پزشکی

درمان خانگی کمر درد ناشی از برداشتن چیز سنگین

درست است که زنان باردار نباید اجسام سنگین بلند کنند؟ این سؤال را خیلی از مادرها پرسیده‌اند. به عنوان یک دستورالعمل کلی، در حین بارداری هیچ چیزی را که بیشتر از ۹ کیلوگرم وزن داشته باشد بلند نکنید، هرچند اگر قبل از باردار شدن به برداشتن اجسام سنگین عادت داشتید، پزشکتان ممکن است در این مورد محدودیت کمتری ایجاد کند اما هر وقت اجسام سنگین را بلند می‌کنید، به ویژه هرچه بارداری شما جلوتر می‌رود، باید خیلی بیشتر مراقب وزن اجسامی که بلند می‌کنید باشید.

چرا برداشتن اجسام سنگین در بارداری خطرناک است؟

وقتی باردار هستید، رباط‌های شما شل شده است و مفصل‌هایتان ثبات کمتری خواهند داشت، بنابراین راحت‌تر ممکن است خودتان را مجروح کنید. هرچه شکمتان بزرگ‌تر می‌شود، مرکز ثقل بدنتان هم تغییر می‌کند. این تغییر فشار بیشتری روی قسمت تحتانی پشت وارد می‌کند و آن را نسبت به کشیدگی آسیب‌پذیرتر می‌کند، به ویژه وقتی جسم سنگینی را بلند می‌کنید.

تغییر در مرکز ثقل بدن می‌تواند تعادل شما را کاهش دهد و احتمال زمین خوردن را بیشتر کند. زمین خوردن جدی نه تنها برای شما خطرناک است، بلکه می‌تواند برای کودک هم ریسک داشته باشد و حتی به زایمان زودرس و جدا شدن زودرس جفت هم منجر شود.

برخی پژوهش‌ها حاکی از آن است که برداشتن مرتب اجسام سنگین، برای مثال در شغلی که نیازمند کار فیزیکی است، می‌تواند ریسک سقط جنین یا وزن پایین کودک هنگام تولد را افزایش دهد و یک پژوهش دیگر نشان داد برداشتن اجسام ۱۰ تا ۲۰ کیلویی در طول بارداری ممکن است با ریسک بالاتری برای پره‌اکلامپسی ارتباط داشته باشد.

چه نکاتی را هنگام برداشتن اشیا در بارداری باید رعایت کرد؟

بهتر است برای اطمینان از پزشکتان هم در مورد طیف وزنی ایمن برای برداشتن اشیا سؤال کنید و در حین بارداری برای برداشتن اجسام همیشه این نکات را رعایت کنید:

  • از زانو خم شوید.
  • پشت خود را راست نگه دارید.
  • به جای استفادهٔ زیاد از عضلات پشتتان، باید از پاهایتان استفاده کنید.
  • جسم را نزدیک به بدنتان نگه دارید.
  • مواظب باشید بدنتان را نچرخانید.
  • اگر جسمی باعث کشیدگی عضلات شد آن را زمین بگذارید.

در مورد ممنوعیت‌های ورزشی در بارداری بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط


 

  این مقاله صرفا جهت اطلاعات شما می‌باشد و درمان قطعی با این روش‌ها ثابت نشده است.

کمر درد یک مشکل سلامتی شایع در میان افراد میانسال و مسن است، اما گاهی اوقات اشخاص جوان نیز دچار آن می‌شوند. برخی از علائم کمر درد، وجود درد در ناحیه کمر یا اطراف لگن، کاهش انعطاف‌پذیری ستون فقرات و مشکل در خوابیدن می‌باشد. کمر دردها می‌توانند به دلایل متعددی مانند تنش عضلانی، رژیم غذایی نامناسب، کمبود فعالیت فیزیکی، آرتروز، کار جسمانی بیش از از حد، وضعیت بد بدن هنگام نشستن و بارداری رخ دهند.

کمردرد می‌تواند انجام فعالیت‌های روزمره را دشوار کند. درمان‌های طبیعی می‌توانند باعث تسکین سریع درد و فراهم شدن امکان لذت بردن از زندگی شود. در ادامه اصلی‌ترین رژيم‌ها و درمان‌های گیاهی برای کمردرد ارائه شده‌اند.

درمان گیاهی


 

زنجبیل

ریشه زنجبیل که برای درمان استفراغ استفاده می‌شود را می‌تواند برای درمان کمردرد نیز استفاده کرد. ترکیبات ضد التهابی موجود در زنجبیل موجب تسکین کمر درد می‌گردد.

  • مقداری خمیر رنجبیل را بر روی ناحیه‌ی متاثر قرار دهید و پس از آن از روغن اکالیپتوس استفاده کنید.
  • ۴ تا ۶ تکه ریشه زنجبیل تازه را برش داده و آنها را در یک و نیم فنجان آب قرار دهید. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی حرارت کم بجوشانید. اجازه دهید که این مخلوط خنک شود و به دمای اتاق برسد و سپس آن را صاف کنید. در نهایت مقداری عسل به آن اضافه کرده و بنوشید. شما می‌توانید چای زنجبیل را دو یا سه بار در روز و تا زمانی که بهبودی حاصل شد، مصرف کنید.
  • همچنین می‌توانید با نصف قاشق چای‌خوری فلفل سیاه، نصف قاش چای‌خوری میخک و یک قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل یک جوشانده گیاهی تهیه کنید.

زردچوبه

زردچوبه

زردچوبه با ترکیب فعال آن یعنی کورکومین به عنوان یک ضد التهاب طبیعی موثر عمل کرده و موجب تسکین درد عضلانی می‌گردد. این ماده به صورت مکمل موجود است و یا می‌توانید مقداری از آن را به غذای خود اضافه کنید.

برگ ریحان

برگ‌های ریحان نیز می‌توانند در هنگام کمردرد موثر باشند.

  1. ۸ تا ۱۰ برگ ریحان را به یک فنجان آب اضافه کرده و آن را تا زمانی که حجم آب به نیمه برسد بجوشانید.
  2. اجازه دهید تا این مخلوط در دمای اتاق خنک شود و سپس کمی نمک به آن اضافه نمایید.
  3. برای درد خفیف، این معجون را یک بار در روز و برای درد شدید دو بار در روز بنوشید.

چای بابونه

یک فنجان چای بابونه داغ به تسکین گرفتگی بافت‌های عضلانی که می‌تواند علت کمردرد یا یکی از علائم آن باشد، کمک خواهد کرد. شما می‌توانید یک چای بابونه بسته‌بندی شده را بخرید یا خودتان تهیه کنید.

  1. یک قاشق غذاخوری گل بابونه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند.
  2. روزانه یک تا سه فنجان از آن را بنوشید.

پوست درخت بید

پوست درخت بید که گاهی اوقات تحت عنوان آسپرین طبیعی شناخته می‌شود حاوی ترکیباتی به نام سالیسیلات است که آسپرین از آن گرفته می‌شود. یک پژوهش نشان داده است که این روش از آسپرین و سایر ضد التهاب‌های غیر استروئیدی برای درمان طولانی مدت درد پایین کمر موثرتر است.

نعنا

در طب سنتی ترکیبات بسیار متعددی از نعنای طبیعی وجود دارد. اگر مادرتان در هنگام کودکی مقداری پماد ویکس را بر روی سینه‌ی شما مالیده باشد، با احساس گرما و بخار منتول و کافور که دو ماده‌ی طبیعی موجود در نعنا هستند، آشنا می‌باشید. روغن نعناع هنگامی که بصورت موضعی بر روی کمر استفاده شود می‌تواند موجب تسکین درد گردد.

سنبل الطیب

ناتوانی در شل کردن عضلات به دلیل وجود تنش می‌تواند باعث سفت‌تر و دردناک‌تر شدن عضلات شود. سنبل الطیب به عنوان یک آرام بخش عمل می‌کند که حساسیت عصبی را کاهش می‌دهد. برخلاف سایر چای‌های گیاهی، سنبل الطیب به عنوان یک نوشیدنی طعم خوبی ندارد، بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که شکل کپسول آن را مصرف کنند.

فلفل قرمز

فلفل قرمز یکی دیگر از ادویه‌جاتی است که برای کاهش درد مفید است. ماده‌ی فعال آن کپسایسین است که یک ماده شیمیایی طبیعی و قوی برای تسکین درد است. این فلفل بصورت کرم ضد درد موضعی موجود می‌باشد. هرچند می‌توانید عصاره‌ی فلفل قرمز را بطور مستقیم بر روی پوست خود بمالید. این کار باعث کاهش موقت ماده شیمیایی که در التهاب نقش دارد می‌گردد. کاهش درد معمولاً بعد از چند روز پس از استفاده از کرم کپسایسین بر روی پوست آغاز می‌شود.

دانه خشخاش

دانه خشخاش به عنوان درمانی برای کمردرد تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

  1. یک فنجان دانه خشخاش و نبات را با هم آسیاب کنید.
  2. دو قاشق چای‌خوری از این مخلوط را دو بار در روز مصرف کرده و بعد از آن یک لیوان شیر بنوشید.

گندم

گندم دارای ترکیباتی است که تاثیر ضد درد داشته و به حداقل رساندن درد کمک می‌کند.

  1. یک مشت گندم را به مدت یک شب داخل آب خیس کنید.
  2. در هنگام صبح آن را با گشنیز ترکیب کنید. سپس یک فنجان شیر به آن اضافه کرده و به مدت چند دقیقه بجوشانید تا غلیظ شود.
  3. دو بار در روز این ترکیب را بنوشید.

روغن گیاهی

ماساژ دادن کمر با روغن گیاهی می‌تواند به شل شدن عضلات و تسکین درد کمک کند. شما می‌توانید از روغن‌های گیاهی مانند روغن اکالیپتوس، روغن بادام، روغن زیتون یا روغن نارگیل استفاده نمایید. روغن را گرم کنید و سپس با استفاده از آن با ملایمت ناحیه‌ی دردناک را ماساژ دهید.

سیر

سیر یک ماده‌ی دیگر است که می‌تواند به درمان کمر درد کمک کند. تنها دو تا سه حبه سیر را هر روز صبح با شکم خالی بخورید. همچنین می‌توانید کمر خود را با روغن سیر ماساژ دهید.

  1. برای تهیه‌ی روغن سیر، مقداری روغن نارگیل، روغن خردل یا روغن کنجد را روی حرارت کم گرم کنید، سپس ۸ تا ۱۰ حبه سیر را به آن اضافه نمایید. سیر را تا زمانی که قهوه‌ای شد سرخ کنید. روغن را صاف کرده و اجازه دهید در دمای اتاق خنک شود.
  2. کمر خود را با ملایمت با این روغن ماساژ دهید. بگذارید روغن برای مدتی بر روی ناحیه‌ی دردناک بماند و سپس با آب گرم حمام کنید.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا