‌های کمدی خالص با حال و هوای کلاسیک مثل Golden Boy محصول ۱۹۹۵ و انیمه Maison Ikkoku محصول ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۸ قطعا پشیمان نخواهید شد. اما از بین انیمه‌های شوجوی قدیمی انیمه The Rose of Versailles (رز ورسای) و انیمه Sailor Moon (سیلر مون) گزینه‌هایی هستند که هنوز هم حرف‌هایی برای گفتن دارند.

برای طرفداران انیمه‌های نبردهای فضایی، انیمه Mobile Suit Gundam Wing (موبایل سوت گاندام وینگ) انتخاب مناسبی است. چنانچه دنبال یک اپرای فضایی تأثیرگذار مثل جنگ ستارگان می‌گردید انیمه Legend of the Galactic Heroes (افسانه قهرمانان کهکشان) نسخه‌ی ۱۹۸۸ با کمی صبر و حوصله به نتایج جذابی منتهی می‌شود. اما اگر بازسازی انیمه افسانه قهرمانان کهکشان در سال ۲۰۱۸ نتوانست انتظارات را برآورده کند درعوض می‌توان به بازسازی موفق انیمه‌ی Space Battleship Yamato 2199 (ناو فضایی یاماتو) که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ پخش شده اشاره کرد.

انیمه‌های ورزشی که ریشه‌های آن با انیمه Captain Tsubasa (کاپیتان سوباسا/ فوتبالیست‌ها) به خارج از مرزهای ژاپن کشیده شد، یا انیمه‌ی Ashita no Joe، که سنپای انیمه‌ی هاجیمه نو ایپو به حساب می‌آید، هنوز هم حس نوستالژیک قدرتمندی تولید می‌کنند. همچنین انیمه‌های ورزشی دیگری مثل Ping Pong the Animation با سبک و سیاقی متفاوت به‌علاوه‌ی انیمه‌های !Free و Run with the Wind با جریانی قدرتمند و انگیزه‌بخش جزو دیگر خوب‌های ژانر ورزشی هستند.

انیمه YuYu Hakusho (یویو هاکوشو) یک شونن سرگرم‌کننده در مورد مبارزه با نیروهای شیطانی است که اگر از دیدن انیمه‌های شبیه به آن سیر نمی‌شوید می‌توانید به انیمه Inuyasha (اینویاشا) هم سری بزنید. همچنین رجوع به فرانچایزهای باسابقه‌ای مثل سری !Yu-Gi-Oh (یوگی-اوه) و سری Pokémon (پوکمون) که به خوبی با تعامل در قالب انیمه و بازی‌های ویدئویی به محبوبیت خود اضافه کردند هنوز می‌تواند طیف مخاطب خاص خود را جذب کند. از جدیدترها انیمه Bungo Stray Dogs (سگ‌های ولگرد بونگو) هم یک فانتزی سرگرم‌کننده از تقابل شخصیت‌هایی با قدرت‌های فراطبیعی است که اگر دنبال انیمه‌های اکشن ماوراطبیعی هستید از روند صعودی آن راضی خواهید بود. به‌علاوه اگر دنبال انیمه اورجینال از دنیای پس از مرگ با فضاسازی خاص یا محتوای اکشن هستید به ترتیب انیمه Death Parade (فستیوال مرگ) و انیمه Angel Beats (انجل بیتز) با وجود روندی فشرده می‌تواند نظر مثبت مخاطب را جلب کند.

انیمه‌های مدرسه‌ای با رویکرد خلاقانه‌تر مثل انیمه Food Wars (جنگ غذاها)، انیمه Kill la Kill (کیل لا کیل)، انیمه Relife (ریلایف) و حتی انیمه Assassination Classroom (کلاس ترور) هم توانسته‌اند از گردباد سرگیجه‌آور آثار متمرکز این سبک به لحظه‌های خوبی ختم شوند. ضمن اینکه انیمه‌ی Kids on the Slope به کارگردانی شینیچیرو واتانابه هم جزو انیمه‌های عاشقانه‌ی مدرسه‌ای و موسیقی‌محوری است که ترکیب دل‌پذیری را ارائه می‌دهد.

اما انیمه‌های Tokyo Ghoul (توکیو غول) و The Promised Neverland (ناکجاآباد موعود)، با وجود کیفیت عالی در فصل اول، از این فهرست کنار گذاشته شده‌اند چراکه در ادامه به بیراهه رفته‌اند؛ اولی با خراب کردن کیفیت داستان‌گویی غافلگیرانه‌ی خود و دومی با تنزل از سطح تعلیق ناشی از تضاد‌های ساختاری‌اش. دلیل این دریغ هم ناشی از خیانت به اصالت داستان مانگا و تغییرات نابخشودنی و نامطلوب در روند داستان اصلی است، بنابراین بهتر است بعد از دیدن فصل اول هر دوی این انیمه‌ها برای دنبال کردن داستان مستقیم به سراغ مانگای آن‌ها بروید. همچنین اگر کیفیت انیمیشن‌سازی انیمه Kingdom (کینگدام) تا این حد خشک و کم‌کیفیت نبود می‌توانست با داستان پرکشش خود در جایگاه بهتری حضور پیدا کند. انیمه Claymore (کلیمور) هم جزو آن انیمه‌های خوبی است که بعد از یک فصل ناتمام رها شده و به فراموشی سپرده شده‌اند. اما درمورد !Akame ga Kill (آکامه گا کیل) حداقل می‌توان گفت که انیمه با دارک و تراژدیک کردن داستان، آن‌را به پایان غیراورجینال ولی قابل احترامی رسانده است.

اگر از انیمه خشونت بیشتری طلب می‌کنید انیمه‌های Elfen lied (ترانه پریان) و Ajin (آجین) و حتی Hellsing Ultimate انتخاب‌های جالب‌توجهی هستند. سری انیمه The Garden of Sinners را هم با وجود اینکه به‌صورت تحت‌الفظی در دسته‌بندی سینمایی جای می‌گیرند اما به‌خاطر بافت سریالی آن بهتر است با ترتیبی غیر از سال ساخت هر قسمت، مثل یک سریال دید و از فضاسازی اکشن اسرارآمیز، پرتعلیق و روانشناختی آن لذت برد.

اگر به انیمه‌های فلسفی با تم روان‌شناسی پررنگ علاقه دارید انیمه Kaiba (کایبا) و انیمه Paranoia Agent (عامل پارانویا) را از دست ندهید. از میان انیمه‌های فانتزی که پر از لحظه‌های جادویی هستند انیمه Puella Magi Madoka Magica برخلاف ظاهرش توانسته با ورود به مفاهیم روانشناختی در یک روایت فشرده و نمایش هنری تلفیقی به سطح درام خوبی دست پیدا کند. اما در بین این همه تخیل دیدن انیمه‌ی Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu که درامی تاریخی و خاص با ابعادی واقع‌گرایانه با محور اجراهای کمدی دیالوگ‌محور و البته در حال‌و‌هوای سبک جوسه است می‌تواند تنوع خوبی در بین تجربه‌های انیمه‌ای علاقمندان ایجاد کند.

از بین آثار مشابهی که با تکیه بر مشخصات ساختاری انیمه‌ها در کشورهای دیگر ساخته شده‌اند هم باید به نمونه‌های باکیفیتی مثل Avatar: The Last Airbender (آواتار: آخرین بادافزار) پخش شده از نیکلودئون، انیمه Castlevania‌ (کسلوانیا) پخش شده از نتفلیکس و البته انیمه‌ی چینی Mo Dao Zu Shi (استاد بزرگ تعالیم شیطانی) اشاره کرد که به علاقمندان توصیه می‌شود.

درنهایت از خیل انیمه‌های عاشقانه می‌توان از خلوص Kimi ni Todoke لذت برد، نمک My Love Story را مزه کرد و از سرخوشی جاری در Lovely Complex به خنده افتاد. اما در ژانر پرتردد انیمه‌های عاشقانه موارد متمایزتری مثل My Teen Romantic Comedy SNAFU و انیمه Rascal Does Not Dream of Bunny Girl Senpai به سبک خاص خود از علاقمندان ژانر رومنس دلبری می‌کنند.


نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا