بازرگانیبرترین های کسب و کار

نحوه دریافت وام با وثیقه سهام

وثیقه گذاری سهام به عنوان یک روش آسان برای دریافت وام، مورد توجه سرمایه‌گذاران و عموم مردم قرار گرفته چرا که در این طرح، فرآیند دریافت وام تسهیل شده است. این روش، به اشخاص حقیقی و حقوقی امکان می‌دهد تا با استفاده از دارایی‌های سرمایه‌ای خود وام دریافت کنند. در مرداد سال 1401 سامانه ستاره سهام با مشارکت وزارت اقتصاد، سازمان بورس و اوراق بهادار و قوه قضائیه افتتاح شد تا از این پس سهامداران بتوانند دارایی خود را به عنوان وثیقه قرار دهند.

با توجه به استقبال مردم از این طرح قصد داریم در این مقاله از سری مقالات آموزشی کارگزاری بیدار به توثیق سهام و همچنین به معرفی سامانه ستاره سهام بپردازیم. با ما همراه باشید.

نحوه دریافت وام با سهام

فرآیند دریافت وام و اجاره وثیقه یکی از بزرگ‌ترین معضلات برای دریافت تسهیلات است. با راه‌اندازی سامانه وثیقه گذاری الکترونیک (ستاره) از این پس عموم مردم می‌توانند سهام خود را به عنوان وثیقه نزد بانک‌هایی طرف قرارداد این سامانه قرار دهند. یکی از برجسته‌ترین مزایای توثیق سهام علاوه بر سهولت در دریافت وام، ایجاد ثبات در بازار سرمایه است. چرا که مردم در این صورت تمایل بیشتری به نگهداری از سهام دارند.

علاوه بر این وثیقه گذاشتن سهام به عنوان یک ابزار نوین و کارآمد، نه تنها در عرصه اقتصاد و سرمایه گذاری، بلکه امکان وثیقه گذاری بعد از صدور قرارداد تامین کیفری وجود دارد.

در حال حاضر تنها اوراق (صکوک و مشارکت)، گواهی سپرده و گواهی طلا در توثیق سهام قابل پذیرش است اما در آینده دارایی‌های دیگر همچون گواهی کسر از حقوقی، سکه، بیمه عمر و … نیز امکان وثیقه گذاری خواهند داشت. فرآیند وثیقه گذاری اوراق (صکوک و مشارکت) یکسان است و نرخ کارمزد وثیقه گذاری سهام جهت دریافت وام در هر ورقه از اوراق یک میلیون ریالی معادل 50 ریال می‌باشد.

در اینجا سوال پیش می‌آید که به چه میزان از پرتفو وام تعلق می‌گیرد؟ در پاسخ باید بگوییم که بانک‌ها به میزان 50 درصد از ارزش دارایی اوراق و گواهی به متقاضیان وام پرداخت می‌کنند. سهامداران باید بدانند که حق تقدم به عنوان وثیقه مورد قبول بانک‌ها نیست. همچنین اگر پیش از این متقاضی درخواست وام، سهام خود را در یک کارگزاری فریز کرده و اعتبار گرفته باشد، امکان وثیقه گذاری مجدد سهام وجود ندارد.

وثیقه سهام عدالت در وام

امکان دریافت وام با وثیقه سهام عدالت از زمستان 1401 در دو بانک تجارت و ملی امکان پذیر شده است. متقاضیان می‌توانند به دو روش مستقیم و غیرمستقیم (نقدی و اعتباری) وام دریافت کنند. البته در حال حاضر تنها کارت اعتباری با وثیقه سهام اعطا می‌شود. نحوه استفاده از این‌ کارت‌ها به این صورت است که دریافت کننده اعتبار می‌تواند کالای مدنظر خود را از فروشگاه‌های طرف قرارداد بانک خریداری نماید و امکان دریافت پول نقد وجود ندارد.

ثبت درخواست وام به دو روش حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می‌باشد. در روش حضوری باید به شعب بانک مراجعه و در صورتی که قصد ثبت درخواست وام بدون ضامن به صورت غیرحضوری را دارید باید اپلیکیشن بانک را دانلود کنید. جهت دریافت وام با وثیقه گذاری سهام در بانک ملی اپلیکیشن بله، ایوا یا شصت و در بانک تجارت اپلیکیشن زمرد را دانلود نمایید.

اگر می‌خواهید بدانید که دارای سهام عدالت هستید یا خیر و همچنین شما چقدر است به سایت مراجعه کنید. پیش از این در مقاله «» نحوه استعلام سهام را بیان کردیم. با مطالعه این مقاله می‌توانید استعلام سهام و سهام عدالت خود را آنلاین انجام دهید.

وام سهام عدالت 1402 چقدر است؟

به افرادی که سهام یک میلیون تومانی دارند وام 14 میلیون تومانی و افرادی که سهام 500 هزار تومانی دارند وام 7 میلیون تومانی تعلق می‌گیرد. این وام با نرخ 18 درصد و با اقساط 36 ماهه بازپرداخت می‌شود. در صورتی که سهامداران به تعهدات خود در بازپرداخت وام عمل نکنند، بانک درخواست فروش سهام را به ارسال می‌کند.

شرط وثیقه گذاری سهام عدالت

  • سهامدار در سامانه سجام ثبت نام کرده باشد.
  • سهامدار هیچ سهمی از پرتفوی خود را نفروخته باشد.
  • سهام از طرف مرجع قضایی توقیف نباشد.
  • دارایی سهامداران قابل معامله و سپرده باشد.
  • افتتاح حساب در بانکی که قصد دریافت وام دارند.
  • متقاضی بالای 18 سال سن داشته باشد.

مدارک لازم برای دریافت وام سهام عدالت

  • کارت ملی هوشمند
  • اصل شناسنامه و کپی آن
  • افتتاح حساب در بانک عامل

توثیق سهام بانک ملی | توثیق سهام بانک مهر ایران

نحوه دریافت وام با وثیقه سهام بانک ملی

کسانی که قصد دریافت وام از بانک ملی را دارند باید پیش از تکمیل فرم‌های مربوطه، کارگزار ناظر خود را به کارگزاری بانک ملی تغییر دهند اما در بانک تجارت چنین شرطی وجود ندارد. جهت دریافت وام از بانک ملی باید یکی از اپلیکیشن‌های این بانک شامل بله، ایوا یا شصت را دانلود نمایید. فرآیند ثبت درخواست توثیق سهام بانک ملی در اپلیکیشن ایوا به شرح زیر است:

  1. افتتاح حساب در بانک نمایید. سپس وارد اپلیکیشن ایوا شوید.
  2. وارد بخش «نشان بانک» شوید.
  3. گواهی امضا را انتخاب کنید.
  4. مراحل احراز هویت الکترونیکی را انجام دهید. جهت این امر باید کد ملی و تاریخ تولد، سریال پشت کارت ملی، احراز هویت تصویری فرد و اطلاعات تکمیلی را وارد نمایید.
  5. یک امضا الکترونیکی و دیجیتال در یک کادر سفید ثبت کنید.
  6. سپس به بخش نشان اعتباری وارد شوید. (در این بخش امکان ثبت نام و آزادسازی وثیقه وجود دارد).
  7. در نهایت گزینه توثیق سهام عدالت را انتخاب کنید . درخواست خود را ثبت کنید.

پس از تکمیل مراحل فوق، وام به حسابی که در سجام وارد کردید واریز می‌شود.

سامانه ستاره چیست؟

سامانه ستاره سهام با هدف دریافت وام بدون ضامن، ثبات در بازار سرمایه و امکان وثیقه گذاری سهام در تامین کیفری راه اندازی شد. در حال حاضر در این سامانه خدمات پرداخت وام با وثیقه گذاری سهام ارائه می‌‎شود و در آینده امکان وثیقه قرار دادن اوراق در تامین کیفری نیز فراهم خواهد گردید.

چه بانک‌هایی سهام وثیقه قبول می‌کنند؟

در ابتدا سه بانک ملی، مهر و رسالت در سامانه ستاره خدمات‌رسانی می‌کردند اما با اعتراض سهامداران از فرآیند دریافت وام و همچنین وثیقه سهام آنلاین برخی از بانک‌ها حذف و بانک‌های دیگر به این سامانه اضافه شدند. در حال حاضر چهار بانک صادرات، رسالت، ملی و قرض الحسنه مهر به سامانه ستاره متصل بوده و به متقاضیان وام، خدمات‌رسانی می‌کند.

فرآیند توثیق هوشمند سهام یا دریافت وام با سهام بورس نیازمند این است که متقاضی یک سری شرایط را در بازار پول (بانک) و بازار سرمایه داشته باشد، در صورت فراهم بودن این شرایط می‌تواند توثیق هوشمند سهام را انتخاب کند.

در این قسمت از رادیو زاگ با سرکار خانم سمیه محمدی، مدیر پروژه توثیق الکترونیک سهام همراه هستیم تا اطلاعات کاملی در این خصوص کسب کنیم.

به طور خلاصه فرآیند دریافت وام با سهام بورس به این شکل است که افرادی که دارند و اطلاعات خود را در سامانه جامع مشتریان ثبت کرده‌اند می‌توانند وارد این خدمت بشوند و دارایی قابل توثیق خود را مشاهده کنند و بعد از انتخاب کل یا بخشی از دارایی می‌توانند به میزان درصدی از دارایی انتخاب شده که سیاست هر بانک مشخص می‌کند تامین مالی انجام بدهند و تسهیلات دریافت کنند.

کدام دسته از سهامداران می‌توانند از این وام استفاده کنند؟

تمامی سهامدارانی که دارایی‌شان قابلیت وثیقه شدن داشته باشه، مانند سهام بورسی و یا ، یا دارایی‌شان سپرده باشد و همچنین نزد مراجع قضایی توقیف نشده باشد و محدودیت کارگزار ناظر نداشته باشد می‌توانند از خدمات توثیق هوشمند سهام استفاده کنند.

از طریق چه بانک‌هایی می‌توان اقدام به توثیق سهام کرد؟

در حال حاضر سه بانک ملی، مهر ایران و رسالت می‌توانند به صورت رسمی اقدام به ارائه تسهیلات کنند.

برای دریافت وام با سهام بورس چه تسهیلاتی در نظر گرفته شده است؟

هر بانک بر اساس سیاست‌هایی که دارد تسهیلات متفاوتی را به سهامداران ارائه می‌کند. در واقع تنها تفاوتی که در این نوع وام وجود دارد ضمانت آن است که دارایی سهام سهامداران نقش ضامن را ایفا می‌کند و مابقی شرایط توسط بانک تعیین می‌شود.

سهامداران بر اساس تسهیلاتی که دریافت می‌کنند، در یک بازه زمانی مشخصی به تعهدات خود عمل می‌کنند. این بازه زمانی در ابتدای قرارداد مشخص و تعیین می‌شود که برای مثال ۶ ماهه، یکساله، سه ساله و… است.

اگر دریافت کننده تسهیلات به تعهدات خود عمل کند رفع توثیق انجام می‌شود و دارایی از کد وثیقه به کد شخص منتقل می‌شود و اگر به تعهدات عمل نکنند و بازپرداخت‌ها به صورت منظم انجام نشود دارایی به نفع بانک به فروش می‌رسد و سهامدار دیگر نمی‌تواند به سهام خود دسترسی داشته باشد.

آیا دریافت وام با سهام عدالت هم ممکن است؟

بله، از اسفندماه سال ۱۳۹۹ سهام عدالت قابلیت وثیقه شدن دارند و این طرح با سهام عدالت اجرایی شد و تا کنون (تا تاریخ انتشار این مقاله) بیش از ۳۰۰ هزار نفر از این خدمت استفاده کرده‌اند.

زمان بندی توثیق سهام به چه صورت است؟

در روزها و ساعات کاری از ساعت ۸ صبح الی ۴ عصر سهامداران می‌توانند درخواست‌های وثیقه خود را ثبت کنند و در روز کاری بعد از طریق سیستم بانک مربوطه پیگیری و استعلام مبنی بر انجام شدن یا نشدن درخواست را انجام دهند.

این وام چه تفاوتی با وام‌های دیگر دارد؟

تنها تفاوتی که وجود دارد این است که بجای اینکه یک فرد ضمانت شما را برای دریافت تسهیلات انجام دهد، دارایی سهام و اوراق بهادار سهامدار می‌تواند به عنوان وثیقه مورد استفاده قراطلاعیه‌ای مبنی بر دریافت وام با سهام بورس در چند ماه پیش اعلام شد. متن این اعلامیه به صورتی است که سهام بورسی و فرابورسی وثیقه برای دریافت تسهیلات خرد شوند تا این وثیقه به یک فرصت جدید برای دریافت وام بانکی تبدیل شود.در این صورت، افراد بیشتری می‌توانند از وثیقه سهام برای وام استفاده کنند.

چگونه سهم وثیقه بگذاریم و وام بگیریم؟ (نحوه دریافت وام با سهام بورس)

تا اکنون، کلیات نحوه دریافت وام با وثیقه سهام بورسی از سوی معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مشخص شده که می‌توانید آن را در پایان این مطلب بخوانید. اما جزئیات دقیق دریافت وام با سهام بورس هنوز تعیین نشده است.

برای مثال، آدرس اینترنتی سامانه توثیق الکترونیک دارایی ها هوز مشخص نیست! در ارتباط با گرفتن وام با وثیقه سهام، محمود حسنلو گفت که نحوه اجرا به این صورت است که اطلاعات شما توسط شرکت سپرده‌گذاری به بانک‌ها ارسال می‌شود. در این شرایط، سهامدار باید به اپلیکیشن بانک مراجعه کرده و اقدام‌های مربوط به وثیقه سهام برای وام را تکمیل کند.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا