پزشکی

احساس برق گرفتگی در دست و پا

#71


من پلاک گردن که داشتم یادش بخیر، بدجور یکی از دکترها گردنمو خم کرد… خداییش تا دو سه روز به خاطر اون تستی که کرد گردن درد داشتم. اما لرمیت مثبت نشد یعنی برق گرفتگی حس نمیکردم. بعدشم که بستری شدم اصلا نگذاشتم تستش کنن. هر کی میومد گردنم رو خم کنه میگفتم من خودم تستش کردم منفی بود لطفا اذیت نکنین درد میگیره

اما حدود یکماه بعدش لرمیت مثبت شد. فکر کردم حمله جدیده اما نبود. لرمیت همیشه به خاطر یه مشکل توی گردن ایجاد میشه. البته اینم بگم که همیشه دلیلش پلاک دمیلینه نیست بلکه گاهی مثلا تنگی فورامن های گردن هم میتونه دلیلش باشه که مشکل مهمی نیست. تو اینترنت کلی گشتم ببینم اصلا دلیل ایجاد لرمیت به دنبال پلاک های گردنی چیه… مثل اینکه هنوز کسی دقیق نمیدونه اما میگن وقتی پلاک گردنی میلینش شروع میکنه به دوباره ساخته شدن این حالت ممکنه ایجاد بشه (تشکیل کانون های نابجا یا یه همچین چیزی) به مرور هم برطرف میشه. علت اینکه من یکماه بعد از حمله لرمیت سراغم اومد شاید همین بود.

شاید شما یک پلاک گردنی خیلی کوچیک و ناچیز داشته باشی. برای همین فقط وقتی گردنت رو محکم خم کردن حسش کردی و در حالت عادی کمتر لرمیت رو حس میکنی. برای من مدام در طول روز حس میشد. تا بی هوا سرمو خم میکردم اتفاق می افتاد و توی زانوهام و انتهای کمرم وزوزش رو حس میکردم. ولی حتی اگر دلیل یک پلاک گردنی باشه ممکنه به تشخیص ام اس منجر نشه. خیلی از بچه ها اینجا فکر میکنن که پلاک تو گردن دیگه یا ام اس ه یا دویک. ولی من مریضی رو میشناسم که دکتر صحرائیان با وجود یک پلاک تو گردن و چندتا تو مغز هنوز براش تشخیص نداده چون گویا پلک های مغزش خیلی تیپیک ام اس نیستن… . تازه غیر از اون پلاک توی گردن علائم دیگری هم داره که شما گویا هیچکدومو نداشتی. مثلا من بی حسی دست، تنگی نفس و… هم داشتم.

انشالله که هیچچچچی نیست

… I’m a fighter …
“از پیش غصه خوردن ، دوبار غصه خوردن است.”


#41

من هنوزم اگه خيلي خسته باشم سرمو كه پائين بيارم حالت برق گرفتگي دارم فكر مي كنم مربوط به پلاك گردن باشه چون منم يه پلاك بزرگ تو گردنم دارم

بي خيال حرفايي كه تو دلم جا مونده


  • turned_in سوزش دست ها و نقش نوار عصب و عضله

    سوزش دستها و نقش نوار عصب و عضله

    سوزش ، سوزن سوزن شدن و یا گزگز دستها و اندامهای فوقانی یکی از شکایتهای بسیار شایعی است که باعث مراجعه بیماران به پزشک می شود. همچنین یکی از دلایل بسیار شایعی که  نوار عصب و عضله درخواست می شود ، تعیین علت گزگز وسوزش دستها می باشد. سوزش دستها و اندامهای فوقانی علت متفاوت و متعددی دارد که در ادامه به اختصار به آنها اشاره می شود.

    ۱-سندروم تونل کارپ یا سی تی اس (CTS)

    تحت فشار قرار گرفتن ویا به اصطلاح گیر افتادن عصب مدیان در مچ دست ، شایعترین گیر افتادگی عصب، در کل بدن وبنابراین یکی از علل شایع مراجعه برای تست نوار عصب وعضله می باشد. در تقریبا تمام بیماران عصب در فضای تونل کارپ تحت فشار قرار می گیرد و منجر به مجموعه ای از علائم و نشانه ها می شود که به سندروم تونل کارپ یا سی تی اس شناخته می شود. بیماران معمولا از درد مچ دست و اندام فوقانی همراه با سوزن سوزن شدن انگشتان دست شکایت می کنند.درد می تواند فقط در مچ دست احساس شود یا به ساعد، بازو و ندرتا شانه انتشار یابد . گز گز و سوزش در ابتدا شبانه است و بیمار را از خواب بیدار می کند ولی با پیشرفت مشکل، در طول روز هم اتفاق می افتد.در سندروم تونل کارپ ،گز گز و سوزش ، تنها در دست وانگشتان احساس می شود و نواحی بالاتر را در گیر نمی کند. نوار عصب و عضله در تشخیص و تعیین شدت سندروم تونل کارپ بسیار ارزشمند است.

    ۲-نروپاتی عصب اولنار در
    آرنج

    این مطلب را حتما بخوانید :  کفش های پیاده روی

    تحت فشار قرار گرفتن یا به عبارتی گیر افتادن عصب اولنار در اطراف آرنج ، یکی دیگر از علل شایع گزگز دستها خصوصا دو انگشت آخر می باشد. در نروپاتی عصب اولنار گزگز و سوزش دستها نسبت به سندروم تونل کارپ وضوح کمتری دارد وبه جای آن علائم حرکتی بیشتر نمایان هستند. در صورتی که درد  وجود داشته باشد، معمولا در اطراف آرنج احساس می شود ویا به سمت داخل ساعد و دست انتشار می یابد. در ضایعه عصب اولنار ، گزگز و بی حسی در دست احساس می شود و نواحی بالاتر مصون هستند.نوار عصب وعضله در تشخیص محل ضایعه عصب و شدت و نوع آسیب بکار میرود.

    ۳-رادیکولوپاتی گردنی

    رادیکولوپاتی یا آسیب ریشه های عصبی یکی از شایعترین علل ارجاع بیماران به کلینیکهای نوار عصب و عضله می باشند. به هر علت که ریشه های عصبی در ناحیه گردن دچار آسیب شوند ، درد ، سوزش ،گزگز وبی حسی در دستها و سایر قسمتهای اندام فوقانی رخ می دهد که بعضی مواقع همراه با کاهش قدرت عضلات و ضعف می باشند. محل احساس درد و سوزش بستگی به ریشه عصبی درگیر دارد . به طور مثال در رادیکولوپاتی ریشه عصبی ششم گردن ،گزگز و سوزش وبی حسی در ساعد و انگشت شست ودر رادیکولوپاتی ریشه هفتم ،در انگشت اشاره ومیانی احساس می شوند. رادیکولوپاتی گردنی علل زیادی دارد ولی شایترین علل درگیری ریشه عصبی ، آرتروز (ساییدگی) مهره های گردن و فتق دیسک گردن می باشند. برای بررسی عملکرد ریشه های عصبی گردن و افتراق رادیکولوپاتی از سایر علل سوزش و گزگز دستها ، تست نوار عصب و عضله از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

    ۴-سندروم توراسیک اوت لت (thoracic outlet syndrome)  یا TOS

    این مطلب را حتما بخوانید :  مرالژیا پارستتیکا، سوزن سوزن شدن ناحیه خارجی ران

    سندروم توراسیک اوت لت یکی از علل ناشایع درد ، خواب رفتگی ، سوزش و ضعف دستها می باشد که در اثر گیر افتادن یا تحت فشار قرار گرفتن قسمت تحتانی شبکه بازویی در قاعده گردن رخ می دهد. شبکه بازویی شبکه پیچیده ای از عصبها یی هستند که از گردن خارج شده به اندامهای فوقانی می روند. گاهی اوقات به علت وجود دنده گردنی و بافت فیبروتیک متصل به آن شبکه بازویی تحت فشار قرار  می گیرد وباعت ایجاد درد ،سوزش و ضعف عضلانی می شود. شبکه بازویی می تواند بین عضلات قاعده گردن هم تحت فشار قرار گیرد که این حالت در افرادی رخ می دهد که از وضعیت مناسب بدنی برخوردار نیستند و سر و گردنشان به سمت جلو متمایل می باشد.تست نوار عصب و عضله شیوه ارزشمندی جهت افتراق سندروم توراسیک اوت لت از سایر علل گزگز و خواب رفتگی دستها خصوصا نروپاتی عصب اولنار و رادیکولوپاتی گردنی می باشد.

    ۵- پلکسوپاتی شبکه بازویی
    (Brachial plexopathy)

    ریشه های عصبی گردن بعد از خروج از بین مهرهای گردن به یکدیگر متصل شده و شبکه پیچیده ای از اعصاب را تشکیل می دهند که به آن شبکه بازویی اطلاق می شود و از این شبکه عصبهای مربوط به اندام فوقانی جدا می شوند. عوامل متعددی از جمله ضربه و تصادف، انواع تومرها ، پرتو درمانی و دیابت می توانند باعث آزردگی شبکه بازویی شده ، درد ، گزگز، خواب رفتگی و ضعف عضلانی در دستها و اندام فوقانی ایجاد کنند .تست نوار عصب و عضله به افتراق آسیب شبکه بازویی از سایر علل درد و سوزش اندام فوقانی کمک قابل توجهی می کند.

    ۶-نوروپاتی محیطی

    این مطلب را حتما بخوانید :  درد کمر یا کمر درد

    نروپاتی محیطی به معنای آسیب یا اختلال عملکرد تمام یا تعدادی از عصبهای محیطی می باشد . عوامل متعدد و زیادی می توانند باعث نوروپاتی محیطی شوند که از بین انها دیابت ،الکل ، کمبود بعضی از ویتامینها،بعضی از داروها از جمله داروهای شیمی درمانی، مسومیت با مواد شیمایی و فلزات سنگین ، بیماریهای التهابی و خودایمن و انواع ژنتیکی را می توان نام برد. اغلب نوروپاتی ها در شروع پاها و اندامهای تحتانی را درگیر می کنند وبا پیشرفت بیماری دستها درگیر می شوند هرچند موارد خاصی از نوروپاتی ها می توانند با سوزش و گزگز دستها شروع شوند. تست نوار عصب و عضله روش تشخیصی ارزشمند و مهمی در ارزیابی و تشخیص نوروپاتی محیطی می باشد.

    ۷-کمبود ویتامینها

    همانگونه که گفته شد کمبود بعضی از ویتامینها خصوصا ویتامین ب دوازده (B12) می تواند خود را به صورت سوزش و گزگز دستها نشان دهد.

    ۸- بیماریهای دستگاه عصب
    مرکزی (CNS)

    بیماریهای سیستم عصب
    مرکزی یعنی مغز ونخاع  مانند ام اس (MS) می
    توانند باعث گزگز و بی حسی قسمتهای مختلفی از بدن از جمله دستها شوند. در اینگونه
    موارد جهت افتراق علل محیطی از علل مرکزی ، تست نوار عصب و عضله در کنار سایر
    روشهای تشخیصی کاربرد دارد.

    در پایان شایان ذکر است که تنها پزشک معالج شماست که بعد اخذ شرح کامل و معاینه بالینی دقیق ،درصورت نیاز، در راستای تشخیص و ارزیابی گزگز و سوزش دستها و اندام فوقانی شما تصمیم به تجویز تست نوار عصب و عضله می گیرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا