خانواده

سریال آهوی من مارال

اسماعیل عفیفه، تهیه‌کننده‌ی سریال «جیران» گفت: در حال حاضر هیچ پلتفرمی حاضر نشده است «آهوی من مارال» را عرضه کند. مشکل آقای غفارزاده و تهیه‌کننده محترمشان شباهت داستان «جیران» به فیلمنامه آنها نیست بلکه مشکل این است که سریال بی‌کیفیتی تولید کرده‌اند که روی دستشان مانده و حالا با هزینه گزافی که مدعی آنند و با بدهی انباشته‌ای که به عوامل کار دارند می‌خواهند با متهم کردن سریال «جیران» فضا را آلوده کرده، و به رسانه‌ها آدرس اشتباهی داده و از پذیرش مسئولیت شکستشان در ساخت یک سریال ضعیف شانه خالی کنند. اگر قصه آقای غفارزاده خوب بود و ارزش کار کردن داشت چرا من باید حداقل دو بار جواب رد به اصرار ایشان برای تهیه‌کنندگی این سریال در نمایش خانگی بدهم؟ آن هم در سال ۹۶ که بسیاری از تهیه‌کنندگان به دنبال چنین فرصتی بودند. سریال «جیران» پخش و این ماجراها تمام می‌شود اما به فرض حتی اگر سریالی به نام «جیران» وجود نداشته باشد، باز هم مشکل سریال «آهوی من مارال» حل نخواهد شد چون مشکلات این سریال درونی است و ربطی به «جیران» ندارد.

عفیفه در گفت‌وگویی با ایسنا به اظهارات و ادعاهای سازندگان مجموعه دیگری با موضوع ناصرالدین شاه با عنوان «آهوی من مارال» پاسخ داد و توضیحاتی را در چند بند در این زمینه ارائه کرد.

عفیفه در ابتدای این گفت‌وگو تایید می‌کند که سازندگان «آهوی من مارال» برای تهیه‌کنندگی این سریال در بدو امر به وی پیشنهاد داده‌ بودند که او نپذیرفته است و در ادامه ماجرا را اینگونه تشریح می‌کند: در مهر ماه ۱۳۹۶ آقای غفارزاده سه طرح فیلمنامه برای من ارسال کردند. سپس جلسه‌ای حضوری با ایشان داشتم که در آن جلسه گفتند برای یکی از طرح‌ها (آهوی من مارال) سرمایه‌گذار پیدا کرده‌اند و بنا شد جلسه‌ای با سرمایه‌گذار مذکور داشته باشیم. چون دیدم ماجرا دارد جدی می‌شود و چون طرح مورد نظر آقای غفارزاده به نظرم ضعیف می‌آمد تصمیم گرفتم یکی از فیلم‌های آقای غفارزاده را ببینم و متاسفانه فیلمی که دیدم حتی از طرح مارال، هم ناامیدکننده‌تر بود. به نظرم با سیاق فیلمسازی ایشان و با طرح به شدت ضعیفی که داشتند امکان نداشت بتوانند سریال قابل عرضه‌ای بسازند؛ بنابراین در جلسه بعدی به نماینده سرمایه‌گذار اعلام کردم که تمایلی برای همکاری در این پروژه تحت هیچ سِمَت و عنوانی ندارم و خیلی روشن گفتم که این طرح با این کارگردان به سرانجام نمی‌رسد چون نمی‌شود هم فیلمنامه ضعیف باشد و هم فیلمساز.

این تهیه‌کننده اظهاراتش را اینگونه ادامه می‌دهد: تمام این نشست‌ها و جلسات ظرف کمتر از یک ماه انجام شد (از دریافت طرح‌ها تا اعلام انصراف بنده کلا حدود بیست و پنج روز). ضمنا من این عدم تمایل برای حضور در پروژه را مستقیما به اطلاع آقای غفارزاده نیز رساندم. بعدتر ایشان یک بار هم در بهمن‌ماه همان سال (۹۶) به من گفتند یک سرمایه‌گذار خارجی برای «آهوی من مارال» پیدا کرده‌اند و از من خواستند تهیه‌کنندگی کار را بپذیرم که باز بنا به دلایل پیش‌گفته نپذیرفتم.

عفیفه تاکید می‌کند که ارتباطش با طرح «آهوی من مارال»، فقط منحصر به سه جلسه‌ای بوده است که با افراد فوق‌الذکر داشته و ابدا قراردادی با هیچکس نبسته است و اضافه می‌کند: یعنی شفاهی شروع شد و شفاهی تمام شد. باید در نظر داشت مطالعه و بررسی فیلمنامه‌های متعدد یک روند معمول در حرفه تهیه‌کنندگی است و صِرف مطالعه این فیلمنامه‌ها من و هیچ تهیه‌کننده‌ای را متعهد به ساختن آنها نمی‌کند.

تهیه‌کننده سریال «جیران» که سابقه همکاری با حسن فتحی را در سریال‌هایی چون «میوه ممنوعه»، «زمانه» و «در مسیر زاینده رود» دارد، در ادامه این گفت‌وگو به سریال «جیران» و روند ساخت این پروژه اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: «مدتی بعد، از آنجایی که آقای فتحی از ساخت سریال «شهرزاد» فارغ شده بودند و من سرمایه‌گذاری علاقمند برای تولید یک سریال نمایش خانگی پیدا کرده بودم، تصمیم گرفتیم دنبال فیلمنامه باشیم. بعدتر و در آبان ماه سال ۱۳۹۷ بود که فیلمنامه سریال «جیران» نوشته احسان جوانمرد که در همان ایام سریال موفق «بانوی عمارت» را در حال پخش داشت به دستم رسید که مورد تایید آقای فتحی و من قرار گرفت.»

عفیفه سپس با بیان اینکه «طبعاً من آگاه بودم «طرح آهوی من مارال» که یک سال و اندی قبل‌تر به من ارائه شده نیز به مقطعی از زندگی ناصرالدین شاه می‌پردازد اما به دلایل زیر ارتباطی بین این دو پروژه نمی‌دیدم که بخواهم به خاطر آن سابقه (یعنی آن سه جلسه‌ای که برای ارزیابی کار آهوی من مارال گذاشته بودم) از تولید سریالی جذاب و ارزشمند به نام «جیران» صرف نظر کنم»، سپس این دلایل را چنین برمی‌شمارد:

«۱ـ خلاصه طرح «آهوی من مارال» به زندگی ناصرالدین شاه در سنین پیری می‌پرداخت، در حالی‌که سریال «جیران» به زندگی ناصرالدین شاه و سوگلی محبوبش جیران در اوایل سلطنت او می‌پردازد.

۲- سریال «جیران»، بر اساس وقایع، شخصیت‌ها و مستندات تاریخی نوشته شده و شخصیت‌های تخیلی کار نیز ربطی به آنچه که در خلاصه طرح «آهوی من مارال» آمده بود ندارند. در مقابل «آهوی من مارال» اساساً داستانی تخیلی دارد.

۳- همه نویسندگان از حق برابر برای استفاده از شخصیت‌ها و وقایع تاریخی در نگارش داستان و نمایشنامه و فیلمنامه برخوردارند.

۴- طرح مفصل «جیران»، در سال ۹۱ نوشته شده و در سال ۹۳ به آقای مجید مولایی برای تولید سریال ایمیل شده که ضمن موجود بودن مستندات موثق از جمله مکاتبات ایمیلی، شخص آقای مجید مولایی و افرادی دیگر نیز به عنوان شاهد این واقعیت روشن را تایید کرده و می‌کنند.

نکته حائز اهمیت دیگر فاصله زمانی است که بین مطالعه طرح آقای غفارزاده و ارائه سریال «جیران» به وزارت ارشاد توسط اینجانب وجود دارد. همانگونه که پیشتر اشاره کردم خلاصه طرح «آهوی من مارال» مهر ۹۶ به دست من رسید و پروانه ساخت «جیران» اواخر تیر ۹۸ صادر شد. یعنی چیزی حدود ۲۱ ماه بعد از اینکه من خلاصه طرح آقای غفارزاده را مطالعه کردم. حالا پرسش من این است که مطالعه خلاصه طرح یک قصه درباره فلان شاه مرا تا چند سال گرفتار و آلوده می‌کند و تا کی حق ندارم قصه‌ای درباره آن شاه کار کنم؟ تا آخر عمر؟ تا دو سال؟ تا یک سال؟ تا شش ماه؟ دقیقا چقدر؟ پاسخ این سوال و قوانین مربوط به حقوق مولف و مصنف در مورد منابع تاریخی مورد استفاده نویسندگان روشن است.

فارغ از مسائل پیش‌گفته آقای غفارزاده شکایتی علیه پروژه «جیران» به شورای داوری آیفیک ارائه کردند. رایِ شورا به من ابلاغ شد که بنا بر آن پروژه جیران می بایست دو مورد مشخص را مراعات کند. اول اینکه تا اردیبهشت سال ۱۴۰۰ سریال جیران را منتشر نکند و دوم شباهت‌های احتمالی بین فیلمنامه‌ها را حذف نماید. ما به هر دو بند رای داوری عمل کردیم. سریال تا اردیبهشت سال جاری منتشر نشد و کارشناس پرونده آقای فرهاد توحیدی نیز بعد از مطالعه کامل و مقایسه دو فیلمنامه صریح و روشن و قاطع اعلام کرد که هیچ شباهتی بین آنها وجود ندارد.

بنا بر این هر دو سریال به کار ادامه دادند و با توجه به کوتاه‌تر بودن فیلمنامه پیش‌بینی می‌شد سریال «آهوی من مارال» زودتر از «جیران» برای پخش آماده شود. همین اتفاق هم افتاد. چندین ماه است بنا به ادعای خود سازندگان سریال مذکور، هفتاد درصد از پانزده قسمت کار آماده است؛ اما چرا پخش نمی‌شود؟ پاسخ همانی است که بنده در سال ۹۶ بعد از ارزیابی فیلمنامه و توانایی کارگردانی آقای غفارزاده پیش‌بینی کرده بودم. همان زمان به نماینده سرمایه‌گذار اعلام کردم که با توجه به متن ضعیف و عدم توانایی کارگردان و کم‌تجربگی وی در سریال‌سازی این پروژه با این کارگردان عاقبت خوبی ندارد. در حال حاضر هیچ پلتفرمی حاضر نشده است «آهوی من مارال» را عرضه کند. مشکل آقای غفارزاده و تهیه‌کننده محترمشان شباهت داستان «جیران» به فیلمنامه آنها نیست بلکه مشکل این است که سریال بی‌کیفیتی تولید کرده‌اند که روی دستشان مانده و حالا با هزینه گزافی که مدعی آنند و با بدهی انباشته‌ای که به عوامل کار دارند می‌خواهند با متهم کردن سریال «جیران» فضا را آلوده کرده، و به رسانه‌ها آدرس اشتباهی داده و از پذیرش مسئولیت شکستشان در ساخت یک سریال ضعیف شانه خالی کنند. اگر قصه آقای غفارزاده خوب بود و ارزش کار کردن داشت چرا من باید حداقل دو بار جواب رد به اصرار ایشان برای تهیه‌کنندگی این سریال در نمایش خانگی بدهم؟ آن هم در سال ۹۶ که بسیاری از تهیه‌کنندگان به دنبال چنین فرصتی بودند. سریال «جیران» پخش و این ماجراها تمام می‌شود اما به فرض حتی اگر سریالی به نام «جیران» وجود نداشته باشد، باز هم مشکل سریال «آهوی من مارال» حل نخواهد شد چون مشکلات این سریال درونی است و ربطی به «جیران» ندارد.»

به گزارش ایسنا، سریال «جیران» به کارگردانی حسن فتحی قرار بود جمعه ـ ۲۴ دی ماه ـ منتشر شود اما به دلایلی که از سوی پلتفرم پخش‌کننده (فیلیمو) «ملاحظات ممیزی از سوی ساترا» اعلام شد، حداکثر تا هفته آینده ـ اول بهمن ماه ـ پخش آن به تاخیر افتاد.

انتهای پیام


گزارشی از وضعیت سریال «آهوی من مارال» به کارگردانی مهرداد غفارزاده که به موازات سریال «جیران» با موضوع ناصرالدین‌شاه ساخته شد و در پی شکایت کارگردان «آهوی من مارال»، دادگاه رأی به امکان پخش «جیران» در پلتفرم‌ها داد.

به گزارش همشهری، «مارال» و «جیران» قصه طولانی دارند؛ ۲سریال در شبکه نمایش خانگی که دچار مشکل شده‌اند. اختلاف از آنجا شروع شد که کارگردان «مارال» عنوان کرد که داستان «جیران» از روی فیلمنامه‌اش ساخته شده، با اینکه «جیران» از شبکه نمایش خانگی پخش شده و از قضا منتقدان زیادی را هم دارد، اما مهرداد غفارزاده هم دست به شکایت شده است و مصرانه پیگیر حق و حقوق فیلمنامه و سریالش است. غفارزاده هم در دیوال عدالت اداری و هم در دادگاه فرهنگ و رسانه شکایت خود را تقدیم کرده و به‌گفته خودش پرونده در جریان است.

قصه مارال

«آهوی من مارال» به کارگردانی مهرداد غفارزاده و تهیه‌کنندگی مشترک سعید خندق‌آبادی و بهروز خوش‌رزم، پروژه‌ای در شبکه نمایش خانگی بود که به موازات سریال «جیران» با موضوع ناصرالدی‌شاه ساخته شد و همین مسئله انتقاد و شکایت کارگردان «آهوی من مارال» را به‌دنبال داشت.

در نهایت دادگاهی در سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) تشیکل شد و رأی به امکان پخش «جیران» در پلتفرم‌ها داد. اما سریال در حالی پخش شد که سازندگان «مارال» می‌گویند این سریال نعل‌به‌نعل کپی‌برداری از فیلمنامه سریالشان است. حالا تولید این سریال متوقف مانده، اما غفارزاده عنوان کرده که پرونده تولید بسته نشده و این سریال حتما باقیمانده تولیدش را خواهد داشت و بدون شک پخش می‌شود.

مارال حتما پخش می‌شود

حسن معجونی که این روز‌ها در دیگر سریال شبکه نمایش خانگی «راز بقا» بازی دارد، درباره سرنوشت «مارال» نوشته است: «همین چند ماه پیش با شروع پخش سریال «جیران»، سریال «آهوی من مارال» پرونده‌اش بسته شد. تنها عایدی ما همین عکس بود که نقش قوری شد. یک‌سال تمام وقت گذاشتیم بی‌دستمزد و کسی نپرسید از کجا می‌خورید. ما شاهیم و خزانه ما هم پر است. نشستیم در اندرونی و چایمان را نوشیدیم. مهم دغدغه مملکت‌داری است که ما داریم.»

به‌گفته غفارزاده، در سریال «آهوی من مارال» ۷۵درصد از تولیدات انجام شده و تنها ۲۵درصد آن باقی مانده است. این سریال در ۲۰قسمت راهی پخش می‌شود. این کارگردان تأکید می‌کند که پرونده «آهوی من مارال» برای ساخت بسته نشده است و مابقی هم تولید و قطعا پخش می‌شود.

قضاوت جانبدارانه ساترا

مهرداد غفارزاده، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما هم درباره جلسه کارشناسی که درباره شباهت‌های سریال مارال و جیران در ساترا برگزار شد، توضیح داد: «مسئولان وقت ساترا به شکل یک طرفه نظر کارشناسی خود را در جلساتی که گذاشتند، اعلام کردند، چرا که این جلسه در ۶ساعت برگزار شد و این در حالی است که ۵قسمت سریال جیران دیده شده است، مشخص نیست چه فرصتی برای مقایسه، کارشناسی و تطابق فیلمنامه گذاشته شده است.»

وی با تأکید بر اینکه در این زمان، فرصت کارشناسی وجود نداشته می‌گوید: «جلسه کارشناسی را و نظرخواهی در تایم کوتاه و به‌صورت پرسشنامه تست چهارگزینه بوده و یک جلسه نمایشی برای توجیه صدور مجوز غیرقانونی پخش بوده. چون طبق قانون هر سازنده‌ای چنانچه پس از دریافت مجوز ساخت متن را تغییر بدهد و یا چیزی کم یا به آن الحاق کند، نباید مجوز پخش بگیرد و ساترا بدون درنظر گرفتن این موارد و رأی محکومیت حذف شباهت‌ها مجوز پخش داده و به همین‌خاطر، هر نتیجه‌ای نمی‌توانست منصفانه باشد. همین موضوع را هم در جلسه مشترکی با کارشناسان پیش از شروع جلسه اعلام کردیم که حق شکایت کیفری برای ما محفوظ است. پس از صدور نظر کارشناسی ساترا تصمیم ما برای شکایت کیفری جدی‌تر شد. اما دست نگه داشتیم تا سریال «جیران» پخش شود تا تطابق‌های لازم صورت بگیرد. ۳قسمت سریال که پخش شد، آن را دیدیم و همانطور که فکر می‌کردیم شباهت‌هایی به وضوح و روشنی بین طرح و فیلمنامه ما با جیران وجود داشت.»

شکایت در دیوال عدالت اداری

غفارزاده با عنوان این مطلب که با پخش «جیران» دیدیم که شباهت‌ها خیلی زیاد است، یادآور می‌شود: «ما پس از پخش ۳قسمت به این نتیجه رسیدیم که خیلی سریع اقدام به شکایت کیفری کنیم. این کار را کردیم و بازپرس تطبیق فیلمنامه‌ها و طرح فیلمنامه و همچنین فیلم ساخته شده جیران و مارال را به کارشناسی ارجاع داده و کارشناس هم با مقایسه دقیق نظر خودش را اعلام کرده و حالا ما منتظر نظر بازپرس پرونده هستیم. این شکایت از اسماعیل عفیفه و حسن فتحی و فیلیمو بوده است. البته از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ساترا هم در دیوان عدالت اداری به‌خاطر صدور مجوز‌های غیرقانونی شکایت کرده‌ایم و پیرو همین شکایت ۲جلسه رسیدگی هم گذاشته شده است.»


بازیگر سریال بچه مهندس که سریال افرا را آماده نمایش دارد در تازه ترین حضور خود در شبکه نمایش خانگی در سریال آهوی من مارال در نقش جوان عاشق یاشار ایفای نقش کرده است. در ادامه نقش و عکس های از روزبه حصارى آهوی من مارال را در Niksalehi مشاهده کنید.

روزبه حصارى آهوی من مارال

«آهوی من مارال» به کارگردانی مهرداد غفارزاده و تهیه‌کنندگی سعید خندق‌آبادی و بهروز خوش‌رزم تولید مى شـود در خلاصه قصه این سریال آمده است؛ ناصرالدین شاه، دست به ماشه برده تا آهویی صید کند که آهو چشمی، چون باد از راه رسیده و چون برق می‌گذرد و به دنبالش حال سلطان صاحبقران می شود حال صیدی که در دام مانده باشد ، صیاد رفته باشد. روزبه حصارى در سریال آهوی من مارال نقش یاشار را برعهده دارد.

روزبه حصارى آهوی من مارالکودکی روزبه حصارى
سریالروزبه حصاری در بچه مهندس

روزبه حصارى سریال یادآوری به کارگردانی حجت قاسم زاده اصل در نقش علی اعلایی،
سریال تاریکی شب و روشنایی روز به کارگردانی حجت قاسم زاده اصل در نقش بهنام طریقت
برای شبکه ۲ در سال ۹۶، سریال سلام آقای مدیر به کارگردانی علیرضا توانا در نقش امیرعلی صدرا
در سال ۹۷ برای شبکه ۲، سریال بچه مهندس ۳ به کارگردانی علی غفاری در نقش جواد جوادی
در شبکه ۲ در سال ۹۸ از جمله کارهای تلویزیونی وی هستند.

روزبه حصارى آهوی من مارالروزبه حصارى آهوی من مارال
ترلان پروانهترلان پروانه در نقش مارال در آهوی من مارال

بیوگرافی آقای بازیگر

روزبه حصاری متولد ۱۳۶۶ در تهران است. وی فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع است. او فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۹۲ با فیلم امروز آغاز کرد. وی با بازی در سریال یادآوری به کارگردانی حجت قاسم‌ زاده‌ اصل به شهرت رسید همچنین بازی در تئاتر تقدیربازان به کارگردانی سیما تیرانداز از دیگر فعالیت‌ های هنری وی بشمار می‌ آید.

خوانندهخوانندگی روزبه حصاری

روزبه حصاری در یک خانواده ی ۴ نفره بزرگ شده است و یک برادر بزرگ تر از خود دارد.
از کودکی علاقه مند هنر و موسیقی بوده و به مرور در کلاس های موسیقی و نوازندگی
سازهای کوبه ای پرداخته است.

روزبه حصاری
عکس های اینستاگرام روزبه حصاری

نقش روزبه حصارى آهوی من مارال

روزبه حصارى در صحفه شخصی اش درباره سریال جدید خود در شبکه نمایش خانگی نوشت : روزبه حصارى در نقش یاشار در سریال آوی من مارال ایفای نقش مى نماید. نقشی که عاشقانه دوستش دارم پیشکش عاشیق های آذربایجان امید که مقبول بیافتد و سربلند باشم یاشاسین ایران 🇮🇷
یاشاسین آذربایجان

عکس های روزبه حصاری

این سریال روایتی از دوره قاجار و عصر ناصرالدین شاه و ماجرای دلدادگی ناصرالدین شاه به
دختری روستازاده در این سریال نمایش خانگی به تصویر کشیده می شود.

روزبه حصاری
روزبه حصاری بازیگر جوان سینما

گردآوری گروه سینما نیک صالحی

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا