برنامه ریزی رژیم دیابت

رژیم درمانی در دیابت ; برنامه غذایی خود را سالم انتخاب کنید

رژیم درمانی در دیابت، یک برنامه غذایی صحیح و اصولی است که به شما در کنترل قند خون و تنظیم سوخت و ساز کلی بدن کمک می کند. در اینجا از برنامه ریزی وعده های غذایی تا شمارش کربوهیدرات ها به شما نکاتی را خواهیم آموخت. رژیم درمانی در دیابت به معنای خوردن سالم ترین غذاها به میزان متعادل، برحسب تدبیر مشاور تغذیه و داشتن وعده های غذایی مرتب است.عناصر اصلی غلات کامل، سبزیجات، میوه ها، لبنیات و پروتئین هاست. در حقیقت، برنامه غذایی مناسب برای افراد دیابتی، از بهترین برنامه های غذایی برای غالب انسان هاست.

چرا شما نیاز به تدوین برنامه غذایی صحیح دارید؟

اگر مبتلا به دیابت یا پیش دیابت هستید، مطمئنا پزشک شما توصیه می کند که یک متخصص تغذیه شما را مشاوره نماید تا به شما در اجرای یک برنامه غذایی سالم در رژیم دیابت هدفمند باشید. این برنامه به شما کمک می کند قند خون (گلوکز) خود را کنترل کنید، وزن خود را مدیریت کرده و فاکتورهای خطر بیماری قلبی مانند پرفشاری خون و چربی خون را از خود دور سازید. هنگامی که شما کالری و چربی اضافی مصرف می کنید، قند خون شما به صورت نامطلوب افزایش می یابد.

اگر قند خون تحت کنترل قرار نگیرد، می تواند منجر به مشکلات جدی مانند آسیب های سیستم عصبی، کلیوی و قلبی-عروقی شود. شما می توانید با انتخابهای غذایی سالم و تصحیح عادات غذایی تان، سطح قند خون خود را در حد ایمن ثابت نگه دارید. برای اکثر مبتلایان به دیابت نوع 2، کاهش وزن همچنین می تواند کنترل قند خون را آسان تر کرده و ابعاد دیگری از مزایای سلامتی را ارائه دهد. در صورتی که نیاز به کاهش وزن داشته باشید، یک رژیم درمانی دیابتی، روشی مفید را فراهم می کند تا با خیال راحت به هدفتان برسید.

رژیم غذایی دیابتی شامل چه مواردی است؟

از اولین اصول رژیم دیابتی خوردن سه وعده اصلی غذایی به علاوه حداقل سه میان وعده در طول روز به طور منظم می باشد؛ این مهم به شما کمک می کند از انسولینی که بدن شما تولید می کند یا از طریق دارو دریافت می کنید به صورت بهینه استفاده کنید. یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی می تواند رژیم غذایی بر اساس اهدافی همچون سلامتی، سلیقه و سبک زندگی شما را تنظیم کند. او همچنین در مورد چگونگی بهبود عادات غذایی بیمار، مانند انتخاب پرس های غذا متناسب با نیازهای بدن شما و سطح فعالیت بدنی و ورزش با شما مشاوره نماید.

الگوی غذایی سالم می تواند در پیشگیری، کنترل و حتی درمان دیابت کمک نماید.

بهترین رژیم برای دیابت چیست؟

مبتلایان به دیابت تقریباً دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی دارند و در معرض خطر ابتلا به اختلالات سلامت روان مانند افسردگی نیز هستند. اما بیشتر موارد دیابت نوع 2 قابل پیشگیری است و برخی از آنها حتی قابل برگشت است. انجام اقدامات به جهت جلوگیری یا كنترل دیابت به معنای زندگی در محرومیت نیست؛ به معنای خوردن یک رژیم غذایی مقوی و متعادل است که باعث تقویت انرژی و بهبود روحیه نیز می شود. لازم نیست شیرینی را کاملاً حذف کنید یا خود را به یک عمر خوردن غذای نامطلوب تسلیم کنید.

اگرچه شما سعی می کنید از ابتلا به دیابت جلوگیری کنید و یا آن را کنترل کنید، نیازهای غذایی شما تقریباً مثل اکثر افراد دیگر است. اما لازم است که به بعضی از گزینه های غذایی خود توجه کنید؛ مهمترین آنها کربوهیدرات هایی است که می خورید. در حالی که پیروی از یک رژیم غذایی مدیترانه ای یا سایر رژیم های سالم برای قلب می تواند به این امر کمک کند، مهمترین کاری که می توانید انجام دهید کمی کاهش وزن است.

از دست دادن فقط 5 تا 10 درصد از وزن کل می تواند به شما در کاهش قند خون، فشار خون و کلسترول کمک کند. کاهش وزن و تغذیه سالم تر نیز می تواند تأثیر عمیقی بر خلق و خو، انرژی و احساس تندرستی شما بگذارد. حتی اگر شما در حال حاضر مبتلا به دیابت هستید، برای ایجاد یک تغییر مثبت خیلی دیر نیست. با خوردن غذاهای سالم تر، فعال تر بودن از لحاظ جسمی و کاهش وزن می توانید علائم خود را کاهش داده یا حتی دیابت را در مراحل اولیه درمان نمایید. نکته آخر این است که شما بیشتر از آنچه فکر می کنید بر سلامتی خود کنترل دارید.

بزرگترین خطر ابتلا به دیابت

چربی شکم

اضافه وزن یا چاقی بزرگترین عامل خطر دیابت نوع 2 است. با این وجود، اگر وزنی که در اطراف شکم حمل می کنید به تناسب باسن و ران شما، بیشتر است، مقدار زیادی چربی، اندام های شکمی و کبد را احاطه کرده و با مقاومت انسولین ارتباط مستقیم و تنگاتنگی دارد.

شما بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستید اگر:

  • زنی با دور کمر 88 سانتی متر یا بیشتر باشید؛
  • مردی با دور کمر 102 سانتی متر یا بیشتر باشید.

کالری های به دست آمده از فروکتوز که در نوشیدنی های قندی مانند نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا، نوشیدنی های ورزشی، نوشیدنی های قهوه و غذاهای فرآوری شده مانند دونات، کلوچه، غلات تصفیه شده، آب نبات و شکلات های غیر کاکائویی تلخ یافت می شود قطعا باعث افزایش وزن در اطراف شکم شما می شوند. قطع غذاهای قندی می تواند به معنای کمر باریکتر و همچنین خطرکمتر ابتلا به دیابت و سایر اختلالات متابولیک باشد.

برنامه ریزی رژیم دیابت

رژیم دیابتی لازم نیست که پیچیده باشد و لازم نیست همه غذاهای مورد علاقه خود را رها کنید. اولین قدم برای انتخاب دقیق تر، جدا کردن خرافه ها، جعلیات و ذهنیت های غلط از حقایق مربوط به غذا برای جلوگیری یا کنترل دیابت است.

خرافات و حقایق در مورد دیابت و رژیم غذایی:

تصور اشتباه: شما باید به هر قیمتی از قند خودداری کنید.واقعیت: تا زمانی که برنامه ریزی صحیح داشته باشید و قندهای مخفی را محدود کنید می توانید از غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرید. دسر لازم نیست که محدود باشد، تا زمانی که بخشی از یک برنامه غذایی سالم با محدودیت عاقلانه قند باشد.

نمایش بیشتر

مشاور سئو و طراحی سایت

سلام امید دندان نما هستم مشاور بازاریابی و متخصص طراحی سایت و سئو که در سال 81 وارد دنیای برنامه نویسی شدم و از سال 1386 وارد دنیای بازاریابی و مدرک لیسانس ارتباطات از روی علاقه رفتم گرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا