بازرگانیبرترین های کسب و کار

کارشناس رسمی دادگستری رشته آمار

کارشناس رسمی دادگستری، افرادی هستند که پس از قبولی در آزمون، توانایی فعالیت در این سمت را دارند. زمانی که قاضی، در یک پرونده یا موضوع تخصص کافی را دارا نمی‌باشد، از نظر تخصصی کارشناس رسمی استفاده می‌کند. کارشناس رسمی دادگستری، شخصی است که به واسطه‌ی تحصیلات، در یک علم یا حرفه، به اندازه ایی توانا می‌باشد که درصورت نیاز، امر او، ملاکی برای تصمیم قاضی و صدور رای او می‌باشد. یکی از گروه رشته‌های مورد نیاز به عنوان کارشناس رسمی دادگستری‌، امور مالی می‌باشد که شامل رشته‌ی آمار، رشته‌ی امور بازرگانی، رشته‌ی بیمه، رشته‌ی تعیین نفقه، رشته‌ی حسابداری و حسابرسی می باشد.

آموزش | امنیت

نگاهی کوتاه به آمار و کاربرد آن

برای برقراری نظم و استقرار سیستم مدیریتی هر دولت و حاکمیتی در تمام زمینه‌های موجود اعم از تجارت ،کشاورزی، اقتصاد و غیره نیاز به ثبت، ضبط و آمار دارند. به هر آن چیزی که بتوان در حوزه‌ی میدانی آن را بررسی کرد‌، آمارمی گویند. به زبان دیگر، به دانش استخراج اطلاعات از داده‌های جمع آوری شده آمار می گویند.  داده‌ها به دو صورت کمی و کیفی قابل جمع آوری هستند. به اطلاعات مربوط به وضیعت حاضر یک مسئله، آماری می گویند که می تواند طبقه بندی یک موضوع و یا نتیجه‌ی آن باشد. متخصصین آمار مدل‌هایی را پیش بینی می‌کنند که بر‌اساس آن بتوان آمار و نتایج آن را بدست آورد. به نتیجه‌ی حاصل از برداشت موجود را خروجی آمار می‌گویند.
بخش‌هایی از آمار عبارت اند از:

 تهیه‌ی طرح‌های موضوعی فنی

گرفتن نمونه‌ی اجرای طرح‌ها

استخراج نتیجه

وظایف کارشناسان رسمی دادگستری آمار

از نظر صلاحیت، کارشناس رسمی دادگستری آمار در زیر گروه کارشناس رسمی دادگستری رشته حسابداری قرار می گیرد. باید توجه داشته باشید که به دلیل اهمیت بالای مسائل اقتصادی و رابطه‌ی مستقیمی که با نتایج پژوهش ها دارد،  بسیار حائز اهمیت می باشد. تمامی پژوهش‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات بزرگ هر کشوری با استفاده از اطلاعات و آمار واقعی تمامی حوزه‌های دارای فعالیتش می باشد.

بدون در دست داشتن اطلاعات دقیق از موقعیت کنونی هریک از بخش‌ها نمی توان تصمیم درست را اتخاذ کرد.  علم آمار به عنوان چراغ راهنمای تصميمات بزرگ می باشد. کارشناس رسمی دادگستری آمار می‌تواند وضعیت و تمامی شاخص‌های بزرگ کشور را به مانند آیینه بازتاب کند،  به دلیل اطلاعات و آماری که توسط مراکز آمار کشورها اعلام می‌شود.

توجه داشته باشید که برای اجرای روند آمارگیری نیازمند نظارت بر اجرای عملیات میدانی آمارگیری است، که توسط کارشناسان پس از تجزیه و تحلیل، نتایج آمار درحالت توصیفی و استنباطی ارائه می‌شود. تمامی روندی که برای به دست آوردن نتایج آمار، براساس بررسی آن در روش گردآوری عملیات میدانی آمارگیری، صورت می‌گیرد به عهده‌ی کارشناسان می‌باشد. بکارگیری، طراحی و ارزیابی سامانه‌های رایانه‌ایی آماری هم به عهده‌ی کارشناسان می‌باشد، در نتیجه انتظار می‌رود که کارشناسان بر تمامی نرم افزارهای آماری مسلط باشند به دلیل اینکه چه در محاکم و چه در مراجع دولتی،  اگر کار کارشناسی در این چارچوب خواسته شود قطعا به ساماندهی داده ها از طریق رایانه نیاز خواهد بود.

آموزش | امنیت

اظهارنظر کارشناسان رسمی دادگستری آمار در خصوص امنیت اطلاعات

آمارها به عنوان اطلاعات باارزش همواره در توجه قرار دارند به همین دلیل کارشناسان رسمی دادگستری وظیفه دارند تا درخصوص نوع دسته‌بندی و نگهداری آن اظهارنظر نمایند. وظیفه در امنیت نگهداشتن اطلاعات هر شخص، در وحله‌ی اول به عهده‌ی خود اوست. به همین منظور اکثر محصولات دیجیتال با داده‌های خاص و پراهمیت از انواعی از دسترسی‌های غیرمجاز و خرابکارانه حفظ می‌شود تا بتوان اطلاعات را با کابران مورد نظر به تبادل گذاشت. درسازمان‌های الکترونیکی، الخصوص شهرداری‌ها و غیره، امنیت اطلاعاتی بسیار بالا به عنوان یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌ها و از الزامات حیاتی می‌باشد، چراکه اطلاعات و آمار مجرمانه مربوط به هر شهروند و یا مشتری در آن وجود دارد.

شرایط عمومی ثبت‌نام کارشناس رسمی دادگستری آمار

متقاضیان بر طبق ماده ۱۵ قانون علاوه بر وثاقت باید دارای شرایط زیر باشند:

اعتقاد به دین اسلام یا اقلیت‌های دینی شناخته شده در قوانین اساسی کشور و وفاداری به نظام

دارای تابعیت ایرانی

نداشتن پیشینه کیفری

عدم اعتیاد به مواد مخدر

نداشتن هواداری، وابستگی و یا عضویت در گروه‌های غیرقانونی، یا مخالف اسلام

دارای مدرک مقطع کارشناسی یا بالاتر در رشته مورد تقاضا از یکی از دانشگاه‌های معتبر داخل و یا خارجی با تایید وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت و درمان و آموزش پزشکی

دارای حداقل ۵سال سابقه‌کاری در رشته مورد تقاضا بعد از اخذ مدرک تحصیلی مذکور در روز ثبت‌نام

داشـتن حـداقل ۲۵ سال سن

داشتن معافیت یا کارت پایان خدمت وظیفه عمومی (برای آقایان)

داشتن سلامت جسمی لازم تا بتواند شخصاً امور کارشناسـی را بدون نیاز به کمک دیگران انجام دهد.

آموزش | امنیت

شرایط اخذ پروانه کار کارشناسی رسمی دادگستری آمار

زمانی می‌توان به عنوان کارشناس فعالیت حرفه‌ایی خود را در این حوزه آغاز کرد که صلاحیت‌های مربوط به آن را به همراه پروانه آن اخذ کرد.

برای دریافت پروانه کارشناس رسمی باید مراحلی همچون آزمون کتبی اولیه، مصاحبه شفاهی، گزینش و گذراندن دوره‌های عملی و کارآموزی را با موفقیت پشت‌سر بگذارد.

برای گذر از مرحله‌ی آزمون کتبی حتما منابع آزمون سالی که در آن قصد شرکت دارید را چک و سپس شروع به مطالعه کنید. برای داشتن عملکرد بهتر، می‌توانید آزمون سال‌های قبل را بدهید تا با نمونه سوالات آزمون آشنا شوید.

درآمد کارشناس رسمی دادگستری آمار

به طور کلی کارشناس رسمی دادگستری یک منبع درآمد در کنار شغل اصلی می‌باشد. درآمد کارشناس رسمی دادگستری با توجه به تعرفه‌ی تعیین شده توسط بازپرس یا قاضی متغیر خواهد بود. تعرفه‌ی خدمات کارشناسی بر اساس قانون تعیین می‌شود و جزو هزینه‌های دادرسی است که توسط طرفین دعوا تعیین خواهد شد. می‌توان گفت میزان دقیق درآمد کارشناس به دلیل تعداد متفاوت پرونده‌های ارجاعی و تنوع فعالیت‌ها در گروه‌های تخصصی می‌تواند تغییر کند، اما در نهایت می‌توان گفت که فرد درآمد به نسبت مناسبی را بسته به تعداد و کیفیت پرونده‌های ارجاعی به کارشناس می‌تواند کسب کند.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا