بازرگانیبرترین های کسب و کار

بازرسی آسانسور چیست؟

در گذشته پیش از آنکه صنعت آسانسور شکل بگیرد، کنترل نهایی آسانسورها بوسیله افراد با تجربه و متخصص شرکتهای فروشنده انجام می شد، هر چند این سیستم به دور از اشکال نبود، ولی به هرحال نشان از نظارت در نصب و بهره برداری آسانسور داشت .

اما امروزه بعضی از شرکتها به دلایل مختلف با کارفرما در رابطه با خرابی آسانسور و مشکلات آن دچار اختلاف می شدند، که به علت عدم وجود سازمان نظارتی و پاسخگویی، داستانهای زیادی اتفاق می افتاد، اما بعد از تاسیس شرکت های بازرسی که هماهنگی بین ارگانهای ذیربط و سازمان استاندارد داشت، کم کم مشکلات بین کارفرما و شرکتهای فروشنده کمتر شد.

آموزش | افزایش

 بنابراین پس از نصب و راه اندازی آسانسور، هنگامی که باید دوره بهره وری از آن آغاز شود، حتما” باید گواهی تائیدیه نصب آسانسور و بهره برداری از آن ،توسط شرکتهای بازرسی مورد تائید اداره استاندارد صادر و اخذ شود.

شرکت تایکو به انجام بازرسی های فنی در زمینه کارایی آسانسور ارائه میدهد تا قبل از اینکه در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد دارای استاندارد های لازم باشند.به این صورت که کلیه موارد کنترل، باید از طریق شرکت بازرسی پیگیری شود.

در مراحل بازرسی آسانسور، همه ی شرکت های بازرسی  از یک روش استفاده نمی کنند و در هر قسمت از قسمتهای بازرسی، به صورت سلیقه ای عمل می کنند.

همانطور که میدانید انجام بازرسی آسانسور برای اطمینان از ایمنی و کارایی آن، اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا آسانسور یکی از پرکاربردترین وسایل حمل و نقل است که روزانه افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. این بازرسی با هدف اطمینان از تطابق با استانداردها انجام میشود.

درواقع  استانداردسازی آسانسور گواهینامه ایمنی و سلامت آن است که گرفتن آن به از نظر قانونی برای دریافت پایان کار ساختمان‌های نوساز ضروری و لازم است. بعد از بازرسی آسانسور و دریافت استاندارد اولیه بهتر است که بازرسی‌های دوره ای هم به صورت سالانه انجام شود. شرکت تایکو به عنوان شرکت معتبر بازرسی به انجام ارزیابی و کنترل آسانسور میپردازد که انجام این بازرسی های فنی در مراحل مختلفی انجام میپذیرد.

بازرسی آسانسور شامل چه مواردی است؟

بازرسی آسانسور شامل موارد زیر است ولی تنها به آن محدود نمی‌شود.

  • بازرسی ضربه گیر
  • بازرسی وزنه تعادل ضربه‌گیر
  • بازرسی ایمنی آسانسور
  • بازرسی گاورنر
  • بازرسی دستگاه اسلک، طناب
  • بازرسی برق اضطراری

و….

آموزش | افزایش

چه کسی باید آسانسور را بازرسی کند؟

در سال های گذشته با توجه به افزایش تعداد آسانسور و پله برقی های نصب شده، به علت اطمینان بخشی استفاده کنندگان از لحاظ ایمنی، فعالیت واحد بازرسی آسانسور نیز افزایش یافته است که در این راستا انواع بازرسی آسانسورهای الکتریکی، هیدرولیک، مسافربر، خدماتی، باربر، خودروبر و بیمارستانی انجام می گیرد.

تمامی این بازرسی ها بر اساس استانداردهای جهانی و استانداردهای ملی ایران توسط شرکت های بازرسی آسلنسور از جمله تایکو انجام می گیرد.بازرسی ها توسط افراد دارای تخصص در این زمینه صورت میگیرد.

شرایط بازرس آسانسور چیست؟

1.براساس مقررات موجود صدور گواهینامه بازرسی تنها از طریق شرکت های بازرسی مستقل تائید صلاحیت شده در مرکز ملی تائید صلاحیت ایران به عنوان شخصیت حقوقی امکان پذیر است که شرکت تایکو دارای این صلاحیت است.

2.انجام فرایند بازرسی توسط بازرسین و مدیر فنی و تحت اعتبار شرکت بازرسی آسانسور انجام می شود.

بازرسین فعال در شرکت بازرسی تایکو باید دارای شرایط زیر باشند:

1.دارای مدرک تحصیلی مرتبط باشند. قبل ازاین دارا بودن مدرک تحصیلی  حداقل کارشناسی در رشته های فنی و مهندسی با سابقه کار و یا حداقل کاردانی در رشته های فنی و مهندسی با سابقه کار در نظر گرفته می شد که اخیراً در تعریف رشته های فنی و مهندسی فقط رشته های زیر برای فعالیت در این حوزه ابلاغ شده است: – مهندسی مکانیک و کلیه گرایش های آن – مهندسی برق و کلیه گرایش های آن – مهندسی عمران و کلیه گرایش های آن – مهندسی متالورژی و کلیه گرایش های آن – مهندسی صنایع و کلیه گرایش های آن

2.دوره های آموزشی مرتبط با بازرسی فنی آسانسور را در مراجع مورد تائید در سازمان ملی استاندارد گذرانده باشند.

3.دانش کافی در حوزه بازرسی فنی آسانسورهای برقی را داشته باشند.

  1. مهارت کافی در انجام بازرسی فنی در این حوزه را داشته باشند.

اغلب بازرسان شرکت تایکو دارای شرایط ذکر شده فوق میباشند و میتوان به کار آنها اطمینان داشت.

توضیح بسیار مهم در خصوص بازرس آسانسور

1.بازرسان آسانسور و شرکت بازرسی فنی باید مستقل باشند و هیچ نوع فعالیتی در صنعت آسانسور ( اعم از خرید، فروش، مشاوره ، واردات، صادرات و…) نداشته باشند، چراکه اصل بی طرفی از اصول مهم در تائید صلاحیت شرکت های بازرسی و بازرسین است و فعالیت آنها نباید منجر به تضاد منافع شود.

2.شرایط چهارگانه بازرس لازم است تا به صورت هم زمان احراز شود و در ارزیابی های به عمل آمده ، دانش فنی و مهارت بازرس علاوه بر مدرک تحصیلی و طی کردن دوره های آموزشی احراز گردد.

3.مدیریت فنی در شرکت های بازرسی (به عنوان تائید کننده فرایند قبل از صدور گواهینامه بازرسی توسط شرکت بازرسی) باید نسبت به بازرس از سطح دانش فنی ، مهارت و تجربه بیشتری برخوردار باشد.

بنابر به آنچه گفته شد نتیجه میگیریم که برای انجام بازرسی آسانسور باید از شرکت های مانند تایکو کمک گرفته شود زیرا این شرکت علاوه بر دارا بودن افراد متخصص در زمینه بازرسی فنی، همچنین عملیات آنها بر طبق مقررات و استاندارد های بین المللی است.

با انجام بازرسی آسانسور بوسیله شرکت تایکو  هم همچون شرکت tuv.com میتوانید اطمینان کامل از سلامت آسانسور های مورد استفاده خود داشته باشید.

منبع : شرکت بازرسی خبرگان بین المللی تهران | tie.co.ir

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا