پزشکی

علت بی حسی انگشت شست پای راست چیست

بی‌حسی، گزگز و سوزن‌سوزن شدن پاها یکی از پدیده‌هایی است که ماهیت جالبی دارد. بر خلاف بسیاری از مشکلات پا که احساس “درد” اصلی‌ترین علامت آنها است، در بی حسی انگشتان پا ، عدم داشتن احساس، علامت اصلی است. هرچند بی حسی انگشتان پا معمولا چیز نگران‌کننده‌ای نیست، اما باید پیگیری شود چرا که در برخی افراد خاص میتواند بسیار آسیب‌زننده باشد.

علت بی حسی انگشنتان پا

در ادامه می خوانید:

  • علت بی حسی انگشنتان پا
  • پوشیدن کفش تنگ
  • دیابت
  • مورتون نوروما
  • متاتارسالژی (درد کف پا)
  • سندرم رینود
  • سرمازدگی
  • بِربِری
  • آسیب عصبی پرونئال
  • دفرمیتی انگشتان پا
  • چه کسانی دچار بی حسی انگشتان پا می‌شوند؟
  •  بی حسی انگشتان پا گزگز و سوزن‌سوزن شدن انگشتان پا دقیقا چطور است؟
  • چه زمانی بی حسی انگشتان پا، نرمال است؟
  • روش‌های درمان بی حسی انگشتان پا چیست؟

شایع‌ترین علت بی‌حسی انگشتان پا، وارد شدن فشار است. برای مثال پا در فضایی کوچک قرا گیرد و تحت فشار باشد تا جسمی روی آن فشار بیاورد. معمولا پوشیدن کفش با سایز نامناسب یا کفش‌هایی که قسمت پنجه آن به اندازه کافی پهن نیست، پا را تحت فشار قرار می‌دهد و با توجه به این که ما گاهی کفش خود را از صبح تا شب به پا داریم، میتوان تصور کرد که انگشتان پا چه حجمی از فشار را تحمل میکنند.

مساله بی‌حسی و سوزن‌سوزن شدن پاها چیزی است که باید ان را پیگیری و حل کنید اما یک موقعیت اورژانسی نیست. اگر در برخی موارد احساس گزگز در انگشتان پای خود دارید، سعی کنید وضعیت آنها را بررسی کنید. اما اگر بی‌حسی و گزگز انگشتان پا موردی است که همیشه با آن رو به رو هستید لازم است به پزشک مراجعه کنید.

درخواست مشاوره

مشاوره آنلاین با متخصصان کلینیک درد و توانبخشی نگین آزادی

تیم کلینیک درد و توانبخشی نگین آزادی در کنار تخصص و دانش، اخلاق مداری را در سرلوحه کار خود قرار داده تا بتوانیم برای شما محیطی امن و آرامش بخش را فراهم نماییم. جهت تعیین وقت برای ویزیت حضوری با شماره ۰۲۱۶۲۷۵۶۴۴۱ تماس بگیرید و یا با تلفن گویا به شماره ۰۲۱۴۵۱۸۶۸۰۷ وقت ویزیت خود را معین کنید. همچنین می توانید در فرم زیر شماره تلفن خود را وارد نمایید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود.

موارد زیر از علت‌های گزگز و بی‌حسی انگشتان پا شناخته شده‌اند:

پوشیدن کفش تنگ

یکی از شایع‌ترین علل بروز بی‌حسی در انگشتان پا، پوشیدن کفش تنگ است. اگر کفش تنگ باشد مانع از رسیدن خون کافی به پاها می‌شود. اگر به طور مزمن یا مکرر دچار بیحسی و گزگز انگشتان پا می‌شوید، لازم است اول از همه پوشیدن کفش‌های بزرگ‌تر و راحت‌تر را امتحان کنید. این راه حلی شاده و موثر است. همچنین پوشیدن کفش نامناسب با نوع فعالیتی که دارید نیز میتواند باعث سوزن‌سوزن شدن انگشتان پا شود. مثلا اگر قرار است برای مدت طولانی پیاده روی کنید، کفشی بپوشید که به خوبی فشار‌های وارد شده به پا را جذب می‌کند.

دیابت

قند خون بالا و چربی خون میتوانند باعث بی‌حسی انگشتان پا شوند. قند خون بالا باعث محدود شدن جریان خون در پا و در ادامه، نرسیدن اکسیژن و مواد مغزی و بی‌حس شدن انگشتان می‌شود. به این حالت (آسیب به عصب‌ها بر اثر ابتلا به دیابت)، نوروپاتی دیابتی می‌گویند. در درجه اول از پزشک خود بخواهید میزان قند خون شما را چک کند. همچنین میتوانید:

  • وضعیت پای خود را به طور منظم چک کنید (مثلا روزانه)
  • پاهای خود را به خوبی چرب و مرطوب کنید
  • مراقب وضعیت ناخن‌های خود باشید و در این باره با پزشک متخصص بیماری‌های پا مشورت کنید
  • از کفش مناسب استفاده کنید.

مورتون نوروما

مورتون نوروما نوعی سندرم فشار به عصب پا است که اعصاب متصل به ناحیه انگشتان کوچک پا را درگیر میکند. فشار به عصب‌های این ناحیه باعث احساس درد در قسمت جلویی کف پا (سینه ی پا) می‌شود. اما فشار به عصب‌ها می‌تواند گاهی باعث بی‌حسی و گزگز نیز بشود. مانند متاتارسالژی، راه‌های عمومی درمان مورتون نوروما نیز شامل استفاده از کفش طبی مناسب، استفاده از کفی طبی، استراحت (از فعالیت‌هایی مانند دویدن یا پریدن) و استفاده از کمپرس سرد است.

متاتارسالژی (درد کف پا)

متاتارسالژی اصلاحی است که برای هر نوع درد در ناحیه جلویی کف پا (سینه پا) استفاده می‌شود و میتواند باعث بی‌حسی در انگشتان پا شود. مانند بسیاری دیگر از مشکلات پا، معمولا درد از نواحی دیگری از پا نشات میگیرد اما علائم آن در ناحیه دیگری ظاهر می‌شود. در این مورد، علائم در انگشتان پا ظاهر می‌شوند. علت درد کف پا معمولا فشار بیش از حد به آن است برای مثال دویدن برای مدت زمان یا مسافت طولانی. البته شکل وحالت پای شما نیز در این مساله دخیل است. قوس زیاد کف پا، بونیون و خم بودن انگشتان پا میتوانند علل بروز متاتارسالژی یا درد کف پا باشند.

در این موارد برای برطرف کردن بی‌حسی:

    • کفش خود را عوض کنید
    • از کفی‌های طبی استفاده کنید
    • استراحت کنید
    • از کمپرس سرد استفاده کنید.

سندرم رینود

سندرم رینود (Raynaud’s Phenomenon ) حالتی است که به خاطر شرایط احساسی یا به خاطر تغییرات دمایی (سرما و گرما) رنگ انگشتان پا تغییر می‌کند. این مشکل به خاطر علائم واضحی که دارد، به راحتی قابل تشخیص است. همچنان که جریان خون در پا کم و زیاد می‌شود، ممکن است انگشتان شما به رنگ سفید، قرمز یا کبود در بیایند. دو نوع سندرم رینود وجود دارد: اولیه و ثانویه. نوع اولیه به طور خود به خودی ایجاد می‌شود و علت آن نا مشخص است و معمولا مساله خاصی نیست. نوع ثانویه بر اثر یک بیماری زمینه‌ای خاص مانند آرتروز یا روماتوئید یا لوپوس است که روی  سیستم ایمنی بدن اثر گذاشته است. در این حالت، تغییر رنگ انگشتان پا به علت اسپاسم غیر طبیعی رگ‌های خونی و کاهش جریان خون به انگشتان پا است.

سرمازدگی

در فصل زمستان یا در مناطق بسیار سردسیر، هرچقدر درجه حرارات کاهش پیدا میکند، احتمال سرمازدگی افزایش می‌یابد. سرمازدگی به حالتی گفته می‌شود که پوست و بافتهای زیرین آن کاملا یخ می‌زند و انگشتان پا بسیار مستعد سرمازدگی هستند. در این حالت پوست ابتدا سرد و قرمز ، سپس بی‌حس و در نهایت سفت و رنگ‌پریده می‌شود.

مهمترین چالش سرمازدگی این است که با بیحسی انگشتان پا آغاز می‌شود و بنابراین شخص، درد و ناراحتی عصبی را احساس نمی‌کند و سرما زدگی به آرامی از سطح پوست به لایه‌های زیرین پیشروی میکند. برای جلوگیری از بروز سرمازدگی اقدامات زیر را انجام دهید:

  • جوراب‌های مناسبی بپوشید که به خوبی عایق حرارت هستند و رطوبت را جذب می‌کنند.
  • در صورتی که جورابتان خیس شده به سرعت ان را عوض کنید
  • مراقب علائم اولیه سرمازدگی مانند بی‌حسی و گزگز پا و قرمزی پوست باشید.
  • به حرکت کردن ادامه دهید تا جریان خون در بدن بیشتر شود.

بِربِری

بربری بیماری ناشی از کمبود ویتامین B1 است که به آن کمبود تیامین نیز می‌گویند. این بیماری با آسیب زدن به ریشه‌های عصبی خصوصا در ناحیه پا مشکل ایجاد می‌کند. اصلی‌ترین علت بیماری بربری، کمبود تیامین در بدن است. افرادی که رژیم غذایی سالمی دارند در خطر ابتلا به این بیماری نیستند. اما برای مثال افرادی که اعتیاد به مصرف الکل دارند در معرض ابتلا به بربری هستند.
علائم شایع این بیماری عبارتند ازکاهش کارایی و عملکرد عضلانی، درد و احساس سوزن‌سوزن شدن و بی‌حس شدن انگشتان پاها. خوشبختانه در صورتی که علت ابتلا به بربری تنها کمبود ویتامین باشد، با رعایت یک رژیم سالم میتوان آن را درمان کرد.

آسیب عصبی پرونئال

آسیب عصب پرونئال یک مثال فوق العاده در پزشکی برای درمان علت است و نه درمان علائم. عصب پرونئال از عصب سیاتیک نشات میگیرد و حواس را به قسمت‌های جلویی و کناری پاها و انگشتان پا انتقال می‌دهد. این عصب، عضلاتی را کنترل می‌کند که مچ پا  و انگشتان را حرکت می‌دهند. در صورتی که عصب پرونئال آسیب ببیند، طبیعتا بخش‌هایی که کنترل انها با این عصب بوده است، نیز دچار مشکل می‌شوند و گز گز و بی‌حسی انگشتان پا یکی ازین مشکلات و علائم هستند. علائم آسیب عصبی پرونئال عبارتند از:

  • عدم توانایی حرکت دادن مچ پا یا بالا بردن انگشتان پاها
  • بی‌حسی یا سوزن‌سوزن شدن پاها
  • کاهش توانایی فرد در حرکت دادن پاها

در صورتی که یکی از این علائم را دارید به پزشک مراجعه کنید.

دفرمیتی انگشتان پا

ابتلا به دفرمیتی یا تغییر شکل در پاها مانند بیماری بونیون، موجب وارد شدن فشار نامتوازن به انگشتان پا می‌شود. برای مثال بیماری بونیون موجب وارد شدن فشار به قسمت جانبی (به سمت بیرون) پاها می‌شود.

درخواست مشاوره

مشاوره آنلاین با متخصصان کلینیک درد و توانبخشی نگین آزادی

تیم کلینیک درد و توانبخشی نگین آزادی در کنار تخصص و دانش، اخلاق مداری را در سرلوحه کار خود قرار داده تا بتوانیم برای شما محیطی امن و آرامش بخش را فراهم نماییم. این مجموعه همه روزه از ساعت 9 الی 22 وروزهای تعطیل از ساعت 11 تا 19 فعال می باشد. برای تنظیم وقت و مراجعه حضوری می توانید از طریق شماره تلفن های 02162756441  و 09903872640 و تلفن گویا 02145186807 با این مرکز تماس بگیرید..

اطلاعات تماس

فرم درخواست مشاوره

چه کسانی دچار بی حسی انگشتان پا می‌شوند؟

درحدود ۵۵ تا ۷۵ درصد از افراد مبتلا به دیابت دچار نوروپاتی اعصاب محیطی می‌شوند. دیابت یکی از اصلی‌ترین عللی است که افراد را به خاطر بی‌حسی و گز گز انگشتان پاها به مطب پزشکان می‌کشاند. در این افراد، قند خون بالا مانع از جریان یافتن خون به نحو صحیح شده و در نتیجه عصب‌ها دچار آسیب می‌شوند.

سایر افرادی که در معرض ابتلا به مشکل بی‌حسی انگشتان پاها هستند عبارتند از افرادی که اعصاب محیطی انها بر اثر یکی از این عوامل آسیب دیده است: ضربه و ترومای ستون فقرات یا دیسک کمر، شیمی‌درمانی، مصرف برخی داروهای خاص، قرارگیری در معرض سموم صنعتی یا نظامی، مصرف بیش از حد الکل و قند خون بالا.
تمامی این افراد لازم است که در صورت بروز علائم بی‌حسی در پاها به پزشک مراجعه کنند.

 بی حسی انگشتان پا گزگز و سوزن‌سوزن شدن انگشتان پا دقیقا چطور است؟

شرح دادن حس گزگز و سوزن‌سوزن شدن کمی مشکل است چرا که در هر فرد کمی متفاوت است. در هر حال وقتی دچار ان شوید دقیقا خواهید فهمید که چه حسی دارد. بسیاری از افراد این را تحت عنوان “خواب رفتن پاها” توصیف میکنند. خواب رفتن یا بی‌حسی در انگشتان پاها با خواب رفتن و بی‌حسی در سایر قسمت‌های بدن حس متفاوتی ندارد و یکسان است.

در شدیدترین حالت، بی‌حسی به حدی می‌رسد که شخص اصلا لمس شدن پاها یا گرما و سرما را حس نمی‌کند. بی‌حسی در مراحل اولیه، میتواند مانند حس فرو رفتن تعداد زیادی سوزن در پا باشد. در بسیاری موارد این حس سوزن‌سوزن شدن همراه با احساس سرما در انگشتان پاها است.

چه زمانی بی حسی انگشتان پا، نرمال است؟

همانطور که دیدید علل مختلفی برای بی‌حسی و گزگزانگشتان پا (چه خفیف و چه شدید) می‌تواند وجود داشته باشد. اما سوال این است که چگونه بدانم بی‌حسی و گزگز پای من نرمال است و چه زمان جای نگرانی دارد؟ بی‌حسی در انگشتان پا همیشه ناشی از آسیب عصبی یا کاهش جریان خون در پا است. اگر اخیرا آسیب خاصی دیده‌اید یا روتین زندگی شما به نحوی است که با توجه به آن، توضیحی منطقی برای بیحسی و سوزن‌سوزن شدن پاهایتان وجود دارد، پس جای نگرانی نیست. اما اگر توضیحی منطقی برای آن ندارید و یا این علائم با علائم دیگری مانند ضعف بینایی، سردرد، ضعف عضلانی و سایر بیحسی‌ها در بدن همراه است، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

روش‌های درمان بی حسی انگشتان پا چیست؟

درمانهای مختلفی برای بیحسی انگشتان پا وجود دارد اما باید در ابتدا علت اصلی بروز آن شناسایی شود. اگر علت مشخص باشد، اقداماتی جهت رفع ان انجام می‌شود. برای مثال متخصص پا، پوشیدن کفش مناسب یا استفاده از کفی طبی را تجویز میکند. کفی طبی باعث می‌شود فشار‌های وارد شده با پا جذب شده و از آسیب به پا و بروز زخم و عفونت جلوگیری شود.

برای صرفا درمان علائم، ممکن است ترکیبی از داروهای مسکن، داروهای ضدصرع و داروهای ضدافسردگی تجویز شود. باید توجه داشت که این داروها دارای عوارض جانبی هستند و تنها علائم نوروپاتی محیطی را برطرف می‌کنند و علت اصلی بروز نوروپاتی را برطرف نمی‌کنند.

سایر درمان‌هایی که به کاهش بی‌حسی، گزگز و سوزن‌سوزن شدن پاها کمک می‌کند عبارتند از:

    • انجام ماساژدرمانی برای بهبود جریان خون و رسیدن اکسیژن به سلول‌های ناحیه مورد نظر
    • انجام ورزش که جریان خون در کل بدن را بهبود می‌دهد و اکسیژن‌ رسانی به همه ارگان‌ها را افزایش می‌دهد.
    • بالا گرفتن پاها که انتقال خون به پا را در بدن بر می‌انگیزد
    • قرار دادن کمپرس سرد و گرم برای افزایش جریان خون
    • استفاده از تکنیک‌های ریلکسیشن و تنفس عمیق


بی‌حسی انگشتان پا می‌تواند یک بیماری بسیار آزاردهنده و ناراحت‌کننده برای هر کسی باشد. بی‌حسی ممکن است فقط در یک انگشت یا چند انگشتان پا هم‌زمان تجربه شود. علت بی‌حسی زمان شروع این اختلال و همچنین سایر علائمی که ممکن است همان زمان تجربه شود را تعیین می‌کند.

شما تنها فردی نیستید که خواب‌رفتگی انگشتان پا را تجربه کرده‌اید. میلیون‌ها نفر از مردم تحت تأثیر بی‌حسی انگشتان پا قرار گرفته‌اند و این شرایط  دویدن، راه رفتن یا حتی ایستادن را برای آن‌ها دشوار کرده است. شما باید بررسی دقیق‌تری از بی‌حسی انگشتان پا داشته باشید از جمله دلایل، علائم و چگونگی درمان این اختلال.

متخصصین ما در کلینیک ستون فقرات دکتر فرخانی می‌توانند با توجه به دلایل مختلف که باعث بی‌حسی انگشتان پا می‌شوند، تشخیص درست از علت بی‌حسی را داشته و درمانی مناسب را ارائه کنند تا مشکل بی‌حسی انگشتان پای شما را برطرف کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌ی ۳۲۳۶۷۴۶۵ تماس حاصل فرمایید.

بی‌ حسی انگشتان پا


آیا تا به حال انگشتان پای شما بی‌حس شده‌اند؟ بی‌ حسی در هر بخشی از بدن نگران‌کننده و آزاردهنده است. خواب رفتن انگشتان پا بسته به‌ شدت آن ورزش، راه رفتن، و یا حتی ایستادن را دشوار می‌کند. علاوه بر این، ممکن است فکر کنید که بی‌حسی مسئله‌ی مهمی نیست اما خواب‌ رفتگی ممکن است نشانه‌ای از اختلال دیگری باشد، بنابراین توجه به آن، به ‌خصوص اگر شدید یا مکرر باشد بسیار مهم است.

علائم


اگر انگشتان پایتان بی‌ حس می‌شوند، شما ممکن است این موارد را تجربه کنید:

  • بی‌ حسی کامل انگشتان پا به‌طوری‌که زمانی که آن‌ها را لمس می‌کند نمی‌توانید احساسشان کنید.
  • احساس سرما در انگشتان پا
  • احساس مورمور شدن که اغلب با بی‌ حسی یا خواب رفتن یک منطقه از بدن در ارتباط است.
  • سوزن سوزن شدن داخل و اطراف انگشتان پا
  • کاهش توانایی حرکت انگشتان پا

علل


علل مستقیم

رایج‌ترین دلیل برای بی ‌حسی انگشتان پا و خواب رفتن پا پوشیدن کفش تنگ است. در هنگام راه رفتن ممکن است پا کمی متورم شود در نتیجه حتی کفش به‌ ظاهر مناسب نیز به انگشتان پا فشار می‌آورد. اگر کفش آن‌قدر کوچک است که انگشتان پا هیچ فضای حرکتی ندارند، کفش خیلی تنگ است و باید تعویض شود. فشرده  شدن انگشتان پا گاهی اوقات گردش خون را قطع می‌کند و در نتیجه اعصاب بی‌حس می‌شوند. اطمینان حاصل کنید که هرگز برای مدت خیلی طولانی و در موارد غیرضروری از کفش استفاده نمی‌کنید و از پوشیدن کفش‌هایی که باعث فشرده شدن انگشتان پا می‌شوند اجتناب کنید.

هنگامی‌که پا یا انگشتان پا به دلیل ضربه‌های فیزیکی آسیب می‌بینند اعصاب انگشتان پا نیز دچار صدمه می‌شوند و در نتیجه بی‌حسی و خواب‌رفتگی ایجاد می‌شود. به‌خصوص اگر پا بشکند، ملتهب نیز می‌شود که بر اعصاب تأثیر می‌گذارد. ضربه خوردن انگشتان پا نیز به بی‌حسی منجر می‌شود حتی اگر شکستگی واقعی یا آسیب مشابه ایجاد نشود.

پینه‌ی روی انگشتان پا نیز یکی از علل نسبتاً شایع بی‌حسی است. پینه‌ها معمولاً به دلیل پوشیدن کفش نامناسب ایجاد می‌شوند و به‌طورکلی بر روی انگشت شست پا ظاهر می‌شوند. به‌خصوص پوشیدن کفش پاشنه‌بلند در این مورد بد است و احتمال ایجاد پینه را افزایش می‌دهد. اگر پینه پا برای مدت طولانی درمان نشود و علت تشکیل پینه پا رفع نشود، پینه در انگشتان دیگر پا نیز ایجاد می‌شود و ممکن است به بی‌حسی کلی منجر شود.

نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت و ماندن در یک وضعیت ثابت فشار زیادی بر روی انگشتان پا قرار می‌دهد و باعث اختلال در اعصاب می‌شود. اغلب خواب‌رفتگی پاها یا انگشتان پا زمانی رخ می‌دهد که شما در یک مکان برای مدت‌زمان طولانی نشسته و یا ایستاده‌اید. بی‌حسی اغلب در حالت نشسته ایجاد می‌شود زیرا در این حالت به اعصاب پاها فشار وارد می‌شود و فشرده می‌شوند. سرد شدن بیش از حد انگشتان پا نیز باعث بی‌حسی آن‌ها می‌شود.

چند اختلال مربوط به پا، مانند قوس زیاد کف پا و یا کف پای صاف می‌تواند باعث خواب رفتن انگشتان پا شود. راه رفتن بر روی پاهایی که شکل طبیعی ندارند نیز فشار را در مناطق خاصی قرار می‌دهد که به اعصاب آسیب می‌رساند و می‌تواند باعث التهاب و تحریک و در نهایت منجر به بی‌ حسی انگشت شست پا شود. آرتروز نیز یکی از عوامل خواب رفتن است.

علل غیرمستقیم

نوروما به معنی رشد اعصاب به شیوه‌ای غیرطبیعی است. این اتفاق در انگشتان پا بیش از هر بخش دیگری از بدن رخ می‌دهد. نوروما باعث می‌شود که سیگنال‌های الکتریکی ارسالی از عصب مسدود شوند که باعث بی‌حسی در بخش تحت تأثیر قرار گرفته از بدن می‌شود. اگر منشأ این بیماری انگشتان پا باشد ممکن است به سایر قسمت‌های پا نیز گسترش یابد و راه رفتن را دردناک و دشوار کند.

سه نوع  نوروپاتی ممکن است به بی‌حسی انگشتان پا منجر شود. نوروپاتی محیطی به‌طورکلی در دست ‌و پا ظاهر می‌شود و معمولاً با از دست دادن حس در انگشتان پا شروع می‌شود. این اختلال با گذشت زمان بدتر می‌شود پس باید در اسرع وقت درمان شود.

نوروپاتی دیابتی معمولاً به دلیل عدم مراقبت مناسب فرد دیابتی از خود اتفاق می‌افتد. نوسان میزان قند خون به اعصاب انگشتان پا آسیب می‌رساند و باعث خواب‌رفتگی پا می‌شود. مصرف بیش ‌از حد الکل به نقاط مختلف بدن ازجمله پا آسیب میزند و اعصاب را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

درمان


درمان بی‌حسی انگشتان پا بسته به علت زمینه‌ای متفاوت است، اما ترک سیگار، کاهش وزن، رژیم غذایی مناسب و افزایش ورزش‌های بدنی شروع خوبی برای درمان است. استفاده از ابزاری مانند جوراب‌های مخصوص واریس و آتل‌های فشرده‌سازی نیز می‌توانند مفید باشند. اما اگر علائم و نشانه‌های گردش خون ضعیف در انگشتان پا وجود دارند بهتر است یک ارزیابی پزشکی انجام شود تا تأثیر نوروپاتی محیطی بر پیشرفت علائم مشخص شود. به ‌منظور مشخص شدن علت اختلال پزشک یک معاینه جامع پا انجام می‌دهد و در برخی موارد MRI یا سی‌تی‌اسکن را تجویز می‌کند. هنگامی‌که علت بی‌ حسی آشکار شود پزشک می‌تواند تعدادی از گزینه‌های درمانی از جمله فیزیوتراپی، داروهای ضد درد، داروهای ضدالتهاب و در موارد شدید عمل جراحی جزئی برای از بین بردن فشار بر روی اعصاب آسیب‌دیده را تجویز کند. در موارد نادر بی‌حسی انگشتان پا ممکن است نشانه‌ی یک عارضه‌ی جدی پزشکی باشد. اگر بی‌حسی به شکلی است که احساس می‌کنید در حال گسترش به سمت بالای بدن است ممکن است آغاز یک سکته مغزی یا حمله قلبی باشد. اگر بی‌حسی افزایش می‌یابد یا اگر با تاری دید، افتادگی صورت، از دست دادن تعادل، ضعف عضلانی و یا مشکل در صحبت کردن همراه است باید سریعاً به پزشک مراجعه شود. به‌طور کلی بی ‌حسی انگشت شست پا مسئله‌ی نگران‌کننده‌ای نیست مگر اینکه برای چند روز ادامه یابد، تبدیل به یک بیماری مزمن شود و یا با هر یک از علائم شدید بالا همراه باشد.

درمان دیسک کمر با لیزر

سوالات متداول


راه های تشخیص علت بی حسی انگشتان پا چیست؟

علاوه بر یک معاینه کامل فیزیکی ، بررسی شیوه زندگی و انجام آزمایش های مختلف، پزشک ممکن است برای تعیین نوع و میزان نوروپاتی ، به انواع آزمایشات متکی باشد ، از جمله:

  • سرعت هدایت عصب (NCV) – یک کاوشگر الکتریکی که نحوه عملکرد فیبرهای عصبی بزرگ را اندازه گیری می‌کند
  • الکترومیوگرافی (EMG) – برای ثبت فعالیت الکتریکی عضله در وضعیت استراحت و انقباض، یک سوزن ریز در عضله وارد می‌شود.
  • تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) – تصویربرداری دیجیتالی که کیفیت و اندازه عضلات را نشان می‌دهد و می‌تواند تومورها و آسیب دیسک را که ممکن است باعث ایجاد این علائم شده باشد، مشخص می‌کند.
  • بیوپسی عصبی – یک روش تهاجمی تر که شامل برداشتن و بررسی نمونه ای از بافت عصبی است
  • بیوپسی پوست – یک روش کمتر تهاجمی که شامل برداشتن یک نمونه نازک پوستی و بررسی انتهای فیبرهای عصبی است

نوروپاتی محیطی چیست؟

نوروپاتی محیطی اصطلاح پزشکی برای هر نوع بیماری سیستم عصبی در بازوها یا پاها است. این بیماری در نتیجه هر نوع آسیب به سیستم عصبی محیطی رخ می‌دهد. شایع ترین علت این بیماری دیابت و سایر شرایط مربوط به قند خون بالا است. با افزایش شیوع دیابت ، عوارض ناشی از آن بیماری نیز افزایش می‌یابد. علائم این بیماری از احساس بی حسی و سوزن سوزن شدن تا شدیدترین مواردی که می‌تواند باعث اختلال تنفس یا نارسایی اعضای بدن شود ، متغیر است.

چه زمانی بی حسی انگشت پا را جدی بگیریم؟ 

خواب رفتن انگشتان پا معمولاً مشکلی جدی نیست و نشان دهنده یک واکنش موقتی است که به راحتی اصلاح می‌شود. با این حال ، در موارد زیر احتیاط توصیه می‌شود:

در صورت بروز شرایطی مثل سوزن سوزن شدن یا بی حسی ناگهانی و بدون علت قابل تشخیص یا بسیار شدید یا طولانی مدت، همیشه با پزشک مشورت کنید. اختلالات حسی که در فواصل مشخص عود می‌کنند نیز باید به پزشک گزارش شوند. این امر به ویژه هنگامی که شکایات دیگری مانند درد ، اختلال در بینایی ، علائم فلج ، سرگیجه ، حالت تهوع یا واکنش های پوستی علاوه بر پاراستزی ایجاد می‌شود ، صادق است. اگر مبتلا به دیابت یا اختلال دیگری هستید ، همیشه مهم است که تغییرات سطحی بدن خود را جدی بگیرید.

هدف درمان بی حسی انگشتان پا چیست؟

درمان بی حرکتی انگشتان پا بر روی مدیریت وضعیت زمینه ای باعث ایجاد نوروپاتی و تسکین علائم برای کمک به بیماران در حفظ کیفیت زندگیشان متمرکز شده است. پرداختن به شرایط اساسی موثرترین روش برای مدیریت یا معکوس کردن شرایط است. و تحقیقات حیرت انگیز و نوظهور در مورد استفاده از داروهای خاص برای جلوگیری یا حتی معکوس کردن علائم نوروپاتی محیطی وجود دارد. مهم تر از همه ، درد یا احساس بی حسی در پاها یا انگشتان پا را نادیده نگیرید ، به خصوص اگر دیابتی هستید. تشخیص زودهنگام کلید کاهش تأثیر نوروپاتی در زندگی شماست.

آیا طبیعی است که در انگشتان پا احساس بی حسی داشته باشیم؟

همانطور که می‌توانید بگویید ، دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است دچار بی حسی پا شوید ، از خفیف تا شدید. بنابراین سؤال این است: چگونه می‌دانید این امر طبیعی است؟ بی حسی انگشتان پا همیشه از آسیب عصبی یا گردش خون ضعیف ناشی می‌شود. اگر هر یک از این موارد را می‌توان با شیوه زندگی شما یا آسیب دیدگی اخیر توضیح داد ، بسیار طبیعی است. هنگامی که توضیحی در مورد بی حسی ندارید ، زمانی است که باید بیشتر به مشکل خود فکر کنید. این علامت معمولاً در صورتی که مورد نگرانی باشد کاملا برای شما مشخص می‌شود. اگر بی حسی انگشتان پا علاوه بر مشکلات بینایی ، احساس گیجی، ضعف عضلانی ، سردرد، شامل بی حسی نیز می‌باشد، پس باید از پزشک خود کمک بگیرید.

آیا کمبود ویتامین منجر به بی حسی انگشت پا می‌شود؟

بزرگ‌سالان مسن تر ممکن است رژیم غذایی محدود تری بخورند ، و پیری می‌تواند شیوه جذب مواد مغذی را در بدن تغییر دهد. این بدان معنی است که افراد مسن و همچنین افراد گیاه خوار و افرادی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته اند، شانس بیشتری برای ابتلا به کمبود ویتامین B12 دارند. ویتامین B12 در گوشت ، تخم مرغ ، مرغ و سایر محصولات حیوانی یافت می‌شود. اگر به اندازه کافی از آن استفاده نکنید ، ممکن است دچار بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دست ، پا یا انگشتان پا شوید. این کمبود حتی می‌تواند منجر به آسیب عصبی شود. افراد در معرض خطر ممکن است نیاز به مصرف مکمل برای دریافت مقدار کافی ویتامین B12 داشته باشند.

سرعت هدایت عصب (NCV) – یک کاوشگر الکتریکی که نحوه عملکرد فیبرهای عصبی بزرگ را اندازه گیری می‌کند
الکترومیوگرافی (EMG) – برای ثبت فعالیت الکتریکی عضله در وضعیت استراحت و انقباض، یک سوزن ریز در عضله وارد می‌شود.
تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) – تصویربرداری دیجیتالی که کیفیت و اندازه عضلات را نشان می‌دهد و می‌تواند تومورها و آسیب دیسک را که ممکن است باعث ایجاد این علائم شده باشد، مشخص می‌کند.
بیوپسی عصبی – یک روش تهاجمی تر که شامل برداشتن و بررسی نمونه ای از بافت عصبی است
بیوپسی پوست – یک روش کمتر تهاجمی که شامل برداشتن یک نمونه نازک پوستی و بررسی انتهای فیبرهای عصبی است”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “نوروپاتی محیطی چیست؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “نوروپاتی محیطی اصطلاح پزشکی برای هر نوع بیماری سیستم عصبی در بازوها یا پاها است. این بیماری در نتیجه هر نوع آسیب به سیستم عصبی محیطی رخ می‌دهد. شایع ترین علت این بیماری دیابت و سایر شرایط مربوط به قند خون بالا است. با افزایش شیوع دیابت ، عوارض ناشی از آن بیماری نیز افزایش می‌یابد. علائم این بیماری از احساس بی حسی و سوزن سوزن شدن تا شدیدترین مواردی که می‌تواند باعث اختلال تنفس یا نارسایی اعضای بدن شود ، متغیر است.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “چه زمانی بی حسی انگشت پا را جدی بگیریم؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “خواب رفتن انگشتان پا معمولاً مشکلی جدی نیست و نشان دهنده یک واکنش موقتی است که به راحتی اصلاح می‌شود. با این حال ، در موارد زیر احتیاط توصیه می‌شود:

در صورت بروز شرایطی مثل سوزن سوزن شدن یا بی حسی ناگهانی و بدون علت قابل تشخیص یا بسیار شدید یا طولانی مدت، همیشه با پزشک مشورت کنید. اختلالات حسی که در فواصل مشخص عود می‌کنند نیز باید به پزشک گزارش شوند. این امر به ویژه هنگامی که شکایات دیگری مانند درد ، اختلال در بینایی ، علائم فلج ، سرگیجه ، حالت تهوع یا واکنش های پوستی علاوه بر پاراستزی ایجاد می‌شود ، صادق است. اگر مبتلا به دیابت یا اختلال دیگری هستید ، همیشه مهم است که تغییرات سطحی بدن خود را جدی بگیرید.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “هدف درمان بی حسی انگشتان پا چیست؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “درمان بی حرکتی انگشتان پا بر روی مدیریت وضعیت زمینه ای باعث ایجاد نوروپاتی و تسکین علائم برای کمک به بیماران در حفظ کیفیت زندگیشان متمرکز شده است. پرداختن به شرایط اساسی موثرترین روش برای مدیریت یا معکوس کردن شرایط است. و تحقیقات حیرت انگیز و نوظهور در مورد استفاده از داروهای خاص برای جلوگیری یا حتی معکوس کردن علائم نوروپاتی محیطی وجود دارد. مهم تر از همه ، درد یا احساس بی حسی در پاها یا انگشتان پا را نادیده نگیرید ، به خصوص اگر دیابتی هستید. تشخیص زودهنگام کلید کاهش تأثیر نوروپاتی در زندگی شماست.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “آیا طبیعی است که در انگشتان پا احساس بی حسی داشته باشیم؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “همانطور که می‌توانید بگویید ، دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است دچار بی حسی پا شوید ، از خفیف تا شدید. بنابراین سؤال این است: چگونه می‌دانید این امر طبیعی است؟ بی حسی انگشتان پا همیشه از آسیب عصبی یا گردش خون ضعیف ناشی می‌شود. اگر هر یک از این موارد را می‌توان با شیوه زندگی شما یا آسیب دیدگی اخیر توضیح داد ، بسیار طبیعی است. هنگامی که توضیحی در مورد بی حسی ندارید ، زمانی است که باید بیشتر به مشکل خود فکر کنید. این علامت معمولاً در صورتی که مورد نگرانی باشد کاملا برای شما مشخص می‌شود. اگر بی حسی انگشتان پا علاوه بر مشکلات بینایی ، احساس گیجی، ضعف عضلانی ، سردرد، شامل بی حسی نیز می‌باشد، پس باید از پزشک خود کمک بگیرید.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “آیا کمبود ویتامین منجر به بی حسی انگشت پا می‌شود؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “بزرگ‌سالان مسن تر ممکن است رژیم غذایی محدود تری بخورند ، و پیری می‌تواند شیوه جذب مواد مغذی را در بدن تغییر دهد. این بدان معنی است که افراد مسن و همچنین افراد گیاه خوار و افرادی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته اند، شانس بیشتری برای ابتلا به کمبود ویتامین B12 دارند. ویتامین B12 در گوشت ، تخم مرغ ، مرغ و سایر محصولات حیوانی یافت می‌شود. اگر به اندازه کافی از آن استفاده نکنید ، ممکن است دچار بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دست ، پا یا انگشتان پا شوید. این کمبود حتی می‌تواند منجر به آسیب عصبی شود. افراد در معرض خطر ممکن است نیاز به مصرف مکمل برای دریافت مقدار کافی ویتامین B12 داشته باشند.”
}
}]
}

فهرست مقاله

  • https://hillbilly ir/علت-بی-حسی-انگشت-شست-پای-راست-چیست/
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا