اپلیکیشن و نرم‌افزار

چگونه هارد درایو یا SSD را در ویندوز 11 فرمت کنیم؟

فرمت کردن هارد درایور یا حافظه SSD در ویندوز 11 به آسانی انجام می‌شود و اصلا کار سختی نیست. در ویندوز برای انجام این کار روش‌های مختلفی وجود دارد که در این مطلب به ساده‌ترین روش یعنی روش مربوط به فایل اکسپلورر می‌پردازیم.

9,389,000

تومان

17,010,000

تومان

اول از همه باید راهی محیط فایل اکسپلورر شوید. برای این کار روش‌های مختلفی وجود داره. مثلا می‌توانید روی آیکن پوشه در تسک‌بار کلیک کنید یا اینکه روی آیکن منوی استارت راست‌کلیک کنید و در ادامه گزینه‌ی File Explorer را انتخاب کنید.

فرمت هارد ویندوز

حالا باید راهی قسمت This PC شوید تا بتوانید تمام درایوها را مشاهده کنید. در لیست Devices and Drives، روی هرکدام از درایوهای موردنظر راست‌کلیک کنید و گزینه Format را انتخاب کنید.

با این کار، پنجره Format نمایش داده می‌شود. در این پنجره با گزینه‌های زیادی روبرو می‌شوید که شاید برای برخی کاربران گیج‌کننده باشد. به همین خاطر به تمام این گزینه‌ها می‌پردازیم:

  • Capacity: این گزینه نشان می‌دهد که بعد از فرمت کردن هارد درایو یا حافظه SSD در ویندوز، چه مقدار ظرفیت در اختیار شما قرار می‌گیرد.
  • File System: با این گزینه، می‌تواند ساختار داده در درایو موردنظر را تعیین کنید. معمولا می‌توانید بین گزینه‌های FAT، FAT32، NTFS یا exFAT دست به انتخاب بزنید. اگر درایو موردنظر قرار است فقط در ویندوز استفاده شود، بهتر است NTFS را انتخاب کنید. اما اگر می‌خواهید درایو موردنظر را در مک هم استفاده کنید، به سراغ گزینه exFAT بروید.
  • Allocation Unit Size: این گزینه به شما اجازه می‌دهد سایز بلوک‌های درایو را حین فرمت مشخص کنید. در کل لازم نیست گزینه‌ی پیش‌فرض را تغییر دهید و مثلا برای NTFS گزینه پیش‌فرض 4096 بایت است.
  • Volume Label: برای تغییر نام درایو، می‌توانید از این گزینه بهره ببرید تا بعد از فرمت شدن، با نام جدید موردنظر نشان داده شود.
  • Format Options (Quick Format): اگر درایو موردنظر مشکل خاصی نداشته باشد، می‌توانید گزینه‌ی Quick Format را انتخاب کنید که با این کار، فرایند فرمت با سرعت زیادی انجام می‌شود. البته با این روش، داده‌های قدیمی فقط زمانی دیگر قابل بازیابی نیستند که داده‌های جدیدی بر روی درایو قرار بگیرد. اما اگر این گزینه را غیرفعال کنید، ویندوز به طور کامل درایو را بررسی می‌کند و تمام بخش‌های درایو را به طور کامل حذف می‌کند تا دیگر قابل بازیابی نباشند.

در نهایت بعد از انجام این کارها، برای آغاز فرایند فرمت کافی است روی گزینه Start کلیک کنید.

بعد از کلیک روی Start، یک پاپ‌آپ هشدار به نمایش درمی‌آید که در آن نوشته شده انجام این کار منجر به حذف تمام اطلاعات در این درایو می‌شود که باید روی OK کلیک کنید تا این کار صورت بگیرد.

با این کار، می‌توانید یک نوار سبز مربوط به فرایند فرمت درایو را مشاهده کنید که بعد از کامل شدن، این نوار هم پر می‌شود و در گام نهایی روی گزینه OK کلیک کنید.

حالا می‌توانید به راحتی از درایو فرمت شده برای انجام کارهای مختلف بهره ببرید. اگر صرفا می‌خواهید یک یا چند درایو را فرمت کنید، فایل اکسپلورر در این زمینه کافی خواهد بود. ولی اگر به دنبال بهره‌گیری از امکانات پیشرفته‌تری مانند مدیریت پارتیشن‌بندی درایوها و دیگر موارد این‌چنینی هستید، می‌توانید سراغ ابزار  Disk Management Utility بروید که در این زمینه امکانات پیشرفته‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد.

9,389,000

تومان

17,010,000

تومان

منبع: HowToGeek

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا