آموزش زبان

تکنیک های یادگیری سریع لغات در زبان انگ

یادگیری سریع لغات انگلیسی یکی از اصلی ترین دغدغه های افرادیه که با زبان انگلیسی سرو کار دارن، به همین دلیل افزایش دایره لغات تاثیر زیادی در تقویت مکالمه داره و مانع از سکوت شما در موقعیت هایی که در آن قرار میگیرید، میشود.
شما با استفاده از روش های ساده میتونید در کمترین زمان تعداد زیادی لغت کاربردی انگلیسی رو یاد بگیرید. البته باید به کیفیت یادگیری هم دقت داشته باشید. قطعا شما نیاز دارید که این لغات رو برای همیشه به یاد داشته باشید. ترفندهایی که برای یادگیری انتخاب میکنید باید درعین سادگی، کاربردی، تاثیرگذار و همیشگی باشن.
راه های زیادی برای یادگیری سریع لغات انگلیسی وجود داره که باید موثرترین اون‌هارو پیدا کنید. تاثیرگذاری هرکدوم از این روش ها برای هر شخص میتونه متفاوت باشه پس در درجه اول، تکنیک های موجود رو پیدا کنید و بهترینش رو انتخاب کنید، بعد از اون سعی کنید هر تکنیک رو برای خودتون شخصی سازی کنید.

شما با شناختی که از روحیه، پشتکار و زمان مفید یادگیریتون دارید، میتونید روش ها رو بهینه سازی کنید.

مثلا شما در ساعات خاصی یاد میگیرید، یا اینکه اگر لغات رو بلند تکرار کنید راحت تر به ذهن میسپارید، بعضی افراد برای حفظ کردن، باید حتما اونو چندبار بنویسین تا در حافظه تصویریشون هم ثبت بشه و خیلی دیگه از خصوصیاتی که در افراد متفاوته.

در حقیقت یادگیری سریع لغات انگلیسی جنبه های زیادی داره که باید بهش توجه بشه و سریع یادگرفتن به تنهایی کافی نیست. چون ممکنه با همون سرعتی که یاد میگیرید، از یاد ببرید!

پس بیاید جوانب دیگه رو هم بسنجیم و به نتیجه دلخواهمون برسیم.

برای به خاطر سپردن و تثبیت کلمات در ذهن شما باید در ابتدا اعتماد به نفس خودتون در انگلیسی صحبت کردن و به کاربردن کلمات متنوع را بالا ببرید که این خودش قدم بزرگیه. ممکنه اوایل این راه، شما با اشتباهاتی مواجه بشید ولی به مرور قطعا بهتر خواهید شد و در نهایت میتونید از کلماتی که یاد گرفتید در موقعیت های مناسب استفاده کنید.

به یاد داشتن طولانی مدت لغات و استفاده به موقع از اونها هدف ماست، پس با توجه به اینکه سرعت در یادگیری اهمیت زیادی داره نباید از کیفیت و تاثیر گذاری لغات روی حرفه ای شدن شما در انگلیسی صحبت کردن، غافل شد.

10 ترفند برای یادگیری سریع لغات انگلیسی:

این 10 روش از آغاز تا پایان راه شمارو همراهی میکنن و به راحتی میتونید اونارو شخصی سازی کنید. توجه داشته باشید که توی این راه نباید ناامید، خسته و دلسرد بشید، چون شما با شناختی که از خودتون دارید میتونید بهترین معلم خودتون باشید.

 

1-لغات کاربردی رو بشناسید

همونطور که در ابتدای مطلب گفتیم، دنیای لغات انگلیسی ته نداره و طبیعتا همه این لغات به کار شما نمیاد! ناگفته نماند، شما باید به گستردگی دانسته هاتون دقت کنید، چون باید از پسِ هرموقعیتی بربیاید. اول بهتره با هدفی که دارید آشنا بشید .

 

2-کلمات رو به تنهایی یاد نگیرید

قطعا حفظ کردن تک تک کلمات انگلیسی موجود، سخت و حتی غیرممکن خواهد بود، ولی شما میتونید با استفاده از این کلمات در چارچوب جمله، نه تنها اونو به خاطر بسپارید بلکه با ساختار و جایگاه اون لغت در جملات مختلف هم آشنا بشید. یک موضوع را در نظر بگیرید، کلمات مرتبط و کاربردی رو پیدا کنید و با آنها جمله بسازید، برای شروع بهتره از موضوعاتی استفاده کنید که براتون پیش پاافتاده و روزمره باشه، مثلا آب و هوا

Weather: What’s your favourite weather?

“زمانی که شما بتونید، حول محوری که در نظرگرفتید جمله بسازید، یعنی دارید در مسیر درست پیش میروید، پس با سرعت بیشتری ادامه میدید.”

 

3-کدینگ یا رمز گذاری

میتونید از یکسری ابزار که اختصاصا برای حفظ کردن به وجود اومدن استفاده کنید که استفاده ازش کار شما برای یادگیری سریع لغات انگلیسی رو آسونتر میکنه. مثلا سایت: mnemonicdictionary.com

– نِمُنیک “وابسته به قوه حافظه، حفظی= mnemonic”

کاربرد نِمُنیک یا ارتباط معنایی و هم آوایی لغات در به خاطر سپردن و حفظ لغات خیلی مفیده. و یک روش شخصی سازی شده و فردی است. مثلا شما برای اینکه عبارت (pay money) را به خاطر بسپارید اونو به کارمند بانک آقای پیمانی (peymani) ربط میدهید، به همین سادگی.

” دقت داشته باشید، استفاده از این شیوه ممکنه شمارو در تلفظ به اشتباه بندازه!”

4-تجسم کنید

لغاتی که میخواید یاد بگیرید رو وارد زندگیتون کنید. زندگی شما پر از موضوعات جذابیه که بعضی اوقات واقعی نیستند! چشماتونو ببندید و به هر چیزی که دوست دارید به انگلیسی فکر کنید، جمله بسازید و تمام زمان ها و کاربرد لغات در مواقع متفاوت رو تصور کنید، ببینید چه کلمات مرتبطی به ذهنتون میرسه.

 

5-دیدن فیلم و سریال به زبان انگلیسی

شما با دیدن فیلم و سریال های زبان اصلی با دنیایی از کلمات آشنا میشید که ممکنه خیلی از اونهارو ندونید و به دنبال پیدا کردن اون کلمات، دایره لغاتتون رو گسترده تر کنید.

فیلم دیدن شما رو در حین سرگرم کردن، با تلفظ صحیح لغات آشنا میکنه. سریال‌ها و فیلم های زیادی برای آشنایی شما با لغات جدید و حتی لهجه های متفاوت وجود دارند.

به عنوان پیشنهاد برای کسایی که حوصله سریال دیدن دارند، سریال “Friends” میتونه گزینه خوبی باشه. این سریال شمارو کاملا با نحوه صحبت کردن انگلیسی زبان ها و مکالمات روزمره همراه با طنز آشنا میکنه.

اگر انیمیشن دوست دارید سریال های انیمیشنی ”The Simpsons”و “Rick and morty” با سیر موضوعات جامعی که داره میتونه منبع خوبی برای یادگیریتون باشه.
و اگر سریال های با موضوعات اجتماعی، سیاسی یا تاریخی می‌پسندید که سطح بالاتری رو هم به نسبت سریال های دیگه داشته باشند، پیشناهد ما به شما سریال هایی از قبیل: “Game of thrones” “Sherlock” و “House of Cards” می‌باشد.
انتخاب این سریال‌ها اگه مطابق با سلیقه خودتون باشه بازدهی بیشتری هم به همراه داره! پس به پیشنهادهای ما اکتفا نکنید و هر سریالی که به نظرتون جالب میاد رو شروع به دیدن کنید.

6-با خودتون انگلیسی صحبت کنید

از جملات ساده و روزانه شروع کنید و با خودتون یا افراد دیگه به انگلیسی راجع به یکسری جمله های کوتاه و آسون مثل مکالمه های روزمره، وعده های غذایی و یا لباسی که امروز میخواید بپوشید صحبت کنید. این روش باعث میشه شما به مرور با کلمات جدیدتری آشنا بشید و رفته رفته از اصطلاحات جذاب تری استفاده کنید. در ضمن این کار باعث میشه کلمات تو ذهن شما تثبیت بشه.

از شبکه های اجتماعی مثل لینکداین که پست های به زبان انگلیسی دارن غافل نشید، شما میتونید موضوع مورد علاقه خودتونو دنبال کنید و لغات زیادی در موردش یاد بگیرید و با دیگران تبادل نظر داشته باشید.

7-یادداشت بردارید

خیلی از کلمات هستن که شما هنوز با اونها آشنا نیستید، در صورتی که این کلمات میتونند خیلی برای شما کاربردی باشند و بیشتر مواقع با اونها مواجه میشید و در جواب چیزی برای گفتن ندارید. پس با کمک گرفتن از یک دفترچه یادداشت یا گوشیتون میتونید اونو ذخیره کنید و هر لحظه بهش کلمات جدیدی اضافه کنید.

پیوسته بودن یادگیری شاید همون راهی باشه که سرعت رو بیشتر میکنه. در نتیجه، نمودار یادگیریتون همیشه صعودی خواهد بود.

8-ریشه یابی کنید

برای یادگیری راحت تر کلمات انگلیسی اونارو ریشه یابی کنید، زمانی که شما ریشه یک کلمه رو بشناسید، میتونید تمام لغاتی که از ترکیب این ریشه با حروف دیگه (پسوند یا پیشوند) ایجاد میشه رو یاد بگیرید.

دیکشنری هایی مثل لانگمن، آکسفورد، کالینز و …، ریشه کلمات رو مشخص میکنن و شما میتویند با مراجعه به اونها از این روش به درستی استفاده کنید و دچار اشتباه نشید.

“از درست کردن لیست های طولانی، شلوغ و خسته کننده خودداری کنید!”

9-بازی کنید

تا زمانی که حس کنید در یادگیری اجباری وجود دارد، یادگیری هر روز براتون سخت‌تر میشه، اما ترکیب یادگیری سریع لغات انگلیسی با سرگرمی، راه پیش روی شما رو به مراتب آسون تر و لذت بخش تر میکنه.

بازی با کلمات و ساختن کلمات مختلف با استفاده از حروف مشابه (scrabble & boggle (games میتونه کمک بزرگی برای یادگیری سریع لغات انگلیسی باشه.

زبان گوشیتونو به انگلیسی تغییر بدید چون حین کار با موبایل و یا بازی، با تعداد زیادی از کلمات کاربردی در جملات کوتاه، مواجه میشد و اونهارو یاد میگیرید.

10-صبور باشید

در آخر بهترین ترفندی که وجود داره صبره و شما رو به سر منزل مقصود که “یادگیری سریع لغات انگلیسی”ست، میرسونه. پشتکار در استفاده از این ترفندها، باعث میشه شما بدون هدر دادن انرژی و به درست ترین روش دایره لغات خودتونو گسترده کنید.

هنوز راه “یک شبه ره صد ساله رفتن” کشف نشده، پس صبور باشید و برای رسیدن به هدفتون تلاش کنید.

همه اول راه پر از انگیزه، برنامه و شوروشوق یادگیری هستن و میخوان خیلی سریع پیش بروند. اما بعد از یک مدت دلسرد میشوند و از ادامه راه ناامید.

” کارآمدترین راه برای یادگیری سریع لغات انگلیسی، موضوعات مورد علاقه شما هستن! چون از دنبال کردن همیشگی اونها و حرف زدن درباره اونها هیچوقت خسته نمیشید.”

آموزش زبان انگلیسی را از همین حالا شروع کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا