آموزش زبان

ساختار کلی آزمون رایتینگ آیلتس

قبل از شروع آموزش گام به گام رایتینگ آیلتس و بررسی نحوه پاسخ دادن به تسک‌های رایتینگ بهتر است ابتدا با ساختار و قوانین آزمون رایتینگ آیلتس آشنا شویم. دانستن ساختار رایتینگ آیلتس و قوانین به داوطلبین کمک می‌کند تا بدانند چه چیزی در آزمون انتظارشان را می‌کشد و به صورت دقیق‌تر و بهتر خود را برای آزمون رایتینگ آماده کنند.

این درس یکی از 5 درس رایگان دوره رایتینگ آیلتس دیلماجیو است. با خرید دوره رایتینگ آیلتس به 6 درس پریمیوم دیگر هم دسترسی داشته باشید. سرفصل های خرید کتاب رایتینگ آیلتس (+5 درس رایگان).
در این پست می خوانید:

تفاوت رایتینگ آیلتس آکادمیک و جنرال

به طور کلی رایتینگ آیلتس از دو تسک تشکیل می‌شود (تسک1 و تسک 2 ) و مدت زمان اختصاص یافته به قسمت رایتینگ 60 دقیقه است.

تفاوت رایتینگ آیلتس آکادمیک و جنرال فقط به تسک 1 محدود می‌شود. به این معنی که در رایتینگ آکادمیک در تسک 1 داوطلب باید گزارشی در مورد داده‌هایی که می‌بیند بنویسد و در رایتینگ جنرال در تسک 1 از داوطلب خواسته می‌شود در قالب یک نامه درخواست خود را مطرح کند.

تسک 2 هم برای آیلتس آکادمیک و هم آیلتس جنرال یکسان است.

در ادامه هر یک از این تسک‌ها و قوانین مربوط را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک

در تسک ۱ آکادمیک، نامزدها ملزم به نوشتن گزارشی هستند که حداقل از ۱۵۰ کلمه تشکیل شده باشد و داده‌های ارائه‌شده در قالب نمودارها، جداول یا گراف‌ها را توصیف کنند. اگر بیش از یک نمودار، جدول یا گراف ارائه شود، معمولا از نامزدها انتظار می‌رود که بین آن‌ها مقایسه انجام دهند.

تسک 1 رایتینگ آیلتس جنرال

در تسک ۱ رایتینگ آیلتس جنرال، نامزدها ملزم به نوشتن نامه‌ای هستند که حداقل شامل ۱۵۰ کلمه باشد. موضوع این نامه معمولا زندگی یا کار در یک کشور خارجی یا مشکلاتی  است که ممکن است برای هر فرد معمولی رخ دهد. ​

تسک 2 رایتینگ آیلتس

​​​​​​​​در تسک ۲ رایتینگ آکادمیک و جنرال، نامزدها ملزم به نوشتن مقاله‌ای هستند که حداقل از 250 کلمه تشکیل شده باشد. موضوع مقاله نیز معمولا با یک مساله اجتماعی در ارتباط است.

ساختار رایتینگ آیلتس

ساختار رایتینگ آیلتس بسیار ساده است. زمان مجاز برای این قسمت ۶۰ دقیقه است و به شرکت کنندگان توصیه می‌شود که ۲۰ دقیقه از وقتشان را صرف تسک ۱ و ۴۰ دقیقه دیگر را صرف تسک ۲ کنند.

انتخاب آن که کدام تسک را ابتدا انجام بدهید با شماست. اما بدلیل نمره بالاتر تسک 2، بسیاری از داوطلب های آزمون ترجیح می‌دهند ابتدا تسک ۲ را انجام دهند. تسک ۲، دو سوم نمره کل ماژول نوشتن IELTS را تشکیل میدهد و یکسوم دیگر به تسک 1 اختصاص دارد.

نامزدها باید از زمان لازم برای تکمیل هر یک از تسک‌ها، آگاه باشند. به یاد داشته باشید که این ۶۰ دقیقه شامل زمان آماده‌سازی و بررسی پاسختان نیز میشود (‏برای مثال تصحیح خطاهای گرامری و دیکته‌ای)‏. ​

اما زمان تنها عامل مهم در این آزمون نیست. عامل مهم بعدی محدودیت تعداد کلمه است.

پاسخ تسک ۱ باید حداقل شامل ۱۵۰ کلمه و پاسخ تسک ۲ باید حداقل شامل ۲۵۰ کلمه باشد. براساس تجربه، متن یک گزارش یا نامه در تسک ۱ به طور ایده‌آل باید حدود ۱۸۰ و متن یک مقاله بسط داده شده باید حدود ۳۰۰ کلمه باشد. بسیاری از داوطلب‌های آزمون می‌توانند بدون مشکل زیاد بعد از کمی تمرین به این اهداف دست یابند. ​

پاسخ نامه رایتینگ آیلتس

​​​​​​​​هر داوطلب یک برگه پاسخ چهار صفحه‌ای دریافت می‌کند. صفحات ۱ و ۲ به تسک ۱،  و صفحات ۳ و ۴ به تسک ۲ اختصاص دارند. ​پیش از شروع آزمون، داوطلب‌ها باید اطلاعاتی نظیر نام، شماره داوطلبی، نام مرکز آزمون، تاریخ و نام ماژول را در برگه اول ثبت کنند.

قوانین نمره دهی رایتینگ آیلتس

برای نگاه دقیق تر به قوانین نمره دهی در رایتینگ آیلتس ابتدا بهتر است از جدول نمره دهی رایتینگ آیلتس که در پایین برگه پاسخ وجود دارد شروع کنیم:

این بخش از برگه پاسخ توسط آزمونگران برای نمره دهی به کاربر استفاده می‌شود. اگر تصحیح کننده دومی برای ارزیابی پاسخ مورد نیاز باشد، بخشی که به تصحیح کننده 1 اختصاص دارد از برگه جدا می‌شود. این بدان معنی است که تصحیح کننده دوم نمرات داده‌شده توسط تصحیح کننده اول را نمی‌بیند (‏و بنابراین تحت‌تاثیر آن‌ها قرار نمی‌گیرد)‏. ​

نمره فرد در تسک 1 و تسک 2 رایتینگ آیلتس با توجه به جدول بالا محاسبه می‌شود. ابتدا به معانی و مفاهیم مخفف ها بپردازیم:

  • TA

    دستیابی به هدف تسک (تسک1)

  • TR

    ( پاسخ به تسک (تسک 2

  • CC

    انسجام و پیوستگی

  • LR

    منابع یا واژگان

  • GRA

    دامنه و دقت گرامری

دستیابی به هدف (‏TA)‏ به تسک 1 مربوط است و ​​​​​​​​ پاسخ به تسک (‏TR)‏ در تسک ۲ استفاده می‌شود.

​​​​​​​​رفرنس های دیگر به شرح زیر هستند:

بی ربط بودن (Off-topic) – اگر نوشته به تسک مورد نظر مربوط نباشد، تصحیح کننده این جعبه را تیک می‌زند. این کار تنها در صورتی انجام می‌شود که نوشته نتواند بطور کامل به تسک پاسخ دهد (و یا پاسخ ناقص باشد). در این مورد، تصحیح کننده می‌تواند حداکثر نمره ۵ را برای TA یا TR در نظر بگیرد.

حفظ شده یا کپی شده (Memorised)   – اگر تصحیح کننده بتواند نشان دهد که نوشته (کاملا و یا بصورت گسترده) از منابع دیگر کپی شده‌است، این جعبه را تیک می‌زند. سپس تصحیح کننده باید با زدن علامت قسمت کپی شده را مشخص کند‏. اگر کل مقاله به خاطر سپرده شده یا کپی شده باشد، آنگاه امتیازات هر چهار معیار (‏TA / TR، CC، LR، GRA)‏ به طور خودکار به صفر کاهش می‌یابند. ​

اگر تنها بخش‌هایی از نوشته به خاطر سپرده شده یا کپی شده باشند، آنگاه تعداد کلمات بخش‌های به خاطر سپرده شده یا کپی شده از تعداد تعداد کل کلمات کسر می‌گردد. سپس اگر مجموع کلمات کم‌تر از حداقل نیاز باشد، امتیاز بر همان اساسی که در بخش های بالا اذکر شد اعمال می‌شود.

مثال ۱:

تعداد کل کلمات متن تسک ۲ برابر با ۲۸۰ است. آزمونگر دریافت که ۶۰ کلمه از یک نمونه پاسخ موجود در اینترنت کپی شده‌اند. 280 – 60 = ۲۲۰. بنابراین امتیاز شرکت کننده در معیار TR پس از اینکه تصحیح کننده بخش‌هایی از مقاله که کپی نشده اند را ارزیابی کرد، یک نمره کاهش می‌یابد.

مثال ۲:

تعداد کل کلمات برای گزارش تسک ۱ برابر ۱۹۰ عدد است. آزمونگر متوجه می‌شود که ۳۵ کلمه از یک نمونه پاسخ موجود در یک کتاب کپی شده‌اند. ۱۹۰- ۳۵ = ۱۵۵. در این مورد امتیازی از شرکت کننده کسر نمی‌شود زیرا تعداد کلمات از حداقل حد نصاب مورد نیاز برای پاسخ به تسک ۱ بیشتر است (‏۱۵۵ بزرگ‌تر از ۱۵۰ است)‏. ​

ناخوانا بودن (Illegible) – اگر آزمونگر بدلیل ناخوانا بودن نوشته، نتواند ارزیابی درستی انجام دهد این جعبه را تیک می‌زند. در این مورد، سرپرست آزمون، نوشته را به شخص دیگری (‏معمولا یک تصحیح کننده بسیار با تجربه)‏ می‌دهد تا به آن نگاه کند. اگر سه آزمونگر (‏تصحیح کننده نخست بعلاوه دو نفر دیگر)‏ همگی موافق باشند که مقاله قابل خواندن نیست، داوطلب به طور خودکار در هر چهار معیار نمره ۱ را دریافت می‌کند. اما اگر حتی یکی از تصحیح کنندگان قادر به خواندن مقاله باشد، نوشته به صورت عادی ارزیابی می‌شود و هیچ جریمه ای در کار نخواهد بود. ​

​​​​​​​​​کوتاهی متن (Underlength) – اگر مقاله زیر ۱۵۰ کلمه (‏تسک ۱)‏ یا زیر ۲۵۰ کلمه (‏تسک ۲) ‏باشد، تصحیح کننده این قسمت را تیک می‌زند. ​

تعداد کلمات (Number of Words) – اگر تصحیح کننده تعداد کلمات یک مقاله را شمارش کرده باشد، مجموع تعداد کلمات در اینجا وارد می‌شود. البته اگر تعداد کلمات از حداقل لازم بیشتر باشد نیازی به ثبت تعداد کلمات نیست و اینکار تنها در مورد مقاله های کوتاه ضروری است.

کسر نمره (Penalty) –  اگر نوشته‌ها کوتاه باشند، بصورت خودکار از امتیاز کسب شده در دستیابی به هدف (‏TA)‏ یا پاسخ فعالیت (‏TR)‏ نمره کسر می‌شود. کسورات به شرح زیر هستند:

  • تسک ۱

  • 3 نمره منفی در TA

    ​ زیر ۵۰ کلمه

  • 2 نمره منفی در TA

    ۵۱ تا ۱۰۰ کلمه

  • ۱ نمره منفی در TA

    ۱۰۱ تا ۱۴۰ کلمه

  • تسک ۲

  • 3 نمره منفی در TR

    زیر ۱۰۰ کلمه

  • 2 نمره منفی در TR

    ​​​​​​​​​۱۰۱ تا ۱۷۵ کلمه​​​​​​​​

  • ۱ نمره منفی در TR

    ۱۷۶ تا ۲۴۰ کلمه

توجه داشته باشید که اگر یک نوشته خیلی کوتاه تر از حد نصاب نباشد، ممکن است این جریمه‌ها اعمال نشوند (‏۱۴۱ تا ۱۴۹ کلمه در تسک ۱ و ۲۴۱ تا ۲۴۹ کلمه در تسک ۲)‏. ​

توجه داشته باشید، که کوتاهی یا بلندی پاسخ تسک، تنها بر معیار های TA و TR، تاثیر گذار است و معیار های دیگر را شامل نمی‌شود.

نحوه شمارش کلمات در رایتینگ آیلتس

​​​​​​​​ آزمونگرها هنگام شمارش تعداد کلمات رایتینگ از موارد زیر به عنوان رفرنس استفاده می‌کنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا