پزشکی

بهترین مرکز پی آر پی زانو در تهران

این ماده باعث تحریک رشد و ترمیم در بدن انسان می شود. بدن ما دارای قدرت ترمیم و قدرت بازسازی در خود دارد که با وجود فاکتورهای رشد غنی‌شده این ترمیم بسیار زیاد می‌شود. PRP  یکی از روش‌هایی است که امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا به‌صورت یک روش غیر جراحی برای ترمیم مفاصل زانو شانه و مفصل مچ پا به‌کرات استفاده می‌شود.

پی آر پی شانه

در پی آر پی شانه هم هدف افزایش میزان ترمیم و افزایش تحریک بافت در ترمیم ذاتی بدن بر اساس تحریک فاکتورهای رشد پلاسمای غنی‌شده از پلاکت می‌باشد. یعنی در شانه هم سعی بر آن است که با ورود فاکتورهای رشد به داخل مفصل، ترمیم رباط پاره تاندون‌هایی که دارای پارگی ناکامل هستند و همچنین صدمات مفصلی در غضروف مفصل و همچنین کشیدگی‌های تاندون تسریع پیدا کند.

تزریق پی آر پی شانه از روش های ایمن و غیر تهاجمی برای درمان مشکلات و بیماری های مرتبط با شانه است. برای این کار ابتدا مقداری خون از بیمار می گیرند و طی فرآیندی پلاسمای غنی شده از پلاکت را به ماهیچه ها یا تاندون های شانه بیمار تزریق می کنند. افزایش دامنه حرکت شانه و رفع درد از کاربردهای پی آر پی شانه هستند که در ادامه به جزئیات بیش تری از آن می پردازیم.

در PRP دست هم که عمدتاً بر اساس درگیری تاندونی و صدمات منجر به جابه‌جایی در دست اتفاق می‌افتد می‌توان با انجام این اقدام درمانی ثبات مفصل را بالا برد توصیه می‌کنیم تزریق آن در شانه و دست حتماً زیر سونوگرافی انجام شود به دلیل این‌که دقت کار بسیار بالا می‌رود و نتایج بیمار بهتر می‌شود.

درمان درد شانه با تزریق پی آر پی شانه

  • پارگی روتاتور کاف: قسمتی از عضلات و تاندون ها که باعث نگه داشتن مفصل شانه می شوند، روتاتور کاف نام دارد. آسیب و پارگی روتاتور کاف با درد و اختلال در حرکت شانه همراه است. در صورت پارگی کامل روتاتور کاف، تاندون از استخوان جدا می شود. پی آر پی در پارگی کامل به عنوان درمان کمکی کاربرد دارد.
  • آرتریت شانه: آرتریت یا آرتروز شانه به دلیل ساییدگی و فرسایش غضروف ایجاد می شود. تزریق پی آر پی شانه می تواند از شدت التهاب بکاهد و از پیشرفت آرتروز جلوگیری کند. از آنجایی که پی آر پی حاوی پلاکت های زیادی است، غضروف های جدیدی نیز در بدن تشکیل می شوند.
  • بورسیت: کیسه حاوی مایع بورس نام دارد که روی مفصل قرار گرفته و محافظ بین استخوان و تاندون است. بورسیت بیشتر کسانی را تهدید می کند که از شانه هایشان زیاد کار می کشند.
  • لق شدگی: هنگامی که قسمت بالایی یا سر بازو از حفره گلنوئید خارج شود، عارضه لق شدگی یا دررفتگی ایجاد می گردد که دارای طیف متفاوتی است. تزریق پی آر پی شانه به ترمیم بافت آسیب دیده کمک می کند.
  • تاندونیت: آسیب و التهاب به تاندون ها باعث بروز تاندونیت می شود. تاندونیت انواع مختلفی دارد که پی آر پی شانه برای التهاب تاندون فوق خاری به کار برده می شود.
  • شانه یخ زده: در این حالت کپسول شانه که اجزای شانه را در کنار هم نگه می دارد، دچار ضخامت و خشکی می شود. طی تحقیقات انجام شده تزریق پی آر پی کپسول شانه را از این حالت در می آورد و بهبود می بخشد.

مزایای تزریق پی آر پی شانه

پی آر پی یکی از روش های موثر درمانی است که به عنوان جایگزین عمل جراحی استفاده می شود اما نیازی به بخیه ندارد. همچنین کسانی که داروهای مسکن مصرف می کنند، می توانند از پی آر پی شانه برای رفع درد شانه های خود بهره بگیرند.

برای تزریق پی آر پی شانه از بیمار خون گرفته می شود تا پلاسمای غنی از پلاکت را به شانه او تزریق کنند. همین امر سبب می شود تا دیگر بیماری خاصی انتقال پیدا نکند.  از طرفی چون پلاسمای غنی پلاکت از بدن بیمار گرفته شده، احتمال بروز حساسیت ها و عفونت ها کاهش می یابد.

یکی دیگر از مزایای تزریق پی آر پی شانه دوره نقاهت آن است. برخی از روش ها همانند جراحی به استراحت طولانی مدت (حدود ۱ ماه) احتیاج دارند اما دوره نقاهت تزریق پی آر پی ۱ هفته است و فرد پس از این مدت می تواند به امور زندگی خود بپردازد.

پی آر پی زانو

مهم‌ترین مفصلی که در آن امروز PRP کاربرد دارد مفصل زانو می‌باشد. صدمات زانو شامل آرتروز زانو تا درجه سه پارگی مینیسک تا درجه‌دو و پارگی ناکامل رباط صلیبی و همچنین سندرم پاتلو فمورال یا کندرومالاسی زانو یا نرمی غضروف کشکک هم از مواردی هستند که به‌صورت بسیار عالی به PRP جواب می‌دهند. پی آر پی زانو در بسیاری از این افراد با تحریک رشد و ترمیم سلول‌های بنیادی موجود در مفصل موجب ترمیم شگفت‌انگیز مفصل می‌شود. به‌طوری‌که در بعضی بیماران حتی تغییرات ام آر آی هم دیده می‌شود، درد عمده بیماران بعد از انجام آن به‌صورت بارزی کاهش پیدا می‌کند شروع اثر PRP از بیست و چهار تا چهل و هشت ساعت بعد از تزریق و حداکثر اثر آن حتی تا چند ماه بعد ادامه پیدا می‌کند.

توصیه می‌شود بعد از انجام پی آر پی زانو فیزیوتراپی یا طب سوزنی حتما انجام شود تا اثر PRP و درمان کامل آن با فرآیندهای توان‌بخشی تشدید شود. همچنین به مدت سه ماه فشار آوردن بر زانو مانند پله یا سطوح ناهموار می‌تواند اثرات PRP زانو را تخریب کند.‌

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا