پزشکی

آیا پله برای دیسک کمر ضرر دارد

همیشه پله برای انتقال بین سطوح و مکان‌ها بسیار مفید بوده است؛ اما سؤالات بسیاری در مورد اثرات آن روی سلامتی افراد وجود دارد. یکی از این سؤالات در مورد مضرات پله برای کمر است. در این مقاله به بررسی سؤال آیا بالارفتن از پله برای کمر ضرر دارد؟ می‌پردازیم و راه‌هایی برای کاهش خطر احتمالی آسیب به کمر هنگام استفاده از پله را ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

برای دسترسی سریع به بخش‌های مختلف مقاله، روی عنوان موردنظر کلیک کنید:

  • مضرات پله برای کمر
  • راهکارهای کاهش خطر پله برای کمر
  • بالارفتن از پله‌ها مناسب چه افرادی نیست؟
  • تجهیزات مکانیزه برای بالا و پائین رفتن از پله‌ها

مضرات پله برای کمر

بالا رفتن از پله‌ها یک فعالیت رایج در زندگی روزمره ما انسان‌ها است؛ چه در خانه، چه محل کار و چه در مکان‌های عمومی. در حالی که پله‌ روشی مؤثر برای حرکت بین سطوح مختلف ارائه می‌دهد؛ اما نگرانی‌هایی را در مورد مضرات پله برای کمر نیز ایجاد می‌کند. پله برای کمر ممکن است اثرات منفی داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  1. آسیب به عضلات کمری: بالارفتن از پله‌ها ممکن است باعث کشیدگی و آسیب به عضلات کمر شود، به‌ویژه اگر به درستی انجام نشود.
  2. فشار بر روی مهره‌ها: بالارفتن از پله‌ها می‌تواند فشار زیادی روی مهره‌ها و دیسک‌های آن‌ها ایجاد کند که ممکن است باعث مشکلات فیزیکی شود.
  3. خطر سقوط: به‌خصوص در صورتی که پله‌ها لغزنده یا شیب‌دار باشند، خطر سقوط و آسیب‌های جدی به کمر وجود دارد.
  4. تنش در مناطق ناحیه پشتی: بالارفتن از پله‌ها ممکن است باعث تنش در مناطق ناحیه پشتی شود که ممکن است در طول زمان باعث ایجاد مشکلات مزمن گردد.
  5. تأثیر منفی بر سلامت عمومی: کم‌تحرکی و فعالیت‌های اشتباه می‌توانند باعث کاهش سلامت عمومی بدن شوند و ممکن است روی سلامت کمر تأثیر منفی بگذارند.

در کل توصیه ما این است به جای استفاده از پله از صندلی پله پیما یا بالابر هیدرولیکی استفاده کنید اما با توجه به تمامی نکات منفی استفاده از پله برای کمر، می‌توان با رعایت تکنیک‌های درست و اجتناب از استفاده نادرست از پله‌ها، مضرات پله برای کمر را به حداقل رساند.

راهکارهای کاهش خطر پله برای کمر

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که افراد هنگام بالا رفتن از پله مرتکب می‌شوند، وضعیت نامناسب است. برای مثال، خم‌شدن بیش از حد به جلو می‌تواند فشار را روی کمر افزایش دهد و منجر به درد و آسیب احتمالی شود. علاوه بر این، تلاش برای بالا رفتن خیلی سریع از پله‌ها بدون داشتن شرایط مناسب می‌تواند عضلات پشت را تحت فشار قرار دهد.

برای کاهش خطر آسیب به کمر هنگام بالارفتن از پله‌ها، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  1. استفاده از صندلی برای نشستن: اگر پله‌ها طولانی هستند و نیاز به استراحت دارید، صندلی‌هایی را در پاگرد قرار داده و روی آن‌ها بنشینید.
  2. حرکات احتمالی پیش‌رو: از حرکات ناگهانی و پیچیدن در هنگام بالارفتن یا پائین‌آمدن از پله‌ها اجتناب کنید.
  3. استفاده از نرده‌ها: اگر پله‌ها نرده دارند، از نرده‌ها استفاده کنید و سنگینی خود را روی نرده‌ها بیندازید.
  4. عدم دویدن روی پله‌ها: از دویدن روی پله‌ها اجتناب کنید و با آرامش قدم بردارید.
  5. پله‌پله حرکت‌کردن (آرام حرکت کردن): سعی کنید پله‌ها را یکی یکی بالا بروید. منظور این است که ابتدا هر دو پا را روی یک پله کنار یکدیگر قرار داده و سپس به سراغ پله بعدی بروید. به‌عنوان مثال، ابتدا پای راست را روی پله اول قرار داده و پای چپ را در کنار پای راست بگذارید و سپس همین کار را برای پله‌های بعدی ادامه دهید.
  6. صاف حرکت‌کردن: در هنگام بالارفتن از پله‌ها یا پائین‌آمدن، کمر خود را صاف کنید و شکم‌تان را جلو ندهید.

شاید فکر کنید بالارفتن و پائین‌آمدن از پله‌ها می‌تواند به‌عنوان ورزش مفید باشد؛ اما باید بگوییم که مضرات پله برای کمر، کم نیست و بهتر است برای جلوگیری از آسیب به کمر و بروز کمردرد، نکات بیان‌شده در این قسمت را رعایت کنید. این نکات به شما کمک می‌کنند تا به بهترین شکل ممکن از پله‌ها بالا و پائین بروید و کمردرد نگیرید. شما می‌توانید با مراجعه به مقاله «نحوه صحیح استفاده از پله» از این موضوع اطلاعاتی کامل‌تری دریافت کنید.

بالارفتن از پله‌ها برای چه افرادی اصلا مناسب نیست؟

اگرچه بالارفتن از پله‌ها برای برخی از افراد ایمن و در بعضی اوقات مفید باشد اما بسیاری از افراد باید از این فعالیت خودداری کنند تا مضرات پله برای کمر به سراغشان نیاید.

  1. افرادی که مشکلات کمری دارند یا در گذشته مصدومیت کمری داشته‌اند.
  2. افراد مبتلا به بیماری‌ها یا وضعیت‌هایی که نیازمند استراحت طولانی هستند.
  3. افرادی که توانایی حرکت ندارند یا به دلیل محدودیت‌های جسمی نمی‌توانند پله‌ها را بالا رفته یا پایین آیند.
  4. افراد میان‌سال و مسن که حرکت‌کردن برایشان دشوار است. در واقع با افزایش سن، حتی اگر مشکل کمری هم نداشته باشید، باید در بالارفتن از پله‌ها احتیاط کنید تا از مضرات پله برای کمر در امان بمانید.

مطالب مرتبط: فواید و ضررهای پله برای زانو

تجهیزات مکانیزه برای بالا و پائین رفتن از پله‌ها برای دوری از مضرات پله برای کمر

برای جلوگیری از مضرات پله برای کمر بهتر است از تجهیزات مکانیزه مانند نصب صندلی پله رو، بالابر پله ایستاده یا بالابرهیدرولیکی استفاده کنید.

این تجهیزات را می‌توانید از شرکت پله‌توان تهیه کنید. کارشناسان ما آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان هستند تا با بررسی وضعیت و معیارهای شما در انتخاب بهترین تجهیزات به شما کمک کنند. تنها کافی است با ما تماس حاصل کنید تا کارشناسان ما راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

سؤالات متداول

۱. آیا بالا رفتن از پله برای بانوان باردار مناسب است؟

بالا رفتن از پله در دوران بارداری می‌تواند برای بانوان بی‌خطر باشد. با این حال، بسیار مهم است که با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که هیچ عارضه یا خطری برای شما وجود ندارد.

۲. آیا بالا رفتن از پله برای کودکان مناسب است؟

بله، کودکان می‌توانند زیر نظر بزرگسالان از پله‌ها بالا بروند. در عین حال که آن‌ها هماهنگی و قدرت عضلات خود را توسعه می‌دهند، بالا رفتن از پله می‌تواند بخشی از فعالیت بدنی آن‌ها باشد.

۳. سالمندان چگونه می‌توانند از پله‌ها بالا بروند؟

بالارفتن از پله‌ها ممکن است برای سالمندان مضر باشد و منجر به آسیب به کمر آن‌ها شود. به همین دلیل بهتر است از تجهیزات مکانیزه مانند صندلی پله رو، بالابر پله ایستاده یا بالابرهیدرولیکی شرکت پله‌توان استفاده کنند.

۴. آیا بالا رفتن از پله مزایایی برای سلامت روحی دارد؟

بله، بالا رفتن از پله می‌تواند اندورفین ترشح کند و باعث ایجاد حس خوب و کاهش سطح استرس شود.

۵. آیا بالا رفتن از پله می‌تواند جایگزین سایر ورزش‌ها شود؟

خیر، در حالی که بالا رفتن از پله می‌تواند فوایدی داشته باشد؛ اما مضرات پله برای کمر، کم نیست و داشتن یک برنامه ورزشی جامع که شامل ترکیبی از تمرینات قلبی عروقی، قدرتی و انعطاف‌پذیری باشد، ضروری است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 32 میانگین: 4]


آیا می‌دانید بالا و پایین رفتن از پله سبب بروز چه نوع آسیب‌هایی می‌شود؟ شاید برایتان جالب باشد که بدانید هر بار که از پله بالا و پایین می‌روید، به عضلات زانو شما به اندازه کوه نوردی در قله اورست فشار وارد می‌شود. زانو شبکه پیچیده‌ای از استخوان‌ها، رباط، تاندون و عضلات است. به همین دلیل زانو درد منشا و دلایل بسیار مختلفی( از آسیب‌های ورزشی گرفته تا آرتروز و نقرس) دارد.

زمانی که دچار آرتروز یا آسیب به رباط زانو می‌شوید، بالا رفتن از پله، راه رفتن و حتی ایستادن بسیار سخت و دردناک است. از آنجایی که سلامتی شما برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد؛ در جدیدترین مقاله به طب آنلاین قصد داریم در خصوص اثرات بالا و پایین رفتن از پله در زانو درد صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا در خصوص این موضوع جالب بیشتر بدانید.

علت زانو درد هنگام پایین رفتن و بالا رفتن از پله چیست؟

بالا و پایین رفتن از پله‌ها یک کار بسیار معمولی است که تقریبا تمام افراد در زندگی روزانه خود آن را به طور مکرر انجام می‌دهند. جالب است که بدانید بعضی از متخصصان ارتوپد به افرادی که دچار ضعف عضلات زانو هستند توصیه می‌کنند بعضی از تمرینات ورزشی خود را با کمک پله انجام دهند. نتایج بسیاری از مطالعات بیومکانیکی نشان داده‌اند که بالا رفتن از پله مستلزم تلاش قابل توجهی از نظر صرف انرژی و فعالیت عضلانی است. به همین دلیل از نظر فیزیکی و مکانیکی چالش برانگیزتر از راه رفتن معمولی است.

 

افرادی که به دفعات زیادی از پله‌ها استفاده می کنند عضلات تحتانی قوی‌تری دارند. اثرات بالا و پایین رفتن از پله آنقدر در زندگی روزمره اهمیت دارد که بسیاری از مطالعات مربوط به آرتروپلاستی مفصل زانو(بازسازی کامل یا بخشی از مفاصل زانو) با هدف حرکت شناسی و اثرات فیزیکی استفاده از پله روی بدن انجام می‌شود. در طول بالا رفتن از پله مفاصل و سیستم کنترل عصبی(برای حفظ تعادل) نقش بسیار زیادی دارند. بنابراین قابل درک است که افراد مسن یا افرادی که دچار آسیب‌های عصبی، مشکلات قلبی عروقی، ضعف عضلانی، درد مفاصل و آرتروز هستند، در بالا رفتن از پله‌ها دچار مشکل بوده و کیفیت زندگی پایین‌تری داشته باشند.

در هنگام استفاده از پله مفصل زانو(جزء مهم‌ترین عضلات درگیر در هنگام بالا رفتن از پله) کلیه اجزا سیستم حرکتی شامل: بافت‌ها، استخوان، غضروف‌ و رباط را کنترل می‌کند و این اندام‌ها در هماهنگی با یکدیگر فرمان بالا رفتن از پله را اجرا می‌کنند احتمالا شما هم جزء افرادی هستید که تصور می‌کنید بالا رفتن از پله فقط با عوارض و آسیب‌های مختلف برای زانو همراه است. خوشبختانه باید اشاره کنیم که استفاده از پله همیشه با عوارض مختلف همراه نیست و در مواردی هم سبب تقویت عضلات مختلف می‌شود! برای اینکه با مزایای بالا رفتن و یا پایین آمدن از پله بیشتر آشنا شوید به ادامه مقاله توجه کنید.

مزایای بالا رفتن از پله؛ پله نوردی فایده دارد؟

تقویت کردن عضلات اطراف زانو سبب کاهش فشار وارده بر مفاصل می‌شود. مهم‌ترین عضلات زانو شامل: عضلات چهار سر ران در قسمت جلوی ران و عضلات همسترینگ در قسمت پشت ران هستند. این عضلات زمانی که از پله‌ها بالا می‌روید درگیر می‌شوند. اگر دارای وزن مناسبی باشید، درگیر شدن این عضلات به معنای تقویت آن خواهد بود و اگر دچار اضافه وزن باشید به دلیل فشار زیاد وارده بر این عضلات دچار درد زانو خواهید شد.

بالا رفتن از پله اگر به صورت اصولی و همراه با تمرین‌های ورزشی انجام شود به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. جالب است که بدانید! فقط با پنج دقیقه بالا رفتن از پله‌ها، می‌توانید حدود 45 کالری بسوزانید. یعنی اگر این کار را پنج بار در هفته انجام دهید، حدود 225 کالری کم می‌کنید. به بیانی دیگر چنانچه 50 هفته به تمرین‌های خود ادامه دهید تا پایان سال ممکن است حدود 11250 کالری بسوزانید.

واحد اندازه گیری بین المللی وزن واحد پوند است. یک پوند حدود 3500 کالری دارد. با انجام تمرین‌های مخصوص و بالا رفتن از پله می‌توانید بیش از سه پوند وزن در سال کم کنید.

درمان فوری زانو درد، همه چیز درباره زانوبند زاپیامکس

زانوبند زاپیامکس

روش صحیح بالا و پایین رفتن از پله به چه صورتی است؟

برای اینکه بتوانید از بالا و پایین رفتن از پله‌ها نیز برای تناسب اندام خود کمک بگیرید، باید روش صحیح بالا و پایین رفتن از پله آشنا باشید.

بهترین روش برای بالا و پایین رفتن از پله‌ها:

  • ابتدا روی صاف بودن بدن خود تمرکز کنید و تلاش کنید که در حین حرکت به سمت جلو خم نشوید.
  • به آرامی کف پای خود را روی پله قرار دهید.
  • به پاشنه پا فشار وارد کنید.
  • به آرامی بدن خود را به سمت بالا بکشید.
  • سعی کنید نیروی خود را در تمام قسمت‌های بدن مانند باسن پخش کنید.
  • به طور همزمان بدن و مفاصل خود را حرکت دهید اما تمرکز خود را بیشتر روی مفصل ران قرار دهید تا به زانو شما فشار زیادی وارد نشود.

بیشتر بخوانید : انواع زانوبند طبی

دلیل زانو درد هنگام بالا رفتن از پله ها چیست؟

مطالعات جدید دلایل بسیاری زیادی در خصوص ارتباط پله و آرتروز زانو مطرح کرده‌اند. مهم‌ترین دلایل زانو درد بر اثر بالا رفتن از پله شامل موارد زیر است.

1. کندرومالاسی یا زانوی دونده

این عارضه بیشتر به عنوان “زانوی دونده” شناخته می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که غضروف زیر کاسه زانو دچار آسیب دیدگی شود. کندرومالاسی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود.

مهم‌ترین دلایل ایجاد کندروماسی شامل موارد زیر است:

  • ضربه به کشکک زانو
  • دررفتگی کاسه زانو
  • ورزش های سنگین و درگیر شدن بیش از حد زانو
  • آرتروز
  • ناهماهنگی زانو
  • روماتیسم مفصلی

افراد مبتلا به عارضه زانوی دونده دچار درد شدید در قسمت جلو یا وسط مفصل زانو(پشت کاسه زانو) هستند. این درد معمولا هنگام بالا و پایین رفتن از پله‌ها و همچنین نشستن طولانی مدت با زانوهای خمیده بدتر می‌شود. عارضه زانوی دونده همچنین ممکن است باعث شود در هنگام آسیب مفصل زانو از بافت پوست بیرون بزند. به طور کلی چنانچه هنگام بالا رفتن از پله‌ها دچار درد زانو شدید، ممکن است به دلیل ابتلا به کندرومالاسی باشد.

2. استئوآرتریت یا آرتروز ناشی از افزایش سن

استئوآرتریت زانو به وضعیتی گفته می‌شود که در آن غضروفی که از مفصل زانو را محافظت می‌کند، از بین می‌رود. این عارضه به دلیل ضعف مفاصل و پیری ایجاد می‌شود. در اثر ابتلا به استئوآرتریت مفصل زانو در فضای بین استخوان‌ها باریک شده و از بین می‌رود.

مهم‌ترین علائم ابتلا به استئوآرتریت شامل موارد زیر است:

  • درد شدید در مفصل زانو که در اثر فعالیت بدتر می‌شود.
  • سفتی و تورم در مفصل زانو
  • احساس استحکاک میان استخوان‌ها
  • کاهش دامنه حرکتی
  • قفل شدن یا گرفتن مفصل زانو

استئوآرتریت یک بیماری پیشرونده است. به این معنی که با گذشت زمان بدتر می‌شود. با پیشرفت علائم استئوآرتریت، ممکن است بالا رفتن پله‌ها برای شما دشوار شود.

در این مقاله در خصوص ارتباط بالا و پایین رفتن از پله در تقویت و یا آسیب به مفاصل زانو صحبت کردیم. متناسب با وضعیت مفاصل و وزن افراد، استفاده از پله می‌تواند سبب آسیب و یا تقویت عضلات شود. در حال حاضر نرمش‌های اصلاحی و فیزیوتراپی وجود دارد که باید افراد با کمک پله‌ها انجام دهند. مهم‌ترین علت زانو درد هنگام پایین رفتن از پله عدم توازن وزن بدن در هر دو زانو است. به همین دلیل توصیه می‌شود سعی کنید حتی در هنگام راه رفتن نیز وزن خود را به طور مساوی روی هر دو پا قرار دهید. در نهایت چنانچه احساس می‌کنید در زمان استفاده از پله دچار زانو درد می‌شوید با مراجعه به پزشک ارتوپد مجموعه حرکات مناسب و مکمل‌های خوراکی را برای تقویت زانوهای خود دریافت کنید.

1. بهترین درمان‌ خانگی برای زانو درد

بهترین روش‌های درمان زانو درد در منزل شامل: استفاده از کمپرس گرم، ماساژ زانو با روغن‌های گیاهی گرم و قرار دادن زانو بالاتر از سطح بدن است.

2. بهترین حرکات اصلاحی برای زانو درد چه حرکاتی هستند؟

بهترین حرکات ورزشی برای زانو درد شامل:

1-پل زانو (در حالت خوابیده کمر خود را به آرامی به سمت بالا بیاورید)

2- تقویت عضلات چهار سر با بالا آوردن مستقیم هر دو پا در حالت نشسته

3-خم کردن از پشت (به صورت ایستاده به ترتیب پاهای خود را به ترتیب بالا بیاورید)

4- بالا بردن پاشنه پا(در حالت ایستاده به ترتیب پاشنه پاهای خود را بلند کنید)

به طب نمایندگی رسمی برای خرید کمربند پلاتینر

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۱۰ رای

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا