صنعت و تجارت

گیاهان نمک زدایی – خوب یا بد برای محیط زیست؟

گیاهان نمک زدایی – خوب یا بد برای محیط زیست؟

با تداوم گرم شدن کره زمین و شرایط محلی خشکسالی ، رشد گیاهان نمک زدایی در سراسر جهان در حال افزایش است. از 7500 کارخانه آب شیرین کنی که در حال حاضر در سراسر جهان فعالیت می کنند ، 60٪ در خاورمیانه واقع شده اند. متأسفانه بسیاری از گیاهان آب شیرین کن بر محیط تأثیر منفی می گذارند.

نمک زدایی مواد معدنی و نمک های محلول را از آب دریا ، آب شور یا فاضلاب تصفیه شده حذف می کند و در بعضی از کشورها به بخشی روزمره از زندگی تبدیل شده است. بدون وجود آب شیرین برای آشامیدن ، آبیاری و موجودی زنده ، به سادگی دیگر وجود نخواهد داشت.

رایج ترین فرآیندهایی که امروزه استفاده می شود ، اسمز معکوس (RO) و تقطیر است. اسمز معکوس نمکهای محلول را از طریق یک غشای متخلخل تحت فشار زیاد از بین می برد ، در حالی که یک تقطیر آب را بخار می کند و بخاطر جدا شدن مواد معدنی محلول تبخیر می شود.

هر دو فرآیند اسمز معکوس و تقطیر از مواد شیمیایی مضر استفاده می کنند ، زباله تولید می کنند و محیط محلی آنها را آلوده می کنند. از مواد تمیز کننده ای مانند کلر ، محلول های قلیایی ، ضد عفونی کننده های شیمیایی و بازدارنده های رشد کریستال برای جلوگیری از ایجاد توده در سیستم آنها استفاده می شود.

انبارهای خروجی بسیاری از گیاهان نمک زدایی باعث ایجاد ابرهای مضر شیمیایی می شود و آب نمکی حاوی نمک غلیظ تولید و به درون جویبارها و آبهای ساحلی پمپ می شود. زیستگاه های محلی دریایی تحت فشار هستند زیرا میکروارگانیسم ها با افزایش شوری و افزایش دمای آب می میرند.

راه حل های صدمات زیست محیطی ناشی از دستگاه های شیرین كننده مضر شامل قرار دادن گیاهان در مناطقی با مقادیر زیادی آب زیرزمینی شور یا شور است كه مقرون به صرفه تر از هدایت آب دریا است. علاوه بر این ، گیاهان نمک زدایی قادر به بازیابی نمک خالص از نمک زباله خود هستند که می تواند بعنوان مواد اولیه کلر ، سود سوزآور و اسید کلریدریک استفاده شود.

کارخانه های جدیدی که قادر به استخراج نمک خالص هستند در حال برنامه ریزی است ، اما با توجه به اینکه 7،500 گیاه در حال جاروبرقی کردن آب نمک زباله هستند ، ضروری است که تحقیقات آینده شامل فناوری انتقال مجدد نیروگاه های موجود باشد. با رشد روزافزون گیاهان در سراسر جهان ، نمی توان نگرانی های زیست محیطی را در جستجوی آب شیرین بیشتر نادیده گرفت.

منبع :
https://ezinearticles.com/?Desalination-Plants—Good-Or-Bad-For-the-Environment?&id=766374

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا