برترین های کسب و کارخانواده

انواع روش های کاشت مو کدامند ؟ + بهترین روش

کاشت یا پیوند مو تنها درمان قطعی ریزش موی ارثی در آقایان و خانم‌ها است. روشی که از نیم قرن پیش در حال بهبودی و توسعه است و امروز با حداقل تهاجم و بیشترین بازدهی انجام می‌شود.

امروز می‌خواهیم نگاهی به انواع روش‌های کاشت مو بیندازیم. از زمانی که برای اولین بار انجام شد تا امروز که ربات کاشت مو نیز معرفی شده است. هرآنچه باید از روش‌های قدیمی و امروزی بدانید، در این مقاله مطرح شده است.

چرا باید انواع روش‌های کاشت مو را بشناسیم ؟

هرچه بیشتر در مورد یک روش درمانی بدانید، بهتر است. می‌توانید با چشم بازتری تصمیم بگیرید و انتظارات درستی از نتیجه‌ی درمان داشته باشید. در مورد چرایی اهمیت شناخت روش‌های کاشت مو چند مورد که از بقیه مهم‌تر به نظر می‌رسند را در ادامه مطرح کرده‌ایم. این موارد را مطالعه کنید تا به سراغ معرفی و بررسی تک تک روش‌ها برویم.

بدانید تا انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشید.

یکی از تفاوت‌های پزشکی زیبایی با پزشکی درمانی، این است که شما به عنوان دریافت کننده‌ی محصولات یا خدمات، حق انتخاب بیشتری دارید.

به طور مثال وقتی عفونت دارید، باید چرک خشک کن یا آنتی‌بیوتیک مصرف کنید. شما به عنوان بیمار نمی‌توانید آنتی بیوتیک‌تان را انتخاب کنید، بلکه باید به نظر پزشک اعتماد کرده و آنتی بیوتیک تجویزی او را مصرف کنید.

در مورد پزشکی زیبایی، شما حق انتخاب بیشتری دارید. یعنی اینطور نیست که به کلینیک مراجعه کنید و پزشک بگوید که شما حتماً باید به فلان روش مو بکارید و جز این هم نمی‌شود! نه در اکثریت موارد اینطور نیست و اگر شرایطش وجود داشته باشد، می‌توانید بین چند روش، یکی را انتخاب کنید.

به طور مثال اگر کاندیدای مناسبی برای تمام انواع روش‌های کاشت مو باشید، می‌توانید یکی از روش‌ها را که بیشتر با شرایط و اهداف شما سازگاری دارد، انتخاب کنید. مثلاً اگر تراکم برایتان از همه چیز مهم‌تر است، می‌توانید روش ترکیبی را انتخاب کنید یا اگر می‌خواهید حداقل درد و ناراحتی بعد از عمل را تجربه کنید، یکی از روش‌های Micro FIT یا FIT یا SUT را انتخاب کنید.

برای بیشتر متقاضیان کاشت مو شرایط به گونه‌ای است که می‌توانند بین چند روش کاشت مو یکی را انتخاب کنند. شناخت این روش‌ها به شما کمک می‌کند که تصمیم بهتری بگیرید.

بدانید تا فرق دروغ و حقیقت را تشخیص دهید.

به دلیل مهارت بالای جراحان ایرانی و هزینه‌های درمانی نسبتاً پایین، ایران به یکی از قطب‌های انواع جراحی‌های زیبایی در دنیا تبدیل شده است. رواج عمل‌های زیبایی در کشورمان باعث شده که افراد بدون تخصص یا با تخصص‌های غیرمرتبط به این حوزه وارد شوند. برخی از افراد متخصص نیز با ادعاهای نادرست سعی در جذب بیشتر مراجعین و متقاضیان دارند.

در مورد کاشت مو، تمرکز تبلیغات بیشتر روی روش‌های کاشت مو گذاشته شده است. کلینیک‌های مختلفی هستند که ادعا می‌کنند یک روش خاص، بهترین است یا فلان روش درمانی در انحصار آن کلینیک قرار دارد. واقعیت این است که هیچ روشی بهترین نیست و هیچ کدام از روش‌های درمانی نیز انحصاری نیستند. فقط ممکن است مثلاً یک کلینیک، دستگاه خاصی را خریداری کند که سایر کلینیک‌ها آن را نداشته باشند.

همین جا باید به یک نکته‌ی مهم اشاره کنیم:

مهارت جراح کاشت مو، تجربه‌ی تیم درمانی و سابقه‌ی کلینیک عوامل مهم‌تری نسبت به روش‌های کاشت مو، ابزارها و دستگاه‌ها هستند.

واقعیت این است که اگر آخرین تکنولوژی کاشت مو را هم در دسترس داشته باشید، ولی جراح و کادر درمانی مهارت و تجربه‌ی کافی را نداشته باشند، نتایج کاشت مو ضعیف و نامطلوب خواهد بود. اما اگر روش‌های پایه‌ای مثل FUT یا FIT به دست جراح حرفه‌ای انجام شود، می‌تواند بهترین نتایج را برای شما به ارمغان بیاورد.

بدانید تا انتظارات درستی از درمان داشته باشید.

بهترین کاندیدای کاشت مو کسی است که درک و انتظار درستی از این شیوه‌ی درمانی داشته باشد.

معمولاً بیشتر متقاضیان کاشت مو در مورد انتظارات نادرستی دارند. هدف ما در کاشت مو بازیابی تراکم موهای دوران جوانی شما نیست. ما می‌خواهیم با حداقل گرافت‌ها به تراکمی برسیم که سرِ شما به ظاهر پرمو به نظر برسد.

چرا نمی‌توان به تراکم‌های خیلی بالا رسید؟ دو دلیل عمده برای این موضوع وجود دارد:

۱) محدودیت‌های ناحیه‌ی گیرنده

زمانی که می‌خواهیم گرافت‌ها را درون بخش‌های گیرنده قرار بدهیم، نمی‌توانیم آن‌ها را خیلی نزدیک به هم بکاریم. وضعیت خونرسانی ناحیه‌ی گیرنده مناسب تعداد زیادی فولیکول نیست. برای همین اگر تعداد بیش از حدی گرافت بکاریم، واحدهای فولیکولی دچار کمبود مواد مغذی شده و می‌میرند.

۲) محدودیت‌های بانک مو

برای رسیدن به تراکم‌های خیلی بالا به گرافت‌های زیادی نیاز داریم. اما باید به محدودیت‌های بانک مو هم توجه کنیم. برای برداشت گرافت‌ها با سه محدودیت مواجه هستیم:

  • خطر ایجاد اسکار : اگر در روش‌های FIT، SUT و MFIT واحدهای فولیکولی را با فاصله‌ی خیلی کم برداشت کنیم یا در روش‌های FUT و ترکیبی، برش بزرگی در ناحیه‌ی بانک مو ایجاد کنیم، خطر ایجاد اسکار نیز بیشتر می‌شود.
  • احتمال طاس شدن بانک مو : در زمان برداشت گرافت‌ها باید حواسمان باشد که بانک مو را طاس نکنیم. بیمارانی را دیده‌ایم که به دلیل زیاده‌روی در برداشت گرافت‌ها، پشت سرشان کچل شده است.
  • باید آینده نگر باشیم : ممکن است الگوی ریزش موی شما به شکلی باشد که مثلاً ۱۰ سال بعد از کاشت مو، بخش‌های دیگری از سرتان طاس بشود. آنگاه اگر در گذشته گرافت‌های زیادی از بانک موی شما برداشته شده باشد، دیگر نمی‌توانید مو بکارید.

با تمام روش‌های کاشت مو می‌توانیم به تراکم‌های بالا برسیم، منتها از نظر زمانی، تعداد جلسات و هزینه‌ها متفاوت می‌شوند. مثلاً با روش ترکیبی در یک جلسه می‌توانیم به بالاترین تراکم برسیم. روش FIT محدودیت بیشتری دارد و برای رسیدن به تراکم‌های بالا، احتمالاً به دو جلسه کاشت مو نیاز خواهیم داشت. سایر روش‌ها یعنی FUT، SUT و Micro FIT از نظر تراکم قابل دستیابی، متوسط رو به بالا هستند.

آنچه از تراکم کاشت مو مهم‌تر است، هنر جراح در چگونگی کاشت گرافت‌ها است و جراحی ماهرتر است که بتواند با حداقل تعداد گرافت، به پرپشت‌ترین ظاهر ممکن برسد.

البته چیزهای دیگری هم به جز پرمویی اهمیت دارند. مثلاً خیلی مهم است و می‌تواند نتایج کاشت مو را بسیار زیبا کند.

متقاضیان کاشت مو باید بدانند که کسی قرار نیست موهای سرشان را بشمارد. هدف شما از کاشت مو، زیبایی است، نه تعداد بیشتر مو روی سرتان. پس اگر به تراکم خیلی بالا برسیم ولی طراحیِ کاشت به درستی صورت نگرفته باشد …

  • سرتان ظاهر زیبایی پیدا نمی‌کند. مثلاً در مواردی که خط رویش به خوبی طراحی نشود، حالت عروسکی پیدا می‌کند.
  • بانک مویتان را از دست می‌دهید. فولیکول‌های بانک مو تعداد محدودی دارند. وقتی این فولیکول‌ها را بر می‌داریم، جایشان را فولیکول جدیدی نمی‌گیرد.
  • وقت و پول شما به هدر می‌رود. به هر حال کاشت مو درمانی گران قیمت است و دستیابی به نتایج نهایی آن یک سال زمان می‌برد.

نمونه کاشت مو به روش Micro SUT

بهترین روش کاشت مو کدام است ؟

هیچ کدام از روش‌های کاشت مو را نمی‌توان به عنوان بهترین یا برترین معرفی کرد. هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایبی دارند. این که کدام روش برای شما بیشترین مزایا و کمترین معایب را داشته باشد، از فرد به فرد متفاوت است.

کدام روش کاشت مو برای من بهترین است ؟

این سوال را باید پزشکان و کارشناسان کلینیک خانه سفید پاسخ بدهند. متخصصین ما در جلسه‌ی مشاوره حضوری یا غیرحضوری، وضعیت و بانک موی شما را بررسی می‌کنند. سابقه‌ی پزشکی، بیماری‌های زمینه‌ای و سایر اطلاعات لازم را دریافت می‌کنند. سپس با تحلیل این موارد، مناسب‌ترین روش‌های کاشت مو را به شما معرفی می‌کنند.

برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

  • پیامرسان‌های تلگرام یا واتس اپ با شماره ۰۹۱۲۲۲۵۲۷۳۱
  • تماس تلفنی با شماره‌های ۰۲۱۵۴۵۰۳ یا 02188870480

روش‌های قدیمی کاشت مو

کاشت پلاگ‌های پوستی

اولین تلاش‌ها برای کاشت مو به دهه‌‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی باز می‌گردد. در آن زمان برای کاشت مو، پلاگ‌ها یا تکه‌های بزرگ پوستی را با جراحی از پشت سر برداشت می‌کردند و در نواحی دچار طاسی پیوند می‌زندند. این پیوند‌ها حاوی تعداد زیادی مو بودند و نهایتاً ظاهری ایجاد می‌کردند که اصلاً طبیعی و زیبا نبود. امروزه دیگر از این روش استفاده نمی‌شود.

در دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی تکنیک جدیدتری ابداع شد که در آن با استفاده از ابزار جراحی خاصی، پلاگ‌های دایره‌ای شکل با قطر ۲ تا ۴ میلی‌متر از بانک مو برداشت می‌کردند و در ناحیه‌ی گیرنده پیوند می‌زدند. پلاگ‌ها کوچکتر و نتایج بهتر شدند ولی هنوز طبیعی نبودند. امروزه از این روش نیز استفاده نمی‌شود.

مینی گرافت‌ها و میکرو گرافت‌ها

در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی، تحولی در کاشت مو صورت گرفت که زمینه‌ساز روش‌های مدرن امروزی شد. در سال ۱۹۸۴ تکنیک مینی گرافت ابداع شد. در این روش، پوست را به شکل نواری نازک از پشت سر برداشت می‌کردند؛ چیزی مشابه با روش FUT امروزی. سپس گرافت‌های کوچک حاوی ۴ تا ۱۲ تار مو را از آن استخراج می‌کردند. نتایج مینی گرافت‌ها شبیه به کاشت مو با پلاگ بود ولی برای طبیعی کردن نتایج، از استفاده می‌شد که حاوی یک یا دو تار مو بود.

روش مینی گرافت و میکرو گرافت دو مشکل بزرگ داشت:

  • باز هم اندازه‌ی گرافت‌ها بزرگ‌تر از حالت طبیعی بود. نتایج کاشت مو خوب بود ولی هنوز جلوه‌ی طبیعی یا نچرال نداشت.
  • تعداد گرافت‌های قابل کاشت محدود بودند. در یک جلسه بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ گرافت می‌توانستیم برداشت کنیم و بکاریم.

روش مینی-میکرو گرافت نیز امروزه کاربردی ندارد و منسوخ شده است.

روش‌های امروزی کاشت مو

پیش به سوی کاشت مو نچرال: روش FUT

تقریباً از زمانی که مینی-میکروگرافت ابداع شد، کاشت مو به عنوان تنها روش درمان ریزش مو توسط جامعه‌ی پزشکی و عموم مردم پذیرفته شد. اقبال این روش کاشت مو باعث شد سرعت توسعه‌ی تکنیک‌های کاشت مو نیز بیشتر شود.

تا قبل از روش FUT، مشکل اصلی کاشت مو، نتایج مصنوعی یا اصطلاحاً عروسکی آن بود. اگر به موی سر عروسک‌های قدیمی دقت کرده باشید، حتماً دیده‌اید که دسته‌هایی از ۱۰ تا ۲۰ مو با فواصل زیاد از هم روی سر عروسک قرار دارند. نتایج روش‌های قدیمی کاشت مو نیز به این شکل بود. پس در قدم اول پزشکان رسیدن به نتایج نچرال یا طبیعی در کاشت مو را در دستور کار قرار دادند.

تلاش برای رسیدن به نتایج طبیعی و زیبا، باعث ابداع روش FUT شد. روشی که تحولی را در کاشت مو ایجاد کرد و توانست به سرعت روش‌های قبلی را به کلی از رده خارج کند. روش FUT پایه‌ی تمامی روش‌های کاشت موی امروزی شد و هنوز هم به عنوان یکی از روش‌های اصلی کاشت مو در سرتاسر دنیا کاربرد دارد.

مراحل کاشت مو به روش FUT

مراحل روش FUT

در این روش ابتدا نوار نسبتاً کوچکی را از پوستِ پشت سر برداشت می‌کنیم. سپس زخم ایجاد شده را بخیه می‌زنیم. البته موهای نواحی بالاتر جای این زخم را به خوبی می‌پوشانند ولی اگر موهای پشت‌سرتان خیلی کوتاه کنید، ممکن است معلوم بشود.

نوار پوستی برداشت شده زیر میکروسکوپ‌های تخصصی و قدرتمند قرار داده می‌شوند. تیم درمانی با استفاده از ابزارهای خاص، واحدهای فولیکولی موجود در نوار پوستی را استحراج می‌کنند. هر کدام از این واحدهای فولیکولی شامل ۱ تا ۴ تار مو هستند و پس از آماده‌سازی، «گرافت» نام می‌گیرند.

گرافت‌های آماده شده در اختیار جراح و تیم درمانی قرار می‌گیرد و فرآیند کاشت گرافت‌ها شروع می‌شود. در تمام روش‌های کاشت مو، این مرحله اساس یکسانی دارد و فقط ممکن است ابزارهای متفاوتی استفاده شوند. در مرحله‌ی کاشت، سوراخ‌های ریزی در پوست ناحیه‌ی گیرنده ایجاد می‌شود و جراح گرافت‌ها را درون این سوراخ‌ها قرار می‌دهد.

برای سوراخ کردن پوست سر از ابزار به نام پانچ استفاده می‌شود که سوراخ‌هایی با قطر ۰.۵ تا ۱ میلی‌متر ایجاد می‌کند. معمولاً در روش FUT از پانچ‌های یک میلی‌متری استاندرد استفاده می‌شود.

عمق و زاویه‌ی ایجاد سوراخ‌ها مهم است. اگر عمق کم یا زیاد باشد، گرافت از بین می‌رود. اگر زاویه‌ی پانچ درست نباشد، خواب مو اشتباه از آب در می‌آید.

قبل از شروع جلسه درمانی، طرح کاشت مو روی سر شما رسم می‌شود. در مرحله‌ی کاشت، با توجه به این طرح، گرافت‌ها را فواصل مناسب درون پوست قرار می‌دهند.

روش FUT در یک نگاه

مدت درمان یک روزه استراحت تا یک هفته
تراکم حداکثر ۴۰۰۰ گرافت تراشیدن سر الزامی نیست
زخم زخم نواری در پشت سر خونریزی و بخیه دارد
کیفیت گرافت‌ها بالاترین کیفیت هزینه بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان
مزایا
  • کیفیت بالای گرافت‌ها
  • بدون نیاز به تراشیدن موهای سر
  • هزینه بهتر از سایر روش‌های کاشت
  • قابلیت رسیدن به تراکم بالا
معایب
  • روش تهاجمی همراه با خونریزی و نیاز به بخیه
  • عوارض جانبی بیشتر

کاشت مو بدون جراحی: روش FIT

روش FUT تحولی کاشت مو ایجاد کرد و هنوز هم به عنوان یکی از پرطرفدارترین روش‌های کاشت مو استفاده می‌شود؛ ولی یک مشکل بزرگ دارد: روش FUT تهاجمی است. در این روش باید روی پوست سر برشی ایجاد کنیم که خونریزی دارد و زخم ایجاد شده را می‌بایست بخیه بزنیم. خطرات این جراحی زیاد است و عوارض متعددی هم دارد.

برای حل این مشکلات، روش FIT ابداع شد که در خارج از ایران با نام FUE شناخته می‌شود. به قدری کم‌تهاجمی است که به آن کاشت موی بدون جراحی می‌گویند. این روش نیازی به برش و بخیه ندارد، خونریزی و درد ندارد و تقریباً بی‌عارضه است.

اینفوگرافی کاشت مو به روش FIT

مراحل روش FIT

مراحل روش FIT تقریباً مشابه روش FUT است. کاشت مو به روش FIT در سه مرحله‌ی برداشت، آماده سازی و کاشت گرافت‌ها صورت می‌گیرد. تفاوت اصلی این روش با روش FUT در مرحله‌ی برداشت یا استخراج گرافت‌ها است.

در روش FUT با تکنیک برداشت نواری، تعداد زیادی واحد فولیکولی را به یکباره استخراج می‌کنیم. اما در روش FIT به جای برداشت نوار پوستی، واحدهای فولیکولی را به صورت دانه دانه استخراج می‌کنیم.

در روش FIT با استفاده از ابزار پانچ، سوراخ‌های کوچکی در بانک مو ایجاد می‌کنیم و هربار فقط یک فولیکول را از بافت‌های اطرافش جدا و سپس با استفاده از انبرک کوچک، فولیکول را خارج می‌کنیم. این کار را صدها بار تکرار می‌کنیم تا به تراکم مد نظر برسیم.

سوراخ‌های ایجاد شده توسط ابزار پانچ، بسیار کوچک هستند. خونریزی آن‌ها در حد یک قطره است. نیازی به بخیه زدن هم ندارند و در عرض یکی دو روز خود به خود خوب می‌شوند. همچنین در روش FIT خطر ایجاد اسکار و زخم‌های گوشتی نیز وجود ندارد.

بعد از اتمام مرحله‌ی برداشت، واحدهای فولیکولی زیر میکروسکوپ می‌روند تا برای کاشت آماده شوند. بعد از آماده سازی، گرافت‌ها در اختیار جراح و تیم درمانی قرار می‌گیرند تا فرآیند کاشت مو شروع شود.

مرحله‌ی کاشت مو در روش FIT دقیقاً مثل روش FUT است. در این مرحله‌ به کمک ابزار پانچ سوراخ‌هایی در ناحیه‌ی گیرنده ایجاد شده و گرافت‌ها را درون سوراخ‌ها قرار می‌گیرند.

تنها ضعف روش FIT نسبت به FUT کیفیت پایین‌تر گرافت‌ها است. این مسئله دو دلیل دارد:

  • سرعت برداشت واحدهای فولیکولی کمتر از روش FUT است. برای همین فولیکول‌ها مدت بیشتری خارج از بدن هستند و ممکن است آسیب ببینند.
  • استخراج فولیکول‌ها در روش FUT در زیر میکروسکوپ انجام می‌شود برای همین خطای کمتری دارد. خطای برداشت گرافت‌ها در روش FIT بیشتر است.

روش FIT در یک نگاه

مدت درمان یک یا دو روزه استراحت تا یک هفته
تراکم ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تراشیدن سر الزامی
زخم ندارد خونریزی و بخیه ندارد
کیفیت گرافت‌ها کمتر از FUT هزینه بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان
مزایا
  •  خطرات کمتر از روش FUT
  • عوارض جانبی بسیار کم
  • دوره‌ی ریکاوری سریع‌تر و بی‌دردسر
معایب
  • کیفیت پایین‌تر گرافت‌ها نسبت به روش FUT
  • سرعت کم و تراکم پایین‌تر

ورود دستگاه‌های پیشرفته : روش SUT

مراحل روش SUT

اولین نکته‌ای که باید در مورد بگوییم، این است که این روش تمام اتوماتیک، خودکار یا رباتیک نیست. دستگاه استفاده شده در این روش دو قابلیت دارد که فقط در مرحله‌ی استخراج فولیکول‌ها به ما کمک می‌کنند:

  1. پانچ ماشینی با قبلیت چرخش که مثل مته پوست را سوراخ می‌کند. این پانچ درون یک هولدر دستی قرار دارد و استفاده از آن دقیقاً مشابه هولدرهای غیرماشینی قدیمی است. فقط سرعت و دقت بیشتری دارد.
  2. قابلیت مکش یا ساکشن که فولیکول را بدون دخالت دست به داخل دستگاه می‌کشد.

مراحل روش SUT دقیقاً مثل روش FIT است با این تفاوت که در مرحله‌ی برداشت از پانچ ماشینی و قابلیت ساکشن دستگاه برای استخراج فولیکول‌ها استفاده می‌کنیم. سپس واحدهای فولیکولی در زیر میکروسکوپ آماده‌سازی می‌شوند. در مرحله‌ی پایانی به کمک پانچ‌های دستی یا پانچ ماشینی دستگاه، گرافت‌ها را در ناحیه‌ی گیرنده می‌کاریم.

روش SUT در یک نگاه

مدت درمان یک روزه استراحت تا یک هفته
تراکم حدود ۳۰۰۰ گرافت تراشیدن سر الزامی
زخم ندارد خونریزی و بخیه ندارد
کیفیت گرافت‌ها بالاتر از FIT هزینه بین 12 تا 15 میلیون تومان
مزایا
  • کیفیت بالاتر گرافت‌ها نسبت به FIT
  • سرعت بیشتر از روش FIT
  • قابلیت رسیدن به تراکم بالا
  • کم تهاجمی، کم‌ خطر و کم عارضه
معایب
  • کیفیت پایین‌تر گرافت‌ها نسبت به روش FUT

بهینه‌سازی ابزارها و تکنیک‌های کاشت مو: روش Micro FIT

روش SUT توانست بخشی از مشکلات روش FIT را بهبود بخشد ولی هنوز جای برای بهتر شدن وجود داشت. این جا بود که روش Micro FIT ابداع شد. در این روش از دستگاه‌های پیشرفته‌تر مثل نئو گرافت ۲ و آخرین تکنیک‌های کاشت مو استفاده می‌شود.

مراحل روش Micro FIT

در روش Micro FIT برای برداشت واحدهای فولیکولی از ایمپلنتر مینیاتوری استفاده می‌کنیم. مثل دستگاه SUT، این ایمپلینتر مینیاتوری دارای پانچ چرخشی است و برخلاف آن می‌توانیم قطر پانچ را به دلخواه تغییر بدهیم.

در روش MFIT می‌توانیم از پانچ‌هایی با قطر ۰.۶ تا ۰.۹ میلی‌متر استفاده کنیم. قابلیت تغییر ضخامت پانچ به ما کمک می‌کند که واحد‌های فولیکولی کوچکتری را برداریم و به نتایج طبیعی‌تری برسیم. ضخامت پانچ در روش‌های SUT و FIT  ثابت است.

دستگاه‌های استفاده شده در روش MFIT به قابلیت مکش یا ساکشن مجهز هستند و نیازی به استفاده از پنس یا انبرک‌ها نیست. به این ترتیب فولیکول با ابزار جراحی در تماس مستقیم نیست و آسیب کمتری می‌بیند.

مراحل آماده‌سازی و کاشت گرافت‌ها در همانند سایر روش‌های کاشت مو بوده و یکسان است. به طور کلی این دو مرحله حتی در (که هنوز به ایران وارد نشده) نیز همانند روش‌های قدیمی‌تر کاشت مو هستند.

روش MFIT در یک نگاه

مدت درمان یک یا دو روزه استراحت تا یک هفته
تراکم حدود ۲۵۰۰ گرافت تراشیدن سر الزامی نیست
زخم ندارد خونریزی و بخیه ندارد
کیفیت گرافت‌ها بالاتر از FIT و SUT هزینه بین 12 تا 15 میلیون تومان
مزایا
  • بالاترین کیفیت گرافت‌ها در بین روش‌های غیرتهاجمی
  • بدون نیاز به تراشیدن موهای سر
  • قابلیت رسیدن به تراکم بالا
معایب
  • کیفیت کمتر گرافت‌ها نسبت به روش FUT

سایر روش‌های کاشت مو

روش ترکیبی

در روش ترکیبی به طور همزمان از روش‌های FUT و FIT استفاده می‌کنیم. ابتدا با روش FUT کاشت مو را انجام می‌دهیم. سپس برای افزایش تراکم و زیباسازی از روش FIT استفاده می‌کنیم.

مزیت اصلی روش ترکیبی این است که بالاترین تراکم ممکن در یک جلسه را ایجاد می‌کند. معایب این روش نیز معایب روش FUT یعنی تهاجمی بودن و ایجاد زخم و خونریزی است. هزینه این روش بیشتر از روش FUT و کمتر از روش FIT است.

روش BHT

چند نکته‌ی مهم در مورد روش BHT:

  • برداشت گرافت‌ها از بین موهای بدن (ریش، سینه و پشت) فقط برای آقایان ممکن است.
  • موهای بدن کیفیت کمتری از موهای سر دارند و درصد کمتری از آن‌ها بعد از پیوند زنده می‌مانند.
  • از روش BHT برای بهبود تراکم کاشت مو استفاده می‌شود. از این روش نمی‌توان به عنوان روش اصلی کاشت مو استفاده کرد.

روش U-FIT یا کاشت نامحسوس

روش U-FIT همان روش Micro FIT است فقط با این تفاوت که بدون تراشیدن موهای سر قابل انجام است. البته باید توجه داشته باشید که انجام روش U-FIT برای همه افراد امکان پذیر نیست. به همین جهت برای تشخیص اینکه این روش برای شما مناسب است یا نه حتما باید مشاوره حضوری تشریف آورده و از نزدیک مورد معاینه قرار بگیرید.

روش HRT

در این روش به جای استفاده از فولیکول‌ها و موهای طبیعی خودتان، از فیبرهای مصنوعی که از نظر جنس و رنگ شبیه موهای شما هستند استفاده می‌کنیم. فیبرهای کاشته شده رشد نمی‌کنند و همیشه اندازه‌ی ثابتی دارند.

آینده‌ی کاشت مو

کاشت مو جدا از این که یک روش درمانی است، یک هنر نیز هست. جراحان حرفه‌ای کاشت مو به خوبی می‌دانند که چه تعداد گرافت را به چه شکل در سر بکارند که زیباترین نتایج حاصل شود و همچنین بانک موی شما ذخیره‌ای برای آینده داشته باشد. یا مثلاً می‌دانند که خط رویش را چگونه طراحی کنند که کسی متوجه مو کاشتن شما نشود.

کلینیک خانه سفید به دلیل بهره‌گیری از کادر مجرب و مجهز بودن به پیشرفته‌ترین ابزار کاشت مو موفق شده که ماهرترین و مجرب ترین جراحان کاشت موی ایران جذب کند. جراحانی که می‌توانید رسیدن به بهترین نتایج ممکن را از آن‌ها انتظار داشته باشید.

هزینه کاشت مو در روش های جدید چقدر است ؟

همانطور که می‌دانید عمل کاشت مو به عنوان یکی از عمل‌های زیبایی شناخته می‌شود و بیمه هزینه‌های آن را به عهده نمی‌گیرد. به همین دلیل تمامی افرادی که می‌خواهند عمل کاشت مو را انجام دهند، هزینه‌ها را بزرگترین مانع پیش روی خود می‌بینند.

عوامل بسیار زیادی را تعیین می‌کنند. این عوامل عبارتند از:

  • روش کاشت مو،
  • میزان ریزش مو،
  • تعداد گرافت کاشته شده،
  • میزان تبحر تیم پزشکی،
  • سطح امکانات و تجهیزات مرکز جراحی و کلینیک کاشت مو.

بر همین اساس حدود هزینه روش های جدید کاشت مو طبق جدول زیر تعیین می شود. (زمستان ۱۴۰۱)

# روش کاشت مو هزینه ( میلیون تومان)
1 کاشت مو به روش FUE بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان
2 کاشت مو به روش SFUE و SFUEplus بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان
3 کاشت مو به روش MICRO FIT بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان
4 کاشت مو به روش میکروگرافت بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان
5 کاشت مو به روش ترکیبی و سوپرترکیبی بین ۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان
6 کاشت مو به روش SUT بین ۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان
7 کاشت مو به روش DHI بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان
8 کاشت مو به روش Sapphire FUE بین ۵۰ تا ۶۵ میلیون تومان
9 کاشت مو به روش ARTAS بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان

اولین راهکاری است که به ذهن جوانانی که در سنین پایین دچار ریزش مو شده‌اند خطور می کند. ولی آیا می توان با مشاهده اولین نشانه‌های ریزش مو برای کاشت موی طبیعی اقدام کرد ؟

از جمله مشکلات فراگیری است که بسیاری از افراد حتی در سنین پایین درگیر آن هستند و برخلاف باور عموم که فکر می کنند ریزش مو تنها در آقایان اتفاق می افتد، خانم ها نیز می توانند درجاتی از ریزش مو و نازک شدن موها را تجربه کنند.

البته ریزش روزانه هفتاد تا صد تار مو کاملا طبیعی است، اما داستان از جایی شروع می شود که ریزش مو شدید، بی بازگشت و درد سرساز می شود، اعتماد به نفس افراد را پایین می آورد و روی روابط اجتماعی تاثیر می گذارد.

اما چرا ریزش مو اتفاق می افتد؟ علت ریزش مو می تواند ساده و موقتی مانند کمبود ویتامین یا پیچیده باشد. با این که در بیشتر موارد، ژنتیک عامل اصلی ریزش مو است، اما عواملی مانند رژیم غذایی، استرس، بیماری ها، تغییرات هورمونی یا مصرف برخی داروها می توانند دخیل باشند.

افرادی که درگیر ریزش مو می شوند، به سراغ درمان هایی پزشکی مانند مصرف دارو یا استفاده از گیاهان دارویی می روند و ممکن است بعد از مدتی به نتایج دلخواه خود نرسند و خسته شوند. در چنین شرایطی، راه حل های دائمی مانند کاشت مو که نتایج طبیعی و موفق آمیزی را به همراه دارد، به میان می آید.

تاریخچه کاشت مو

اولین پیوند مو در سال 1939 و در ژاپن انجام شد. رفته رفته پزشکان توانستند با استفاده از تکنیک پلاگ (Plug)، گرافت های بزرگ تری را به پیوند بزنند که البته به علت ضخامتی که داشتند، نتایج زیبایی چندانی را به همراه نداشت. به مرور، پیوند با گرافت های کوچک تری انجام شد و نتایج رضایت بخشی را به همراه داشت.

در سال 1995، روش FUT یا برداشت نواری فولیکول ها انجام شد و تا سال ها روش محبوب کاشت مو به حساب می آمد. به مرور زمان و با پیشرفت دستگاه ها، روش FUE (برداشت واحدهای فولیکولی) و دیگر روش ها مانند SUT,DHI,SUPER FUE و میکروگرافت اضافه شدند که این روزها مورد استفاده قرار می گیرند.

کاشت مو، راه حل دائمی رفع ریزش مو

کاشت مو روش جراحی است که با برداشت فولیکول ها از ناحیه اهدایی یا بانک مو و پیوند آن ها به ناحیه گیرنده همراه است، منظور از ناحیه اهدایی، قسمت های پشت و کناره های سر است که تراکم موی خوبی دارند و موهای این نواحی نسبت به ریزش و تغییرات هورمونی مقاوم هستند و منظور از ناحیه اهدایی، ناحیه خالی از مو یا کم مو است. نکته بسیار مهم در خصوص کاشت مو این است که افرادی که خواهان انجام این روش هستند، باید بانک موی مناسبی داشته باشند تا نتایج ایده آل و طبیعی حاصل شود.

تمامی افرادی که از ریزش مو یا نازک شدن موهای خود رنج می برند و واجد شرایط انجام کاشت مو هستند، می توانند از مزایای دائمی این روش مانند بهبود زیبایی ظاهری و بالا رفتن سطح اعتماد به نفس بهره مند شوند. کاشت مو روشی است که با کمترین میزان تهاجم انجام می شود و نتایج شگفت انگیزی را همراه خود دارد. معمولا سه تا چهار هفته بعد از کاشت مو، شاهد ریزش موهای کاشته شده خواهیم بود اما بعد از گذشت سه تا چهار ماه، موها مجدد رشد می کنند و نتایج نهایی نه ماه تا یک سال بعد از جراحی، به خوبی قابل مشاهده خواهد بود.

چه افرادی کاندید مناسب کاشت مو هستند ؟

خانم‌ها و آقایانی که در ناحیه پشت و کناره‌های سر که به عنوان ناحیه اهدایی در نظر گرفته می‌شوند، موهای سالمی دارند، کاندید مناسبی برای انجام کاشت مو به حساب می‌آیند. منظور از ناحیه اهدایی، همان نواحی است که مو و گرافت‌ها از آن گرفته می‌شود و توجه داشته باشید که فردی که خواهان انجام این روش است، باید میزان کافی و مناسب مو در این نواحی داشته باشد تا امکان انتقال و کاشت مو در نواحی خالی و نازک فرق سر فراهم گردد. اما در کل، اگر بخواهیم ویژگی‌های افرادی که خواهان انجام کاشت مو هستند را مورد بررسی قرار دهیم، به موارد زیر می‌رسیم:

  • آقایانی که به دلیل ، دچار ریزش مو شده‌اند و این مورد بیش از پنح سال است که ادامه دارد و سایر روش‌های درمانی موثر واقع نشده است.
  • آقایانی که انتظارات منظقی و واقع بینانه‌ای از نتایج کاشت مو دارند و می‌دانند که ممکن است بعد از جراحی، احتمال ریزش مو وجود داشته باشد، حتی در مواقعی که داروهایی به منظور پیشگیری از ریزش مو از سوی پزشک تجویز شده است. بسیاری از افراد، حتی بعد از جراحی به مصرف داروها ادامه می‌دهند تا جلوی ریزش موی احتمالی گرفته شود، که البته بهتر است این کار زیر نظر پزشک باشد.
  • آقایانی که چندین سال است از ریزش مو رنج می‌برند، الگوی طاسی سر در آن‌ها ثابت باقی مانده و خواهان رفع طاسی سر خود هستند و می‌خواهند ظاهر جوان تری داشته باشند.
  • خانم‌ها و آقایانی که به دلیل تروما، آسیب و سوختگی دچار ریزش مو شده‌اند.
  • خانم‌ها و آقایانی که به دلیل انجام روش‌های زیبایی مانند لیفت صورت، با ریزش مو روبرو شده‌اند.

زمانی که صحبت از کاشت مو می‌شود، بررسی یک سری مشخصات مو نشان می‌دهد که آیا شما کاندید مناسب انجام این روش هستید و کاشت مو می‌تواند نتایج زیبایی را برای شما به همراه داشته باشد یا خیر؟ مواردی از قیبل :

رنگ مو

رنگ مو، اصلی ترین عاملی است که میزان اثربخشی نتایج را نشان می‌دهد، آن هم به دلیل تضادی که میان رنگ مو و رنگ فرق سر وجود دارد و هر چه این اختلاف رنگ بیشتر باشد، میزان طاس بودن و ریزش مو بیشتر مشخص می‌شود. آن دسته از افرادی که رنگ پوست و مویشان مشابه هم است، به عنوان مثال پوست تیره و موی تیره و یا پوست روشن و موی روشن دارند، طاس بودن و ریزش مو بیشتر به چشم می‌آید و این بدان معناست که این افراد، گزینه مناسبی برای انجام کاشت مو خواهند بود.

تراکم مو

تراکم مو، از دیگر عواملی است که مشخص می‌کند آیا شما کاندید مناسبی برای کاشت مو هستید یا خیر. آن دسته از افرادی که میزان تراکم مویشان کافی است، می‌توانند از مزایای این روش بهره مند شوند و به همین منظور، پزشک به بررسی تراکم فولیکول‌های مو در ناحیه اهدایی یعنی پشت و کناره‌های فرق سر می‌پردازد. حال اگر میزان تراکم فولیکول‌های مو کم باشد، فرد کاندید مناسبی در نظر گرفته نمی‌شود، چرا که میزان تراکم مو برای انجام این روش باید در حد متوسط و زیاد باشد.

بافت مو

زمانی که بحث بافت مو به میان می‌آید، افرادی که موی فر یا مجعدی دارند، نتایج بهتری از کاشت مو را تجربه می‌کنند و واقعیت این است که موی فر و مجعد، تراکم بیشتری دارد و هر چه تراکم مو بیشتر باشد، جراحی با موفقیت بیشتری انجام خواهد شد.

ضخامت مو

ضخامت مو، از دیگر عواملی است که مشخص می‌کند آیا کاشت مو با موفقیت انجام می‌شود یا خیر. آن دسته از افرادی که موهای ضخیم تری دارند، با نتایج زیبایی بیشتری روبرو خواهند شد چرا که ضخیم بودن موها کمک می‌کند تا جلوی نفوذ نور به فرق سر گرفته شود و در نتیجه به درفت‌هایی کمتری نیاز خواهد بود.

انعطاف پذیری فرق سر

یکی دیگر از عوامل مهم در موفق آمیز بودن نتیجه کاشت مو، کشسانی فرق سر است. هر چه فرق سر متراکم و فشرده باشد، برداشتن فولیکول‌ها از فرق سر و انتقال و کاشت آن‌ها نیز دشوارتر است و بالعکس، اگر فرق سر شل باشد، روند برداشت فولیکول به راحتی انجام خواهد شد.

آن چه که اهمیت دارد این است که هنگام تعیین این مورد که آیا فردی کاندید مناسب کاشت مو است یا خیر، به تمام موارد گفته شده اهمیت داده شود. گاهی ممکن است تراکم فولیکول‌های مو در نواحی اهدایی خوب باشد، اما نبود دیگر شرایط بتواند بر روی بالا بودن میزان تراکم تاثیر بگذارد و در نهایت، نتایح زیبایی مورد دلخواه و مطلوبی حاصل نشود. به همین خاطر، توصیه می‌شود حتما با پزشک باتجربه در این زمینه مشورت کنید تا مشخص شود که آیا شما می‌توانید از مزایای کاشت مو بهره مند شوید یا خیر.

عواملی که کمک می‌کنند تا شما کاندید مناسب کاشت مو باشید

تمامی افرادی که نگران زیبایی ظاهری خود در پی ریزش مو هستند، می‌توانند از مزایای کاشت مو بهره مند شوند، اما برخی عوامل کمک می‌کنند تا شما کاندید مناسب تری برای انجام این روش باشید و نتایج بهتری حاصل شود. از جمله:

  • : هیچ گونه محدودیت سنی برای کاشت مو وجود ندارد. تنها نکته مهم این است که فرد به بلوغ فکری برسد و انتظارات منطقی از روش جراحی داشته باشد.
  • شرایط سلامتی : افرادی که خواهان انجام کاشت مو هستند، باید در سلامت کامل بدنی باشند و سیستم ایمنی سالمی داشته باشند. به منظور به حداقل رسیدن احتمال بروز عوارض بعد از کاشت، باید از درمان هر گونه شرایط پزشکی اطمینان حاصل شود، پس اگر مبتلا به دیابت هستید یا دارویی مصرف می‌کنید که می‌تواند بر نتایج کاشت تاثیر بگذارد، حتما با پزشک خود جهت درمان مشورت کنید.
  • سبک زندگی : انتخاب سبک زندگی سالم مانند رژیم غذایی متعادل، ورزش و دوری از استرس نه تنها باعث می‌شود تا احساس بهتری داشته باشید، بلکه به سلامت بیشتر پوست، مو و ناخن‌ها کمک می‌کند. پس توصیه می‌شود مصرف بیش از حد مشروبات الکلی و استعمال دخانیات تا حد امکان محدود شود.
  • دسته بندی ریزش مو : دو عامل مهمی که تعیین می‌کنند آیا شما کاندید مناسب کاشت مو هستید یا خیر، مقدار مویی است که دارید و دیگری مقدار موی موجود در ناحیه اهدایی است. دسته‌های بندی‌های مختلفی برای ریزش مو وجود دارد که میزان گرافت‌ها و اندازه ناحیه درمان را مشخص می‌کند و این جاست که شرکت در جلسات مشاوره پیش از انجام کاشت مو، اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

نکاتی که قبل از کاشت مو باید در نظر گرفت

افرادی که خواهان انجام کاشت مو هستند، باید یک سری موارد و نکات را در نظر داشته باشند. از جمله:

  • نکته بسیار مهم این است که فرد باید انتظارات منطقی و واقع بینانه‌ای از نتایج کاشت داشته باشد. به عنوان مثال، این مورد باید در نظر گرفته شود که اگر موی سر فرد کم است، بعد از کاشت نباید انتظار موی پرپشت را داشت و افرادی که موهای ضخیم تری دارند، با نتایج بهتری روبرو خواهند شد.
  • موهای ضخیم خاکستری رنگ و یا روشن، نسبت به موهای نازک و تیره تر، نتایج بهتری را به همراه خواهند داشت.
  • ممکن است نه ماه یا بیشتر زمان ببرد تا مو در ناحیه اهدایی رشد کند.
  • هزینه کاشت مو باید در نظر گرفته شود. در صورتی که آسیب یا تروما، علت ریزش مو باشد، کاشت مو به عنوان یک روش ترمیمی در نظر گرفته می‌شود و شامل هزینه‌های بیمه نخواهد شد، در غیر این صورت، جراحی زیبایی به حساب می‌آید و بیمه مبلغی را پرداخت نخواهد کرد.
  • احتمال بروز عوارض بعد از کاشت در افراد سیگاری بیشتر است. اگر صد در صد قصد انجام این روش را دارید، باید از چند هفته قبل، استعمال سیگار و دخانیات را کنار بگذارید.
  • در برخی موارد ممکن است نیاز باشد مصرف داروهایی که به قطع ریزش مو کمک می‌کنند، بعد از کاشت ادامه پیدا کنند.

توصیه می شود افراد تا زمان متوقف نشدن روند ریزش مو، داروهایی مانند و فیناستراید مصرف کنند تا روند ریزش تا حدی ثابت شود و بعد از آن تصمیم به انجام جراحی بگیرند.

کاشت مو در چه مواردی توصیه نمی شود ؟

کاشت مو معمولا در افراد با شرایط زیر توصیه نمی شود:

  • خانم هایی که در بخش وسیعی از پوست سر دچار ریزش مو شده اند.
  • افرادی که تراکم موی کافی و قابل قبول در ناحیه اهدایی ندارند.
  • افرادی که بعد از آسیب های وارده به سر یا اعمال جراحی، دچار اسکارهای کلوئیدی شده اند.
  • افرادی که به دلیل داروهای شیمی درمانی دچار ریزش مو شده اند.

در چنین شرایطی، درمان های غیر جراحی مانند مصرف دارو یا استعمال پماد و کرم در نظر گرفته خواهد شد.

بهترین روش های کاشت مو چیست ؟

خوشبختانه روش های مختلفی برای انجام کاشت مو در دسترس است و پزشک با توجه به بررسی ها و معایناتی که در جلسات مشاوره انجام می دهد، به این نتیجه می رسد که کدام روش با توجه به شرایط شما مناسب تر است و نتایج زیبایی و ایده آل تری را به همراه دارد.

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که تقریبا تمام روش های کاشت مو، با کمترین میزان تهاجم انجام می شوند و احتمال بروز عوارض در آن ها بسیار پایین است. ماهیت کلی روش ها مشابه هم است بدین صورت که با برداشت فولیکول های سالم از ناحیه اهدایی و پیوند آن ها در ناحیه گیرنده همراه است، اما تفاوت اصلی در روش و تکنیک برداشت گرافت هاست.

در میان روش های موجود، تکنیک FUT روشی است که سال هاست مورد استفاده قرار می گیرد و نتایج بسیار خوبی را به همراه دارد و تکنیک SUPER FUE PLUS جدیدترین روشی است که این روزها در ایران استفاده می شود. در این بخش، قصد داریم به بررسی کامل هر یک از روش های کاشت مو و مزایا و معایب آن ها بپردازیم.

کاشت مو به روش FUT

در این روش، برش نواری شکلی در قسمت پشت سر ایجاد می شود تا امکان برداشت فولیکول ها فراهم گردد، سپس این ناحیه بخیه زده می شود. در مرحله بعد، فولیکول ها زیر میکروسکوپ و با دقت بسیار بالا برداشته می شوند تا در قسمت های خالی سر یا همان ناحیه گیرنده، کاشته شوند.

در پایان، سر پانسمان می شود تا از هر دو ناحیه اهدایی و گیرنده در طول سپری شدن دوره نقاهت محافظت به عمل آید. برش نواری ایجاد شده در پشت سر می تواند با تشکیل زخم و اسکار همراه باشد که البته توسط موهای باقی مانده پوشانده می شود و روش های درمانی متعددی برای از بین بردن این خط در دسترس است.

در گذشته، FUT تنها روش کاشت مو بود و با این که این روزها روش های جدیدتری مورد استفاده قرار می گیرند، اما هم چنان به عنوان یکی از موثرترین روش های کاشت مو شناخته می شود.

مزیت‌های روش FUT

  • سرعت بالای برداشت گرافت‌ها،
  • هزینه پایین‌تر در مقایسه با دیگر روش‌ها،
  • کوتاه‌تر بودن زمان قرار گرفتن گرافت‌ها در محیط بیرون و کاهش احتمال آسیب به آن‌ها،
  • کاهش خطای ناشی از جراحی به دلیل روش انجام فرایند استخراج گرافت‌ها،
  • انتخاب فولیکول‌های برداشته شده از مقاوم‌ترین محل در میان قوی‌ترین گرافت‌ها.

معایب روش FUT

  • باقی ماندن جای زخم نواری در محل برداشت،
  • تهاجمی بودن عمل و دوران نقاهت طولانی،
  • نیاز به مراقبت دقیق‌تر به دلیل بزرگ‌تر بودن زخم،
  • ممنوعیت فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی سنگین تا حداقل دو ماه بعد از کاشت،
  • عدم امکان انجام کاشت به روش FUT برای افرادی که پوست سر سفتی دارند.
  • عدم امکان برداشت از گرافت‌های پایین گردن، موهای بدن یا موهای صورت.
  • نامناسب برای ورزشکاران و کسانی که سابقه ایجاد زخم‌های گوشتی دارند.

کاشت مو به روش FIT

یا FUE، به معنای برداشت فولیکول ها به صورت واحد و مجزا است، بدین ترتیب که ابتدا هر واحد فولیکول با استفاده از ابزار مخصوصی به نام پانچ از ناحیه اهدایی برداشته می شود، سپس داخل محلول نگهداری می شود تا آماده پیوند شود. در مرحله بعد، ناحیه گیرنده بی حس و هر واحد فولیکول از طریق سوراخ های ریز ایجاد شده، کاشته خواهد شد. تعداد فولیکول های برداشت شده به میزان تراکم مو در ناحیه اهدایی بستگی دارد که در هر فردی متفاوت خواهد بود. مراحل انجام این روش به طور متوسط، پنج تا هفت ساعت به طول می انجامد.

مهم ترین مزیت کاشت مو به روش FIT این است که کم تهاجمی است و برداشت واحدی فولیکول ها با هیچ گونه جای زخم و بخیه ای همراه نیست و به همین خاطر، روند ترمیم و بهبودی نیز با سرعت بیشتری طی خواهد شد. اما استخراج هر واحد فولیکول و ایجاد سوراخ های بسیار ریز، زمان است و به تجربه و مهارت بالای پزشک نیاز دارد و از آن جایی که فولیکول ها مدت زمان بیشتری، خارج از بدن می مانند، احتمال آسیب دیدگی شان بیشتر خواهد بود.

مزیت‌های روش FIT

  • دوران نقاهت کوتاه‌تر نسبت به روش FUT،
  • عدم ایجاد درد و ناراحتی برای متقاضیان،
  • بدون خونریزی شدید، جای زخم و اسکار و عدم نیاز به بخیه،
  • مناسب برای افرادی که سابقه زخم‌های گوشتی دارند یا پوست سر آن‌ها انعطاف پذیری چندانی ندارد.
  • امکان برداشت گرافت‌های نازک‌تر برای کاشت در خط رویش،
  • امکان برداشت از موهای بدن،
  • امکان انجام فعالیت‌های ورزشی سبک چند روز بعد از عمل.

معایب روش FIT

  • سرعت پایین برداشت گرافت‌ها،
  • نیاز به دقت و مهارت بالا برای جلوگیری از آسیب دیدن گرافت‌ها،
  • تعداد کمتر گرافت‌های برداشت شده در یک جلسه،
  • طولانی شدن زمان بیرون ماندن گرافت‌ها از بدن و افزایش احتمال آسیب آن‌ها،
  • عدم امکان برداشت گرافت‌ها از محل‌های نزدیک به هم (نیاز به بانک مویی با مساحت بیشتر)،
  • نیاز به جلسات بیشتر برای رسیدن به تراکم های بالا.

کاشت مو به روش SUT

مشابه با روش FIT است ، با این تفاوت که فولیکول ها با استفاده از ابزارهای جدید و اتوماتیک برداشته می شوند، و از آن جایی که نتایج طبیعی را به همراه دارد، به تعداد افرادی که خواهان انجام کاشت مو با این روش هستند، روز به روز افزوده می شود. مهم ترین مزیت تکنیک SUT این است که کمترین میزان آسیب به فولیکول ها وارد می شود و اگر تراکم مو در ناحیه بانک مو خوب و کافی باشد، امکان برداشتن بیش از 14000 فولیکول برای پیوند وجود خواهد داشت.

کاشت مو به روش SUT روشی کم تهاجمی است، دوره نقاهت این روش بسیار کوتاه است و سوراخ های ایجاد شده طی یک تا دو هفته، بهبود پیدا می کنند بی آن که جای زخم و اسکاری در ناحیه باقی بماند. این تکنیک به قدری پیشرفته و تکمیل شده است که می توان گفت تمام معایب روش های قبلی را برطرف کرده است. لازم به ذکر است که به مراتب بیشتر از هزینه روش های FIT و FUT است.

مزیت‌های کاشت SUT

  • کلیه مزایایی که برای کاشت به روش FIT بیان کردیم.
  • سرعت بالاتر و کاهش آسیب گرافت‌ها،
  • امکان کاشت در یک جلسه و رسیدن به تراکم بالا.

معایب کاشت SUT

  • هزینه بالاتر در مقایسه با روش‌های FUT و FIT.
  • کاشت مو با این روش وابستگی زیادی به مهارت جراح دارد و اگر او مهارت کافی نداشته باشد، درصد آسیب گرافت‌ها بالاتر می‌رود.

کاشت مو به روش میکروگرافت

در فولیکول ها با استفاده از هولدرهای مخصوص و الکتریکی برداشته می شوند، به همین خاطر از میزان خطای انسانی کاسته می شود، به علاوه این که هیچ گونه جای زخم و اسکاری باقی نمی ماند و مراحل جراحی نیز با سرعت بیشتری انجام می شود.

کاشت مو به روش میکروگرافت از دقیق‌ترین روش‌های کاشت است که در آن انواع گرافت‌های تک تا 5 تار مویی را می‌توان بدون دردسر و بافت‌های اضافه پوستی خارج کرد. در این روش از میکروموتورهای کاملا اتوماتیکی استفاده می‌شود که سری آن‌ها قابل تنظیم است؛ در نتیجه می‌توان انواع مختلفی از گرافت‌ها را خارج کرد تا نتایج کاشت مو کاملا طبیعی شود.

مزایای کاشت میکروگرافت

  • امکان برداشت تعداد بیشتری از گرافت‌ها در یک جلسه نسبت به روش های SUT و FUE.
  • امکان برداشت گرافت‌های تک یا دو تار مویی برای کاشت در خط رویش.
  • تراکم بالاتر موهای کاشته شده به دلیل استفاده از میکروموتورها.
  • کاهش آسیب گرافت‌ها و افزایش سرعت عمل جراح در زمان کاشت.
  • رفع مشکل اسکار و نکروز به طور قطعی،
  • رویش سریع تر و حصول نتیجه کاشت مو زودتر از سایر روش ها بدلیل استفاده از تکنیک سلول های بنیادی،
  • افزایش سرعت عمل کاشت مو و در نتیجه پیوند گرافت های سالم تر.

معایب کاشت میکروگرافت

  • نیاز به دقت و حوصله بسیار بالا در زمان جراحی.
  • احتمال نیاز به کاشت مو در بیشتر از یک جلسه برای رسیدن به تراکم دلخواه.

کاشت مو به روش Micro FIT

در  از دستگاه های بسیار دقیق و ظریف و بر پایه روش FIT استفاده می شود، بدین معنا که فولیکول ها به صورت واحد و مجزا از ناحیه بانک مو برداشته می شوند. مراحل این روش نیز شامل برداشت فولیکول، آماده سازی و پیوند در ناحیه گیرنده می باشد و تنها تفاوت آن نسبت به روش های قبلی، در ابزارهایی است که در طول جراحی مورد استفاده قرار می گیرند.

به عنوان مثال، در این روش از ایمپلنترهای مینیاتوری استفاده می شود که می تواند سوراخ هایی را با اندازه های مختلف ایجاد کند، به علاوه این که دیگر نیازی به استفاده از ابزار جراحی برای استخراج فولیکول ها نیست.

کاشت مو به روش Micro FIT روش کم تهاجمی و بسیار ایمن در نظر گرفته می شود و از آن جایی که سوراخ های بسیار ریزی زده می شود، نیازی به بخیه نیست و زخم و اسکاری تشکیل نخواهد شد. دوره نقاهت بسیار کوتاه است و فرد بعد از مدتی قادر به انجام ورزش و فعالیت های بدنی خواهد بود، بی آن که عوارض خاصی ایجاد شود.

تنها محدودیت این روش در سرعت مراحل جراحی است، به گونه ای که مدت زمان بیشتری طول می کشد تا فولیکول ها پیوند زده شوند، به همین خاطر احتمال بروز آسیب فولیکول ها نیز بیشتر خواهد بود.

کاشت مو به روش Micro FIT یکی از است که در آن از ابزارهای بسیار دقیق و ظریف برای برداشت گرافت‌ها استفاده می‌شود. دستگاه مورد استفاده در این روش ایمپلنتر مینیاتوری است که می‌تواند سوراخ‌هایی بسیار کوچک با قطر 0.6 تا 0.9 میلی‌متر ایجاد کند؛ به این ترتیب امکان برداشت گرافت‌های تک یا دو تار مویی هم وجود دارد. با توجه به تکنیک خاصی که برای برداشت استفاده می‌شود و نگهداری از فولیکول‌های خارج شده در یک محلول ویژه، احتمال آسیب دیدن گرافت‌ها بسیار کم خواهد بود و تراکم موهای کاشته شده بالا می‌رود.

مزیت‌های کاشت Micro FIT

  • ابزارهای بسیار دقیق و قابل تنظیم برای برداشت گرافت‌ها،
  • امکان برداشت گرافت‌های ظریف و تک تار مویی برای طبیعی‌تر شدن خط رویش،
  • امکان برداشت موهای بدن،
  • مناسب برای افرادی که دچار ریزش موی منطقه‌ای و جزئی هستند.
  • سرعت بالاتر برداشت گرافت‌ها.

معایب کاشت MicroFIT

  • عدم امکان کاشت به روش MicroFIT برای افرادی که بانک موی ضعیف دارند.
  • نیاز به دو جلسه متوالی کاشت برای رسیدن به تراکم مناسب.

کاشت مو به روش ترکیبی

در این روش همان طور که از نامش پیداست، ترکیبی از روش های FIT و FUT استفاده می شود و در واقع، افرادی که بانک موی خوبی دارند و میزان خالی بودن سر در ناحیه گیرنده شان پایین است، می توانند از مزایای این روش بهره مند شوند، آن هم به این دلیل که میزان تراکم موهای کاشته شده در این روش بسیار بالا خواهد بود. در کل، این گونه می توانیم بگوییم که در صورتی که بیش از 4000 گرافت مو نیاز باشد، از این روش استفاده می شود که مقرون به صرفه است و در مدت زمان کوتاه تری انجام می شود.

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که از آن جایی که بیشتر گرافت ها به روش FUT برداشته می شوند، جای زخم و اسکار در ناحیه بانک مو باقی می ماند که البته با اقدامات درمانی موجود، امکان برطرف کردن این مشکل نیز وجود دارد.

یکی از بهترین روش‌ها برای افرادی است که بخش زیادی از موهای سر خود را از دست داده‌اند و دوست دارند که موهایی با تراکم بالا داشته باشند.

در کاشت ترکیبی روش‌های FUT و FIT با هم ترکیب می‌شوند؛ در واقع بخشی از گرافت‌های مورد نیاز از طریق FUT برداشته می‌شود و تعدادی از آن‌ها نیز از طریق روش FIT خارج خواهند شد. در تکنیک برداشت ترکیبی برداشت نواری اصل کار است و بخش زیادی از گرافت‌ها را تامین می‌کند؛ اما برای افزایش تراکم و بهبود نتایج از برداشت دانه‌ای یا همان روش FUT هم استفاده می‌شود.

مزایای کاشت ترکیبی

  • کیفیت بالای گرافت‌های برداشت شده،
  • امکان ایجاد تراکم بالا و پوشاندن نواحی خالی شده وسیع،
  • سایر مزیت‌های مطرح شده برای روش‌های FUT و FIT.

معایب کاشت ترکیبی

  • عدم امکان استفاده برای افرادی که قبلا کاشت انجام داده‌اند و بانک موی آن‌ها آسیب دیده است.
  • تهاجمی بودن این روش به دلیل برداشت نواری و نیاز به بخیه و استراحت طولانی مدت.

کاشت مو به روش سوپر ترکیبی

امکان برداشت مو به صورت همزمان با استفاده از دو تکنیک FUT و BHT را برای آن دسته از افرادی که ریزش موی وسیعی دارند، فراهم کرده است. تفاوت روش سوپر ترکیبی با روش ترکیبی، در ناحیه اهدایی است به گونه ای که در در روش سوپر ترکیبی از موهای بدن مانند قفسه سینه و زیر ریش استفاده می شود و امکان برداشت 5000 گرافت مو وجود دارد.

در روش سوپر ترکیبی به این صورت است که ابتدا به روش FUT برش نواری شکلی در پشت سر زده می شود، سپس همان روز یا در جلسات بعدی، روش BHT اعمال خواهد شد. افرادی که بانک موی کافی در قسمت های پشت و کناره های سر دارند و خواهان تراکم موی بیشتری در ناحیه گیرنده هستند، می توانند گرافت مو از ناحیه سینه و ریش را نیز داشته باشند.

کاشت مو به روش BHT

از روش‌های مخصوص آقایان است که امکان کاشت از موهای ریش، سینه و کمر را فراهم می‌کند. تکنیک برداشت گرافت‌ها در این روش شبیه به است، ناحیه اهدای آن علاوه بر پشت سر و اطراف آن در قسمت‌های دیگر بدن فرد نیز قرار دارد. به دلیل تفاوت‌های ساختاری موهای بدن و موهای سر، نمی‌توان این گرافت‌ها را به عنوان گرافت‌های اصلی کاشت استفاده کرد؛ اما به منظور بهبود تراکم و نتایج می‌توان آن‌ها را نیز به کار برد.

هنگام کاشت مو به روش BHT باید به یک سری نکات اهمیت داده شود تا نتایج ایده آل تری حاصل گردد. از آن جایی که موها در قسمت های مختلف بدن، در فازهای مختلفی از رشد قرار می گیرند، مهم است که مویی که برداشت می شود در مرحله استراحت نباشد. بهترین زمان برای برداشت مو، زمانی است که فولیکول در مرحله رشد باشد، در غیر این صورت، اثرات منفی بر روی نتایج جراحی گذاشته خواهد شد.

مورد مهم دیگری که باید به آن اهمیت داده شود این است که گرافت ها باید از نواحی برداشته شوند که گردش خون مشابه با پوست سر دارند. در صورتی که گرافت هایی که در ناحیه گیرنده قرار می گیرند، گردش خون بیشتری داشته باشند، مواد مغذی به میزان کافی دریافت نمی کنند و وارد فاز رشد نمی شوند. در نتیجه، نتایج ایده آلی حاصل نخواهد شد.

مزایای کاشت BHT

  • امکان ترکیب با روش‌های دیگر کاشت
  • بهبود تراکم موهای کاشته شده
  • مناسب برای افرادی که بانک موی ضعیف‌تری دارند

معایب کاشت BHT

  • موها باید در فاز درستی قرار داشته باشند تا بعد از کاشت به مرحله رشد برسند.
  • تفاوت بین موهای بدن و سر باعث می‌شود که در سال‌های اول موها کمی شلخته به نظر برسند و یکدست نباشند.

کاشت مو به روش Super FUE

در واقع همان FUE است که با استفاده از دستگاه‌های کاملا اتوماتیک و هوشمند انجام می‌شود. در این روش از تجهیزات متعددی برای اطلاع از ساختار و نوع موهای افراد استفاده می‌شود و آنالیزهای دقیقی از وضعیت پوست سر او انجام می‌گیرد. این کار باعث می‌شود که پزشک با توجه به عمق قرارگیری موها، ضخامت آن‌ها، نوع پوست کف سر، میزان چربی و خشکی پوست و وضعیت خون‌رسانی دستگاه‌ها را تنظیم کند تا هم تعداد دقیق گرافت‌ها تعیین شود و هم آسیب بسیار کمتری به فولیکول‌های استخراجی برسد.

مزایای کاشت Super FUE

  • آنالیز و اسکن دقیق پوست سر و موهای اهدایی،
  • استفاده از دستگاه‌های هوشمند و پیشرفته برای برداشت گرافت‌ها،
  • امکان تنظیم دقیق دستگاه استخراج با توجه به عمق ریشه و ضخامت موها،
  • نگهداری از فولیکول‌های برداشت شده در شرایط خاص در فاصله بین استخراج و کاشت به منظور کاهش درصد آسیب به آن‌ها.
  • حفظ خواب طبیعی و زاویه رشد موها.

معایب کاشت Super FUE

  • نیاز به تراشیدن همه موهای فرد
  • احتمال انتقال عفونت در فرایند برداشت و کاشت گرافت‌ها
  • هزینه بسیار بالاتر نسبت به سایر روش های قبلی.

کاشت مو به روش DHI

به معنای کاشت مو مستقیم است که بر پایه روش FIT یا همان FUE انجام می شود، به این صورت که همزمان با برداشت هر واحد فولیکول از ناحیه اهدایی، حفره هایی در ناحیه گیرنده ایجاد می شود و فولیکول ها پیوند زده خواهند شد. افراد مبتلا به آلوپسی آندروژن و آقایانی که ریزش مو با الگوی مردانه دارند، بهترین گزینه برای انجام کاشت مو به این روش هستند.

مهم ترین مزیت کاشت مو به روش DHI این است که بیشتر از 95 درصد گرافت ها سالم باقی می مانند و از آن جایی که پیوند بلافاصله بعد از برداشت انجام می شود، مدت زمان جراحی بسیار کوتاه خواهد بود. روش DHI با کمترین میزان تهاجم انجام می شود و برداشت فولیکول ها به صورت واحد و مجزا، باعث می شود جای زخم و اسکاری در ناحیه ایجاد نشود و فرد دوره نقاهت بسیار کوتاهی را تجربه کند.

در این روش گرافت‌ها با استفاده از میکروپانچ خارج می‌شوند و بعد از ورود به یک محلول سرشار از انواع مواد معدنی از طریق ابزاری به نام قلم چوی در محل مورد نظر قرار می‌گیرند. در کاشت DHI برداشت گرافت‌ها با روش FUE انجام می شود و فولیکول‌ها بعد از ورود به لوله مخصوص قلم چوی وارد حفره‌های ایجاد شده در پوست سر می‌شوند. توجه داشته باشید که این حفره‌ها از قبل وجود نداشته‌اند و زمانی که سر سوزن قلم را با زاویه 40 تا 45 درجه داخل پوست قرار داده و پیستون را فشار می‌دهند، به وجود خواهند آمد.

مزایای کاشت به روش DHI

  • کاهش زمان بیرون ماندن گرافت‌ها و افزایش درصد موفقیت کاشت،
  • افزایش سرعت برداشت و کاشت گرافت‌ها در مقایسه با سایر روش‌های برداشت دانه‌ای،
  • کاهش احتمال انتقال عفونت در فرایند کاشت به دلیل استفاده از دستگاه ایمپلنتر برای جداسازی و قرار دادن گرافت‌ها،
  • سرعت بالای رشد گرافت‌های کاشته شده،
  • دقیق‌تر شدن زاویه کاشت به دلیل استفاده از قلم چوی.

معایب کاشت به روش DHI

  • هزینه بالاتر در مقایسه با سایر روش های کاشت مو.

در این روش از یک تیغه یاقوتی بسیار ریز برای خارج کردن و کاشتن فولیکول‌ها استفاده می‌شود. این تیغه به پوست سر هیچ آسیبی وارد نمی‌کند و البته از گرافت‌ها نیز محافظت خواهد کرد. دقت بالای تیغه در زمان برداشت باعث می‌شود که حجم کمتری از بافت‌های اضافه همراه با گرافت‌ها بیرون بیایند؛ در نتیجه احتمال رشد آن‌ها بالاتر می‌رود.

  • شکاف‌های بسیار ظریف در محل کاشت و برداشت که باعث جلوگیری از باقی ماندن جای زخم و افزایش تراکم موها می‌شود.
  • استفاده از تیغه‌های یاقوتی ضد باکتری که احتمال انتقال عفونت را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
  • امکان کاشت تعداد بیشتری گرافت در مقایسه با سایر روش‌ها.
  • عدم امکان استفاده برای افرادی که بانک موی ضعیف و ناحیه ریزش گسترده‌ای دارند.
  • هزینه بالای کاشت مو.
  • نیاز به بیشتر از یک جلسه کاشت برای رسیدن به تراکم دلخواه.

سایر روش‌های کاشت مو

اگر درباره روش‌های مختلف کاشت مو تحقیق کرده باشید، احتمالا چشمتان به روش‌هایی مانند و روش نئو گرافت هم خورده است. در کاشت با دستگاه آرتاس از ربات‌های پیشرفته‌ای برای جداسازی فولیکول‌ها استفاده می‌شود. این ربات‌ها می‌توانند عمل را شبیه سازی کنند و به طور دقیق تعداد گرافت‌های مورد نیاز و همچنین بهترین گرافت‌های موجود در بانک موی فرد را به شما ارائه دهند.

در کاشت به روش نئوگرافت نیز از یک ربات مخصوص استفاده می‌شود که از طریق دوربین مخصوص محل دقیق برداشت گرافت‌ها و کاشت آن‌ها را تعیین خواهد کرد. کل فرایند استخراج و کاشت در این روش به صورت کاملا اتوماتیک توسط خود ربات انجام می‌شود و پزشک تنها بر روی عملکرد آن نظارت خواهد کرد تا مطمئن شود که خطایی پیش نمی‌آید.

در هر دوی این روش‌ها نتایج کاشت بسیار طبیعی‌تر و جذاب‌تر از دیگر روش‌ها خواهند شد؛ اما طبیعی است که هزینه آن‌ها نیز بالاتر باشد. البته در حال حاضر این روش‌ها در ایران استفاده نمی‌شوند؛ چرا که هیچ کلینیکی نیست که دستگاه‌های آن را داشته باشد؛ اما اگر برای کاشت راهی کشورهای خارجی شوید و هزینه بیشتری پرداخت کنید، می‌توانید از مزایای آن‌ها بهره‌مند شوید.

مراحل کاشت مو

به طور کلی مراحل کاشت مو با توجه به روش کاشت متفاوت است؛ اما قدم‌های مشابهی وجود دارد که باید در همه مراحل برداشته شود.

یافتن بهترین مرکز کاشت مو

مهم‌ترین قدم برای داشتن یک کاشت موی موفق، پیدا کردن یک کلینیک معتبر با پزشکان حاذق و ماهر است. این کار را باید بیش از هر چیز دیگری جدی بگیرید و به اندازه کافی برای آن وقت بگذارید. پیدا کردن کار دشواری نیست؛ تنها کافی است که از دوستان و آشنایان خود پرس و جو کنید و به صورت حضوری به مراکز مختلف سر بزنید. در این صورت خودتان می‌توانید تشخیص دهید که کدام مراکز به مراجعان بیشتر اهمیت می‌دهد و دستگاه‌های به روزتر و پزشکان ماهرتری دارد.

جلسات مشاوره و توصیه‌های پیش از عمل

بعد از پیدا کردن یک مرکز مناسب نوبت به شرکت در جلسات مشاوره می‌رسد؛ بسته به روش مورد استفاده برای کاشت در این جلسات اتفاقات مختلفی رخ می‌دهد. معمولا در جلسه اول پزشک وضعیت سلامت شخص، الگو و دلیل ریزش مو، کیفیت بانک مو و انتظارات متقاضی را بررسی خواهد کرد. اگر نیاز به جلسه دوم بود، پزشک آنالیزهای دقیق‌تری را با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارد انجام خواهد داد. در نهایت تاریخ عمل تعیین می‌شود و البته قبل از آن توصیه‌هایی به شما ارائه خواهد شد تا نتایج بهتری از کاشت بگیرید.

شرکت در جلسات مشاوره، فرصت خوبی است تا سوالات خود را با پزشک در میان بگذارید، سوالاتی از قبیل:

  • آیا نتایجی که به دنبال آن هستم، منطقی است؟
  • اگر به نتایج دلخواهم نرسم، چه باید کرد؟
  • کدام روش کاشت مو برای مناسب تر است؟
  • هزینه روش کاشت مو چقدر است؟
  • آیا احتمال بروز عوارض بعد از جراحی وجود دارد؟
  • دوره نقاهت به چه صورت است و چه مراقبت هایی نیاز خواهد بود؟

آمادگی قبل از کاشت مو

رعایت دستورالعمل های گفته شده توسط پزشک قبل از کاشت مو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چرا که تاثیر مستقیم می گذارد بر موفق آمیز بودن نتایج جراحی. از جمله مراقبت های قبل از جراحی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپیرین، ژلوفن و نوافن، حداقل ده روز قبل از جراحی باید خودداری شود. چرا که این داروها احتمال خونریزی را حین جراحی و بعد از آن، افزایش می دهند.
  • از استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی یک تا دو هفته قبل از جراحی باید خودداری شود.
  • روز جراحی دوش بگیرید، موها باید کاملا تمیز باشند و از هیچ گونه مواد حالت دهنده مو مانند ژل یا تافت نباید استفاده نشود.
  • آزمایشات تعیین شده توسط پزشک باید حتما انجام شوند تا سلامت وضعیت جسمانی مشخص گردد.
  • شب قبل از جراحی، وعده غذایی سبک و مفید داشته باشید و اگر روز جراحی، نیازی به آزمایش و ناشتایی نیست، صبحانه میل کنید.

کاشت مو چگونه انجام می شود‌ ؟

درست است که تکنیک های مختلفی برای کاشت مو وجود دارد، اما در نهایت ماهیت و کلیت تمامی روش ها یکسان است و تنها موردی که روش ها را از هم متمایز می سازد، نحوه برداشت فولیکول هاست. کاشت مو، طی سه مرحله انجام می شود:

برداشت یا استخراج فولیکول ها

در ابتدا بی حسی موضعی تزریق و بعد از چند دقیقه که بی حسی اثر کرد، فولیکول های سالم از ناحیه بانک مو (پشت یا کناره های سر) برداشته می شوند. برداشت فولیکول می تواند به صورت واحد باشد، به این صورت که هر واحد فولیکول به روش دستی یا با استفاده از پانچ و دیگر ابزارها برداشته می شود یا به صورت نواری خواهد بود که برش نواری شکلی در قسمت پشت سر زده می شود تا امکان برداشت فولیکول ها فراهم گردد.

آماده سازی و نگهداری فولیکول ها

بعد از برداشت فولیکول ها زیر میکروسکوپ، گرافت ها داخل محلولی نگهداری می شوند تا برای پیوند در ناحیه گیرنده آماده شوند. این کار باعث می شود فولیکول ها تا زمان پیوند سالم باقی بمانند و بافت های اضافی از فولیکول جدا شوند.

کاشت گرافت ها

در مرحله آخر، گرافت ها با ایجاد سوراخ های بسیار ریز در نواحی تعیین شده، کاشته می شوند. قطر سوراخ ها بسیار کم است و هیچ گونه زخمی ایجاد نخواهد شد. در پایان، برش ها بخیه زده می شوند و پانسمانی بر روی سر قرار می گیرد تا از بخیه ها و نواحی جراحی محافظت به عمل آید. در انتها، برگه ای که حاوی دستورالعمل ها و مراقبت های بعد از کاشت مو است، در اختیار شما قرار داده خواهد شد.

مراقبت‌های بعد از کاشت مو

مهم ترین مرحله کاشت مو، دوره نقاهت و مراقبت هایی است که توسط فرد باید رعایت گردد و در واقع، نقش خود فرد به عنوان عامل اصلی در موفق آمیز بودن نتایج جراحی آغاز می شود. رعایت این نکات علاوه بر تسریع روند بهبودی، جلوی بروز عوارض احتمالی را نیز می گیرد و نتایج عالی و طبیعی را شاهد خواهیم بود. برخی از عبارتند از:

  • کاملا طبیعی است که ناحیه جراحی تا چند روز متورم یا قرمز باشد که استفاده از کمپرس یخ می تواند به کاهش التهاب کمک کند. توجه داشته باشید که از قرار دادن مستقیم کمپرس بر روی پوست سر باید خودداری شود و کمپرس را به مدت بیست دقیقه بر روی پیشانی قرار دهید.
  • استراحت بعد از جراحی بسیار مهم است، توصیه می شود یک هفته در منزل بمانید و از انجام فعالیت های شدید بدنی خودداری کنید. هنگام خوابیدن حتما یک یا دو بالشت زیر سر خود قرار دهید تا فشاری به بخیه ها و گرافت ها وارد نشود و تا جایی که می توانید سر را بالا نگه دارید.
  • بعد از کاشت مو، رژیم غذایی مقوی و حاوی ویتامین ها و مواد معدنی داشته باشید تا به تسریع روند بهبودی کمک شود.
  • از مصرف داروهای رقیق کننده خون که باعث افزایش خونریزی می شوند، خودداری کنید و در مقابل، آنتی بیوتیک های تجویز شده به منظور پیشگیری از عفونت را به موقع مصرف کنید.
  • دو تا سه روز بعد از جراحی از شستن موها، خاراندن یا دستکاری فولیکول ها باید خودداری شود.
  • تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید باید خودداری شود.
  • از استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی نیز باید به مدت حداقل یک هفته خودداری شود.

نتایج کاشت مو

ممکن است که در هفته‌های دوم یا سوم بعد از کاشت گرافت‌ها به صورت پراکنده رشد کنند و خود را نشان دهند؛ اما معمولا این موها بعد از گذشت یک ماه می‌ریزند. اصلا نگران نباشید! این نشانه بسیار خوبی است و ثابت می‌کند که موهای کاشته شده در شرایط خوبی به سر می‌برند. بعد از ریزش اولیه که معمولا تا 3 ماه طول می‌کشد، رشد مجدد موها آغاز خواهد شد. در این مرحله موها کاملا دائمی هستند و کم‌کم نتایج اصلی ظاهر می‌شوند.

با گذشت حدود 9 ماه از کاشت مو، بخش زیادی از گرافت‌ها رشد کرده‌اند و موها تقریبا یکدست خواهند شد. نهایتا بعد از گذشت 1 سال موها کاملا یکدست شده‌اند و دیگر کسی متوجه نمی‌شود که شما روزی موهای سر خود را از دست داده بودید.

معمولا نه ماه تا یک سال طول می کشد تا نتایج نهایی کاشت مو مشخص گردد، که البته این بازه زمانی می تواند در هر فردی متفاوت باشد به همین خاطر از مقایسه خود با دیگران دست بردارید و اجازه دهید دوره ترمیم طی شود.

کاشت مو نتایج دائمی و ماندگاری را به همراه دارد، به خصوص اگر توسط پزشک باتجربه انجام شود و خود فرد تمام نکات گفته شده توسط پزشک را عینا رعایت کند. از آن جایی که فولیکول ها از نواحی برداشته می شوند که نسبت به ریزش مقاوم هستند، نتایج ایده آلی را شاهد خواهیم بود.

هزینه کاشت مو

از فردی به فرد دیگر و از پزشکی به پزشک دیگر متغیر است و عوامل مختلفی در تعیین هزینه نهایی این روش جراحی دخیل هستند. از جمله:

  • تکنیک به کار رفته در جراحی : هزینه انجام کاشت مو با روش های Micro FIT یا SUT که با استفاده از ابزارهای مخصوص انجام می شود، به مراتب بیشتر از کاشت مو با روش های FIT یا FUT است که فولیکول ها به صورت دستی و با استفاده از پانچ برداشته می شوند.
  • کلینیکی که انتخاب می کنید : از آن جایی که هر کلینیک، تعرفه های خاص خود را دارد، هزینه کاشت مو در دو کلینیک به یک اندازه نخواهد بود.
  • میزان گرافت های کاشته شده : هر چه وسعت ریزش مو بیشتر باشد، به تعداد بیشتری گرافت نیاز خواهد بود که در نهایت، زمان و مواد بیشتری برای برداشت و پیوند فولیکول ها صرف می شود که همه این موارد بر هزینه نهایی جراحی تاثیر می گذارند.

جهت دریافت هزینه کاشت موی خود از سه ناحیه روبرو، بالا و پشت سر خود عکس گرفته و از طریق واتس کلینیک خانه سفید برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت بعد از مشاهده پزشک هزینه دقیق کاشت مو برای شما ارسال شود.

  • ۰۲۱-۵۴۵۰۳ (خط ویژه)
  • ۰۲۱-۸۸۸۷۰۴۸۰ (خط مستقیم)
  • ۰۹۱۲۲۲۵۲۷۳۱ ( مشاوره و ارسال عکس )

هزینه کاشت مو در کلینیک خانه سفید بین ۱۲ تا ۲۰ میلیون تومان می باشد (تفاوت در روش های کاشت مو و میزان موی کاشته شده است).

آیا کاشت مو درد دارد ؟

قبل از شروع کاشت مو، داروی بی حسی به پوست تزریق می شود و بعد از گذشت چند دقیقه، پوست به طور کامل بی حس خواهد شد، به گونه ای که فرد متوجه هیچ یک از مراحل جراحی نمی شود و دردی را نیز احساس نخواهد کرد. اثرات داروی بی حسی تا چند ساعت بعد از جراحی باقی می ماند و بعد از آن، مصرف داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک می تواند از میزان درد احتمالی کم کند.

آیا کاشت مو محدودیت سنی دارد ؟

با این که گفته می شود کاشت مو، محدودیت سنی ندارد اما این روش جراحی باید زمانی انجام شود که روند ریزش مو متوقف شده باشد. از آن جایی که روند ریزش مو معمولا از دهه بیست زندگی آغاز می شود و تا سی سالگی ادامه پیدا می کند، توصیه می شود بعد از سی سالگی نسبت به انجام کاشت مو اقدام شود تا نتایج ایده آل تری حاصل گردد.

آیا کاشت مو نیاز به ترمیم دارد یا دائمی است ؟

فولیکول ها از نواحی پشت و کناره های سر که نسبت به ریزش مو مقاوم هستند و همواره به رشد خود ادامه می دهند، انتخاب می شوند به همین خاطر، کاشت مو نتایج دائمی و همیشگی را به همراه خواهد داشت. در صورتی که متوجه ریزش مو در برخی نواحی شدید، حتما با پزشک در خصوص مصرف مکمل یا دیگر درمان های دارویی مشورت کنید.

کاشت مو چه عوارضی را به همراه دارد ؟

خوشبختانه استفاده از به روزترین روش ها و ابزارها در کاشت مو، باعث شده تا احتمال بروز عوارض به حداقل برسد، به خصوص اگر توسط پزشک ماهر و باتجربه در این زمینه انجام شود. اما با این حال، کاشت مو نیز همانند دیگر روش های جراحی می تواند با یک سری عوارض همراه باشد، از جمله:

  • حساسیت به داروی بی حسی،
  • عفونت و خونریزی،
  • تغییر حساسیت ناحیه جراحی،
  • اسکار و زخم،
  • قرمزی و التهاب.

توجه داشته باشید که واکنش بدن هر فردی با دیگری متفاوت است و ممکن است این علائم در همه افراد مشاهده نشود. آن چه که اهمیت دارد این است که تمام دستورالعمل های گفته شده توسط پزشک باید رعایت شود، تا از بروز هر گونه عارضه احتمالی پیشگیری به عمل آید.

آیا قبل از کاشت مو باید موها را تراشید ؟

در کاشت مو به روش FUT احتیاجی به تراشیدن سر نیست. همچنین در صورتی که کاشت مو با روش های جدید مانند DHI انجام شود، نیازی به تراشیدن موها نخواهد بود.

آیا موهای کاشته شده می ریزند ؟

فولیکول های کاشته شده چند هفته بعد از جراحی می ریزند و این در واقع، جزئی از مراحل کاشت مو است که موقتی بوده و جای نگرانی وجود ندارد. زمانی که ریزش اتفاق می افتد، در واقع مو از ساقه جدا می شود و فولیکول زیر پوست هم چنان زنده و فعال باقی می ماند، به همین خاطر مجدد به رشد خود ادامه می دهد به گونه ای که تقریبا شش تا نه ماه بعد از جراحی، شاهد تغییرات چشمگیری در ناحیه گیرنده خواهیم بود.

آیا افرادی که به دلایل ژنتیکی یا ارثی دچار ریزش مو می شوند نیز می توانند کاشت مو انجام دهند؟

برای افرادی که دچار ریزش موی ناشی از مسائل ارثی و ژنتیکی هستند، مصرف داروهای و ماینوکسیدیل می تواند به کند شدن روند ریزش کمک کند، اما در صورت حاصل نشدن نتایج دلخواه، می توان با مشورت پزشک و با توجه به شرایط بدنی، بهترین روش کاشت مو را برای این افراد در نظر گرفت.

آیا بعد از کاشت مو می توان از کلاه استفاده کرد ؟

تقریبا یک هفته تا ده روز طول می کشد تا گرافت ها در ناحیه اهدایی ثابت شوند، در این بازه زمانی نباید هیچ گونه فشار و آسیبی به فولیکول ها وارد شود. به همین خاطر توصیه می شود تا حد امکان از کلاه استفاده نشود و در صورت اجبار باید از کلاه های گشاد استفاده کرد، به گونه ای که هیچ تماسی با ناحیه جراحی نداشته باشند.

نحوه خوابیدن و استراحت بعد از کاشت مو به چه صورت باید باشد ؟

از آن جایی که افراد بعد از کاشت مو باید استراحت کافی داشته باشند، مهم است که به حالت خوابیدن و استراحت اهمیت داده شود. هنگام خوابیدن چند نکته باید رعایت شود. از جمله:

  • از خوابیدن بر روی ناحیه جراحی باید جدا خودداری شود، بهتر است پوزیشن خوابیدن به صورت طاق باز باشد.
  • هنگام خوابیدن، یک یا دو بالشت زیر سر قرار بگیرد.
  • سر تا حد امکان باید بالا نگه داشته شود، این کار از میزان ورم و التهاب نیز کم می کند.
  • ملحفه و روبالشتی حتما باید تمیز باشد تا احتمال بروز عفونت نیز به حداقل برسد.

انواع روشهای کاشت مو در ایران | انواع کاشت مو مصنوعی

چه مدت بعد از کاشت مو می توان موها راشست ؟

تا سه روز بعد از جراحی از شستن موها باید خودداری شود، چرا که گرافت ها بسیار حساس هستند و احتمال جدا شدن آن ها زیاد خواهد بود. بعد از گذشت سه روز، می توانید با استفاده از شامپوهای مخصوص تجویز شده و با آب ولرم، موهای خود را بشویید به گونه ای که فشار آب زیاد نباشد و ناخن ها با گرافت ها تماس پیدا نکنند.

بعد از استحمام نیز به هیچ عنوان نباید از سشوار استفاده کنید، چرا که حرارت به گرافت ها آسیب می زند و نتایج جراحی از بین خواهد رفت. توصیه می شود برای خشک کردن موها از دستمال توالت که ضخیم است و قدرت جذب بالایی دارد، استفاده شود.

آیا خانم‌ها هم می‌توانند کاشت مو انجام دهند ؟

تقریبا همه روش‌های کاشت مو برای خانم‌ها قابل استفاده هستند؛ منتها به دلیل نازک‌تر و بلندتر بودن موی خانم‌ها فرایند کاشت مو برای آن‌ها کمی پیچیده‌تر است. البته لازم است که قبل از هر چیز پزشک بانوان مراجعه‌کننده را مطالعه کند و با بررسی الگوی ریزش و کیفیت موهای بانک مو تشخیص دهد که فرد گزینه مناسبی برای کاشت هست یا خیر.

عمل کاشت مو چقدر طول می‌کشد ؟

پاسخ این سوال نیز بستگی به روش مورد استفاده برای کاشت دارد؛ اما معمولا زمان این عمل از ۶ تا ۸ ساعت متغیر خواهد بود. هرچه تعداد گرافت‌های مورد نیاز بیشتر باشد، زمان عمل طولانی‌تر می‌شود.

علاوه بر این در روش‌هایی که از دستگاه‌های دستی برای استخراج استفاده می‌شود، سرعت کار پایین می‌آید و لازم است که شخص زمان بیشتری را به کاشت مو اختصاص دهد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا