پزشکی

درمان چسبندگی شانه با طب سنتی

روماتیسم( rheumatoid arthritis )

روماتیسم به طور کلی به یک بیماری خاص اطلاق نمی شود، یعنی اگر شما بخواهید تشخیص یک بیماری را روماتیسم بدانید خیلی کلی صحبت کرده اید. زیرا این واژه که از ریشه یونانی روما به معنای جریان یافتن وارد علم پزشکی شده است در واقع مجموعه درد های مفاصل و سایر ارگان های حرکتی را شامل می شود. اما با کمی کندوکاو پیرامون این بیماری خواهید فهمید که این بیماری از اندام های حرکتی فراتر رفته است. این بیماری نتیجه حمله سیستم ایمنی بدن به بافت های بدن است.

سیستم ایمنی که وظیفه حفاظت از بدن در مقابل عوامل بیگانه مانند میکروب ها و ویروس ها را دارد، گاهی به برخی دلایل ممکن است که بافت های بدن را به عنوان عامل بیگانه تشخیص دهد و به آن ها حمله کند. این نوع اختلال در سیستم ایمنی را بیماری خود ایمنی می گویند.

بنابراین روماتیسم یک بیماری خود ایمنی است و اگر بخواهیم بدانیم علت روماتیسم چیست؟ و چرا سیستم ایمنی بدن به عضلات و مفاصل حرکتی ما حمله می کند؟

باید بگوییم هنوز دلیل واضح و مشخصی برای این پرسش یافت نشده است، برخی محققان معتقدند این بیماری ریشه وراثتی و خانوادگی دارد و ممکن است در بدن فرد به صورت نهفته باشد اما هر گونه عوامل محیطی و شرایط نادرست زندگی می تواند محرک آغاز این بیماری در بدن فرد باشد.

علائم روماتیسم

این بیماری انواع مختلفی دارد و علائم در هر گونه متفاوت است، اما به طور کلی همه انواع روماتیسم دارای چند علائم یکسان هستند که از بین آن ها می توان به تب، خستگی، کم اشتهایی، التهاب و خشکی و درد در مفاصل اشاره کرد. پس ابتدا نگاهی به انواع این بیماری می اندازیم و علائم هر یک را جداگانه بررسی می کنیم، سپس به شیوه های درمان خواهیم پرداخت.

انواع روماتیسم

این بیماری انشعابات زیادی دارد که می توان برخی از مهمترین آن ها را در چهار دسته زیر قرار داد:

  • عضلانی
  • پوستی
  • قلبی
  • مفصلی

روماتیسم عضلانی

روماتیسم عضلانی  که ماهیچه ای هم نامیده می شود، نوعی بیماری خود ایمنی است که سیستم ایمنی بافت های ماهیچه ای بدن را هدف قرار می دهد و باعث ایجاد التهاب در این نواحی می گردد. علائم روماتیسم ماهیچه ای درد و خشکی عضلات، تب خفیف، خستگی و درد در نواحی شانه ها است. برای درمان این نوع پزشکان بیشتر رو به تجویز داروهای کورتیکو استروئید می آورند.

 روماتیسم پوستی

در این نوع سیستم ایمنی به پوست و سایر اندام های داخلی مانند ریه و کلیه ها حمله می کند. علائم روماتیسم پوستی شامل، ظاهر شدن ضایعات پوستی، درد در مفاصل و استخوان ها، تغییر فرم انگشتان دست، التهاب در مفاصل و افزایش قند خون است. برای تشخیص این نوع بیشتر از تست های فاکتور روماتوئید استفاده می شود. برای درمان هم احتمال تجویز کورتون در این نوع بسیار بالاست.

نوشته های مشابه

  • درمان نقرس در طب سنتی، غلبه بر نقرس در طب سنتی

  • تنگی کانال مچ دست چیست؟ علائم، راه های درمان و تشخیص

روماتیسم قلبی

این نوع را بیشتر با نام تب روماتیسمی میشناسیم که در کودکان شایع تر است. علت این تب حضور باکتری به نام استرپتوکوک است که باعث ایجاد گلودرد و التهاب و عفونت در نواحی گلو می شود.

همچنین علائمی مانند تب، ورم مفاصل، کاهش وزن و تحریک پوستی به سراغ بیمار می آید. روماتیسم قلبی از طریق تجویز آنتی بیوتیک ها قابل درمان است. اما اگر شخص درمان نشود عوارضی مانند درد در قفسه سینه، اختلال در ضربان قلب و تنگی نفس به سراغ او می آید، که این علائم بخاطر آسیب دریچه های قلب به ویژه دریچه میترال و آئورت است. و بعد از مدتی فرد باید تحت درمان و گاهی جراحی قلب قرار بگیرد.

روماتیسم مفصلی

این نوع خود شامل چند زیر مجموعه دیگر می شود که عبارتند از:

نقرس، که از ازدیاد اسید اوریک در بدن ایجاد می شود و ابتدا انگشت شست پا را درگیر می کند و سپس به باقی مفاصل آسیب می زند و گاهی باعث اختلال در عملکرد کلیه ها می شود.

التهاب رگ و یا واسکولیت هم یکی دیگر از بیماری های این گروه است که تقریبا تمام عروق بدن را درگیر می کند، و باعث التهاب در دیواره عروق می شود این التهاب باعث کاهش جریان خون درون رگ ها می شود. علائم این نوع لکه های قرمز و زخم روی پوست و سرفه و تب است.

لوپوس این بیماری که در زنان شایع تر است بیشتر پوست و برخی از اندام های داخلی مانند ریه، کلیه و سیستم گوارش را درگیر می کند. و همچنین با درد های مفاصل و خستگی همراه است.

مهمترین و شایع ترین نوع روماتیسم مفصلی نوع آرتریت روماتوئید است. آرتریت، که نوعی التهاب درد مفاصل است، البته در سایر ارگان های بدن هم ممکن است ایجاد اختلال کند. بیشترین نوع آن در دست و پا و زانو ایجاد می شود.

علت این درد ها در مفاصل در این است که در بین دو استخوان غشایی به نام سینوویوم وجود دارد که ماده ای تولید می کند که حرکت استخوان ها را تسهیل می بخشد، در بیماری روماتیسم سیستم ایمنی بدن غشای سینوویوم را مورد حمله قرار می دهد به دنبال آن فعالیت غضروف بیشتر از حد طبیعی شده و در نتیجه دچار التهاب می شود و غضروف و مفاصل اطراف آن را از بین می برد و فرد احساس درد در نواحی مفصلی مانند دست و پا و زانو می کند.

علائم روماتیسم پا بیشتر درد در جلوی پا و انگشتان یا به اصطلاح پنجه پا و همچنین کف یا سینه پا و مچ پا دردناک می شود. علائم دیگری مانند تورم و تغییر شکل انگشتان پا، از بین رفتن شکل قوس زیر پا و ایجاد میخچه و پینه در کف پا هم دارد.

علائم روماتیسم زانو به شکل درد، تورم و سفت شدن زانو و گرم شدن اطراف زانو خود را نشان می دهد.

فرق آرتروز و آرتریت

ممکن است برای شما هم سوال شده باشد که آرتریت همان آرتروز است یا متفاوت است. در جواب باید بگوییم این دو با این که ممکن است علائم یکسان داشته باشند اما متفاوت هستند. همانطور که قبل تر هم گفتیم آرتریت یک بیماری خود ایمنی است که به دلیل اختلال سیستم ایمنی باعث آسیب به مفاصل می شود اما آرتروز یک عارضه فرسایشی است که به دلیل فعالیت شدید و نادرست مفاصل، افزایش سن، آسیب دیدگی ایجاد می شود.

انواع دیگر روماتیسم

علاوه بر مواردی که به آن ها اشاره کردیم که از مهمترین و شناخته شده ترین انواع روماتیسم بودند، این بیماری چند گونه دیگر دارد که نسبت به انواعی که پیش تر معرفی کردیم از میزان ابتلای کمتری برخوردارند، که به اختصار به توضیح و شرح علائم آن ها می پردازیم.

روماتیسم ناشی از التهاب روده که باعث آسیب به پرزها و بافت های روده می شود و با علائمی مانند دردهای شکمی اسهال و دفع خون همراه است.

بهجت که یکی از بیماری های این گروه است با شکل آفت در نواحی پوستی و دهان و ناحیه تناسلی ایجاد می شود و در نهایت سبب تورم و درد مفاصل می گردد و به غیر این برخی از اندام های داخلی را هم درگیر می کند.

اسکلرودرمی از بیماری هایی است که با تجمع کلاژن در پوست  سبب ظخیم شدن و سفت شدن پوست می گردد و به غیر این به سایر اندام های بدن مانند ریه و کلیه آسیب وارد می شود

روماتیسم عصبی در این نوع به علت آسیب به بافت های بدن فشار مضاعفی به رشته های عصبی وارد می شود، که در نتیجه باعث احساس سوزن سوزن شدن دست و پاها و همچنین احساس کرختی و عدم تحرک برخی از نقاط بدن می گردد. گاهی عدم تحرک دست و پا به دلیل آسیب اعصابی است که به ماهیچه ها متصل اند.

درمان روماتیسم

در انتخاب نوع درمان باید نوع روماتیسم را در نظر بگیریم. برای تشخیص نوع آن علاوه بر توجه به علائم مراجعه به پزشک متخصص ارتوپد یا پزشک آنلاین متخصص استخوان و ارتوپد ضرورت دارد. در این مواقع پزشکان علاوه بر بررسی حالات و علائم بیمار با تجویز آزمایشات خونی و سیتی اسکن از مفاصل و اندام ها نوع بیماری را تشخیص می دهند. اما برای درمان چند روش وجود دارد.

روش درمان خانگی درمان روماتیسم

درمان های خانگی بیشتر می تواند در کاهش درد روماتیسم های مفصلی و ماهیچه ای موثر باشد. چند ترکیب وجود دارد که می تواند در کاهش درد بیمار موثر باشد از جمله، با استفاده از موم عسل و سیاه دانه و روغن زیتون و روغن کافوری ضمادی را می توان ساخت که بیمار هر شب پیش از خواب محل درد را با این ترکیب آغشته کند و سپس ببندد تا درد او تسکین یابد. همچنین مصرف روزانه عسل به همراه سیاه دانه می تواند در بهبود حال بیمار موثر باشد و در این راستا ترکیب زنجبیل به همراه فلفل سیاه و زیره با یک لیوان آب معجونی است که می توان روزانه مصرف کرد. همچنین استفاده از کمپرس های آب سرد و گرم هم می تواند در تسکین دردهای بیمار موثر باشد. البته بهتر از درمان های خانگی خود را با دکتر روماتیسم مفصلی نیز درمیان بگذارید و از مشورت او بهرهمند شوید.

درمان روماتیسم باطب سوزنی

طب سوزنی با فرو کردن سوزن ها به شکل خاص در بدن باعث کاهش تورم و التهاب و میزان درد بیمار می شود. متخصصان طب سوزنی معتقدند طب سوزنی باعث افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن می شود پس به نوعی یک راه پیشگیرانه برای ابتلا و فعال کردن بیماری های روماتیسمی در بدن است.

درمان روماتیسم بافیزیوتراپی

این روش درمان بیشتر برای نوع عضلانی و مفصلی و عصبی میتواند موثر باشد. استفاده از روش های گرما درمانی، سرما درمانی، نرمش ها و ورزش های مخصوص و الکتروتراپی در فیزیوتراپی می تواند در تسکین دردهای بیماران موثر باشد. همچنین ماساژ های مخصوص در قسمت مفاصل بدن باعث بهبود حرکت در این مناطق می شود.

درمان روماتیسم با تجهیزات پزشکی

برخی از پزشکان ممکن است برای بهبود و تسکین دردهای بیماران مبتلا به آرتریت مفصلی نوعی بریس های طبی یا زانوبند تجویز کنند در برخی از انواع روماتیسم های پا هم تجویز کفی های مناسب یا کفش های طبی می تواند در وضعیت بیمار تاثیر داشته باشد.

درمان روماتیسم با دارو

روش های گفته شده در بالا بیشتر برای کاهش درد تجویز می شوند و احتمال بهبودی بیمار را ندارند. بنابراین برای ایجاد بهبودی و کنترل بیماری باید به دکتر روماتیسم مراجعه کرد. پزشکان متخصص در این حوزه را روماتولوژیست می نامند. در مراجعه به پزشک، تجویز دارو بعد از تشخیص بیماری اولین راه است. برخی از این داروها برای کاهش درد بیمار هستند که مسکن هایی مانند پروفن را شامل می شوند و برخی دیگر از داروها با توجه به نوع بیماری برای کنترل بیماری تجویز می شوند مانند مانند کرتن و ناپروکسن، سولفاسالازین و سایر داروها. اما داروی DMARDS که به عنوان داروی ضد روماتیسمی شناخته می شود، از داروهای تجویزی برای بیماران با علائم گفته شده است. همچنین با تزریق استروئید برای بیماران نوع مفصلی میتوان دردها و حرکت مفاصل آنها را به صورت موقت بهبود بخشید.

درمان روماتیسم با جراحی

این روش درمان برای نوع مفصلی بسیار کاربردی است بخصوص برای روماتیسم های دست و پا و زانو. در این روش به دو شکل می توان بیمار را مداوا کرد. روش اول که فیوژن نام دارد محل اتصال دو استخوان را به هم وصل می کنند و به اصطلاح دو تکه استخوان را یکی می کنند این کار باعث عدم تحرک استخوان می شود اما در طی درمان بافت استخوان جدید دوباره شکل می گیرد. روش دوم که به تعویض مفصل معروف است محل آسیب دیده مورد جراحی قرار گرفته می شود و ساختار آسیب دیده با یک مفصل مصنوعی که پروتز نامیده می شود تعویض می گردد. بعد از عمل بیمار تا مدتی باید تحت درمان و فیزیوتراپی قرار بگیرد.

بیماری روماتیسم دارای انواع مختلفی است که مهمترین آن نوع مفصلی، عضلانی، قلبی و پوستی هستند. این بیماری دارای علائم متفاوتی است که بستگی به نوع آن دارد اما یک سری علائم یکسان مانند تب، تورم، خشکی و درد عضلات و مفاصل در اکثر انواع آن دیده می شود. برای درمان این بیماری راه هایی وجود دارد اما بیشتر آن ها مانند درمان خانگی، طب سوزنی، فیزیوتراپی تسکین درد و یا بهبودی موقت برای بیمار به دنبال دارند اما برای درمان قطعی بیمار باید به پزشک متخصص مراجعه کند تا بعد از انجام آزمایشات مربوط نسبت به نوع درمان اقدام شود. درمان پزشکان متخصص استخوان و ارتوپد معمولا تجویز داروهای ضد روماتیسمی و عمل جراحی است.

وب سایت و اپلیکیشن پذیرش۲۴، امکان مشاوره آنلاین را برای شما عزیزان فراهم کرده است تا در سریعترین زمان ممکن با پزشک آنلاین متخصص استخوان و ارتوپد تلفنی و یا متنی صحبت کرده و از ایشان برای درمان یا بهبود روماتیسم خود استفاده کنید.

شما عزیزان می‌توانید، در صورت داشتن هرگونه سوالی در باره روماتیسم، پیشگیری و درمان آن، در قسمت نظرات برای ما بنویسید. پزشکان متخصص استخوان و ارتوپد پذیرش ۲۴، به سوالات شما در سریعترین زمان ممکن پاسخ خواهند داد.






۳.۷/۵


(۲۱ نظر)


 

این مقاله صرفا جهت اطلاعات شما می‌باشد و درمان قطعی با این روش‌ها ثابت نشده است.

آیاغضروف ساز ها واقعا قادر به غضروف سازی هستند؟

واقعیت این است که مکمل های گیاهی معروف به غضروف ساز اثرات غضروف سازی اثبات شده ای ندارند.

با توجه به اینکه غضروف مفصلی گردش خون ندارد امکان غضروف سازی با کمک داروهای خوراکی وجود ندارد.


زانو درد یک بیماری بسیار رایج پزشکی است که به علت سایش و پاره شدن مفصل زانو رخ می‌دهد. افراد مسن، جوانان و کودکان، همه می‌توانند زانو درد را تجربه کنند. زنان، نسبت به مردان در مقابل زانو درد آسیب‌پذیرتر هستند. محل دقیق زانو درد می‌تواند متفاوت باشد. منشأ درد می‌تواند هر یک از ساختارهای استخوانی تشکیل دهنده‌ی مفصل زانو (استخوان ران، استخوان درشت نی و استخوان نازک نی)، کاسه زانو (پاتلا) یا رباط‌ها و غضروف‌ها (منیسک) باشد. شدت درد می‌تواند از یک درد جزئی تا درد شدید و ناتوان کننده متغیر باشد.

اجازه ندهید زانو درد مانع انجام کارهایی که از آن لذت می‌برید شود. شما می‌توانید با برخی از درمان‌های گیاهی ساده و آسان، درد زانوی خود را کم‌تر کنید. این درمان‌ها بیشتر برای دردهای خفیف تا متوسط ناشی از استفاده‌ی مفرط، عدم استفاده و تمرین نادرست موثر هستند. همچنین می‌توانند به درد ناشی با پیری و بیماری‌هایی همچون آرتروز کمک کنند. علاوه بر این، برخی از غذاها می‌توانند به شما در مبارزه با درد زانو کمک کنند زیرا دارای مقدار مناسبی تسکین دهنده‌ی درد و خواص ضد التهابی هستند، اما شما باید برای تشخیص و درمان مناسب با پزشک مشورت کنید.

درمان گیاهی زانو درد


سرکه سیب

درمان گیاهی با سرکه سیب

سرکه سیب برای کاهش درد زانو نیز مفید است. به دلیل اثر قلیایی، سرکه سیب به تجزیه‌ی مواد معدنی تجمع یافته و سموم مضر موجود در مفصل زانو کمک می‌کند. این سرکه همچنین به بازیابی روان کننده‌ی مفصل جهت کاهش درد و افزایش تحرک کمک می‌کند.

  • دو قاشق چایخوری سرکه سیب را در دو فنجان آب تصفیه شده مخلوط کنید. این مخلوط را در طول روز کم کم بنوشید. این داروی مقوی را روزانه بنوشید تا زمانی که به طور کامل بهبود پیدا کنید.
  • شما همچنین می‌توانید دو فنجان سرکه سیب را به یک وان حمام آب گرم اضافه کنید. زانوی آسیب دیده را به مدت 30 دقیقه در آب غوطه‌ور سازید.
  • همینطور می‌توانید یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و سرکه را با هم مخلوط کنید و از آن برای ماساژ زانو آسیب دیده یک یا دو بار در روز استفاده کنید تا زمانی که درد از بین برود.

فلفل هندی

فلفل هندی
تاثیر فلفل بعنوان ضد درد

فلفل هندی حاوی کپسایسین است که به عنوان یک تسکین دهنده‌ی درد عمل می‌کند. خواص طبیعی ضد درد و یا تسکین دهنده کپسی سایین باعث احساس گرمایی و کاهش درد در زانوی آسیب‌ دیده می‌شود.

  • یک مخلوط را با اضافه کردن دو قاشق غذاخوری پودر فلفل هندی در نصف فنجان روغن زیتون گرم آماده کنید. این خمیر را در ناحیه آسیب دیده دو بار در روز حداقل به مدت یک هفته استفاده کنید.
  • همچنین می‌توانید یک چهارم یا نصف قاشق چای خوری پودر فلفل هندی را در یک فنجان سرکه سیب مخلوط کنید. یک حوله‌ی کوچک را در محلول خیس کنید و آن را در حدود 20 دقیقه یکبار یا دو بار در روز روی زانو بگذارید تا درد و التهاب کاهش یابد.
  • حتی می‌توانید ژل حاوی 0.0125 درصد کپسایسین را به طور موضعی برای کاهش درد زانو استفاده کنید.

زنجبیل

اینکه آیا درد زانو ناشی از آرتروز، فشار عصبی یا آسیب باشد یا نه، زنجبیل یک درمان موثر برای کاهش زانو درد است. اثربخشی آن از وجود ترکیبات ضد التهابی در آن است. زنجبیل می‌تواند تورم زانو و همچنین درد را کاهش دهد.

درمان گیاهی آرتروز
  • یک قطعه کوچکی از ریشه تازه زنجبیل را له کنید، به یک فنجان آب اضافه کنید و آن را به مدت 10 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و به آن مقداری عسل و آبلیمو اضافه کنید. دو تا سه فنجان از این چای زنجبیلی را هر روز بخورید تا زمانی که درد از بین برود.
  • شما همچنین می‌توانید زانوی آسیب دیده را با روغن زنجبیل دو یا سه بار در روز ماساژ دهید تا زمانی که از نتایج راضی شوید.

چای سبز

 

چای سبز

چای سبز بعد از آب بیشترین نوشیدنی است که مصرف می شود .مطالعات جدید دال بر تاثیر چای سبز بعنوان یک آنتی اکسیدان خوب و کاهش التهاب مفصلی می باشد. چای سبز دارای ماده موثری است که  می‌تواند بر روی آرتروز و روماتیسم مفصلی موثر باشد.بر اساس مطالب چاپ شده در ژورنال American college of Nutrition  و همینطور در ژورنال Arthritis and Rheumatology  در چای سبز ماده ای به نام Catechin وجود دارد که این ماده اثرات خوبی در کنترل التهاب دارد لذا در بیماران آرتریت و آرتروز استفاده از چای سبز می تواند مفید باشد.چای سبز روی سیستم ایمنی نیز اثر دارد و اثرات ضد ویروسی آن هم قابل توجه است و لذا در بیماریهای ویروسی هم کاربرد دارد .چای سبز تاثیرات خوبی روی بهبود حافظه هم داشته است .البته مصرف این ماده نیز مانند هر ماده غذایی دیگر باید به اندازه نیاز باشد و در مصرف آن نباید افراط انجام شود و در موارد خاصی هم نباید استفاده شود. مصرف زیاد  چای سبز باعث یبوست،دل درد،مشکلات کبدی،کم خوابی،خستگی،کم خونی می گردد. در مورد تغذیه همیشه حد تعادل مهم است نه زیاد نه کم.

زردچوبه

درمان گیاهی و سنتی آرتروز و دردهای عضلانی

زردچوبه یک درمان مؤثر و طبیعی برای کاهش درد زانو است. زردچوبه حاوی یک ماده شیمیایی به نام کورکومین است که دارای خواص ضد التهابی و همچنین خواص آنتی اکسیدانی است که به کاهش درد کمک می‌کند .زردچوبه می‌تواند پیشرفت رماتیسم مفاصل که یکی از دلایل اصلی زانو درد است را کند کند.

  • نصف قاشق غذاخوری از زنجبیل و زردچوبه هر دو با هم، به یک فنجان آب اضافه کنید و آن را به مدت 10 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کنید و عسل را چاشنی آن کرده و از طعم آن لذت ببرید.
  • یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در یک لیوان آب بجوشانید. جوشانده را با عسل شیرین کرده و روزی یکبار بنوشید.
  • یکی دیگر از گزینه‌ها این است که سه بار در روز کپسول‌های زردچوبه 250 تا 500 میلی گرمی مصرف کنید.

این داروها را روزانه مصرف کنید تا درد به طور کامل برطرف شود.

توجه داشته باشید: از آنجا که زردچوبه می‌تواند خون را رقیق کند، این دارو برای کسانی که از داروهایی رقیق کننده خون استفاده می‌کنند مناسب نیست.

لیمو

درمان سنتی دردهای عضلانی و آرتروز

لیمو همچنین به عنوان یک درمان خانگی برای درد زانو ناشی از آرتروز مفید است. اسید سیتریک موجود در لیمو به عنوان یک حلال برای کریستال‌های اسید اوریک که علت برخی از انواع آرتروز است، عمل می‌کند.

  • یک یا دو لیمو را به قطعات کوچک ببرید.
  • قطعات لیمو را در پارچه‌ی پنبه‌ای گره بزنید و در روغن کنجد داغ غوطه‌ور کنید.
  • پارچه را روی زانو آسیب دیده 5 تا 10 دقیقه قرار دهید.
  • این کار را 2 بار در روز تکرار کنید تا جایی که درد کاملا از بین برود.

همچنین، نوشیدن آب یک لیمو در یک لیوان آب گرم صبح زود با معده‌ی خالی نیز مفید است.

برگ‌های قاصدک

بسیاری از افراد صاحب خانه‌ به خوبی با قاصدک به عنوان یک علف هرز آشنا هستند، اما تعداد کمی از آنها می‌دانند که در میان دیگر ویژگی‌هایی که قاصدک دارد، می‌توان به توانایی آن در کاهش زانو درد اشاره کرد.

  • برای چای، 3 قاشق غذاخوری از برگ‌های قاصدک تازه یا 1 قاشق چایخوری برگ‌های خشک قاصدک را در یک فنجان آب قرار دهید.
  • آب را به جوش آورده و 10 دقیقه به آرامی بجوشانید.
  • جوشانده را صاف کنید و چند بار در روز بنوشید.
  • همچنین می‌توانید برگ قاصدک را به سالاد خود اضافه کنید.

علاوه بر بسته‌بندی شدن همراه با ویتامین A و C، ماده فعال قاصدک اسید چرب لینولئیک است که مطالعات نشان می‌دهند در فرایند کاهش التهاب ضروری است.

روغن اکالیپتوس

درمان سنتی دردهای عضلانی

روغن تسکین دهنده‌ی اوکالیپتوس یک روغن عصاره‌ای است که می‌تواند به کاهش درد زانو کمک کند.

  • ۶ قطره روغن اکالیپتوس را با دو قاشق غذا خوری روغن زیتون فرابکر یا روغن نارگیل ترکیب کنید.
  • روغن را چند دقیقه روی مفصل زانو و اطراف آن ماساژ دهید.
  • این کار را چندین بار در روز یا هر زمان که درد عود می‌کند، تکرار کنید.

روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد درد است که احساس آرام شدن در مفصل ملتهب زانو ایجاد می‌کند.

روغن خردل و سیر

درمان سنتی دردهای غضلانی و آرتروز

این ترکیب روغن خردل و سیر در تسکین زانو درد بسیار موثر است.

  • یک حبه سیر خرد شده را در 2 قاشق غذاخوری روغن خردل سرخ کنید تا زمانی که رنگ سیر قهوه‌ای شود.
  • بگذارید مخلوط سرد شود و سیر خرد شده را صاف کنید.
  • روغن را هنگامی که همچنان کمی گرم است بر روی مفصل زانو و اطراف آن ماساژ دهید.
  • در روز چندین بار این کار را تکرار کنید.

روغن خردل و سیر هر دو دارای خواص ضد التهابی هستند که به کاهش درد و افزایش گردش خون کمک می‌کنند.

نکته: استفاده از کمپرس گرم همراه با روغن‌های عصاره‌ای می‌تواند کارایی آنها را افزایش دهد.

روغن اکالیپتوس با روغن نعناع، روغن زیتون

روغن اوکالیپتوس دارای خواص ضد درد و رفع درد است که می‌تواند به شما در از بین بردن درد زانو کمک کند. علاوه بر این، احساس آرامش روغن اکالیپتوس می‌تواند درد زانو را که ناشی از آرتروز است، کاهش دهد. بنابراین استفاده از این روغن برای درمان درد زانو ایده خوبی است. در اینجا فهرستی از آنچه باید آماده کنید وجود دارد:

  • 5 تا 7 قطره روغن اکالیپتوس
  • 5 تا 7 قطره روغن نعناع
  • 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون

اکنون زمان آن است که این روش را با توجه به دستورالعمل دقیق زیر انجام دهید:

  • ابتدا روغن اکالیپتوس را با روغن نعناع مخلوط کنید.
  • سپس روغن زیتون را اضافه کنید.
  • حالا آنها را خوب مخلوط کنید.
  • پس از آن، این مخلوط روغن را در بطری شیشه‌ای تیره نگهدارید و این بطری را دور از نور خورشید نگه‌داری کنید.
  • در نهایت، این روغن را روی زانوی دردناک خود بمالید و به آرامی آن را ماساژ دهید تا روغن در هر زمانی که زانو شما درد می‌کند، بتواند به پوست شما نفوذ کند.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا