اپلیکیشن و نرم‌افزار

چگونه فریم‌ریت فیلمبرداری در آیفون را تغییر دهیم؟

دوربین فیلمبرداری آیفون تجربه بی‌نظیری از کار با دوربین یک گوشی را به مخاطب ارائه می‌دهد. بهتر است بدانید با تغییر چند مورد از تنظیمات می‌توانید فیلم‌های ضبط شده با دوربین آیفون خود را به کیفیتی بهتر ارتقاء دهید. برای مثال تغییر در فریم‌ریت ویدیو (Frame Rate per Second) که به اختصار FPS نامیده می‌شود، یکی از این تغییرات است. با تغییر در فریم‌ریت فیلمبرداری در آیفون، برای مثال افزایش آن، می‌توانید کیفیت ویدیوهای ضبط شده خود را تا حد قابل توجهی بهبود ببخشید. البته دقت کنید این موضوع باعث درگیری بیشتر حافظه و اشغال فضای بیشتر می‌شود. در این مقاله به ارائه راهکار برای تغییر در فریم‌ریت فیلمبرداری در آیفون می‌پردازیم.

35,350,000

تومان

75,099,000

تومان

تغییر در فریم‌ریت فیلمبرداری باعث ایجاد چه اتفاقاتی می‌شود؟

Change Video FPS on iPhone 1

فیلمبرداری را می‌توان قراردادن عکس‌های ثابت به صورت بهم پیوسته و در کنار هم دانست. هر عکس یک فریم نامیده می‌شود، بنابراین برای ایجاد فیلم روان لازم است فریم‌ها به صورت بهینه دریافت و بهم بچسبند تا یک ویدیوی با کیفیت ایجاد شود. مناسب‌ترین تعداد فریم برای ایجاد ویدیو، حدود 24 تا 30 در ثانیه است. تغییر در فریم‌ریت فیلمبرداری به دو صورت اتفاق می‌افتد: افزایش یا کاهش. در ادامه به بررسی نتیجه این تغییرها می‌پردازیم.

تغییر در فریم‌ریت فیلمبرداری  آیفون: افزایش فریم‌ریت

اگر تعداد این فریم‌ها را افزایش دهید، مثلا به جای استفاده از 30 فریم در ثانیه از 60 فریم استفاده کنید، فیلم روان‌تر و باکیفیت‌تری خواهید داشت. این موضوع یعنی در هر ثانیه به جای استفاده از یک فریم از دو فریم استفاده شود.

تغییر در فریم‌ریت فیلمبرداری آیفون: کاهش فریم‌ریت

یکی از راه‌های ساخت اسلوموشن تغییر در فریم‌ریت است. برای این کار ابتدا فریم‌های بیشتری مثلا 120 تا 240 فریم در ثانیه ضبط می‌شود و پس از چسباندن، سرعت ویدیو را به 30 فریم در ثانیه کاهش می‌دهند. در نتیجه تصاویری ایجاد می‌شوند که به نظر می‌رسد آهسته‌تر از حالت معمول حرکت می‌کنند. برای درک بهتر این موضوع فرض کنید ویدیویی را با سرعت 240 فریم در ثانیه ضبط کرده‌اید؛ حال اگر آن را با سرعت 30 فریم در ثانیه پخش کنید، هر ثانیه از ویدیوی ضبط شده طی 8 ثانیه پخش می‌شود و حس حرکت آهسته را ایجاد می‌کند.

معمولا برای ضبط ویدئوی اسلوموشن از حالت 120 فریم بر ثانیه استفاده می‌شود اما برای افزایش جلوه‌های ویژه برای حرکت آهسته، می‌توان از حالت 240 فریم بر ثانیه نیز استفاده کرد. اما تفاوت بین این دو حالت در چیست؟

وقتی ویدیو را با سرعت 120 فریم بر ثانیه ضبط و سپس با 30 فریم بر ثانیه پخش می‌کنید، در واقع به یک افکت حرکت 4 برابر آهسته‌تر می‌رسید. حال اگر از سرعت 240 فریم در ثانیه برای ضبط ویدیو استفاده کنید، برای پخش افکت حرکت 8 برابر آهسته‌تر از ضبط است و اسلوموشن با درنگ بیشتری نمایش داده می‌شود.

حال که متوجه شدیم با تغییر فریم‌ریت در گوشی آیفون چه اتفاقی می‌افتد اجازه دهید به اصول تغییر فریم‌ریت در فیلمبرداری و همچنین بهبود وضعیت حافظه پس از اعمال تغییرات بپردازیم.

افزایش یا کاهش فریم‌ریت فیلمبرداری در دوربین آیفون

برای تغییر فریم‌ریت فیلمبرداری برای ضبط ویدیو مسیر زیر را دنبال کنید:

  • مرحله 1: ابتدا  وارد بخش Settings شوید و پس از اسکرول به پایین، دوربین (Camera) را انتخاب کنید.
  • مرحله 2: وارد بخش Record Video شوید و سپس Frame Rate مورد نظر را انتخاب کنید.

در جدول زیر می‌توانید تأثیر فریم‌ریت بالاتر را بر روی فضای ذخیره سازی مشاهده کنید. این نوشته‌ها به شما کمک می‌کنند تا ببینید یک دقیقه ویدیو با فریم‌ریت‌های مختلف تقریبا چه میزان فضایی اشغال می‌کند.

  • 60 مگابایت با کیفیت HD 720p با سرعت 30 فریم در ثانیه.
  • 130 مگابایت با کیفیت HD1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه.
  • 175 مگابایت با کیفیت HD1080p در 60 فریم بر ثانیه.
  • 270 مگابایت با  4Kبا سرعت 24 فریم در ثانیه.
  • 350 مگابایت با 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه.
  • 400 مگابایت با 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه

 

نحوه فعال یا غیر فعال کردن فریم‌ریت خودکار در گوشی

بعضی اوقات در شرایطی قرار می‌گیرید که باید در نور کم اقدام به فیلمبرداری نمایید در چنین وضعیتی بهتر است از حالت 30 فریم در ثانیه به جای 60 فریم در ثانیه استفاده کنید. این موضوع به دلیل مدت زمان باز بودن شاتر است. در واقع در حین فیلمبرداری در شب یا نور کم به دلیل آنکه شاتر مدت زمان طولانی‌تری طی یک ثانیه باز نگه‌داشته می‌شود، ضبط ویدیو با نور بیشتری صورت می‌گیرد.

حال اگر در موقعیتی قرار بگیرید که نیاز به فیلمبرداری از یک سوژه متحرک و با سرعت بالا باشد، استفاده از فریم‌ریت 60 بهتر از 24 یا 30 فریم در ثانیه است. یکی از راه‌های کنترل این موضوع، استفاده از قابلیت  تنظیم خودکار فریم ریت یا Auto FPS  است. به کمک این قابلیت، گوشی آیفون شما می‌تواند با تشخیص صحنه، فریم‌ریت مناسب را تنظیم و با توجه به آن فیلمبرداری کند. دقت کنید که FPS خودکار در آیفون 12 و مدل‌های جدیدتر موجود است. اگر از آیفون قدیمی‌تری استفاده می‌کنید، ممکن است گزینه (Auto Low Light FPS) را ببینید. برای فعال کردن این تنظیمات مسیر زیر را دنبال کنید:

  • مرحله 1: Settings را باز کنید.
  • مرحله 2: به پایین اسکرول کنید و دوربین را انتخاب کنید.
  • مرحله 3: روی Record Video ضربه بزنید.
  • مرحله 4: به پایین بروید و Auto FPS را انتخاب کنید.
  • مرحله 5: برای بهترین نتایج در صحنه‌های کم نور و صحنه‌های سریع، توصیه می‌کنیم گزینه «30 فریم در ثانیه خودکار و 60 فریم بر ثانیه خودکار» را انتخاب کنید.

تغییر فریم‌ریت در دوربین آیفون برای ویدیوهای اسلوموشن

برای ضبط ویدیو با سرعت آهسته (اسلوموشن)، از تنظیمات زیر استفاده کنید.

  • مرحله 1: پس از انتخاب Settings به پایین اسکرول کنید و روی دوربین ضربه بزنید.
  • مرحله 2: روی Record slo-mo ضربه بزنید و فریم ریت مورد نظر خود را انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید تاثیر نرخ فریم‌ریت در حین ضبط اسلوموشن را بر میزان فضای اشغال شده مشاهده کنید:

  • 350 مگابایت با کیفیت HD1080p با سرعت 120 فریم بر ثانیه.
  • 300 مگابایت با کیفیت HD 720p با سرعت 240 فریم در ثانیه.
  • 480 مگابایت با کیفیت HD1080p با سرعت 240 فریم در ثانیه.

روش دیگر برای تغییر استفاده از Quick Toggle Button  است.

 سخن پایانی

در این مقاله به روش تغییر فریم‌ریت فیلمبرداری در آیفون پرداختیم. این موضوع تاثیر زیادی بر کیفیت ویدیو نهایی دارد. آیا شما تاکنون از این روش‌ برای تغییر فریم‌ریت در گوشی خود استفاده کرده‌اید؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را در مورداین موضوع از طریق  بخش‌ کامنت‌ها با ما و سایر کاربران هیلی بیلی مگ به اشتراک بگذارید.

35,350,000

تومان

75,099,000

تومان

منبع: guidingtech

سوالات متداول

آیا می‌توان نرخ فریم‌ریت در ویدیوهای تایم لپس آیفون را تغییر داد؟

خیر.امکان این تغییر وجود ندارد.

کدام مدل های آیفون از ضبط 604 فریم بر ثانیه پشتیبانی می کنند؟

آیفون 8 و مدل‌های جدیدتر از ضبط ویدیو با کیفیت 604 k فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند.

آیا امکان تغییر فریم‌ریت پس از ضبط ویدیو وجود دارد؟

خیر. پس از ضبط ویدیو، نمی توانید تنظیمات فریم ریت را تغییر دهید.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا