برترین های کسب و کارفناوری اطلاعات

مقایسه مساحت قطر با شهرهای ایران

در این مطلب از پارسی کانادا می‌خواهیم اطلاعاتی درباره قطر ارائه داده و با این کشور بیشتر آشنا شویم:

نام قطر (Qatar)
نام رسمی دولت قطر (Dawlat Qatar)
پرچم
پایتخت دوحه (Doha)
بزرگ‌ترین شهرها دوحه – الریان (Ar Rayyan)
مساحت 11,586 کیلومترمربع
زبان رسمی عربی / انگلیسی
دین رسمی اسلام
جمعیت (آخرین آمار 2021) 2.9~ میلیون نفر
جمعیت ایرانیان قطر (آخرین آمار 2021) 32~ هزار نفر
تعداد شهرداری‌ها و مناطق 8 شهرداری و 98 منطقه
آب و هوا بیابانی/شرجی
نوع حکومت حکومت متمرکز / پادشاهی مشروطه
امیر تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی
ولیعهد عبدالله بن حمد بن خلیفه آل ثانی
واحد پول ریال قطر (QAR)
پیش شماره 974+
دامنه اینترنتی TLD qa.
شاخص امید به زندگی (UN) 80.4 سال

در ادامه با کشور قطر بیشتر آشنا می‌شویم. در ابتدا نگاهی به تقسیم‌بندی این کشور، نقشه و موقعیت آن می‌اندازیم. در ادامه هم تاریخچه، اقتصاد، زندگی و شرایط مهاجرت را بررسی می‌کنیم. با اقامت می همراه باشید.

ازدواج در قطر | جمعیت قطر ۲۰۲۲

نقشه قطر

قدمت کشور قطر

تاریخ زندگی انسان در شبه جزیره عربستان و قطر به عصر سنگی و حدود 50 هزار سال پیش برمی‌گردد. در دوران ساسانی، این منطقه تحت حاکمیت ایران بود. در سال 1871 امپراطوری عثمانی بر این منطقه مسلط شد و طی قراردادی بین انگلستان و امپراطوری عثمانی، قطر در سال 1913 تحت حاکمیت انگلیس درآمد و مستعمره این کشور شد.

در سال 1971 قطر استقلال خود را اعلام کرد و از تابعیت انگلستان بیرون آمد. با کشف منابع انرژی خصوصا نفت در این منطقه، قطر روند توسعه و رشد خود را مانند کشور امارات شروع کرد و اکنون یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا و توسعه‌یافته‌ترین کشورهای حاشیه خلیج فارس و غرب آسیاست.

شهرداری‌ها و مناطق قطر

اقتصاد قطر

کشور قطر سومین دارنده ذخایر گاز جهان بعد از روسیه و ایران محسوب می‌شود و اقتصاد آن به صادرات نفت و گاز وابسته است. ساختار اقتصادی مبتنی بر منابع انرژی، قطر را مجبور کرده است بخش زیادی از واردات خود را به مواد غذایی و محصولات اختصاص دهد.

بعد از فروش نفت و گاز، بخشی از درآمد قطر از گردشگری به‌دست می‌آید. به‌تازگی دولت این کشور اهمیت کاهش وابستگی به منابع انرژی را دریافته و برنامه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی تدارک دیده است.

آب و هوای قطر

آب و هوای کشور قطر بیابانی و خشک است. این کشور شبه جزیره محسوب می‌شود و از قسمت شرق عربستان جدا شده و به درون خلیج فارس کشیده شده است. به‌همین دلیل روزهای سال گرم و شرجی است.

زمستان‌ها در قطر خنک و تابستان‌ها بسیار گرم است؛ به‌طوری که در بعضی روزها دمای هوا حتی به 43 دجه سانتی‌گراد هم می‌رسد.

دولت قطر برای کاهش دما برنامه‌هایی مانند نصب سیستم‌های تهویه و خنک کننده در مکان‌های عمومی، کاشت درخت و رنگ کردن خیابان‌ها را اجرا می‌کند.

زندگی در قطر

زندگی در قطر می‌تواند تجربه جدید و جذابی برای شما باشد. قطر از معدود کشورهای با کمترین نرخ مالیات (نزدیک به صفر) است. امکان تحصیل رایگان و دسترسی به سیستم بهداشت و درمان با کیفیت برای شهروندان وجود دارد.

هزینه زندگی در قطر بالاست و ممکن است زندگی در مرکز شهرهای بزرگی مانند دوحه برای شما گران باشد. برای مطالعه بیشتر در این باره، می‌توانید به مطلب مراجعه کنید.

مدر سال ۱۸۶۸ معاهده‌ای میان با بریتانیایی‌ها امضا شد که طبق آن، بریتانیا جدایی قطر را به رسمیت شناخت و از آن پس تا کنون این منطقه به عنوان یک سلطنت موروثی توسط اداره شده‌است. پس از دوران ، قطر در اوایل سدهٔ بیستم تحت‌الحمایهٔ بریتانیا قرار گرفت تا اینکه در سال ۱۹۷۱ به استقلال رسید. امیر کنونی این کشور است که تقریباً اختیار کامل اجرایی و قانونگذاری را در اختیار دارد و بنا بر کنترل قوهٔ قضاییه نیز برعهدهٔ اوست. انتصاب و نیز توسط امیر انجام می‌شود. که بخشی از اعضای آن انتخابی است و بخشی دیگر توسط امیر منصوب می‌شوند، توانایی قانونگذاری محدود و همچنین عزل وزرا را دارد.

در سدهٔ بیست‌ویکم، قطر به‌عنوان یک قدرت مهم در جهان عرب ظاهر شد. این امر از طریق منابع عظیم مالی و همچنین گروه رسانه‌ای در حال گسترش جهانی خود، مانند محقق شد. بنا بر برخی گزارش‌ها، قطر به برخی از گروه‌های فعال در کمک مالی کرده بود. قطر به عنوان یک شناخته شده‌است. در قطر برگزار شد و این کشور را به نخستین کشور مسلمان و عربی که میزبان این رویداد است تبدیل کرد. بازی‌های آسیایی ۲۰۳۰ نیز در قطر برگزار خواهد شد.جام ملت های 2023 آسیا هم در قطر برگزار می شود.

این کشور و زبان رسمی آن است و از معمولاً به عنوان زبان دوم استفاده می‌شود. واحد پول قطر و مساحت آن ۱۱٬۴۹۳ کیلومتر مربع است.

ریشه‌شناسی نام[]

دورهٔ باستان[]

محوطهٔ باستان‌شناختی در

قدمت سکونت انسان در قطر به ۵۰٫۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. سکونتگاه‌ها و ابزارهایی که قدمت آنها به دوران می‌رسد در شبه‌جزیره کشف شده‌اند. آثار باستانی بین‌النهرینی مربوط به (حدود ۶۵۰۰ تا ۳۸۰۰ پیش از میلاد) در سکونتگاه‌های ساحلی متروک کشف شده‌اند. ، سکونتگاهی واقع در سواحل غربی قطر، مهم‌ترین مکان عبیدی در این کشور است و گمان می‌رود که یک اردوگاه فصلی کوچک را در خود جای داده بود.

آثار که قدمت آنها به هزارهٔ دوم پیش از میلاد می‌رسد در کشف شده‌اند، و گواهی هستند بر روابط تجاری بین ساکنان قطر و کاسی‌ها در بحرین امروزی. در میان یافته‌ها، ۳٫۰۰۰٬۰۰۰ صدف حلزون خردشده و سفال‌های کاسی وجود داشت.

در سال ۲۲۴ میلادی، کنترل مناطق اطراف را به دست آورد. قطر در فعالیت تجاری ساسانیان نقشی مهم ایفا کرد و دستکم دو کالا را ارائه می‌داد: و ارغوانی. در دورهٔ شاهنشاهی ساسانی، بسیاری از ساکنان عربستان شرقی به دنبال ترویج به سمت شرق توسط مسیحیان بین‌النهرین با مسیحیت آشنا شدند. در این دوره صومعه‌هایی ساخته شد و سکونتگاه‌های بیشتری در این دوران تأسیس گردید. در اواخر دورهٔ مسیحیت، قطر منطقه‌ای را تشکیل می‌داد که به «بث قطریه» (در به معنای «خانهٔ قطری‌ها») معروف بود. البته این منطقه به قطر فعلی محدود نمی‌شد و شامل ، ، الخط و نیز می‌شد.

در سال ۶۲۸ فرستاده‌ای مسلمان نزد حاکمی در شرق عربستان به نام فرستاد و از او و رعایایش خواست که اسلام را بپذیرند. منذر درخواست او را اجابت کرد و بر این اساس بیشتر قبایل عرب منطقه به اسلام گرویدند. در اواسط همین سده، منجر به سقوط شاهنشاهی ساسانی شد.

دورهٔ اسلامی (۶۶۱۱۷۸۳)[]

در گسترده‌ترین حالت خود، حدود سال ۸۵۰.

قطر در دورهٔ مرکز معروف پرورش اسب و شتر بود. در سدهٔ هشتم از موقعیت استراتژیک تجاری خود در خلیج فارس بهره برد و به مرکز تجارت مروارید تبدیل شد.

توسعهٔ چشمگیری در صنعت مرواریدسازی در اطراف شبه‌جزیرهٔ قطر در دوران رخ داد. کشتی‌هایی که از به و سفر می‌کردند در این مدت در بنادر قطر توقف داشتند. ظروف چینی، سکه‌های غرب آفریقا و آثار باستانی تایلند در قطر کشف شده‌اند. بقایای باستان‌شناسی از آثار مربوط به سدهٔ نهم نشان می‌دهد که ساکنان قطر برای ساختن خانه‌ها و ساختمان‌های عمومی از مصالح با کیفیتی استفاده می‌کردند. در این دوره بیش از ۱۰۰ خانهٔ سنگی، دو مسجد و یک قلعهٔ در ساخته شد. زمانی که قدرت خلافت در عراق کاهش یافت، در قطر نیز خلافت از رونق افتاد. قطر در کتاب محقق مسلمان سدهٔ سیزدهم به نام ذکر شده‌است که به خرقه‌های بافتهٔ راه‌راه و ظریف قطری‌ها و مهارت‌های آنها در بهبود و تکمیل نیزه اشاره دارد.

بخش اعظم عربستان شرقی در سال ۱۲۵۳ تحت کنترل بود، اما در سال ۱۳۲۰ کنترل این منطقه را به دست گرفتند. مروارید قطر یکی از منابع اصلی درآمد پادشاهی بود. در سال ۱۵۱۵ پادشاهی هرمز را تحت سلطهٔ خود درآورد. در سال ۱۵۲۱ بخش چشمگیری از عربستان شرقی را تصرف کرد. در سال ۱۵۵۰ ساکنان داوطلبانه تسلیم حکومت شدند و آنها را بر پرتغالی‌ها ترجیح دادند. با حفظ حضور نظامی ناچیز در این منطقه، عثمانی‌ها توسط قبیلهٔ در سال ۱۶۷۰ بیرون رانده شدند.

حکومت بحرینی و سعودی (۱۷۸۳۱۸۶۸)[]

نقشه‌ای مربوط به سال ۱۷۹۴ که به کَتورهَ در اشاره دارد.

در سال ۱۷۶۶ اعضای خانوادهٔ از کنفدراسیون قبایلی از به در قطر مهاجرت کردند. بنی خالد در زمان ورودشان قدرت ضعیفی بر شبه‌جزیره داشتند، علی‌رغم این واقعیت که بزرگترین روستا توسط خویشاوندان دور آنها اداره می‌شد. در سال ۱۷۸۳ قبایل مستقر در قطر و قبایل عرب متحد به آنها حمله کردند و را از ایرانیان گرفتند. آل خلیفه اقتدار خود را بر بحرین تحمیل کرد و صلاحیت خود را بر زبره حفظ کرد.

بخشی نیمه‌بازسازی‌شده از شهر ویران‌شدهٔ

پس از سوگند خوردن به عنوان ولیعهد در سال ۱۷۸۸ وی برای گسترش قلمروی خویش به سمت شرق به سمت خلیج فارس و قطر حرکت کرد. پس از شکست بنی خالد در سال ۱۷۹۵ سعودی‌ها در دو جبهه مورد حمله قرار گرفتند. عثمانی‌ها و مصری‌ها به جبهه غربی حمله کردند، درحالیکه آل خلیفه در بحرین و به جبههٔ شرقی حمله کردند. امیر سعودی پس از اطلاع از پیشروی مصر در مرزهای غربی در سال ۱۸۱۱ نیروهای خود در بحرین و الزباره را کاهش داد تا نیروهای خود را مجدداً مستقر کند. ، حاکم ، از این فرصت استفاده کرد و به پادگان‌های وهابی‌ها در ساحل شرقی حمله کرد و قلعهٔ زبره را به آتش کشید. آل‌خلیفه پس از آن عملاً به قدرت بازگردانده شدند.

به عنوان مجازات برای دزدی دریایی، کشتی در سال ۱۸۲۱ را بمباران کرد و شهر را ویران گرداند و در پی آنصدها نفر از ساکنان مجبور به فرار شدند. در سال ۱۸۲۵ حکومت با رهبری شیخ به عنوان نخستین رهبر قطر تشکیل شد.

اگرچه قطر یکی از بحرین به حساب می‌آمد، آل خلیفه با مخالفت قبایل محلی مواجه شد. در سال ۱۸۶۷ آل خلیفه به همراه حاکم نیروی دریایی عظیمی را برای سرکوب شورشیان قطری به فرستاد. این امر منجر به در ۱۸۶۷–۱۸۶۸ شد که در آن نیروهای بحرین و ابوظبی، دوحه و الوکره را غارت کردند. خصومت‌های بحرین نقض در سال ۱۸۶۱ بود. تهاجم مشترک، علاوه بر ضدحملهٔ قطر، سرهنگ مقیم سیاسی بریتانیا را بر آن داشت تا توافقی را در سال ۱۸۶۸ منعقد کند. مأموریت او در بحرین و قطر و پیمان صلح حاصل از آن نقطهٔ عطفی بود، زیرا آنها به‌طور ضمنی تمایز قطر از بحرین را به رسمیت شناختند و صریحاً موقعیت محمد بن ثانی را تصدیق کردند. پلی علاوه بر محکوم کردن بحرین به دلیل نقض توافق، با شیوخ قطری که محمد بن ثانی نمایندهٔ آنها بودند مذاکره کرد. این مذاکرات نخستین مرحله در توسعهٔ قطر به عنوان یک شیخ‌نشین بود. با این حال، قطر تا سال ۱۹۱۶ به‌طور رسمی به عنوان تحت‌الحمایهٔ بریتانیا به رسمیت شناخته نشد.

دوران عثمانی (۱۸۷۱۱۹۱۵)[]

قطر در نقشهٔ در ۱۸۹۱ شهر قدیم دوحه، ژانویهٔ ۱۹۰۴.

طایفهٔ حاکم تحت فشار نظامی و سیاسی فرماندار ، در سال ۱۸۷۱ تسلیم حکومت عثمانی شدند. دولت عثمانی اقدامات اصلاحی () را در مورد مالیات و ثبت اراضی برای ادغام کامل این مناطق در امپراتوری اعمال کرد. علی‌رغم مخالفت قبایل محلی، آل ثانی به حمایت از حکومت عثمانی ادامه داد. با این حال، روابط قطر و عثمانی به زودی دچار رکود شد و در سال ۱۸۸۲ هنگامی که عثمانی‌ها از کمک به آل ثانی در لشکرکشی او به خودداری کردند، با شکست‌های بیشتری مواجه شدند. علاوه بر این، عثمانی‌ها از ، تبعهٔ عثمانی، که در سال ۱۸۸۸ کوشید آل ثانی را به عنوان قطر جانشین کند، حمایت کردند. این در نهایت آل ثانی را به شورش علیه عثمانی‌ها کشاند که به اعتقاد آنها به دنبال غصب کنترل شبه‌جزیره بودند. او از مقام قائم‌مقام استعفا داد و در اوت ۱۸۹۲ مالیات پرداخت نکرد.

در فوریهٔ ۱۸۹۳، محمد حافظ پاشا به منظور به دست آوردن مالیات پرداخت‌نشده و مقابله با مخالفت با اصلاحات اداری پیشنهادی عثمانی وارد قطر شد. جاسم از ترس اینکه با مرگ یا زندان مواجه شود، همراه با چندین تن از اعضای قبیلهٔ خود به سمت عقب‌نشینی کرد (۱۶ کیلومتر یا ۱۰ مایل در غرب ). درخواست محمد مبنی بر انحلال نیروها و عهد وفاداری به عثمانی‌ها با امتناع جاسم روبرو شد. در ماه مارس، محمد پاشا، برادر جاسم و ۱۳ تن از رهبران قبایل برجستهٔ قطری را در یک عثمانی به نام «مریخ» زندانی کرد. پس از اینکه محمد پیشنهاد آزادی اسیران را به مبلغ ۱۰٫۰۰۰ رد کرد، به ستونی متشکل از ۲۰۰ سرباز دستور داد تا به فرماندهی یوسف افندی به سمت قلعهٔ الوجبا پیشروی کنند.

سربازان افندی مدت کوتاهی پس از رسیدن به الوجبا مورد تیراندازی شدید نیروهای چشمگیری از پیاده‌نظام و سواره نظام قطر قرار گرفتند. آنها به قلعهٔ شبکا بازگشتند و در آنجا دوباره مجبور شدند به واسطهٔ تهاجم قطر عقب‌نشینی کنند. پس از عقب‌نشینی آنها به قلعهٔ البیدا، ستون پیشروی جاسم قلعه را محاصره کرد که نتیجهٔ آن شکست عثمانی‌ها و توافق برای رها کردن اسیران در ازای عبور امن سواره نظام محمد پاشا از طریق زمین به شد. اگرچه قطر استقلال کامل از به دست نیاورد، اما نتیجهٔ نبرد باعث شد معاهده‌ای منعقد شود که بعداً مبنای ظهور قطر به عنوان یک کشور خودمختار در داخل امپراتوری قرار گرفت.

دورهٔ بریتانیا (۱۹۱۶۱۹۷۱)[]

قلعهٔ زباره که در سال ۱۹۳۸ ساخته شد

در کنوانسیون ۱۹۱۳ انگلیس و عثمانی، عثمانی‌ها موافقت کردند که از ادعای خود بر قطر صرف نظر کنند و پادگان خود را از دوحه خارج نمایند. با این حال، با آغاز ، هیچ کاری در این مورد انجام نشد و نیروهای نظامی در قلعهٔ دوحه باقی ماندند، اگرچه تعداد آنها کاهش یافت. در سال ۱۹۱۵ با حضور قایق‌های توپدار انگلیسی در بندر، عبدالله بن جاسم آل ثانی (که طرفدار انگلیس بود) بقیه را متقاعد کرد که قلعه را ترک کنند و هنگامی که نیروهای انگلیسی صبح روز بعد نزدیک شدند، آن را متروکه یافتند.

قطر در ۳ نوامبر ۱۹۱۶ تحت‌الحمایهٔ بریتانیا قرار گرفت، زمانی که بریتانیا پیمانی را با شیخ عبدالله بن جاسم آل ثانی امضا کرد تا قطر را تحت قرار دهد. درحالیکه عبدالله موافقت کرد که بدون رضایت قبلی با هیچ قدرت دیگری وارد رابطه نشود، بریتانیا حفاظت از قطر در برابر تجاوزات دریایی را تضمین کرد. عبدالله در ۵ مه ۱۹۳۵، ضمن توافق بر سر امتیاز نفت با شرکت نفت بریتانیا، ، معاهدهٔ دیگری را با دولت بریتانیا امضا کرد که قطر را در برابر تهدیدات داخلی و خارجی حفاظت می‌کرد. ذخایر نفت نخستین بار در سال ۱۹۳۹ کشف شدند.

یک تمبر بریتانیایی از سری وایلدینگ که در ۱ آوریل ۱۹۵۷ منتشر شد و برای استفاده در قطر کاربرد داشت.

تمرکز منافع بریتانیا در قطر پس از جنگ جهانی دوم با استقلال هند، ایجاد در سال ۱۹۴۷ و توسعهٔ نفت در قطر تغییر کرد. در سال ۱۹۴۹ انتصاب جان ویلتون، نخستین افسر سیاسی بریتانیا در دوحه، نشان‌دهندهٔ تقویت روابط انگلیس و قطر بود. صادرات نفت در سال ۱۹۴۹ آغاز شد و درحالیکه تجارت مروارید رو به کاهش بود، درآمدهای نفتی به منبع اصلی درآمد کشور تبدیل گردید. این درآمدها برای تأمین بودجهٔ توسعه و نوسازی زیرساخت‌های قطر استفاده شد. زمانی که بریتانیا در سال ۱۹۶۸ رسماً اعلام کرد که ظرف سه سال آینده از خلیج فارس خارج می‌شود، قطر برای ایجاد یک فدراسیون به مذاکرات با بحرین و هفت کشور دیگر پیوست. با این حال، اختلافات منطقه‌ای، قطر و بحرین را متقاعد کرد که از مذاکرات خارج شوند و دولت‌های مستقلی را ایجاد کنند.

استقلال و پس از آن (۱۹۷۱–اکنون)[]

در ۳ نوامبر ۱۹۱۶، شیخ قطر با روابط قراردادی منعقد کرد. این معاهده، امور خارجی و دفاع را به بریتانیا واگذار می‌کرد، اما اجازهٔ استقلال داخلی را به قطر می‌داد. در ۳ سپتامبر ۱۹۷۱، آن «توافق معاهدهٔ ویژه» که «با مسئولیت کامل بین‌المللی به عنوان یک کشور مستقل و مجزا» ناسازگار بود پایان یافت.این امر بر اساس توافقی که بین حاکم قطر و دولت بریتانیا به دست آمد انجام شد.

سنتی در مقابل خط افق خلیج غربی که از دیده می‌شود.

در سال ۱۹۹۱ قطر نقش مهمی در ایفا کرد. به‌ویژه در جریان که در آن تانک‌های قطری در خیابان‌های شهر حاضر شدند و از پشتیبانی آتش کردند، واحدهایی که با درگیر بودند. قطر به نیروهای ائتلاف کانادا اجازه داد تا از این کشور به عنوان برای پرتاب هواپیما در استفاده کنند و همچنین به نیروهای هوایی ایالات متحده و فرانسه اجازه داد تا در قلمروهایش عملیات کنند.

در سال ۱۹۹۵ امیر کشور را از پدرش با حمایت نیروهای مسلح و کابینه و همچنین کشورهای همسایه و فرانسه به دست گرفت. در زمان امیر حمد، قطر درجهٔ متوسطی از لیبرال‌سازی را تجربه کرد، از جمله راه‌اندازی شبکهٔ تلویزیونی (۱۹۹۶)، تأیید در انتخابات شهرداری (۱۹۹۹)، تدوین نخستین پیش نویس (۲۰۰۵) و افتتاح کلیسای کاتولیک رومی (۲۰۰۸). در سال ۲۰۱۰ قطر حق میزبانی را به دست آورد، و این امر قطر را به نخستین کشور در خاورمیانه تبدیل می‌کند که برای میزبانی این مسابقات انتخاب شده‌است. امیر قطر از برنامه‌های قطر برای برگزاری نخستین انتخابات ملی قانونگذاری خود در سال ۲۰۱۳ خبر داد. این انتخابات قرار بود در نیمهٔ دوم سال ۲۰۱۳ برگزار شود، اما تا به تعویق افتاد. شورای قانونگذاری برای نخستین بار در آوریل ۲۰۱۹ میزبان صد و چهلمین مجمع بود.

در سال ۲۰۰۳ قطر به عنوان مقر فرماندهی مرکزی ایالات متحده و یکی از پایگاه‌های اصلی هدایت بود. در مارس ۲۰۰۵، در یک ، یک معلم بریتانیایی به نام جاناتان آدامز در تئاتر دوحه کشته شد. این ترور برای کشوری که قبلاً اقدامات تروریستی را تجربه نکرده بود، شوکه‌کننده بود. این بمب‌گذاری توسط عمر احمد عبدالله علی، یک مصری مقیم قطر که مظنون به ارتباط با بود انجام شد. در سال ۲۰۱۱ قطر به پیوست و طبق گزارش‌ها به گروه‌های مخالف لیبی سلاح رساند. همچنین در خلال قطر یکی از تأمین‌کنندگان مالی گروه‌های مخالف دولت بود.

در ژوئن ۲۰۱۳، شیخ امیر قطر شد. شیخ تمیم بهبود رفاه داخلی شهروندان را در اولویت قرار داده‌است که شامل ایجاد سیستم‌های بهداشتی و آموزشی پیشرفته و توسعهٔ زیرساخت‌های کشور برای آماده‌سازی برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ می‌شود.

قطر در علیه و نیروهای وفادار به رئیس‌جمهور سابق ، که در سال ۲۰۱۱ و در طی سرنگون شد شرکت کرد.

افزایش نفوذ قطر و نقش آن در طول بهار عربی، به ویژه در جریان تنش‌های طولانی مدت با ، ، و بحرین را تشدید کرد. در ژوئن ۲۰۱۷، مصر، عربستان سعودی، امارات متحدهٔ عربی، و بحرین با قطر را قطع کردند. این امر منجر به افزایش روابط اقتصادی و نظامی قطر با ترکیه و ایران شده‌است.

قطر از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر میزبان خواهد بود که این امر آن را به نخستین کشور عربی تبدیل می‌کند که میزبان این رویداد بوده‌است.

قطر رسماً یک است، اما اختیارات گسترده‌ای همچنان در دست امیر قرار دارند، و هم‌مرز با است و توسط اداره می‌شود. سلسلهٔ آل ثانی از زمان تأسیس قبیله در سال ۱۸۲۵ بر قطر حکومت می‌کند. در سال ۲۰۰۳ قطر را تصویب کرد که طی آن ۳۰ عضو از ۴۵ عضو مجلس قانونگذاری به‌طور مستقیم با رأی مردم انتخاب می‌شوند. قانون اساسی در یک همه‌پرسی با اکثریت قاطع تصویب شد و تقریباً ۹۸ درصد به آن موافق بودند.

، دفتر اداری است

هشتمین امیر قطر است که پدرش قدرت را در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۳ به او سپرد. او اختیار انحصاری برای انتصاب و وزرای کابینه را دارد که مجموعاً شورای وزیران را تشکیل می‌دهند که بالاترین مقام اجرایی در کشور است.

از ۳۰ عضو منتخب مردم و ۱۵ نفر منصوب امیر تشکیل شده‌است و می‌تواند با اکثریت نسبی جلوی قانون را بگیرد یا وزرا از جمله نخست‌وزیر را با دو سوم آرا عزل کند. نخستین پس از چندین بار تعویق، در اکتبر ۲۰۲۱ برگزار شد.

قانون قطر اجازهٔ تأسیس نهادهای سیاسی یا اتحادیه‌های کارگری را نمی‌دهد.

طبق قانون اساسی، منبع اصلی قوانین قطر است. اگرچه در عمل، نظام حقوقی قطر ترکیبی از و شریعت اسلامی است. قوانین شرعی در مورد ، و چندین (از جمله زنا، سرقت و قتل) اعمال می‌شود. در برخی موارد مبتنی بر شریعت، ارزش شهادت یک زن را نصف شهادت یک مرد می‌دانند. قانون خانواده مدون در سال ۲۰۰۶ معرفی شد که طی آن مجاز است.

مجازات بدنی قضایی در قطر معمول است. به عنوان مجازات برای مصرف مشروبات الکلی یا روابط جنسی نامشروع به کار می‌رود. مادهٔ ۸۸ قانون کیفری قطر مجازات زنا را می‌داند و در سال ۲۰۰۶ یک زن به این مجازات محکوم شد. در سال ۲۰۱۰، دستکم ۱۸ نفر (عمدتاً اتباع خارجی) به دلیل جرائم مربوط به «روابط جنسی غیرقانونی» یا مصرف الکل به مجازات شلاق بین ۴۰ تا ۱۰۰ ضربه محکوم شدند. در سال ۲۰۱۱ دستکم ۲۱ نفر (عمدتاً اتباع خارجی) به همین دلایل به ۳۰ تا ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم شدند. و در سال ۲۰۱۲، شش تبعهٔ خارج از کشور به ۴۰ یا ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم شدند.

مجازاتی قانونی در قطر است و و جرائمی هستند که مجازات آنها است. با این حال، تابحال مجازاتی برای این جرم‌ها اجرا نشده‌است. می‌تواند منجر به حداکثر هفت سال حبس شود. درحالیکه می‌تواند منجر به ۱۰ سال زندان شود.

مصرف در قطر تا حدی قانونی است. برخی از هتل‌های لوکس پنج ستاره مجاز به فروش الکل به مشتریان غیر مسلمان خود هستند. مسلمانان مجاز به مصرف مشروبات الکلی نیستند و کسانی که در حال مصرف آن دستگیر شوند مستوجب یا تبعید هستند. مهاجران غیر مسلمان می‌توانند مجوز خرید الکل را برای مصرف شخصی دریافت کنند. شرکت توزیع قطر (یکی از شرکت‌های تابعهٔ ) مجاز به واردات الکل و گوشت خوک است. این فروشگاه تنها محل فروش مشروب در کشور است که گوشت خوک را نیز به دارندگان مجوز مشروب عرضه می‌کند. مقامات قطری همچنین تمایل خود را برای مجاز کردن مشروبات الکلی در «مناطق هواداران» در اعلام کرده‌اند.

تا سال ۲۰۱۱، رستوران‌های (جزیره‌ای دست‌ساز در نزدیکی دوحه) مجاز به سرو نوشیدنی‌های الکلی بودند. اما در دسامبر ۲۰۱۱ به رستوران‌های مروارید گفته شد که فروش الکل را متوقف کنند. هیچ توضیحی برای ممنوعیت داده نشد، اگرچه گمانه‌زنی‌ها و شایعات مربوط به اختلاف مالی بین دولت و توسعه‌دهندگان استراحتگاه بود. ممنوعیت الکل بعداً برداشته شد.

در سال ۲۰۱۴ کمپین عفت راه‌اندازی شد تا به گردشگران قوانین حجاب این کشور را یادآوری کند. به گردشگران زن توصیه می‌شد در مکان‌های عمومی از شلوارهای ساق‌کوتاه، دامن کوتاه، لباس‌های بدون آستین یا لباس‌های کوتاه یا تنگ استفاده نکنند. به مردان هشدار داده شد که فقط شلوارک و کت و شلوار می‌توانند بپوشند.

سیاست خارجی[]

امیر به همراه رئیس‌جمهور ایالات متحدهٔ آمریکا در ژانویهٔ ۲۰۲۲

وجههٔ بین‌المللی و نقش فعال قطر در امور بین‌الملل، برخی از تحلیلگران را بر آن داشته تا آن را به عنوان یک معرفی کنند. قطر یکی از اعضای اولیهٔ ، یکی از اعضای بنیانگذار ، و عضو است. نمایندگی‌های دیپلماتیک قطر در پایتخت این کشور، دوحه مستقر هستند.

روابط منطقه‌ای و سیاست خارجی قطر با استراتژی ایجاد توازن و اتحاد بین قدرت‌های منطقه‌ای و بزرگ مشخص می‌شود. این کشور سیاست خارجی مستقل خود را حفظ می‌کند و برای حفظ اولویت‌های استراتژیک خود و به رسمیت شناختن در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی، درگیر توازن منطقه‌ای می‌شود. قطر به عنوان یک کشور کوچک در خلیج فارس، سیاست خارجی «درهای باز» را اتخاذ کرده که در آن قطر با همهٔ طرف‌ها و بازیگران منطقه‌ای در منطقه، از جمله با سازمان‌هایی مانند و پیوند دارد.

قطر روابطی قوی با ، ، ، و و همچنین تعدادی از جنبش‌های اسلام‌گرا در خاورمیانه مانند دارد.

سیاست درهای باز[]

استقبال از () در

قطر به‌طور تاریخی پیرو سیاست درهای باز بوده که باعث قدرت و نفوذ آن شده‌است. این سیاست با فراهم‌سازی «قدرت ظریف» به این کشور امکان می‌دهد که گروه‌ها و کشورها با منافع متضاد را در یک جا گرد هم آورد و از عوامل و پدیده‌هایی که به ظاهر در عرض یکدیگر قرار دارند برای تولید و گسترش نفوذش در جامعهٔ بین‌الملل بهره‌برداری کند.

قطر از یکسو میزبان دفتر نمایندگی است و همزمان بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقهٔ را در خاک خود دارد. در حین حمایت از گروه‌های اسلامگرای مخالف ، روابط نسبتاً نزدیکی با ایران و دارد و در همین حال روابط گسترده‌ای با عربستان و مصر دارد و در آنِ واحد به مخالفان سیاسی این حکومت‌ها پناه می‌دهد. از حمایت می‌کند و همزمان با روابط سیاسی-امنیتی پنهانی دارد. همین سیاست درهای باز و قدرت و نفوذ حاصل از آن باعث حسادت و عصبانیت همسایگان سنتی‌تر قطر مانند عربستان و امارات شده‌است.

بحران دیپلماتیک ۲۰۱۷[]

در ۵ ژوئن سال ۲۰۱۷ عربستان سعودی، امارات متحدهٔ عربی، بحرین، و مصر ارتباط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. این واقعه به بهانهٔ حمایت قطر از افراطی‌گری و تروریسم رخ داد. این بحران باعث تشدید مناقشه بر سر حمایت قطر از اخوان‌المسلمین شد که از سوی برخی کشورهای عربی یک سازمان تروریستی محسوب می‌شود.

در ادامهٔ قطع روابط دیپلماتیک، ، و نیز به جمع کشورهایی پیوست که روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. در پی این واقعه، نیروهای نظامی قطری از اخراج شد. همه بندرهای عربستان هم به روی کشتی‌های قطری، کشتی‌هایی که پرچم قطر را حمل می‌کنند و حتی کشتی‌هایی که متعلق به شرکت‌ها یا افراد حقیقی قطری هستند بسته شدند. امارات متحدهٔ عربی نیز ورود کشتی‌های قطری را به بندر ممنوع کرد. همچنین عربستان دفتر محلی شبکهٔ الجزیره را که متعلق به حکومت قطر است تعطیل و مجوز آن را لغو کرد. امارات هم شبکهٔ ، متعلق به الجزیره را تعطیل کرد. محدودیت‌ها از قطع رابطه با قطر فراتر رفته و شهروندان عربستان، مصر، بحرین، امارات، لیبی و یمن از سفر، زندگی یا عبور از مرزهای قطر منع شدند.

این بحران دیپلماتیک در ژانویهٔ ۲۰۲۱ با امضای تفاهم‌نامه‌ای پایان یافت.

دو فروند قطری در حال پرواز در خلال یک تمرین نظامی

نیروهای نظامی این کشور را تشکیل می‌دهند. قطر دارای یک نیروی نظامی متشکل از ۱۱٫۸۰۰ نفر است که شامل نیروی زمینی (۸۵۰۰)، نیروی دریایی (۱۸۰۰) و نیروی هوایی (۱۵۰۰) می‌شود. مخارج دفاعی قطر در سال ۱۹۹۳ تقریباً ۴٫۲ درصد از تولید ناخالص ملی و ۱٫۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را در سال ۲۰۱۰ تشکیل می‌داد که آخرین سال موجود در پایگاه دادهٔ آماری است. قطر اخیراً در سال ۱۹۹۴ با ایالات متحدهٔ آمریکا و بریتانیا و همچنین با فرانسه پیمان‌های دفاعی امضا کرده‌است. پنج عضو دیگر عربستان سعودی، کویت، بحرین، امارات و عمان هستند. وجود که توسط ایالات متحده و چندین کشور دیگر سازمان ملل اداره می‌شود، منبع تضمین شده‌ای از دفاع و امنیت ملی را فراهم می‌کند. در سال ۲۰۰۸ قطر ۲٫۳ میلیارد دلار آمریکا را صرف هزینه‌های نظامی کرد که ۲٫۳ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور بود. نیروهای ویژهٔ قطر توسط و دیگر کشورهای غربی آموزش دیده‌اند و اعتقاد بر این است که مهارت چشمگیری دارند. آنها همچنین در جریان به شورشیان لیبی کمک کردند.

دریافت که در سال‌های ۲۰۱۰–۲۰۱۴ قطر چهل و ششمین واردکنندهٔ بزرگ سلاح در جهان بود. SIPRI می‌نویسد که برنامه‌های قطر برای دگرگونی و گسترش چشمگیر نیروهای مسلح خود سرعت گرفته‌است. سفارش‌ها در سال ۲۰۱۳ برای ۶۲ تانک و ۲۴ اسلحهٔ خودکششی از آلمان در سال ۲۰۱۴ با تعدادی قرارداد دیگر از جمله ۲۴ هلیکوپتر جنگی و ۳ هواپیمای از ایالات متحده دنبال شد. ۲ فروند تانکر نیز از اسپانیا خریداری شد. بر اساس گزارش SIPRI، در سال ۲۰۱۵، قطر شانزدهمین واردکنندهٔ بزرگ تسلیحات در جهان بود و در سال ۲۰۱۶، یازدهمین واردکنندهٔ بزرگ سلاح در جهان محسوب می‌شد

ارتش قطر در علیه شرکت کرد. در سال ۲۰۱۵، الجزیرهٔ آمریکا گزارش داد: «گزارش‌های متعدد حاکی از آن است که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی علیه گروه‌های مخالف در یمن، برخلاف قوانین بین‌المللی، به غیرنظامیان حمله کرده و از بمب‌های خوشه‌ای در مناطق پرجمعیت غیرنظامی استفاده کرده‌است». بسیاری از غیرنظامیان کشته شدند و بخش بزرگی از زیرساخت‌های این منطقه در حال حاضر ویران شده‌است. بیمارستان‌ها نیز توسط سعودی‌ها و کسانی که با آنها کار می‌کنند بمباران شده‌اند. قطر به دلیل بحران دیپلماتیک سال ۲۰۱۷ از ائتلاف در یمن کنار گذاشته شد.

کارگران مهاجر در دوحه

برخی مفاد قانون جزایی قطر مجازات‌هایی مانند و را به عنوان مجازات کیفری مجاز می‌دانند. دریافت که این اعمال به منزلهٔ نقض تعهدات اعمال‌شده توسط این کنوانسیون است. قطر مجازات اعدام را به ویژه برای تهدیدات علیه امنیت ملی مانند تروریسم حفظ کرده‌است. استفاده از مجازات اعدام نادر است و از سال ۲۰۰۳ تاکنون هیچ‌گونه اعدامی در قطر انجام نشده‌است. در قطر، غیرقانونی است و می‌تواند مجازات اعدام داشته باشد.

گزارش سال ۲۰۱۱ توسط وزارت امور خارجهٔ آمریکا به این نتیجه رسید که برخی کارگران خارجی از کشورهای و بخش‌هایی از که به‌عنوان کارگران غیرماهر یا کارگران خانگی به‌طور داوطلبانه به قطر مهاجرت کردند با شرایط مواجهه هستند. برخی از رایج‌ترین موارد نقض حقوق کار عبارتند از: ضرب و شتم، عدم پرداخت حقوق، دریافت مطالبه از کارگران برای مزایایی که کارفرما مسئول آن است، محدودیت‌های آزادی رفت و آمد (مانند مصادرهٔ گذرنامه، اسناد مسافرتی، یا مجوز خروج)، بازداشت خودسرانه، تهدید به اقدام قانونی و تجاوز جنسی. بسیاری از کارگران مهاجری که برای کار به قطر می‌آیند، هزینه‌های گزافی به استخدام‌کنندگان در کشورهای خود پرداخته‌اند.

این کشور همزمان با مردان در زمان انتخابات شورای مرکزی شهرداری در سال ۱۹۹۹ به زنان نیز اعطا کرد. این انتخابات – نخستین بار در قطر – عمداً در ۸ مارس ۱۹۹۹، برگزار شد.

تقسیمات کشوری[]

پرجمعیت‌ترین شهرداری قطر است

از سال ۲۰۱۴، قطر به هشت شهرداری (به : بلدیه) تقسیم شده‌است.

شهرداری‌های قطر در سال ۲۰۱۴

کلید شهرداری به عربی جمعیت
(
۲۰۱۵)
مساحت
(
کیلومتر مربع)
مساحت
(
مایل مربع)
۱ الشمال ۸٬۷۹۴ ۸۵۹٫۸ ۳۳۱٫۹
۲ الخور ۲۰۲٬۰۳۱ ۱٬۶۱۳٫۳ ۶۲۲٫۸
۳ الشحانیة ۱۸۷٬۵۷۱ ۳٬۳۰۹٫۰ ۱٬۲۷۷٫۶
۴ أم صلال ۹۰٬۸۳۵ ۳۱۸٫۴ ۱۲۲٫۹
۵ الضعاین ۵۴٬۳۳۹ ۲۹۰٫۲ ۱۱۲٫۰
۶ الدوحة ۹۵۶٬۴۵۷ ۲۰۲٫۷ ۷۸٫۳
۷ الریان ۶۰۵٬۷۱۲ ۲٬۴۵۰ ۹۴۶٫۰
۸ الوکرة ۲۹۹٬۰۳۷ ۲٬۵۷۷٫۷ ۹۹۵٫۲
دولت قطر دولة قطر ۲٬۴۰۴٬۷۷۶ ۱۱٬۶۲۱٫۱ ۴٬۴۸۶٫۷

برای مقاصد آماری، شهرداری‌ها به ۹۸ تقسیم شده‌اند، که هر یک از آنها نیز به بلوک‌هایی تقسیم می‌شوند.

قطر از شمال شرق عربستان به طول ۱۶۰ کیلومتر (۱۰۰ مایل) به داخل گسترده شده‌است. قطر میان و و طول‌های جغرافیایی و جای گرفته‌است. خاک این کشور مسطح بوده و از یک صحرای خشک و شنی تشکیل شده‌است. در جنوب خاوری خاک قطر خلیج فارس از طریق باریکه‌ای وارد خاک شبه‌جزیره شده و یک را پدیدآورده که نامیده می‌شود. پیرامون این خور را تپه‌ماهورهایی از شن‌های روان دربر گرفته‌است.

بلندترین نقطهٔ قطر «قُرَین ابوالبول» است به ۱۰۳ متر (۳۳۸ فوت) که در جبل دُخان (کوه دود) قرار دارد. جبل دخان رشته‌ای از کم‌ارتفاع از جنس در غرب قطر است. جبل دخان از شمال به جنوب امتداد دارد و از زیکریت از طریق تا مرز جنوبی قطر ادامه می‌یابد. داخل خشکی قطر در منطقهٔ جبل دخان واقع شده اما میدان‌های گاز طبیعی این کشور در آب‌های شمال غرب شبه‌جزیره قرار دارند.

تنوع زیستی و محیط زیست[]

قطر در ۱۱ ژوئن ۱۹۹۲ را امضا کرد و در ۲۱ اوت ۱۹۹۶ به عضویت این کنوانسیون درآمد. متعاقباً یک تهیه کرد که در ۱۸ مه ۲۰۰۵ توسط کنوانسیون دریافت شد. در مجموع ۱۴۲ گونهٔ قارچی در قطر ثبت شده‌است.

با توجه به پایگاه دادهٔ انتشار گازهای گلخانه‌ای، میانگین تولید در قطر بیش از ۳۰ تن است که یکی از بالاترین‌ها در جهان محسوب می‌شود. قطری‌ها با مصرف حدود ۴۰۰ لیتر آب، یکی از بالاترین مصرف‌کنندگان سرانهٔ آب در روز در جهان هستند.

در سال ۲۰۰۸ قطر خود را راه‌اندازی کرد که توسعهٔ زیست‌محیطی را به عنوان یکی از چهار هدف اصلی قطر در دو دههٔ آینده برجسته می‌کند. چشم‌انداز ملی متعهد به ایجاد جایگزین‌های پایدار برای انرژی مبتنی بر نفت برای حفظ محیط زیست محلی و جهانی است.

داده‌های اقلیم قطر
ماه ژانویه فوریه مارس آوریل مه ژوئن ژوئیه اوت سپتامبر اکتبر نوامبر دسامبر سال
میانگین بیش‌ترین °C (°F) ۲۲
(۷۲)
۲۳
(۷۳)
۲۷
(۸۱)
۳۳
(۹۱)
۳۹
(۱۰۲)
۴۲
(۱۰۸)
۴۲
(۱۰۸)
۴۲
(۱۰۸)
۳۹
(۱۰۲)
۳۵
(۹۵)
۳۰
(۸۶)
۲۵
(۷۷)
۳۳٫۳
(۹۱٫۹)
میانگین کم‌ترین °C (°F) ۱۴
(۵۷)
۱۵
(۵۹)
۱۷
(۶۳)
۲۱
(۷۰)
۲۷
(۸۱)
۲۹
(۸۴)
۳۱
(۸۸)
۳۱
(۸۸)
۲۹
(۸۴)
۲۵
(۷۷)
۲۱
(۷۰)
۱۶
(۶۱)
۲۳
(۷۳٫۵)
میلی‌متر (اینچ) ۱۲٫۷
(۰٫۵)
۱۷٫۸
(۰٫۷)
۱۵٫۲
(۰٫۶)
۷٫۶
(۰٫۳)
۲٫۵
(۰٫۱)
۰
(۰)
۰
(۰)
۰
(۰)
۰
(۰)
۰
(۰)
۲٫۵
(۰٫۱)
۱۲٫۷
(۰٫۵)
۷۱
(۲٫۸)
منبع:

 

داده‌های آب‌وهوای دریایی برای
ماه ژانویه فوریه مارس آپریل می ژوئن ژوئیه اوت سپتامبر اکتبر نوامبر دسامبر سال
میانگین دمای دریا °C (°F) ۲۱٫۰
(۶۹٫۸)
۱۹٫۴
(۶۶٫۹)
۲۰٫۹
(۶۹٫۶)
۲۳٫۳
(۷۳٫۹)
۲۷٫۸
(۸۲)
۳۰٫۵
(۸۶٫۹)
۳۲٫۴
(۹۰٫۳)
۳۳٫۶
(۹۲٫۵)
۳۲٫۸
(۹۱)
۳۰٫۸
(۸۷٫۴)
۲۷٫۵
(۸۱٫۵)
۲۳٫۵
(۷۴٫۳)
۲۶٫۹
(۸۰٫۵)
منبع:

منطقهٔ تجاری در دوحه

پیش از کشف نفت، اقتصاد منطقهٔ قطر بر ماهیگیری و صید مروارید متمرکز بود. گزارشی که توسط فرمانداران محلی امپراتوری عثمانی در سال ۱۸۹۲ تهیه شد بیان می‌کند که کل درآمد حاصل از شکار مروارید در سال ۱۸۹۲ حدود ۲٬۴۵۰٬۰۰۰ قران بود. پس از معرفی مروارید پرورشی ژاپنی به بازارهای جهانی در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ صنعت مرواریدسازی قطر سقوط کرد. نفت در قطر در سال ۱۹۴۰ در میدان دخان کشف شد. این کشف اقتصاد کشور را متحول کرد. اکنون این کشور بالایی برای شهروندان خود دارد و یکی از کشورهایی است که بدون ، کمترین نرخ مالیات را در جهان دارد. نرخ بیکاری در ژوئن ۲۰۱۳ حدود ۰٫۱ درصد بود. قانون شرکت‌ها مقرر می‌دارد که اتباع قطر باید ۵۱ درصد از سرمایه‌گذاری‌های موجود در کشور را در اختیار داشته باشند. تجارت و صنعت در کشور تحت نظارت وزارت بازرگانی و تجارت است.

بر اساس گزارش در سال ۲۰۲۰ قطر سومین کشور برتر در جهان بود. این کشور برای رشد اقتصاد خود به شدت به نیروی کار خارجی متکی است، تا جایی که ۸۶ درصد جمعیت و ۹۴ درصد نیروی کار کشور را تشکیل می‌دهند. با این حال قطر بارها مورد انتقاد قرار گرفته‌است. رشد اقتصادی قطر تقریباً منحصراً مبتنی بر صنایع نفت و گاز طبیعی آن بوده‌است که در سال ۱۹۴۰ آغاز شد. قطر بزرگترین صادرکنندهٔ گاز طبیعی مایع است. در سال ۲۰۱۲، تخمین زده شد که قطر در ۱۰ سال آینده بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار در بخش انرژی سرمایه‌گذاری کند. این کشور عضو (اوپک) بود که در سال ۱۹۶۱ به آن پیوست اما در ژانویهٔ ۲۰۱۹ آن را ترک کرد. همزمان دولت قطر تلاش زیادی برای رشد بخش غیرنفتی دارد.

آسمان‌خراش‌های دفتر در

که در سال ۲۰۰۵ تأسیس شد صندوق ثروت دولتی و متخصص در سرمایه‌گذاری خارجی است. به دلیل میلیاردها دلار مازاد صنعت نفت و گاز، دولت قطر سرمایه‌گذاری‌هایی را در ایالات متحدهٔ آمریکا، اروپا و انجام داده‌است. تا تاریخ ۲۰۱۳ دارایی‌های قطر ۱۰۰ میلیارد دلار بود. بازوی سرمایه‌گذاری بین‌المللی این کشور است و از سال ۲۰۰۹، این سازمان ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار در سال از دولت دریافت کرده‌است. قطر تا تاریخ ۲۰۱۴، سرمایه‌گذاری‌هایی در سرتاسر جهان در ، ، ، ، ، دارد. ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، و انجام داده‌است.

این کشور به غیر از شرکت‌ها از هیچ شخص یا نهادی مالیات نمی‌گیرد. اما مقامات برنامه‌هایی را برای وضع مالیات بر غذاهای ناسالم و اقلام لوکس اعلام کرده‌اند. این مالیات بر کالاهایی مانند فست فود، محصولات تنباکو، و نوشابه اعمال می‌شود که به بدن انسان آسیب می‌رسانند. گمان می‌رود که اعمال این مالیات‌های اولیه به دلیل کاهش قیمت نفت و کسری است که کشور در سال ۲۰۱۶ با آن مواجه شد.

استراحتگاه توریستی در در قطر

قطر یکی از کشورهایی است که سریع‌ترین رشد را در زمینهٔ گردشگری دارد. بر اساس ، بیش از ۲٫۳ میلیون گردشگر بین‌المللی در سال ۲۰۱۷ از قطر بازدید کردند. قطر کوشش‌هایی در زمینهٔ انجام داده‌است از جمله اینکه اتباع ۸۸ کشور برای ورود به قطر به ویزا نیاز ندارند.

یک فروند متعلق به که یکی از بزرگترین خطوط هوایی جهان است و به بیش از ۱۵۰ مقصد بین‌المللی از پرواز انجام می‌دهد.

با رشد سریع جمعیت و رشد اقتصادی چشمگیر در دههٔ گذشته، یک شبکهٔ حمل‌ونقل قابل اعتماد و وسیع در قطر ضروری می‌نمود. تاکنون دولت که توسعه‌دهندهٔ اصلی حمل‌ونقل است از نظر پاسخگویی به تقاضا برای گزینه‌های جدید حمل‌ونقل خوب عمل کرده‌است.

از آنجایی که رانندگی روش اصلی ترابری در قطر است، شبکهٔ جاده‌ها تمرکز اصلی این طرح است. نکات برجستهٔ پروژه در این بخش شامل بزرگراه چند میلیارد دلاری دوحه و است که قطر را به بحرین و عربستان سعودی متصل می‌کند.

گزینه‌های حمل‌ونقل انبوه، مانند ، سیستم راه‌آهن سبک و شبکه‌های اتوبوس گسترده‌تر نیز برای کاهش تراکم جاده‌ها در دست توسعه هستند. علاوه بر این، سیستم راه‌آهن به‌طور چشمگیری در حال گسترش است و در نهایت می‌تواند بخشی جدایی‌ناپذیر از یک شبکهٔ سراسری کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را تشکیل دهد که تمام را به هم متصل می‌کند.

یک در است که در سال ۲۰۱۴ جایگزین شد و به عنوان فرودگاه اصلی کشور قطر فعالیت می‌کند. این فرودگاه در سال ۲۰۱۶ بود که به ۳۷٫۲۸۳٫۹۸۷ مسافر خدمات‌رسانی کرد.

قطر به‌طور فزاینده‌ای لجستیک و بنادر خود را برای مشارکت در تجارت بین اروپا و چین یا آفریقا فعال می‌کند. برای این منظور بنادری مانند بندر حمد به سرعت در حال گسترش و سرمایه‌گذاری بر روی فناوری آنها است. این کشور از لحاظ تاریخی و در حال حاضر، بخشی از بوده‌است. بندر اصلی قطر است که در جنوب در منطقهٔ واقع شده‌است. ساخت بندر در سال ۲۰۱۰ آغاز شد و در دسامبر ۲۰۱۶ به بهره‌برداری رسید.این بندر توانایی جابجایی ۷٫۸ میلیون تُن محصول در سال را دارد و بخش عمدهٔ تجارتی که از طریق این بندر انجام می‌شود را مواد غذایی و مصالح ساختمانی تشکیل می‌دهند. در سواحل شمالی، قرار دارد که گسترده‌ترین تأسیسات صادرات گاز مایع در جهان است.

یکی از است که در شش قاره خدمات‌رسانی می‌کند و هر روز بیش از ۱۶۰ مقصد را به یکدیگر متصل می‌کند. علاوه بر این، به دلیل عملکرد فوق‌العاده‌اش، برندهٔ بهترین شرت هواپیمایی سال در سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۱۲، ۲۰۱۵، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ شده‌است و بیش از ۴۶٫۰۰۰ متخصص را به کار می‌گیرد.

امنیت غذایی[]

از سال ۲۰۱۷ با آغاز بحران دیپلماتیک قطر و همه‌گیری کرونا در ادامه آن، قطر به افزایش تولید مواد خوراکی روی آورد. به‌طوریکه تا سال ۲۰۲۲ تولید محصولات کشاورزی در قطر تقریباً دو برابر شد. در سال ۲۰۲۲ قطر در میان همه کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا بالاترین درجه خودکفایی را در تولید مواد خوراکی دارد به گونه‌ای که در (GFSI) قطر در میان ۱۱۳ کشور جهان در رده ۲۴ جای گرفت.

جمعیت تاریخی
سال جمعیت ±%
۱۹۵۰ ۲۵٬۰۰۰
۱۹۶۰ ۴۷٬۰۰۰ ۸۸٪+
۱۹۷۰ ۱۱۰٬۰۰۰ ۱۳۴٪+
۱۹۸۰ ۲۲۴٬۰۰۰ ۱۰۳٫۶٪+
۱۹۹۰ ۴۷۶٬۰۰۰ ۱۱۲٫۵٪+
۲۰۰۰ ۵۹۲٬۰۰۰ ۲۴٫۴٪+
۲۰۱۰ ۱٬۸۵۶٬۰۰۰ ۲۱۳٫۵٪+
۲۰۱۹ ۲٬۸۳۲٬۰۰۰ ۵۲٫۶٪+
منبع:

جمعیت در قطر بسته به فصل، به‌طور چشمگیری در نوسان است، زیرا این کشور به شدت به نیروی کار مهاجر متکی است. در اوایل سال ۲۰۱۷، کل جمعیت قطر ۲٫۶ میلیون نفر بود که خارجی‌ها اکثریت مطلق جمعیت قطر را تشکیل می‌دادند. تنها ۳۱۳٫۰۰۰ نفر از جمعیت (۱۲ درصد) شهروند قطر بودند، درحالیکه ۲٫۳ میلیون (۸۸ درصد) باقی مانده را مهاجران تشکیل می‌داند.

مجموع افراد از (از کشورهای از جمله ) به تنهایی بیش از ۱٫۵ میلیون نفر (۶۰٪) از جمعیت قطر را نشان می‌دهند. در این میان، بزرگترین اجتماع در قطر هستند که تعداد آنها در سال ۲۰۱۷ به ۶۵۰٫۰۰۰ نفر می‌رسید. پس از آن ۳۵۰٬۰۰۰ ، ۲۸۰٬۰۰۰ ، ۱۴۵٬۰۰۰ و ۱۲۵٬۰۰۰ در قطر حضور داشتند. گروه مهاجرانی که اصالتاً اهل آسیای جنوبی نیستند، حدود ۲۸ درصد از جمعیت قطر را تشکیل می‌دهند، که بزرگترین گروه ۲۶۰٫۰۰۰ نفر و ۲۰۰٫۰۰۰ هستند، به علاوه بسیاری از ملیت‌های دیگر (از جمله اتباع سایر کشورهای عربی، اروپایی و غیره نیز در قطر سکونت دارند.

ساختمان‌های مسکونی در

نخستین ثبت جمعیتی قطر به سال ۱۸۹۲ بازمی‌گردد و توسط فرمانداران عثمانی در منطقه انجام شد. بر اساس این سرشماری که فقط ساکنان شهرها را شامل می‌شد، کل جمعیت در سال ۱۸۹۲ میلادی ۹٫۸۳۰ نفر بوده‌است. سرشماری سال ۲۰۱۰ کل جمعیت را ۱٫۶۹۹٫۴۳۵ نفر ثبت کرد. در ژانویهٔ ۲۰۱۳، ادارهٔ آمار قطر جمعیت این کشور را ۱٫۹۰۳٫۴۴۷ نفر تخمین زد که از این تعداد ۱٫۴۰۵٫۱۶۴ مرد و ۴۹۸٫۲۸۳ زن بودند. در زمان نخستین سرشماری که در سال ۱۹۷۰ انجام شد، جمعیت آن ۱۱۱٫۱۳۳ نفر بود.جمعیت در دههٔ منتهی به سال ۲۰۱۱ سه برابر شده‌است که از ۶۰۰٫۰۰۰ نفر در سال ۲۰۰۱ افزایش یافته‌است و اتباع قطر کمتر از ۱۵ درصد از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند. هجوم کارگران مرد تعادل جنسیتی را به هم ریخته‌است و زنان اکنون تنها یک چهارم جمعیت را تشکیل می‌دهند.

مسجدی در قصد

دین غالب قطر و در این کشور است. بیشتر شهروندان قطری پیرو هستند و بین ۵ تا ۱۵ درصد مسلمانان قطر نیز پیرو هستند و سایر فرقه‌های اسلامی از نظر تعداد بسیار اندک‌اند. در سال ۲۰۱۰ جمعیت قطر ۶۷٫۷٪ ، ۱۳٫۸٪ ، ۱۳٫۸٪ و ۳٫۱٪ بوده‌است. سایر ادیان و افراد غیر مذهبی ۱٫۶ درصد باقی‌مانده را تشکیل می‌دهند. منبع اصلی قانون اساسی قطر است.

چشم‌انداز وزارت اوقاف و امور اسلامی «ساخت جامعهٔ اسلامی معاصر همراه با پرورش و میراث فرهنگی است».

جمعیت غیر مسلمان تقریباً به‌طور کامل از خارجی‌ها تشکیل شده‌است. از سال ۲۰۰۸، مسیحیان مجاز به ساختن کلیسا بر روی زمین اهدایی دولت هستند، اگرچه فعالیت مبلغان خارجی رسماً منع شده‌است. کلیساهای فعال عبارتند از ، ، و کلیسای اپیفانی.

عربی زبان رسمی قطر با گویش محلی است و زبان جامعهٔ ناشنوایان است. معمولاً به عنوان زبان دوم استفاده می‌شود، و استفاده از آن به عنوان در حال افزایش است، به ویژه در تجارت. گسترش انگلیسی در این کشور باعث شده که گام‌هایی برای حفظ زبان عربی در برابر گسترش انگلیسی برداشته شود. انگلیسی به‌ویژه برای ارتباط با جامعهٔ بزرگ مهاجران قطر مفید است. در جامعهٔ پزشکی و در مواردی مانند آموزش پرستاران برای کار در قطر، انگلیسی به عنوان زبان میانجی عمل می‌کند. با توجه به فرهنگ متکثر کشور، بسیاری از زبان‌های دیگر نیز صحبت می‌شوند، از جمله ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، و .

در دوحه

فرهنگ قطر شبیه کشورهای دیگر در است و تأثیر چشمگیری از اسلام دارد. که هر ساله در ۱۸ دسامبر میزبانی می‌شود، نقش مهمی در گسترش حس هویت ملی داشته‌است.

موزه‌ها و هنر[]

در دوحه

چند تن از اعضای ارشد خانوادهٔ آل ثانی حاکم قطر از مجموعه‌داران برجستهٔ هنر اسلامی و معاصر هستند.

که در سال ۲۰۰۸ افتتاح شد به عنوان یکی از بهترین موزه‌های منطقه شناخته می‌شود. این موزه و چندین موزهٔ قطری دیگر، مانند ، تحت نظارت است که توسط خواهر امیر قطر اداره می‌شود.

قطر از نظر ارزش، بزرگترین خریدار بازار هنر در جهان است. بخش فرهنگی قطر در حال توسعه است که منابع مالی آن عمدتاً از صنعت گاز تأمین می‌شود.

در ۲۸ مارس ۲۰۱۹ برای عموم باز شد.

در دوحه

ریشه ادبیات قطر به سده نوزدهم بازمی‌گردد. در اصل، رایج‌ترین شکل بیان ادبی در میان قطری‌ها بود. عبدالجلیل الطباطبایی و محمد بن عبدالله بن عثیمین، دو شاعری که قدمتشان به اوایل سده نوزدهم بازمی‌گردد، نخستین مجموعهٔ شعر مکتوب قطر را سرودند. بعدها که قطر سود حاصل از صادرات نفت را در اواسط سده بیستم به دست آورد و بسیاری از قطری‌ها سنت‌های خود را کنار گذاشتند و به دنبال سبک‌های زندگی شهری رفتند، شعر نیز رو به افول رفت.

با توجه به افزایش تعداد قطری‌هایی که در طول دههٔ ۱۹۵۰ تحصیلات آموزشی دریافت کردند و سایر تغییرات اجتماعی مهم، دههٔ ۱۹۷۰ شاهد معرفی نخستین مجموعهٔ بود و در سال ۱۹۹۳ نخستین آثار محلی تألیفی نیز منتشر شد. شعر، به ویژه شکل غالب تا حدی اهمیت خود را حفظ کرد، اما به زودی تحت‌الشعاع دیگر انواع ادبی قرار گرفت. برخلاف بسیاری از اشکال دیگر هنر در جامعهٔ قطر، زنان در جنبش ادبیات مدرن با وسعتی مشابه مردان درگیر شده‌اند.

در گزارش سال ۲۰۱۴ توسط ، رسانه‌های قطر به‌عنوان «غیر آزاد» طبقه‌بندی شدند. پخش تلویزیونی در قطر در سال ۱۹۷۰ آغاز شد. یک شبکهٔ تلویزیونی اصلی است که دفتر مرکزی آن در است. الجزیره در ابتدا در سال ۱۹۹۶ به عنوان یک کانال تلویزیونی خبری و با همین نام راه‌اندازی شد، اما از آن زمان به شبکه‌ای جهانی متشکل از چندین کانال تلویزیونی تخصصی که مجموعاً به عنوان شناخته می‌شوند، گسترش یافت.

میز خبر ، یک کانال خبری قطری

گزارش شده‌است که روزنامه‌نگاران به‌ویژه در رابطه با دولت و قطر اتخاذ می‌کنند. انتقاد از دولت، امیر و خانوادهٔ حاکم در رسانه‌ها غیرقانونی است. طبق مادهٔ ۴۶ قانون مطبوعات، امیر قطر مورد انتقاد قرار نمی‌گیرد و نمی‌توان اظهاراتی را به وی نسبت داد مگر با اجازهٔ کتبی مدیر دفتر وی. خبرنگاران نیز به دلیل توهین به تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

در سال ۲۰۱۴ قانون پیشگیری تصویب شد. گفته می‌شود که این قانون آزادی مطبوعات را محدود می‌کند و به دلایل گسترده‌ای مانند به خطر انداختن صلح محلی یا انتشار اخبار نادرست، مجازات‌های زندان و جریمه در پی دارد. مرکز حقوق بشر خلیج فارس اعلام کرده‌است که این قانون تهدیدی برای آزادی بیان است و خواستار لغو برخی از مواد این قانون شده‌است.

رسانه‌های مطبوعاتی در سال‌های اخیر گسترش یافته‌اند. در حال حاضر در قطر وجود دارند که چهار روزنامه به زبان عربی و سه روزنامه به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند. همچنین روزنامه‌هایی از هند، نپال و سری‌لانکا در قطر توزیع می‌شود.

موسیقی قطر بر اساس شعر، آواز و رقص است. رقص‌های سنتی در دوحه بعدازظهرهای جمعه اجرا می‌شود. یکی از این رقص‌ها است.

مرکز دانشجویی در . شهر آموزش دارای امکانات آموزشی مختلفی از جمله پردیس‌های هشت دانشگاه بین‌المللی است.

قطر را برای اصلاح سیستم آموزشی K-12 خود استخدام کرد. از طریق ، کشور توانست ، پردیسی که میزبان شعبه‌های محلی ، ، ، ، ، و سایر مؤسسات غربی است.

در قطر برای مردان ۳٫۱ درصد و برای زنان ۴٫۲ درصد در سال ۲۰۱۲ بوده‌است که کمترین میزان در جهان عرب‌زبان، اما ۸۶مین در جهان است. آموزش از تا دبیرستان برای شهروندان قطری اجباری است. ، که در سال ۱۹۷۳ تأسیس شد قدیمی‌ترین و بزرگترین مؤسسهٔ آموزش عالی کشور است.

در نوامبر ۲۰۰۲، امیر حمد بن خلیفه آل ثانی را ایجاد کرد. این شورا، آموزش و پرورش را برای تمام سنین از سطح تا سطح دانشگاه هدایت و کنترل می‌کند. بر اساس ، دانشگاه‌های برتر این کشور عبارتند از دانشگاه قطر (رتبهٔ ۱۸۸۱ در جهان)، (۳۹۰۵) و (۶۸۵۵).

پرطرفدارترین ورزش قطر است، چه از نظر بازیکن و چه از نظر تماشاگر. مدت کوتاهی پس از پیوستن به در سال ۱۹۷۰ یکی از نخستین افتخارات بین‌المللی این کشور در سال ۱۹۸۱ به دست آمد که در پس از شکست ۴–۰ در فینال، عنوان نایب قهرمانی را بدست آورد. در سطح بزرگسالان، قطر میزبان دو دوره از مسابقات در دوره‌های و بوده‌است. برای نخستین بار در تاریخ این کشور در به میزبانی امارات متحدهٔ عربی، با برتری ۳–۱ مقابل قهرمان جام ملت‌های آسیا شد. آنها هر هفت بازی خود در این رقابت‌ها را بردند و در طول مسابقات تنها یک گل دریافت کردند.

در ۲ دسامبر ۲۰۱۰، قطر برندهٔ پیشنهاد میزبانی شد. برگزارکنندگان محلی ۷ استادیوم جدید ساختند و ۱ استادیوم موجود را برای این رویداد بازسازی کردند.

اگرچه فوتبال محبوب‌ترین ورزش است، اما سایر ورزش‌های تیمی موفقیت چشمگیری را در سطح بزرگسالان تجربه کرده‌اند. در سال ۲۰۱۵ با شکست در برابر نایب قهرمان شد.

جستارهای وابسته[]

برای مطالعهٔ بیشتر[]

پیوند به بیرون[]

هاجرت به قطر

قطر یکی از کشورهای مهاجرپذیر حوزه خلیج فارس است. تقریبا 2.5 میلیون نفر از جمعیت 2.9 میلیون نفری قطر را مهاجران تشکیل می‌دهند!

بخش زیادی از این مهاجران هم نیروی کار هستند و برای کار در قطر وارد این کشور شده‌اند. بعد از کار، ورزشکاران و سرمایه‌گذاران بیشترین مهاجران حاضر در در این کشور هستند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین اطلاعات عمومی درباره قطر را به شما ارائه دهیم. بدون شک بررسی همه جوانب این کشور ثروتمند حاشیه خلیج فارس در این مطلب نمی‌گنجد.

این مطلب به‌صورت مداوم آپدیت می‌شود تا بهترین و جدیدترین اطلاعات درباره قطر را به شما ارائه دهد.

سوالات متداول: قَطَر با نام رسمی دولت قطر کشوری در جنوب غربی قاره در منطقه و در شرق ، و در بخش جنوبی واقع شده‌است. پایتخت آن، است. قطر مرز مشترک زمینی با ، و با کشورهای ، ، ، عربستان، و دارد.

قطر به صورت امارتی مطلقه و ارثی از میانه سده ۱۹ میلادی توسط خاندان فرمانروایی می‌شود. قبل از کشف ، قطر عمدتاً به خاطر شکار و تجارت دریایی شناخته می‌شد. این کشور تا سال ۱۹۷۱ بود. پس از استقلال در سال ۱۹۷۱ به سبب درآمدهای سرشار نفتی و ، این کشور تبدیل به یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه شد. تمام موقعیت‌های حساس حکومتی در قطر توسط خاندان آل ثانی یا افراد نزدیک آنان اداره می‌شود. این کشور از سال ۱۹۹۲ روابط نظامی گسترده با دارد. با وجود این روابط هرگز مانند حکام همسایه خود را خار و خفیف و به آنها نفروخته اند و همچنان جوانمردانه زندگی میکنند قطر دارای ذخایر گسترده گاز طبیعی است. مجله قطر را ثروتمندترین کشور جهان معرفی کرده‌است. قطر بالاترین بین کشورهای را داراست. این کشور بالاترین را در جهان دارد.

زبان رسمی این کشور است و از معمولاً به عنوان زبان دوم استفاده می‌شود. دین رسمی آن ، واحد پول آن و مساحت آن ۱۱٬۴۹۳ کیلومتر مربع است.

در سال ۲۰۱۷ جمعیت قطر ۲٫۶ میلیون نفر بوده‌است، ۳۱۳٬۰۰۰ شهروند قطر و ۲٫۳ میلیون تبعه خارجی. به دلیل حضور زیاد کارگران مهاجر مرد، تنها حدود یک‌چهارم جمعیت این کشور را زنان تشکیل می‌دهند. براساس یادداشت تفاهمی که بین سازمان ملل و قطر امضاء شد، قطر مقر دفتر ضد ترور سازمان ملل می‌شود.

جغرافیا

شبه جزیره قطر از شمال شرق عربستان به طول ۱۶۰ کیلومتر به داخل گسترده شده‌است. قطر میان عرض‌های ۲۴° و۲۷° شمالی و طول ۵۰° و۵۲° شرقی جای گرفته‌است. خاک این کشور، مسطح بوده و از یک صحرای خشک ماسه‌ای و شنی تشکیل شده‌است. در جنوب خاوری خاک قطر خلیج فارس از طریق باریکه‌ای وارد خاک شبه‌جزیره شده و دریاچه‌مانند کوچکی را پدیدآورده که یا «دریای درونی» نامیده می‌شود. پیرامون این خور را تپه‌ماهورهایی از شن‌های روان دربر گرفته‌است.

بلندترین نقطه قطر «قُرَین ابوالبول» است به بلندای ۱۰۳ متر (۳۳۸ فوت) در جبل دُخان (کوه دود). جبل دخان رشته‌ای از کم‌ارتفاع از جنس در غرب قطر است. جبل دخان از شمال به جنوب امتداد دارد و از زیکریت از طریق ام باب تا مرز جنوبی قطر ادامه می‌یابد. میدان‌های اصلی نفت داخل خشکی قطر در منطقه جبل دخان واقع شده اما میدان‌های گاز طبیعی این کشور در آب‌های شمال غرب شبه جزیره قرار دارند.

آب و هوای قطر بیابانی است. در این کشور زمستان، هوایی خنک دارد. در زمستان در اثر توده هوایی سودانی باران‌های سیل آسایی در این کشور می‌بارد که خسارت به بار می‌آورد؛ ولی تابستان هوایی شرجی و گرم دارد.

شهرهای قطر عبارت‌اند از ، ، ، ، ، ، . شهر جدیدی به نام و شهرکی جزیره‌ای به نام نیز در این کشور در دست ساخت هستند.

تاریخ

قطر یکی از چندین نوبنیاد واقع در شبه‌جزیره عربستان است. منطقه قطر از دیرباز بخشی از منطقه تحت فرمان بوده‌است.[] در بسیاری از دوره‌های باستانی همه کرانه جنوبی خلیج فارس بخشی از دولت ساسانی بوده و توسط ساسانی اداره می‌شد. به نوشته «پیش از تصرف توسط ، قطر برای سال‌های طولانی تحت حاکمیت حکومت بوده و هر سال سه هزار برای حق و صید مروارید، مالیات پرداخت می‌کرده‌است».

در سال ۱۷۰۰ میلادی، مهاجران در حدود مرزهای کنونی قطر، شهرک‌هایی ساختند و به صید مروارید، ماهی و تجارت مشغول شدند.

از سال ۱۸۷۱ تا ۱۹۱۳ قطر در تصرف امپراتوری عثمانی بود. در ۲۹ ژوئیه ۱۹۱۳ قراردادی بین دولت بریتانیا و دولت عثمانی به امضاء رسید که به موجب یکی از بندهای آن دولت عثمانی از حاکمیت بر قطر صرف نظر کرد. پس از بسیاری از امیرنشین‌های منطقه، جذب عربستان سعودی یا امارات متحده عربی شدند ولی قطر از این روند جدا ماند.

با خروج نیروهای عثمانی، دولت بریتانیا حکومت «شیخ عبدالله بن جامع» حاکم قطر را به رسمیت شناخت و در سال ۱۹۱۶ قراردادی همچون دیگر قراردادهای خود با شیوخ امارات خلیج فارس با این شیخ به امضاء رساند. از این تاریخ، قطر تا زمان استقلال خود در سال ۱۹۷۱، تحت‌الحمایه بریتانیا بود. در عوض تحت‌الحمایه بودن، بریتانیا امنیت این کشور را تضمین می‌کرد.

در ۱۹۳۵ میلادی طایفه‌ای از اعراب بنی یاس مقیم به علت نارضایتی بودن از «» حاکم ابوظبی به جنوب کوچیده و در منتهی‌الیه کرانه باختری ابوظبی یعنی اقامت گزیدند. این مسئله سرآغاز اختلاف جدی میان ابوظبی و قطر شد.

در ۱۹۳۹ میلادی اولین منابع نفت خام قطر کشف شد. اما استخراج آن به خاطر به تأخیر افتاد. به این ترتیب، نفت به عنوان منبع درآمد اصلی کشور، جای صید ماهی و مروارید را گرفت

مردم

دولت قطر به دلیل رفتار «غیرانسانی» کارفرماها با کارگران مهاجر، از سوی سازمان‌های مدافع ، بارها مورد انتقاد قرار گرفته‌است. ۸۸/۴ درصد جمعیت قطر مهاجر و ۱۱/۶ درصد جمعیت آن بومی هستند.

در این کشور ۷۸/۷ سال است. غالب قطری‌ها مسلمان و بیشتر آن‌ها هستند. حدوداً ۵ تا ۱۵ درصد از شهروندان این کشور را نیز تشکیل می‌دهند.

قومیت: ۲۳٪ هندی، ۱۵/۳٪ نپالی، ۱۲/۸٪ ، ۱۲/۱٪ قطری، ۸/۷٪ بنگلادشی، ۱۰٪ فیلیپینی، ۵/۶٪ سریلانکایی، ۱/۳٪ و ۱۱/۲٪ دیگر قومیت‌ه

اقتصاد

اقتصاد قطر یک اقتصاد کاملاً وابسته به گاز محسوب می‌شود. این کشور بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی مایع () در جهان است. درآمد خالص قطر از صادرات نفت و گاز در سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۳۸ میلیارد دلار برآورد شده‌است. قطر به علت پیش‌دستی در بهره‌برداری از (که قطر آن را «میدان شمالی» می‌نامد) توانسته‌است بیش از ایران از این میدان گازی مشترک، گاز طبیعی استخراج کند و به رشد سریع اقتصادی دست یابد. درآمد بالای گاز و جمعیت کم در این کشور یک ساختار رفاهی بی کم‌وکاست برای شهروندان قطری ایجاد کرده‌است. درآمد سرانه این کشور است این کشور با حدود ۱۳۰ هزار در سال، بالاترین را در جهان دارد.

قطر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت () و سومین کشور دارنده ذخایر گاز پس از ایران و روسیه است. ذخیره گاز آن، برای ۲۰۰ سال آینده کافی تخمین زده شده‌است. اگر چه این کشور درآمدهای دیگر نظیر دارد.

این کشور تولید نفت کم و روزی نیم میلیون بشکه است. بیشتر مشتری‌های نفت و مواد پتروشیمی قطر، کشورهای آسیایی مانند ژاپن هستند.

قطر کشوری وابسته به است. حدود نیمی از مواد خوراکی مصرفی از مرز زمینی با عربستان وارد می‌شود.

واحد پول این کشور است. منبع درآمد ارزی کشور، صادرات نفت خام و گاز طبیعی است. تولید ناخالص داخلی این کشور ۳۵۳ میلیارد دلار است.

درآمد

منبع درآمد ارزی این کشور، صادرات نفت و گاز می‌باشد. قطر سومین کشور دارنده ذخایر گاز پس از و است و ذخیره گاز آن برای ۲۰۰ سال آینده کافی تخمین زده شده‌است. قطر عضو سازمان نیز است.

ثروت

اقتصاد قطر یکی از ثروتمندترین بر اساس سرانه تولید ناخالص داخلی است که در بین داده‌های سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در رده‌های پنجم و هفتم جهانی قرار دارد که توسط ، و جمع‌آوری شده‌است.

و سنگ بنای قطر و بیش از ۷۰٪ از کل درآمد دولت، بیش از ۶۰٪ و تقریباً ۸۵٪ درآمد را به خود اختصاص می‌دهد. قطر دارای در جهان است و است.

تورم

یکی از مهم‌ترین نکاتی که افراد برای مهاجرت به قطر مورد بررسی قرار می‌دهند، نرخ تورم است. با توجه به اینکه شرایط زندگی در قطر و همچنین هزینه‌های وابسته به‌آن درطی سال‌های اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده می‌توان با اطمینان گفت کشور قطر با هیچگونه تورم آسیب‌پذیری روبرو نیست. درواقع در حال حاضر نرخ تورم به چیزی حدود ۰٫۴۰-% رسیده‌است. این درحالی‌ست که قیمت مصرف‌کننده سی پی آی در کشور قطر به‌طور کلی بر اساس نقاط شاخص ۱۰۸٫۳۹ ارزیابی شده‌است که این مسئله تأثیر بسیار زیادی بر میزان حقوق دریافتی افراد در کشور قطر داشته‌است.

نظام سیاسی

امیر

قطر کشوری با نظام سیاسی است. مجلس الشورای این کشور ۳۵ کرسی دارد که نمایندگان آن را امیر تعیین می‌کند.

از سال ۲۰۱۳ جانشین پدر خود شده و قدرت را به دست گرفته‌است. وی مانند پدرش در بریتانیا تحصیل کرده‌است. او در مدرسه شربورن در درس خوانده و از آکادمی نظامی ارتش بریتانیا () فارغ‌التحصیل شده‌است. بعنوان حاکم یکی از کشورهای عربی شرافتمند ترین حاکم و متاسفانه در محاصره بی غیرت ترین حکام عرب همسایه خود قرار دارد او پیش از به دست گرفتن قدرت، جانشین فرمانده ارتش و رئیس کمیته المپیک قطر بوده‌است. او توجه زیادی به سرمایه‌گذاری در ورزش دارد. تلاش‌های او بود که باعث شد تا قطر در رقابتی میزبان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ شود. تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی رئیس هیئت مدیره سازمان سرمایه‌گذاری قطر است. ، و دولت قطر است که در زمینه و فعالیت می‌کند که در سال ۲۰۰۵ توسط دولت قطر تأسیس شد.

در سال ۱۳۸۴ خورشیدی (۲۰۰۵ میلادی) نخستین قانون اساسی مکتوب کشور ابلاغ شد. در این قانون اصلاحاتی در مسائل داخلی کشور در نظر گرفته شده بود

سیاست خارجی

قطر از نخستین اعضای اوپک و عضو هیئت مؤسس و همچنین عضو اتحادیه کشورهای عرب است.

سیاست درهای باز

قطر به‌طور تاریخی پیرو سیاست درهای باز بوده‌است که باعث قدرت و نفوذ آن شده‌است. این سیاست با فراهم‌سازی «قدرت ظریف» (subtle power) به این کشور امکان می‌دهد که گروه‌ها و کشورها با منافع متضاد را در یک جا گرد هم آورد و از عوامل و پدیده‌هایی که به ظاهر در عرض یکدیگر قرار دارند برای تولید و گسترش نفوذش در جامعه بین‌الملل بهره‌برداری کند.

قطر از یکسو میزبان دفتر نمایندگی است و همزمان بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه را در خاک خود دارد. در هنگام حمایت از گروه‌های اسلامگرای مخالف ، روابط نسبتاً نزدیکی با ایران و دارد. روابط گسترده‌ای با عربستان و مصر دارد و در همان حال، به مخالفان سیاسی این حکومت‌ها پناه می‌دهد. از حمایت می‌کند و همزمان با روابط سیاسی-امنیتی پنهانی دارد. همین سیاست درهای باز و قدرت و نفوذ حاصل از آن باعث حسادت و عصبانیت همسایگان سنتی‌تر قطر مانند عربستان و امارات شده‌است.

این کشور روابط دوجانبه با کشورهای مختلف دارد. از جمله میزبان یک پایگاه هوایی مشترک آمریکایی-بریتانیایی به نام است. قطر در مذاکرات صلح درگیر است و به اجازه تأسیس دفتر سیاسی در دوحه داده‌است.

قطر به نسبت برخی دیگر از کشورهای عربی روابط گرم‌تری با ایران دارد. دو کشور در سال ۲۰۱۰ قرارداد همکاری دفاعی امضا کردند.

در سال ۲۰۱۴ روابط قطر با بحرین، عربستان سعودی و امارات بر سر حمایت قطر از گروه و گروه‌های پیکارجوی افراطی در به تیرگی کشید. در نتیجه، در ماه مارس ۲۰۱۴ این سه کشور در اقدامی هماهنگ سفرای خود را از دوحه فراخواندند. هر چند این اختلافات چند ماه بعد از طریق مذاکرات بین کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس فروکش کرد.

در جنگ داخلی سوریه، قطر، عربستان سعودی و ترکیه آشکارا از ، ائتلافی از گروه‌های پیکارجوی و سنی از جمله و حمایت می‌کرد، هرچند بعدها این ائتلاف فروپاشید.

قطر تا پیش از کودتای نظامی مصر که به سرنگونی رئیس‌جمهور منتخب منجر شد، از طریق دیپلماتیک و همچنین از طریق شبکه دولتی از او حمایت کرد. همچنین در دوره کوتاه زمامداری محمد مرسی، قطر پیشنهاد وام هفت و نیم میلیارد دلاری به مصر داد.

پشتیبانی قطر از اولین بار در سال ۲۰۱۲ گزارش شد که با انتقاد ، آمریکا، عربستان سعودی و مصر همراه شد. این کشورها قطر را متهم کردند که با حمایت از حماس باعث به خطر انداختن ثبات منطقه می‌شود. وزیر خارجه قطر اتهام حمایت از حماس را رد کرد و گفت «ما از فلسطینی‌ها حمایت می‌کنیم».

پیشرفت

کشور قطر در زمینه ساخت و ساز پیشرفت زیادی داشته‌است، به طوری که سیستم مسکن در کشور قطر در سال‌های اخیر بخش مهمی از گردش اقتصادی محسوب می‌شود و دارای رویکرد اقتصادی مشخصی است. این کشور در زمینه شاخص حمل و نقل نیز بسیار عالی عمل کرده‌است به طوری که سامانه‌های حمل و نقل در کشور قطر در سال ۲۰۱۹ به صورت پیشرفته تری به کار گرفته شده‌اند، کنترل دولت بر روی نرخ تورم یکی دیگر از پیشرفت‌های ارزشمند قطر است. قیمت ریال کشور قطر نیز نسبت به قبل بیشتر شده‌است. دولت این کشور تورم در زمینه مواد غذایی را به طرز عجیبی کنترل کرده‌است و مشخصا رویکردهای اقتصادی که در این زمینه دیده می‌شود در سال‌های اخیر به‌طور دقیقی پیش رفته‌است. خدمات رفاهی در کشور قطر از دیگر بخش‌های پیشرفتی این کشور است که با رضایت بالای شهروندان قطری ارزیابی شده‌است. کشور قطر یکی از بهترین کشورهایی است که توانسته در نیاز خود به آب نیز کنترل ایجاد نماید و در این زمینه از جدیدترین تکنولوژی روز استفاده کند. سیستم کتابخوانی و وضعیت آموزش و پرورش در کشور قطر نیز از دیگر بخش‌های اقتصادی بسیار قدرتمند و پیشرفته است؛ ضریب تعدیل مصرف‌کننده حمل و نقل در کشور قطر نیز بیش از ۱۵ درصد رشد داشته‌است و در این زمینه رویکردهای اقتصادی خوبی نیز دیده می‌شود. پیشرفت کشور قطر در سال‌های اخیر بسیار قابل توجه است.

تلویزیون

شبکه عربی و انگلیسی متعلق به دولت قطر، در صحنه رسانه‌های جهانی به این کشور جایگاه ویژه‌ای داده‌است. الجزیره، آزادانه دربارهٔ مسائل گوناگون و در برخی موارد حساس و جنجالی در خاورمیانه، سخن می‌گوید. الجزیره زیر نظر مستقیم اداره می شود

روزنامه

الوطن معتبرترین روزنامه قطری است که رویکردی سیاسی و روشنفکرانه دارد. روزنامه الرایه وجهه فرهنگی بیشتری دارد و از همین رو می توان مقالات خوبی را در حوزه اسلام شناسی، فرهنگ و تاریخ در آن مطالعه کرد.

اینترنت

تازه‌ترین آمارهای منتشره از سوی پایگاه سنجش سرعت اینترنت اووکلا نشان می‌دهد که قطر در زمینه ارائه پرسرعت‌ترین اینترنت همراه از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان نیز جلو زده و سبقت گرفته است چراکه طبق تحقیقات و آزمایش‌های صورت گرفته، سرعت اینترنت موبایل و همراه در این کشور شیخ‌نشین، سه برابر متوسط سرعت اینترنت همراه در کشورهای پیشرفته‌ای همچون ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی و کشورهای اسکاندیناوی که همواره در تست سرعت اینترنت در مقام‌های نخست جای می‌گرفتند، گزارش شده است. در قطر برخی از سایت های متعدد فیلتر می شود، دولت، هدف خود را جلوگیری از گسترش ، توهین به اسلام و ممنوعیت سرویس‌های دور زدن فیلترینگ و مخفی کردن هویت کاربران اعلام کرده‌است. شرکت مخابراتی قطری-کویتی است، که در زمینه ارائه شبکه تلفن همراه، خدمات اینترنت و پهنای باند فعالیت می‌نماید.

جاذبه‌های گردشگری

  • مروارید قطر نام جزیره‌ای مصنوعی در خلیج فارس واقع در نزدیکی شهر دوحه است. فضای این جزیره تقریباً ۴ میلیون مترمربع است. در این جزیره ساختمان‌های مسکونی و تجاری و سرگرمی‌های مختلف وجود دارد. یکی از نقاط قوت آن چشم‌انداز بسیار زیبا است که از مدیترانه‌ای‌ها الهام گرفته شده‌است. آپارتمان‌های رنگارنگ، کانال‌ها، پل‌ها و فضاهای پیاده‌روی دوستانه همراه با رستوران‌ها و کافه‌ها، از زیبایی‌های این جزیره است.
  • ورزش‌های آبی و رانندگی در تپه‌های ماسه‌ای در قطر طرفدار دارند.
  • مسجدهای قدیمی شهر الواکرا در ۲۰ کیلومتری جنوب دوحه قرار دارند. در واقع در ۱۵ کیلومتری شمال دوحه یک مسجد و دژ قدیمی قرار دارد.
  • بازدید از بازار سوق واقف بازار قدیمی برای یادآوری روزهای گذشته بازسازی شده‌است. در این بازار مغازه‌های پارچه فروشی، ادویه‌جات، شیرینی‌ها، کالاهای خانگی گلدان‌های بزرگ و سوغاتی‌ها و هنرهای مختلفی موجود است.
  • پیاده‌روی در میان کورنیش ، برای گذران یک بعدازظهر، عالی است. گشت و گذار ۷ کیلومتری در کنار خلیج فارس از آغاز می‌شود و تا موزه هنرهای اسلامی ادامه دارد. در آنجا می‌توانید قهوه بخورید، بادکنک هوا کنید و با جعبه صدف‌ها عکس بگیرید که نماد سنت گذشته قطری‌ها است. در بین مسیر، وسایل ورزشی برای تناسب اندام موجود است و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
  • موزه هنرهای اسلامی در دوحه، پایتخت قطر، بزرگ‌ترین موزه اسلامی به‌شمار می‌رود. در آن آثار باستانی اسلامی چون کتاب‌های خطی، پارچه‌های نفیس، سنگ‌های گران‌بها و سکه‌های قدیمی از طلا، نقره و برنز که قدمت برخی از آن‌ها به پیش از اسلام و عهد ساسانیان بازمی‌گردد، به نمایش گذاشته شده‌است.
  • موزه شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی یکی از موزه‌های شگفت‌انگیز و جالب در قطر است. این موزه در ۲۳ کیلومتری غرب دوحه واقع شده‌است. این موزه یک مجموعه شخصی از شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی، یکی از امیران کشور است.
  • روستای تعمیرشدهٔ قلعه الزباره و روستای متروکه و معماری اطراف؛ این مکان اولین در قطر است. قدمت این مکان به ۱۷۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. قلعه الزباره که در سال ۱۹۳۸ ساخته شده، جدیدترین قسمت آن است. در این شهر ۲۰۰ سال پیش، ماهی‌فروشان به تجارت مروارید با بازرگانان چینی و بریتانیایی می‌پرداختند. در حال حاضر این تنها متروکه باقی‌مانده از آن مکان و شبیه شهر ارواح است، اما همچنان جذاب به نظر می‌آید.
  • مسابقات جهانی موتورسواری و تورنومنت‌های حرفه‌ای گلف و تنیس و والیبال نیز از رویدادهای سالانه هستند که در قطر برگزار می‌شوند؛ همچنین ورزش‌های سنتی قطر مانند مسابقات اسب عربی و مسابقات شترسواری نیز برگزار می‌شود.
  • جنگل ساحلی التکیره یکی از معروف‌ترین نقاط کشور است. جالب است بدانید این مکان، اکوسیستمی دارد سبز، همراه با آب که در دل شن‌های کویر و سوزان واقع شده‌است. اینجا مکانی برای زندگی پرندگان است. ماهی‌خوارها و فلامینگوها چندین سال به این منطقه مهاجرت می‌کردند.
  • روستای فرهنگی کاتارا در مسیر پیرل قرار دارد. این روستا چشم‌انداز گران بهای هنر و فرهنگ قطر است. پیچ و خم گذرگاه‌ها و آبراه‌ها در این مکان واقع شده و مکان را برای هنرنمایی هنرمندان، فیلم‌سازان و عکاسان آماده کرده‌است. در این مکان می‌توانید مسجدی با الگوی فیروزه‌ای و بنفش و آمفی تئاتر در فضای باز و چشم‌انداز دریا را مشاهده کنید.
  • یکی از شناخته‌ترین مراکز خرید، فروشگاه ویلاجیو است که در آن بیش از ۲۰۰ مغازه وجود دارد، البته راهروهای داخلی آن قسمت‌های اصلی هستند و داخل آن یک کانال آب همانند شهر ونیز طراحی شده که امکان قایق‌سواری در آن نیز وجود دارد. روزانه بیش از ۵۰ هزار نفر از این مرکز خرید دیدن می‌کنند و این تعداد در ماه به ۱٫۵ میلیون نفر هم می‌رسد. بوتیک‌های متعدد از برندهای مطرح جهانی مانند لویی ویتون، کریستین دیور، گوچی، ولنتینو و دلچه و گابانا عاشقان خرید و مد و لباس را به این مرکز خرید می‌کشانند.
  • موزه ملی قطر با یک گالری ۱٫۵ کیلومتری، زیر حدود ۵۳۹ صفحه در هم قفل‌شده با عرض ۱۴ تا ۸۷ متر قرار گرفته و ساخت آن، حدود ۱۸ سال به طول انجامیده‌است. ورودی این موزه را ۱۱۴ مجسمه فواره‌ای در یک دریاچه به طول ۹۰۰ متر تشکیل می‌دهد. سقف منحنی موزه با تشابه به یک پازل بسیار بزرگ، متشکل از ۷۶ هزار پنل در ۳۶٬۰۰ شکل و اندازه متفاوت است. موزه ملی قطر، روند رشد کشور از زمان‌های گذشته تا به امروز را دنبال می‌کند. در حال حاضر، قطر پس از کشف تحول‌آفرین منابع گاز طبیعی و نفت خود، ثروتمندترین کشور جهان به‌ازای هر فرد به‌شمار می‌آید. باستان‌شناسی، حیات‌وحش، زمین‌شناسی، غواصان مروارید و بادیه‌نشینان بیابان‌گرد، سنت‌های فرهنگی و خاندان شیخ‌نشین آن، همه‌وهمه به‌طور جامعی در موزه ملی قطر، پوشش داده شده‌اند. علاوه بر هزاران شیء باستانی، آثار هنری اختصاصی‌ای از هنرمندانی از ایران، سوریه، فرانسه و قطر در این موزه به نمایش گذاشته می‌شوند. طراحی این موزه با الهام‌گیری از رزهای صحرایی انجام شده‌است که در حقیقت یک پدیده طبیعی بسیار عجیب هستند که به واسطه شکل‌گیری کریستال‌ها در ساختارهای اقلیمی خاص به وجود می‌آیند.
  • درختان حرای ال ذخیرتن، یک محیط وسیع از فضای سبز طبیعی، کاملاً با صحرای اطراف خود در تناقض هستند. این درختان واقع در شمال شهر ، تنوع بینظیری از پرندگان مانند فلامینگوها و مرغ‌های ماهیخوار را به‌سمت خود جذب می‌کنند.
  • موزه متحف که در زمینی به مساحت ۵۵۰۰ مترمربع در محل سابق مدرسه‌ای در دوحه ساخته شده، با یک مجموعه عظیم از هنر مدرن و معاصر از جهان عرب، دارای نمایشگاه‌های دائمی و موقتی است. در این موزه، آثاری از آفریقا، آسیا و اروپا نیز به نمایش گذاشته می‌شوند که از نظر تاریخی به قطر مربوط هستند.
  • مسجد امام عبدالوهاب یا مسجد دولتی قطر که در سال ۲۰۱۱ افتتاح شده، آن‌قدر بزرگ است که بیش از ۱۲٬۲۰۰ هزار نمازگزار را در خود جای می‌دهد. این مسجد با یک طراحی معاصر به‌همراه مشخصه‌های سنتی قطری دارای ۹۳ گنبد، درگاه‌ها و کنده‌کاری‌های پر نقش‌ونگار است و فضای داخلی آن با چلچراغ‌های باشکوه، تزئین شده‌است.
  • غذاخوردن کنار خلیج، در خلیج غربی دوحه یا همان وست بای، کافه‌ها و پارک‌های کنار آب مکان مناسبی برای ریلکس کردن و غذاخوردن است.
  • فیلم سیتی یک شهرک ساختگی در روستایی به نام زکریت است که شبیه به یک روستای عربی باستانی و قدیمی ساخته شده‌است. گردشگران می‌توانند در سفری یک روزه از این شهرک دیدن کنند.
  • برج‌های برزان نیز به عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری قطر از معماری بی نظیری برخوردار می‌باشد. طراحی این برج‌ها به گونه ای می‌باشد که برای مشاهده زیبایی آن بهتر است به نوک برج بروید.
  • پناهگاه و پارک حیات وحش الماهای قطر یکی از دیگر جاذبه‌های طبیعی است که غزال عربی به عنوان سمبل و نماد کشور قطر شناخته شده و تنها محلی که شما شانس دیدن این حیوان را در آن دارید، پناهگاه حیات وحش الماها است.
  • قلعه دوحه یکی از قلعه‌های نظامی تاریخی در دوحه است. این قلعه که دروسط سوق واقیف دوحه و محل قدیمی شهر واقع شده‌است در قرن نوزدهم یک ایستگاه پلیس بوده‌است ولی در حال حاضر جای خود را به یک موزه داده‌است.
  • صحرای دوحه تقریباً در بیشتر مناطق خود دست نخورده و بکر به حساب می‌آید و باید آن را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از سفر خود به قطر در نظر بگیرید. شاید در جهان موارد کمی باشند که به اندازه کیلومترها چشم‌انداز از شن‌های دست نخورده بتوانند افراد را تحت تأثیر قرار بدهند.
  • سیتی سنتر دوحه جایی است که علاوه بر خریداران، روزانه پذیرای بازدیدکنندگانی است که با هدف تفریح به این مال می‌آیند. تعداد بازدیدکنندگان روزانه این مرکز خرید، در تعطیلات به ۷۰ هزار نفر می‌رسد. این مال علاوه بر طبقه همکف، ۴ طبقه دیگر هم دارد.
  • مال آو قطر یا مرکز خرید قطر، در سال ۲۰۱۶ در منطقهٔ افتتاح شد. این مجتمع، دارای امکانات تفریحی برای خانواده‌ها است. «کیدز موندو» یکی از مکان‌هایی است که کودکان می‌توانند اوقات خیلی خوشی با پوشیدن لباس مشاغل مختلف در آن تجربه کنند.
  • مسیر شترسواری الشحانیه همراه با مسابقات شترسواری که سنتی قدیمی در قطر محسوب می‌شود و به نوعی ورزش شیوخ نامیده می‌شود امروزه نیز در منطقه ایی به نام الشحانیه برگزار می‌شود. اینجا منطقه ای است که پیست شترسواری معروف قطر در آن واقع شده‌است. مراجعه کنندگان به این مکان با صحنه‌های استثنایی روبرو می‌شوند که در آن شتر سواران مجدانه در حال رقابت با دیگر تیم‌های شرکت کننده در مسابقاتی هستند که از گرانترین آنها در این کشور عربی است.
  • پارک اسپایر، این واحه سبز پهناور نزدیک میدان ویلاژیو و حایات از مراکز خرید معروف دوحه در منطقه اسپایر است. این پارک بزگترین پارک موجود در شهر است که بعنوان یک جاذبه توریستی طبقه‌بندی نشده‌است؛ ولی با این وجود، این پارک یک تضاد عالی نسبت به بیابان‌های اطراف شهر دارد و جواهری ناب محسوب می‌شود.
  • مسجد محمد بن عبدالوهاب، این مسجد عظیم که گنجایش پذیرش ۳۰ هزار نمازگزار مرد و ۱۲۰۰ نماز گزار زن در سالن‌های مجزا را دارد شامل مراکز قرآنی و علوم وابسته به آن و کتابخانه تخصصی حاوی کتاب‌هایی با موضوعات اسلامی است. بنای این مسجد بزرگ نیز شامل یک مناره، ۲۸ گنبد بزرگ و ۶۵ گنبد کوچک است و ساخت آن از سال ۲۰۰۶ آغاز شده‌است.
  • مجسمه ۷ از ریچارد سِرا، بر روی یک سطح مصنوع به مساحت ۲۵۰ فوت در میان آب‌های دوحه، به عنوان بخشی از پارک شصت و دو هکتاری موزهٔ هنر اسلامی قطر، افتتاح شده‌است.
  • موزه رُز صحرایی که با هزینه‌های ۴۳۴ میلیون دلاری ساخته شده ترکیبی از ردیف‌های متعدد دیسک‌های دایره ای، زوایای پایه ای و تقاطع‌های هیجان انگیز است که در ساخت آن از ساختارهای شبیه گل موسوم به رُز صحرایی که در بیابان‌های قطر شکل می‌گیرد الهام گرفته شده‌است. این موزه توسط ژان نوول، طراح معماری معروف صورت گرفته‌است.
  • حمل و نقل

فرودگاه

 

  • قطر چندین سال است که توانسته عنوان بهترین خط هوایی و شرکت‌های هواپیمایی جهان را از آن خود کند. فرودگاه بین‌المللی حمد، فرودگاه الخور و فرودگاه بین‌المللی دوحه از مهم‌ترین فرودگاه‌های کشور قطر می‌باشند. فرودگاه بین‌المللی حمد در سال ۲۰۰۹ افتتاح شد در این زمان اندک به قطب اصلی پروازهای قطرایرویز تبدیل گردیده‌است. این فرودگاهی جدید و مدرن در شهر دوحه، پایتخت کشور قطر قرار دارد. فرودگاه حمد در حال حاضر ظرفیت جابجایی ۵۵ میلیون مسافر در سال را دارد از این رو به اصلی‌ترین فرودگاه تبدیل شده‌است. فرودگاه دوحه یکی از بهترین و مدرن‌ترین فرودگاه‌های جهان است.

عمومی و مترو

 

  • شرکت مواصالات کاروا مسئول حمل و نقل عمومی قطر و رشد و پیشرفت این شبکه است. این شرکت در حال ساخت شبکه ریلی وسیع برای قطار است که شامل راه‌آهن‌های خارج شهر و همین‌طور مترو برای دوحه است.

شبکه اتوبوس قطر رفت‌وآمد به کل دوحه و همین‌طور اتصال آن به شهرهای اطراف را ممکن می‌کند. قبلاً تاکسی‌های شهر نارنجی و شخصی بودند اما امروز جای آن‌ها را خودروهای فیروزه ای گرفته‌است. در قطر می‌توانید از سه وسیله حمل و نقل عمومی استفاده کنید که شامل اتوبوس، تاکسی و لیموزین است که همه این‌ها متعلق به شرکت مواصالات هستند. با داشتن کارت هوشمند رفت‌وآمد در هر سفر بین ۳ تا ۷ ریال قطر می‌شود که نسبت به تاکسی خیلی ارزان‌تر است.

تحصیلات

  • تحصیل در مدارس دولتی قطر برای شهروندان بومی و محلی این کشور بصورت رایگان است اما اتباع خارجی می‌باید جهت تحصیل در مدارس این کشور شهریه پرداخت نمایند. ناگفته نماند اگرچه افراد خارجی برای تحصیل در قطر باید هزینه‌هایی را پرداخت نمایند اما آنان می‌توانند از کیفیت و استانداردهای بسیار مناسب آموزش بهره‌مند گردند. قطر امکانات آموزشی مدرنی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد و دانشگاه‌های این کشور با دانشگاه‌های معتبر اروپایی در ارتباط هستند. تحصیل در قطر در بعضی رشته‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شود به همین خاطر داشتن مدرک معتبر زبان، یکی از شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور می‌باشد. هزینه زندگی و تحصیل در قطر با توجه به رشته و دانشگاه محل تحصیل و محل زندگی دانشجو متفاوت است. دانشجویان می‌توانند بورسیه تحصیلی دریافت کنند و از امکاناتی مانند خوابگاه، اینترنت، کتابخانه، شهریه دانشگاه و غیره یک سال به‌طور رایگان استفاده کنند. افرادی که مایل به تحصیل به زبان عربی در این کشور هستند، می‌توانند تقاضای بورسه تحصیلی یک ساله دهند. در صورت تأیید شدن درخواست، امکانات مذکور به‌طور رایگان یا با هزینه بسیار پایین در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد.

ورزش

 

  • ورزش در قطر از نظر مشارکت و محبوبیت در درجه اول بر فوتبال متمرکز است. علاوه بر این، دو و میدانی، بسکتبال، هندبال، والیبال، شترسواری، اسب سواری، کریکت و شنا نیز به‌طور گسترده‌ای برگزار می‌شود. در حال حاضر ۱۱ باشگاه چند ورزشی در کشور قطر و ۷ باشگاه تک ورزشی وجود دارد.

بزرگترین رویداد ورزشی که در قطر برگزار شد ۲۰۰۶ بود که به میزبانی این کشور در شهر دوحه برگزار شد. همچنین بزرگترین مسابقات گرندپری تنیس و موتور سواری نیز در قطر برگزار می شود. همچنین در ۲ دسامبر ۲۰۱۰، قطر حق میزبانی ۲۰۲۲ را بدست آورد و بدین ترتیب به اولین کشور عربی میزبان این مسابقات شد. قطر به عنوان نخستین کشور عربی، را میزبانی خواهد کرد.

استان خوزستان در جنوب‌غربی است، که بر کرانهٔ قرار دارد و مرکز تولید به‌شمار می‌آید. مساحت استان خوزستان ۶۴٫۰۵۷ است و با جمعیتی معادل ۴٬۷۱۰٬۵۰۶ نفر (۱۳۹۵)، پنجمین استان پرجمعیت ایران محسوب می‌شود. در سال ۱۳۰۳ مرکز استان خوزستان از به منتقل شد. از آن زمان تاکنون شهر مرکز این استان است.

از لحاظ تاریخی، خوزستان قدیمی‌ترین منطقهٔ محسوب می‌شود، که پیشینهٔ سکونت انسان در آن به ۲۷۰۰ سال و شکل‌گیری در ، بازمی‌گردد. خوزستان از شمال به ، از شرق به ، از شمال‌غربی به ، از جنوب‌شرقی به ، از جنوب به و و از غرب به کشور محدود می‌شود.

استان خوزستان هم‌اکنون دارای ۱۸ نماینده در و ۶ نماینده در می‌باشد. (بزرگترین تولیدکننده نفت ایران)، ، و در استان خوزستان مستقر می‌باشند.

دوران هخامنشیان

و از خوزستان به اسم اوکسی نام می‌برند. این استان با عیلامیان باستان و کم و بیش مرتبط است. نام ، و منعکس‌کننده ساکنین این منطقه درر زمان عیلامیان بوده‌است

دوران ساسانیان

نام خوزستان در () و نیز در () به صورت hūğestān (یعنی هوجِستان) یا hūžestān (یعنی هوژِستان) آمده‌است. سریانی‌ها به آن بت هوزایه می‌گفتند.

بخشی از متنی بر روی دست‌نویس مانوی M 5569 که از زمان و مکان مرگ مانی می‌گوید و در سدهٔ سوم میلادی (سیصد سال پیش از اسلام) نوشته شده‌است: آوانگاری به خطّ فارسی:

پَد چَفار سَخت، شَهرِوَر ماه، شَهرِوَر رُوژ، دُشَمبَت، اود اِیوَندَس ژَمان، اَندَر اَوِستام ای هوژِستان، اود شَهرِستان چِ بِیلاپاد، کَذ اَهراماد هُو پِدَر رُوشن

دوران اسلامی

به گفته در کتاب‌های تاریخ کلاسیک اسلامی، نام این استان، خوزستان بود. جغرافی‌دان قرن ۱۰ میلادی در کتاب «صورت الارض» در فصلی جداگانه، این استان را همراه با نقشه توصیف می‌کند و یاقوت در سده ۱۳ میلادی در جزئیاتی از خوزستان نوشته‌است.

در مورد خوزستان می‌نویسد: «خوزستان استانی ثروتمند و کم ارتفاع بود که دست کم به هفت کوره تقسیم می‌شد؛ بزرگترین جز آن هرمزداردشیر یا هرمزدشهر بود که عرب‌ها بدان سوق‌الاهواز می‌گفتند».

واژه خوزستان به معنای سرزمین «خوزها» است و خوز را به صورت‌های «هوز» و «حوز» نیز می‌نوشتند و جمع هوز در اهواز است که نام پایتخت استان خوزستان است. (متوفای حدود ۳۰۰ ق) خوزستان را با همان اهواز یکی می‌داند و آنجا را سرزمینی وسیع، مشتمل بر هفت کوره برمی‌شمارد که با نام کور الاهواز می‌خواندش.

، نظر دیگری دربارهٔ نام اهواز دارد. او نه فقط اهواز بلکه کل موقعیت جغرافیایی خوزستان امروزی را اهواز می‌داند. خوزستان را با همان اهواز یکی می‌داند و آنجا را سرزمینی وسیع، مشتمل بر هفت کوره برمی‌شمارد و به آن اکوار الاهواز می‌گوید. سبب وجود همین هفت کوره در این سرزمین، ، آنجا را اقلیم هفت حوزه نام‌گذارده تا آنجا که مقدسی در قرن چهارم هجری، از رواج این نام خبر داده و پیروی خود را از آن، اعلام می‌دارد. همچنین او یادآور می‌شود که برخی از این حوزه‌ها از میان رفته‌است

جغرافیا

استان خوزستان از شمال و شرق توسط احاطه شده‌است، با حرکت به سمت داخل استان از ارتفاع این کوه‌ها کاسته شده و جای خود را به تپه ماهورها می‌دهد. خوزستان شامل دو منطقه کوهستانی و جلگه‌ای است. دو پنجم کل مساحت این استان کوهستانی و سه پنجم آن جلگه‌ای می‌باشد. ، ، ، ، ، و ، از جمله کوه‌های خوزستان هستند. شیب کمی دارد و در برخی از نقاط آن موجود است که نقش عمده‌ای در شور کردن اراضی و آب‌ها دارد

رودها

خوزستان پرآب‌ترین استان ایران است. پنج رود بزرگ که از سرچشمه می‌گیرند، زمین‌های جلگه خوزستان را سیراب کرده و به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم، به می‌ریزند. بزرگترین این رودها، بزرگترین رودخانه ایران است، این رود که از کوه‌های زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد، در نزدیکی به آب دز می‌پیوندد و در نزدیکی ورودی به خلیج فارس، به این رود می‌ریزد. سومین رود بلند ایران پس از کارون و است. این رود که از کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد، پس از طی مسیری نزدیک به ۷۵۵ کیلومتر، در جهت جنوب غربی به در مرز ایران و می‌ریزد. نام کرخه از شهری در کوره شوش خوزستان به نام کرخا یا کرخه برگرفته‌شده‌است. آب دز از زاگرس مرکزی در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی نزدیکی جریان می‌یابد از کنار شهر اندیمشکو پس از عبور از سد دز اندیمشک، از میان شهر می‌گذرد و در ۱۰۰ کیلومتری جنوب این شهر در به کارون می‌ریزد. این رود با حجم بالای آب در طول تاریخ شریان حیاتی در منطقه بوده‌است. از کوه‌های ، سفید و در ۵۳ کیلومتری شمال غرب سرچشمه می‌گیرد پس از تلاقی با در با نام به راه خود ادامه می‌دهد و پس از مشروب کردن دشت و و در کل پس از پیمودن مسافتی نزدیک به ۴۳۸ کیلومتر به و خلیج فارس می‌ریزد. رود هندیجان یا از سرچشمه می‌گیرد و دو سرشاخه اصلی آن دو رود آب شیرین یا خیرآباد و آب شور یا شولستان است، این رود پس از گذر از به خلیج فارس می‌ریزد

تاریخ

دوران باستان

«خوزستان» در دوران باستان، به ویژه در دوره به دو ناحیه تقسیم می‌شد: بخش‌های شمال و شمال شرقی که () نام داشت و سرزمین‌های باصفا و کوهستان‌ها و جنگل‌های فراوانی را شامل بود و ناحیه جنوبی که دارای آب و هوای گرم و مرطوب و دشت‌های حاصل‌خیز و جلگه‌ای جنوبی که دارای آب و هوای گرم و مرطوب و دشت‌های حاصل‌خیز و جلگه‌ای سرسبز و پرآب بوده که به قاره‌ای کوچک و مستعد می‌مانست. بخش‌های جنوبی که «» نام داشته یادآور تمدن‌های دیرینه خوزستان است و بشدت تحت تأثیر فرهنگ «» بوده و جغرافیای وسیعی را شامل می‌شده که حد فاصل و و سواحل امروزی است.

در سال ۵۵۸ پیش از میلاد پادشاهی (کوروش دوم) در () و خوزستان آغاز شد و پایتخت به منتقل شد.

«» عهد باستان، خوزستان را از حاصل‌خیزترین جلگه‌های جهان می‌داند. زیرا رودخانه‌های زیادی این دشت را آبیاری می‌کرده که امکان کشاورزی و آبادانی را در این منطقه میسر می‌ساخته‌است. شاید بر همین اساس بوده که عده‌ای بر این باورند که نام این سرزمین «هند» یا «اند» بوده که به معنی «جایی با آب‌های فراوان» است.

دربارهٔ آبادی مرکز خوزستان در کتاب «» تألیف «ابو عبدالله محمد بن احمد مقدسی» جهانگردی از آمده‌است:

«شوشتر در همه این سرزمین، خوشتر، استوارتر و مهم‌تر از آن شهری نباشد. نهر به دور آن می‌چرخد نخلستان و باغها آن را فرا گرفته‌اند. بافندگان ماهر پنبه و دیبا در آن بسیارند از همه شهرها برتر است، اضداد را در خود جمع و در نزد جهانیان شهرت دارد؛ و درباره‌اش گفته‌اند آن همچون بهشتی است. باغهایش پر از ترنج و انار خوب، انگور و گلابی عالی و خرما می‌باشد. بهشت خوزستان است دیبای آن را به مصر وشام می‌برند، مردمش با خوشی عمر می‌گذرانند.»

همچنین در سفرنامه «» جهانگرد می‌خوانیم:

«سر انجام به شهر تستر () رسیدم که در قلمرو اتابک و سر حد بین دشت وکوهستان است. شهری بزرگ، زیبا، خرم و دارای پالیزهای نیکو و باغهای عالی است این شهر محاسن زیاد و بازارهای معتبر دارد و از شهرهای قدیمی است. در دو طرف رودخانه باغ قرار دارد و محاذی دروازه مانند و حله جسری از کشتیهای کوچک درست کرده‌اند، میوه در تستر فراوان است، خیرات و برکات این شهر بسیار و بازارهای آن در خوبی بی‌مانند می‌باشد.»

وجود مراکز علمی و فرهنگی همچون در این استان دال بر اهمیت و رونق این منطقه‌است که استادان بزرگ دانش را از ، ، و گرد هم آورده بوده‌است. این دانشگاه را بنیان‌گذاردند. این دانشگاه پزشکی که به دستور (۲۴۱–۲۷۱ م) به سبب وجود آب و هوا و طبیعت پر نعمت و مناسب در گندی شاپور (نزدیک دزفول) ساخته شد. توسط (ذوالاکتاف) مرمت و بازسازی گشت و در زمان تکمیل و توسعه یافت. و بزرگی همچون ، که از ارکان شعر عرب است، ، منجم و فرزندانش، جورجیس پسر بختشوع گندیشاپوری و شاعران شیعی، مانند و که با اشعار خود ولایت و امامت را پاس داشته‌اند و زبان به مقاومت گشوده‌اند از همین منطقه برخاسته و در این دیار زندگی می‌کرده‌اند.

در سال ۲۲۴ میلادی، به وسیله حاکم فارس (بعداً اردشیر یکم ساسانی) در واقع در استان خوزستان کنونی، شکست خورده و کشته می‌شود. طی این رویداد پادشاهی ۴۷۱ ساله پایان می‌پذیرد.

آغاز اسلام

خوزستان در نقشه‌ای از (سدهٔ ۱۰م)

والی در اوایل سال ۱۶ را از طرف خود مأمور فتح بلاد خوزستان کرد و به آسانی دهقانان ایرانی اهواز را به تسلیم و قبول وادار ساخت، اما عمر به علت حرکت زشتی که از مغیره روایت کردند او را از حکومت بصره برداشت و را به جای او فرستاد. ابوموسی دنباله فتوحات پیشینیان خود را گرفت و پس از چند رشته جنگ بلاد رامهرمز و شوش را مفتوح کرد. اما چون به شوشتر رسید به مقاومت والی آنجا که در قلعه شهر متحصن بود برخورد، ناچار از خلیفه کمک خواست و عمر دستور داد که از عمار بن یاسر با لشگریانی به یاری ابوموسی برود.

هرمزان و ایرانی‌های شوشتر سخت مقاومت کردند و عرب با وجود کثرت عدد بر ایشان پیروزی نیافتند تا آنکه به دلیل یک نفر خائن ایرانی بر مقام زنان و اطفال مدافعین راه یافتند و این کیفیت پای هرمزان و اصحاب او را در مقاومت سست کرد و جمعی از ایشان برای آنکه به دست مسلمین نیفتند خود و عزیزان خود را کشتند. سرانجام هرمزان از ابوموسی امان خواست و ابوموسی قبول این تکلیف را به امر خلیفه موکول ساخت و هرمزان به فرستاد. هرمزان به ظاهر پیش خلیفه اسلام آورد و عمر برای او وظیفه‌ای نیر مقرر داشت، اما چون بعدها به شرکت در قتل خلیفه و همدستی با متهم شد مسلمین او را کشتند.

پس از تسلیم هرمزان، شوشتر و جندی‌شاپور و بلاد دیگر خوزستان همه مسخر ابوموسی شدند و به این ترتیب فتح قسمت جلگه‌ای ایران تماماً به دست مسلمین به انجام رسید.

نام عربستان در دوره‌ای از تاریخ

به گفته به خاطر تأثیر قوی عرب زبان‌های مهاجر به جنوب غربی این استان (مخصوصاً مهاجرت بنی کعب و بنی لام) از قرن ۱۶ تا ۱۹ میلادی، نام عربستان به این ناحیه‌استان از زمان صفویه اطلاق گردید تا اینکه در زمان رضا شاه پهلوی با نام خوزستان جایگزین شد که خط پایانی بر آرزوهای تجزیه طلبانه ، رئیس قبیله کعب بود.

در اواخر قرن ۱۶ میلادی قبیله کعب از عراق به جنوب خوزستان مهاجرت کردند. در طی قرون موفقیت‌آمیز قبایل عرب بیشتری از جنوب عراق به نوار مرزی جنوب غربی خوزستان مهاجرت کرده‌اند.

در گویش‌های و که در خوزستان و جنوب غربی ایران تکلم می‌شده (و هنوز می‌شود) «او» به «هو» قابل تغییر است؛ مانند «اورمزد» – «هورمزد» و «اوشمند» – «هوشمند» همچنانکه «هورداد و حورداد» را «خرداد» و «خورتات» نیز گفته‌اند. البته تا سال‌های اخیر این اسامی را با حرف (ح) نیز می‌نوشته‌اند. از سوی دیگر «» واژه «خوز» را با نام‌های «خوز» و «هوز» و «اهواز» و «هویزه» هم ریشه می‌داند. «اهواز» محرف واژه «آواز» و «اوجا» نیز هست که در کتیبه داریوش بیستون آورده شده و این نام در کتیبه نقش رستم «خواجا» یا «خوجا» حک شده که هزار سال پیش، مرکز حکومت‌نشین استان خوزستان بوده‌است. پس از ، در دوران اشکانی، ساسانی و تمام دوران اسلامی مرکز حکومتی خوزستان بوده‌است. در سال ۱۳۰۳ در پی شیوع بیماری وبا در شوشتر مرکز حکومتی خوزستان به شهر تازه تأسیس اهواز که در ان زمان به نام ناصرالدین شاه ناصریه خوانده می‌شد منتقل شد و تاکنون نیز است. «به هر حال به وسیله بیگانگان برای تعمیم نام عربستان و فراموش شدن کلمه خوزستان سعی بسیار به کار رفت. این وضع تا سال ۱۳۰۳ه‍. ش؛ که حکومت مرکزی موفق شد پس از چندین سال غفلت از امور خوزستان به آن ناحیه توجه کند، باقی بود. در این تاریخ نام عربستان به کلی از فرمانها و مکاتبه‌های دولتی حذف و به {نام قدیمی آن} خوزستان تغییر نام یافت.»

در شاهنامهٔ فردوسی به تصحیح از این خطه با نام خوزیان یاد شده‌است. برای نمونه:

«ابن منظور» به سال ۷۱۱ ه‍.ق در «لسان العرب» اشاره دارد: و الخوز جیل من الناس، اعجمی معرب، یعنی: «خوز» قوم یا قبیله‌ای از مردم عجمند. از سوی دیگر «خوز» را به معنی «» و «» نیز معنا می‌کنند. زیرا خاک حاصلخیز و بارور خوزستان، استعداد ویژه‌ای برای رشد این گیاه داشته و آنجا بهترین محصول نیشکر را به دست می‌داده‌است.

در کتاب «مجمع التواریخ و القصص» خوزستان به نام «حجوستان» و «حبوجستان و اجار» آمده‌است که به نظر می‌آید، برگرفته از با عناوین «حبوجستان» و حوجستان است. همچنانکه در بعضی از گویش‌های رایج در این استان «بختیاری» برای ادای حرف «خ» از «ح» نیز بهره می‌گیرند؛ بنابراین واژگان «اوج»، «هوز»، «هوج»، «حوز» و «خوز» در سیر تحول و تطور لفظی با پسوند «ستان» و «اوجستان» به تدریج بر اثر سایش تلفظ، از «هوجستان» به «خوزستان» تغییری یافته‌است.[] در متون پارتی نیز واژه هوزستان اشاره به همان نام خوزستان در دوران نوین دارد.

در گویش‌های و «او» به «هو» قابل تغییر است؛ مانند «اورمزد» – «هورمزد» و «اوشمند» – «هوشمند» همچنانکه «هورداد و حورداد» را «خرداد» و «خورتات» نیز گفته‌اند.

جمعیت‌شناسی

برپایه نتایج نهایی سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، جمعیت استان خوزستان ۴٬۷۱۰٬۵۰۹ نفر بوده‌است که از این تعداد ۷۵/۵ درصد در سکونتگاه‌های شهری و ۲۴/۵ درصد در سکونتگاه‌های روستایی زندگی می‌کردند. شمار عرب‌ها در نواحی روستایی استان خوزستان در سال ۱۳۷۸ تعداد ۴۲۹۱۹۷ نفر برآورد شده که حدود ۳۸ درصد کل جمعیت روستایی استان را دربر می‌گرفت. جمعیت تخمینی برپایه آمار ذکر شده آن سال بین یک میلیون و دویست هزار بوده‌است که با در نظر گرفتن جمعیت کل استان در آنزمان که ۳٬۷۴۶٬۷۷۲ نفر ذکر شده حدود ٣١ درصد جمعیت استان تخمین زده می‌شود. این تخمین در پژوهش شورای فرهنگ عمومی که در سال ۱۳۸۹ انجام شد رقم ۳۵٪ (۳۵٫۶٪ مرد، ۳۱٫۹٪ زن) را نشان داد.

زبان

گویش‌های بومی خوزستان، مانند هرجای دیگر ایران، تحت تأثیر قرار دارند. عوامل مؤثر بر آن افزایش باسوادی، گسترش رسانه‌های جمعی، از جمله اینترنت، و رشد اقتصادی است. مورد آخر منجر به یک‌جانشینی عشایر، مهاجرت از روستا به شهر، و مهاجرت گستردهن از دیگر نواحی کشور به درون استان شده‌است. باید به جابجایی جمعیت در نتیجهٔ جنگ ایران و عراق و انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ نیز اشاره کرد. همهٔ این عوامل منجر به کاهش سخنگویان به گویش‌های بومی می‌شود. پیش از وقوع مهاجرت گسترده در جریان قرن بیستم و پس از آن، جمعیت خوزستان غالباً از دو گروه زبانی تشکیل می‌شد: سخنگویان به ، که در نواحی کشیده شده از خلیج فارس و اروندرود به سوی شهر اهواز و بالاتر از شهر اهواز تا نزدیکی‌های مرز استان‌های همجوار و قبل از برخورد به روستاهای بختیاری زندگی می‌کردند، و سخنگویان به که در نواحی به سوی شمال غرب و کوهپایه‌های رشته کوه زاگرس ساکن بودند.

عربی خوزستانی دارای لهجه‌های متفاوت بین مناطق مختلف آن می‌باشد اما در هر حال بیشترین شباهت را با لهجهٔ جنوب عراق دارد. گرچه ارزیابی زبانی از خوزستان تاکنون انجام نشده، گویش‌های صحبت شده توسط ایرانی زبانان استان به نظر بر سه نوع می‌رسد: – -، که در آن سه شهر بدان صحبت می‌شود، و زبانل لری و بهمئی که توسط مردمی که در مناطق کم ارتفاع خوزستان و کسانی که در روستاها و شهرهایی چون آغاجاری، مسجدسلیمان، رامهرمز، ایذه و… زندگی می‌کنند، صحبت می‌شود و زبان لری بالاگریوه ای که توسط مردم شهرستان اندیمشک و شوش صحبت می‌شود..

ترکیب قومی

خاک بختیاری، منتشر شده توسط . ایرانیکا گستره سکونتگاه بختیاری‌ها را از فریدن تا اهواز معرفی می‌کند.

استان خوزستان به علی وسعت زیاد دارای اقوام مختلفی می باشد که عبارتند از: قوم های لر(بختیاری، بهمئی و فیلی)، عرب٬ کرد٬ ترک(قشقایی) و فارس( بومیان خوزستان که مردم زبان هستند).

بومیان خوزستان که مردم زبان ، ، ، ، ، ، (رام اردشیر)، ، ، از بازماندگان مردم شهرنشین باستان خوزستان هستند و هر کدام مخصوص به خود دارند که کمی با هم متفاوتند.

، طوایف عرب خوزستان همگی از دسته کوچ نشین، غیر ثابت و با اصل و نسب مشخص در بودند. مهاجرت ایشان به جنوب غربی خوزستان از سده نهم ه‍.ق پس از دعوی سید محمد مشعشع از رؤسای قبایل عرب ، پس از فتح شروع گردید و تا زمان معاصر ادامه یافت. در دهه‌های اخیر به ویژه از زمان جنگ به این سو، در برخی از شهرهای این منطقه نیز ساکن گردیدند. تا پیش از عمده تمرکز جمعیتی عرب‌های خوزستان، بیشتر در شهرستان های باوی، و سکونت دارند.

که از هزاره‌های دور در خوزستان و عراق (تا سده‌های اولیه اسلامی) حضور داشته‌اند.که در شهرستان های و و بخش هایی از شهرستان های و و در شهر های از توابع و شهرهای و از توابع می باشند. استان خوزستان محل اسکان قشلاقی ایل بختیاری می باشد.

لرهای فیلی یا همان لر کوچک در شهرستان های و و بخش های از شهرستان و ساکن هستند.

جزوه ایالات کهگیلویه می باشند و در شهرستان های و استان خوزستان ساکن هستند.

کرد های خوزستان در شهرهای و ساکن هستند.

ترک های قشقایی نیز در شهر های و زندگی می کنند.

طی پژوهشی که به سفارش شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۳۸۹ ش انجام شد و براساس یک بررسی میدانی و یک جامعه آماری از میان ساکنان ۲۸۸ شهر و حدود ۱۴۰۰ روستای سراسر کشور، درصد اقوامی که در این نظر سنجی نمونه‌گیری شد در استان به قرار زیر بود:

وضعیت اجتماعی

مهاجرت

استان خوزستان بالاترین نرخ مهاجرت را در میان تمام استان‌های ایران دارد. تنها در چند سال پیش از ۱۳۹۷، ۴۰۰ هزار نفر از مردم خوزستان بنا به دلایلی مانند آب ناسالم، ریزگردها و هوای نامطبوع، گرمای زیاد هوا و شرایط اقلیمی نامساعد همچنین بیکاری، فقر و گرانی، محل سکونت خود را ترک کرده و به شهرهای شمال ایران و خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند.

اقتصاد و منابع طبیعی

در سال ۱۲۸۷ نخستین چاه ایران و ، توسط گروهی به سرپرستی در شهر در خوزستان حفر و نفت از آن استخراج شد. این چاه که به «» مشهور است، نخستین چاه نفت در جهان است که از آن در مقیاس صنعتی، نفت استخراج شده، و اولین گام در تأسیس صنعت نفت ایران و بوده‌است. هم‌اکنون به صورت موزه تحت مدیریت (NISOC) اداره می‌شود. استان خوزستان غنی‌ترین استان ایران در زمینهٔ منابع و است که در حال حاضر عمدهٔ درآمد کشور از راه صدور این دو محصول حاصل می‌شود.

اهواز، مرکز صنایع پخش و در خوزستان و تمامی مناطق نفتخیز در جنوب، غرب و شرق ایران است. و و پتروشیمی ماهشهر از جمله صنایع وابسته به نفت در این استان هستند.

کارخانجات ذوب و فولادسازی و محصولات آهنی و فولادی و لوله‌سازی از جمله صنایعی هستند که تأثیر بسزایی در اقتصاد منطقه و استان دارند. از جملهٔ این مجموعه‌ها می‌توان به ، ، ، و اشاره کرد.

گرمای بیش از حد و تمرکز صنایع بزرگ در استان خوزستان باعث شده‌است که این استان پس از بزرگترین مصرف‌کنندهٔ انرژی در ایران باشد. نیروگاه‌های حرارتی و گازی استان عبارتند از ، ، ، و .

تا چندی پیش قابلیت کشتی‌رانی تجاری در تا بندری در شهر وجود داشت و بخشی از بار ترانزیت تجاری از این راه منتقل می‌شد. اما در پی عدم رسیدگی این کاربرد در حال حاضر منتفی است و کشتی‌رانی تجاری عملاً انجام نمی‌گیرد. و (با دسترسی از رود ) و و پیش از از لحاظ تجاری اهمیت فراوانی داشتند و مجموعهٔ این بنادر با -، مسیر پراهمیتی برای حمل و نقل تجاری بود، اما در طول ، آسیب فراوانی دیدند و عملاً مخروبه و متروکه شدند و امروز با روندی بسیار کُند، به کسری از وضعیت سابق خود نزدیک می‌شوند.

آب فراوان رودهای ، و (زهره)، ، ، و که اکثراً جزو پرآب‌ترین رودهای ایران هستند و ساختار جلگه‌ای استان خوزستان، قابلیت بالقوهٔ فراوانی در آن ایجاد کرده‌است. جدا از کشاورزی سنتی و نیمه مکانیزهٔ محصولات سنتی (مثل ، ، و )، هم به صورت صنعتی در قالب در ابعاد جغرافیایی وسیعی کاشته شده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. از جمله صنایع جانبی قدیمی نیشکر در خوزستان، مجتمع کاغذسازی هفت‌تپه است که از دیرباز با استفاده از ضایعات نیشکر به تولید می‌پردازد.

شهرستان‌های خوزستان

سهم شهرستان‌های استان خوزستان از مجموع ۱۴۰۰۱۱۰۰ میلیون ریال سپرده بانکی در این استان در سال ۱۳۹۱

استان خوزستان دارای ۲۷ و ۵۴ و ۵۲ و ۱۱۲ و ۳۸۸۰ مسکونی و ۲٬۵۱۴ آبادی غیر مسکونی می‌باشد.

نگاه کنید به:

جزایر خوزستان

خوزستان دارای جزایر مختلفی است؛ که از جمله آن‌ها می‌توان به جزایر بونه و درا که به آن‌ها دیره و بنه هم می‌گویند و همچنین به و اشاره کرد

حالا مقایسه باخودتان

خدا لعنت کنه بر باعث وبانی این وضع ایران

 

کشور قطر در جنوب غرب آسیا واقع شده و توسط خلیج فارس احاطه شده است. این کشور کوچک یکی از توسعه یافته ترین و ثروتمندترین کشورهای منطقه است. پایتخت قطر، دوحه، مشهور ترین شهر این کشور است و جاذبه های گردشگری زیادی را در خود جای داده است. به دلیل مساحت کوچک و نزدیکی به ایران، تور قطر طولانی و سخت نیست و می توانید  با قیمتی مناسب به این کشور سفر کنید.

اطلاعات کلی درباره قطر

کشور قطر حدود ۱۱.۴۹۳ کیلومتر مربع مساحت دارد که از مساحت استان تهران کمتر است. همچنین استان خوزستان حدود 5 برابر کشور قطر مساحت دارد. این کشور در بخش جنوبی خلیج فارس و در شبه جزیره عربستان قرار دارد.قطر تنها با کشور عربستان مرز زمینی مشترک دارد و با سایر کشور ها نظیر ایران، کویت، عراق، امارات و بحرین، مرز مشترک آبی دارد

پایتخت این کشور دوحه است که در واقع مهم ترین شهر قطر نیز بشمار می رود. از سال 2014 به دلیل مساحت کوچک، قطر به 8 شهرداری تقسیم بندی شده است که بزرگترین واحد تقسیم بندی خاک این کشور است. 8 شهرداری قطر نیز به 98 منطقه تقسیم شده است که در زیر شهرداری های مختلف را نام برده ایم:

  1.  
  2.  
  3.  
  4.  
  5.  
  6.  
  7.  
  8.  

کشور قطر دارای بیشترین ذخیره گاز در جهان است. به همین دلیل مجله معتبر فوربس قطر را به عنوان ثروتمندترین کشور جهان با درآمد ناخالص ملی معرفی کرده است. نظام سیاسی این کشور نیز دولتی متمرکز بر پادشاهی مشروطه است. زبان رسمی مردم قطر عربی است و زبان انگلیسی نیز به عنوان زبان دوم بین مردم رایج است

پیش شماره قطر 974 و شماره اورژانس، آتش نشانی و پلیس 999 است. قطری آب و هوایی شبیه جنوب ایران دارد و حشرات زیادی در این کشور مشاهده می شود. به همین خاطر سمپاشی به صورت روزانه انجام می شود و امکان مسموم بودن غذا و مواد مصرفی نیز وجود دارد. به همین دلیل به شما توصیه می شود در به مکان های باکیفیت برای خوردن غذا مراجعه کنید.

دین در کشور قطر

دین رسمی کشور قطر نیز مانند ایران اسلام و اغلب مسلمان هستند. واحد پول قطر ریال است اما خرید با دلار نیز در این منطقه رواج دارد. جمعیت این کشور در سال 2017 چیزی معادل 2.5 میلیون نفر تخمین زده شده است. نکته جالب اینجاست که فقط یک چهارم این جمعیت را زنان تشکیل می دهند زیرا حجم کارگران مهاجر مرد در این کشور زیاد است

گردشگری قطر

قطر یکی از کشورهایی است که بالاترین رشد را در زمینه گردشگری در چند سال اخیر دارد. بر اساس آخرین رتبه بندی جهان، بیشتر از 2.5 میلیون گردشگر بین المللی در سال اخیر از قطر بازدید کردند. قطر نیز کوشش هایی در زمینه تسهیل این روند انجام داده است، از جمله اینکه گردشگران 88 کشور دنیا برای ورود به قطر به ویزا نیاز نداشته باشند. شما هم میتوانید با انتخاب تور قطر به این کشور زیبا و پر گردشگر سفر کنید.

بهترین زمان برای تور قطر چه تاریخی است؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم قطر کشوری گرم و خشک است و آب و هوایی شبیه شهرهای جنوبی ایران دارد. به همین دلیل بسیاری از مسافرانی که قبلا تور قطر را تجربه کرده اند ترجیح می دهند پاییز و زمستان به این کشور سفر کنند. نیمه دوم سال بهترین زمان برای ثبت نام تور قطر است. در این ایام آب و هوا کمی معتدل تر و مطلوب تر می شود و نیازی به تحمل آفتاب سوزان قطر نیست

اما اگر می خواهید که هزینه تور قطر ارزان تر باشد و از نظر آب و هوایی نیز زیاد به مشکل نخورید، بهتر است فصل بهار را برای خرید تور قطر در نظر بگیرید. در این فصل رطوبت هوا بیشتر است و گرمای قطر هنوز به اوج خود نرسیده است. همچنین در این فصل تعداد گردشگران نیز کمتر و قطر خلوت است

برای سفر به قطر به چه ارزی نیاز داریم؟

برای سفر به هر کشوری، بهتر است مقداری از بودجه خود را به ارز واحد آن کشور تبدیل کنید. بخش دیگر آن را نیز یورو و دلار تهیه کنید. ارز رسمی کشور قطر ریال است. در تمامی بخش های سفر از جمله فرودگاه های اصلی، صرافی هایی وجود دارد که به کمک آن ها می توانید  پول خود را به ریال قطر تبدیل کنید.

تور قطر شامل چه امکاناتی می شود؟

در تور قطر سام سیر می توانید از امکانات زیادی استفاده کنید. به عنوان مثال با انتخاب یک تور مناسب می توانید از بیمه مسافرتی خوبی بهره مند شوید. همچنین در بسیاری از تور های ارزان قطر مانند تور دوحه ترانسفر بین شهری و فرودگاهی وجود دارد. بازدید از مکان های دیدنی نیز به همراه یک لیدر مسلط به زبان عربی صورت می گیرد. قطر به دلیل مساحت کوچک دارای اقامتگاه ها و هتل های با کیفیت است. حتی اگر از تور ارزان قطر استفاده کنید، هتل ها کیفیت بالایی در ارائه خدمات دارند. هتل های تور قطر سام سیر شامل سرویس صبحانه و برخی از آن ها نیز شامل ناهار و شام می شوند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

 

فهرست مقاله

  • https://hillbilly ir/مقایسه-مساحت-قطر-با-شهرهای-ایران/
نمایش بیشتر

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا