برترین های کسب و کاردنیای وب

ثبت سایت در گوگل | چه طور سایتمو به گوگل وصل کنم؟

ثبت سایت در گوگل

ثبت کردن سایت در گوگل و قرار گرفتن در نتایج اول گوگل، هدف تمام مدیران سایت‌ ها است. اگر برای سایتتان وقت کافی را صرف می­کنید و محتوای ارزشمندی را در آن بارگذاری می‌ کنید تا جایی که تجربه کاربری مثبتی را ایجاد کرده اید بدیهی است که  علاقه­مند باشید کاربران بیشتری را به سایتتان هدایت کنید تا از محتوای ارزشمند شما  استفاده کنند و جذابیت سایت آماده شما را تحسین کنند.

ثبت سایت در گوگل

این موضوع مخصوصا اگر صاحب کسب‌ و کاری رو به رشدی هستید اهمیتی بیشتری پیدا می‌کند. پیشرفت سایت نیز مانند هر موضوع دیگری راهکار های خودش را دارد که اگر اصولی عمل نکنید، موقعیت سایتتان را به خطر می اندازد

از بهترین ابزارهایی که در این مسیر به شما کمک شایانی می کند و ‌سایتتان را به رسیدن به صفحه اول گوگل هدایت می نماید، ابزار گوگل وبمستر یا گوگل سرچ کنسول است. احتمالا نام گوگل سرچ کنسول به گوشتان خورده است. البته این سرویس در گذشته با اسم وبمستر تولز گوگل معرفی شده بود.

گوگل سرچ کنسول سرویس تحت وب رایگانی می­باشد که امکان مدیریت و بهبود عملکرد سایت را به شما می دهد.

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) یا به صورت مختصرGSC  توسط گوگل در سال ۲۰۱۵ میلادی کاملا رایگان منتشر شد و وظیفه­اش نظارت و یافتن ایرادات در سایت ها است. این بستر توانسته مشکلات بخش عظیمی از صاحبان کسب و کار اینترنتی را برطرف کند.

به نقل از مانابوم روزانه بیش از 5 میلیارد سرچ در بستر گوگل انجام می گیرد.

به همین خاطر دیده شدن سایت در نتایج جستجو مسئله­ای بسیار مهم است.

بعضی از افراد هستند که بدون استفاده از هیچ نوع ابزار تحلیلی برای سایت خود و عدم بررسی اتفاقاتی که بر روی سایتشان رخ می دهد فعالیت خود را ادامه می دهند و از اینکه چرا در نتایج اول گوگل حضور ندارند همیشه ابراز نارضایتی می‌کنند.

 هنگامی که با چشم بسته و بدون هیچ وسیله ایی به مسیرمان ادامه می دهیم نه تنها مسیر را گم می­کنیم، بلکه از اتفاقاتی که در پیش رویمان رخ می دهد هم هیچ آگاهی و درکی نخواهیم داشت.

کسب و کارها برای افزایش فروش محصولات و خدمات‌ خود می بایست به فکر بالا بردن رتبه سایت خود در نتایج گوگل و افزایش ترافیک سایت باشند. اما چطور می‌توان جایگاه سایت را در نتایج گوگل بهبود بخشید و مشکلات و اشتباهات احتمالی را به کمترین حد رساند؟

در ادامه بیشتر با سرویس گوگل سرچ کنسول آشنا می­شویم.

گوگل سرچ کنسول چیست و چه مزایایی دارد؟

گوگل سرچ کنسول

Google Search Console بستری که با ارائه گزارشات‌ مرتبط، وضعیت کلی سایت شما را مشخص می نماید. رایج­ترین شیوه برای برقراری ارتباط با مدیران سایت‌ها است. علاوه براین برای نشان دادن مشکلات و مسائل بسیار مهم سایت از گوگل سرچ کنسول استفاده می­شود.

اگر شما یک حساب کاربری ثبت شده در سرچ کنسول دارید، این قابلیت برای شما در نظر گرفته می شود که اطلاعات مرتبط با مشکلات، خطاها و یا مجازات‌هایی که گوگل برای شما در نظر گرفته ‌است را مشاهده نمایید. همچنین این مسئله را به خاطر داشته باشید که برای قرار گرفتن در نتایج اول موتور جستجوگر گوگل، الزامی نیست حتما گوگل سرچ کنسول را به سایت خود متصل  نمایید.

با استفاده از ابزارها و گزارشاتی که در گوگل سرچ کنسول وجود دارند، می توانید نرخ بازدید خود را محاسبه نموده و هر اشکالی که در گوگل سرچ کنسول وجود دارد را برطرف کرده تا ‌سایت شما در نتایج جستجوی گوگل در صفحه­ اول و جزو نتایج اول ظاهر شود. به این نکته توجه داشته باشید که حدودا 80% کلیک ها بر روی 3 نتیجه اول است.

این قابلیت نیز فراهم است که محتوای خود را با آنالیزهای ارائه‌ شده بهبود بدهید. شما با قرار دادن محتوا های خود در گوگل اجازه دسترسی عموم افراد را به آن محتوا می­دهید و همچنین خزنده‌های گوگل به راحتی محتواهای صفحات شما را مورد پیمایش قرار می دهند.

نمایش اعلان ها در سرچ کنسول

علاوه بر موارد مطرح شده از طریق ایمیل اعلان هایی را دریافت خواهید کرد، این اعلان ها برای مواقعی است که گوگل نواقصی را در سایت شما شناسایی کرده و انتظار دارد جهت رفع آن نواقص اقدامات لازم از جانب شما انجام گیرد.

تصور کنید گوگل سرچ کنسول مشکلی در عنوان سایت سامانه خبری هیلی بیلی گزارش می دهد که شاید دلیل این مشکل فقط فراموشی باشد، پس از دیدن این خطا متوجه وجود آن می شویم و نسبت به رفع آن اقدامات لازم را انجام می­دهیم.

همه­ این موارد تنها بخشی از خدماتی هستند که در گوگل سرچ کنسول ارائه شده است. دیگر خدمات گوگل سرچ کنسول شامل افزایش کاربر پذیری سایت برای سایر دستگاه های هوشمند نظیر تلفن همراه، بررسی و بهبود شرایط ‌سایت براساس گزارشات به‌دست آمده و ارائه راه حل هایی برای بهبود محتوای سایت در نتایج جستجو گوگل.

مزایای دیگر گوگل سرچ کنسول

  • اطمینان خاطر یافتن از وجود سایت در نتایج گوگل
  • قابلیت بررسی آنالیز سایت توسط گوگل
  • آگاهی یافتن از لینک‌های داخلی و خارجی سایت
  • قابلیت مشاهده کلمات کلیدی رتبه‌بندی شده در نتایج مرورگر
  • رفع ایرادات مربوط به ایندکس سایت در گوگل
  • شناسایی سریع‌تر سایت‌ به گوگل
  • یافتن ارور های ۴۰۴
  • مشاهده اعلان ها، مشکلات امنیتی و اخطار‌های مرتبط با پنالتی گوگل

چه کسانی باید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنند؟

در صورتی که خودتان از این سرویس استفاده نمی­کنید، می­بایست آگاهی خوبی از این بستر داشته باشید. به این خاطر که با آگاه شدن از آن، می توانید متخصصی در این زمینه جذب کنید که اطلاعات کافی را دارا باشد.

بازاریاب‌های دیجیتالی

اگر شما شخصی هستید که در حوزه بازاریابی و فروش به شکل تخصصی فعالیت می کنید، سرچ کنسول این قابلیت را به شما می دهد تا بر روی ترافیک سایت خود به صورت پیاپی نظارت داشته باشید و تصمیمات معقولانه و درستی درباره آن بگیرید و با رفع مشکلات احتمالی، به بهبود و افزایش رتبه سایت خود در گوگل کمک کنید.

مدیران سایت

احتمالا شما هم که در حال خواندن این مقاله هستید مدیریت یک سایت را بر عهده دارید و عملکرد درست و بدون نقص سایت اهمیت بالایی برایتان دارد، با استفاده ازSearch Console  می­توانید مشکلات و نقص های مربوط به سرور، نحوه بارگذاری  محتوا و امنیت را ببینید و نسبت به رفع آن ها اقدامات لازم را انجام دهید.

گوگل سرچ کنسول نقشه گنجه سئو کارها!

هدف در سئو این است که صفحات موجود در سایت قابلیت این را داشته باشند که به  رتبه‌های خوبی در نتایج سرچ گوگل برسند، یعنی به صفحات اول برسند بنابراین مقصد ما همیشه صفحه­ی اول گوگل است.

به خاطر داشته باشید اگر برنامه ای را شروع می‌کنید و مقصد مشخص و معینی هم دارید؛ میبایست راه درست و کم هزینه ایی برای رسیدن به آن هدف انتخاب نمایید و بدانید که در کدام قسمت این راه قرار دارید.

سرچ کنسول در این راه به شما کمک های زیادی می کند. بنابراین مهم‌ترین سرویسی که یک سئوکار با آن سروکار داردGoogle Search Console  می باشد.

مراحل ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول شامل سه مرحله می شود

  1. معرفی سایت به گوگل سرچ کنسول
  2. ورود به سایت
  3. استفاده از محتوا و اطلاعات درون سایت

ثبت سایت در Google Search Console بسیار آسان است و همه­ افراد امکان انجام این کار را دارند.

  • در مرحله اول از اینجا وارد صفحه سرچ کنسول شوید.
  • سپس بر روی گزینه Start Now کلیک نمایید و آدرس سایت خودتان را با توجه به www یا http و https وارد کنید. در وارد کردن این آدرس توجه کافی داشته باشید (بهتر است که آدرس سایت را به صورت مستقیم کپی پیست کنید).
  • پس از وارد نمودن آدرس گوگل 5 روش برای تایید آدرس مقابل شما قرار دارد (هدف از تأیید آدرس، تأیید هویت شما به عنوان صاحب و مدیر سایت است).

دانلود فایل HTML

روش دانلود فایل HTML و قرار دادن آن در پوشه public_html بسیار آسان و راحت است. فقط کافیست فایلی که گوگل در اختیار شما قرار داده را دانلود کنید و در شاخه اصلی هاست خود یعنی public_html آن را آپلود کنید و بر روی دکمه VERIFY کلیک کنید.

استفاده از تگ HTML

از این طریق گوگل به شما یک تگ HTML می­دهد و کافیست این تگ را در هدر قالب خود قرار بدهید. البته توجه کنید که این مورد هنگامی برای شما کاربرد دارد که قابلیت ویرایش و اصلاح کد HTML را داشته باشید.

تایید با گوگل آنالیتیکس

اگر شما از گوگل آنالیتیکس استفاده  می­کنید کار برای شما بسیار بسیار ساده­تر می شود. فقط کافیست بر روی گزینه­ی تأیید کلیک نمایید تا فرآیند طی شود. توجه داشته باشید حتما ایمیلی که در گوگل آنالیتیکس با آن ثبت نام نموده­اید با ایمیل فعلی شما یکسان باشد.

گوگل تگ منیجر

گوگل تگ منیجر ابزاری آسان و در عین حال کاربردی است. با استفاده از تگ منیجر به ­راحتی و بدون نیاز به تغییر کدهای سایت از طریق گوگل، یک سری کد به سایت اضافه می کنید.

برای استفاده از این سرویس می­بایست شروط زیر را دارا باشید:

  1. در Google Tag Manager حساب داشته باشید.
  2. سطح دسترسی شما باید دسترسی مدیریتی باشد.

اگر این دو شرط را دارید Google Tag Manager را انتخاب و بر روی گزینهVerify  کلیک نمایید.

ثبت DNS (Domain name provider)

از طریق هاست خود که معمولا دایرکت ادمین یا سی پنل است یک ns در دامنه خود ایجاد کنید.

برای انجام این کار به ترتیب مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا گزینه Domain name provider را انتخاب کرده.
  • TXT درون کنسول را کپی کنید.
  • سپس وارد کنترل پنل هاست خود شوید.
  • در ادامه یک رکورد TXT تعریف نمایید.
  • متنی که در مرحله 2 کپی کرده اید را براساس یکی از دو آموزش بالا در باکس DNS configuration  جایگذاری کنید.
  • با اتمام مراحل بالا مجدد به صفحه ثبت سایت در کنسول گوگل برگشته و بر روی گزینهVerify  کلیک نمایید.

*مزیت مهم ثبت از طریق Domain این است که سایت به طور کامل در گوگل سرچ کنسول نمایش داده می‌شود. به صورتیکه که اگر ساب دامین یا ساب دایرکتوری داشته باشید، آن‌ها نیز نمایش داده می‌شوند و احتیاجی به وارد کردن دستی آدرس هر بخش نمی­باشد.

تفاوت سرچ کنسول با آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس کاربر محور است، یعنی اطلاعات موجود در آن مرتبط به کاربرانی است که از سایت بازدید کرده­اند. اما گوگل سرچ کنسول برخلاف آنالیتیکس است، چرا که متمرکز بر موتور جستجوگر می­باشد، ابزارها و گزارش‌های موجود در سرچ کنسول به شما این امکان را می دهد تا به رتبه سایت خود در گوگل بهبود ببخشید.

نحوه اتصال سرچ کنسول به آنالیتیکس

برای اینکار ابتدا وارد حساب گوگل آنالیتیکس خود شده، از منوی سمت چپ گزینه Acquisition  را انتخاب کنید. سپس Search Console را انتخاب نمایید و بر روی Set up Search Console data sharing کلیک کنید، حال حساب سرچ کنسول خود را انتخاب نمایید.

در آخر برخی از خطاهای رایج در راه اندازی گوگل سرچ کنسول را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • Incorrect tag/Snippet/File errors
    خطای اسنیپت یا فایل، فقط از همان تگ یا اسنیپت که برای شما در ابتدا مراحل تأییدیه قرار داده شده استفاده نمایید. علت وجود این خطا می تواند کامل کپی نشدن کد تاییدیه باشد.
  • The connection to your server timed out
    زمان اتصال سرور شما به پایان رسیده است، در این صورت سرور شما پاسخ دهی کندی داشته باشد و یا اینکه شلوغ باشد. از سرور خود اطمینان یابید و  مجدد بررسی نمایید. حتی احتمال دارد سرویس شما تمدید نشده باشد.
  • We encountered an error looking up your site’s domain name
    همواره گوگل تلاش دارد DNS سایت ها را مورد ارزیابی قرار دهد در بعضی موارد نمی تواند DNS ها را پیدا نماید. ممکن است یکی از دلایل آن خوابیدن هاست باشد و یا روترهای DNS به مشکل خورده باشند.
  • Your server returned an invalid response
    این مورد جهت رمزگذاری سایت و یا عوامل دیگری که امکان دسترسی به سایت را نمی دهند، شکل میگیرد.
نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا